Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Imprænering

 Besvar Besvar
Forfatter
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Imprænering
    Sendt: 03 Jan 2010 kl. 17:31
Hej.
Der er givet mange anbefalinger på imprægnering af forskellig beklædning.
Jeg kender alt til NixVax, så det er ikke det, som skal gentages her.

Jeg stiller kun spørgmål ved, om tøj med eksempelvis en goretexmembran behøver en inprægnering. Er membranen ikke nok??

Hvis vi så absolut vil imprægnere disse dyre jakker m.m., hvorfor køber man så ikke en spray beregnet til bådkalesjer m.m. Det er meget billigere?

Hvad er nødvendigt - og hvorfor?

Carsten
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2010 kl. 17:44
nikwax er vandbaseret og genopfrisker åndbarheden. Den anden imprenering du henviser til er sikkert en silicone spray til bomuld. Den vil ikke have samme effekt. om den er direkte skadelig for en membran ved jeg ikke.

De fine ´´pore´´ i en åndbar membran stopper til pga. snavs og andre små partikler. Derfor skal den vaskes med jævne mellemrum.
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2010 kl. 17:53
Hej Jesper.
Tak for svar.
Du svarer så ikke på mine spørgsmål
;-)
Du henviser til at noget imprægnering MÅSKE er silicone?
Når jakken vaskes efter behov uden skyllemiddel, skulle menbramen vel være intakt.
Behøver jakken så mere? Hvorfor ellers betale dyrt for en jakke med membram?
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2010 kl. 17:58
Carsten B. skrev: Hej Jesper.
Tak for svar.
Du svarer så ikke på mine spørgsmål
;-)
Du henviser til at noget imprægnering MÅSKE er silicone?
Når jakken vaskes efter behov uden skyllemiddel, skulle menbramen vel være intakt.
Behøver jakken så mere? Hvorfor ellers betale dyrt for en jakke med membram?


Nu sidder en goretex membran jo indenunder, så ved evt. imprægnering er det yderstoffet - typisk et nylonstof, der imprægneres.
Ganske rigtigt vil membranen ´´altid´´ være vandtæt, men da membranen jo sidder under frontstoffet, kan det ikke undgåes (uden imprægnering) at yderstoffet med siden vil begynde at suge vand. Jo mere vand yderstoffet suger, jo mere nedsættes åndbarheden, så en imprægnering er ikke så meget et spørgsmål om vandtæthed udefra, men mere et spørgsmål om åndbarheden.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2010 kl. 18:02
Fair nok;-)

Materialet bliver med vandskyende efter en imprenering. Hvis ydermaterialet på jakke suger vand nedsættes åndbarheden.

Hvorvidt det er nødvendigt hvis man har investeret i et top-produkt ved jeg ikke. Mit GoreTex-beklædning får et tur i ny og næ.
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2010 kl. 18:12
Hvis du vasker jakken, vasker du også noget af imprægneringen af, og nedsætter derfor åndbarheden. Så lad derfor være med at overdrive ´´renligheden´´. Rent faktisk er den inprægnering, der benyttes af f. eks. Simms, noget af det mest miljøskadelige for vandmiljøet. Brug hellere en klud og noget lunken vand.(y)
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2010 kl. 18:31
Hej.
Tak for svar. Der kommer forhåbentlig mange flere meninger i denne sag!

Måske er vi nødt til at boykotte SIMMS.
Hvad er det du siger!
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2010 kl. 18:39
GoreTex-membraner er absolut ikke gode for miljøet. Går udfra at det også gælder andre fabrikater.

Fandt dette link.

http://flix.dk/modules.php?name=News&file=print&sid=3994
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2010 kl. 18:45
Det er lidt beskæmmende læsning.
Sagen er så fra 2006.
Måske er der noget nyere, men det er da et nyt element i sagen om vort dyre tøj!

Carsten
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2010 kl. 18:49
Jeg har stillet spørgsmålet om membranens/yderstoffets vandtæthed/åndbarhed til Fjællræven.
Svaret vil komme her i debatten!
Carsten
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2010 kl. 18:50
Hej Carten.
Jeg har også goretex beklædning, og har slået automatikken til, og har købt og bruger, det eneste leverandøren anbefaler af produkt til efterbehandling og fornemmer en fin holdbarhed på imprægnering .
Der kan helt sikkert findes andre midler til at imprægnere med.
Har du tjekket om din garanti på din beklædning bortfalder hvis du har eksperimenteret ?.
Jeg har buldret rundt i alverdens beklædning og blev bare træt af altid at skulle bytte/reklamere på utæt beklædning.
Så frem med den berømte sætning--- på beløbet tak,
Jeg læste vedlagt information, Jeg har fulgt anbefalingerne og har siden ikke haft problemer med min beklædning.

Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2010 kl. 21:44
Hej.
Fjällräven svarer, at en membran ikke skades af at blive vasket, så længe man retter sig efter vaskeanvisningen.
Skyllemiddel eller sæberester i membranen er ødelæggende, da det ødelægger overfladespændingen på vand!

Til yder´´skallen´´ af bomuldsstoffet G1000, anbefaler de ´´Grønlands Voks´´.

Jeg har sakset nedenstående fra Spejdersport:

Varenummer: 302612
Grønlands Valla eller Grønlands voks er Fjällrävens egen udviklede imprægnering til bukser og anorakker. Voksen gør stoffet mere vandafvisende, vindtæt, og øger slidstyrken, da voksen vil lægge et ekstra slidlag yderst på dine bukser eller jakke.

Voksen er baseret på bivoks og paraffin, og er derfor et meget miljøvenligt produkt.

Pålægningen af voksen er simpel:

1.Tag klodsen med voks og gnid den mod tøjet, så der lægger sig et tyndt lag, der hvor du ønsker at forstærke imprægneringen.

2.Tag et strygejern eller en hårtørrer og varm voksen ind i stoffet.
Tips: hvis du bruger et strygejern, kan du med fordel lægge et stykke papir imellem stoffet og strygejern, så der ikke sætte sig voks på strygejernet.

3. Hvis du ønsker en ekstra kraftig imprægnering, er det bedre at gentage processen flere gange frem for, at lægge et meget tykt lag på fra start.

DKK 59,00
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2010 kl. 23:16
Som du skriver er voks til bommuld, du har vel ikke fået anbefalet voks til den syntetiske yderbeklædning på åndbare membraner?
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2010 kl. 07:43
hej carsten. jeg har brugt nanocover til min overlevelses dragt det fungerer fint den er blevet totalt vandafvisende igen men jeg ved ikke om man kan få nanocover mere der er vist noget med at de gik konkurs men måske startede igen i det små så du skal nok prøve at google nanocover og se hvad der sker.
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pastoren Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2006
Geografisk: vejlby
Status: Offline
Beskeder: 193
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pastoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2010 kl. 09:03
Klaaas
du nævner jo ikke en hinde om hvad du bruger ud over at Automatiiiiken er slået til.....
(måske så forklaringen på at du bruger uden at vide.......;-) )
(ikke nævner hvad du bruger for at holden dig tøøøøøør - )

jeg bruger Fjældræven G1000 og har vokset min jakke og bukser tre gange med Grønlands voks- gnedet ind i stoffet og efterfølgende varmet ind med en god hårtørrer - man skal lige indøve sig teknikken -og så affinde sig med at det kræver sin tid for arbejdsgangen er i sit eget tempooooo ;-)(y)

MEN! :-( jeg er ikke tilfreds med reslutatet- :-( ved tøøsne og regndis.... bliver jeg sgu våd efter nogle timer-

så er vi jo igen på Herrens-Mark/

jeg går derfor og overvejer nye metoder -derfor er jeg meget nysgerig på denne tråd................

jeg har givet det meste af mit udendørstøj dette voks -det nedsætter også gennemtrængningstiden med over det dobbelte end fra før - (før jeg bliver våd.......

Bruno/P :-)(y)
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2010 kl. 09:34
Bruno Andersen skrev: Klaaas
du nævner jo ikke en hinde om hvad du bruger ud over at Automatiiiiken er slået til.....
(måske så forklaringen på at du bruger uden at vide.......;-) )
(ikke nævner hvad du bruger for at holden dig tøøøøøør - )




Bruno/P :-)(y)
Det var faktisk pointen i mit svar.
som ved alt andet følger der tit vejledninger med produktet.
Så ud over at pengemaskinen selvfølgelig skal køre, har jeg valgt at tro på min leverandør ved bedst, og ønsker jeg får mest mulig ud af mit produkt
Producentens ENESTE anbefaling til mit produkt er Revivex.
(ved godt det tilhører Gore koncernen)

Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pastoren Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2006
Geografisk: vejlby
Status: Offline
Beskeder: 193
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pastoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2010 kl. 10:19
ja det er jo sådan i dag at der er en Manuuuaal med for at tænke..........;-)(y)

eller retter forstå for at bruge :-)(y)

fint nok med High Teknologi -bare vi er Varme og tørre- så skide være med at naturen bliver våd ;-)(y)

Jo Jo alt har en pris :-( ..........

jeg har fodtøj med Goretex indlæg :-)(y)
og jeg har aldrig våde fødder(y)(y)(y)(y)(y)(y)

når jeg engang skal ha ny jakke og lige har en tre tusinde fri af lommen vil jeg også sigte på at få en jakke med Goretex membran.............

tak for tilbage manualen/meldingen (y)

Må den der er tørrest fiske længest :-)(y)

B/P :-)(y)
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2010 kl. 18:56
Hej.
Jeg spurgte specifikt på en bestemt jakke.
Jakken hedder FOREST, og er lavet i G1000 med en Goretexmembran.
Svaret fra Fjällräven var, at membramen ikke tager skade af vask. Der må dog ikke bruges skyllemidler, og sæberester skal skyldes grundigt ud, da membramen ikke er tæt, hvis vandets overflodespænding ødelægges af sæberester.
G1000 er er bomuldsstof, og der anbefales så ´´Grønlands Voks´´ til at imprægnerede dette med.
Jeg vil så overholde denne vejledning, da jeg ikke er overbevist om, at andre produkter til at putte i vaskemaskinen ikke ødelægger membramen.! Hvis de sætter sig i yderstoffet, sætter de sig altså også i membramen!
Det er vel også sådan, at en imprægneret jakke, som ikke har en membram, ikke holder vand ude i længden.
Hvis jakken har en membram, og man stadig bliver våd, er membramen sikkert defekt, eller jakkens åndbarhed er for ringe/ødelagt.
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pastoren Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2006
Geografisk: vejlby
Status: Offline
Beskeder: 193
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pastoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2010 kl. 22:15
Hej Carsten (y)
lige en tillægger:

siden jeg købte mine første fjælræven bukser har mine legemesdele været behængt med dette unikke High tek stof G1000(y)

sidehen har jeg købt flere bukser og jakker- der er så bevægelsesfrit at være i dette tøj- det er virkelig udtænkt til udendørs funktion-jeg bruger også min jakke når jeg cykler MTB i skoven sommer og vinter - jeg giver uden betænkning :
(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y) top karakter..

og så ser det godt ud-jeg har i mange år brugt det tofarvet sort og grå med forstærkning på bag og knæ ..

jeg vil dø i dette tøj.......

B/P :-)(y)
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2010 kl. 15:33
Hej Bruno.
Jeg kan kun give dig ret.
Det er yderst komfortabelt og vel nærmest uopslideligt!

Hvad imprægnerer du med?

m.v.h.
Carsten
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres