Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problem med fluorocarbon?

 Besvar Besvar
Forfatter
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Problem med fluorocarbon?
    Sendt: 29 Dec 2009 kl. 23:18
Halløj.
Jeg havde en underlig oplevelse i dag med FC.
Da jeg kom ud og skulle binde en tippet på knækkede linen som en sytråd.
Det var en helt ny 0,25 fc.
Så prøvede jeg en 0,23 fc, (også spritny) den knækkede også.

Alt i alt prøvede jeg 3 forskellige tykkelser 0,21-0,23-0,25.
De knækkede alle med følgende knuder: Blodknude, Kirurgknude, Dobbelt uni og perfection loop.

Alle knuder blev strammet langsomt og var fugtet med spyt, og jeg var opmærksom på ikke at twiste linen, lige meget hjalp det.

Til alt held havde jeg en gammel rulle med noget 0,25 FC som virkede perfekt (andet fabrikat)

Da jeg så kom hjem her til aften prøvede jeg lige en enkelt gang en dobbelt uniknude fra 0,23 til 0,25 og nu kunne ldet lige pludselig holde....
Selv tænker jeg at det måske kan være noget den hurtige nedkøling ud af bilen eller???
Bare underligt har aldrig prøvet det før....

Nogen ideer???

/Allan
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 08:37
Hej Allan
Jeg har oplevet det samme. Min erfaring er at store temperatur forskelle gør linen svag. Men når linen først er tempereret så virker den fint igen. Døb evt. linen i det kolde vand, inden du binder din knude.
TC
Til top
Henrik M. Lomholt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creekking Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2003
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creekking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 08:43
Hvilket fabrikat er der tale om ?
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 09:29
Hej Henrik
Ved ikke hvem du spørger, men jeg bruger Akron og Ace har oplevet det med begge.
TC
Til top
Ronni Gudme Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ronni Gudme Avatar

Tilmeldt:: 14 Aug 2004
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronni Gudme Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 10:49
Jeg har oplevet det en enkelt gang med Climax FC. Fik rullen byttet hos den forhandler i Skjern hvor den var købt. Har brugt det lige siden i forskellige tykkelser uden problemer.

/rg
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 11:24
Har Climax Flourcarbon forfangs materiale i 4 forskellige tykkelser............det ræveste pis..........det knækker og knækker..........og flosser og flosser...(det var i april måned at jeg prøvede det)...........hvilket resulterede i at jeg kastede rullerne ad h....... til. Nu bruger jeg Berkley's Flourcarbon (de store ruller) og det funker bare.........aldrig problemer.........og til fornuftige penge.
Sjovt med Climax'es flourcarbon............for jeg bruger altid Climax's taperede forfang(bonefish).........de er kanon surveræne............og har stor brudstyrke.........og er perfekt for mig til kysten.........og der er ALDRIG problemer med dem (y) .......sjovt at de ikke har styr på deres Flourcarbon forfangsmaterialer??
Mvh.
Michael L.
Til top
thomas christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
sava Avatar

Tilmeldt:: 19 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sava Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 11:31
Hej alle.

Jeg er glad for dette emne kom på banen.
Så er jeg ikke den eneste der har oplevet dette i koldt vejr.
Jeg havde samme oplevelse i weekenden, hvor jeg 3 gange kunne konstatere at min flue var slået af. Alle gange var forfangsspidsen flosset. Det er Climax 0,25 jeg benyttede.
Måske man skal bruge alm. mono i det kolde vejr?

Hilsen Thomas
Til top
per Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pergaston

Tilmeldt:: 01 Sep 2006
Geografisk: roskilde
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pergaston Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 11:59
sådan er det når man køber alt det cirkus pis der er nogle få mærker der ikke knækker i frost som disse Pro logic/savagear og berkley
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 12:04
Hej, Jeg har også kun haft problemer med Climax, nu bruger jeg Guidelines Egor, Den koster trippel op, men knækker ikke formig.
Til top
Michael Holm Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Holm Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2004
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 12:32
Prologic/savagear...

Jeg har haft det samme problem med prologic ved lave temperaturer i 2 forskellige dimensioner fra samme spole som ik har lavet problemer så længe det ik er koldt.
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 13:26
per skrev: sådan er det når man køber alt det cirkus pis der er nogle få mærker der ikke knækker i frost som disse Pro logic/savagear og berkley

Hej Per. Uden at der skal gå mærke kamp i den, så var der her tale om et af de helt store og meget anerkendte mærker. Jeg har ikke den store lyst til at hænge mærket ud, da ligesådan vel kunne en ´´mandags´´ udgave.
/Allan
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Orla Bertram-Nielsen

Tilmeldt:: 03 Feb 2006
Geografisk: Vesthimmerland
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Orla Bertram-Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 13:43
Lystfiskere er lettere at narre end fisk. Det er der adskillige eksempler på - og FC er et af dem. Jeg er for længst holdt op med at bruge skidtet - uanset temperaturforhold.
Velvidende at der er betydelig kvalitetsforskel mellem de enkelte fabrikater, er det generelt et upålideligt materiale og jeg vælger til enhver tid en vanlig hightec nylonline som f.eks. Ultra, der koster under det halve og som har omtrentlig den dobbelte træk- og især da slid- og knudestyrke. Og som er præcis lige så synlig/usynlig i vandet som FC - at påstå andet er ren reklame-lir!
På årets Gaula-kursus motiverede vi nogle af deltagerne til at udføre nogle simple knude-test, hvor styrken blev målt mod en digitalvægt. Efter testen var der kun en af de 10 deltagere, som havde mod på fortsat at bruge FC.
Allerede næste dag krogede han en pæn blankfisk på 6-7 kg. nederst på en nakke før et langt, hidsigt stryg. Under et jævnt, moderat pres røg knuden pludselig og vi kunne konstatere, at den var skredet og linen trukket flad og flosset...Vil man ikke høre, må man jo som bekendt føle!
- Så prøv selv nogle simple forsøg som skitseret herover - og mens I alligevel er i gang, så prøv også at teste Ego-knuden mod de forskellige knuder, der er nævnt i nogle af de foregående indlæg. - Den er nemlig suverænt bedre, hvilket vore kursister til fulde fik bekræftet ved samme lejlighed.
Godt nytår til alle med lidt kritisk sans!
Orla Bertram-Nielsen
PS. Vi har vist kun et par pladser tilbage på Gaula 2010 i uge 30, hvis det skulle have interesse.
Til top
Jacob Albertsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Albertsen Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Albertsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 13:51
Orla Bertram-Nielsen skrev: Lystfiskere er lettere at narre end fisk. Det er der adskillige eksempler på - og FC er et af dem. Jeg er for længst holdt op med at bruge skidtet - uanset temperaturforhold.
Velvidende at der er betydelig kvalitetsforskel mellem de enkelte fabrikater, er det generelt et upålideligt materiale og jeg vælger til enhver tid en vanlig hightec nylonline som f.eks. Ultra, der koster under det halve og som har omtrentlig den dobbelte træk- og især da slid- og knudestyrke. Og som er præcis lige så synlig/usynlig i vandet som FC - at påstå andet er ren reklame-lir!
På årets Gaula-kursus motiverede vi nogle af deltagerne til at udføre nogle simple knude-test, hvor styrken blev målt mod en digitalvægt. Efter testen var der kun en af de 10 deltagere, som havde mod på fortsat at bruge FC.
Allerede næste dag krogede han en pæn blankfisk på 6-7 kg. nederst på en nakke før et langt, hidsigt stryg. Under et jævnt, moderat pres røg knuden pludselig og vi kunne konstatere, at den var skredet og linen trukket flad og flosset...Vil man ikke høre, må man jo som bekendt føle!
- Så prøv selv nogle simple forsøg som skitseret herover - og mens I alligevel er i gang, så prøv også at teste Ego-knuden mod de forskellige knuder, der er nævnt i nogle af de foregående indlæg. - Den er nemlig suverænt bedre, hvilket vore kursister til fulde fik bekræftet ved samme lejlighed.
Godt nytår til alle med lidt kritisk sans!
Orla Bertram-Nielsen
PS. Vi har vist kun et par pladser tilbage på Gaula 2010 i uge 30, hvis det skulle have interesse.


Hej Orla,

Har du evt. et link til en vejledning til at binde denne Ego-knude...

K&B

Jacob
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Orla Bertram-Nielsen

Tilmeldt:: 03 Feb 2006
Geografisk: Vesthimmerland
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Orla Bertram-Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 13:58
Du kan finde en brugbar tegning af Ego-knuden bl.a. i Gyldendals Lystfiskerhåndbog s. 346 - god fornøjelse.
Orla
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 15:36
Hej Orla

Hvordan kan det være at I er tilbage i uge 30 og ikke 32 som i år?

/Michael
Til top
Jens E. Overvad Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jeoj

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeoj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 16:00
Hej Orla!
Kan man ikke lave en tegning af Ego-knuden i Sportsfiskeren?
Hilsen Jens
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Orla Bertram-Nielsen

Tilmeldt:: 03 Feb 2006
Geografisk: Vesthimmerland
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Orla Bertram-Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 17:15
Hej Michael!
Vor faste Gaula-uge er 30, men i år byttede vi med
Steffen Toft Jensens team, som ´´sidder´´ på uge 32 - Fordi begge parter syntes, at det kunne være interessant at prøve noget nyt og derved måske få et lidt bredere kendskab til valdet.
I 2010 er vi så tilbage i vore vante uger, men måske prøver vi bytteriet en anden god gang...

Hej Jens!
Jeg lavede faktisk en fotoserie over Ego-knuden i Sportsfiskeren for ca. 8-10 år siden - men jeg spørger gerne Ole Wisler, om vi kan bringe en tegning plus et par ord i februar- eller marts-nummeret.
K&B Orla
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 17:37
Hej Orla

Glemte at nævne at jeg er med på Steffens Team og syntes godt om byttet. Var interessant at prøve en tidligere uge, efter 10 år i uge 32. Laksen blev desværre genudsat på lang line, så de ekstra pengesedler gav ikke større laks på land ;-)

Godt Nytår

/Michael
- se linket HER
Til top
Jens E. Overvad Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jeoj

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeoj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 17:37
Hej Orla!
Tak skal du have.
Godt Nytår.
Jens
Til top
Claus Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
C.G.M.

Tilmeldt:: 30 Dec 2005
Geografisk: Sydøstfyn
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér C.G.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 18:38
Hej
Er det den har forfangsline der bliver anbefalet af Orla ?
- se linket HER
Godt Nytår
Claus
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Orla Bertram-Nielsen

Tilmeldt:: 03 Feb 2006
Geografisk: Vesthimmerland
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Orla Bertram-Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 19:23
Hej igen, Michael.
Bedre at genudsætte en laks på lang line end via en bristet FC-spids...
Til Claus.
Ja, det er den Ultra, du linker til, der har været min favorit i en årrække. - Købte den første gang hos Lars Therkildsen & Co. i Fiskeshopen i Mörrum- Det fortæller også et og andet om linens kvalitat, at den først var på hylderne her.
Mvh Orla
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 20:00
Orla Bertram-Nielsen skrev: Hej igen, Michael.
Bedre at genudsætte en laks på lang line end via en bristet FC-spids...

Mvh Orla


Det var på lang line og FC :-(

/Michael
kystfluefiskeren.dk
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 22:05
per skrev: sådan er det når man køber alt det cirkus pis der er nogle få mærker der ikke knækker i frost som disse Pro logic/savagear og berkley

Og scierra, har aldrig haft problemmer med deres fluorocarbon :-)(y)
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 00:03
....Jeg vil så lige nævne at jeg ALDRIG haft problemer af nogen som helst art med FC- hverken til Karpe, Gedde, Fladfisk eller Flue - hov den var kringlet; så altså: hverken med mede, spin eller flueudstyr.

-Derimod har jeg meget dårlige erfaringer med ´´snyde FC´´ - monofil belagt med FC uden på (tit de billige ´´FC´´).

-men en god monofil, eks RIO flex-et eller andet, bliver det næste jeg hopper på når mit FC lager er tømt. Ikke fordi jeg mister det (har ALDRIG oplevet brud - og jo, fanger da en fisk i ny og næ ;-) ) men fordi - knock on woods - skulle det forbandede ske at man søsatte nogle meter FC er det stort seet uforgængeligt i naturen - ligesom fletliner :-( :-(

-Så hellere en monofil der relativt hurtigt mørnes af vind, vand og UV stråling.

Mvh
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres