Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Waders - indenunder?

 Besvar Besvar
Forfatter
Malte Jefsen Lindal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Malte Jefsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2013
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Malte Jefsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Waders - indenunder?
    Sendt: 13 Aug 2013 kl. 12:19
Hej derude !


Jeg har anskaffet mig et par åndbare waders. De er ikke lige så varme som neopren waders, til gengæld står man ikke og koger i dem...

Jeg prøvede dem igår. De holder ganske vist vandet ude, men jeg ku forestille mig, at det ville blive rigtig koldt, hvis jeg skulle stå i bare 5 grader koldere vand... Det var sådan, at jeg fik varmen, når jeg gik op af vandet, hvilket jo virker lidt skørt...

Hvad har man indenunder i sådan nogle åndbare waders, særligt i rigtig koldt vand og vejr ?


Hilsen Malte
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 12:33
hej malte. jeg bruger følgende, sved tranporterende lange skiunderbukser + bib bukser.så er du isoleret mod den værste kulde.leif.
Til top
Tobias Holland Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sirt

Tilmeldt:: 19 Aug 2010
Geografisk: Aalborg Øst
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sirt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 12:35
Hej Malte

Løsningen er at have flere lag under. 

Jeg bruger mellem 1-3 lag efter temperaturen.

inderst har jeg altid svedtransporterende undertøj
som mellemlag anvender jeg uldtøj fra Härkila. Kan ikke huske præcis hvad det hedder, men det er varmt.
Er vandet rigtigt koldt har jeg yderst et lag fleecetøj.

Den løsning holder i hvert fald mig varm det meste af året :-)
Til top
Allan Lindsay Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allanlindsay

Tilmeldt:: 19 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allanlindsay Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 13:30
Jeg bruger disse http://www.fisknu.dk/product/scierra-fleece-overall-9103/ evt. med et ekstra lag inde under.  

Redigeret af Allanlindsay - 13 Aug 2013 kl. 13:33
<-- Klik og se min blog!
Se fiskebilleder på min Instagram
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 13:32
Bruger det samme som Leif. Dog er jeg meget kuldskær, og selv med tyk fleece og langt undertøj  i bedste kvalitet, kan jeg ikke holde varmen i længere tid, når vandtemperaturen falder under 7-8 grader. Der fungerer kun neopren i mit tilfælde.

Jeg er så gået den anden vej, og bruger nu kun åndbare i de varmeste måneder. Resten af året benyttes neopren, hvor jeg så forår/efterår slipper for at spekulere på beklædningen inden under, jeg bruger bare alm bukser/joggingbukser. For mit vedkommende er det bare det nemmeste.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Shimania

Tilmeldt:: 13 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Shimania Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 13:38
Jeg har sendt dig en besked :)
Til top
Malte Jefsen Lindal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Malte Jefsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2013
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Malte Jefsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 13:39
Tak for jeres svar !! Det gir rigtigt go mening !

Er der nogen, der fisker kystfiskeri i Østjylland for tiden, og blir der fanget noget ?
Til top
Henrik L. Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maskinmester

Tilmeldt:: 05 Jun 2009
Status: Offline
Beskeder: 199
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maskinmester Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 14:09
jeg bruger bare en BIB heldragt fra loop... og den bruger jeg hele året men indrømmer fisker også mest ved åen hvor man ikke sådan vader ud i åen og bliver påvirket af det kolde vand, men jeg har endnu aldrig frosset.
Til top
Kasper Nyborg Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KasperNielsen86 Avatar

Tilmeldt:: 25 Jun 2013
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KasperNielsen86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 16:46
Jeg bruger et par Haglofs merino long john som inderlag, og et par Geoff anderson thermal 200 trousers som mellemlag. Og så mine Simms G3 guide waders. Med dette er det intet problem for mig at holde varme i 2 g koldt vand. 

Redigeret af KasperNielsen86 - 13 Aug 2013 kl. 16:50
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 19:27
En mulighed er også den klassiske blå fiberpels fra f.eks. Helly Hansen. Jakke, bukser og sokker fås til rimelig priser sammenlignet med specialbeklædning til fiskeri, og det er næsten ikke til at slide op (holder nok 20-30 år mindst). Brug evt. to par bukser, så fryser du ikke, selv med de tynde waders.


Til top
Malte Jefsen Lindal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Malte Jefsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2013
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Malte Jefsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 19:49
Fedt, tak for ideer !
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 20:02
I forsøget på at holde varmen i åndbare, har jeg også forsøgt med termounderbukser + 2 lag fleece. Det virker ikke! Fleecen pakkes tæt i wadersene og den luft der reelt isolerer blev klemt ud.
Så har jeg haft større succes med 2 par termounderbukser + 1 lag fleece. Det virker bedre hos mig. (men gider som sagt ikke det tøjtrip mere, og hopper bare i neopren)
Til top
Finn Sønnik Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fsni

Tilmeldt:: 01 Jul 2007
Geografisk: Hjærbæk fjord med tilstødende åer
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fsni Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 20:50
Hej Malte.
Ang hvilket tøj man bør bruge under undbare waders er mit forslag som de fleste andres netop svedtransporterende og flece/bib eller lign , det er også sådan jeg klæder mig og fryser aldrig (næsten aldrig) ang fiskeriet på kysten på djursland var jeg ved sangstrup lørdag morgen kl 05.30 og der var rigtig mange multer , men desværre ingen havørreder som tog ved, havde en med helt ind til stangspidsen men forstår det egentlig godt hvorfor det er svært lige i denne til , aldrig har jeg set så meget liv i vandet , det vrimler med småfisk overalt i alle str , det ser jeg som positivt, jeg er sikker på der kommer mere gang i den når temp går lidt ned igen , har sommerhus i grenå så jeg har godt øje på det østjyske, knæk og bræk til jer alle.
Mvh
      Finn    
Til top
Malte Jefsen Lindal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Malte Jefsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2013
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Malte Jefsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2013 kl. 21:41
Det lyder spændende Finn ! Jeg har også lidt kig på Djursland.... Det skal bare være nemt at tage bus eller tog med en kort vandretur fra stoppestedet..... Nogen ideer ?
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down