Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

tørfluesaddel eller nakke?

 Besvar Besvar
Forfatter
kennet nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cnc-snedkeren

Tilmeldt:: 05 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cnc-snedkeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: tørfluesaddel eller nakke?
    Sendt: 25 Jun 2011 kl. 17:06
hej.
Jeg er ny på tørfluefæltet, og vil derfor gerne høre om hvad i foretrækker at bruge af hackler.
Har set på whiting hakker og sadler, men hvad er at foretrække.
På forhånd tak.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1748
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2011 kl. 18:53
Hej Kennet.
 
Vis du overhovedet ikke har bundet dine egne tørfluer før, ja så har jeg flg. råd til dig.:
 
Jeg ville investere i CDC fjer, dels er det nok det nemmeste at lære teknikken med twistning af hackler og samtidig, er CDC fjeren meget velfangende.
Prismæssig er gode tørfluehackler virkelig kostbare, og jeg plejer at gøre mine kursister det klart, at man skal planlægge sig til, hvad man vil fiske med, ellers koster det kassen.
 
Jeg gør samtidig opmærksom på, at fisker man kun tørflue en gang imellem, så kan det ikke betale sig at lave sine fluer selv, mest fordi man hurtig kan købe sig til nogle top profffessonelle bundet tørfluer her på 123nu.
 
Skulle man blive bidt af fluebindngen, så stiller sagerne sig lidt anderledes.
Jeg har bundet tørfluer i mere end 45 år, og professonelt, samt undervist, og skulle jeg ofre mange penge på mine tørflue hackler, og iøvrigt også kroge, så ville jeg satse på luxus saddelfjer, enten løs form, eller hele nakker.
I dag er Whiting nok at foretrække til det hele, men de saddelfjer, som sælges størrelses sorteret, er absolut brugbare, især til at komme igang med.
 
Hele eller halve ægte tørfluenakker er godt nok pebret i pris, men det altså også kvalitet, vis man vel og mærke vi ofre noget godt.
 
Man skal aldrig gå på kompromis med kvaliteten, når talen er på tørflue materialer, det er min helt personlig mening, det udmønter sig i, at ens fiskeri ikke forstyres af tørfluer, der hverken vil det ene eller andet.
 
Skulle du have brug for lidt inspiration til evt. binding af tørfluer, så har jeg et hæfte med mønstre og billeder af fluerne + billeder af det insekt, som fluen ligner.
Det hæfte er til rådighed uden beregning, det kræver blot en mail til undertegnede, så sender jeg hæftet.
Mvh
P.K.
Til top
kennet nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cnc-snedkeren

Tilmeldt:: 05 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cnc-snedkeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2011 kl. 22:44
Takker for det meget uddybende svar.

Har investeret i cdc fjer og dubbing med morten øland`s fluer for øje. Og ja det er virkelig prima matreale.
Hvad angår at blive bidt af fluebinding er det allerede sket. Er en ganske habil lakse og havørredflue binder, men må indrømme at tørfluefiskeriet har taget mig med storm, og det bestemt kommer til at blive en stor del af mit fremtidige fiskeri.

Havde også mest fidus til sadlerne. så vil følge dit råd.
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down