Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gedde fredet 1 april

 Besvar Besvar
Forfatter
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gedde fredet 1 april
    Sendt: 09 Jan 2010 kl. 15:50
som alle ved er gedden fredet 1 april til 1 maj, der hvor den gyder

Vil det sige det 100% ulovligt at tage i en sø og fiske efter gedder, fange en eller 2, men genudsætte fiskene som altid.

Svar udbedes takker
Til top
PeterPeter Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
PeterPeter

Tilmeldt:: 27 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PeterPeter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2010 kl. 15:56
JA!

Du gider jo heller ikke blive forstyrret, når du hopper på ham den langhåret:)
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2010 kl. 15:58
Ulovligt, næ det kommer du ikke i spjældet for. Du må gerne fiske i åer og søer hvor der er gedder.

Men at fiske målrettet efter dem i fredningstiden og genudsætte dem er etisk forkasteligt. Det får du ikke mange venner og skulderklap for herinde :-(

Peter
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2010 kl. 16:01
ok super. Så ved jeg bare at så skal jeg afsted efter 1 maj så.

Det er jo lidt ligesom havørred den er fredet i november, men folk fisker målrettet efter disse også. genudsætter de farvet fisk..

tror aldrig man bliver klog på det...
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2010 kl. 16:32
Korrekt der foregår målrettet havørredfiskeri vinteren igennem. Men det er efter blanke fisk og på kysten så det kan ikke helt sammenlignes. Der findes jo ikke´´blanke ikke kønsmodne´´ gedder.

Stort set alle åer er foreningsvand og her lukker foreningerne for fiskeriet i havørredens fredningstid. Nogle steder, f.eks i det nedre Gudenå er fiskeriet frit og her fiskes gedder og sandart vinteren igennem. Skulle der hugge en ørred under dette fiskeri , ja så er det jo bare at genudsætte den. Det sker sjældent og det ser jeg ingen problemer i. Så fisker du aborrer i din lokale sø i april og der hugger en gedde så genudsætter du den blot. Men fisker du aborrerne på 30 cm skaller er problematikken en helt anden.

Peter
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2010 kl. 18:58
Peter Mathiasen skrev: Korrekt der foregår målrettet havørredfiskeri vinteren igennem. Men det er efter blanke fisk og på kysten så det kan ikke helt sammenlignes. Der findes jo ikke´´blanke ikke kønsmodne´´ gedder.

Stort set alle åer er foreningsvand og her lukker foreningerne for fiskeriet i havørredens fredningstid. Nogle steder, f.eks i det nedre Gudenå er fiskeriet frit og her fiskes gedder og sandart vinteren igennem. Skulle der hugge en ørred under dette fiskeri , ja så er det jo bare at genudsætte den. Det sker sjældent og det ser jeg ingen problemer i. Så fisker du aborrer i din lokale sø i april og der hugger en gedde så genudsætter du den blot. Men fisker du aborrerne på 30 cm skaller er problematikken en helt anden.

Peter


(y)

Sm du nævner er stort set ALLE gedder inde for at deltage i gydningen og derfor bør man ikke fiske efter gedder i fredningstiden (selvom de i mange vande gyder både før og efter fredningen afhænig af temperatur/vinter/forår osv.
Men generelt set fisker man ikke målrettet efter en fisk som er fredet hvis man har bare lidt samvittighed / moral, efter min mening.... :-)
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2010 kl. 19:39
Hej Rasmus

Du skrev:

´´Sm du nævner er stort set ALLE gedder inde for at deltage i gydningen og derfor bør man ikke fiske efter gedder i fredningstiden (selvom de i mange vande gyder både før og efter fredningen afhænig af temperatur/vinter/forår osv.
Men generelt set fisker man ikke målrettet efter en fisk som er fredet hvis man har bare lidt samvittighed / moral, efter min mening.... :-)... ´´

Hvordan forholder det sig med moral/etik hos folk der fisker på gedder på leg i marts eller maj, i forhold til brodne kar der fisker på udlegede fisk i april?

Personligt synes jeg det primære er er at fiskene skal ha fred før og mens de gyder og mindre relevant hvad datoen siger. Jeg mener gedden burde fredes marts-maj for bedre at opfylde sit formål.

Go' aften og venlig hilsen.
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2010 kl. 20:58
Hej Jonas
Nu var det mest det at fiske målrettet på en fisk i fredningstiden jeg kommenterede på eftersom spørgsmålet drejede sig om gedder i april. Havørredfiskeri (på kysten går jeg ud fra efter 16. november) også nævnt. Jeg overholder reglerne og loven i den sammenhæng.

Men, jeg forstår din argumentation, den diskussion er noget længere og vi er sikkert enige langt hen ad vejen.

Som jeg skrev gyder gedderne ikke altid i april selvom det er på det tidspunkt de er fredede, tidspunktet for gydningen afhænger af hvilket vand det drejer sig om og hvilken temperatur det pågældende vand har.

Mvh
Rasmus Hansen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum