Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kolindsund som kæmpesø!!!

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kolindsund som kæmpesø!!!
    Sendt: 06 Dec 2009 kl. 23:51
Hej

Hvad siger fiskerne ved Kolindsund-kanalerne mon til dette forslag:

http://ing.dk/artikel/104638-saadan-bliver-danmarks-naeststoerste-soe-genskabt


Mvh Henrik
Til top
Lars Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lars bs pedersen

Tilmeldt:: 13 Feb 2003
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars bs pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2009 kl. 05:54
Hej. Som lokal lystfisker mener jeg at de ikke er rigtig kloge. Jeg ved ikke hvad foreningen ´´Kolindsunds fjender´´ har tænkt sig der ville ske med fiske og fuglelivet i området. Den meget store havørredbestand som den lokale sportsfiskerforening har brugt mange år og titusindvis af timer på at få op på det høje niveu som den er idag vil 100% forsvinde i løbet af få år. Stort set alle gydebække vil komme til at løbe gennem ´´søen´´ og så ved vi alle hvad der sker med smolten som skal i havet. Og hvad med de millioner af kroner som det offentlige har brugt på vandløbsrestaureringer i gydebækkene, vil man bare smide det væk??. Og så tør jeg slet ikke tænke på alle de millarder som skal bruges til alle de mennesker som man vil smide væk fra de huse og gårde som i flere tilfælde er gået i arv i flere generationer. Nej, kommunerne skulle hellere bruge de penge som de klager over at de ikke har, på skoler, på ældre og børneområdet. Så kan ´´Kolindsunds Fjender´´ foreningen grave sig en sø på en tom mark i stedet for.
Hilsen en rigtig Kolindsund ven
Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars H

Tilmeldt:: 14 Mar 2008
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2009 kl. 09:08
Nogen gange må man lige hæve sig op i helikopterperspektiv og se på, hvad naturen som helhed har af gavn af et naturgenopretningstiltag. Der er trods alt andet i livet end havørreder.

Kolindsundkanalerne er kunstigt skabte vandløb, som en lille håndfuld tilrejsende københavnere besluttede sig for at grave for over 100 år siden for at dræne en af de største søer i Danmark. I dag er havørredfiskeriet vel et af de eneste positive aspekter ved denne gigantiske voldtægt af dansk natur. Der er tiltagende vanskeligheder ved at dyrke jorden rentabelt i Sundet. Om et par årtier er det vel kun energipil, som kan dyrkes derude.

Er vi ikke borgere i et land, som er så rigt, at vi kan begynde at give områder tilbage til naturen? Vi kunne passende begynde med at genskabe en af Danmarks største søer!

Og jo - det ville formentlig gå ud over antallet af gydende havørreder i de tilstødende vandløb, men det må være en meget lille pris i forhold til værdien af den genskabte natur, som vil gavne både mennesker og dyr i et omfang, så det vil være svært at få øje på de havørredforkuserede lystfiskere i mylderet.

Jeg fisker selv primært fra de djurslandske kyster og håber hver gang på, at en af de fine Kolindsundhavørreder skal bide på. Men det skulle glæde mig særdeles meget, hvis årsagen til, at jeg måtte vinke farvel til den forventning var, at jeg kunne skue ud over en kæmpe sø på vej hjem ude fra Fornæs.

Og så lige til sidst: Vi lystfiskere kan være temmeligt krigeriske, når debatten falder på Tangeværket og dets betydning for laksebestanden i Gudenåen. Kolindsund er bare et ´´omvendt Tangeværk´´: Her har man bare pumpet vandet væk fra en sø i stedet for at lave en sø, for at pleje nogle økonomiske interesser. Tilfældigvis har det så givet en positiv afledet effekt: Mulighed for havørredfiskeri. Det bør man lige tænke på, inden man slagter idéen om at genoprette et kæmpe dansk naturområde.
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2009 kl. 09:42
Hej Lars

Deligt med et sagligt indlæg, istedet for at pleje egne interesser.
:-)(y)
Michael
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2009 kl. 10:11
Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv (y)

Jeg er selv ´´lokal´´, og har dyrket havørredfiskeriet i kanalerne intenst.

Det er korrekt, der er lagt en masse energi og penge i havørredbestanden i kanalerne og de tilstødende vandløb. Ikke mindst de ihærdige frivillige i Grenaa foreningen, har gjort et kæmpe stykke arbejde. Det er da altid kedeligt at se flere års arbejde ryge i vasken. Men jeg hælder nu til, at det er en pris der er værd at betale.

Jeg har svært ved at se tungtvejende ulemper ved genetablering af søen.
Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars H

Tilmeldt:: 14 Mar 2008
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2009 kl. 10:23
Selvfølgelig skal vi kippe anerkendende med hatten for den store indsats, der igennem årene er lagt i arbejdet med havørredbestanden i Kolindsundkanalerne. Men man må nok også erkende, at det er et arbejde, som formentlig aldrig vil kunne resultere i en selvreproducerende bestand al den stund, at miljøet det foregår i, er et kunstigt miljø.
Alting har sin tid, således også Kolindsundkanalerne. Men det er på tide at stoppe pumperne. Tænk bare på det fantastiske fugleliv, der vil komme i sådan en kæmpe lavvandet sø. Måske kunne der også blive mulighed for at fange en gedde, hvem ved?
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2009 kl. 14:12
Jeg kan ikke se problemet. De kanaler er som allerede fortalt, et resultat af tidligere tiders mishandling af vores fælles natur. Hvorfor,, fordi man ville have mere landbrugsjord. Nej det er ok for mit vedkommende. Stop de pumper og lad os få en sø i stedet for. Det vil blive et eldorado for geddefiskere og mon ikke der skulle kunne findes en søørred med tiden. Spændende projekt.
Til top
Lars Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lars bs pedersen

Tilmeldt:: 13 Feb 2003
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars bs pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2009 kl. 16:54
Hej navnebror. Den med egne interesser må jo være myntet på mig. Ja hvis ikke jeg skulle pleje egne interesser, hvem skulle så. Jeg er fuldt ud klar over at en lille forenings store fritidspassion ikke kommer til at stå i vejen hvis ´´Danmark´´ bestemmer sig for at lave en sø, men vi har vel lov til at slås for sagen. Hvis pumperne blev stoppet er jeg sikker på at det eneste der kom ud af det vil være en stinkende og ildelugtende sø. Og det tiltrækker i hvertfald ikke nye indbyggere, tvætimod. Jeg tænker måske mest på fiskene, men hvad med alle dem som bor i sundet. Har man tænkt over hvor mange milliarder det her projekt vil koste. Nej, før jeg kan tage det her alvorligt, er der så mange spørgsmål som savner svar, og det vil koste mange penge at få de svar. Jeg er spændt på at se hvad de nye kommunalpolitikere vil gøre ved sagen, nu da der åbenbart er flertal i byrådene for søen.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2009 kl. 19:45
Ja det kommer til at gå med Kolindsund, som det er gået med mange andre afvandede søer, på et tidspunkt vil det ikke længere kunne svare sig, eller være teknisk muligt at holde området tørlagt.

Det forholder sig sådan, at en gammel søbund består af et ind til flere meter tykt lag organiske materialer, som har bundfældet sig gennem tusinder af år.

Og tørlægningen har medført, at der kommer ilt til den gamle søbund, og det resulterer så i, at der sker en meget hurtig nedbrydning af det organiske materiale, og det gør, at de afgrøder som dyrkes i området får rigeligt med nærring. Og derfor har landbrugets udbytte i området sikkert ligget et godt stykke over middel.

Men prisen har så også været, at der hvert år bliver spist 2-5 cm. af det organiske materiale, og det medfører igen, at den gamle søbund bliver dybere med årene, og det bliver sværere og sværere at holde den drænet og afvandet. Og på et tidspunkt er man simpelthen nødt til at opgive projektet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres