Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

grej til den nye sæson

 Besvar Besvar
Forfatter
Hans Henrik Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hans Henrik Hansen

Tilmeldt:: 22 Apr 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hans Henrik Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: grej til den nye sæson
    Sendt: 10 Dec 2009 kl. 22:37
Hej forum.
Har solgt næsten alt grej og vil nu ha 2 sæt til den nye sæson. Forslag modtages gerne. Jeg fisker varde å og karup å på aulums vand. Skal ha kort til skjernådalens vand for første gang. Synes ikke jeg kan finde en kæp der dækker det hele. Hva bruger i andre.
Knæk og bræk
Hans Henrik
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2009 kl. 23:08
jeg bruger fx en loop yellow line 12,4fod kl8 i varde - skjern - norge - den er fantastisk - http://capricorn.se/shop/default.asp

4000 sek koster den altså under 3000kr af ny
fandt min brugt til omkring 1500 for et par år siden

har en blueline 11.6 fod kl 7 fundet herined brugt til ca 1000 kr - den gør det også fantastisk i varde og skjern

men min absolutte favorit er min 12,6 kl 6sage z-axis i varde og skjern (fik den brugt til omkring 2500 kr)
http://capricorn.se/shop/default.asp

skulle jeg vælge kun en af dem til mit fiskeri ( både dk og norge) ville det blive yellow linen
12,4 kl8
skulle jeg vælge en af dem til mit fiskeri herhjemme i varde og skjern - så blev det uden tvivl z-axisen 12,6 kl6

disse valg er uden skellen til prisen - skal den indrages blev det yellowlinen uanset hvor jeg skulle fiske
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2009 kl. 23:17
En spinnestang kastevægt 20-40 gram ;-)

/Michael
- se linket HER
Til top
Hans Henrik Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hans Henrik Hansen

Tilmeldt:: 22 Apr 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hans Henrik Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 00:33
Hej
Tænkte lidt på en kraftigere 2 hånds og så måske en halvandenhånds eller en hånds. Er dog meget i tvivl om hva der spiller bedst.
Sov godt
Hans Henrik
Til top
Henrik Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
HM Bjbro

Tilmeldt:: 16 Maj 2007
Geografisk: bjeringbro
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HM Bjbro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 00:49
Hej Han Henrik

Jeg er ikke i tvivl,kig evt på Zpey Instinct 13,3 fod og Zpey Z1 1108 de dækker alt det du efterlyser.
Du kan kontakte mig på mail hvis du vil have et par tip med på vejen..:):)

Mvh Møller
Til top
Jim Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creepy

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creepy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 01:12
Nu har jeg først fået min zpey z1 1108 praktisk talt lige inden å fredningen så der har jeg ikke fået prøvet den endnu, men den funker glimrende på kysten så meget kan jeg sige, dejlig let og langt kastende stang selv for en komplet nybegynder i 2 håndskast (fisker kun med den som 2 hånds), om det er hvad du har brug for Hans Henrik kan jeg jo så ikke sige men umiddelbart tror jeg bestemt den vil være en fornøjelse ved åen også, har selv planer om den skal luftes ved karup og nok også skjern å, men synes da klart du skal overveje at få prøvet en zpey stang hos en forhandler, nu bor du en god bid fra mig af ellers kunne du godt få lov at prøve min på kysten eller lign. :-)
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 09:09
Hej Hans
Zpey 11´´ #7
Z-Axis 11´´ #8
og enten G. Loomis GLX Classic 12,6 eller 13´´ begge # 8/9 de fungere fint for mig.
Zpey er dog ikke en super lang kaster, men den er rigtig behagelig at gå med i Varde.
Z-Asix kan det hele!!! men den er nok lidt for kort til Norge.
Så derfor 12,6 og 13´´ som også kan det hele....
vh.
Tommy Lund
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 10:39
Hej Hans
Du vil nok opdage at der er lige så mange favoritter som brugere.
Men snyd dig ikke for at prøve Guideline Le Cie, den er nok en af de bedste stænger på markedet i dag, og der er så mange kompinationer at vælge imellem, at du nok kan finde noget der passer dig
Michael
Til top
Rico Enevoldsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kastebananen Avatar

Tilmeldt:: 18 Feb 2006
Geografisk: Thy
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kastebananen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 11:10
Jeg vil sige snyd ikke dig selv for muligheden for at komme ud og prøve en masse stænger: )
du er i en situation hvor du skal ha' nyt (suk) : )
prøv alt det du kan komme i nærheden af, sæsonen er jo ikke lige om hjørnet ( suk igen ) og måske kunne du blive positivt overrasket over noget du aldrig ville ha' skænket en tanke.

held og lykke med dit ´´luxus´´ problem : )

knæk og bræk

Rico
Til top
Bjarne Laursen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
BjarneL Avatar

Tilmeldt:: 18 Sep 2002
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarneL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 11:21
Hej Hans

Ville følge Rico's råd og prøve en masse.... tag en tur til Korsholm og Gofi og prøv så hva de har.... det vil give dig en ide om hvilken stang der passer dig...

Mht længde og klasse, er der meget at tage højde for... Varde Å og tildels Skjern å kræver til tider en hurtigt synkende line så det skal stang klare.... Varde og Karup Å kan snildt dækkes med en 11', men Skjern Å dalens vand er mere bredet og kan sagtens klare en 14'. Samtidig er der specielt ved Skjern Å en meget træls og hård vind der kræver ´´tungt´´ grej #9 el #10...

Det er alle ting der skal tages højde for mit umiddelbare bud er 12,6' #8, så klare du det meste....

/Bjarne
Til top
hans henrik hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hansi

Tilmeldt:: 13 Apr 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hansi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 11:46
Takker for svarene. Grunden til jeg spørger lidt er ikke så meget mærker men mere hva længde og kl folk går med de forskellige steder. Har overvejet at købe en klassisk 13 fods men synes bare den er for kraftig ved det øverste af varde og ikke sjov at fighte en fin karup ørred på. Derfor jeg leder lidt efter en let og kraftigere kæp. Det ville så være fint hvis det findes i samme mærke. Bare en skør ide om at det ville se godt ud hjemme i reolen med samme mærke på begge sæt. Knæk og bræk
Til top
Bjarne Laursen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
BjarneL Avatar

Tilmeldt:: 18 Sep 2002
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarneL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 12:05
Hej Hans

Det er lidt en anden snak med 2 stænger... det giver også mere fornøjelse med fiskeriet.... jeg ville vælge en 12,6' #9 til det tunge i Skjern og Varde samt en 11-12,6' #6 til karup og højere oppe i Varde og Skjern ...

Umiddelbart vil Guideline LeCie være et godt bud, har selv dem på ønskelisten, specielt 12,6 #6 er virkeligt en fed stang...

Mvh
Bjarne
Til top
hans henrik hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hansi

Tilmeldt:: 13 Apr 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hansi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 12:15
Hej bjarne
Du ville ikke gå op i en 13,7 feks til det kraftige. Har kigget lidt på loop gass 14 fod til det kraftige og 12 fods til det lette eller noget tilsvarende.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 12:23
Hvorfor ikke vælge en 10' enhånds til Karup og en 13 eller 14' til Skjern og Varde?

Har aldrig haft behov for tohåndsstang i Karup - specielt ikke ovenfor Hagebro.

Til top
Bjarne Laursen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
BjarneL Avatar

Tilmeldt:: 18 Sep 2002
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarneL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 12:40
hej hans

Jo man kan sagtens gå op i 13,7 til den tunge, men de fleste steder ovenfor omme Å's udløb kan en 12,6' sagtens klare det, og Varde Å er mit umiddelbare bud en 12,6' mere passende. det skal lige siges at min #9 er en 13,6' man har også et hav af stænger... ;-)

/Bjarne
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 12:51
Hvis du siger du er helt ny saa glem alt om loomisog andre stjerne dyre maerker! med mindre det er vigtigt for dig at se godt ud (det er det for mange andre!)! Hvis jeg var dig ville jeg finde en ´´tilgivende´´ start stage til 1000 kr. gerne brugt. mulige emner, som bjerne Jensen skriver - brugt loop yellow line, blue line eller green line i 12,4 -13,2 - super stænger som ikke er saa moderne som loomis eller le cie etc - men de kaster rigtigt fint og kan findes til 1000 ca. når du saa engang har fået teknikken helt på plads, så kan det være du onsker noget nyt - men ikke sikkert tro mig!
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 12:53
ooops ikke nybegyder sorry! så gi gas skipper !
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 13:31
Hej Bjarne Jensen

Jeg har fundet samme Loop Blueline som dig - også som brugt herinde og endda til nogenlunde samme pris. Jeg ville lige høre, hvilke liner du har bedst erfaring med til stangen.

Jeg bruger et skydehoved på ca. 17 gram lavet af en flydende klasse 9-line. Det er selvsagt ikke voldsomt langt, men kaster fint. Skjern Å kunne nemt dækkes på Borris-stykket og på kysten går det også fint (med at kaste og fange torsk...).

Men det kunne være sjovt lige at høre, hvad andre bruger til stangen.

Mvh Henrik
Til top
Jacob Bock Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jabox

Tilmeldt:: 04 Apr 2009
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabox Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 14:34
Hej,
En super allround-stang (fx skjern og Norge):
Guideline Lecie 13,7 #8-9

Ellers har kun hørt det bedste om Sage Z-axis, som jeg skal have næste gang...

Bh. Jacob
Til top
Johnny larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gogo-fisker Avatar

Tilmeldt:: 02 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gogo-fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 16:17
prøv en Loop Lts X1 12,6 #8

her den 23 dec. får jeg en sage z-axis 10 fod. #7 uhh hvor jeg glæder mig.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 16:46
hej. med risiko for at få revet hovedet af, så har jeg pt. droppet 2 håndsstængerne i karup! og hold nu fast! købt en Scierra, Blue water. 9´´ kl 10. den skal bare lave nummeret !!! mvh steen.
Til top
Ole Søndergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Vormstrupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 11 Dec 2008
Geografisk: Karup Å
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vormstrupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 17:08
Jan Persson skrev:
Har aldrig haft behov for tohåndsstang i Karup - specielt ikke ovenfor Hagebro.


Det er også meget begrænset hvad fisk der er mellem Sejbæk og Mejeriet i Fårbæk ;-)
Til top
Carsten Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lai Avatar

Tilmeldt:: 03 Jul 2004
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2009 kl. 18:18
Hej jeg går med en thomas&thomas 13 fod kl.9 og den dækker det meste.
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2009 kl. 16:34
Bruger selv enten en Lecie 13,7 # 8/9 eller 13,7 #7/8 på den brede del af Skjern.
#7/8 modellen er den mest behagelige tohåndsstang jeg endnu har prøvet. Den kan dog være en udfordring når det blæser meget ved åen. Derfor er en 8/9 nok det sikreste valg, og kan købes på tilbud til 2600 kr lige nu!

Fra Borriskrog og opstrøms har jeg gået med en 12.6 #7/8, hvilket jeg syntes er det perfekte kompromis mellem et kort skydehoved (til en smal å) og stadig en hvis rækkevidde.
Den samme stang gør sig fint i Varde og ved Karup.

K og B


Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2009 kl. 18:14
hej henrik l

puha jeg husker ikke vægten på mine klumper eksagt - går dog med et par gram over det der er normalen - mener de ligger på 21-22 gram dem jeg har men husker det som sagt ikke - jeg har så kl 7 klump i flydende for at have noget mere længde på klumpen den anden er kl 8 som jeg husker
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2009 kl. 18:25
jeg har loop gass 12 kl 6 - den er ihvertfald fin til varde - er dog selv lidt mere glad for z-axisèn jeg har - en 12,6 kl 6 men de ligger så tæt i præstation at det må være et personligt valg.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2009 kl. 18:30
hans henrik hansen skrev: Hej bjarne
Du ville ikke gå op i en 13,7 feks til det kraftige. Har kigget lidt på loop gass 14 fod til det kraftige og 12 fods til det lette eller noget tilsvarende.


Har både 12,6 og 14,6 i Loop Gøran Anderson serien.

De er begge til salg så hvis det har interesse;-)
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2009 kl. 18:46
ups - nu besvarede jeg ikke hele spørgsmålet - førhen gik jeg altid med 14 fods i varde og andre steder, de er helt lagt på hylden nu (også et personligt spørgsmål) jeg finder det trælst at gå med tungt grej i længden - i år gad jeg ikke engang tage en 14 fods med til norge. for mit vedkommende kaster jeg ikke synderligt længere med 14 fods i forhold til 12,4 fods hvis vægtklassen er tilnærmelsesvis den samme - dette ligger muligvis i at jeg med mit formåen ikke udnytter potentialet godt nok - det skal her være usagt. :-)

men til dansk fiskeri - det være sig varde - skjern osv. her kan alle klare sig med en ´´kort´´ tohånds på kastelængden - her er det kun et spørgsmål om man ønsker længde til at løfte linen over siv og sådan - jeg kan undvære de 30-40 cm

jeg syntes at glæden er langt større ved at gå med let grej.

jeg vil lige slutte af med - forskellen på stænger er ikke større end men gør dem til - loop gass er en fed stang - men det er der mange andre stænger der også er - til færre penge også - jeg er nærmest helt holdt op med at købe nye stænger - man får dem jo til foræringspris brugte - loop gass er den eneste jeg har købt af ny de sidste par år og den er absolut ikke bedre end min z-axis jeg købte brugt
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres