Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forklaring på aktion fluestang

 Besvar Besvar
Forfatter
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Forklaring på aktion fluestang
    Sendt: 25 Okt 2009 kl. 20:15
Jeg er forholdsvis ny med en fluestang.
Der er lidt jeg ikke rigtig har kunne finde svar på på nettet.

Fx aktionen. Hvad betyder det for kastet at stangen har henholdsvis hurtig og langsom aktion? Fordele ulemper?

Hvad med stivheden? Dvs for kastet, fordele og ulemper

Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ole Avatar

Tilmeldt:: 23 Mar 2004
Geografisk: Helsingør
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 20:56
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ole Avatar

Tilmeldt:: 23 Mar 2004
Geografisk: Helsingør
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 21:06
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 21:08
tak :)
Så dvs hvis stangen oplades hurtigt, så kræver det fx at bagkast til forkast (dvs når man blindkaster) skal gå hurtigt også?
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 21:14
Hej Sebastian

Nej, pausen mellem fremkast og bagkast (og omvendt) skal være lige akkurat så tilpas lang at linen kan nå at strække sig i luften.

Mvh
Lasse
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 21:36
ja ok, forkert formuleret :)
Tænkte på farten / hastigheden fra bagkast - til forkast ;)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 21:44
Hej Sebastian

Farten på dit bagkast skal være tilstrækkelig til at din line får nok fart på så den kan strække sig i luften inden den begynder at falde for alvor, det samme gælder for dit fremkast. Det gælder lige gyldigt hvilken aktion din stang så end har :-)

Mvh
Lasse
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 21:50
ok men hvad er fordelen og ulempen på ved hurtig aktion?

Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 22:07
En af de ulemper jeg oplever med hurtige stænger, er at jeg får ondt i håndledet. Det er en af grundene til, at jeg aldrig har afhændet mine gamle RPL stænger. Man kan sikkert få hurtigere stænger, der heller ikke smadrer håndledet. Men Hvilke?
Det løse håndled;-)
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 22:14
jamen håndleddet skal da ikke bruges ;)
Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 00:46
Sebastian Gjerlufsen skrev: jamen håndleddet skal da ikke bruges ;)
...

Man skal ikke kaste med håndledet, men håndledet anvendes til at holde stangen. En stang der ikke er særlig bøjelig vil du få at mærke i dine håndled, den giver sig ikke særlig meget (top aktion) og der er så heller ikke nogen særlig nyttige støddæmpere i. Jeg anvendte en 10' hurtig stang og jeg fik ondt i mit håndled af at kaste med den. I dag anvender jeg en blød #7 9' stang og den gør slet ikke det samme ved mit håndled som den anden. Hurtige stænger er nok mest anvendelig på kysten og så kaster de også længere end en blød stang, men altså, har man waders, så er det sådan set ligegyldigt, da man jo bare vader ud. Dermed ikke sagt at man skal finde det blødeste af det bløde og så forvente at den er fin i blæsevejr;-)
Dette er selvfølgelig min egen tolkning.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 01:44
Sebastian Gjerlufsen skrev: Jeg er forholdsvis ny med en fluestang.
Der er lidt jeg ikke rigtig har kunne finde svar på på nettet.

Fx aktionen. Hvad betyder det for kastet at stangen har henholdsvis hurtig og langsom aktion? Fordele ulemper?

Hvad med stivheden? Dvs for kastet, fordele og ulemper

...


Der hersker enorm forvirring på det område, og det bliver ikke bedre af, at begreberne tit bruges med ret stor tilfældighed.

Man er nødt til at skelne mellem hastighed, stivhed og kadence. Hastigheden handler om, hvor hurtigt en bøjet stang retter sig ud igen. Stivheden giver sig selv. Og kadencen handler om, hvor lang pausen er mellem bag- og fremkast. Det er den korte version, for tingene griber ind og påvirker hinanden.

Desværre er det næsten blevet gængs opfattelse, at blød og langsom er det samme. Og omvendt. Derfor vil det ofte være det, der menes, når f.eks. en stang beskrives som hurtig, bare fordi den er stiv.

Og nu er forvirringen sikkert komplet. Men et praktisk eksempel kan måske illustrere, hvorfor man ikke bare kan acceptere den forsimpling. Hvis man står klistret opad skoven og har brug for at kaste en god længde vinkelret ud i elven, har man brug for en stang, der er let at bøje (blød), fordi der ikke er plads til ret meget line bag stangen. Samtidig har man brug for en hurtig stang, fordi den skal kunne rette sig ud med tilstrækkelig hastighed til, at fluen når målet. Med andre ord en blød og hurtig stang.

Johan
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum