Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Outbound short vs Coastal

 Besvar Besvar
Forfatter
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Outbound short vs Coastal
    Sendt: 06 Dec 2009 kl. 07:46
Hejsa

Søger lidt råd til følgende:

Jeg overvejer kraftigt at erstatte mine nuværende skydehoveder med en helline. Jeg er nok kommet til konklusionen at valget står mellem disse to: Rio Outbound Short F/I og Guideline Coastal.

Det er liner til kysten og en klasse 6. Jeg er på ingen måde god kaster - gider ikke træne græs, og foretrækker generelt kortere skydehoveder (9,5 meter) i den lidt tungere ende. Samtidig er det til relativt godt vejr, da jeg ellers bruger en klasse 8 eller spinnegrej.

Outbound Short:
Lidt kortere hoved og mere ´´skydehovedsagtig´´
Intermediatedel i clear (hvad med kernen - er den monofil?)
Synker måske for hurtigt?

Coastal:
Ægte WF-line med længere og knap så tung klump
Synker angiveligt perfekt (hover)
Stum DC-line

Jeg hælder måske nok en anelse til Coastallinen grundet synkehastigheden, men er stadig i tvivl, da de fleste kommentarer ang. Outbound er i forhold til den gamle med lang klump.

mvh, Rasmus
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2009 kl. 10:36
Hej Rasmus.

Efter Rio Dart og Outbounde Short kom på markedet har jeg lagt alle mine andre liner på hylden.

Pt fisker jeg faktisk kun med Darten (en line der passer mig perfekt) dog er running/skydelinen lidt kort, men det har jeg vænnet mig til.
Er det nødvendigt med laaaaange kast bruger jeg Outbound Short.

Mvh Ole, Sj.Odde.
Til top
claus andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
felix

Tilmeldt:: 15 Nov 2005
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér felix Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2009 kl. 15:40


Hej Rasmus

Mener også man kan få outbound i hover udgave.


Hilsen Claus
Til top
Martin Lund Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
micra

Tilmeldt:: 29 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 192
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér micra Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2009 kl. 16:02
Kender ikke rio's liner. Hvilken vil i vælger som en starter på en klasse 6/7 stang?
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2009 kl. 17:46
Hej Martin.

Hvilken mærke stang taler vi om ?

En Rio Dart kan jeg varmt anbefale.

En wf 7f har en belly vægt på 15,5 gram.
Den bruger jeg på min Loop Opti power #7 i stille vejer.
Blæser det bruger jeg en wf 8f på 17 gram.

På min Hardy Demon #6, bruger jeg i stille vejer wf 6f på 13 gram.
Blæser det bruger jeg en wf 7f på 15,5 gram.

Håber du kan bruge det til noget..............

Mvh Ole, Sj.Odde.

Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2009 kl. 17:49
Hej Ole

Er din Outbound også i intermediate? Hvordan oplever du synkehastighed og hvordan er kernen?

mvh, Rasmus
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2009 kl. 17:52
Hej Rasmus

OB short med intermediate spids er med monofil kerne, og den intermediate del synker ret hurtigt i forhold til at fiske på nordkystens fladvandede områder.

Mvh
Lasse
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2009 kl. 18:03
Hej Rasmus.

Som Lasse skriver synker spidsen ret godt, men jeg har kun brugt den i hårt vejer +10 m/c og store dønninger så det har ikke været til at bedømme.

Som sagt bruger jeg faktisk kun darten.................

Mvh Ole, Sj.Odde.
Til top
Bo Svarre Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Svarre Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Rødovre
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svarre Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2009 kl. 19:19
Hej Rasmus,

Jeg kender ikke Outbound linen, men jeg har Coastal linen og den er jeg rigtig godt tilfreds med. Den kræver dog at der er plads bagved, iflg. min opfattelse skal man i hvert fald have minimum 15 meter i luften i blindkastene, hvis man skal have distance på kastene.

Jeg bruger dog kun linen i uroligt vand og hvor der ikke er for lavt, jeg synes den synker lidt for hurtigt i stille vand.

Mvh

Bo
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2009 kl. 20:36
Min erfaring med Outbound er, at man pga. den lange bagtapering ikke behøver at have hele ´´klumpen´´ udenfor topøjet for at få gode kast. I linen synker hurtigt, men kaster rigtigt godt.
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2009 kl. 11:04
Tak for input.

Stadig en smule usikker. Lidt voldsom synkehastighed. Minimum 15 meter line i luften - det kan jeg sgu ikke håndtere (måske de 3 pct. af kastene hvor timingen rammer, men de resterende 97 vil ikke resultere i noget kønt ;-))

Måske valget alligevel falder på en Outbound Short, men i flydende udgave...

mvh, Rasmus
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2009 kl. 11:07
Hej Rasmus.

Jeg bruger (den lange) Rio Outbound flydende # 7 til min Orvis T3 # 7 tipflex 9.5
Jeg synes det er en god line, hvor der er plads, er det rart med et langt hoved. Hvis jeg har brug for at trække lidt af hovedet indenfor topøjet, er det ikke noget problem da hovedet er ret tungt til en 7'er,
(18gr.)De fleste nye stænger accepterer et ret stort område mht. til linevægt +/- det optimale.
Jeg har selv prøvet med korte og forholdsvis tunge skydehoveder, men synes de ødelægger kasteoplevelsen ved at de vender alt for hurtigt , og frem for alt kastede jeg ikke længere, tværtimod.

Mvh. IJ
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2009 kl. 11:29
Hej Ivan

Ja jeg kan se, at den alm. Outbound er 1,8 meter på det første tynde stykke af hovedet - så hvis man holder det indenfor, så er linen 9,6 meter, hvilket faktisk er hvad jeg klipper mine nuværende skydehoveder til. Det skal selvfølgelig overvejes.

Var der ikke noget med, at de første Outbounder på markedet havde nogle fejl/problemer (med coatingen?), som er rettet på de senere udgaver?? Og hvordan ser man evt. forskel?

mvh, Rasmus
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2009 kl. 12:12
Hej Rasmus.

Jo, jeg har lige smidt en ud hvor coatingen var blevet flosset, men det tror jeg er blevet rettet på de nye, ellers må de have den i hovedet igen! Nu vi er ved det, så tror jeg du skal vælge en flydende, da dem med intermidiate spids synker for hurtigt til almindeligt kystfiskeri. Nu skriver du selv at du ikke er så rutineret endnu, men når du har en god dag så vil du sætte pris på den lange klump;-)
Jeg har fisket med flue fra kysten i ca. 25 år og prøvet alverdens stænger/liner, det setup jeg har nu synes jeg selv er det bedste jeg har haft. Kunne dog godt tænke mig at prøve en Orvis ZG Helios, også #7 men men....:-).

K&B IJ
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres