Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udvidet fredningszone??

 Besvar Besvar
Forfatter
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Udvidet fredningszone??
    Sendt: 13 Dec 2009 kl. 11:08
De herrer...

Ligesom de fleste å-fiskere, kan jeg til tider godt blive frustreret over de garn der står (lovligt) lige udenfor 500 meters afstand til å-mundingerne..

Burde det ikke være muligt at udvide denne zone i fedtfinnernes vandringsperiode - for eksempel til 1000 meter i den periode hvor farvet fisk alligevel IKKE må hjemtages?

Jeg er naturligvis klar over, at garnfiskerne ikke afgiver noget gratis... Men hvad ville vi fx. miste som å-fiskere, hvis man skar 14 dage af begge ender af sæsonen????

Fedtfinnerne har det jo med at være meget kystnære både lige før og efter deres gydevandring, og det er jo faktisk ikke rimeligt at hverken lyst eller garnfiskere fisker på disse fisk - ihvertfald mener jeg at det kunne være et yderst beskedent ´´offer´´ at bringe - hvis det kunne udvide den flaskehals fedtfinnerne skal igennem for at ramme deres gydevandløb.

Man kan måske endda påstå, at der ville blive flere fisk til både lyst og garnfiskere, såfremt adgangen til gydevandene blev bare lidt bedre??
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 11:19
Hej Simon
Når nu fisk kun eksisterer for en ting, nemlig at gyde, kan man så med god samvittighed fiske overhovedet?
Nå men spøg til side, så synes jeg de nuværende regler er gode nok, hvis bare de overholdes. Hvis der ændres på dem, vil der bare være flere der har den dumme undskyldning, at reglerne ikke er til at overholde.
Michael
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 11:23
Tror ikke det vil hjælpe noget, der er værd at snakke om. Spørger du garnfiskerne, vil de meget hellere sætte garn direkte fra land, for det er dér, fiskene trækker. Man risikerer at frede et område, der alligevel ikke kan gøres nævneværdige fangster i? Det vil være en foræring til garnfiskerne at lade dem spille på, at nu har de måttet æde endnu en begrænsning. I virkeligheden kan det være gratis omgang for dem, da de ikke mister noget af værdi.

Mere kontrol, det er vejen frem!

Johan
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 13:15
Ideen er som sådan ok - jeg vil dog mene, at en indførsel af en 200 meters garn/rusefri zone langs kysterne er noget mere oplagt at gå efter, da en sådan udvidelse ikke bare ville beskytte de kystnære havørreder på træk mod åerne, men også give ålebestanden lidt tiltrængt ekstra beskyttelse, herudover, så vil udvidelsen også give reel plads til lystfiskerne på kysten - altså, så man tilgodeser majoriteten (lystfiskerne) fremfor minorieteten (garnbanditterne).
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 13:44
De herrer..

Jeg hved med sikkerhed, at Tuse Ås´Ørredsammenslutning allerede året efter at Inderbredningen i Holbæk Fjord blev fredet for garnfiskeri - kunne mangedoble deres fangster ved el-fiskeri.. UDEN at der var ændret nævneværdigt på andre forhold (udlægning af gydegrus osv.)

Altså må man sige, at det har overordentlig stor betydning hvor stor flaskehalsen ved mundingsområdet har.

Samtidig har jeg set tallene fra el-fiskeriet i Tude Å i år, hvor der udelukkende kunne fanges STORE fisk - som traditionelt kommer trækkende fra ret dybt vand - modsat de mindre fisk, som gerne lever mere kystnært.. Det menes at årsagen er tungt garnfiskeri i mundingsområdet, samtidig med vindforhold i længere tid - som har muliggjort meget effektive forhold for garnfiskerne..

Et udvidet fredningsbælte evt. kun halvårligt, må da alt andet lige øge gydebestanden ?? Til glæde for alle parter:-)

Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 14:00
simon agerholm skrev: De herrer..

Et udvidet fredningsbælte evt. kun halvårligt, må da alt andet lige øge gydebestanden ?? Til glæde for alle parter:-)



Et udvidet fredningsbælte ved nogle åer, f.eks. dem med udløb i bunden af en fjord, de ville nok kunne nyde godt af en sådanne udvidelse - men jeg tror stadig mere på en generel 200 meters garn/rusefri zone.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 14:11
Steen K.

Om det ene eller andet er mest effektivt, kan vi jo kun gisne om - hvad man kan sige med sikkerhed er ; at de mundingsområder hvor der er indført skærpet fredning, dér er bestanden mangedoblet i åerne,, til langsigtet glæde for alle parter.

Jeg tror 200 meters reglen vil være MEGET svær at få indført, hvor den udvide fredning af mundingsområder trods alt er mere begrænset - og derfor lettere at ´´forsvare´´..

Det vil i sagens natur kræve at lystfiskerne også giver sig lidt, og i mine øjne taber vi kun ganske lidt ved at korte å-sæsonen med 14 dage i hver ende fx.

Ihvertfald SKAL der sigtes mod nogle langsigtede løsninger, vi kan sgu ikke blive ved med at udsætte dambrugssmolt i yderligere 50 år, og anlægge gydebanker som fedtfinnerne aldrig kommer i nærheden af pga. garnpres alt for tæt på gyde/opvækstområderne.
Til top
kjeld pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kbp7000dk Avatar

Tilmeldt:: 04 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kbp7000dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 14:42
Undre mig`! Simon du har vel ikke eneret på fiskevandet eller hvad ?
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 14:56
Kjeld.

Jeg tror sgu ikke du har ´´fanget tråden´´;-)

Det handler jo netop om at sikre fiskeriet nogle langsigtede løsninger..

Hverken garn eller lystfiskere ønsker at udfiske en bestand, og bør derfor sikre optimale muligheder for en rimelig gydning.

Det handler jo ikke om ejerskab, selvom man da godt kan spørge sig hvad garnfiskerne bidrager med nu ? Mig bekendt ser vi dem ikke ret meget når der skal udlægges gydegrus eller el-fiskes;-)

Hvis vi vil høste fremover - så må vi sgu da også så.. I den her forbindelse sikre en fornuftig naturlig bestand,, så vi kan slippe for at fortsætte de meningsløse smoltudsætninger.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 15:07
Simon:

Der er jo indført særfredninger mange steder i landet. Man kan ikke uden videre overføre erfaringer fra et enkelt vandløb til resten af landet. Jeg er ret tryg ved, at fredningstider, zoner og mindstemål tilpasses, når det er nødvendigt.

Målet må være at sikre et bæredygtigt fiskeri. Ikke at lave regler, der gør det umuligt for andre end lystfiskere at fange havørreder.

Mht. hvad garnfiskerne bidrager med, kunne de med samme ret spørge os, hvad vi bidrager med, når bestanden af skrubber, torsk, helt osv. skal hjælpes.

Johan
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 15:37
Johan Gadegaard skrev: Simon:

Mht. hvad garnfiskerne bidrager med, kunne de med samme ret spørge os, hvad vi bidrager med, når bestanden af skrubber, torsk skal hjælpes.

Johan


Tja!, nu har lystfiskernes fangster absolut ingen indflydelse på størrelserne af bestandene, når det gælder skrubber og torsk - mens garnfiskeriet jo står for 75% af havørredfangsterne ---> så hvilken ret er det lige, at du mener, at de har til at spørge os om noget sådanne???
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 15:49
steen kehler skrev: <

Tja!, nu har lystfiskernes fangster absolut ingen indflydelse på størrelserne af bestandene, når det gælder skrubber og torsk - mens garnfiskeriet jo står for 75% af havørredfangsterne ---> så hvilken ret er det lige, at du mener, at de har til at spørge os om noget sådanne???


Ingen! Præcis som vi ikke skal spørge med omvendt fortegn. Det er jo først og fremmest garnpiraterne, der høster af havørrederne. Dem, der fisker lovligt, fisker hellere efter skrubber, ål og torsk.

Garnpiraterne er totalt ligeglade. De forstår kun ét sprog. De skal rammes så hårdt på pengepungen, at det ødelægger deres forretning. Resten skal vi forsøge at få et godt forhold til.

Johan
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 16:56
Johan:

NETOP en udvidet fredningszone ved å-mundingerne, evt. halvårligt vil jo sikre en langt højere grad af bæredygtighed.. Jeg kender ingen undersøgelser, hvor netop den løsning IKKE har mangedoblet fedtfinnernes gydebestand.

Den øgede bestand slår jo så senere igennem langt uden for den udvidede fredningszone - og dermed burde der ikke stå nogle garnfiskere tilbage som ´´tabere´´.

Set fra min pind, burde det jo netop sikre bæredygtighed - gennem en simpel regel:-)

Det siger da sig selv, at flaskehalsen ved mundingerne af ALLE åer (her menes den garnskabte flaskehals), er det tiltag som umiddelbart vil give den største effekt..
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 17:14
Jamen hvis du har ret, kan det da kun gå for langsomt. Jeg kender bare ikke til de undersøgelser, du nævner. Og så har jeg selv gjort den observation, at de garnfiskere, der går efter ørreder her på egnen, foretrækker det område, der i forvejen er fredet. Men jeg er selvfølgelig modtagelig for gode argumenter, der kan underbygges, og er på ingen måde selv ekspert.

Johan
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 22:05
Johan ;

Hehe.. Nu gør du det jo svært for mig;-)

Jeg har læst stort set alt der er tilgængeligt om den slags - men har mere end svært ved at huske hvad de undersøgelser hedder!

Jeg ved at Peter Weber Henriksen har skrevet en del om det i forbindelse med Tuse Å - som er en af de eneste selvreproducerende åer i DK. Desuden ligger der nogle betænkninger vedr. Tude Å.. Herudover er der vistnok et ret fyldigt materiale om en del jydske åer der munder ud i fjorde..

Men en hel del af det er jo ren logik:-)

I mit eget stille sind glæder jeg mig specielt til at et stort projekt ved Tude Ås´munding (måske) bliver vedtaget.. Som det er dernede nu, er det simpelthen en kanal der løber ud i Storebælt. Tankerne er at føre åen tilbage gennem et vådområde der hedder Skudeløbet - og derigennem skabe et deltaområde ud til Storebælt.. Det vil give et kæmpe område uden garn,, gode muligheder for trækfugle - samt en massiv opgang af havørred... Jeg krydser ihvertfald fingre.
Til top
Michael R. Mulbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael R. Mulbjerg Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2002
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 158
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael R. Mulbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2009 kl. 22:25
Hej Simon

Du bliver med at sige at lystfiskerne skal give køb på en udvidet fredningszone ved åmundingerne, hvorfor skal vi det?
Åerne er langt mere end blot havørreder og laks og ved de konstante forkortelser af fisketiden i åerne får du ikke lov til at fiske efter andre arter, eks. gedde, alle fredfisk og stallinger i deres fiskemæssige højsæson - et mere nuanceret billede og udvidede muligheder vil være at foretrække, der er mange der ikke fisker efter havørreder i åerne - dem skal vi også tænke på men alt går op i fedtfinner og flere og flere havørreder.
Hvis jeg ikke havde haft de muligheder jeg havde som knægt at kunne fiske det meste af året så havde godt nok været skidt.

Der skal tværtimod åbnes for selektivt fiskeri på de dele af åerne hvor der ikke gydes, så vi kan fiske efter de andre arter også

Du tager helt fejl når du siger at Tuse Å er en af de eneste selvreproducerende åer i DK, alle åer på Bornholm og flere og flere i Jylland er det også - alle andre vandløb tilsammen på Sjælland kunne ikke producere de ørreder der bliver fanget som det er nu (dvs. uden massive udsætninger).

Det hjælper ikke en døjt at udvide fredningszonerne generelt, hvis det ikke følges op af et massivt kontrolarbejde fra fiskerikontrollens side og det har de ikke mandskabet til som det er i dag, det er her der skal sættes sammen med endnu højere straffe for ulovligt fiskeri og omsætning af ikke-erhvervsfangede fisk.

mvh
michael
Bananfluerne
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2009 kl. 12:37
Michael ;

Det er vidst ikke helt rimeligt at bruge småbækkene på Bornholm som sammenligning - de kan jo ikk reelt sammenlignes med forholdene for fedtfinner i resten af landet.

Desuden er det jo et fakta, at netop udvidede fredningszoner er HOVEDÅRSAGEN til eksempelvis Tuse Ås helt extreme store opgang.

Desuden ER der kun ganske få vandløb, som er helt selvreproducerende - og i de tilfælde er det (ifølge min viden) kun i kraft af et kæmpe stykke frivilligt arbejde med gydebanker osv.

Hvorfor ikke vælge den ´´gratis´´ løsning, nemlig en udvidet fredningszone - og så derefter arbejde målrettet med gyde/opvækstområder.. Hvis vi ikke sikrer adgangen til åen (gennem mundingen), er alt det andet jo spildt.

Herudover har du helt ret i at fiskeriet efter andre arter skal tilgodeses - og at der i en del store vandløb sagtens kan bedrives eksempelvis gedde/aborre fiskeri i den periode hvor fedtfinnerne er fredet - ligesom jeg godt kan administrere at fiske ørred i geddens fredningstid.

Dette praktiseres jo faktisk også i nedre Gudenå, Tryggevælde Å, Køge Å og sikkert mange andre steder..

At udelukke en udvidet fredningszone pga. de nuværende forhold for fiskerikontrollen - det håber jeg sgu ikke du mener???

Fordi de politiske vinde blæser den lidt forkerte vej lige nu, skal vi vel ikke opgive at kæmpe for de bedste løsninger??
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2009 kl. 15:33

Hvorfor ikke vælge den ´´gratis´´ løsning, nemlig en udvidet fredningszone - og så derefter arbejde målrettet med gyde/opvækstområder.. Hvis vi ikke sikrer adgangen til åen (gennem mundingen), er alt det andet jo spildt.


Det må nu engang være smartere at tage det i den anden rækkefølge. Altså sikre at der er nok gydepladser til de fisk, der kommer. Ellers bliver der for stor kamp om gydegruset, og masser af æg bliver gravet op igen.

Johan
Til top
Michael R. Mulbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael R. Mulbjerg Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2002
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 158
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael R. Mulbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2009 kl. 15:47
Hej Simon

Jeg er ikke enig med dig, du generaliserer omkring selvreproducerende vandløb og så udelukker du de vandløb der først i DK fjernede udsætningerne, nemlig Bornholm. Forholdende i de bornholmske vandløb (hvor af mindst 3 er ligeså store som Tuse å) kan da sagtens sammenlignes med alle andre vandløb i DK det er de samme forhold der gør sig gældende.
Jeg ved udemærket hvad det har krævet at komme dertil hvor vi er nu generelt for vandløbene da jeg i mange år har været aktiv indenfor dette m.m. så jeg kender godt til effekten i Tuse å, men den var heller ikke kommet KUN pga. en udvidet fredningszone.

Dernæst er jeg fuldstændig enig med Johan Gadegård, det er den forkerte rækkefølge og en udvidet fredningszone er ikke gratis, det er du selv inde på med dit tilbud om forkortet sæson i åerne!

Jo jeg mener absolut det jeg skriver hvorfor skulle jeg ikke det, ellers ville jeg ikke skrive det - en udvidet fredningszone uden en tilstrækkelig kontrol er ligesom at tisse i bukserne - kortvarig varme dernæst skuffelse osv.. Det er ikke dem der fisker lovligt der er problemet - det er dem der ikke gør der er problemet og det løses ikke med en udvidet fredningszone.

mvh
michael
Bananfluerne
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2009 kl. 18:58
altså jeg aner ikke hvad man vinder ved at få garnfiskernes redskaber længre væk end 500 meter - det må vel bero på de individuelle trækruter ved hver vandløb. normalle er vel at de trækker forholdsvis tæt langs land for havørredens vedkommende - laksen er sikkert noget andet

men en kortere sæson i åerne ville vist gavne - noget ala den 15 april til den 31 september - så skulle man være rimeligt sikker på at nedfaldsfisken er trukket ud i starten af sæsonen og i den anden ende vil der være længere mellem de farvede fisk - jeg ved at ude i varde hvor jeg har min gang, der har der forekommet noget usmageligt fiskeri sidst på sæsonen oppe ved sig.

kommer også i skjern - der syntes jeg de har reguleret det fint ind
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2009 kl. 21:06
Johan/Michael ;

Jeg tror nu nok vi i grunden ikke er så langt fra hinanden:-)

Meeeen jeg vil nu stadig fastholde at en udvidet fredningszone vil give et boost til bestanden i langt de fleste åer - og evt. genanvendelse af gydegruset vil i såfald være et luksusproblem.. Ihvertfald må det primære være at sikre at der overhovedet er adgang for vandrefiskene til åen.. Ellers svarer skoven af garn ved diverse mundinger jo i praksis til den effekt Tange Sø har på Gudenåen - nemlig en total spærring, på nær en lillebitte flaskehals.

At enkelte garnpirater IKKE ønsker at følge gældende lov som det er nu, skal vel (for fanden da) ikke forhindre en styrkelse af gydemulighederne ved indførelse af udvidede fredningszoner??

Det er jo et spørgsmål om hvad der politisk besluttes at der skal tilføres fiskekontrollen - og her må vores forbund jo simpelthen oppe sig lidt med lobbyarbejdet!!

Vi skal da ikke opgive at bedre forholdene, blot fordi der lige nu ikke er optimal kontrol derude - det er da ikke en saglig begrundelse for at skyde min strøtanke ned..

Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2009 kl. 21:24

Meeeen jeg vil nu stadig fastholde at en udvidet fredningszone vil give et boost til bestanden i langt de fleste åer - og evt. genanvendelse af gydegruset vil i såfald være et luksusproblem.


Det vil måske give en større opgang på kort sigt, men deres anstrengelser vil være forgæves, hvis ikke der er gydemuligheder og opvækstvand. Det er i mine øjne lidt meningsløst. Halvfærdigt arbejde.

At enkelte garnpirater IKKE ønsker at følge gældende lov som det er nu, skal vel (for fanden da) ikke forhindre en styrkelse af gydemulighederne ved indførelse af udvidede fredningszoner??


Nu bider du dig selv i halen. Hvis det reelle problem er, at der fiskes ulovligt, vil en udvidelse af fredningszonen ikke hjælpe noget som helst. De sætter jo alligevel deres garn, som det passer dem. Mod den slags hjælper kun mere kontrol og hårdere straffe.

Vi skal da ikke opgive at bedre forholdene, blot fordi der lige nu ikke er optimal kontrol derude - det er da ikke en saglig begrundelse for at skyde min strøtanke ned.


Hvem taler om at opgive? Man kan jo godt overveje, hvilken rækkefølge man gør tingene i. Skyder man i blinde, rammer man bare sig selv i foden...;-)

Johan
Til top
Flemming Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fland

Tilmeldt:: 13 Dec 2002
Geografisk: Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fland Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2009 kl. 22:29
Simon

Se lige her - se linket HER

og - se linket HER

de sidste fisk satte vi ud i 2003
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2009 kl. 09:42
Johan ;

Du har helt ret i at man skal overveje hvilken rækkefølge man gør tingene i, og at en udvidet fredningszone ikke løser problemerne med sandvandring, eller genanvendelse af gydebankerne..

Jeg tror bare at en politikker har lettere ved at se at der er et problem, den dag man kan tage ham/hende i hånden - og de ved selvsyn ser store mængder havørred stå og forsøge gydning på eksempelvis sandbund.. Så tror jeg det er lettere at få pengepungen frem til etablering af gydebanker og sandfang.

Her ser jeg det boost en udvidet fredningszone kan give, som en oplagt øjenåbner.

Herudoverer det også min holdning at udsætning af smolt i mundingerne er alt for kortsigtet, og at man skal konvertere de afsatte midler til gydegrus og etablering af et mere naturligt miljø hvor det er nødvendigt..

Til top
John Haagen Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
John Haagen Rasmussen

Tilmeldt:: 27 Jun 2003
Geografisk: Bornholm
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Haagen Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2009 kl. 11:15
Hej alle debattører

Som jeg ser det er det ikke et spørgsmål om enten eller, men et både og.

Jeg er bosiddende på Bornholm, og aktiv i det lokale foreningsarbejde under DSF, jeg nyder til dagligt godt af det store arbejde som diverse amtkredsbestyrelser har lavet for at få ordnede forhold for vores åer.

På Bornholm har vi 25 ørredførende vandløb, fordelt på ca. 150 km kyststrækning. Som Michael Mulbjerg rigtigt skriver bliver der ikke sat én eneste fisk ud i åerne, det stoppede i 1992. Efter et stort arbejde med at få fjernet spærringer i åerne, herunder fælder til fangst kunne man via elfiskeri konstatere at ørrederne udnyttede vandløbene optimalt. Faktisk udnytter ørrederne vandløbene så godt at de bornholmske åer producerer 3 gange så meget smolt som de øvrige danske vandløb (kilde biolog Kaare M. Ebert, DSF).

Som jeg ser det må der være et kæmpe potentiale i at genoprette åerne rundt omkring i landet, med alt hvad det indebærer af genslyngninger og udlægning af gydegrus. Metoden der blev brugt her på øen til at opnå resultater var personlig kontakt til landmændene. Vandløbsmændene tog ganske simpelt ud til landmændene og skabte kontakt og samarbejdsvilje over en kop kaffe (noget forenklet, men det var sådan man startede).

Sammenholdt med et godt samarbejde med det daværende Bornholms amts miljøafdeling, opnåede man at fjerne alle unaturlige spærringer i åerne, stoppe vandindving fra åerne samt at monitorere åernes tilstand.

Dertil har Bornholm en særfredning af ørrederne, der betyder at de farvede fisk har forlænget fredningstid og at der ikke må sættes flydene ørredgarn i samme periode.

Ved ferske vandes udløb i havet er der fredningszoner, hvor alt fiskeri er forbudt, og på Bornholm gælder denne zone med radius på 500 m hele året ved Blykobbe å, Læså og Øleå og i tiden 15/9 – 16/1 desuden 22 andre vandløb.

Havørred i gydedragt (brunfarvet fisk) er fredet i tiden 15/11 –29/2. Bemærk at fredningen af den farvede gydefisk er fredet i en periode der går ud over fredningen i bælterne rundt om de bornholmske åer!

Jeg har ikke valide data for at den udvidede fredningstid har givet flere, eller størrere ørreder, langs kysten. Men det er de lokale lystfiskeres subjektive oplevelse at det har indvirket positivt på bestandens størrelse og fiskenes størrelse.

Nu arbejdes der på at få mere kontrol sådan at man kan få ram på slangen i paradiset = garnpirater

Ofte beskyldes DSF for at være et jydeforbund, men Bornholmerne har haft gavn af medlemsskabet i DSF via bistand i ovenstående processer. Alene det at repræsentere et stort forbund, gør at man bliver inviteret med omkring beslutningsbordene, eksempelvis da fredningstiden skulle revideres.

Det jeg gerne vil frem til er at ´´intet kommer af intet´´, så netdebat på diverse fora er vigtigt - men det er endnu vigtigere at engagere sig i sin lokalforening, og helst en der er organiseret i DSF så man kan være med til at påvirke udviklingen dels ved sin fysiske arbejdskraft, dels ved politisk arbejde.

Så held og lykke til jer alle sammen med at få udvidede fredningstider og genoprettet jeres lokale vandløb. Og ikke mindst god arbejdslyst ;-)

Med venlig hilsen
John Haagen Rasmussen
Formand Fluefiskerne Bornholm
Lokal PR-konsulent DSF Bornholm
Lokalredaktør Bornholm, Sportsfiskeren
Til top
John Haagen Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
John Haagen Rasmussen

Tilmeldt:: 27 Jun 2003
Geografisk: Bornholm
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Haagen Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2009 kl. 11:15
Hej alle debattører

Som jeg ser det er det ikke et spørgsmål om enten eller, men et både og.

Jeg er bosiddende på Bornholm, og aktiv i det lokale foreningsarbejde under DSF, jeg nyder til dagligt godt af det store arbejde som diverse amtkredsbestyrelser har lavet for at få ordnede forhold for vores åer.

På Bornholm har vi 25 ørredførende vandløb, fordelt på ca. 150 km kyststrækning. Som Michael Mulbjerg rigtigt skriver bliver der ikke sat én eneste fisk ud i åerne, det stoppede i 1992. Efter et stort arbejde med at få fjernet spærringer i åerne, herunder fælder til fangst kunne man via elfiskeri konstatere at ørrederne udnyttede vandløbene optimalt. Faktisk udnytter ørrederne vandløbene så godt at de bornholmske åer producerer 3 gange så meget smolt som de øvrige danske vandløb (kilde biolog Kaare M. Ebert, DSF).

Som jeg ser det må der være et kæmpe potentiale i at genoprette åerne rundt omkring i landet, med alt hvad det indebærer af genslyngninger og udlægning af gydegrus. Metoden der blev brugt her på øen til at opnå resultater var personlig kontakt til landmændene. Vandløbsmændene tog ganske simpelt ud til landmændene og skabte kontakt og samarbejdsvilje over en kop kaffe (noget forenklet, men det var sådan man startede).

Sammenholdt med et godt samarbejde med det daværende Bornholms amts miljøafdeling, opnåede man at fjerne alle unaturlige spærringer i åerne, stoppe vandindving fra åerne samt at monitorere åernes tilstand.

Dertil har Bornholm en særfredning af ørrederne, der betyder at de farvede fisk har forlænget fredningstid og at der ikke må sættes flydene ørredgarn i samme periode.

Ved ferske vandes udløb i havet er der fredningszoner, hvor alt fiskeri er forbudt, og på Bornholm gælder denne zone med radius på 500 m hele året ved Blykobbe å, Læså og Øleå og i tiden 15/9 – 16/1 desuden 22 andre vandløb.

Havørred i gydedragt (brunfarvet fisk) er fredet i tiden 15/11 –29/2. Bemærk at fredningen af den farvede gydefisk er fredet i en periode der går ud over fredningen i bælterne rundt om de bornholmske åer!

Jeg har ikke valide data for at den udvidede fredningstid har givet flere, eller størrere ørreder, langs kysten. Men det er de lokale lystfiskeres subjektive oplevelse at det har indvirket positivt på bestandens størrelse og fiskenes størrelse.

Nu arbejdes der på at få mere kontrol sådan at man kan få ram på slangen i paradiset = garnpirater

Ofte beskyldes DSF for at være et jydeforbund, men Bornholmerne har haft gavn af medlemsskabet i DSF via bistand i ovenstående processer. Alene det at repræsentere et stort forbund, gør at man bliver inviteret med omkring beslutningsbordene, eksempelvis da fredningstiden skulle revideres.

Det jeg gerne vil frem til er at ´´intet kommer af intet´´, så netdebat på diverse fora er vigtigt - men det er endnu vigtigere at engagere sig i sin lokalforening, og helst en der er organiseret i DSF så man kan være med til at påvirke udviklingen dels ved sin fysiske arbejdskraft, dels ved politisk arbejde.

Så held og lykke til jer alle sammen med at få udvidede fredningstider og genoprettet jeres lokale vandløb. Og ikke mindst god arbejdslyst ;-)

Med venlig hilsen
John Haagen Rasmussen
Formand Fluefiskerne Bornholm
Lokal PR-konsulent DSF Bornholm
Lokalredaktør Bornholm, Sportsfiskeren
Til top
Niels Olaf Haugset Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
haugset Avatar

Tilmeldt:: 28 Dec 2008
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér haugset Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2009 kl. 11:50
Hje Steen. Alle har en indflydelse på alle fiskebestande også dem der ikke fisker.dem som vasker, skider eller bare lever, for de bruger af naturen.Kan du forøvrigt bevise dine % tal for så tror jeg da du har nogle evner ingen andre har
Til top
John Ø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
John Ø

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2009 kl. 20:41
Tuse å er ikke selvreproducerende.

Lovlig satte garn toller hårdt på havørredopgang de steder i landet hvor der er flaskehalse m.m. Derfor vil en udvidelse af den garnfri zone have en meget positiv effekt på opgangen af gydebestanden i mange vandløb.

Alle undersøgelser har dokumenteret at garnfiskere tager noget nær den mængde fisk som der ovenover argumenteres for. Altså langt horvedparten af de havørred der hvert år fanges på kysten. Vel at mærke uden at så, men det er jo nok den store forskel på garn/erhvervsfiskere og landmænd. Førstnævnte nøjes med at høste.

Venlig hilsen

John Ø.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2009 kl. 16:44
John Ø ;

Jeg er nu ret overbevist om, at Tuse Å er selvreproducerende - eller ihvertfald mere end tæt på.. Det endelige svar kommer nok med offentliggørelsen af resultatet af den store smoltundersøgelse fra foråret.. Egentlig lidt underligt at den ikke er tilgængelig - men der er nok gået ´´politik´´ i det;-)

Det kunne være vi var heldige, at formanden fra TØS Rune Hulby læser med - og har lyst til at oplyse om de foreløbige konklussioner??

Netop indlægget vedr. forbudet mod flydende ørredgarn ved Bornholm, peger jo faktisk i retning af, at udvidede fredninger er vejen frem,, ihvertfald i mundingsområder.

I mine øjne ligger det lige til højrebenet, for der er vel egentlig ikke mange som dybest set opfatter dette fiskeri ganske tæt på mundingerne som god moral - hverken i den sidste tid inden ørredens fredning, eller når nedgængerne cruiser rundt på lavt vand ind til langt hen i april.
Til top
John Ø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
John Ø

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Dec 2009 kl. 19:34
Hej Simon

Det troede jeg også selv indtil P.H. fortalte det modsatte.
Håbede jeg også kunne give dig ret der:-).

Tøs. slås med mange af de samme problemer som vi andre gør, så vi får nok ikke ret mange selvreproduserende havørredstammer på Sjælland de næste mange år, men det handler denne tråd jo ikke om.

Må min pessimisme/realisme blive gjort til skamme:-(

Venlig hilsen

John Ø.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2009 kl. 16:20
John Ø ;

Man KAN måske have en formodning om, at der kan være noget taktik i om man ønsker at erklære Tuse Å for selvreproducerende;-)

Desværre er der jo en hel del politik involveret, og en engsø, og en kommune som ikke ligefrem har alt for mange penge..

Anyway, vi kan nok enes om, at garnfredningen af Inderbredningen har haft uvurdelig betydning for Tuse Å - og der er ikke noget der taler for - at det samme IKKE ville ske ved andre vandløb..

Lige omkring Tude Å ville det ihvertfald være meget spændende, hvis åen fik sit naturlige forløb på den yderste km. Så der blev et gammeldaws ´´floddelta´´ dernede.. Jeg har selv kigget på området, og det ser ret ´´enkelt´´ ud at føre det hele tilbage..
Til top
John Ø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
John Ø

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Dec 2009 kl. 20:00
Hej Simon

Ved det ikke, og vil heller ikke gå mere i detaljer, da det kommer uden for denne tråds emne. Jeg vil gerne kommenterer på en tråd der evt hed. ´´selvreproducerende vandløb på Sjælland er det muligt og hvad skal der til?´´.

Resten har du har fuldstændig ret i set herfra.(y)

Venlig hilsen

John Ø.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 08:50
Jeg tillader mig lige at trække den her gamle tråd frem i lyset..

Set i lyset af det netop afholdte møde om Projekt Havørred Sjælland, og med det notat der kom ud af mødet i hånden - mener jeg faktisk at det er noget vi skal se lidt på igen.

Som jeg læser notatet, udtaler Peter W. Henriksen, at garnfredning i nærheden af å-mundingerne er den DIREKTE vej til massiv fremgang - så voldsom en fremgang, at det kan kickstarte et projekt blot i kraft af sin målbarhed og enkelhed.

Ja, det skaber ikke nye gydebanker - men er en helt oplagt øjenåbner for de politikere der faktisk ikke aner hvad vi snakker om ellers.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres