Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Grusgrav fiskeri

 Besvar Besvar
Forfatter
Viktor Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
junior94

Tilmeldt:: 06 Aug 2009
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér junior94 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Grusgrav fiskeri
    Sendt: 16 Nov 2009 kl. 12:33
Hej alle sammen:)

Jeg kom her igår i tanke om en pæn grus grav ude omkring ikea ved århus. Sidste år var jeg afsted på tre ture = intet der var værd at spise! Tilgængæld har mit øje set en del som kan spises;)Efter min erfaring ved jeg at der går en pæn bestand af aborre, geder og i sommermånederne ser og hører man de mest praktfulde plask ude på midten af søen. Det er desværre bare ekstremt svært at se hvilken fisk det er, men den er stor! jeg ved dog at der findes en skalle lignene fisk bare i længere form, som er majs spisende - har set et par pollakker hive nogle stykker op. Hvis der er nogen, som kan hjælpe til fif om hvordan de tror man takler fiskene her i grus graven, eller nogen som synes det lyder til at være et besøg værd så bare skriv løs!
Ps. der går også flodkrebs ;)
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 13:25
Viktor Jensen skrev: Hej alle sammen:)

Jeg kom her igår i tanke om en pæn grus grav ude omkring ikea ved århus. Sidste år var jeg afsted på tre ture = intet der var værd at spise! Tilgængæld har mit øje set en del som kan spises;)Efter min erfaring ved jeg at der går en pæn bestand af aborre, geder og i sommermånederne ser og hører man de mest praktfulde plask ude på midten af søen. Det er desværre bare ekstremt svært at se hvilken fisk det er, men den er stor! jeg ved dog at der findes en skalle lignene fisk bare i længere form, som er majs spisende - har set et par pollakker hive nogle stykker op. Hvis der er nogen, som kan hjælpe til fif om hvordan de tror man takler fiskene her i grus graven, eller nogen som synes det lyder til at være et besøg værd så bare skriv løs!
Ps. der går også flodkrebs ;) ...


Hej Viktor.

Mon ikke der er tale om gråskaller og brasen.....

Så lige en tilføjelse vedr flodkrebs, de er fredet som følger.

Hankrebs
1. oktober - 31. marts

Hunkrebs
1. oktober - 31. juli

CM,





Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 18:15
jamen det lyder jo som mit barndoms vand......jeg har fisket der ude rigtigt meget som knægt, og har fået en del geder, og abborer i god størrelse.....jeg var derude for et par år siden, hvor der var en medefisker der havde fået nogle gode karper derfra....... men prøv en orm eller melklister efter småfisk og agn fisk, og fisk efter geder...ellers plejer de at tage både wobler, spinnere og Jiggs er rigtig godt dernede..........det er ikke mange uger siden at min bror var forbi, og havde haft held med levende agn........jeg har ikke selv fået nogle af de store geder, men jeg har hørt om folk der har mistet nogle store nogle....problemet er bare at det sjældent er chacth and release det bliver dyrket dernede, så bestanden af gederne, er ikke hvad den kunne være......

jeg fandt engang skæld fra en gede der var slagtet på jorden, og de var på størelse med en femmer.........

men god fornøjelse med det og pas når det ´´hagler´´.... :-)
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 18:52
Helt præcis hvor ligger den grusgrav?
min nysgerrighed blev lige pludselig stor:-) det kunne jo være et oplagt emne for en ponton båd eller flydering:-)
Til top
Viktor Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
junior94

Tilmeldt:: 06 Aug 2009
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér junior94 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 08:34
okay så har jeg nok bare været uheldigt s:
Jeg synes ellers jeg har prøvet alt, jeg har prøvet orm, spin, flue, wobler, sild, rejer og majs = aborre på få 10 cm
HVilken fiske metode har du haft bedst succese med, kan du give detaljer med :) ?
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 09:54
jamen som du nok kan se, så er søen meget dyb, og jeg har fisket på skrænterne, hvor fiskene plejer at stå..... et gandske almindeligt skeblink i kobber plejer at virke, og den har de storeaborrer også taget.....ellers de der storm-jiggs har jeg orså haft held med.....

her er et link til en af fagstterne min lillebror har fået....
http://fangster.dk/default.asp?vand=&mode=vis&menu=Forside&ID=74636&vaelg=5&actper=

ikke stor, men den er der... jeg kom lige i tanke om at sidst jeg var der, fik jeg en på en halv meter ca., på en mepps spinner kobberfarvet........

knæk og bræk.....

rasmus laustsen: den ligger mellem randersvej og elev.....
Til top
Viktor Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
junior94

Tilmeldt:: 06 Aug 2009
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér junior94 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 15:38
mads: så i kaster ikke ud midt på søen, men mere langs kanterne :) ?
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 15:48
ja for det meste, men om vinteren går de jo gerne dybt, og derfor lad din spinner osv. synke helt til bunds, før du gør noget....men når vejret er til det, stiller de sig gerne højt i vandet og soler sig, men prøv dig lidt frem.....
Til top
Viktor Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
junior94

Tilmeldt:: 06 Aug 2009
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér junior94 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 16:08
nu vi er så godt igang må jeg så spørge om jeres fiske pladser der ude?

på højre eller venstre side af tømmerflåden :) ?
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 16:15
øhhh...det kommer an på hvor den ligger......jeg syntes tit at den ligger forskellige steder....jeg plejer nu at affiske alt det vand man kan komme til........hvis man står det samme sted heletiden, så fanger man ikke så meget efter min efaring.....
Til top
Michael Olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Afiskeri Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 425
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Afiskeri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 16:42
Hvis du kommer fra grus vejen og gå ind lige efter bommen, så derfra og til højre hele vejen til den bevoksning der lige overfor der hvor du startede er rigtigt godt men har også haft succes helt nede i den anden ende, men har er det lidt svært at komme ned af den skrænten.

MVH.

Michael
- se linket HER
Til top
STEEN ANDERSEN Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thorsten

Tilmeldt:: 23 Mar 2009
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thorsten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 17:33
Halløj folkens,

Sjovt at dette vand dukker op her.

Jeg har fisket her rigtgt meget og fanget godt med gedder, aborre, skaller og en enkelt sandart.

Kender til gedder omkrig de 10 kg, sandart på 7 kg (skudt af en dykker) og aborre på 50 cm. Der findes desuden suder og karper i søen, men de kom dertil efter jeg flyttede fra området så dem har jeg ikke det store kendskab til.

De steder jeg har fanget flest fisk er ved indhakket hvor overløbet er og hvor tømmeflåden lå i gamle dage (ved ikke hvor den ligger i dag), hjørnet på modsatte side og så lige neden for skydebanen, men har egentlig fanget fisk hele vejen rundt på alle de klassiske metoder også flue.

Søen burde være fin til pontonbåden, da det mange steder er svært at komme ned til vandet så det må være en klar fordel at være ude på vandet og fiske langs kanterne, men den er altså rigtig dyb og skrænterne stejle så der er måske noget sikkerhedsmæssigt, men har aldrig prøvet sådan en fætter så kender ikke til den del.

Knæk og bræk

Thorsten
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 17:59
jeg vidste ikke at der var sandarter, så det skal jeg da prøve efter så......
Til top
Viktor Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
junior94

Tilmeldt:: 06 Aug 2009
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér junior94 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 18:16
mads: måske du havde lyst tiæ en tur med en ny makker....?
:)
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 09:12
tja... det kunne godt tænkes...jeg tager nok derud fredag efter middag, da kæresten arbejder sendt, og jeg har bil, og det skulle blive godt vejr......
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pastoren Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2006
Geografisk: vejlby
Status: Offline
Beskeder: 193
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pastoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 09:27
hvor er i Bløøøe ;-)(y)
Med alle de fiskestænger her ved Århus-vare det ikke længe før det er et tomt bombekrater-så at skyde sig selv i foden hedder det-(sådan et smørhooool holder man hemmmmlig :-)(y)

en af mine lokale hemmeligheder :-)(y)

Pastoren i Julestuen :-)(y)
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 11:24
Søen er da lidt af en perle - naturmæssigt... men, et smørhul fangstmæssigt - næppe!, det er søen alt for fisket til - det er nogle år siden, at søen var god og hemmelig det er søen så langt fra.

- se linket HER
Til top
Viktor Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
junior94

Tilmeldt:: 06 Aug 2009
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér junior94 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 15:22
okay lyder spænende, men jeg er desværre kun en knægt på 15 så har ingen bil (hehe) :D
Til top
Michael Olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Afiskeri Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 425
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Afiskeri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 19:26
Nej hemmelig det er den bestemt ikke, men der fanges fortsat pæne store gedder. I år har et par polakker en aften, hjemtaget 4 gedder der lå på 3,1 - 3,9 - 4.5 og en på 6,5 kg. Jeg har fanget em del skaller og Aborre i år. Og mistede to gange en gedde.
Stedet har tit besøgt og hver eftermiddag holder der minimum en bil. Men mange gange er det også nogen som bare er ude og gå en tur i området. De mange gange jeg har været forbi har der været to til fem foruden mig selv.

MVH.

Michael

Til top
Torben Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tobber

Tilmeldt:: 20 Apr 2004
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 19:32
Pastoren har, som også tidligere, ret (y)

men da det nu er juletid kan jeg da lige supplere med e andet lille tip om søen, som der åbenbart ikke er mange andre der tænker over.

Som opvokset tæt ved søen har jeg brugt mange timer derovre, og haft mange gode oplevelser.

Der er også mange gode historier om kæmpegedder og aborrer derfra. Har dog kun set en enkelt aborrer af stor størrelse derovre fra og det er 20 år siden (den var til gengæld også tæt på 2 kg.) Min oplevelse er at de fleste store fisk derfra er vokset med årenes fortællinger.

Jeg har ikke været ved søen en del år, da den som nævnt i andre indlæg er blevet temmeligt overrandt.

Det undrer mig dog (og dette er tippet som ingen andre har nævnt) at ingen tænker på søens placering, når de gladeligt tager fangsten med hjem. Søen er en gammel grusgrav, der ligger klods op af en skydebane (og har gjort det i mindst 32 år). Tidligere var det ikke ulovligt at skyde med blyhagl, hvilket har resulteret i, at adskillige års forbrug af jagtpatroner er pumpet ud over søen (har selv oplevet hagl-vejret på tætteste hold, inden der kom volde op). dette er på ingen måde en kritik af skydebanen, som jeg selv flittigt har benyttet til både flugt- og bueskydning. Søen blev for øvrigt også benyttet til sejlads med æterdrevne speedbåde for mange år siden, men dette betyder nok ikke det store i dag.
Har i øvrigt selv været vidne til ophaling af adskildelige biler og motorcykler derovre, men tror det har rettet sig siden pontonbroen kom væk og voldene kom op ved skydebanens klubhus.

Dette er blot en konstatering af at man måske burde overveje at sætte fangsten ud igen, i stedet for at tage den med hjem. Jeg kender ikke halvveringstiden på bly, men har hørt lidt om at det ikke er det sundeste man kan indtage;-) Det kunne evt også rette lidt op på fiskebestanden i søen.

Kan i øvrigt indskyde at der var/er gode pladser rundt om hele søen og at skrænterne plejede at holde godt med stimer af både skaller og tusindbrødre.

Mvh

Torben
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 12:46
Sandart skudt af dykker...............

Flot når det nu er forbudt at bruge harpun i ferskvand, men desværre er søen ofte brugt at dykkerne med harpun. Kender til det af personlig erfaring og så bliver søen en gang imellem nævnt på de såkaldte ´´UV-jægere´´ mest brugte side for jyder. Men der er sgu ikke meget tilbage der ude pga overfiskeri også fortaget med garn. Krebsen er der heller ikke mange tilbage af, men det skyldes nok alle dem karper der har æde dem.
Til top
Per Gammelgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Gammelgaard Avatar

Tilmeldt:: 02 Sep 2006
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gammelgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 13:21
Hej.

Torben har ret, hvad angår skydebanen og blyhagl.

Jeg har se dykkere fylde en balje med krebs derovre.
Jeg ville ikke spise dem.

Jeg har hørt historier om dykkere der for flere år siden solgte krebs til byens fine restuaranter, fanget i Elev Grusgrav!!

For 2 år siden var der en dykker der skød en kæmpe karpe derovre, 8-10 kg.

Men det er et hyggeligt sted at få tiden til at gå.

gammelgaard

nabo til grusgraven

Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 17:24
jeg har altid haft held med en dybt fisket orm efter agnfisk i ´´hullet´´.
og ellers en skalle fisket på et par meter.
har været der i flydering, hvilke søen er eminent god til.
fik en pæn sommergedde på 65cm fanget på en skalle fisket langsom langs kanten.

knæk og bræk. (mads p`s lillebror)
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 17:33
generelt er det bare et dejligt lille sted.....
Til top
Claus Rix Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Claus Rix Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2007
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Rix Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 20:22
Jeg er en af dem der har dykket lidt i Grusgraven, samt andre ferske vande - helt ubevæbnet. Den er rimelig fed at dykke da der bliver virkelig hurtigt dybt, vandet er klart (når det ikke har regnet i nogle dage) og der er noget at se på.
Fiskene bliver ikke store derude længere, ser det ud til. Krebs er der lidt af, men jeg kan ikke fordrage skaldyr.

Tidligere fiskede jeg der også en del. Det er ikke et vand der nogensinde har kastet ret meget af sig og med de nye bebyggelser på sydsiden, så kommer der efterhånden flere og flere besøgende (hundeluftere, joint-rygende små-unger osv.).

Sandart har jeg godt nok aldrig set derude.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres