Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fastspolehjul til kystfiskeri.

 Besvar Besvar
Forfatter
Rasmus Loft Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Loft

Tilmeldt:: 28 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Loft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fastspolehjul til kystfiskeri.
    Sendt: 28 Dec 2009 kl. 12:55
Hej folkens.
Er ny her på siden, og har brug for hjælp.
Har købt mig en Fenwick Ironfeather 10'
Den skal bruges til kystfiskeri med bombarda og størrere blink og kystwoblere.
Jeg har kigget mig omkring på nettet uden at blive voldsomt klogere.
Var blevet rådet til Shimano Twinpower FB men kan se det har fået en del negativ kretik.
Så begyndte jeg at overveje ABU Suverän. men kan ikke finde meget om det, specielt ikke om hvordan det klarer sig i længden.
DAM har været nævnt nogle gange, som gode solide hjul. Men tør ikke gå den vej, da jeg regner med at bruge suffix matrix pro i 0,14.
Så kan jeg se der kommer et hjul fra viva (viva v7) med snekkerdrev. er det værd at satse på ?
er der bedre alternativer til under 2000 ?

Jeg vil hellere slæbe på 50g ekstra og så have et hjul der holder.

Mvh. og på forhånd tak Loft
Til top
Christian Lomborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Chr

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Florida, Caribbean, Pacific West, Karup, Gaula
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 13:30
Kan kun foreslå det her.
- se linket HER

Chr
Til top
Søren Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
racedue Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2005
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 181
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér racedue Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 13:41
Køb et shimanohjul. Har aldrig hørt om Red Ard hjulene.
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 14:34
Hvad med Twinpower FC i str. 4000.
Hans
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 16:08
Abu Sorön skulle være noget ganske godt kram.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 16:10
Rasmus Loft skrev: Hej folkens.
Er ny her på siden, og har brug for hjælp.
Har købt mig en Fenwick Ironfeather 10'
Den skal bruges til kystfiskeri med bombarda og størrere blink og kystwoblere.
Jeg har kigget mig omkring på nettet uden at blive voldsomt klogere.
Var blevet rådet til Shimano Twinpower FB men kan se det har fået en del negativ kretik.
Så begyndte jeg at overveje ABU Suverän. men kan ikke finde meget om det, specielt ikke om hvordan det klarer sig i længden.
DAM har været nævnt nogle gange, som gode solide hjul. Men tør ikke gå den vej, da jeg regner med at bruge suffix matrix pro i 0,14.
Så kan jeg se der kommer et hjul fra viva (viva v7) med snekkerdrev. er det værd at satse på ?
er der bedre alternativer til under 2000 ?

Jeg vil hellere slæbe på 50g ekstra og så have et hjul der holder.

Mvh. og på forhånd tak Loft...



Gå på Ebay og køb en brugt Stella Fa str 4000 det holder...


/Søder
Til top
Morten Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Erbs

Tilmeldt:: 12 Dec 2006
Geografisk: Klarup v/Aalbor
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Erbs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 16:46
Kan varmt anbefale et Twinpower 2500 FB. Alternativt kan du kigge på Okuma VS 30a, der har fået mange roser.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 17:00
Det der slider på hjul(ud over salt) er den belastning der sker når tunge blink skal #trækkes hjem´´ Derfor oplyser nogle fabrikater det som kaldes ´´draging force´´ Da mekanikken er kraftigere på større hjul vil du typisk også holde bedre.

Du bør klart gå op i større hjul end 2500.

Okuma VS30 eller VS40 er gode bud.(til prisen) De kan købes hos Effektlageret til 699kr for tiden.

Alternativt Twinpower FC men her runder du 1500kr.

Vil du kigge i USA kan et hjul som Daiwa Coastal 3000 anbefales. Det har en stor spole og kaster LANGT. Det koster 130USD. Hjemtaget lander det nok i 1000kr.
Til top
Lars Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Larstthomsen Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 216
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Larstthomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 17:21
Jeg anbefaler Okuma. Shimano har ikke kunnet holde til mit fiskeri, men Okuma VS 30 klarer det.

Mvh Thomsen
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 18:26
Jeg ville vælge SPRO Red Arc 10400 eller Cardinal Sorön 40.

Hvis det skal være Shimano skal det være dyrt for at holde. Stella f.eks.
Tror ikke jeg køber et Shimano nogensinde igen.
:-)
Til top
kenneth langvik Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
langvik

Tilmeldt:: 29 Sep 2007
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér langvik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 18:29
ligger inde med et shimano stella 4000fb, hvis det skulle interessere.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 18:40
Kenneth




Hvad skal det koste ?



/Søder
Til top
kenneth langvik Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
langvik

Tilmeldt:: 29 Sep 2007
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér langvik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 18:47
1800, det er næsten ikk brugt og der er 200m 0,12 crystal clear på hjulet
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 18:51
Jesper Rosgaard skrev: Det der slider på hjul(ud over salt) er den belastning der sker når tunge blink skal #trækkes hjem´´ Derfor oplyser nogle fabrikater det som kaldes ´´draging force´´ Da mekanikken er kraftigere på større hjul vil du typisk også holde bedre.

Du bør klart gå op i større hjul end 2500.

Okuma VS30 eller VS40 er gode bud.(til prisen) De kan købes hos Effektlageret til 699kr for tiden.

Alternativt Twinpower FC men her runder du 1500kr.

Vil du kigge i USA kan et hjul som Daiwa Coastal 3000 anbefales. Det har en stor spole og kaster LANGT. Det koster 130USD. Hjemtaget lander det nok i 1000kr.


Twinpower FC fra UK:

- se linket HER

Jan & Bo solgte dem på udsalg for 1500 men det er slut men måske kan du få en god pris alligevel;-)
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 18:57
Et andet bud fra UK:

- se linket HER

Minder om det Daiwa Coastal som jeg tidligere har nævnt.

Prisen her er rigtig god og husk at UK er EU så der er kun fragt oveni.

Til top
Bjarke Olesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
anna-hou

Tilmeldt:: 23 Jan 2008
Geografisk: rudersdal
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anna-hou Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 19:41
Hej Rasmus

Jeg vil sige at der er mange gode bud på gode hjul, men
det er et spørgsmål om, hvordan man fisker og ikke
kun med hvad.

Jeg fisker med twinpower 2500 eller caldia 3000 og
har ikke haft nogen problemer.

Jeg fisker med gennemløber op til 30g

Disse 2 hjul ligger i den dyrer ende, men kunne
være et bud.
:-)
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 20:31
hej rasmus

Du får jo en hel række svar og forslag på dit spørgsmål, det undrer mig at ingen har reageret på dine overvejelser omkring abu suverän, det er måske fordi der er skrevet så meget om det.

Her er essensen: abu suverän er et virkelig godt tænkt hjul, på mange måder lige det vi har bruge for, til gengæld er det virkelig dårligt udført - og dermed bliver det til et rigtigt lortehjul.

Det kan ærgre mig vildt meget, dels er jeg fra barnsben vokset op med ABU det dur (det er jeg kommet helt over nu, bare rolig)
og dels skulle der kun lidt forfining, kvalitetshævning til for at få hjulet op i topklasse - det har de regnedrenge på abu tilsyneladende ikke tænkt sig - så det.

Rotoren, og bøjletilslaget er i klasse 19,85 og det er sgu nemt at gøre bedre.

ABU s markedsføring er tydeligt retro - måske kan man leve af at referere til gamle dage, jeg tvivler. der sker intet nyt, det eneste udvikling man ser er en lidt pinlig halten bagefter andre fabrikanters mindre seriøse påhit, senest så jeg linecounter på ambassadeur 7000.
Det gode for os gamle er at gamle udgåede og delvist glemte spinnere og blink med usvigelig sikkerhed kommer frem igen.
I gamle dage var ABU på forkant, nu er de i supermarkedet.

Men, igen, der laves faktisk ikke ret mange fiskehjul der er egnet til decideret at fiske (i længere tid) med.

jeg fisker selv med et Caldia 2500, det er jeg godt tilfreds med, og så har jeg et Certate custom 2500 som jeg går og hyggenusser liudt med. (det er Daiwahjul)

Shimano? never...............................

mvh hcg
Til top
Morten Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lækker

Tilmeldt:: 22 Maj 2008
Geografisk: kbh
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lækker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 20:45
Hey ,, står selv og skal ud og shoppe nyt hjul ... Har fiske twinpower 2500 i flere år ja de holder bare ik til salt og dansk kyst . lejer er for sårbare, de bliver hurtig slidt op

Penn hjul Slammer model 360 holder. 5 stk rustfristål kuglelejer i . ulempe tungt grimt .. men holder :-)

de kan købes for ca 1049 kr på tilbud pt .. nomale pris 2499 kr
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 21:28
hej igen
nu har jeg checket daiwa costal, og det ligner egentlig bare et lidt opgejlet caldia (men det er også et udmærket hjul). det som efter min mening udgør forskellen på om hjulet holder godt, det er materialerne som anvendes i drevet - og her er det virkelig svært at finde andet en ret bløde materialer, jeg plejer at kalde det zincklegeringer, men som regel anføres der ikke noget om havd drevet er lavet af.
Daiwa laver enkelte hjul med hårde drev af bronce (eller lignende) og de gamle drev der holdt evigt var med bronce og rustfrit stål. Problemet er at de virkelig hårdføre hjul altid er i størrelse 4500 og opefter (Daiwa saltiga, Accurate, Van tool)- det er som om grejfabrikanterne ikke anerkende at der findes et light tackle fiskeri i saltvand og at der behøves højkvalitets OG let grej til det.

Det mystiske er at der laves højkvalites lette multihjul - måske skal vi bare erkende at vores kystfiskeri er meget sjældent på verdensmarkedet - og at der derfor ikke produceres grej hertil.

Vi trænger til nogen der fisker bonefish på spinnegrej, så skal grejet nok komme.

så det............
mvh hcg
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 21:43
Købte selv 5 stk. Coastal på sidste tur til US og de er nu fordelt til til venner + mit back-up lager.

Du har ret i at MEGET få hjul er egnet til det vi foretager os på kysten.

Inden jeg tager et hjul i brug skilles det ad og der lægges fedt i alle samlinger. desuden (er jeg begyndt på) at rense hjulene regelmæssigt.

Fisker minimum 120 dage om året og med den slidtage SKAL der nænsom pleje til.;-)
Til top
Peter Olesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Olesen Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 83
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Olesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 22:25
Hej Hans

Det er jo ikke fordi, hjulene med de hårde materialer ikke findes. Spørgsmålet er, om man er villig til at betale for et sådant hjul. Jeg giver dig ret i, at udvalget i DK er ret lille.

Af hjul med pinion-gear i rustfrit stål kan nævnes:
Daiwa Certate Hyper Custom str. 2500 - 4000
Daiwa Saltiga Game str. 3000 - 3500
Daiwa Morethan Branzino str. 3000 - Fås i DK!
Shimano Stella SW fås også i mindre udgave end den størrelse 5000 der fås i DK.

Jeg er selv den lykkelige ejer (efter 6 ture ;-) ) af førstnævnte i str. 3500.

Ulempen er som nævnt prisen, men sådan er det jo gerne, når vi snakker kvalitet.

Et bud på et hjul til 2.000 kr. kunne være Shimanos Fireblood i en passende størrelse.

Knæk og bræk
/O
Til top
Rasmus Loft Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Loft

Tilmeldt:: 28 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Loft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 22:27
Hej Hans

Har overvejet slammer'en
De kan købes endnu billigere i Tykskland, tror det var 650 eller der omkring jeg fandt dem til. Men med en efterfølgende søgning kom jeg frem til at de ikke dur til tynde fletliner.

Og til alle jer andre tak for de mange svar. Fortsæt endelig :-)

Mvh. Rasmus Loft
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 08:42
hej Peter

ups jeg havde glemt certate hyper custom, og den er faktisk efter min mening den eneste nede i en rimelig vægtklasse. Denne model er speciel fordi man har brugt drevet fra den virkelige hardliner til saltvand, nemlig saltiga.
Daiwa skrev selv at man ikke måtte forvente samme silkebløde gang som ved de almindelige certate, Peter, passer det? er HCén mere grov i mælet?

certate HC er i 500 $ klassen, de øvrige i 800- 1000$, og det er sgu også en slags penge.

og det beløb bliver jo ganget med to tre stykker ved en dansk forhandler !!!!!!!!!!!!!!

vi spinnefiskere er jo noget mere påholdende end fluesvingerne.

mvh

hcg
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 11:19
Jeg synes at kalde ABU-hjul for supermarkedvarer er helt hen i vejret. Det er rigtigt at Cardinalhjul i mange år var noget værre hø, MEN efter Cardinal 800 serien er de kommet op i omdrejninger.
Det er efter min mening et rigtig godt konstrueret hjul, der bare kører. Det er nu afløst af Sorön, der bygger videre på 800 serien.
Se den amerikanske anmeldelse her

- se linket HER

Det er jo også værd at nævne at de prismæssigt konkurrerer med hjul som Daiwa Exceller, Shimano GT og ikke med twinpower, Caldia osv.

SPRO Red Arc er et fint hjul, der anmvendes af mange tyske kystfiskere. Jeg synes det er et hjul, der gør sin pris til skamme. Og hvis det så kun holder den halve tid koster det også kun det halve .
At SPRO i øvrigt ikke har lavet modellen om i 5 år viser kun i min optik at det er et godt design.
Det kunne Shimano godt lære noget af i stedet for at introducere nye fartstriber og bogstavsbetegnelser hvert år;-)
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 18:08
hej jens

jeg skulle selvfølgelig ikke have kaldt ABU for supermarkedsvarer, det jeg mente var discountvarehuskram.

det der virkelig ærgrer mig er at ABU på mange områder har opfundet den fineste teknik - men at de ikke har interesse i at lave det moderne perfekte spinnehjul.

det virker som om ingenørerne er smidt ud, og så er det regnedrengene der har sendt nogle stumper til Kina hvor man så sætter et mere eller mindre tilfældigt sammen.

Man kan sige at sådan går det jo: Volvo og Saab til Kina, Danfoss o.s.v. jeg spørger bare: når Vi gør sådan hvad skal vi i Skandinavien så egentlig leve af, på sigt?

nå, det var sortsynsafdelingen der lige slap ud.

godt nytår allesammen,

hcg
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 18:41
Hej Jesper R.

Hvilken line bruger du på sådan et Daiwa Coastal 2500?


Mvh Henrik
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 19:14
Henrik L. skrev: Hej Jesper R.

Hvilken line bruger du på sådan et Daiwa Coastal 2500?


Mvh Henrik


Det er nu et str. 3000 jeg anvender:-)

Anvender PowerPro 0,13 og Sufix Matrix Pro 0,14. Den sidste kan købes for 999kr for 1500 meter flere steder.
Til top
Peter Olesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Olesen Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 83
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Olesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 19:48
Hej Hans

Jeg har svært ved at sammenligne med et almindeligt Certate. Derimod kan jeg sammenligne, med et Stella FD 4000. Begge hjul kører fantastisk, men jeg synes faktisk, at Daiwaen kører bedre end Stellaen.

I samme linje nævner de i øvrigt om Daiwaen, at der kommer mere lyd fra gearet ved indspinning. Det er også sandt, men det er kun noget jeg kan høre hjemme i stuen. På kysten hører jeg INTET til det - selv ikke idag med en nærmest ikke eksisterende fralandsvind.

Du nævner, at dette hjul er det eneste i en rimelig vægtklasse. Det afhænger selvfølgelig af, hvor tungt fiskeri man dyrker, men til eksempel er Branzinoen endnu lettere, hvis vi snakker str. 3000. Saltiga Game modellerne ligger nede på omkring 390 gram - ligesom Hyper Custom modellen i str. 3500.

I forrige indlæg glemte jeg at nævnte Daiwas jubilæumsmodel, der som Branzinoen kan købes i DK - nemlig Daiwa Infinity Q XP 3000 - med ´´Hyper Gear´´.

Ja, alle Daiwas ´´Hyper Gear´´ er genbrugt fra fiskemaskinen, Saltigaen.

Mvh. Peter
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 20:02
Hej Hans.

Jeg kan på mange områder være enig med dig ang. outsourcing til det fjerne østen.
Derimod synes jeg ikke regnedrengene bare sender nogle bidder til Kina når vi snakker ABU.Purefishing har i nogle år tilført flere ressourcer til hjulsiden hvilket har betydet serier som Revo, der har givet ABU et stort comeback i USA.
Vi må i Europa og USA til at vænne os til at der laves ganske fortrinligt ingeniørarbejde i Kina,Korea,Thailand osv.
Det nye Stradic C 14 er således lavet i Malaysia
Derimod er det den asiatiske kvalitetskontrol der nogen gange halter.

Alan Tani der anmelder Sorönhjulet er en meget kendt hjuldoktor i USA. Han roser hjulet langt hen ad vejen og kalder det ´´overenginered´´, en betegnelse der typisk bruges om tyske luksusbiler.
Har du prøvet hjulet? Jeg har som sagt 800 modellen. Det er bare et oldschool-hjul af bedste skuffe. Det fungerer bekymringsfrit uden at være så sofistikeret som Shimano og Daiwa. Jeg tror det kommer til at holde længe med lidt pleje.

At Tani også kan være kritisk kan man se i hans anmeldelse af Penn Sargus(endnu et Purefishing-produkt), der i øvrigt præsenteres som et hjul der kan tåle ligeså meget som de gamle Penn Senator. Tani er meget uenig i dette.

SPRO hjulene ruller ud fra samme fabrik som Ryobi tror jeg. De ligner i hvert fald hinanden. Igen et hjul der virker meget solidt. Noget mere blødt ,forfinet og glidende end Cardinalen. Jeg synes de er gode bud på hjul i 800-1000 kr klassen.Meget få danskere har prøvet SPRO-produkterne hvilket er synd. Det er rigtig god kvalitet til små penge.

Jeg havde et Shimano Aero GT 3010. Det var et fremragende Shimanohjul i samme prisklasse, men dets efterfølgere har været skuffende.

Og ja jeg har også to Michell 410, der kører den dag i dag. 35 og 37 år gamle. Men forfinet og ingeniørmæssigt er de lysår tilbage i forhold til hvad der tilbydes nu tildags, selvom de blev tegnet og samlet i Frankrig.

Sikken en smøre ;-)

Bær over med mig.

Godt nytår
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 20:31
Og så får jeg også lige kaldt Alan Hawk for Alan Tani. Undskyld.
;-)
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 20:34
hej jens
du skal ikke undskylde noget, jeg synes det er forfriskende med noget nørdet info - der går lidt dybere en det er sædvanligt - her.

har du mulighed for at smide et link til alan tanis review af Sorön, jeg kan ikke selv finde den.

peter:
angående branzinoen, så har den jo fået ret hård kritik her på siden.

du skriver lidt om vægte, 390 gr og lignende, jeg er nok mere dovent anlagt, jeg synes det er fint med 275 gr.

infinity skal jeg lige have checket, tak for det tip.

mvh hcg



Til top
Peter Olesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Olesen Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 83
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Olesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 20:45
Hej igen

Jeg kender nu også en hel del, der er yderst tilfredse med Branzinoen :-)
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 21:01
OK nu har jeg læst den fremragende tekniske gennemgang, og alan hawk er ret godt tilfreds som du skriver UNDTAGEN for lineoplægsgearet - det holder ikke i længden skriver han

det er iøvrigt nogen fremragende og meget grundige tekniske gennemgange han leverer, så mangler vi kun en brugstest så er vi suveränt kørende

infinity Q Xp står i ca 650$ på ebay, det ser godt ud, men der ser ikke rigtig ud til at være nogen grund til at bruge de ekstra 100$ med mindre man er helt vild med træboksen (i forhold til certate hyper custom)

de bedste nørdhilsner

hans graversgaard
Til top
Peter Olesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Olesen Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 83
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Olesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 21:04
Hej Hans

Det giver jeg dig fuldstændig ret i! :-)

Men nogen ville føle sig bedre tilpas med en garanti fra en dansk forhandler - fx. Skibby jagt og fiskeri frem for en garanti der hænger i det fjerne østen et eller andet sted.

Til top
thomas lindholm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lindholm

Tilmeldt:: 23 Maj 2009
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lindholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 21:54
hej hans.... ja den står til 657 $ på ebay men kan også fås i england til 299 pund.... hvis det var noget....
Til top
Rasmus Loft Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Loft

Tilmeldt:: 28 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Loft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 12:01
Hej
Og tak for hjælpen.
Har nu bestilt et Okuma VS 30.
Det er enig ikke fordi jeg ikke vil betale mere. Men så skal det være for det rigtige. Jeg skriver fiskehjul på sparegrisen og begynder at spare op :-)

Tak for hjælpen :-)
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 12:25
Ærgeligt, da der er udsalg i Sportsdres på mandag... PUHA der er mange lækre hjul til en billig penge
Til top
Søren Herred Johnsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Søren Herred Johnsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2002
Geografisk: Limfjorden ( Thisted Bredning rundt)
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren Herred Johnsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 11:59
Hej Rasmus
Jeg bestilte et Okuma VS30a i går formiddags og det ankom for en halv time siden - overdrevënt lækkert (både absolut og til prisen) og super hurtig service fra Effektlagerets side - så mangler jeg lige nogle lunere dage, så fjorden tør op - knæk og bræk til alle i det ny år!
Hilsen
Søren HJ
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2010 kl. 12:56
Søren Herred Johnsen skrev: Hej Rasmus
Jeg bestilte et Okuma VS30a i går formiddags og det ankom for en halv time siden - overdrevënt lækkert (både absolut og til prisen) og super hurtig service fra Effektlagerets side - så mangler jeg lige nogle lunere dage, så fjorden tør op - knæk og bræk til alle i det ny år!
Hilsen
Søren HJ


Hvordan er det så gået med dit Okuma VS 30a?
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2010 kl. 19:21
Jeg har i flere år brugt et ABU Suveræn 4000 til kysten , Norge Vejle å mm, slår altid bøjlen over med hånden så har ikke bemærket noget der, det var med i BC Canada i 2009 hvor det landede flere Chinook op til 12-13 kg uden problemer, eneste er at lejet i lineføreren skal renses ret tit ellers larmer det, det generer mig, men indvirker ikke på funktionen.
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2010 kl. 19:22
Undskyld ,kan se det er en ældgammel tråd:-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres