Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Aborrer i Randers Havn.

 Besvar Besvar
Forfatter
SS Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
winner Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 154
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér winner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Aborrer i Randers Havn.
    Sendt: 16 Nov 2009 kl. 16:34
Jeg krydser Randers Bro mange gange i løbet af en uge.
Holder lige så ofte for rødt lys,og kan derved kigge på alle de fiskere der står imellem broerne.I dag var det nærmest en mindre Bosnisk landsby der holdt til der.
Når man så tænker på alle de andre steder,i umiddelbar nærhed,hvor der også står utallige og fisker,kan man bekymre sig om,om bestanden af aborrer i Randers er væk i løbet af få år.Talte med en Bosnier for kort tid siden,og han berettede stolt,at fangsten,hvis aborrerne var inde,let kunne komme op på 100 hjemtagne fisk op dagen.Og det gør de alle.Problemet ligger måske i,at det er mad der tales om,og ikke så meget lyst.

Laver man et simpelt regnestykke,og ganger de mange fiskere,nok gennemsnitlig 75 om dagen,bliver det et uhyggeligt facit.
Synes da det er godt,at de mange medfiskere af anden etnisk herkomst end dansk,kan få tiden til og gå.Men men men.Hvem kan spise 200 aborrefiletter hver dag.
En vis bekymring kan det da gi.

Hilsen Svend


Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 18:22

Hej Svend,

Det cirkus har stået på siden vi fik flygtninge fra det tidligere Juguolavien, så det er der ikke noget nyt i, bestanden skal nok holde til det, men størrelse på aborrene er gået meget ned, 40 cm er der ikke mange af.............

Der gik tidliger rygter om at en 3 -4 stykker af dem som fiskede der hver dag, solgte aborre fileterne syd for grænsen til en god pris:-(

Så sg også lidt suspekt ud når makkerne kom i bil og kørte rundt på havne og samlede aborre ind fra omtalte herre......og vi snakker fyldte bæreposer......

Nu var det jo bare et rygte, men når man tænker på hvor mange man kan hale op på en dag! ja så kan man altså ikke selv spise dem alle.......

Surt at kigge på dette, undskyld udtrykket! svineri:-(


CM,
Til top
SS Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
winner Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 154
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér winner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 18:31
Hej Claus.
Har også hørt til rygterne.Bla gik de på,at konerne filleterede på livet løs,og når de havde fyldt en stor kummefryser,gik turen til faste aftagere syd for grænsen.Uden ild,ingen røg,så noget er der nok om snakken.
Ved også godt,at det har stået på i årevis,men synes nu aldrig det har været så slemt som nu.

Hilsen Svend
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 19:07
Svend Søndergaard skrev: Hej Claus.
Har også hørt til rygterne.Bla gik de på,at konerne filleterede på livet løs,og når de havde fyldt en stor kummefryser,gik turen til faste aftagere syd for grænsen.Uden ild,ingen røg,så noget er der nok om snakken.
Ved også godt,at det har stået på i årevis,men synes nu aldrig det har været så slemt som nu.

Hilsen Svend...


Hej Svend,

Du har ret i at det ser lidt voldsomt ud i øjeblikket, men pladsen er rigtig god, det er nok det sikreste sted i hele Gudenåen til aborre, specielt når vandet falder, så er der næsten 100% sikkert at de står i strømkanterne samt bag bropillerne......har selv fanget! ja tusind vis af aborre på det stykke, den største aborre jeg har fanget tog jeg der for små 30 år siden.........

Der burde sg indføres fangstbegrænsning for de sortstribede i Gudenå og Randers fjord, mindste mål som idag på 19cm og et maks mål på 35cm samt at man eks kun måtte hjemtage 15 styk....

CM,



Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 19:42
Jeg synes det er helt okay at der kommer debat om det, for det er ikke okay at der bliver vold fisket på den måde når det er beregnet til fortjeneste i så store omfang (at man sælger 1 eller 2 fisk til naboen eller en ven ser jeg ingen grund til at anmelde nogen for) så skal man registreres som erhvervs fisker.
Selv om der ikke er regler for hvor mange man må hjemtage, så synes jeg det er okay at man bruger sin sunde logik, men det synes jeg ikke er tilfældet med de fleste historier man hører om flygtninge eller generelt udlændinge. Man skulle rent faktisk tro at de er pisse ligeglade med alle de historier man hører.
Centrene burde have informations foldere om den danske lovgivning angående al fiskeri i Danmark da fiskeri er en stor del af flygtningenes interesse. Men meget af det er måske også bare kulturforskelle?
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 22:52
Aborre bestanden i Gudenåen og Randers fjord har det ikke godt. Derfor er der grund til at passe ekstra på den. Om det er erhvervsfiskerne eller lystfiskere der bærer skylden, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men hvis vi bare tager, det vi selv kan spise, ville det være det første skridt i den rigtige retning. Rent faktisk er der omsætnings forbud, også til naboen!
ff: Hvordan er din holdning til garnfiskernes salg af ´´sorte´´ fisk? Det ville være rart, at vide hvem man ´´taler´´ med, hvem er ff.
Til top
Hans Peter Fryd Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
HPFJ

Tilmeldt:: 06 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HPFJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 23:44
Er der overhovedet nogen diskussion?

Er der omsætningsforbud eller...? Ja det er der!

Ved den seneste revision af fiskerilovgivningen indførte fødevareministeren et generelt ´´omsætningsforbud´´ for fisk fanget af ikke-registrerede erhvervs- og bierhvervsfiskere. Forbudet skal primært dæmme op for et tiltagende garnfiskeri.

Som lystfisker, der bruger stang og line, må man således ikke videresælge sin eventuelle fangst. Det er i dag ulovligt.

KB til alle LYSTfiskere
Hans Peter
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nlsn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 06:37
Det handler jo afvejning af forskellige interesser. Her er et interessant synspunkt som er mange år gammelt, men dog én væsentlig vinkel:

::::Han var vist venstremand, selvom det taler til hans fordel, at han i mange år indtil partiet forsvandt, stemte på Retsforbundet, som hverken var dumt eller ikke- socialt. Han var også medlem af Naturfredningsforeningen indtil ... han meldte sig ud.

Han meldte sig ud p.g.a. en dagspressedebat i det nordjyske, hvor den lokale afdeling af Danmarks Naturfredningsforening ville skride ind overfor beboerne i en flygtningelandsby ved Hobro. De skulle ikke have lov til at fiske i en lille fersk inderfjord, Vesterfjord, for enden af Mariager Fjord. Området er et fuglereservat, men fiskeriet har altid været frit. Jeg har selv fisket der som barn, men nu mente altså Naturfredningsforeningen ikke, at vi kunne have folk til at rende rundt og forstyrre fuglene! Ihvertfald ikke flygtninge.

Min far skrev læserbreve mod den holdning, uden virkning på lokalafdelingens fremturen i pressen, men gik til sidst ud til næsten-naboen, (formanden) og sagde: “A vil gern meld mæ u!“

“Jamen hvorfor dog det?“ spurgte formanden.

“Jow“ sagde min far, “nu skal du høre.
Det er det der, med fiskeriet ved Vesterfjord. Det generer ingen, og der er ingen tilbage her i byen uden børn der fisker karper, skalle, brasen og sådan noget dér. Det skal Naturfredningsforeningen ikke blande sig i. At flygtningene kan finde ud af at spise fiskene er fint - det har I andre glemt for mange år siden. I vil hellere købe dambrugssfisk i Føtex, og I har aldrig brokket jer over byens børn. Nu falder I så over det der med flygtningene. Vi inviterer dem jo, i det mindste nogen af dem, til landet. Vi laver en rimeligt veludstyret en ghetto for dem, men vi fratager dem retten til et liv. Ihvertfald retten til at arbejde (det betød MEGET for min far). Og nu vil I ovenikøbet fratage dem retten til fritid. Der holder vi“. Og så meldte han sig ud efter rigtig mange års medlemsskab. “Jamen“ sagde den lokale Naturfredningsforenings formand: “du har da altid været aktiv i foreningen som gammel landmand og venstremand?“ “Jow, men der ska wær rimelighi i ålting“ sagde min far så.

Se, det var en sand historie om en mand, der måske satte sit kryds forkert efter nogens mening - men som havde mere medmenneskelighed, overblik, mod og mandshjerte end så mange andre. Selvom han så vistnok var venstremand. Han gjorde en forskel før det blev en floskel.::::
Til top
Allan Baadsgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ABP Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2006
Geografisk: Silkeborg/Midtjylland/mariager fjord/østjylland
Status: Offline
Beskeder: 192
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ABP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 07:55
Jeg er helt med på, de ska have lov at fiske!!
Men, punkt 1: de bør have fisketegn!!
Punkt 2: de bør respektere dyreliv/fiskeliv lidt mere!! Måtte selv give en, en påtale i Onsdags, da jeg var i Randers og fiske. Han rystede simpelthen fiskene af krogen, så de bankede ned i stenene, og så sparkede han dem ud over kanten:-(:-(
Istedet for at gå 40cm frem, og ryste fisken af, ud over vandet!!
Punkt 3: der kunne fint være regler om min. og max. str. som ovenstående forslag, men det skal absolut skiltes på pladsen!!

Bare mit sure lille opstød!

Mvh Allan
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 11:59
Hvis der hjemtages flere fisk end bestanden kan bære, så er det jo logik for burhøns, at der må og skal indføres fangstbegrænsninger - alt andet vil jo være hul i hovedet.
Til top
SS Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
winner Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 154
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér winner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 12:26
Da jeg skrev indlæget,prøvede jeg på at vælge mine ord med omhu,da jeg ikke ville ha tråden til at køre som en racist/antiracistisk
meningsudveksling.Men selvfølgelig skulle den hurtig twistes i den retning.
Dansk Folke parti er blevet nævnt.Er på Facebook meldt ind i Gi 100.000kr for at sende Pia Kjærsgaard ud af landet.Til dig FF/anonym.Vi kan diskutere når du tør træde frem med dit navn.

Svend
Til top
Jacob Albertsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Albertsen Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Albertsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 13:05
steen kehler skrev: Hvis der hjemtages flere fisk end bestanden kan bære, så er det jo logik for burhøns, at der må og skal indføres fangstbegrænsninger - alt andet vil jo være hul i hovedet.


Det samme ville vel også gælde, hvis man fangede irreterende ørreder, fordi katten også skulle have noget at spise...

K&B

Jacob
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nlsn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 17:43
Fra nlsn - Laust Nielsen, Solbrinken 2, Bryrup

Nu ved jeg ikke, om det der med at træde frem med navn lige var møntet på mig.
nlsn dækker over Laust Nielsen, Solbrinken 2, Bryrup.
Men krævet om tydelighed er jo helt rimeligt

nlsn dækker over: Laust Nielsen, Solbrinken 2, Bryrup
Til top
rasmus bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmusbech

Tilmeldt:: 30 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmusbech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 18:33
Hej Gutter !

Jeg fisker rigtig meget på det omtalte sted.. Og det er rigtigt at der er en masse bosniere der rovfisker dernede fra morgen til aften! Og alt hva de fanger med en lille filet blir nakket ! Er helt med på hva CM siger med et mindstemål og et max. mål....

Noget andet som kan pisse mig rigtig meget af er at der absolut ingen lystfiskermoral hersker dette sted !! For et par uger siden var jeg en tur dernede med fluen, mødte Jørgen Skaarup, og fik en lille snak med ham inden jeg gik over på den anden side. Efter et kvarters fiskeri kan jeg se at Jørgen står og diskuterer med en elller anden bosnier/tyrker/indvandrer... Skynder mig derover!
Diskutionen skartede med at ham gutten fik at vide at han skulle stille sig et andet sted, da han stod lige ved siden af hvor Jørgen fiskede, vi taler 1 mtr her! Og det var endda på den ´´forkerte´´ side af ham, så han hele tiden fanger hans line... Bryder ind i snakken, og siger at han ik skal fiske der, skærer det faktisk ud i pap for ham.. ! Det ender med at han går, og siger han vil snakke med sine venner, så kommer de ned og ´´snakker´´ med os....

Sikke en møg****** ! Blev så sur....

Men rigtig nok med at fiskene bliver solgt dernede.... ! Der går en lille dreng dernede næsten hver dag, har hørt en stor tyk fugl synge om at han sælger fiskene han fanger til Fiskehuset.... Men som sagt, bare noget jeg har hørt fra flere folk, intet jeg selv har set.....

Rasmus
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres