Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad sker der dog i DSF ????

 Besvar Besvar Side  <1 678910 30>
Forfatter
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvad sker der dog i DSF ????
    Sendt: 12 Dec 2011 kl. 22:13
Citat: Henrik Christensen

Det syntes jeg da i skulle gøre, det gik jo nemlig rigtig godt sidste gang i prøvede på det..... hahah
Og så med NRE i spidsen...Ouch
Så forstår man da godt hvorfor øen bliver kaldt for abeøen 


Dengang man stiftede DL - Danske Lystfiskere, der begik man den store fejl, at man forsøgte at lave en landsdækkende organisation, og den ville jo ikke ha' kunnet gøre det bedre end DSf, som i øvrigt brugte rigtig mange af medlemmernes kontingentkroner på at bekrige DL.


Men i dag vil det være meget nemmere, en ny fælles organisation for de sjællandske lystfisker vil jo ikke ha' behov for, at skulle bruge mange penge på at udgive et dyrt blad, kommunikationen med og mellem medlemmerne kan nemlig klares med en god velfungerende hjemmeside, hvor der også kan være en åben dialog.


Og din bemærkning med "abeøen", bekræfter jo kun din og andre jyders holdning til dem der bor på Sjælland, og er blot endnu en god grund til, at vi lader Jer beholde DSf og starter vores eget forbund.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen



Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 12 Dec 2011 kl. 22:14
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2011 kl. 22:18
Citat: King

 Inden du kommer for godt i gang med at skære os alle over en kam vil jeg godt lige minde om at NRE udelukkende repræsentere sig selv og sine egne holdninger i denne tråd. 

Jeg mener ikke. at jeg på noget tidspunkt har givet udtryk for, at mine indlæg i denne debat er skrevet på vejene af andre end mig selv...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Jan Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Port Charlotte

Tilmeldt:: 10 Mar 2011
Geografisk: Skjern
Status: Offline
Beskeder: 59
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2011 kl. 22:32
Sidst
Til top
Lundberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lundberg

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 172
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2011 kl. 22:55
Kære Alle ....
Jeg meddelte tidligere at det så var mit sidste indlæg, - hvor herværende blot er en konstatering af, at nu er det blevet så forfladigende, at skal vi kalde det "sporten kort ....20.000-1" hvor Jan har helt ret "sidst" .......
Så uanset jeg er enig eller uenige - en rigitig god jul og et godt nytår til alle hvor mit ønske er, at vi alle uanset bopæl, får gjort en indsats for den danske natur i almindelighed og vandområder i særdeleshed, - jeg tror nok, at dem vi skal kæmpe lidt med, men via en god og progressiv dialog, - havde møde i dag i Korsør.
Flemming Petersen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2011 kl. 22:56
Citat: hlf

 Niels det er hvad mange mennesker arbejder med,også gennem DSf,foreninger mm.

Det er stadig en kendsgerning, at DSf gennem sin plads i §7 udvalget, er med til at anbefale nogle prioriteringer for anvendelsen af fisketegnsmidlerne, som gør, at de jyske å-projekter har fået en uforholdsmæssig stor andel af lystfiskernes indbetalinger til det statslige fisketegn.


Det har gennem årene været de sjællandske og københavnske lystfiskere, som via deres indbetalinger til fisketegnet, har betalt for festlighederne ovre i de jyske åer.


Hver gang dette misforhold er blevet påpeget, så har DSf og de jyske klubber argumenteret med, at kystudsætninger er regulært put&take fiskeri, og at det er mere relevant at bruge pengene på gydegrus, og udsætninger i de jyske åer.


Men jyderne ser helt bort fra, at deres eget å-fiskeri også er put&take fiskeri, hvis man stoppede udsætningerne af yngel i de jyske åer, så ville der kun gå få år, så var de fisket helt tomme.


Sagen er nemlig, at vi i Danmark er mange flere lystfiskere end der fra naturens hånd er fiskevand og fisk til, og derfor er der ingen vej uden  om udsætningerne, hvis man vil opretholde nogle bestande som er så store, at der er plads til et intensivt lystfiskeri. 


Derfor er der heller ikke noget urimeligt i, at de sjællandske og københavnske lystfiskere får udsætninger som i omfang svarer til det, som de har indbetalt til det statslige fisketegn. Og vi burde faktisk ha' noget ekstra i en årrække, da vi i mange år har fået en for lille andel af fisketegnsmidlerne.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2011 kl. 23:55

Kære alle på tråden,

Det er brand ærgerligt, at debatten via NRE bliver gjort til en ”os og dem”. Det er simpelthen ikke rimeligt.

Jeg kender mange mange flinke og dygtige lystfiskere på sjælland, som jeg har tilbragt mange og gode fisketure sammen med. Med en fiskestang i hånden er vi alle ens. Og sådan er det altså i vores lille bitte land. Vi er sammen om en dejlig hobby.

Men jeg synes altså at NRE sætter kikkerten for det blinde øje.

Igen og igen er han blevet taget i faktuelle forkerte postulater, men kører bare videre som intet var blevet opdaget.

Eksempelvis køre han en lang periode debatten på, at DSF ikke havde gjort noget som helst for Mølleåen ved København. Det viste sig så, at det havde DSF så gjort sammen med en dygtig lokal mand. Desværre ikke med held.

Så giver han DSF skylden for, at opstemningerne ikke er blevet fjernet jvf. EU´s vandrammedirektivet. - Altså at det burde DSF naturligvis havde gjort med direktivet i hånden. Belært om at det ikke var så let, kører han så bare videre med at DSF ikke gør en pind.

Flere skriver, at de har oplevet god hjælp fra DSF. Det læser NRE heller ikke, men kører ufortrødent videre med at DSF ikke gør en pind.

I en af NRE sidste indlæg, påstår han sågar citat: " - DSF,  som i øvrigt brugte rigtig mange af medlemmernes penge på at bekrige Danske Lystfiskere" . Hvor har han dette fra og kan han fortælle hvor meget og til hvad disse mange penge blev brugt. Det er enormt trist at påstå noget sådan, når det bare er tom luft og for at kunne underbygge sin egen selvopfattelse af et "fatamogana".

NRE giver også udtryk for, at fordi DSF sider i § 7 udvalget under fisketegnsmidlerne (sammen med mange andre) så skulle de sørge for, at der blev udsat flere fisk på de sjællandske kyster. Det kan DSF ikke bare gøre NRE, fordi DTU-aqua (staten) har den biologiske princip, at penge primært bør gå til miljøforbedringer, at så mange vandløb som muligt kan bliver selvreproducerende.

NRE påstår også, at de jyske fiskere ”nakker” alle fedtfinner over målet. At de ikke kender til at genudsætte fisk ! Det er voldsomt irriterende at læse noget sådan. Man kan igen og igen læser fangstrapporter om, at mange lystfiskere genudsætter hovedparten af deres fisk. Både med fedtfinner og uden. Og det er over hele landet. (Også i Jylland). Det kan også læses i foreningernes fangststatestikker. Tjek selv NRE.

NRE bliver også ved med at postulere, at det jyske fiskeri er rent P&T. Det er simpelthen ikke rigtigt, og det er også skrevet på tråden her. Flere åer klarer sig selv nu. Mange steder er der gode og fornuftige gydninger, som bliver suppleret med at man el-fisker  og  opdrætter fisk af egen DNA-avl. Præcis som mange dygtige foreninger også gør på Sjælland.

Lad os da for pokker stå sammen frem for at splitte.

Med venlig hilsen og god jul til Jer ALLE gæve lystfiskere Smile

Niels Åge Skovbo

Ps. Jeg er af den opfattelse, at naturligvis kan DSF gøres bedre. Og naturligvis skal man lytte til kritik. Naturligvis skal man kigge på de interesser som der er på Sjælland. Men det nytter ikke at melde sig ud af fællesskabet og så beklage at fælleskabet ikke gør noget for en.

Redigeret af niels åge skovbo - 13 Dec 2011 kl. 14:28
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 10:28
Citat: niels åge skovbo

Ps. Jeg er af den opfattelse, at naturligvis kan DSF gøres bedre. Og naturligvis skal man lytte til kritik. Naturligvis skal man kigge på de interesser som der er på Sjælland. Men det nytter ikke at melde sig ud af fællesskabet og så beklage at fælleskabet ikke gør noget for en.

Jeg er nu af den opfattelse, at man ikke kan kalde det for  "fællesskabet", så længe det hedder Sportsfisker og og er et Forbund ... det holder simpelthen ikke, da rigtig mange lystfiskere ikke kan være/vil være med, da de ikke er/ønsker at være medlem af en forening. Og ordet; Sportsfisker, det er jo yt og forældet. 

Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 12:18
Steen Kehler
hvad er pointen i at cutte "fælleskabet" pga et navn og andet , , ,  i samme retning,
Syntes nu Thumbs Up  Niels Åge Skovbo har skrevet det forholdsvis tydeligt !
Måske i skulle gøre som på Bornholm , i tråden skriver John Haagen Rasmussen lidt om hvordan de forsøger at løse tingene , , ,
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 13:35
Citat: hlf

Steen Kehler
hvad er pointen i at cutte "fælleskabet" pga et navn og andet , , ,  i samme retning,
Syntes nu Thumbs Up  Niels Åge Skovbo har skrevet det forholdsvis tydeligt !
Måske i skulle gøre som på Bornholm , i tråden skriver John Haagen Rasmussen lidt om hvordan de forsøger at løse tingene , , ,
 
Jeg synes ikke, at man kan kalde det; "fællesskabet", dels når der er så få medlemmer i forhold til antallet af aktive lystfiskere (statstegns betalere).
 
Og dels med hensyn til navnet; "sportsfisker", så er der altså rigtig mange lystfiskere, som mener, at ordet sport er totalt forældet og ikke ønsker at blive associeret med lystfiskere, som forsøger at ophøje lystfiskeri til noget finere, end det er.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 13:40
Hov Steen

associeret med sportsfiskere Tongue
Mvh. - Kim -
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 13:47
 lystfiskere, som forsøger at ophøje lystfiskeri til noget finere, end det er= Sportsfiskere!
 
Så den er god nok
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 14:06
He he - den kan vist vendes og drejes. Lystfiskere der ikke vil sammenlignes med "lystfiskere" der betegner sig som værende "sportsfiskere" =  ergo ikke ok.
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 14:19
Citat: kikophil

Hov Steen

associeret med sportsfiskere Tongue
Mvh. - Kim -
Clap-
Clap
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 14:29
Hvad er den konkrete forskel på en Lystfisker / Sportsfisker ?
 
Hvis forbundet skal organisere flere skal det så hedde Forbundet af Stangfiskere eller ?
 
Jeg ser mig selv som sportsfisker, da jeg ikke tager alt det jeg fanger,men måske der er andre holdninger ....


Redigeret af Søder - 13 Dec 2011 kl. 14:29
/Søder
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 14:34
Jeg er kun lystfisker, og aner faktisk ikke, om der findes en definition på, hvad en sportsfisker rent faktisk er sammenlignet med en bette lystfisker.
 
Spurgte faktisk forbundet om det for en hel del år siden, de havde nu heller ikke en officiel definition.

Så jeg "nøjes" med at være lystfisker, og det føles faktisk ganske rart.
mvh
kjeld Wink
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 14:49
Kjeld @
 
Det "kun" at være "lystfisker" er vel okay så længe man hygger sig med det eller ? Wink
 
Jeg personligt er vokset fra den opspiltning af tingene, hvis vi skal vokse i fællesskab så skal man nok se tingene med andre briller ....


Redigeret af Søder - 13 Dec 2011 kl. 14:50
/Søder
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 15:04
He he - jeg fisker da af lyst. HVEM gør ikke det??? Jeg fisker også på en sportslig "pæn" måde, hvor jeg pænt udsætter langt de fleste fisk.

Det at fiske sportsligt er helt sikkert et gråfelt, der ikke 100% kan udpensles, men mon ikke de fleste ser en sportsfisker som èn der nærmest fisker "nørdet"?. Bruger revel og krat på sit grej og tøj - udskyder huslejen for at kunne komme på tur med drengene. Køber telt og seng samt andet bivauk udstyr, og gud hjælpe mig også slukker for mobilen DeadDeadDead

Selv går jeg nu ikke så højt op i, om jeg kaldes for lystfisker eller for sportsfisker. Sportsfisker indgår f.eks. i min mailadresse, men jeg føler mig da lige så meget som lystfisker. Jeg synes helt ærligt, at der er vigtigere ting, at blive "knotten" over Big smile
Mvh. - Kim -
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 15:24
Og så lige Big smile

Jeg vil næsten væde om, at DSF ikke marginaliserede folk med udtrykket "sportsfiskerforbund" da navnet i sin tid blev vedtaget. Splittelsen via navnet er noget, der først er kommet til senere hen. Fra starten har interessen ligget omkring projekter, organisering, udbredelse, økonomi - men er senere hen overført til de utilfredses dele - nemlig styreformen, resultater, forskel i indsats div. danske steder.

Overordnet set, er der ikke noget galt i, at melde sig ud af en organisation man er utilfreds med. Konsekvenserne er jo ens alle steder. Man står uden indflydelse, og organisationen står svagere med dens formål. At man så bruger sin tid på, herefter at hakke på organisationen, er jo sørgeligt, når man først har været så tændt, at man kvitter organisationen, og så ikke herefter bruger "flammen" til, at udvikle/starte et bedre projekt.

Mvh. - Kim -
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 19:36
Citat: Søder

Hvad er den konkrete forskel på en Lystfisker / Sportsfisker ?
 
Hvis forbundet skal organisere flere skal det så hedde Forbundet af Stangfiskere eller ?
 
Jeg ser mig selv som sportsfisker, da jeg ikke tager alt det jeg fanger,men måske der er andre holdninger ....
 
Ja jeg giver dig helt Ret, jeg betragter også mig selv som sportsfisker!
sjovt at hænge sig i navnet Big smile
hvad betydning sku det have, pludselig!!
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 19:40
Flueknepperi
Tænk på alle de sportsfiskerforeninger der skal til at lave deres navn omWink
Har ingen praktisk betydning overhovedet!!


Redigeret af Henrik Christensen - 13 Dec 2011 kl. 19:41
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 19:58
Citat: Henrik Christensen

Flueknepperi
Tænk på alle de sportsfiskerforeninger der skal til at lave deres navn omWink
Har ingen praktisk betydning overhovedet!!
 
Giver dig Ret henrik!, men hvad er årsagen til det fine hæderkronede navn skulle ændres pga visse dårlige argumenterWink
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 20:41
Det er vel det eneste DSF's modstandere har tilbage at være sure over, efter at alle deres argumenter er manet så eftertrykkeligt i jorden?
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 21:32
Citat: Jabber

Det er vel det eneste DSF's modstandere har tilbage at være sure over, efter at alle deres argumenter er manet så eftertrykkeligt i jorden?
 
LOLLOLLOLLOLLOL
      Clap
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 21:47
Ved nu ikke hvor mange "argumenter" mod DSf der er manet i Jorden, men blot fordi man ikke mener DSf har en berettigelse i dens nuværende form eller virke, behøver man slet ikke være sur.

Man kan måske fremstå sur i en debat, men spørgsmålet er vel ret beset, om man kan fremstå som andet, når man er borger på abeøen, og folk fare i flint over nogle individer bruger deres demokratiske ret til at fravælge noget der bedømmes til ikke at være godt nok i deres optik.

Meget "fnidder" kunne undgås hvis støtter af en fravalgt entitet blot respekterede at være fravalgt af individer der ikke mener entiteten er 300 kr værd i sin nuværende form. Det er 2011 og man bruger sin tid, ressourcer og penge på det som man hver i sær mener giver noget. Og argumentet med at 300kr i 2011 ikke burde betyde ret meget for nogen, er jo blot med til at tydeliggøre hvad nogen mener om DSf, når det nu ikke engang er 300kr værd.

I sport træner man og forbedrer man sig, så grunden til det hedder sport er vel man træner i hvor mange fisk man kan hive op af dem der bliver udsat, fordi naturen i sin nuværende form ikke kan klare sig selv.

Tænk sig jeg fisker også tit efter udsatte fisk, og gør det med stor fornøjelse, men jeg er lystfisker og putfisker.

Med ønske om en god jul, og håb om at nogle personer respekterer at deres øjebæ er blevet fravalgt.

Ole Nielsen
PutFisker.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 21:48

Citat: niels åge skovbo

Det er brand ærgerligt, at debatten via NRE bliver gjort til en ”os og dem”. Det er simpelthen ikke rimeligt.

Det er jo ikke de sjællandske og Københavnske lystfiskere som har besluttet, at de skal være en slags andenrangsmedlemmer i DSf, og at de bare skal betale til fisketegnet, og helst også 300 kroner om året til DSf, og det vel at mærke uden at de får noget nævneværdigt for pengene.


Jeg kender mange mange flinke og dygtige lystfiskere på sjælland, som jeg har tilbragt mange og gode fisketure sammen med. Med en fiskestang i hånden er vi alle ens. Og sådan er det altså i vores lille bitte land. Vi er sammen om en dejlig hobby.

Ja selvfølgelig, du er sikkert en flink og hyggelig lystfisker, så vi kunne sikket også ha' en fornøjelig fisketur sammen, men det ændrer jo ikke på, at vi er meget uenige om den indsats som DSf har præsteret her på Sjælland og i Københavnsområdet.


Men jeg synes altså at NRE sætter kikkerten for det blinde øje.

Igen og igen er han blevet taget i faktuelle forkerte postulater, men kører bare videre som intet var blevet opdaget.

Eksempelvis køre han en lang periode debatten på, at DSF ikke havde gjort noget som helst for Mølleåen ved København. Det viste sig så, at det havde DSF så gjort sammen med en dygtig lokal mand. Desværre ikke med held.

Så giver han DSF skylden for, at opstemningerne ikke er blevet fjernet jvf. EU´s vandrammedirektivet. - Altså at det burde DSF naturligvis havde gjort med direktivet i hånden. Belært om at det ikke var så let, kører han så bare videre med at DSF ikke gør en pind.

Det er jo noget sludder, for hvis DSf virkelig havde villet det alvorligt, så havde de helt sikkert gjort meget mere end et enkelt halvhjertet forsøg på at få fjernet opstemningen ved Strandmøllen. Hvis DSf vil kalde sig et landsforbund og politisk talerør for alle danske lystfisker, så bør de dæleme vide, at når det handler om politik, så skal man bide sig fast i en sag og kæmpe for den, lige ind til politikerne er blevet møre.


Dengang da vi fik sat gang projektet med naturgenopretningen af Skenkelsø Sø, der holdt vi i hundredevis af møder, førte et utal af telefonsamtaler, skrev tonsvis af breve og pressemeddelelser, kort sagt, vi var stædige og vi angreb på alle fronter, og det virkede. 


Flere skriver, at de har oplevet god hjælp fra DSF. Det læser NRE heller ikke, men kører ufortrødent videre med at DSF ikke gør en pind.

Jeg har aldrig betvivlet, at DSf er dygtige, når det handler om at supportere de jyske å-foreninger, man kan vel næsten sige, at det er deres speciale, og der skal heller ikke herske tvivl om, at DSf har gjort en enorm stor indsats i forbindelse med de store lakse-projekter i Skjern Å, Gudenåen o.s.v., og det er da meget forståeligt, at de lokale lystfiskere er glade for disse projekter, men problemet er bare, at lystfiskene på Sjælland og i København ikke har så frygtelig meget glæde af disse projekter.


I en af NRE sidste indlæg, påstår han sågar citat: " - DSF,  som i øvrigt brugte rigtig mange af medlemmernes penge på at bekrige Danske Lystfiskere" . Hvor har han dette fra og kan han fortælle hvor meget og til hvad disse mange penge blev brugt. Det er enormt trist at påstå noget sådan, når det bare er tom luft og for at kunne underbygge sin egen selvopfattelse af et "fatamogana".

Jeg kan altså godt huske, hvor meget reklamemateriale DSf udsendte til den lystfiskerklub som jeg var og er medlem af, der blev brugt rigtig mange ressourcer på at fortælle os, hvor gode DSf var, og hvor ringe et tilbud Danske Lystfiskere var.


NRE giver også udtryk for, at fordi DSF sider i § 7 udvalget under fisketegnsmidlerne (sammen med mange andre) så skulle de sørge for, at der blev udsat flere fisk på de sjællandske kyster. Det kan DSF ikke bare gøre NRE, fordi DTU-aqua (staten) har den biologiske princip, at penge primært bør gå til miljøforbedringer, at så mange vandløb som muligt kan bliver selvreproducerende.

Jow, fisketegnsmidlerne er en brugerbetaling, så DSf kunne godt argumentere i §7 udvalget for, at at lysfiskerne på Sjælland og i Københavnsområdet ikke har nær de sammen muligheder, som jyderne og fynboerne, når det handler om at få dyppet snøren og fange en fisk, og at man derfor bør tilgodese dem efter nogle helt andre principper, end dem der gælder for resten af landet.


Alternativt så kunne man jo ta' de kommende 4-5 år fisketegnsmidler, og bruge dem til miljøforbedringer af de store sjællandske åer, de er jo i en forfatning, som får opstemningen ved Tange-værket til at være et mindre problem.


NRE påstår også, at de jyske fiskere ”nakker” alle fedtfinner over målet. At de ikke kender til at genudsætte fisk ! Det er voldsomt irriterende at læse noget sådan. Man kan igen og igen læser fangstrapporter om, at mange lystfiskere genudsætter hovedparten af deres fisk. Både med fedtfinner og uden. Og det er over hele landet. (Også i Jylland). Det kan også læses i foreningernes fangststatestikker. Tjek selv NRE.

Ja man genudsætter naturligvis de fisk som skal genudsættes i henhold til reglerne, sådan er det også på kysten, men når reglerne er overholdt, så er alt lystfiskeri efter havørred madfiskeri, sådan har det altid været, og det kan hverken du eller jeg ændre på.


NRE bliver også ved med at postulere, at det jyske fiskeri er rent P&T. Det er simpelthen ikke rigtigt, og det er også skrevet på tråden her. Flere åer klarer sig selv nu. Mange steder er der gode og fornuftige gydninger, som bliver suppleret med at man el-fisker  og  opdrætter fisk af egen DNA-avl. Præcis som mange dygtige foreninger også gør på Sjælland.

Når man el-fisker og opdrætter fisk af egen DNA-avl, så ender det vel også op med, at man udsætter den opdrættede yngel, og når man udsætter yngel, så er det da noget af en omskrivning at påstå, at vandløbet er 100% selvreproducerende.


Ps. Jeg er af den opfattelse, at naturligvis kan DSF gøres bedre. Og naturligvis skal man lytte til kritik. Naturligvis skal man kigge på de interesser som der er på Sjælland. Men det nytter ikke at melde sig ud af fællesskabet og så beklage at fælleskabet ikke gør noget for en.

Jeg tror ikke på, at DSf kan ændres indefra, og det er lige før, at jeg også er ved at være af den opfattelse, at DSf heller ikke kan ændres udefra, for de burde da for længst ha' set skriften på væggen. Den gang da jeg var ung, da havde DSf lige omkring 30.000 medlemmer, og i alle de snart 20 år hvor vi har haft fisketegnet, der er antallet af lystfiskere ikke faldet drastisk. Så forklaringen på en tilbagegang på over 30% skal findes ovre i Vejle.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
allan pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
havfisker

Tilmeldt:: 23 Maj 2005
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 47
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 21:51
Når man læser denne tråd kunne man få det indtryk, at man er en asocial usolidarisk nasserøv, hvis man som lystfisker ikke er medlem af DSF.
 
DSF er i mine øjne, en parallel til fagforbundende mht at følge med udviklingen, fagforbundende har dog nogle ekstra livliner qua fusioner, men de muligheder er også udtømte inden for en årrække, derfor vinder de gule fagforeninger i længden, da man ikke kan blive ved med at leve på fortiden.
 
DSF har ingen fusionsmuligheder, og vil efter al sandsynlighed også lide en langsom "død" Det nytter jo ikke noget,at flytte i flotte nye rammer, hvis ikke inventaret  og ansatte også fornyer sig.
 
Der bliver godt nok afholdt en del for juniorerne, men det er jo også det alderstrin der er de største foreningstilskudskroner i, så det giver da lidt tilbage i pengekassen, men ellers ser det ikke godt ud for danmarks "på papiret" fælles talerør indenfor lystfiskeri.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 21:59
Citat: Jabber

Det er vel det eneste DSF's modstandere har tilbage at være sure over, efter at alle deres argumenter er manet så eftertrykkeligt i jorden?

Det er ikke meget DSf-fortalerne har at sige...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 22:16
Citat: Henrik Christensen

Flueknepperi
Tænk på alle de sportsfiskerforeninger der skal til at lave deres navn omWink
Har ingen praktisk betydning overhovedet!!

Du har ret for så vidt, at det ikke vil ændre eller hjælpe på noget, hvis DSf ændrede navn til Danmarks Lystfiskerforbund, for DSf er ude i nogle langt større problemer end, at foreningens navn er et levn fra dengang, hvor man skrev å med to a'er og alle navneord med stort begyndelsesbogstav.


Men når det er sagt, så er det mig også meget i mod at blive betegnet som sportsfisker, sport er noget jeg udelukkende forbinder med udøvelse af konkurrence idræt, og der er ikke noget der ligger mig mere fjernt end at få sammelignet mit lystfiskeri med sport og idræt.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 22:19
NRE skriver.

Jeg har aldrig betvivlet, at DSf er dygtige, når det handler om at supportere de jyske å-foreninger, man kan vel næsten sige, at det er deres speciale, og der skal heller ikke herske tvivl om, at DSf har gjort en enorm stor indsats i forbindelse med de store lakse-projekter i Skjern Å, Gudenåen o.s.v., og det er da meget forståeligt, at de lokale lystfiskere er glade for disse projekter, men problemet er bare, at lystfiskene på Sjælland og i København ikke har så frygtelig meget glæde af disse projekter.


Jamen hvad vil du så have Niels? Skal DSF skabe en tvilling af Skjern å, Gudenå osv osv på Sjælland, så du kan fange Laks i baghaven? Eller tror du det er en bedre ide, at jeg og andre Jyder fortsat, kan møde hyggelige Sjællændere ved den Jydske å, hvor naturen nu engang i tidernes morgen har besluttet, at den og laksene og alle de andre fedtfinner skal have hovedkvarter. Det må være indlysende for enhver, at der skal satses på en selvreproducerende bestand, hvor man får mest for pengene. Så stor er Dk sku heller ikke.


Jeg er medlem af LFSO og bor i Ebeltoft. Det er da knap 3 timer tur/retur. Mon ikke du også kan finde noget fiskevand som du støttet igennem fisketegnet?

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 22:38
Mon det er i Vejle de 30% skal findes Niels R Ebbesen!!
                                Question
 Hvis DSF - "fortalerne" ikke har så meget at sige , ja så er det måske en ide at læse de sidst sider igennem, ikke mindst dine egne udtalelser på tråden!
Hvordan skulle noget så kunne bestå. Om det så er navnet "sportsfiskeren" er den gal!
Nå men her hvor jeg er medlem skal vi ud og sortere 100 ton sten til åen,
i nærmeste fremtid, måske det er sådanne projekter du/i har brug for derovre, i ved bare for at klare tankerne LOL,bare for ikke at gå helt i selvsving!
Til top
allan pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
havfisker

Tilmeldt:: 23 Maj 2005
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 47
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2011 kl. 22:58

Det er her min kæde hopper af.

Skal man være med i DSF eller tilhænger af samme for at flytte sten?
 
Så er det jeg har begået en brøler af rang ved personlig vandløbsrestaurering, for jeg ved ikke hvor mange sten,grene og andet skrammel jeg har flyttet/fjernet i diverse vandløb, og jeg gør det stadig den dag i dag, men jeg er ikke med i DSF, jeg behøver ikke dem til at give mig et skulderklap, når jeg fjerner en forhindring i et lille vandløb jeg støder på.
 
For første gang siden det obligatoriske statstegn blev indført, er jeg ikke i besiddelse af et gyldigt et af slagsen, men jeg fisker heller ikke mere, men derfor kan jeg stadig bruge timer på havørrederne vandring/leg i de små og mellemstore vandløb vi har og stadig glæde mig over andres fangster, selv om de ikke er med i DSF:-) 
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2011 kl. 00:02
[QUOTE=havfisker]

Det er her min kæde hopper af.

Skal man være med i DSF eller tilhænger af samme for at flytte sten?
 
Så er det jeg har begået en brøler af rang ved personlig vandløbsrestaurering, for jeg ved ikke hvor mange sten,grene og andet skrammel jeg har flyttet/fjernet i diverse vandløb, og jeg gør det stadig den dag i dag, men jeg er ikke med i DSF, jeg behøver ikke dem til at give mig et skulderklap, når jeg fjerner en forhindring i et lille vandløb jeg støder på.
 
For første gang siden det obligatoriske statstegn blev indført, er jeg ikke i besiddelse af et gyldigt et af slagsen, men jeg fisker heller ikke mere, men derfor kan jeg stadig bruge timer på havørrederne vandring/leg i de små og mellemstore vandløb vi har og stadig glæde mig over andres fangster, selv om de ikke er med i DSF:-) 
Fin du fangede pointenLOL
om i er medlem eller ej.Det efterhånden svært at finde en sammenhæng i svarene fra Sjælland!! uanset om i vil støtte fælleskabet eller ej.Venligst, jeg har da ikke sagt du ikke kan hjælpe til uden at være medlem.Jeg svarede!! Niels !!, så det virker ude af sammenhæng,undskyld!,ok.
 


Redigeret af hlf - 14 Dec 2011 kl. 00:29
Til top
Ole Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ole jensen Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2006
Geografisk: Kolding,Vejle
Status: Offline
Beskeder: 57
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2011 kl. 03:42
Wink ja men hårene på de nye koste,har det med at blive slidt ned meget hurtigtBig smilemen det er rigtigt der skal nytænkning og nyt blod i de gamle årer,ellers koster det
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2011 kl. 21:08

Citat: sage

Jamen hvad vil du så have Niels? Skal DSF skabe en tvilling af Skjern å, Gudenå osv osv på Sjælland, så du kan fange Laks i baghaven? Eller tror du det er en bedre ide, at jeg og andre Jyder fortsat, kan møde hyggelige Sjællændere ved den Jydske å, hvor naturen nu engang i tidernes morgen har besluttet, at den og laksene og alle de andre fedtfinner skal have hovedkvarter. Det må være indlysende for enhver, at der skal satses på en selvreproducerende bestand, hvor man får mest for pengene. Så stor er Dk sku heller ikke.


Jeg er medlem af LFSO og bor i Ebeltoft. Det er da knap 3 timer tur/retur. Mon ikke du også kan finde noget fiskevand som du støttet igennem fisketegnet?


Vi har faktisk flere pænt store vandløbssystemer her på Sjælland, som fortjener en meget stor og meget kærlig hånd, og når nu fisketegnsmidlerne skal bruges til miljøarbejder og naturgenopretningsprojekter, så skal de sjællandske vandløb da også tilgodeses.


Og ja, de sjællandske vandløb er voldsomt molesteret af udretninger, kanaliseringer, opstemninger og rørlægniger, så der vil i mange tilfælde skulle laves meget store entreprenørarbejder, hvis der skal laves noget fornuftigt.


Det er også noget fordrukkent sludder, at vi nu på snart tyvende år skal prioritere fisketegnsmidlerne til de jyske vandløb, blot fordi nogen påstår, at man der får mest for pengene.


Det kunne lige så godt være de sjællandske vandløb der blev prioriteret højest, med den begrundelse, at de trænger mest, og at det store antal lystfiskere på Sjælland og i Københavnsområdet, også bør have mulighed for at kunne lystfiske i strømvand.


Og det er da noget af en hån mod miljøet, at argumentere med, at de sjællandske lystfiskere bare kan køre 3-400 kilometer hver vej, for at fiske på nogle forkølede dagkortstykker i de jyske åer.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2011 kl. 21:46
Citat: havfisker

 Så er det jeg har begået en brøler af rang ved personlig vandløbsrestaurering, for jeg ved ikke hvor mange sten,grene og andet skrammel jeg har flyttet/fjernet i diverse vandløb, og jeg gør det stadig den dag i dag, men jeg er ikke med i DSF, jeg behøver ikke dem til at give mig et skulderklap, når jeg fjerner en forhindring i et lille vandløb jeg støder på.

Bare rolig du er ikke den eneste, Esrum Ålaug - http://esrumaalaug.dk - har i mere 30 år gjort en kæmpe stor indsats, ikke bare i Esrum Å, der er nemlig også blevet udsat yngel i mange andre Nordsjællandske åer, som stammer fra opdrættet på Esrum Møllegaard. og så vidt jeg ved, så har Esrum Ålaug ingen forbindelser til DSf.

Esrum Ålaug har i øvrigt gennem alle årene måttet kæmpe meget hårdt for at få penge fra fisketegnsmidlerne, til driften af klækkeriet på Esrum Møllegaard.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2011 kl. 21:56
Citat: hlf

 Nå men her hvor jeg er medlem skal vi ud og sortere 100 ton sten til åen,
i nærmeste fremtid, måske det er sådanne projekter du/i har brug for derovre, i ved bare for at klare tankerne LOL,bare for ikke at gå helt i selvsving!

Hvis bare det var så nemt, så var det gjort for længst, for her på Sjælland kan vi også sagtens tromme 50 eller 100 lystfiskere sammen til et projekt.

Men der skal desværre mere end manpower og en masse energi til, hvis der skal ske noget ved de Nordsjællandske åer, det var jo heller ikke en flok energiske lystfiskere som gravede genslyngningerne af Skjern Å.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2011 kl. 22:18
Hej NRE
 
Det var ikke fiskerne der gravede(rigtigt nok, så du ved da en ganske lille smule), men de gjorde noget andet end at sidde på et tilfældigt forum og råbe op. Noget som du kunne lære noget af.
 
Hilsen
Peter
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2011 kl. 07:11
Konklosionen på denne tråd må være at NRE stifter en forbund kun for SjællænderePig
Så holder vi da holde snot for sig og skæg for sigWink
Gad vide hvor mange rådgivende udvalg de kommer til at sidde i og derved får indflydelse på hvor mange fisk der skal udsættes på Sjælland og hvor mange vandløb der skal restaureres og ikke mindst hvor henne, for det er jo det du tror du kan få indflydelse på, kan jeg læse.....
Ja god dav do, man rider som man sadler!!
Mvh
Henrik Christensen
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2011 kl. 07:15
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: sage

Jamen hvad vil du så have Niels? Skal DSF skabe en tvilling af Skjern å, Gudenå osv osv på Sjælland, så du kan fange Laks i baghaven? Eller tror du det er en bedre ide, at jeg og andre Jyder fortsat, kan møde hyggelige Sjællændere ved den Jydske å, hvor naturen nu engang i tidernes morgen har besluttet, at den og laksene og alle de andre fedtfinner skal have hovedkvarter. Det må være indlysende for enhver, at der skal satses på en selvreproducerende bestand, hvor man får mest for pengene. Så stor er Dk sku heller ikke.


Jeg er medlem af LFSO og bor i Ebeltoft. Det er da knap 3 timer tur/retur. Mon ikke du også kan finde noget fiskevand som du støttet igennem fisketegnet?


Vi har faktisk flere pænt store vandløbssystemer her på Sjælland, som fortjener en meget stor og meget kærlig hånd, og når nu fisketegnsmidlerne skal bruges til miljøarbejder og naturgenopretningsprojekter, så skal de sjællandske vandløb da også tilgodeses.


Og ja, de sjællandske vandløb er voldsomt molesteret af udretninger, kanaliseringer, opstemninger og rørlægniger, så der vil i mange tilfælde skulle laves meget store entreprenørarbejder, hvis der skal laves noget fornuftigt.


Det er også noget fordrukkent sludder, at vi nu på snart tyvende år skal prioritere fisketegnsmidlerne til de jyske vandløb, blot fordi nogen påstår, at man der får mest for pengene.


Det kunne lige så godt være de sjællandske vandløb der blev prioriteret højest, med den begrundelse, at de trænger mest, og at det store antal lystfiskere på Sjælland og i Københavnsområdet, også bør have mulighed for at kunne lystfiske i strømvand.


Og det er da noget af en hån mod miljøet, at argumentere med, at de sjællandske lystfiskere bare kan køre 3-400 kilometer hver vej, for at fiske på nogle forkølede dagkortstykker i de jyske åer.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen


Jeg har på intet tidspunkt givet udtryk for, at der ikke skal gøres noget på Sjælland. Jeg kan også vende bøtten lidt. Hvor mange fisk (selvreproducende) tror du, der ville være i Dk, hvis energien mest var brugt på de Sjællandske vandløb? (læs samlet set for bestanden i Dk, ville nok være til at overskue). 

Dine holdninger ville svare til, at jeg skulle være sur over at vi ikke længere har fiskevand i Norge og Sverige. Jeg tror dog min ven, at du som Sjællænder får glæde af de Svenske fiskWink...og det uden at røre en finger i Sverige. De der fisk har det jo med at svømme frit omkring. Mon ikke også, at du kan fange en fynbo fra Odense. Lad være med at være et tudefjæs over geografien. Det er jo der hunden ligger begravet. Som landet er blevet skabt fra naturens hånd, kan vi ikke ændre på. Kom ind i kampen for fællesskabets og naturens skyld Niels

Og undskyld at jeg ser tingene som DK og ikke Sjælland vs Jylland.  
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2011 kl. 11:11
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: hlf

 Nå men her hvor jeg er medlem skal vi ud og sortere 100 ton sten til åen,
i nærmeste fremtid, måske det er sådanne projekter du/i har brug for derovre, i ved bare for at klare tankerne LOL,bare for ikke at gå helt i selvsving!

Hvis bare det var så nemt, så var det gjort for længst, for her på Sjælland kan vi også sagtens tromme 50 eller 100 lystfiskere sammen til et projekt.

Men der skal desværre mere end manpower og en masse energi til, hvis der skal ske noget ved de Nordsjællandske åer, det var jo heller ikke en flok energiske lystfiskere som gravede genslyngningerne af Skjern Å.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 
 
 
 
Niels !! det har intet med din samligning at gøre. Skjern åen`s genslyngning har intet med energiske lystfiskere at gøre!
jeg beskrev blot et af projekterne gennem vandpleje i en forening,hvor der bla er nogle ildsjæle der har samlet mange hundrede ton sten(bogstavelig) ved "glade giver" fra områdets landmænd.Sådanne projekter starter i velfungerende foreninger!!.  Vilket jeg ikke fornemmer gennem tråden her!! at der er så forfærdelig meget i den retning du kan fortælle. Selvom "Rom ikke blev bygget på en dag"hjælper det ikke kun at brokke sig.Enlig det jeg prøvede at sige på en pæn måde!!
Så det er ærgeligt man skal have den opfattelse gennem tråden, ved det du skriver Niels R Ebbesen ! lyder som du forventer alt,samtidig er DSF helt forkert. Du lyder som en der altid har "nej hatten"på.Du har ikke mange positive indlæg eller beretninger der løfter dine argumenter, i mine øjne.Eftersom du ikke er talsmand for de Sjællanske foreninger , skulle du måske prøve at lufte dine tanker i en forening , og se hvad der sker og hvordan det kunne udvikle sig hen af vejen (positivt).
MVH Heine.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2011 kl. 20:26
Heine :

Jeg har mødt Niels flere gange, og det er faktisk en mand der bekymrer sig om naturen.
Han har endda af ren venlighed givet mig flere gode råd om hvordan jeg kan drive min lille putsø, i nogenlunde pagt med naturen.

Du nævner at han burde deltage eller ytre sig i en forening... så vidt jeg har kunnet læse i denne tråd, er der INGEN der fornægter hvad en forening kan præstere i ren og skær lokalt samarbejde - det er faktisk hvad der indtil NU har virket bedst her på Sjælland.. Det er ikke en påstand, men et fakta.

Tråden handler vel om, om de sjællandske foreninger får valuta for pengene som medlemmer af DSF - Ishøj mente ikke at det var tilfældet, og Niels mener det ikke generelt.

Min personlige opfattelse er, at en meget stærk lokal forening sagtens selv kan løfte de nødvendige opgaver - og at de lokale kontakter og velviljen hos lodsejere er langt vigtigere end det (mak)værk DSF har udført i de sidste år.

Slutteligt er et da positivt at der kan skrives næsten 400 indlæg i en tråd om DSF - det tyder da på at der er nogle der gør sig nogle tanker,, gid det må smitte af, op gennem DSF systemetSmile
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2011 kl. 20:44
HMMMM.... Når ellers velvidende folk skriver, at kæden ryger af, er det som oftest fordi, hovedparten af aktuelle fiskere udøver lovgivne fangst metoder - eller hvad ved jeg - ???

Mvh. - Kim -
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2011 kl. 22:11
Citat: Rødsgaard

 Det var ikke fiskerne der gravede(rigtigt nok, så du ved da en ganske lille smule), men de gjorde noget andet end at sidde på et tilfældigt forum og råbe op. Noget som du kunne lære noget af. 

Ja DSf havde i mere end 30 år agiteret og arbejdet aktivt for en naturgenopretning af Skjern Å. Og du kan være helt rolig, det er kun en meget lille del af min tid, som jeg bruger i debatfora'et her på Lystfiskerforum.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Jan Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Port Charlotte

Tilmeldt:: 10 Mar 2011
Geografisk: Skjern
Status: Offline
Beskeder: 59
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2011 kl. 22:52
Sidst
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2011 kl. 23:03
Citat: Henrik Christensen

Konklosionen på denne tråd må være at NRE stifter en forbund kun for SjællænderePig
Så holder vi da holde snot for sig og skæg for sigWink
Gad vide hvor mange rådgivende udvalg de kommer til at sidde i og derved får indflydelse på hvor mange fisk der skal udsættes på Sjælland og hvor mange vandløb der skal restaureres og ikke mindst hvor henne, for det er jo det du tror du kan få indflydelse på, kan jeg læse.....
Ja god dav do, man rider som man sadler!!

Alle muligheder står jo åbne, og et forbund af sjællandske lystfiskerklubber har jo ikke en hel masse lig i lasten, som gør at skuden ligger alt for dybt i vandet.


Hvis den undlader at brænde en hel masse penge af på et kulørt blad, et dyrt hovedkvarter, lønnet arbejdskraft, og i stedet bruger moderne kommunikation v.h.a. Internettet, så kan et kontingent holdes nede på nogle få kroner pr. medlem, og så vil det også være meget nemmere at organisere en meget større procentdel af de sjællandske lystfiskere.


Og hvis man så også opnår nogle resultater, som de sjællandske lystfiskere kan se og mærke som rusk i enden af linen, så vil man nok ikke få problemer med at fastholde medlemmerne.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2011 kl. 23:16

Citat: sage

Jeg har på intet tidspunkt givet udtryk for, at der ikke skal gøres noget på Sjælland. Jeg kan også vende bøtten lidt. Hvor mange fisk (selvreproducende) tror du, der ville være i Dk, hvis energien mest var brugt på de Sjællandske vandløb? (læs samlet set for bestanden i Dk, ville nok være til at overskue). 


Dine holdninger ville svare til, at jeg skulle være sur over at vi ikke længere har fiskevand i Norge og Sverige. Jeg tror dog min ven, at du som Sjællænder får glæde af de Svenske fisksmiley2.gif...og det uden at røre en finger i Sverige. De der fisk har det jo med at svømme frit omkring. Mon ikke også, at du kan fange en fynbo fra Odense. Lad være med at være et tudefjæs over geografien. Det er jo der hunden ligger begravet. Som landet er blevet skabt fra naturens hånd, kan vi ikke ændre på. Kom ind i kampen for fællesskabets og naturens skyld Niels


Og undskyld at jeg ser tingene som DK og ikke Sjælland vs Jylland.  


Nej mine holdninger svarer hverken til den eller det andet, det statslige fisketegn er ikke skat men en brugerbetaling, og derfor har de sjællandske og københavnske lystfiskere et legitimt krav på, at deres indbetalinger krone for krone bruges på projekter i deres lokalområde.


Det er blot noget tåget snik-snak, at der måske en gang imellem er er en jysk havørred, som forvilder sig over til de sjællandske kyster.


Og i disse tider hvor miljøet og forureningen med CO2 er reelle og alvorlige problemer, som vi virkelig bør forholde os til, så er det hul i hovedet at argumentere for, at de sjællandske lystfiskere bare kan køre Jylland og fiske.


Der skal være muligheder for lystfiskeri i folks nærområde, så de efter arbejde kan ta' ud et par timer med stangen, og koble af fra dagen stress. 


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen



Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 15 Dec 2011 kl. 23:18
Til top
Jan Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Port Charlotte

Tilmeldt:: 10 Mar 2011
Geografisk: Skjern
Status: Offline
Beskeder: 59
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2011 kl. 23:42
sidst
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2011 kl. 23:52
Citat: simon agerholm2

Slutteligt er et da positivt at der kan skrives næsten 400 indlæg i en tråd om DSF - det tyder da på at der er nogle der gør sig nogle tanker,, gid det må smitte af, op gennem DSF systemetSmile

Ja, det er jo sigende, at du kan ha' et godt og vedrevet put&take, som ligger klods op af en stor å, der tilbage i historisk tid af var kronens lakseå. 


Kongens eneret til alle de laks og ørreder der levede i Værebro Å, er grunden til, at der er en kronet laks i Ølstykkes gamle herresvåben, og i det nyere Ølstykke byvåben.


Og det er da også morsomt, at denne tråd har haft flere visninger, end der er medlemmer i DSf...Wink


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 00:03
Hæ hæ - ja jeg må jo nok give den gode mand Niels Riis Ebbesen ret i, at man for det første ikke kan påpege om de fangne HØèr på de sjællandske kyster kommer fra de sjællandske udsætninger eller andetsteds fra med mindre naturligvis at de er tilbørligt mærkede!.

Skal vi skændes om hvorvidt udsætningerne primært bliver udsat vest eller øst for storebælt, var det måske en idè, om man opgjorde de indbetalte beløb vest/øst udi det faktiske antal udsatte yngel!!!. Hvor svært kan det være???. Da vi ikke har noget særligt niveau på sjælland til ordentlig strømmende vandløb - så lad for pokker da hovedparten af udsætningerne ske ved de sjællandske kyster. Ski++ være med om det er ligeså succesfuld som udsætninger andre steder i danmark. Pengene er delt retfærdigt ud, og så er det op til ørrederne om, at multiciplere sig som de nu bedst kan!!!.

Mvh. - Kim -

Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 02:05

Kære alle på tråden,

Jeg har nu læst alle indlæggene fra NRE, og jeg ved faktisk ikke rigtig hvad han egentlig vil med denne debat ?

Jeg har fint forstået, at han under ingen omstændigheder synes om DSF eller det som DSF har udrettet hidtil.

Jeg har forstået, at han bla. gerne vil have Mølleåen ved Kbh. renset for de ni opstemninger. Have en masse ørreder til at benytte åen og gyde i vandløbet.

Jeg har også forstået, at NRE ikke var imponeret over, at lokale lystfiskere i Kbh. og deres bagland, med DSF som hjælpere, IKKE havde gjort det godt nok og fået fjernet de ni opstemninger.

Jeg har også forstået, at NRE mener, at DSF skal påtvinge stat og kommuner, med vandrammedirektivet i ryggen, at få fjernet samtlige opstemninger i kongeriget (især på sjælland). Selv om der faktuel er lovgivning, (eksempelvis kulturarv mm. ) som er modstridende  i selv samme lovgivning.....!

Det er også gået op for mig, at NRE gerne vil have flere kystudsætninger (P&T fisk) på Sjælland, men NRE også synes det er trist at der bliver udsat yngel (P&T som han skriver) i de jyske åer, som er klækket fra el-fiskede moderfisk fra naturen. (Mange af de udsatte smolt på sjælland, kommer i øvrigt fra el-befiskede havørreder fra Kolding Å, som nu er selvreproducerende).

NRE synes også, at  jyder og fynboer burde lære af sjællænderne, hvordan man genudsætter fisk, da alle øvrige lystfiskere i kongeriget, ”nakker” alt over målet, og i det hele taget er madfiskere som NRE skriver....

Desuden har jeg forstået, at NRE mener, at han eller en sammenslutning af Sjællandske foreninger, kan overbevise DTU-Aqua , Ferskvandsfiskeriforeningen, DN, Danske Kommuner, Frittidsfiskerne, Erhversfiskerne, Landbruget og alle de øvrige som har fast plads i § 7 udvalget om, at de kroner der er indbetalt af sjællandske lystfiskere til fisketegnsmidlerne, skal være øremærket til sjællændere....

Jeg har også bemærket at NRE mener, at vandløbsforbedringer er langt mere besværligt på sjælland end det er i resten af kongeriget, og der skal meget mere maskinel osv. til at løfte opgaven. Ja, vi bruger masser af maskinel i Jylland og på Fyn, Als og Bornholm m.fl .

Dog glæder det mig, at samme NRE mener, at han godt kan støve 50-100 mand op til noget vandpleje på Sjælland...!

Endvidere forstår jeg, at NRE mener at Sjællænderne sagtens selv kan klare opgaverne med, at have kontakten til de politiske udvalg i folketinget. Kontakten til Miljøministeriet, Fødevareministeriet, de miljøpolitiske ordfører, garnproblematikken, skarvforvaltningsudvalget. Grundvandsforurening, og alle de udvalg herunder (og der er rigtig mange møder kan jeg sige).

Dialogen og møderne med DN, Friluftstrådet, og et utal af andre organisationer. Pressekontakten, kommunikationen, WEB, medlems orientering, koordinering, ansættelsessamtaler, økonomistyring, udvalgsarbejde, vandplejekursus, udarbejdelse af vandplaner, kontakten til de kommunale myndigheder, Regioner, forsknings institioner samt et HAV af øvrige opgaver.

Og som NRE skrev tidligere, til en pris af kr. 50,- pr. medlem. Og selv om han skriver, at det naturligvis ikke har noget med økonomi at gøre (!), at nogle foreninger har udmeldt sig (evt. penge til en ny båd i klubben) så er det dog tankevækkende at netop en pris på kr. 50,- kommer op.....!

Mit spørgsmål er så, om selv samme NRE, med hans gigantiske overblik, og især med frisk erindring om hvor fantastisk godt det gik for ”Danske Lystfiskere”, som for år tilbage forsøgte, med katastrofal ringe indsats og indsigt måtte sande, at de ikke kunne løfte opgaven, vil gøre fremadrettet ?


- NRE hvad vil du sætte i stedet for ?

- Vil du være formand for noget sådan ?

- Vil du trække læsset?

- Har du et netværk som kan og vil, og ikke mindst har evnerne?

NRE jeg synes du brokker dig ud over alle grænser. Du har på intet tidspunkt været bare et minimum konstruktiv eller kommet med konkrete forslag.

Du har heller ikke kommet med eksempler på hvad du selv har udrettet med VANDLØB, ud over at Danmarks Naturfredningsforening, som sammen den lokalkomite, som du tilfældigvis var en lille del af, fik reetableret en SØ (det synes jeg faktisk var prisværdig, og mange tak til DN for den indsats).

(Ok, jeg ved så nu, at du har hjulpet Simon Agerholm med hans P&T....!, så noget vandpleje har du dog trods alt erfaring med....)

Du har ikke skrevet så meget som en eneste linie om dine indvendinger til vandplanerne. Du har ikke personligt gjort noget som helst for omtalte Mølleå, som ligger dig så meget på sinde og har brokket dig så højlydt over....!

NRE, dine indlæg virker som om du slet slet ikke har indsigt i hverken lovgivning, faktuelle forhold eller mest af alt har  realitetssans for miljøarbejde.

Det kan du naturligvis lære. Det kan dem som vil og dem som har viljen, men først skal du lære at lytte. Lytte til dem som har erfaringen og har udrettet noget konkret.

Det er der mange som vil hjælpe dig med. Ikke mindst hos DSF og hos DTU, men du må på et eller andet tidspunkt lære, at du ikke er noget orakel.

NRE kom ind i kampen. Og det drejer sig om dig PERSONLIGT. Stikke du næsen frem og brokker dig om alt og alle, især DSF og DTU, så er du selv ude om, at vi stiller spørgsmål til dig om dine evner og hvad du selv gør. Sådan er det.

Kan i øvrigt fortælle dig, at så sent som i går aftes havde vi møde i Tørring Mossø Sammenslutningen. (Øvre Gudenå.)  Her besluttede vi, at næste år ville vi lave 14 forskellige restaureingsprojekter. Holde møder med kommunerne ved åen omkring vandplanerne og hvad vi som lystfiskere kan bidrage med af vandløbsforbedringer. Konstruktiv strategi for fjernelse af opstemninger, herunder kontakt til lokalbefolkning, politiker osv. Vi havde desuden konsulentbesøg fra DTU-Aqua som bistod med STOR faglig viden og konstruktive hjælp. (Samme hjælp kan alle få, hvis de har et projekt og selv går foran. Også på Sjælland!).

For to år siden hjalp vi DTU med bestandanalyse i samtlige tilløb  til åen (en hel uge).  Vi har sidste år, sammen med DTU udført monitorering på øvre Gudenå (4 dage). Havde konsulenthjælp fra DSF om strategien og konstruktive forslag til i hvilken rækkefølge tingene skulle printeres.

Sidste år udlagde vi 80 m3 grus til div tilløb til åen. Det er 8 kæmpe lastbiler fyldt med grus. Plus vi har deltaget i utallige møder, kurser, workshops, skrevet indsigelser til vandplaner.... plus alt det andet som kommer ved siden af.

NRE. Du har INTET som helst indsigt i hvad det kræver, at være aktiv på miljøets vegne. (Og jo, jeg har som dig, personligt selv siddet i en DN-lokalkomite, og det har intet sammenligneligt at gøre med det kæmpe arbejde som der kræves af vandpleje arbejdet).

Heldigvis ved jeg at der er rigtig mange og dygtige folk på sjælland (de har også ytret sig på denne tråd) som har forstået hvad det drejer sig om. De udretter store bedrifter hvert år og de har min allerstørste respekt. Det kan du også få, men som det første må du se at komme ud i virkeligheden og væk fra dit tastatur.

Tag den positive hat på.

 

Forsat god debat.

Niels Åge Skovbo

Ps. Jeg er stadig af den opfattelse, at DSF sagtens kan blive bedre. At man skal lytte til alle i Dk. Også de interesser som er på bl.a Sjælland. Men vi bør arbejde sammen om det. Være konstruktiv, og være i en positiv dialog. Og ikke mindst ikke at melde sig ud.

Til top
 Besvar Besvar Side  <1 678910 30>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down