Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

kl #10 på kysten.

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: kl #10 på kysten.
    Sendt: 07 Jan 2010 kl. 13:03
de herre og damer!er det kun mig der kan finde på , at tage ,en 10´´ i klasse 10, med ud på kysten( nordsjælland) og synes at det virker super!!! det er jo ikke noget der larmer ret meget. fiskene er i hvertfald ligeglade.. venligst steen. ps. så er der heller ikke de store problemer med større, zonker,fluer osv.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 13:17
hej, der er ikke nogen ´´fight´´ med en ørred omkring målet..!
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 13:54
rolig nu!! det her drejer sig om at kunne kaste langt og næsten, problemfrit, i den vind som der jo næsten, altid er en ,med, mod, spiller, steen.
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 13:56
´´hej, der er ikke nogen ´´fight´´ med en ørred omkring målet..! ... ´´ Helt og aldeles enig heller ikke på #2.

Hvis du trives med #10 er det helt perfekt. Har en god kammerat der fisker meget på kysten med en 7' #9, netop fordi der er nogle klarefordele forbundet med de højere klasser. Jeg går selv med alt fra #2-#8, jeg skifter selvfølglig setup efter vejr og vind, fluestørrelse, samt behovet for en til sitouationene passende præsentation, men primært gør jeg det for afvekslingens skyld.

Den klassiske smøre med, at det partout er sjovere at fighte fisk på let grej, synes jeg er en kende triviel. Hvis man har grej der kan presse fisken lidt får man ofte en kortere men meget mere intens fight, hvor man virkelig kan mærke fiskens kræfter. På UL grej bliver den længere men også ofte mere rolig og kedelig.

Kunne være man skulle prøve med #9 eller #10 snart.

mvh
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 14:01
Hej Steen,

Jeg foretrækker #4-6 - men finder faktisk ofte en #9 frem, når vinden for alvor hyler eller jeg vil fiske med de største fluer.

Jeg kender også flere fiskere, der bruger #10 - fælles for dem er, at det er endog meget erfarne fiskere, som gerne vil kunne fiske ubesværet i dårligt vejr.

@Daniel: Stivheden i en #10 fluestang svarer meget godt til en typisk, ikke for kraftig spinnestang til kysten. Og de er vel ikke uegnede?

Claus


Til top
Carsten Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carsten H. Avatar

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Geografisk: Bornholm
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten H. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 14:01
Hej Steen!!! Tja det det hele handler om , er vel at fiske med det man selv syntes er ok!!;-) Hvis man nu går 15-20år tilbage var en 8-9 ganske ´´almindelig ´´ (det var jo også nogle andre stænger dengang ,og fiskene var mig bekendt ikke større - fisker mest selv med en kl 7 idag , dog også en kl 6 iblandt , ofte er det jo vinden vi slås med på kysten ,og desværre ikke helt så meget fiskene - og her syntes jeg da personligt ofte at en kl 7-8 har sin rettighed , hvis man overhovedet vil fiske i 12-14 m/s ! Men hvis du har det ok med din kl 10 stang Steen --- så fisk du gladeligt videre med den --- den er jo ikke kraftigere end en gennemsnits spinnestang !!!!!! Knæk & Bræk
Carsten.
Til top
Carsten Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carsten H. Avatar

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Geografisk: Bornholm
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten H. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 14:03
:-)(y) Carsten !!!
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 14:18
Har en kl 10 stang og 27gr hoveder liggende fra da jeg fluefiskede en del mere end jeg gør nu og som jeg brugte når der rigtig var vind i sejlene. Lidt tungt at stå med med jeg kunne fluefiske når forholdene ellers var umulige.
Hans
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 14:35
Hej Steen

Bruger godt nok ikke en stang der står 10 på til kysten, men der er rimeligt mange der bruger liner i klasse 10 efter standarden, det er der jo go mening i hvis man skal smide halve påfugle og sådan noget :-)

Mvh
Lasse
Til top
Maki Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Maki Avatar

Tilmeldt:: 04 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maki Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 15:52
Bruger også en 6èr stang ligesom Daniel når jeg fluefisker. Fungere udemærket til de danske kyster.

kl#10 er alt for kraftig syntes jeg, men det er jo bare min mening:-)
Tror også håndledet brokker sig efter et par timers fiskeri.
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 15:55
Når strømmen løber hårdt på Gniben (Sj.Odde) syntes jeg det er fedt at stå med en tohånds stang, 14-15 fod kl 10.
Det er der flere grunde til........

Skiftende vind retninger, store sten og strømhuller hvor fisken stiller sig når den har taget fluen og løber strømmen samtidig er det sku svært med en kl 6.

Har forøvrigt taget Torsk på 8-10 kilo fra båd med fluestang i Agersø Sundet

Så Daniel, man kan da sagtens bruge hvad man lyster.

Mvh Ole, Sj.Odde.
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 16:06
Daniel Michael Heinrichsen skrev: hvorfor vil du så i alverden bruge en sådan kæp på kysten???

og der mener jeg ikke at en 10'er har sin berretigelse på danske kyster overhovedet...

Mvh
Landkrabben



Mvh Ole, Sj.Odde.
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 16:12
Man går vel ikke bevist efter undermålere......................
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 16:13
Ej Daniel, nu skal jeg nok stoppe.........
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 16:20
Mario Popovic skrev: Bruger også en 6èr stang ligesom Daniel når jeg fluefisker. Fungere udemærket til de danske kyster.

kl#10 er alt for kraftig syntes jeg, men det er jo bare min mening:-)
Tror også håndledet brokker sig efter et par timers fiskeri.
hej Mario. der er ikke nogen særlig forskel, vægtmæssigt. og der er fine 9´´ stænger der kaster en 10. og som Jonas, skrev. så har han en ´´buddy´´ der fisker med en 7´´ kl9... sådan´´´´´´ benhårdt!!! mvh. steen.
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 16:51
hej alle. nu har jeg som en af få i mange år gået med både 1½ hånds og tohånds lige fra # 6 og op til # 9 og det synes fungerer fortrinligt, med de trods alt fleste dage hvor det blæser rimeligt kraftigt herhjemme er det jo rart at have styr på tingene.
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 17:08
#10!!! Det må sku værre nogle store fisk i går og fanger der ovre på øen;-)...

jeg går personligt aldrig højere end #6. Min #7har ikke engang været i nærheden af den danske kyst.... #6 klare fint de fleste vindforhold bortset fra storm til orkan og selv de helt store tobis fluer kaster den med ynde......... Og så kan man stadig mærke når en målsfisk rykker i den anden ende;-);-);-).....
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 17:12
(y):-)
Til top
Keld bøjgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kofanger999 Avatar

Tilmeldt:: 28 Nov 2007
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kofanger999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 17:44
steen f. nielsen skrev: de herre og damer!er det kun mig der kan finde på , at tage ,en 10´´ i klasse 10, med ud på kysten( nordsjælland) og synes at det virker super!!! det er jo ikke noget der larmer ret meget. fiskene er i hvertfald ligeglade.. venligst steen. ps. så er der heller ikke de store problemer med større, zonker,fluer osv....


Hej steen

Ja det er sku en stang der siger noget, og så til de danske kyster,?

Jeg bruger 6,7 og 8. (Mest 7).

Men hvis du synes at det er godt at gå med, så skal du jo det.(y)

Mvh Keld
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 17:53
Der er også folk der går med en Fenwick Techna AV #7
og den skal have 20-22 gram for at spille.
Den klare også 25-27 gram rimeligt godt..............

Mvh Ole, Sj.Odde.
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 18:01
Jeps :-) Hvis jeg brugte en 10´r vil jeg helt sikker kunne krane Venø ind til Humlumlejren!!:-)
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 18:22
Jeg har gennem de sidste par år gået med en 9f. #6 på kysten, men har kraftigt overvejet at gå tilbage til min 9f. #8...

Ikke fordi den kaster så meget længere egentlig, men det var en del nemmere og mere behageligt i mange situationer, specielt med lidt tunge fluer eller halvdårlig vind. Fightmæssigt er der stort set ingen forskel efter min erfaring (nu er #8 stangen så heller ikke en brutal saltwater pind).

:-)
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 18:30
99% af mit kystfluefiskeri de sidste over 30 år er foregået med 9 fods klasse 9 med 9,15 meter, et klasse 10 skydehoved og jeg har ikke gidet veje det. samt 0.45 strenn monofil.
De fisk jeg skal fighte kunne jeg fighte på en klasse 6 men med en klasse 6 - men jeg er overbevist om at jeg ville fange væsentligt færre med let grej.
FORDI:
Kraftige stænger giver fordele til kystfiskeri. Færre blindkast (fluen mere i vandet). længere kast når det ikke blæser (fluen mere i vandet), bedre linekontrol, hurtigere aflevering af fluen hvis man ser en fisk et uventet sted. Lettere at strække meget lange forfang ud (op til 6 meter) - lettere at kaste tunge fluer.

Men det er hylende grinagtigt at se 6'er drengenes ansigtudtryk når de første gang oplever hvad en kraftig enhånds kan.

Knæk & Bræk

Steen

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 18:41
Hej Steen

Der er vel egentlig ikke noget specielt ved at du render med et skydehoved på 18-19 gram, det gør de fleste vel efterhånden ;-)

Mvh
Lasse
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 18:50
Jeg foretrækker så langt hellere min femmer eller sekser fremfor min otter. Den bliver kun hentet frem som en sidste udvej. Min skravlede fysik kan sgu ik holde til at tæve den en hel fiskedag.
Til top
Christian Lomborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Chr

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Florida, Caribbean, Pacific West, Karup, Gaula
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 18:59
Jeg har længe overvejet en Sage SmallMouth. Det er en lidt tung sag. Har nogen der har prøvet den.
Jeg tror mange fluefiskere vælger plads efter vind og ikke får fisket steder hvor en klasse 10 kan.

chr
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ole Avatar

Tilmeldt:: 23 Mar 2004
Geografisk: Helsingør
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 19:13
der står Jens Bursell Fisk & Fri;-)
som har skrevet artikel
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 19:46
Hej Christian.

Jeg har prøvet både BM og LM. Min kammerat har netop gået med disse stænger i et stykke tid og det er ved at prøve disse og se hvad han kan få ud af dem jeg har fået øjnene op for fordelene ved kraftigere og ikke mindst kortere stænger. Skarpe markante stop til smalle linebuer, let egen vægt, muliighed for let at jerke fluen og i det hele taget er det en sjov og anderledes stangserie. I tillæg er de også relativt billige. Jeg kan bestemt anbefale dig at give den/dem et skud.

Mvh
Jonas
Til top
Christian Lomborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Chr

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Florida, Caribbean, Pacific West, Karup, Gaula
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 19:53
Jonas hvor i danmark er stængerne hvis nu jeg lige kunne prøve dem. Helst i vand men en opgang på nørrebro kan også bruges.
Jeg ved ikke om det skal være Small eller Large mouth

chr
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 20:38
Hej Christian.

Nu er det desværre ikke mig der har dem, men min kammerat.
Han bor på Lolland. Han fik dem tilsendt fra USA, jeg mener ikke de forhandles i DK. De er nok generelt for utraditionelle til det danske marked.

Mvh
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 21:52
steenlarsen.net skrev: 99% af mit kystfluefiskeri de sidste over 30 år er foregået med 9 fods klasse 9 med 9,15 meter, et klasse 10 skydehoved og jeg har ikke gidet veje det. samt 0.45 strenn monofil.
De fisk jeg skal fighte kunne jeg fighte på en klasse 6 men med en klasse 6 - men jeg er overbevist om at jeg ville fange væsentligt færre med let grej.
FORDI:
Kraftige stænger giver fordele til kystfiskeri. Færre blindkast (fluen mere i vandet). længere kast når det ikke blæser (fluen mere i vandet), bedre linekontrol, hurtigere aflevering af fluen hvis man ser en fisk et uventet sted. Lettere at strække meget lange forfang ud (op til 6 meter) - lettere at kaste tunge fluer.

Men det er hylende grinagtigt at se 6'er drengenes ansigtudtryk når de første gang oplever hvad en kraftig enhånds kan.

Knæk & Bræk

Steen

hej Steen. smukt sat op. det er lige hvad det drejer sig om! jeg har også tit tænkt!! er det der ´´´´tørflue fiskeri. med alle de blindkast!!! nmja.. undskyld. men går trygt i seng, velvidende at der er måske nogle der lige skal revudere. deres ´´ gear´´ men jo på en maj dag , med hornfisk inde, så man kan tage dem med nallerne. er jeg også til en 6 er! venligst steen.
Til top
Nikolai Kaad Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolai Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Mariagerfjord, Randers, Djursland, Gudenåen og Mandalselven
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 22:01
Jonas skrev: Hej Christian.

Nu er det desværre ikke mig der har dem, men min kammerat.
Han bor på Lolland. Han fik dem tilsendt fra USA, jeg mener ikke de forhandles i DK. De er nok generelt for utraditionelle til det danske marked.

Mvh


Jeg tror måske Brasholt i Hjørring har dem??

Mener at der var en annonce med en af stængerne i det seneste nummer af Sportsfiskeren

mvh

Nikolai
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 22:01
Jakob Hansen skrev: Jeg foretrækker så langt hellere min femmer eller sekser fremfor min otter. Den bliver kun hentet frem som en sidste udvej. Min skravlede fysik kan sgu ik holde til at tæve den en hel fiskedag.

Så skulle du prøve en Orvis Helios # 8 :-) den kan du gå med en hel dag uden at blive træt, det er ligesom at gå med en sekser.
Knæk og Bræk
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 22:03
.....har brugt stænger der står alt fra #3 til #10 på - for i dag at bruge #5 det meste af tiden.... er vinden for rå så en #7 eller #8 .sidst nævnte med liner op til 22 gram - og har endnu ikke måttet give op pga vejret med det....

-så som med alt andet - det er temmeligt individuelt...

-Men med mindre det er råt i vejret ser jeg da ingen grund til at gå med så tykke larmende liner som #10 og opefter er....'

Mvh
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 22:05
Lasse Karlsson skrev: Hej Steen

Der er vel egentlig ikke noget specielt ved at du render med et skydehoved på 18-19 gram, det gør de fleste vel efterhånden ;-)

Mvh
Lasse


Hej Lasse,
jeg har da ingen anelse om hvad flertallet går med på stranden - men meget tyder på at det noget lettere som er det mest populære. Det her var bare mit personlige bidrag og præcis det samme som jeg skrev i min kystfluebog fra 1998
De 6#er jeg ville jeg ikke syntes om at kaste med med 9.15 meter af en klasse 10 - men fint at vide hvad den vejer.

Steen
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 22:11
Hej Steen

Oki :-) Det er rigtigt at hvis man kigger på alle trådene herinde og på andre fora om hvad folk går med så er det overvejende 6 og 7´er tal der står på stængerne, men det siger lissom intet :-) Hvilke liner de går med derimod, se det er det interessante ;-)

Mvh
Lasse
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 22:33
Lasse Karlsson skrev: Hvilke liner de går med derimod, se det er det interessante ;-)

Mvh
Lasse




(y)(y)(y)

Mvh Ole, Sj.Odde.
Til top
Asbjørn olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bisserup-fiskeren Avatar

Tilmeldt:: 07 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bisserup-fiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 22:39
Bare skyd gråspurven med en kanon!;-)
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 23:22
christian skrev: Jeg har længe overvejet en Sage SmallMouth. Det er en lidt tung sag. Har nogen der har prøvet den.
Jeg tror mange fluefiskere vælger plads efter vind og ikke får fisket steder hvor en klasse 10 kan.

chr


OT:
Har haft en Smallmouth Bass nogle år og anvender den mest til gedde (og sandart) fiskeri.

Men, har også haft den med på kysten flere gange og den fungerer fint. Eneste ulempe på kysten ved lange kast er at den er så kort, fluen kommer lidt tætere på når vinde er lidt akavet.
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 23:27
Lasse Karlsson skrev: Hej Steen

Oki :-) Det er rigtigt at hvis man kigger på alle trådene herinde og på andre fora om hvad folk går med så er det overvejende 6 og 7´er tal der står på stængerne, men det siger lissom intet :-) Hvilke liner de går med derimod, se det er det interessante ;-)

Mvh
Lasse

Hej Lasse,
linevægt er ikke gud i min optik og når det gang på diskuteres i ophøjethed om en skydehoved vejer et kvart gram mere eller mindre - er det fuldkommen forfejlet og elitært. SOm et forsøg på at gøre fluefiskeri sværere og mere ophøjet end det er.
Skydehovedes længde betyder mere for et effektivt kast og skydelinens tykkelse har også en ikke uvæsentlig betydning for hvilket skydehoved som kaster godt.
At tro at en fluestang kaster optimalt en helt eksagt vægt svarer meget til at mene en at spinnestang gør det samme - hvilket er noget som ikke mange spinnefiskere efterstræber at efterleve.
Jeg har en 8 fods spinnestang som kaster sublimt med 0.20 nylon og 12 gram og rigtigt glimrende med 35 gram og 0.35 mm nylon.
Langt de fleste årsager til dårlige kast på kysten og som jeg ser skyldes at mange bruger for lange skydehoveder.
Og så snart man lader dem prøve et kortere skydehoved - siger de næsten alle sammen - at de ikke troede at det var så let.

Og til Asbjørn;
En fluestangs virkelige formål er et kasteredskab. I bedste fald så kaster man 98% af tiden og fighter fisk 2% af tiden, hvis man ellers kan dække dem (i tide).

Steen


Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 23:30
Hmmmm... alle de blindkast og vifteri med #6 osv. ?

Jeg anvender WF - liner og anvender ca. to-tre blindkast uanset om det er med #6 eller #8 stangen.

Men det er klart at hvis man anvender et meget kort tungt skydehoved kan man jo banke det ud med et eller to blindkast.

Med en kastevægt på 28 gram som er ca. 10 cm. lang og lavet af f.eks. metal, en plastkugle med vand eller en bombarda med en flue for enden af et forfang kan man kaste rigtig langt med monofil line med bare et blindkast...

Det kaldes spinnefiskeri. :-)

;-)
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 23:33
jimmi petersen skrev: Hej

Her er en fin artikel skrevet af peter løvendal om hans kystfiskeri og det grej han bruger, læs den og bliv overasket.

- se linket HER




Hilsen

jimmi


Tager jeg ikke meget fejl, har Hr. Larsen og Hr. Løvendahl brugt mange timer sammen.

Svært at lære gamle hunde nye kunstner ;-)

Foretrækker selv en 8ér, men har også ordentlig modvægt i mine waders ;-)

/Michael
- se linket HER
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 23:37
rasmushansen.com skrev: Hmmmm... alle de blindkast og vifteri med #6 osv. ?

Jeg anvender WF - liner og anvender ca. to-tre blindkast uanset om det er med #6 eller #8 stangen.

Men det er klart at hvis man anvender et meget kort tungt skydehoved kan man jo banke det ud med et eller to blindkast.

Med en kastevægt på 28 gram som er ca. 10 cm. lang og lavet af f.eks. metal, en plastkugle med vand eller en bombarda med en flue for enden af et forfang kan man kaste rigtig langt med monofil line med bare et blindkast...

Det kaldes spinnefiskeri. :-)

;-)


Hej Rasmus,
hvis jeg skulle dække det vand som jeg gerne vil fiske, kunne jeg ikke klare det med en WF og er der noget jeg får ondt i ryggen af så er det kystspin, men kast med et klasse 10 skydehovedet hele dagen bliver jeg ikke træt af - og jeg har nok nogen af de tyndeste overarme på 123!

PS.
Men sidst du og jeg fiskede sammen var det desværre spin som fangede fiskene - det husker du nok!;-)

Steen
Til top
Peter Neerdorf Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter N Avatar

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: Primært på vestsjælland, sydsjælland, sydsverige, samt midtNorge
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 23:41
Selvfølgelig kan man bruge en klasse 10 på kysten...

Se nu på jeres liner og hvad de rent faktisk vejer og vej dem op imod AFTM systemet.... og fortæl mig så hvilke klasser de rent faktisk skulle høre ind under....

Til top
Christian Lomborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Chr

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Florida, Caribbean, Pacific West, Karup, Gaula
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 23:43
rasmushansen.com skrev: <

OT:
Har haft en Smallmouth Bass nogle år og anvender den mest til gedde (og sandart) fiskeri.

Men, har også haft den med på kysten flere gange og den fungerer fint. Eneste ulempe på kysten ved lange kast er at den er så kort, fluen kommer lidt tætere på når vinde er lidt akavet.


Hejsa Rasmus hvem er OT ?
Jeg vil gerne prøve en sådan stang

chr
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 23:47
steenlarsen.net skrev: <

Hej Rasmus,
hvis jeg skulle dække det vand som jeg gerne vil fiske, kunne jeg ikke klare det med en WF og er der noget jeg får ondt i ryggen af så er det kystspin, men kast med et klasse 10 skydehovedet hele dagen bliver jeg ikke træt af - og jeg har nok nogen af de tyndeste overarme på 123!

PS.
Men sidst du og jeg fiskede sammen var det desværre spin som fangede fiskene - det husker du nok!;-)

Steen


Rolig nu Steen...

Jotak det husker jeg udmærket, vi kunne jo ikke være andet bekendt end at prøve med spin for at få en fisk til at fotografere sammen med de lokale spinnefiskere. Nu var jeg jo ikke den eneste som spinnefiskede af samme grund, husker du vel. Sjovt at du skulle nævne det for jeg husker også dine fluekast med det omtalte grej på pågældende tur. Ikke noget jeg kommer til at anvende.

Desuden husker jeg din vurdering af min T&T horizon #8 som en blød og slatten stang der var komplet uegnet til kystfluefiskeri... ;-)

Men, det var da en flot og fed 3-kilos jeg fangede på spin. At der så var en endnu større efter som jeg uden problemer havde kunnet nå med min slatne T&T fluestang og min WF-line er en anden snak, som faktisk kunne få mig til at tage til Gotland og prve igen...

Takker for en underholdende tur dengang i øvrigt
(y)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 23:50
Hej Steen


hvis jeg skulle dække det vand som jeg gerne vil fiske, kunne jeg ikke klare det med en WF og er der noget jeg får ondt i ryggen af så er det kystspin, men kast med et klasse 10 skydehovedet hele dagen bliver jeg ikke træt af - og jeg har nok nogen af de tyndeste overarme på 123!


Må skuffe dig, de tyndeste overarme tilhører mig :-)
Til gengæld skulle du nok gøre noget ved din dårlige ryg!

Mvh
Lasse
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 23:52
christian skrev: <

Hejsa Rasmus hvem er OT ?
Jeg vil gerne prøve en sådan stang

chr


Mt svar var OT = Out of Topic
eftersom en Smallmouth så vidt jeg husker svarer til en ca. #8 og emnet på denne tråd var #10 på kysten...

Men en sjov stang som ikke er så dyr heller som ovenfor nævnt. Efter jeg prøvede den for / omtalte den i Fisk & Fri mener jeg faktisk at Sport Dres tog den hjem, men er ikke sikker på at de har den endnu...

Mvh
Rasmus
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jan 2010 kl. 23:58
Hej Steen

Spændende forsøg på at dreje samtalen væk fra det den egentlig handler om, nemlig at langt de fleste går med stort set det samme grej som dig ;-)

Mvh
Lasse
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jan 2010 kl. 00:07
Lasse Karlsson skrev: Hej Steen

Spændende forsøg på at dreje samtalen væk fra det den egentlig handler om, nemlig at langt de fleste går med stort set det samme grej som dig ;-)

Mvh
Lasse


Hej Lasse,
det der med overarmene det må komme an på en prøve!!!

Jeg tror at samtalen handler om mere end det og kan belyses fra flere vinkler - og vores overarme nok er mindre relevante i den sammenhæng.

Det kan være at du har ret angående at klasse 8 er standard - men der snakkes fanme meget om klasse 6.

Steen
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum