Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

kl #10 på kysten.

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: kl #10 på kysten.
    Sendt: 08 Jan 2010 kl. 00:24
Hej Steen

190 og 65 kilo hvis mine overarme er tykkere end dine, så har jeg ingen ben ;-)

Og der skrives meget om hvad der står på stængerne, farligt lidt om linerne og hvad de egentlig vejer...

Mvh
Lasse
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2010 kl. 20:46
Fakta er at de fleste i dag bruger en klasse 8 eller 9 stang på kysten.

Der står bare # 6 på den. ;-)

Mvh
Jim.
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2010 kl. 20:57
(y)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2010 kl. 21:05
Hej Jim

Sjovt, hvordan klassificere man stænger ;-)

Nå nej, det gør man jo ikke....

Mvh
Lasse
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2010 kl. 21:09
Hej Lasse.

Ho ho din bandit :-)

Det ved du da vist om nogen gør...og du ved også hvad jeg mener.

Og jo...det gør man...det er bare måden man gør det på...i`k ;-)

Mvh
Jim.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2010 kl. 21:21
Hej Jim

Nope, den bliver du nødt til at forklare dig ud af :-)

Mvh
Lasse
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2010 kl. 21:35
Hej Lasse.

Vi ved jo begge at iflg AFTM-systemet vejer en # 6 line ca 10,4 gr på de første 9,15 m....det kan jo af gode grunde aldrig ende ud i de 15 gr som typisk er retningsgivende for eks et skydehoved i nævnte klasse i dag....vel ?

Det ved vi begge jo godt...og så er den vel ikke så meget længere ;-)

Mvh
Jim.
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2010 kl. 22:25
Nu kan jeg selvfølgelig ikke vide det helt sikkert, men mon ikke Lasse hentyder til, at der findes en standard for liner men ikke for stænger ;-)

/Stoltze (med TCR 691/16 gram og TCR 890/18 gram på kysten)
Til top
Nikolaj Martins Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SydfluenVS Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SydfluenVS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2010 kl. 22:49
Hej.

Spændende diskussion at følge med i. Som de fleste siger så er det vel op til personen selv hvad der går bedst i hans/hendes hænder. Og ja, der er rigtig mange aspekter som spiller ind når vi snakker fluefiskeri, og rigtig mange vi ikke selv er herrer over. Men hvad kan jeg sige...

...´´7'er det flyver´´...

For mig i hvert tilfælde, bruger stort set ikke andet på kysten, måske min 5'er i let vind, men det er sgu efterhånden sjældent.

Mvh Nikolaj Martins
Til top
per larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ph.larsen

Tilmeldt:: 03 Apr 2008
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 105
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ph.larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2010 kl. 22:58
Hej Lasse
Deter jo rigtigt at stænger ikke klassificeres efter AFTM systemet da det jo kun gælder for liner.Men når fabrikanterne nu en gang vælger at sætte et tal på deres
stænger,må det vel være en form for klassificering ellers
var der vel ingen grund til at skrive noget som helst.
I min samling har jeg ca.Et dusin ældre stænger både kul og
splitcane.Fælles for dem er,at de stort set alle sammen
arbejder bedst med samme linetal som der står på stangen,hvilket langt fra er tilfældet med mine nye stænger.
Jeg har CCS målt nogle stykker og fyrer lige et par eksempler
af.
Hardy Favorite 8,5`# 5-6 Ern:5,62.(Gammel)
TFO Jim Teeny 9`#4 Ern.6,46 (Ny)
Hardy Palakone Splitcane 8`o9´´ #7 Ern:7,5
Norsker Traveller 9`# 7 Ern:8,51(ny).
Det fortæller mig,at fabrikanterne tidligere skelede lidt til
aftm inden de satte tal på deres stænger.

mvh per
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2010 kl. 23:07
Jo det gør han sikkert nok men uden at skulle til at tærske langhalm på dette emne endnu en gang vil jeg blot sige det hele meget mere simpelt...stænger er blevet stivere end de var før i tiden.

AFTM-standarden er den samme.

Og hvad er det så lige der sker ved det ?

Mvh.
Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2010 kl. 23:17
[QUOTE] per larsen skrev: Hej Lasse
Deter jo rigtigt at stænger ikke klassificeres efter AFTM systemet da det jo kun gælder for liner.Men når fabrikanterne nu en gang vælger at sætte et tal på deres
stænger,må det vel være en form for klassificering ellers
var der vel ingen grund til at skrive noget som helst.

Som jeg oplever det er det hele meget enkelt i det at fabrikanterne konstruerer en stiv stang, skriver # 6 på den og for at den overhovedet er i stand til at kaste noget som helst (bøje)...jamen så smider folk et tungt skydehoved på og nu kaster en klasse 6 pludseligt meget længere end de gjorde før i tiden...hurra hurra !

På den måde har man nærmest skabt ´´prestige´´ i at gå med ´´let grej´´ på kysten i blæsevejr.

Det er fabrikanternes kamp om kundernes gunst !

Så enkelt er det.

Mvh
Jim.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2010 kl. 23:22
Hej Jim

Yup, hvis en line vejer det efter standarden så er det en 6'er i AFFTA... Hvad fanø har det med stænger at gøre?

Er stænger virkelig blevet så meget stivere end de var før?

Prøvede en lækker stang her i Oktober, den gik af markedet i 1999, kender kun en enkelt stangserie som er stivere og den laves ikke engang mere...

En Sage RPL som om på markedet for rundt regnet 20 år siden er ligeså stiv som en Z-axis der er topserien idag...

Er stængerne virkelig blevet stivere?

Nå der var altså noget vi ikke begge vidste, og så er den vel ikke meget længere ;-)

Mvh
Lasse
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2010 kl. 23:26
Hej Per

Hvad er sammenligningen indenfor samme fabrikant over en årrække?

Jeg har endnu tilgode at prøve en stang der ikke spiler godt sammen med en line med samme tal som der står på stangen.

Mvh
Lasse
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2010 kl. 23:57
Hej Lasse og Peter,

Når alle verdens stangfabrikker klassificerer deres fluestænger efter AFTM-systemet, så er det jo ikke, fordi de har misforstået noget.

Det skyldes, at der er en standard for fluestænger - nemlig den gode forbrugervejledning, at 'Jens med fluestangen' kan gå ud fra, at f.eks. en #6 stang passer til en #6 line.

Så simpelt er det. Hele verden bruger det. Og det virker ret godt i praksis. Og der er jo for pokker ingen af jer, der reelt i tvivl om, hvad der menes, hvis fiskekammeraten taler om en #10 stang eller en #4 stang - netop fordi stangens nummer er matchet til lineklasserne.

I mine øjne er det klart en standard for fluestænger - selv om det ikke kan smides i et regneark og ISO-certificeres.

Claus
Til top
per larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ph.larsen

Tilmeldt:: 03 Apr 2008
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 105
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ph.larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 00:05
Hej igen Lasse

Jeg har desværre ikke haft mulighed for,at følge et specifikt
mærke gennem længere tid,idet det eneste mærke som jeg
har både ældre og nye af er Hardy og der er alle enhåndsstængerne ældre og de nye er tohåndsstænger.
Jeg er glad for din oplysning omkring Sage,idet jeg selv har en 20 år gammel RPL 796,og behøver så ikke at spekulere
i at udskifte den med en ny Sage.
Jeg har heller ikke oplevet ikke at kunne kaste godt med det linenr.Som står på mine nye stænger,men det går altså endnu bedre når jeg går 1-2 lineklasser op,hvilket ikke er tilfældet med de gamle.

Da du nu mener at alle stænger spiller fint med samme linenr.som står på stangen så var det vel en #5 stang som
du brugte til helline #5 ved DM.

mvh per

Til top
Jesper Blæsbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blæsbjerg Avatar

Tilmeldt:: 29 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 155
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blæsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 00:06
Det som gør en fluestang stiv, er vel hvilken aktion den har og jo mere top aktion jo hurtigere stang.....eller hva?
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 00:09
Lasse Karlsson skrev: Hej Jim

Yup, hvis en line vejer det efter standarden så er det en 6'er i AFFTA... Hvad fanø har det med stænger at gøre?

Er stænger virkelig blevet så meget stivere end de var før?

Prøvede en lækker stang her i Oktober, den gik af markedet i 1999, kender kun en enkelt stangserie som er stivere og den laves ikke engang mere...

En Sage RPL som om på markedet for rundt regnet 20 år siden er ligeså stiv som en Z-axis der er topserien idag...

Er stængerne virkelig blevet stivere?

Nå der var altså noget vi ikke begge vidste, og så er den vel ikke meget længere ;-)

Mvh
Lasse


Hej Lasse.

Synes da nok at liner og stænger har lidt med hinanden at gøre, selv om det ikke altid virker sådan.

For nu eksempelvis lige for en kort stund at vende tilbage til Sage TCR-7100 så har jeg mere end vanskeligt ved at forestille mig nogen synes at den ville spille ligeså godt med feks en Loop Optistream WF som en Rio Outbound...begge i # 7....sidstnævnte holder sig næppe i nærheden af AFFTA...hvad synes du vu kan udlede af det ?

Sammenligningen som du efterlyser inden for samme stangmærke kunne her også meget passende være TCR-7100 og en RPL i samme klasse.
Her gad jeg nok se hvem der ikke ville opleve TCR-7100 som en rigtig stiv kæp ?

Mvh
Jim.
Til top
Mikkel Hald Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mikkel Hald Avatar

Tilmeldt:: 18 Feb 2008
Geografisk: Kbh
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mikkel Hald Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 10:24
Nogen kan finde ud af at få en ´´stiv kæp´´ til at bøje med tilsvarende # line, andre kan ikke. Man må gå ud fra at ham der designer Sage TCR eller TCX f.eks. kan det, og syntes at det fedt. Ellers ville han nok ha smidt et andet tal på. MEN gudskelov er vi alle velkomne til at smide hvilken som helst line på vores stænger, der falder i vores smag.

Vh Mikkel ( der tænker på at give min #5 TCR en #6 RIO GOLD her til foråret :-)
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 11:38
7
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 11:39
Hej Jim

Beklager at du finder det vanskeligt at jeg skulle finde at din TCR spiller lige godt med en Loop Optistream og en Outbound, men det gør jeg nu engang, personligt synes jeg den spiller endnu bedre med en korrekt klasse 7 line :-)


og nej jeg finder ikke en TCR 7100 er en rigtig stiv kæp i forhold til en RPL 7100. Den er stivere ja, men det er den nu engang også bygget for at være. Og at tage en special serie og sammenligne den med den brede topserie er lidt som at sammenligne æbler og gulerødder, men hvis det er hvad du skal for at få ret, så fred med det. Hvor meget stivere er en RPL end en ZXL eller er det omvendt?

RPL 690: IP: 130 gram og AA 67
Z-Axis 691-4: IP: 132 gram og AA 70

Begge respektive topserie i det bredde segment, bare to stænger og med de udsving der er i produktion vil jeg ikke lægge hovedet på blokken og påstå at stænger er blevet generelt stivere med tiden med et udsving på 2 gram.

Hvis du får mulighed for det, så skal du tage og prøve en splitcane stang fra dengang bedstefar var knægt, en af dem der blev lavet til tørfluefiskeri ;-)

Mvh
Lasse
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 11:43
per larsen skrev: Hej igen Lasse

Jeg har heller ikke oplevet ikke at kunne kaste godt med det linenr.Som står på mine nye stænger,men det går altså endnu bedre når jeg går 1-2 lineklasser op,hvilket ikke er tilfældet med de gamle.

Da du nu mener at alle stænger spiller fint med samme linenr.som står på stangen så var det vel en #5 stang som
du brugte til helline #5 ved DM.

mvh per



Hej Per

Sjovt at du finder dine nye stænger spiller bedre med liner der lige er et par klasser højere :-)

Og ja der stod 5 på stangen, det gør der nok også i år, selvom jeg leger lidt med tanken om at bruge en der står enten 6 eller 8 på :-)

Mvh
Lasse
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 13:20
Hej igen

Prøv at lytte til Jerry Siem i podcasten fra The Itinerant Angler (Season Four, Episode Thirteen: Rod Lore with Sage's Jerry Siem, - se linket HER/).

Han siger mage interessante ting, som jeg ikke skal forsøge at gengive her. Men han siger blandt andet om klasse fem stænger (i Sage sortimentet), at deres spidser faktisk er ganske ens, men at f.ex. i TCR er der indbygget mere kraft i bunddelen for at kunne præsentere fluen på 80-90 ft afstand, hvorimod en anden (kunne være SLT) mere er beregnet til fiskeri på 20-30 ft. Men begge kaster de en klasse fem line, bare i forskellige sammenhænge. Med TCR har du så kombinationen af power og en relativt blød spids, så du stadig kan fighte fisk med tynde forfang (6x).

I min egen fortolkning giver det mening at stængerne har relativt ens spidser selvom de måles til at have forskellig AA (Action Angle), for nedbøjning til 1/3 af længden på en TCR kræver en større vægt (højere ERN) . Og med den højere vægt bøjer spidsen mere. Belast de to stænger (590 TCR og 590 SLT) med samme vægt, og jeg vil tro at man kunne måle nogenlunde ens AA.

Rent teknisk er det efter min erfaring vanskeligt at måle AA med mere end 3-4 graders nøjagtighed, med mindre du har lavet en speciel opstilling. En vinkelmåler, som du prøver at holde vandret i fri hånd samtidig med at du aflæser, det er simpelthen for unøjagtigt til de (små) variationer vi taler om her.

Anyways, jeg har personligt aldrig rigtig fundet mig til rette med TCR enhåndsstængerne til dansk åfiskeri, mens jeg er meget begejstret for dem til kystfiskeri. Til åen passer en stang med lidt mindre power mig bedre. I Sage-sortimentet svarende til XP og nu også Z-Axis. Jeg har ingen praktisk erfaring med TCX. Og ja, jeg bruger (næsten) kun udgåede modeller ;-)

/Stoltze

PS: De podcasts, der kan findes på ovenstående link, anbefales i øvrigt helt generelt. Bruce Richards taler også om samme fænomen - match mellem stænger og liner - i Season One, Episode Five: Scientific Anglers Chief Line Designer Bruce Richards. Det samme gøre Tim Rajeff. Lyt selv!
Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 13:48



Rent teknisk er det efter min erfaring vanskeligt at måle AA med mere end 3-4 graders nøjagtighed, med mindre du har lavet en speciel opstilling. En vinkelmåler, som du prøver at holde vandret i fri hånd samtidig med at du aflæser, det er simpelthen for unøjagtigt til de (små) variationer vi taler om her.



Hej Peter

Istedet for at måle AA på stangen kan du blot indtegne din opstilling. Du har alle data for at kunne indtegne diagrammet. Det hele indtegnes i 1:10. Efterfølgende ligger du din vinkelmåler på og ´´VOILA´´ AA 70.

Venligst

Jan
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 14:48
Hej Jan

Det må du lige forklare mig... Du kender stangens længde og nedbøjningen, der er 1/3 af stangens længde. Hvad kender du mere?

Man kunne måske beregne den (AA) ved brug af differentialgeometri, hvis man kendte afstanden fra det nedbøjede topøje til bunden af stangen, evt. også den vandret projicerede afstand? Men det ville kræve nogle antagelser om en jævn kurve, og det er næppe rimeligt. Kender i hvert fald nogle stænger, der har meget døde punkter omkring ferulerne...

/Stoltze
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 15:24
Hej Claus

Tror du misforstår mig og sikkert også Peter :-)

Er fuldt og helt på det rene med at designeren smider et nummer på stagen som vedkommende synes en given pind kaster bedst med til det den nu engang er fremstillet til, sådan at ´´Claus med fluepinden´´ nemt kan smide en line på... Mener faktisk at jeg har skrevet det en gang eller 20 her på forummet, og hver eneste gang fået at vide at sådan hænger halmen altså ikke sammen ;-)

Mvh
Lasse
Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 16:39
Peter Stoltze skrev: Hej Jan

Du kender stangens længde og nedbøjningen, der er 1/3 af stangens længde. Hvad kender du mere?

/Stoltze...



Hej Peter

Det er da blot at at måle din opsætning op. Du kan sætte et rethold den belastede spids, markere hvor den rammer stangens vandrette linie. Derefter måle afstanden til den vandrette stangspids. Herefter kan du indtegne dit diagram.


Er der noget jeg har misforstået, så lad mig endelig høre.

Venligst

Jan
Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 16:45
Peter Stoltze skrev: Hej Jan

Det må du lige forklare mig... Du kender stangens længde og nedbøjningen, der er 1/3 af stangens længde. Hvad kender du mere?

Man kunne måske beregne den (AA) ved brug af differentialgeometri, hvis man kendte afstanden fra det nedbøjede topøje til bunden af stangen, evt. også den vandret projicerede afstand? Men det ville kræve nogle antagelser om en jævn kurve, og det er næppe rimeligt. Kender i hvert fald nogle stænger, der har meget døde punkter omkring ferulerne...

/Stoltze...


Ovenstående svar er netop ment som en hjælp til at præcisere AA.

En korrekt opmåling beror altså ikke på antagelser.

Venligst

Jan
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 17:20
Lasse Karlsson skrev:
Yup, hvis en line vejer det efter standarden så er det en 6'er i AFFTA... Hvad fanø har det med stænger at gøre?


Hej Lasse,

Jeg håber da, at jeg misforstår - men det synes jeg nu heller ikke var så svært med ovenstående ;-)

Egentlig ville jeg også bare lige bruge lejligheden til at minde om systemet. Det kan være sjovt nok at nørde rundt i små, små detaljer, men når jeg ser for mange CCS målinger og diskussioner, hvad et skydehoved til en #6 stang skal veje, får jeg altså lyst til at finde spindestangen frem ...

Og jeg tror ærligt talt at den ekstreme detaljeringsgrad kan være med til at holde potentielle fluefiskere væk.

Claus
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 18:09
Hej Claus

Og det citat er så taget ud af en sammenhæng, så ja du misforstår :-)

Re: kl #10 på kysten... af jim holm 21 t.

Fakta er at de fleste i dag bruger en klasse 8 eller 9 stang på kysten.

Der står bare # 6 på den.

Mvh
Jim.



Til det spurgte jeg om man kunne klassificere stænger og Jim's svar var at en 6'er line efter AFTTA standarden skal veje 10,4 gram på 9,14 meter, hvilket ærlig talt intet har med sagen at gøre :-)

Jeg synes det er sørgeligt at fordi nogen nørder så får du lyst til at stoppe med forehavendet, dvs at jeg skulle stoppe med at køre bil fordi jeg fatter hat af tekniske udredninger i diverse motorsports magasiner? Nej vel ;-)

Jeg tror ærlig talt at uden detaljeringgraden til at stoppe flosklerne så er der flere potentielle fluefiskere som aldrig kommer ud over stepperne :-)

Gad vide hvem der har mest tro.....

Mvh
Lasse

Til top
Peter Neerdorf Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter N Avatar

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: Primært på vestsjælland, sydsjælland, sydsverige, samt midtNorge
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 18:55
Asbjørn olsen skrev: Bare skyd gråspurven med en kanon!;-)...


Eller fisk videre, når spinnefiskerne er gået hjem og i læ
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 19:04
Hej Lasse,

Jeg har lige prøvekastet og klassificeret ca. 10 stænger som skal sælges i sæt for en grossist.

Der er selvfølgelig tale om kineserstænger! og sætter man den WF line på som der står skrevet på stangen så kaster de faktisk glimrende. Til mit eget brug ville jeg nok overveje at sætte en lineklasse lettere på på et par af dem - men for dem som ofte køber et sæt var det faktisk lige i øjet.

Det er selvfølgelig min personlige opfattelse som bygger på dels min mangeårige erfaring samt at have set og øvet med en del nybegyndere.

Uden at kunne sige præcist hvordan standarden blev til - så handlede den bestemt ikke lige præcis om at kaste med lige nøjagtigt 9,15 meter line - men om at stangen kunne kaste med både kortere og længere linelængder.

Jeg vil også hævde at langt de fleste stænger som har et AFTM nummer - vil kaste udmærket hvis der sættes en tilsvarende WF line på.

Der er altså ingen forvirring her!
Så Lasse lad være med at gøre det hele mere kompliceret end det er.
Det er en akademisk indgangsvinkel så kun kan bruges til at gøre fluefiskeri vanskeligere end det er og behøver og være!

Steen
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 19:26
Hej Steen.

For lige at vende tilbage til udgangspunktet, den høje lineklasse på kysten: Jeg bruger selv en Orvis T3 # 7 tipflex med en Rio Outbound 18gr. Det virker rigtigt godt for mig. Jeg har dog overvejet at anskaffe mig en 11' 1 1/2 hånds #7 eller 8. jeg prøvede en 11' Zpey på fluemessen i Kolding, og det var virkelig en god oplevelse. Guideline Lpxe fåes også i samme længde og klasse . Linevægten er her ca. 21-24 gr.
Det der er fedt ved (tohånds), er at du kan nøjes med et løft, og så afsted med linen, eller lave underhåndskast med rimelig længde, ligesom i elven eller åen. Samtidig er stangen ikke tungere end man kan tage linen ind på samme måde som ved en enhånds. Det er også lettere at holde bagkastet fri af stranden hvis man vader dybt.
Det skal prøves
:-)

K&B Ivan
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 20:01
Hej Ivan,
Godt at du har fundet noget der virker for dig!
Lange stænger på stranden og kystkast så vær lige klar over at lang enhånds stang bliver tungere at kaste med. Jeg fiskede selv for en del år siden med en 10½ 8# - en stang som var betydeligt mere slidsom at kaste i forhold til den 9 fods klasse 10 som jeg også brugte - problematikken er simpel - jo længere du får topøjet fra kastehånden jo mere trættende bliver det at fiske en dag igennem. Det svarer til at slå søm i med en hammer - jo længere skaftet bliver des mere trættende bliver det.

En effektiv kystfluefiskermed enhånds kan også lave et løft og et bagkast og så sende linen ud på ganske store distancer. Og undehåndskast er bestemt også muligt, især ved brug af dobbelttræk.

Mvh

Steen
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 20:25
Hej Jan, Peter og Lasse

Jeg synes at AA er ved at blive forældet. I dag hvor de fleste har et kamera (oven i købet digitalt;-)) er det bedre med et billed af stangen tæt op af en væg med længde angivelser lodret og vandret. Billederne kan skaleres så længderne er ens og de forskellige stænger kan sammenlignes.
Husk på at AA oprindeligt er et simplificerede udtrykt for bøjningskurven og bruges til at sammenligne stænger.
Til Peter: Hvor AA angiver bøjningen med et tal, så angiver et billed det samme med uendelige mange tal;-). Ikke nok med det så vil det også angive stivhedsfordelingen som sammen med vægtfordelingen karakterisere stangen fuldstændigt, dog uden at medtage friktionen i klingen, ferrulerne og håndtag. Det kræver så også lige at man har et Finite Element Analysis program, som f.eks Hardy. Spørgsmålet er så bare om de kan bruge det...;-)

Vh. Chan



Til top
rene vangsbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René v Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René v Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 21:01
Skal i ikke snart ud og smide noget line i vandet?
he he
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 21:01
Lasse Karlsson skrev: Hej Claus

Og det citat er så taget ud af en sammenhæng, så ja du misforstår :-)

<

Til det spurgte jeg om man kunne klassificere stænger og Jim's svar var at en 6'er line efter AFTTA standarden skal veje 10,4 gram på 9,14 meter, hvilket ærlig talt intet har med sagen at gøre :-)

Jeg synes det er sørgeligt at fordi nogen nørder så får du lyst til at stoppe med forehavendet, dvs at jeg skulle stoppe med at køre bil fordi jeg fatter hat af tekniske udredninger i diverse motorsports magasiner? Nej vel ;-)

Jeg tror ærlig talt at uden detaljeringgraden til at stoppe flosklerne så er der flere potentielle fluefiskere som aldrig kommer ud over stepperne :-)

Gad vide hvem der har mest tro.....

Mvh
Lasse



Hej Lasse.

Nej, jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan man klassificerer en stang, det er i andre som ved en hel masse om men...synes at tråden er ved at blive noget langhåret.
Nu er det kun på det rent intuitive plan jeg kan afgøre om jeg synes at en stang er over-eller underklassificeret, derfor svarer jeg som jeg gør, og her er linen for mig et helt naturligt udgangspunkt...faktisk langt mere relavant end hvor mange ´´AA´´...antal grader osv;-)

Mvh
Jim.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 21:05
nåh jo(y):-)
Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 21:21
Chan Nguyen skrev: Hej Jan, Peter og Lasse

Jeg synes at AA er ved at blive forældet. I dag hvor de fleste har et kamera (oven i købet digitalt;-)) er det bedre med et billed af stangen tæt op af en væg med længde angivelser lodret og vandret. Billederne kan skaleres så længderne er ens og de forskellige stænger kan sammenlignes.
Husk på at AA oprindeligt er et simplificerede udtrykt for bøjningskurven og bruges til at sammenligne stænger.
Til Peter: Hvor AA angiver bøjningen med et tal, så angiver et billed det samme med uendelige mange tal;-). Ikke nok med det så vil det også angive stivhedsfordelingen som sammen med vægtfordelingen karakterisere stangen fuldstændigt, dog uden at medtage friktionen i klingen, ferrulerne og håndtag. Det kræver så også lige at man har et Finite Element Analysis program, som f.eks Hardy. Spørgsmålet er så bare om de kan bruge det...;-)

Vh. Chan



...


Hej Chan

Det er en udemærket idé at suplere de tekniske data med visuelt materiale. Endnu bedre er at tage den stang, som man har CCS data på, med ud og fiske. Så kan man ud over at nyde turen bedre danne sig et indtryk af hvorfor netop opleves sådan?.

En af fordelene ved AA er at kunne vurdere en stangs bøjning på tværs af AFTTA klasse.

Venligst

Jan
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 21:37
Hej Jan.

Fremragende foto af dig i den profil....du må da kunne få job alle steder.

;-)

Mvh
Jim.
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 21:57
steenlarsen.net skrev: Hej Ivan,
- problematikken er simpel - jo længere du får topøjet fra kastehånden jo mere trættende bliver det at fiske en dag igennem.

Mvh

Steen



Så kan man skabe balance i stangen med et tungere hjul og måske spise lidt mere rugbrød ;-) ;-) ;-)

Mvh
Ole, Sj.Odde.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 23:42
Hej Steen

Altså kaster stænger fint i dine hænder med det tal du selv har sat på dem, bravo ;-)

Du får mig altså ikke til at falde på halen og glorificere den laveste fællesnævner, der er ikke noget mere tamt end det...

Mvh
Lasse
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 23:45
Hej Jim

jaja, du mener at din 7'er TCR er voldsomt underklassificeret og burde have en langt tungere line på den end Jerry seim mener, det er helt fint, men det var ikke hvad du startede med at postulere.... ;-)

Kan du hygge dig.

Mvh
Lasse
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2010 kl. 09:52
Lasse Karlsson skrev: Hej Steen

Altså kaster stænger fint i dine hænder med det tal du selv har sat på dem, bravo ;-)

Du får mig altså ikke til at falde på halen og glorificere den laveste fællesnævner, der er ikke noget mere tamt end det...

Mvh
Lasse


Lasse,
Nu var stængerne allerede klassificeret af kineserne og min opgave var blot at se om det passede! ( min pointe var at så svært er det ikke - heller ikke for en kineser at klassificere en fluestang)
Håber at du forstår det denne gang - eller må jeg jo prøve en gang til!

´´Den laveste fællesnævner´´ - er det at kunne forvente at den stang som man køber kan kaste rimeligt med en line med samme AFTM nummer på??

Og hvad er så alternativet? Hvordan skal begyndere og lejlighedsfiskere - og almindelige dødelige navigere inden for fluefiskeverdenen?

Tror at du skræmmer folk væk i din kærlighed til det perfekte grej og det sublime kast!

Mvh


Steen




Til top
Mikkel Hald Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mikkel Hald Avatar

Tilmeldt:: 18 Feb 2008
Geografisk: Kbh
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mikkel Hald Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2010 kl. 10:16
Fluefiskeri og kast ville godt nok være kedeligt og en tom oplevelse for mig hvis der ikke var folk som Lasse Karlsson og f.eks. folk fra Sexyloop der nørder afsted med liner og kast. Jeg er ihvertfald ikke skræmt væk..... tvært imod. Er , med al respekt, uenig med dig steen :-)

Mikkel
Til top
Mikkel Hald Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mikkel Hald Avatar

Tilmeldt:: 18 Feb 2008
Geografisk: Kbh
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mikkel Hald Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2010 kl. 10:23
Syntes tit at folk gerne vil have det ´´gyldne´´ svar på hvad vægt er den ´´optimale´´ og hvor godt deres setup er. Syntes netop at folk som Lasse ligger op til at der er mange muligheder og at man skal eksperimetere med tingene. Fluefiskeri og kast ville være fattig hvis der fantes et svar på hvad der var bedst. Der er ligeså mange svar på dette som der er mennesker. ;-)

Mikkel
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2010 kl. 10:37
Hej Mikkel,
fint du må da gerne være uenig med mig.

Jeg finder det da også meget underholdende med ekstrem sport - bare det ikke bliver fremført som noget vigtigt og nødvendigt for flertallet.

Ligesom med klassiske laksefluer - de er flotte og sjove at binde men ikke nødvendige for fange laks!

Omkring det ´´gyldne svar´´ så eksisterer det desværre ikke.
Og som jeg tidligere har skrevet så møder jeg ofte kystfluefiskere som har elendige resulter fordi de følger eksperters ekstremråd.

Steen
Til top
Mikkel Hald Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mikkel Hald Avatar

Tilmeldt:: 18 Feb 2008
Geografisk: Kbh
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mikkel Hald Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2010 kl. 10:46
He he. Jeg snakker da ikke om ekstremsport men almindelig fiskeri. Jeg ser ikke fluekast og fluefiskeri som adskildte ting. Er det ekstremt at have en #5 helline på f.eks. en #5 Sage TCR ?

Mange af problemerne kan jo ikke klares med optimering af grej men med øvelse

Mikkel
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2010 kl. 10:57
Hej Mikkel,
Jeg ved ikke hvad du kalder for almindeligt fiskeri?

Trenden ser ud til at det er at veje sine liner op med superfølsom gramvægt - for så at klippe 3 cm af fordi vægten ikke passer helt?

Kender ikke den line og stang som du omtaler så det kan jeg ikke udtale mig om.

Fluekast og fluefiskeri er naturligvis ikke adskilte ting - men konkurrencekast er efter min opfattelse ekstremsport hvis den opfattes som grundlaget for fluefiskeri

Steen
Til top
Mikkel Hald Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mikkel Hald Avatar

Tilmeldt:: 18 Feb 2008
Geografisk: Kbh
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mikkel Hald Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2010 kl. 11:10
Hej Steen.

Jeg syntes at folk skal have lov til at fiske og kaste med hvad de vil. Der skal være plads til alle. Men syntes at noget af det fede ved fluefiskeri går tabt hvis man begrænser sig selv hvis man udelukkende holder sig til en vægt, skydehoved, helline, klasse eller type stænger.

Forøvrigt er klasse 10 sikkert super fedt på kysten. Det må jeg prøve på et tidspunkt.

Mikkel
Til top
 Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum