Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken line?

 Besvar Besvar
Forfatter
Lars Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars N.

Tilmeldt:: 11 Feb 2011
Geografisk: Haslev
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvilken line?
    Sendt: 18 Feb 2011 kl. 19:19
Hej
Jeg har lige købt mig et Shimano Nexave 3000SRB hjul, Men jeg har ingen anelse om hvilken type line, tykkelse og brudstyrke jeg skal købe. Line kapaciteten på hjulet hedder 0.18mm-240m / 0.20mm-220m / 0.30m-100mm. Jeg er ret ny inden for emnet, så jeg købte da bare en 0.30mm line med, men det viste sig jo så at der kun kan sidde ca 100m på hjulet med 0.30mm, og det er vel ikke ret meget når man er på kysten, har jeg ret?
Hjulet skal primært bruges til kyst.
Nogen der kan hjælpe mig med hvilken line jeg skal købe? Jeg ved heller ikke rigtig om det skal være flet eller nylon Smile
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 19:27
køb en 0:17 fireline. så er du godt kørende
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 19:28
0,25 mm nylon eller ca 0,15 mm flettet line.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 19:31
Det kommer jo helt an på hvad man er tilWink
 
Jeg er ikke til fletliner og bruger Trilene Maxx i 0,25 mm
 
Det virker for mig!! Jeg har fanget havørred over 5 kg og p&t ørred over 7 kg på trods af den noget lavere brudstyrke... Jeg mener heller ikke jeg mister mere endegrejWink
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 19:52
fletline giver klart længere kast og du har mere direkte kontakt med agn.
 
Med din hjulstørrelse vil jeg anbefale omkring 0.14-0.15.
 
Sufix Matrix Pro er en superline til fornuftige penge. Du kan købe 1500meter for 900kr flere steder.
 
Til top
Lars Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars N.

Tilmeldt:: 11 Feb 2011
Geografisk: Haslev
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 20:04

Citat: JRK

fletline giver klart længere kast og du har mere direkte kontakt med agn.
 
Med din hjulstørrelse vil jeg anbefale omkring 0.14-0.15.
 
Sufix Matrix Pro er en superline til fornuftige penge. Du kan købe 1500meter for 900kr flere steder.
 
1500m er måske lige i overkanten til mit forbrug Smile Men kan se at den også sælges i 135meter, er det nok? Eller skal den bindes sammen med den normale nylonline? 

Hvordan er den smarteste måde at spinne linen på hjulet så den sidder stramt nok?


Redigeret af Lars N. - 18 Feb 2011 kl. 20:19
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 20:55
Hej,

Har et lille trick:

Forudsætning, en ekstraspole til hjulet (standard ved køb af næsten alle hjul i dag)

1) Vælg den line du vil bruge (flet eller monofil) i den ønskede tykkelse.

2) Køb minimum 100 meter (110-140 er nok at foretrække)

3) Køb en billig fletline eller monofil som bagline (0,30-0,35 mm)

4) Sæt en tom spole på hjulet, og spol hovedlinen på først (den du vil benytte under fiskeriet)

5) Bind baglinen på enden af hovedlinen (blodknude med mindst 12 tørn på hver ende til fletline, eller anden god knude til dette formål)

6) Spol nu bagline videre på spolen indtil den er tilpas fyldt op.

7) Tag den fyldte spolen af hjulet, og sæt en tom reservespole på hjulet

8) Bind enden fra den fyldte spole fast på den tomme med en passende knude (kan ikke huske hvad den hedder)

9) Spol al bagline og hovedline over på den tomme spole.

10) Nu skulle pengene passe: Du har en tilpas fyldt spole med en tilpas mænge af den line du vil fiske med yderst Wink

Når du så efterfølgende vil vende linen, eller sætte en ny på af samme slags, så har du allerede den passende mængde bagline siddende på spolen.

God fornøjelse

Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 21:02
vil klart anbefale dig at få påspolet fletlinen hos din lokale grejforhandler, så du undgår en del line kluder med fletline. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down