Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fastspole kontra multihjul...

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fastspole kontra multihjul...
    Sendt: 29 Dec 2009 kl. 21:39
I forlængelse af alle de mange tråde omkring fastspolernes manglende holdbarhed, primært til kystfiskeriet, så er jeg sgu efterhånden blevet noget nysgerrig efter at vide, hvorfor man ikke for længst har taget konsekvensen af dette, og skiftet det ud med et multihjul ?
Personligt lagde jeg det på hylden for mere end 10 år siden, og kan med sikkerhed sige, at jeg aldrig får et i hånden igen !! :-)
Kunne være interessant at vide, om man ligefrem ser fordele ved fastspolerne fremfor multihjulet, kan nemlig ikke selv få øje på dem ? :-)
Til top
Martin Lund Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
micra

Tilmeldt:: 29 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 192
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér micra Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 21:45
Kender du et multihjul som kaster godt med 3-15g vil jeg da gerne vide det :-)
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 21:48
Og lige så langt som et godt fastspole??:-)
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 21:59
Da jeg i sin tid lagde spinfiskeriet på hyleden, var jeg gået over til multiruller.
Jeg brugte det primært til bombarda og blink med kastevægt på mellem 15 - 40gram.
Jeg ved ikke om jeg kastede længere eller kortere, men et sted var mutien overlegen, og det er i bremse systemet, hvor var det dog lækkert at fighte fisk på kortdistancen, når de vendte hurtigt eller ruskede, ja så virkede multien bare langt bedre en fastspolen.
Bevares det tog lidt tid at vænne sig til at kaste med men når der var trænet så gik det ok.

Hvis jeg skulle tilbage til spin (gud forbyde det) så ville de t blive multien igen for mit vedkomne.

/Allan
Til top
Martin Lund Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
micra

Tilmeldt:: 29 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 192
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér micra Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 22:07
Jeg vil da heller ikke råde nogen til at gå over 20 g på et multihjul, med mindre de har elefanthud på fingerne :-)
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 22:21
Der er nu en række af multier der kaster fint med små vægte - fra flere producenter; mørrum 1601 c, eon 3600, shimano calcutta osv... baitcasterhjul, osv

Over 20 gram?? det er netop der multihjul efter min mening har sin force da man slipper for at holde linen med fingere i´kastet, og er bremserne instillet korrekt skal der ikke bremses ned ved enden af kastet......

-Jeg er selv fluenørd nu, men multier har så aboslut deres fordele - ikke mindst holdbarhed, bremsen, kastelængde (som ved dygtige kastere og samme line diametre er det samme - eller længere - end gode fastspoler :-)

det er, som med så meget andet, en træningssag :-)
Mvh
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 22:22
mig bekendt SKAL der +20gr til ved multi-fiskeri.

De korte kast skyldes vel til dels at man skal op i en linetykkelse på minimum 0.30(nylon)

Lange kast er jo ikke alt men et typisk multi-setup inkludere også en stang der kan bære de høje kastevægte. Tit er det i direkte modtætning med gennemsnitsstørrelsen på de danske HØ.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 22:25
Henrik Dons Christensen skrev: Der er nu en række af multier der kaster fint med små vægte - fra flere producenter; mørrum 1601 c, eon 3600, shimano calcutta osv... baitcasterhjul, osv

Over 20 gram?? det er netop der multihjul efter min mening har sin force da man slipper for at holde linen med fingere i´kastet, og er bremserne instillet korrekt skal der ikke bremses ned ved enden af kastet......

-Jeg er selv fluenørd nu, men multier har så aboslut deres fordele - ikke mindst holdbarhed, bremsen, kastelængde (som ved dygtige kastere og samme line diametre er det samme - eller længere - end gode fastspoler :-)

det er, som med så meget andet, en træningssag :-)
Mvh


Hej Henrik,

Jeg stiller gerne op i en kaste dyst på længde:-)

fisker tit side om side men meget rutinerede multi-fiskere og de mangler minimum 25meter:-)
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 22:28
nøh næ tak til kaste dyst :-) - jeg skrev dygtige kastere med multi, ikke jeg :-) :-)

-Har nu selv set multikastere levere kast der rakte så ganske fint ud over stepperne :-)

-men helt enig i din udstyrsbetragtning - ikke tilhænger af at skyde gråspurve med kanoner...(og gråspurve er i øvrigt fredede ....) :-)
Mvh
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 22:31
OK. Kender jo også din rækkevidde med flue så du har jo ingen grund til at klage:-)
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 22:35
Mener mit lille multi hed 4600 jerkbait, med venstrehånds indspinning,
Det var en af kastenisserne fra surfcast gruppen der havde lavet lidt om på magnetbremse, og jeg kunne fiske med noget spundet line i 0,18 og det gik sku rigtig fint.

Også ned til 15 gram så hut jeg vidsker.

/Allan
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 22:42
Vil du dyste med samme line-type og tykkelse som multihjulet bruge, kan det være du alligevel får lidt kamp, Jesper. :-)
Men det er vist ikke muligt for et multihjul at følge med et fastspolehjul med stor spole og tynd fletline, der er jeg helt enig.

I øvrigt kan mange multihjul sagtens kaste med vægte ned omkring 12 g. Ambassadeur 460x f.eks. ABU Record 4x samt mange Daiwa og Shimano hjul.
Der ud over sælges der i USA og Japan en del multihjul som kan kaste langt lavere vægte, men meget sjældent beregnet til saltvand. Helt ned til et par gram kastevægt.

Mvh

Ole
Vanløse
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 22:45
Det er jo muligt at tune et multi-hjul.

- se linket HER

Det skulle give lang kast og mulighed for at anvende fletline.

Mig bekendt kræver et multi-hjul meget pleje hvis det skal fungere optimalt. Er der kommentarer til dette?
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 22:51
Ja det har du ret i jesper.
Jeg husker jeg røg på rüven nede på stevn hvor hele hjulet kom under vand.
1. hjulet kaster ikke super fedt med vand i centri bremsen :-)
2. jeg fik sku ikke skyllet det så det var fyldt med gammelt aflejret salt i hjulet, heller ikke godt for kast.

Så hvis man leder efter et hjul med minimum vedligehold, så ville jeg vælge fastspole :-)


/Allan
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 22:58
....svenske multier er knapt så go'e som shimano's..... - men man kommer ikke uden om at passe lidt på dem alligevel hvis de skal funge ordentligt....

@Jesper - tak tak, husker nu også at du gav den stakkels 10 fods Aspire nogen gedigne prygl - havde jeg ikke set det kunne det godt være jeg havde været kæk og fundet calcutta'en frem til lidt hygge-kaste-dyst :-)

-vil nu forresten hellere rendevoue på kysten igen snart (y) om kong vinter vil.... - der er ihvertfald ofte lidt stift vand tæt på kysten på mine breddegrader.....
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 23:00
Jeg er en af dem der er meget glad for at fiske med multihjul, men jeg er af den opfattelse, at multihjul er uegnede til UL-spin med kastevægte under 15 gram. Til det helt lette UL-fiskeri har jeg to små Shimano hjul, og de har begge mere end 20 år på bagen.

Og når det er sagt, så kan jeg tilføje, at årsagen til at mange lystfiskere har dårlige oplevelser med multihjul, det er at de ikke er startet med at få noget instruktion af en dygtig multihjuls-kaster, og så er der nok rigtig mange, som har forsøgt at sætte et multihjul på en hurtig topaktions-stang, som kun er egnet til fastspolehjul. Hvis man vil kaste langt med et multihjul, så kræver det en stang med helaktion.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 23:18
Martin Lund Hansen skrev: Jeg vil da heller ikke råde nogen til at gå over 20 g på et multihjul, med mindre de har elefanthud på fingerne :-)...


Hvad mener du med det.

Jeg har et ABU Ambassadeur 6000 som jeg bruger på en 30 lbs Drennan Boat Rod, når jeg er på sundet med forskellige lystfiskerkuttere, og fisker på kastesiden.

Med det set-up kaster jeg uden problemer med pirke op til 150 gram, og jeg kan godt betro dig, at jeg kaster meget langt.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 23:58
Godaften Niels.

Jeg kan tilslutte mig dine bemærkninger om stangvalget. Men mht. kastevægt er mine erfaringer noget anderledes.

Af og til fisker jeg med små 6 gram Möresilda og ellers sjældent over 18 g. Til de små blink bruges oftest en énhånds Fenwick 7½ fod med kastevægt 3 - 12 gram, men det kan også sagtens lade sig gøre med en 10 fods (multi)stang (helaktion).

Med et passende lille hjul, f.eks Amb. Mörrum 1601 eller et Shimano Curado i 200 serien kastes nemt 30 m. med et 6 gram blink, men det kræver naturligvis, at kastebremserne er sat op til det. Samt lige så naturligt: en hel del øvelse, der som bekendt ikke kan købes hos grejpusheren.

mvh jr
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 00:00
Jesper Rosgaard skrev:

Mig bekendt kræver et multi-hjul meget pleje hvis det skal fungere optimalt. Er der kommentarer til dette?...


Med mindre du finder det bidende nødvendigt at dyppe rullen hver eneste gang du er på kysten, så kræver det faktisk ikke mere pleje end din fastspole !! Har blandt mange et Amb. 4601 C3, det har vel fisket +200 ture de sidste 4 år, og bortset fra et jævnligt skud Tri-Flow i spole lejer, håndtag og linefører, så er det kun blevet skyllet i lunkent vand efter hver tur, og efterfølgende lagt til tørre ! :-) Samtidig er hjulet så simpelt, at det faktisk ikke er nogen større kunst at splitte det ad i atomer, og rense og smøre efter behov ! (y)
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 00:13
Godaften Lars B.

Dine erfaringer er helt magen til mine - og så tror jeg, der uden videre kan lægges adskillige år til de 4 du nævner. Vel at mærke uden at der vil være mærkbar nedgang i hjulets kvaliteter mht. funktion.

mvh jr
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 00:51
God aften Jørgen ! :-)

Du har uden tvivl ret, men har dog alligevel lige haft det splittet ad, og vil faktisk sige, at hjulet nu går bedre end et nyt !! Til sammenligning har jeg et modificeret EON 3601, som vel har fisket i snart 8 år, og det er virkelig blevet brugt/ belastet (typisk 22 gr. !), har ikke taget mig sammen til at splitte det ad endnu, men det fisker upåklageligt fortsat !! :-)
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 06:37
Det gør jeg,mørrum 1600 og mørrum 3600 ivcb.Og det det med at kaste langt hjælper ikke en dyt , det fanger man jo ikke flere fisk af.Men tro mig du kan kaste langt når du mestre dit hjul.
Jeg tror at folk simpelthen ikke tør begynde at bruge et multihjul pga at de er bange for eller overbevist om at de ikke kan lære det.
Jeg har fisket med multirulle siden jeg var 15 år gammelt og har ikke haft et fastspolehjul i hånden siden og det er nu 30 år siden.
Godt nytår herfra.
Morten.
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 06:43
Det kræver ikke den store vedligeholdelse.skyld dit hjul af når du har været på kysten , skild det ad og lad det tørre , smør det og sammel det igen,det er det,ca hvert 3. år sender jeg mine multiruller til eftersyn,passer du dit hjul sådanne kan de holde længe , har hjul der er fuldt fuktionsonelle efter 30 års brug, hvis mig et fastspolehjul der er fuldt funktionelt efter så mange år, det tror jeg næppe der findes.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 08:40
Niels Riis Ebbesen skrev: Jeg er en af dem der er meget glad for at fiske med multihjul, men jeg er af den opfattelse, at multihjul er uegnede til UL-spin med kastevægte under 15 gram. Til det helt lette UL-fiskeri har jeg to små Shimano hjul, og de har begge mere end 20 år på bagen.

Og når det er sagt, så kan jeg tilføje, at årsagen til at mange lystfiskere har dårlige oplevelser med multihjul, det er at de ikke er startet med at få noget instruktion af en dygtig multihjuls-kaster, og så er der nok rigtig mange, som har forsøgt at sætte et multihjul på en hurtig topaktions-stang, som kun er egnet til fastspolehjul. Hvis man vil kaste langt med et multihjul, så kræver det en stang med helaktion.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Jeg har lige nogle kommentarer omkring lave kastevægte. Jeg benytter selv rutinemæssigt 7 grams Toby men multi, og kan kaste med 4 gram uden problemer. Problemet med at komme derned er først og fremmes at finde et hjul med en let spole, dvs. lav inerti. Ellers kan den lille kastevægt ikke trække spolen i gang. Man skal huske på at linens vægt indgår i inertien. Dermed er ABU's klassiske multiruller dømt ude, de har dyb og tung spole. Det rigtige multihjul til formålet har en spole bygget efter samme princip som et storspole fluehjul: stor kernediameter, masser af huller og ret lav linekapacitet. Dertil skal spolen være letløbende og kastebremserne korrekt justeret, det sidste kræver lidt øvelse. Linen ikke over 0,25 monofil, det er vigtigt at benytte en let og tynd line. Dertil en stang i den lette ende, gerne hurtig med parabolsk aktion. At finde sådan en stang med triggerhåndtag er svært, jeg har i stedet bygget en ekstra bunddel med trigger til en spinnestang. Hjulets spole skal IKKE fyldes op til kanten. Jeg spoler ca. 150 meter af den ønskede line på, hverken mere eller mindre.

I praksis er mit setup dette:
Hjul - Daiwa Sol - se linket HER
Stang: Shimano Beastmaster AX, 8 ell. 9 fod, 2 - 10 gram.
Line: 0,20 monofil eller fletline Spiderwire Stealth 0,08 eller 0,10.

Det bør bemærkes at de meget tynde fletliner kræver lidt øvelse. Et overløb er tæt på umuligt at rede ud, det må simpelt hen ikke ske. Daiwa Sol har magnetbremse som også fungerer efter en dukkert, men hjulet skal altså lige skilles og renses hvis det har været under vandet. Efter hver tur skylles det under bruser og tørres i håndklæde. Ellers rækker 1 eftersyn om året. Magnetbremsen (Magforce V) justeres udefra, uden at adskille noget. Svagheden ved de fleste centrifugalbremser er at man skal skille hjulet ad for at justere. Og hvem gider det når man står i waders?

Der er mange andre hjul som kan komme dernedad, ABU's små Mörrum'er og en stribe små Daiwa og Shimano hjul. Shimano Calais 200 klarer også 7 gram, men så heller ikke meget mindre. Daiwa's Pixo kaster med sikkerhed ned til 2 gram (men tåler ikke saltvand), Shimano's mindste Calcuttaer størrelse 50 klarer også 2 gram. Shimano kommer i 2010 med et hjul som er konstrueret til kastevægte ned til 1 gram: Cardiff SDC, superlet hjul med DC bremse og nok også en tung prisseddel. Ifølge forummet på tackletour.net har en ansat fra Shimano demonstreret at hjulet kan kaste over 50 meter med 2 gram.

Jeg har brugt multihjul siden jeg var 16 år (og havde masser af problemer med mit Amb. 5000C dengang). For omkring 5 år siden holdt jeg helt op med at bruge fastspolehjul, mest fordi gode multihjul er meget mere lækre at kaste med. Og ellers fluefisker jeg imellem.

Mvh. Peter
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 12:18
Jeg fisker glad med både multihjul og fastspole fra kysten. Jeg synes en kastekonkurence imellem multihjul og fastspolehjul i mellem forskellige kastere er en dum idé, da evnerne hos den enkelte er forskellige. Det er vel bedre at stille sine egne evner op imod hinanden. Mine erfaringer er således:
Jeg kaster med begge setups i området 60-70 m.

Mine setup til sammenligning er:
Fastspole: Ironfeather 2, 10´, 14-48g, Cardinal 804, PowerPro (0.15mm).
Multi: Abu Majestic,9´, 15-40, Revo inshore L, Cabelas pro line 10 lbs (0.30mm nylon).

Blink TMF Fladbuk 22g.
Wobbler: Kutlingen 20g

Her må jeg så også sige at mit Revo ikke det længst kastende multihjul (endnu). Som regel kaster de længere med tiden, men det er et meget sikkert hjul med kun lidt linerejsning (ja, det hedder det altså ). Jeg fisker med en stift tilkoblet.

Jeg har fisket med fastspole i flest år, men med multi i +25 år.
Den største kaste/fiskeglæde er med multihjulet. Det værste der findes er en kæmpe fuglerede ;-).Fastspolehjulet er vidunderligt ukompliceret, men fornemmelsen for blinket er ringere ,selv med fletline contra nylon, i forhold til multihjulet.

Bedste hilsner

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 13:00
Peter Larsen skrev: <

Jeg har lige nogle kommentarer omkring lave kastevægte. Jeg benytter selv rutinemæssigt 7 grams Toby men multi, og kan kaste med 4 gram uden problemer.


Ok, jeg må nok erkende, at der er sket en udvikling indenfor multihjul til UL-fiskeri.

Næsten alt mit fiskegrej er noget jeg har haft i rigtig mange år, og jeg har sådan set ikke planer om at lave flere investeringer. Og de helt små multihjul fandtes ikke dengang da jeg indkøbte mit fiskegrej, så jeg har aldrig fået investeret i et lille multihjul, og en helaktions stang til lave kastevægte.

Mine UL-sæt med fastspolehjul holder og fungerer jo også helt fint, så jeg klarer mig med det jeg har.

Og så er jeg også mest til fluefiskeri på kysten.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 13:25
Du har ret Jens, at måle et hjuls formåen på tværs af fiskere, vil ikke kaste noget brugbart af sig. Personligt kaster jeg væsentligt længere med multirullen, men endegrejet er bestemt ikke ligegyldigt i denne sammen hæng !

Du fik så også lige sat fokus på en af de mange fordele, som der er ved multihjulet, nemlig denne direkte kontakt til endegrejet, og det selv med monofil kontra fletline, der kan fastspolehjul slet ikke være med !! (y) :-)
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 13:40
Hov! jeg glemte lige, at ved kast med kystwobblere er multihjulet lige en god del foran. Kystwobbleren lægger sig bedre i vinden end med fastspole, hvor den tit roterer hvis man trækker for hurtigt igennem i kastet.

/Jens
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 14:36
jens wennecke skrev: Hov! jeg glemte lige, at ved kast med kystwobblere er multihjulet lige en god del foran. Kystwobbleren lægger sig bedre i vinden end med fastspole, hvor den tit roterer hvis man trækker for hurtigt igennem i kastet.

/Jens


Det er rigtigt, det samme gælder bombarda hvor man lettere kan få strakt forfanget. Jeg har lige været på græsplæne med målebånd for at checke kastelængde i det lave område. Nu er jeg lidt nysgerrig, hvor langt kan man komme ned? Jeg eksperimenterede lidt med en lille skespinner som på digitalvægt vejer 2,4 gram. Testen foregik med en Shimano Beastmaster AX 8 fod 2 - 10 gram og to forskellige hjul.

1. Daiwa Sol med Yo-zuri hybrid line, 4lbs, ca. 0,23mm. Hjulet kan kaste med denne vægt, men kræver lidt tommelfinger og fuld magnetbremse. Bedste kast var 17 meter, ikke så imponerende. Hjulet fungerer dog fint med 4 gram.

2. Shimano Conquest 51 med samme line som Sol. Conquest er Shimanos hjemmemarkeds udgave af Calcutta TE. Hjulet har centrifugalbremse med seks klodser som kan fra/til kobles uden at skille hjulet ad. 3 klodser viste sig at være optimalt, bedste kastelængde 28 meter, hvilket jeg betragter som brugbart når vi taler vægte under 3 gram. Ved 7 gram kaster det væsentligt længere, men jeg fik ikke målt det. Selv ved 2,4 gram var tommelfinger næsten ikke nødvendig, hjulet fungerer her væsentligt bedre end Daiwa Sol.

Ovenstående hjul er der så vidt jeg ved ingen grejhandlere i DK som har hjemme. Jeg har købt begge brugt, lidt skrammer, men fungerer fint.

Mvh. Peter
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 17:18
Jeg synes at også et 17m kast er flot med en skespinner på 2,5 g (Mepps 0?).
Det bliver da ikke meget længere med fastspole end de 20-22 m vil jeg mene. Et kast på 28 m er et meget langt kast med så lille en vægt, selv på græs.
(y)
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 20:27
D'herrer

Ved kastevægte over 10-12 gram kaster et veltrimmet multihjul mindst lige så langt som et fastspolehjul - der er fastslået ved ret så mange tests i årenes løb - og bl.a. ved Helsingør-pynten for år tilbage - hvor multi- og fastspole-rødderne var i evig konkurrence om netop kastelængde.

Min egen erfaring er - at et velsmurt (læs meget letsmurt) bronzeleje-multihjul - kaster længere end et kuglelejehjul.

Sidst men ikke mindst - man har MEGET bedre føling med sit endegrej - hvor det mindste lille luskede fiskekys afsløres med et multihjul på stangen.

Godt nytår
Heinz;-)
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 22:40
Heinz Gerhard skrev: D'herrer

Ved kastevægte over 10-12 gram kaster et veltrimmet multihjul mindst lige så langt som et fastspolehjul - der er fastslået ved ret så mange tests i årenes løb - og bl.a. ved Helsingør-pynten for år tilbage - hvor multi- og fastspole-rødderne var i evig konkurrence om netop kastelængde.


Ja, Kronborg-pynten er et fantastisk sted, jeg har en gang været deroppe, hvor der blæste en meget kraftig vestenvind (rygvind), og der kunne jeg kaste så langt, at jeg næsten tømte spolen på mit Ambassadeur 6000.

Vi fangede en utrolig masse Sej der vejede helt op til 8 kilo, men først da vi fik lært, at de straks efter hugget skulles køres meget hårdt og holdes højt i vandet, så de ikke kunne nå at bore sig ned bag ved nogle store, som der er tæt ved land.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen



Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 23:00
Håber trådstarter er mig nådig for et lille sidespring:

-Jeg søger ihærdigt en helaktionsstang der kaster optimalt omkring 25 gram (og kan håndtere vægte op til ca 32) - det er ikke meget jeg spinnefisker, men holder meget af en enkelt eller 2 årlige ture i foråret med woblere i aftenstunden - og vil gerne finde en stang som ikke er de sædvanlige fastspole aktioner......

-Håber meget nogen kan anbefale mig noget at lede efter - bygger gerne selv hvis det skulle komme dertil... :-)

mvh
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 23:07
Lars B. skrev: I forlængelse af alle de mange tråde omkring fastspolernes manglende holdbarhed, primært til kystfiskeriet, så er jeg sgu efterhånden blevet noget nysgerrig efter at vide, hvorfor man ikke for længst har taget konsekvensen af dette, og skiftet det ud med et multihjul ?


Der er nok flere grunde;
1. der er for få stænger beregnet til multihjul på det danske marked. 2. de fleste lystfiskere synes, at man har bedre føling med et fastspolehjul.
3. mange lystfiskere ser ikke nogen grund til eller gider ikke at lære at bruge multihjul til spinfiskeri.
4. de tynde flet-liner er ikke så gode til multihjul - linen knækker alt for tit i kastet.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 23:15
Henrik Dons Christensen skrev: Jeg søger ihærdigt en helaktionsstang der kaster optimalt omkring 25 gram (og kan håndtere vægte op til ca 32) - det er ikke meget jeg spinnefisker, men holder meget af en enkelt eller 2 årlige ture i foråret med woblere i aftenstunden - og vil gerne finde en stang som ikke er de sædvanlige fastspole aktioner......


Den stang som jeg har i den pågældende vægtklasse er hjemmebygget på en Hardy Fibatube klinge, og den er jeg rigtig glad for, men da det er over 20 år siden, at jeg byggede den, så aner jeg ikke om man forsat kan købe en tilsvarende klinge, men prøv at tjekke Ækvator Sport, han er vist den eneste som gør det i hjemmebyg.

Eller lav en Google søgning på Hardy Fibatube.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 23:50
aften,! der er fenwick´´s 3..33... venligst steen.
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 00:36
Hvad angår udbud af stænger, der har du desværre ret, og kan selvfølgelig have en vis indflydelse, dog tror jeg ikke svaret skal findes der !
Du skriver så ´´de fleste lystfiskere synes, at man har bedre føling med et fastspolehjul´´, går ud fra du mener tror !!
Med et multihjul er man helt ude over denne fletline mani, med en god monofil line har du uden diskussion en meget bedre føling med dit fiskeri, end du nogensinde får med en fastspole og fletline ! :-)
Jeg tror du har fat i noget, når du skriver, at folk ikke finder det besværet værd at lære, men det hænger formentlig sammen med, at man ikke kender til de mange fordele/ behageligheder der er ved at benytte multihjul !!
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 00:39
Henrik Dons Christensen skrev: Håber trådstarter er mig nådig for et lille sidespring


By all means (y), altid godt med et sidespring... :-)
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 02:19
sidespring hm ja. men det har tilsyneladende kostet woods et smadret kæbeben..! nå nok om det jeg skrev at fenwick har en multistang!! den hedder 13- 33 og ikke 3-33. men er ikke en blød helaktion. stram line, i det nye år! steen
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pastoren Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2006
Geografisk: vejlby
Status: Offline
Beskeder: 193
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pastoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 03:08
Nu er det sådan at i har ikke set Pastoren lægge fra land ;-)(y)

Når jeg har opladet min stang og twin Power er spolet op (y)
og aftrækket kommer bag et par bøffer af 56 års Beton -er det sådan af jeres ørespidser strækker sig for at høre vind suset ud til de 180 m på et rent søm- ;-)(y)

så må i gerne ha de her symaskine spoler for jeres egen bøvl - hver til sit skørt -;-)(y)

Pastoren :-)(y)
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 09:39
Bruno Andersen skrev: Nu er det sådan at i har ikke set Pastoren lægge fra land ;-)(y)

Når jeg har opladet min stang og twin Power er spolet op (y)
og aftrækket kommer bag et par bøffer af 56 års Beton -er det sådan af jeres ørespidser strækker sig for at høre vind suset ud til de 180 m på et rent søm- ;-)(y)

så må i gerne ha de her symaskine spoler for jeres egen bøvl - hver til sit skørt -;-)(y)

Pastoren :-)(y)...


Bruno - Nu har Du været i altervinen igen !

;-) Heinz
Til top
Peter Neerdorf Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter N Avatar

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: Primært på vestsjælland, sydsjælland, sydsverige, samt midtNorge
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 10:14
Intet kunne være mere forkert...
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 12:30
Henrik Dons Christensen skrev: Håber trådstarter er mig nådig for et lille sidespring:

-Jeg søger ihærdigt en helaktionsstang der kaster optimalt omkring 25 gram (og kan håndtere vægte op til ca 32) - det er ikke meget jeg spinnefisker, men holder meget af en enkelt eller 2 årlige ture i foråret med woblere i aftenstunden - og vil gerne finde en stang som ikke er de sædvanlige fastspole aktioner......

-Håber meget nogen kan anbefale mig noget at lede efter - bygger gerne selv hvis det skulle komme dertil... :-)

mvh


Kastevægt op til 32 gram er ikke så svært at finde, de større grejhandlere har adskillige. Jeg har i årevis brugt en ABU Boron triggerstang 20 - 60 gram til ´´slagtøjet´´. For et års tid siden gik det op for mig at den er slidt op, klingen har mistet sin spænstighed og er blevet slatten. Jeg troede egentlig ikke at en klinge kunne slides, men det kan den altså. Og kom så i tanker om at JPH et sted har skrevet at netop boron stænger kan miste deres spænstighed. Jeg har fundet to erstatninger: en Lamiglas triggerstang XMG 50, 11 - 22 gram, 9½ fod, købt på auktion her, samt en Fenwick Techna AV 15 - 40 gram, 9 fod købt i England. Begge giver smæk for skillingen med hurtig helaktion. Techna AV'en er efter min mening klassificeret for højt, 10 - 30 gram er mere korrekt. Den kaster rigtig godt med 20 gram, for XMG'en er ca. 15 gram bedst, begge kaster også fint med 10 gram. Jeg tror Techna AV'en har været hos grejhandlere i DK, det kan være den stadig kan findes. Da jeg fandt den i England var det sidste eksemplar og på udsalg, og Fenwick laver den ikke mere i 9 fod (laves stadig i 6 og 7 fod). Ellers kan jernfætteren være et bud. Som det fremgår er jeg mest til hurtige triggerstænger, men der er desværre ikke så mange at vælge mellem.

Når det gælder kastevægte under 10 gram er det helt håbløst. Enten må man købe i USA eller Japan eller også selv bygge eller tilpasse. Jeg har lavet en trigger bunddel til en 6-delt UL spinnestang til formålet.

Mvh. Peter
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 12:43
Hej Dons.
Jeg har en abu trigger stang du må få.....
Mener den kaster fint med 25gram, men der er snart en menneskealder siden jeg har kastet med den.... OG JA den er af kulfiber :-)

/Allan
Til top
Bjarne Laursen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
BjarneL Avatar

Tilmeldt:: 18 Sep 2002
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarneL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 13:19
Hej Peter

Findes der nogle 11' stænger m. trigger med en optimal kastevægt på 25-30g (ikke hva fabrikanten siger men hva den virkeligt kaster bedst med)

/Bjarne
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 14:21
hej hvis man vil have en super multi klinge,, kan man jo købe den 9,5 fods hardy fibalite der er til salg der på siden!!! og så eventuelt ændre sættet af løberinge... godt nytår!
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 16:05
Bjarne Laursen skrev: Hej Peter

Findes der nogle 11' stænger m. trigger med en optimal kastevægt på 25-30g (ikke hva fabrikanten siger men hva den virkeligt kaster bedst med)

/Bjarne


Ironfeather 11 fod m. trigger kunne være et bud, men jeg har ikke selv prøvet den. Problemet er også at personlig kastestil spiller ind. Jeg starter normalt et kast med stangen pegende frem, derefter i en rolig bevægelse bagud over hovedet og så fremkast over hovedet. Med bombarda starter jeg kastet ved at føre stangen langsomt sidelæns bagud og så frem over hovedet for at undgå linekludder. Første metode spænder stangen mere end den anden. Derfor gælder (for mig) at bedste kastevægt er højere med bombarda og lavere med blink.

Hvis man skal bedømme en stang er det nok bedst at prøve selv, og det er ikke nok at vifte lidt med den i en forretning. Mit første indtryk af Techna AV stangen var at det var lidt af et stift kosteskaft og ville kræve kastevægt op mod 40 gram. Men det indtryk ændrede sig fuldstændigt i brug, den spænder fint helt ned til 10 gram, og 40 gram er for meget.

Mvh. Peter
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 16:27
Efter at have prøvet et Revo Inshore, må jeg sige at jeg synes ABU har taget et kvantespring i hjulfremstilling - i parantes sagt, primært ved at kopiere nogle af de bedste principper fra Daiwa og Shimano, men lad nu det ligge.

Du kan forbedre din kastelængde mærkbart, ved at gå ned til 0,26 mm nylon, samt ved at tage en af bremseklodserne af og med rolig hånd file/slibe den lidt ned.
Det er helt overdimensioneret at forsyne hjulet med 6 bremseklodser, så der er intet problem i at file en af dem ned. Ingen ved sine fulde fem vil komme i en situation, hvor det er berettiget at bruge 6 klodser samtidigt.
Brug så den nedfilede klods sammen med strømlinede blink fra 22g og op.

Med venlig hilsen

Ole
Vanløse
Til top
Freddy Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fnmulti

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Guldborgsund kommune
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fnmulti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 21:28
Som pasioneret multihjulsfisker vil jeg fokusere på følgende:
1. Bedre fornemmelse for agnets gang og fiskens små puf og hug på afstand. Denne fornemmelse forøges endnu mere positivt, når og hvis man fisker med flet-fusionsliner.
2. Meget mere behageligt at kaste med. Bruger en større muskelgruppe(grundet den ofte mere jævne kastebevægelse), hvilket ikke belaster så meget.
3. I kraftig sidevind, for man hurtigt få bugt med linebugen(og dermed hurtigere kontakt med agnet), da man stopper blinket nedslag umiddelbart inden det rammer vandet. Hvis dette gøres rutineret og ordentligt(ikke for brat, men harmonisk), så plasker/larmer blinket ikke unødigt.
4. Det er den ´´fedeste´´ feeeling, ved fight af fisk. Det er det direkte træk fra spolen til fisk, hvor de ´´tactile filamenter´´ fra tommel til fisk, gør fiske- og fightfornemmelsen helt unik, og den mest indlysende grund til, at alle skulle unde sig den fornøjelse, det er at fiske med multihjul.
5. Udviklingsdimensionen: At man som multihjulfisker(lidt ligesom fluefiskeriet) hele tiden kan forbedre og forfine sine kast efter alle kunstens regler. En livslang udvikling, hvor undertegnede mener, at fastspolehjulet har sine klare udfordringsmæssige begrænsninger. Der mangler - i kasteteknikken - en større udviklingsdimension(Hvilke muligvis er derfor, at der er mange der kaster sig over fluefiskeriet......!). For undertegnede gælder, at man skal udvikle sig i retning af altid at bruge /vælge et multihjul uanset hvilke fysiske forhold man udfordres under. Det være sig kastevægte, vejrforhold....etc.
6. Mht holdbarhed. så er jeg ikke i tvivl om, at ihvertfald klassiske multihjul er mere holdbare end selv de dyreste fastspolehjul. Fisker selv mest med et ´´Calcutta 200´´ årgang 1997 og et ´´Ambassadeur Rockett´´ fra samme år. Har desuden et lille ´´Mørrum 1600´´ til mindre agnvægte. Fisker en 70-80 gange om året.
7. Fisker på Falster, Lolland og Møn. Og kaster ihverfald ikke kortere end andre fiskere.
Alt det ovenstående skitsere jo også en del træning, hvilket for ´´utålmodige sjæle´´ vil være en ulempe. For det kræver, at man afsætter noget tid dette, inden man føler sig effektiv ved fiskevandet. Her kan man sige at fastspolehjulet er lige til at gå til. En anden klar ulempe er, at man er mere afhængig af at ´´multisættet´´ er korrekt sammansat. og her glimre de fleste grejbutikker med mangel på ekspertise og især egnede stænger. Og når vi snakker om kastelængde, så er dette ´´alfa og omega´´ , at sættet er korrekt sammensat(selvfølgelig i samhørrighed med en relevant kastebevægelse).Fx er der alt for mange stænger og hjul, der slet ikke kan sammen da, der alt for ofte er ´´friktionspunkter´´ fra linefører ril det foreste øje på stangen.
Men alt i alt er multifiskeriet alt andet spinnefiskeri overlegent i intensivitet.Så jeg bliver hængende i den den af livet!
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 21:38
....super med de mange forslag :-)

-Har teoretisk set fine stænger til multi, men savner en der har det ´´sidste´´ :-) - nu er der da ´lidt at gå efter :-):-)

@Overgaard - jamen, vi må da snart ud og fiske igen :-)
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres