Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Øget fisketegn skal betale for Tangeløsning

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
jørn kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jørn k

Tilmeldt:: 07 Jan 2012
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jørn k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Øget fisketegn skal betale for Tangeløsning
    Sendt: 14 Dec 2013 kl. 18:51
Hej Jacob

Jeg er selv folkepensionist, men vil da gerne betale 21 kr. om måneden, hvis det kan gavne lystfiskernes omdømme og samtidig hjælpe til genopretning af ødelagt natur og udsætning af fisk, hvor det er formålstjenligt. I øvrigt er det ikke kun DSF, der har foreslået, at pensionister også skal bidrage, Ferskvandsfiskeriforeningen har også foreslået det i paragraf 7 udvalget
mvh. Jørn    

Redigeret af jørn k - 14 Dec 2013 kl. 19:17
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2013 kl. 20:25
Hej Jørn

Så har jeg et spørgsmål til dig som folkepensionist tæt på Gudenå. Var det ikke lige så relevant for dig at indbetale et beløb ved en øremærket indsamling til formålet end over fisketegnet?

At det ikke har været svært at få opbakning fra andre parter i § 7 udvalget er for mig ikke overraskende, da de andre parter jo ikke har økonomi i klemme. Der er jo ikke tale om at fritidsfiskertegn, kontingent i DN m. fl. skal stige - så det er en gratis omgang for de andre parter at bakke op.

mvh Jakob


Redigeret af Jakob Larsen - 15 Dec 2013 kl. 07:26
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2013 kl. 20:48
Hej Jørn
Du tager fejl, når du skriver at Ferskvandsfiskeriforeningen støtter forslaget om, at lystfiskerne skal betale 50 mill til Tangeløsningen. Fritidsfiskerne og Amatørfiskerne støtter det, for de slipper jo gratis i denne omgang. Du kan læse i DSF s forslag, hvem der støtter ideen. Ferskvandsfiskeriforeningen er ikke imod, at pensionister skal betale fisketegn, men det er en anden sag.Wink
mvh Lasse Hagebro




Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2013 kl. 21:13
Min opfattelse er, at det er principielt, at der er udgifter der betales via skatten (os alle) - og udgifter som betales med private midler.
Staten har allerede en forpligtigelse til at tage sig af Tange Sø problemet, og vi har betalt til løsningen via skat og afgifter (samt i den sidste stigning i lystfiskertegnet)

En stigning som den DSF forslår, er en lystfiskerskat, som skal være fortløbende, og udelukkende betales af os - for at løse et problem som allerede burde være finansieret så rigeligt via Skat.
Det er med andre ord en samfundsopgave.

Man kunne tro, at den kære DSF formand gerne vil have noget til sit eftermæle - og det er jo altid let at foreslå udgifter, man ikke selv skal være en primær del afWink

Lad dog den kære leder (altså ikke ham fra Nordkorea, som ikke har den fjerneste jordforbindelse), foreslå en øget og øremærket kontingentforhøjelse for EGNE medlemmer - istedet for at slå ud med armene og tale for sportsfiskerne generelt.

Når en interesseorganisation som DSF kommer ud i at ville flytte ejerskabet for naturgenopretning, fra stat/kommune, til mennesker der ønsker at løse lystfiskertegn - så har man i mine øjne misforstået noget, og nærmer sig noget der er direkte skadeligt for danske lyst&sportsfiskere - på den lange bane.


Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2013 kl. 21:25
Hmmm.. det vigtigste er vel, at man kommer igang med projekterne?. Hvis folk bliver ved med at spørge - hvorfor skal det ordnes andre steder i landet - kommer man jo aldrig i gang.
 
Man er nødt til at opstille en prioritetsliste, og så tage den derfra. Stop med at være lokalpessimist og bliv positiv nationalist. Der er jo ikke penge til, at alle kan får ordnet deres "baghave" på samme tid :)
 
Mon jeg forstod udgangspunktet rigtigt. At kontingentforhøjelsen vl udgøre 50% (af Tange projektet), og resten betales over skattebilletten. I så fald vil alle jo deltage, og kontingentbetalerne vil skulle betale 2 gange pga. deres fiske interesse, der jo som skrevet er et gammelt nationalt problem, der så efter min mening også bør betales 100% over skatten.
 
I stedet for, at snakke om skattenedsættelser, bør pengene derfor gå til div. prioriterede projekter, da øget brugerbetaling er en ond cirkel, der bare kræver mere og mere, samt skævtrækker befolkningen endnu mere. Men regeringen vil nok hellere bygge flere motorveje, flere hurtigtog strækninger, og så selvfølgelig nogle flere broer, supersygehuse (uden køkkener) osv. osv.
 
Ja ja - der er ingen direkte økonomisk sammenligning, da disse ting prioriteres vidt forskelligt af de forskellige partier/regeringer. Men igang skal vi jo, og hvis ikke andre vil starte op, ja så er der vel kun start forslaget tilbage? Big smile
 
Men godt at det ikke er mig, der skal stå for prioritetsrækkefølgen Pinch
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2013 kl. 21:35
I denne debat er det meget påfaldende, at de debattører som bor tættest på Gudenåen også er dem der er de varmeste fortalere for det synspunkt, at det er helt ok og endda meget rimeligt, at DSF foreslår, at samtlige danske lystfiskere skal betale for en naturgenopretning ved Tange Sø.

Som udgangspunkt er jeg af den opfattelse, at da DSF kun har formået at organisere ca. 3,5 procent af de 500.000 danske lystfiskere, så har DSF kun mandat til, at udtale sig, og stille forslag på vejene af deres ca. 18.000 medlemmer, og derfor bør DSF nøjes med, at fremsætte politiske og økonomiske forslag, som DSF's medlemmer er villige til at betale for.

Når det nu er sat på plads, så vil jeg også lige påpege, at DSF er villige til at nøjes med et langt omløbsstryg ved Tange Sø, og her knækker filmen virkelig. DSF mener i rammer alvor, at samtlige danske lystfiske skal være med til at finansiere et projekt, der ikke er en ægte naturgenopretning, men blot endnu en naturødelæggelse, som der ikke er nogen som helst garanti for vil komme til at virke.

Det eneste rigtig forslag vil være, at Tange Værket og Gudenåcentralen skal betale for naturgenopretningen, og det kan evt. ske ved, at den jord der under Tange Sø overgår til at være statens ejendom, og så kan staten sælge dagkort på de 11 kilometer fiskevand der bliver, når søen er tømt, og på den måde kan brugerne hen over de kommende 30-50 år være med til at finansiere naturgenopretningen.

/Lars
Til top
Jørgen Hjorth Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jhjorth

Tilmeldt:: 25 Nov 2008
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhjorth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2013 kl. 21:37
Jeg er mere nervøs for økonomien i de enkelte foreninger. Aldersfordelingen i foreningerne er lidt skæv med mange ældre medlemmer og ikke så mange unge mennesker. Klubberne kæmper for at undgå medlemsfrafald og dårlig økonomi.
Hvis prisen for fisketegnet stiger og 65 årige og ældre skal til at betale, kan jeg frygte de melder sig ud af foreningerne.
Kører man en tur på havnen, er der mange 'gratister', der ikke helt forstår dansk og at de skal have et fisketegn for at fiske - det er jo første gang i år...
Nej lad os skrotte fisketegnet og indfør en fritidsskat på 500,- for alle under 65 og lad midlerne herfra gå til bl.a. udsætning af fisk, Tangeværket og mange andre gode formål indenfor fiskeriet, bl.a. betaling for at fritids garnfiskere stopper. Selvfølgelig skal andre fritidsorganisationer og sport også have del i midlerne.
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2013 kl. 22:38
Hej Jørgen Hjort, du har fuldstændig ret, der vil blive færre lystfiskere, og flere lystfiskere som undlader at løse et fisketegn, hvis DSF's forslag føres ud i livet og prisen for fisketegnet sættes op til 250 kroner om året.

Og vi må jo ikke glemme, at for pensionisterne handler det ikke om en stigning på 65 kroner om året, men derimod om en merudgift på 250 kroner om året.

Hvis prisen for et lystfiskertegn stiger til 250 kroner om året, så vil der helt sikkert være rigtig mange lystfiskere, som i stedet vil vælge at betale en halvtresser mere for et fritidsfiskertegn, og så vil de købe et par garn og/eller ruser, så de ad vej får forøget fangstmængden.

Jeg er selv småbådsfisker, og min fiskemakker er pensionist, og vi har allerede besluttet, at vi vil løse et fritidsfiskertegn, hvis DSF's forslag bliver gennemført, og vi vil så gøre det til en vane, at vi begge sætter et par garn på udturen, som vi så rygter på hjemturen, og i weekenderne vil der også være mulighed for, at redskaberne kan stå natten over..

Når det er sagt, så vil jeg også lige tilføje, at jeg vil finde det helt rimeligt, hvis priserne for lystfiskertegnet og fritidsfiskertegnet blev hævet med 2-300 kroner om året, såfremt merprovenuet ubeskåret går til en intensivering af fiskerikontrollen. Det er jo lidt sigende, at jeg har lystfisket i over 30 år, og jeg har aldrig set en fiskeribetjent.

/Lars

Redigeret af LarsJep - 14 Dec 2013 kl. 22:41
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2013 kl. 23:53
Citat: lasse hagebro

Hej Henrik
Giv dem nu ikke for mange dårlige ideer, dem kommer der nok af.Wink

Måske skulle man foreslå et fuglekiggertegn, et kondiløbertegn, et kajaktegn, et svampesamlertegn, et mountainbiketegn og meget mere af samme slags - eller måske bare at samlet fritidstegn der giver ret til at gå udenfor døren og foretage sig noget?Cry


  

mvh Lasse Hagebro
 
Hej Lasse
 
Ja. der er vist allerede en, der har taget ideen lidt for alvorligt LOL
 
Man tør slet ikke tænke på hundeslagsmålene i et paragrafetellerandetudvalg til fordeling af en fritidsskat til diverse formål...Dead
 
 


Til top
jørn kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jørn k

Tilmeldt:: 07 Jan 2012
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jørn k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2013 kl. 11:30
Hej Jakob

Undskyld at jeg først svarer nu.
Selv om jeg bor forholdsvis tæt ved Gudenåen og rent faktisk har betalt for adgang til at fiske i en stor og attraktiv del af den, så gør jeg det ikke, men jeg vil da også gerne bidrage både via Fisketegnet og via et direkte tilskud, hvis det kan gøre en forskel og medvirke til en løsning af problemet ved Tange og hjælpe andre steder.

mvh. Jørn
jørn k
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2013 kl. 13:40

Simon du har fulstændigt ret det er eftermælet der tænkes på Wink Hvis nu DSF kontakter Annette Wilhelmsen og charmerer lidt ( SF mangler jo medlemmer dem har DSF jo også lidt af ) Så kunne det jo være der faldt lidt kroner af uden om det hele Embarrassed Godt Nytår

EN JYSK GADEDRENG
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2013 kl. 14:21
Jeg synes, det er helt i orden med en prisstigning på lystfiskertegnet og for min skyld gerne til 300 kr. eller mere, blot pengene går til at gøre fiskevandene og fiskebestandene i DK bedre. 

Lad os sætte det i de rigtige proportioner:

Hvornår har Simms, Gary Loomis og Sage mv., som nogle af os bruger styrtende med penge på, nogensinde givet os flere fisk end almindeligt "dødeligt" grej! Jeg har i hvert fald ikke fået flere af den grund!

Vi betaler også gerne dyre dagkort og dyre rejser til Norge, Sverige og andre steder for at fange laks! Dagkort til Mørrum koster 6-800 kr., og en uge på et middelgodt vald i Orkla koster omkring 5.000 kr.! Desuden skal du også give ca. 300 kr. for et lystfiskertegn i Norge!

Men vi ønsker ikke den KOLONORMT STORE prisstigning på det lovpligtige fisketegn herhjemme! 

Der er lagt op til en stigning på 70 kr. om året, hvilket ca. svarer til 2 pattegris-fluer fra Go Fishing eller 2 snurrebasse-blink eller 2 fluorcarbon-forfang, eller 14 kr. pr. fisketur, hvis man som jeg kun fisker fem dage om året! Det kan man ikke engang få en 2-zoners busbillet til i Kbh. (den koster 24 kr.!) og den gælder kun 1 time!

Bo


Redigeret af Bo Schødt Kluxen - 31 Dec 2013 kl. 14:25
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2013 kl. 14:24
Hej Bo

Fint med alle de fine frivillige paralleller du bruger som eksempler.

Man skal have et fisketegn, men der skal ikke stå Simms på jakken.
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2013 kl. 14:26
Hej Peter.

Ja, det kan du have ret i!Smile


Bo


Redigeret af Bo Schødt Kluxen - 31 Dec 2013 kl. 14:31
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2014 kl. 21:21
Det er godt nok utroligt som folk ligger på maven for DSF forslag. Det er ellers stupidt dumt når DSF foreslår, at lystfiskerne skal betale for en genopretning af de skader, som Tangeværket har påført naturen, det ville være mere klædeligt, hvis DSF stillede et ufravigeligt krav om, at dem der har lavet skaderne, også er dem der skal betale for naturgenopretningen. Og det kan jo ikke koste en formue, at lukke vandet ud af Tange Sø.

Der er i øvrigt meget påfaldende, at de jyske åfiskere der interesserer sig for lystfiskeri efter havørreder og laks i strømvand, også er dem der bakker mest helhjertet op omkring DSF's forslag.

Det mest bekymrerne er dog, at der slet ikke har været nogle klare udmeldinger om, hvad det øgede provenu skal gå til, når der efter 5 år er betalt for naturgenopretningen ved Tangeværket, men de hemmelige planer er nok, at så skal pengene kanaliseres videre til endnu flere udsætninger af laks i de jyske åer.

Og derfor synes jeg, at DSF's forslag er en helt urimelig skat på lystfiskeriet, hvor rigtig mange kommer til at betale for noget, som kun en meget lille del af de danske lystfiskere vil få glæde af.

Hvad med de ti-tusindvis af lystfiskere, som kun dyrker nogle få årlige ture med torske- og sildefiskeri på lystfiskerkuttere i Øresund, hvorfor skal de betale for kostbare lakse-projekter, som de aldrig nogensinde vil få den mindste smule glæde af.

Men det mest usmagelige er godt nok, at DSF's mener, at pensionisterne også skal være med til at betale for DSF's drømme om laks i alle de jyske åer, det næste bliver vel, at Verner W. Hansen også foreslår, at unge fra de fylder 15 år skal løse et fisketegn, når de skal ned i mosen og fiske nogle aborrer og skaller.

Hvis DSF's forslag bliver gennemført, så kunne jeg godt forestille mig, at der ville være flere øresundskuttere, som ville omregistrere deres både til at sejle under svensk flag, og så vil de tilbyde danske lystfiskere, at de kun fisker ovre i den svenske halvdel af Øresund, svenskerne er jo ikke så grådige, at de kræver et statsligt fisketegn for fiskeri i havet, og på den måde vil deres kunder helt kunne spare udgiften til fisketegnet.

/Lars

Redigeret af LarsJep - 02 Jan 2014 kl. 23:46
Til top
Kasper Nyborg Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KasperNielsen86 Avatar

Tilmeldt:: 25 Jun 2013
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KasperNielsen86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 08:55
Som udgangspunkt syndes jeg det er for dårligt at staten ikke kan finde penge til at genoprette vores natur, når det nu er os selv der har ødelagt den.
Med hensyn til om jeg skal betale 70 kr mere, så gør jeg det gerne hvis der så snart sker noget.
Til top
jørn kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jørn k

Tilmeldt:: 07 Jan 2012
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jørn k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 11:20
Hej Kasper

Jeg er enig med dig, hvis viljen er til stede kan der findes midler til en rigtig løsning, både ved Tange og andre steder i landet.
jørn k
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 14:03
enig Lars, måske skal det hedde jysk sportsfisker forbund.
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 14:14
Citat: LarsJep

Det er godt nok utroligt som folk ligger på maven for DSF forslag. Det er ellers stupidt dumt når DSF foreslår, at lystfiskerne skal betale for en genopretning af de skader, som Tangeværket har påført naturen, det ville være mere klædeligt, hvis DSF stillede et ufravigeligt krav om, at dem der har lavet skaderne, også er dem der skal betale for naturgenopretningen. Og det kan jo ikke koste en formue, at lukke vandet ud af Tange Sø.



/Lars

Uden at være for eller imod .. men staten eller andre, kunne jo også vælge at sætte stolen for døren, og sige at de ikke vil ændre på dette, medmindre at lystfiskerne selv betaler for dette .. hvad er dit forslag til hvad der så skulle ske ?? blot et nysgerrigt spørgsmål 


Redigeret af Ørde - 03 Jan 2014 kl. 14:15
Til top
yves hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yves

Tilmeldt:: 12 Aug 2001
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yves Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 15:19
Hej Alle,
   Godt Nyt År!
Fisketegn? hmmm!
Vi er enig om denne gang man indført fisketegn, var det menig at disse penge skulle øremærkes til udsætning af fisk så Vi lystfisker kunne fang nogen fisk... IKKE!...
Men med tid har man fundet ud af det er bedre at restaurerer vores vandløb, som i 50er blev ret ud for producer mere mad. Hvor landmænd fik penge for det...
Men for restaurer vores natur som vi har lånet... Har man brug for nogen penge... Staten har nok at se til,siden den tidligere regering havde opbrugte alle de reserver som den tidligere Socialdemokratisk regering havde samle op.
Puha! sikkert noget rod!
Hvad skal vi? Tja... Mange organisationer vil gerne løslagt Vores største Å, Gudenåen... Hvordan? Staten har ikke ret meget penge... Og vi kræver mere og mere penge...
Der hjem når jeg laver mit bugtet og pengene er ikke nok... så må jeg rationer... Igen ferie denne år.. øv... jeg må vente med køber nogen ny waders, blink, eller ny flueline... Man spar...
Hvis jeg ønske mig noget så tænker jeg sådan jeg ligger nogen reserver til side og lige pluslig så er der penge til ekstra ting.

DSF kom med et forslag hvor vi i fælleskabe opnår det vi ønsker flere fisk til os alle... Også til turist fisker... Og det kræver at vi stiger vores kontingent til 250 om året kontra 185= 65kr. det svarers til 5,5 kr. om måned mere og for et pensionist 250/12=21 kr. om måned...
Lad værre med at værre småligt.

Jeg er træt at læsse om mennesker der gå op i sådan nogen

Vores lille land har mere end 7000 km kyst... Vi har en verdens bedste kystfiskeri, der kommer turister fra Australien, USA, nord og syd Europa
og de betaler glædeligt 250 kr. plus ekstra for fiske i vores fiske vand...
250 kr. for noget endnu bedre fiskevand

Knæk og Bræk
Yves Hald
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 16:55
Hej Yves
En del af det du skriver er rigtigt, men !
Vi er enig om denne gang man indført fisketegn, var det menig at disse penge skulle øremærkes til udsætning af fisk så Vi lystfisker kunne fang nogen fisk... IKKE!..
Hvad bliver vores fisketegns midler brugt til i dag.?
500.000 til gydegrus ud af 42 mill, det er ikke meget.
12 mill til udsætning af laksefisk, det er ikke så galt, men bliver mindre og mindre.Cry


Men for restaurer vores natur som vi har lånet
Det er almindelig høflighed ude på landet, at når man låner noget, afleverer man det, i samme stand som da man lånte det. Eller i bedre stand.
Om det er staten eller Tangeværket, der har lånt Gudenåen i 100 år er vel underordnet. Det skal afleveres i samme, eller bedre stand en da man optog lånet.Wink

For os, der har lystfiskeriet, som en stor del af vores tilværelse, betyder stigningen af fisketegnet ikke så meget, men der er en fare for manglende tilgang af nye lystfiskere.Cry
Hvilke garantier har vi for, at de øgede indtægter ved forhøjelsen af fisketegnet
bliver brugt rigtigt og ikke kun bliver en skatte forhøjelse.Confused
mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 03 Jan 2014 kl. 17:20
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
jørn kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jørn k

Tilmeldt:: 07 Jan 2012
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jørn k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 17:33
Hej Bo

Hvor er det dejligt med et fornuftigt indlæg i denne debat, hvor småligheden stortrives og "mudderkastningen" ingen ende vil tage.

Hvis vi som lystfiskere bliver ved med at udstille os selv som en flok egoister, der ikke kan finde ud af at stå sammen om vores fælles interesse, så bliver der bare handlet hen over hovedet på os, uanset hvor i landet vi bor og fisker.
Lad os vise omverdenen, at vi er seriøse og godt selv vil yde en indsats både økonomisk og fysisk, det vil være et positiv signal til alle andre.
jørn k
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 19:42
Citat: Ørde

Uden at være for eller imod .. men staten eller andre, kunne jo også vælge at sætte stolen for døren, og sige at de ikke vil ændre på dette, medmindre at lystfiskerne selv betaler for dette .. hvad er dit forslag til hvad der så skulle ske ?? blot et nysgerrigt spørgsmål 


Hej Ørde

Hvis staten kom med sådant et udspil, så kan de danske lystfiskere da bare sætte sig ned og folde hænderne, for EU har vedtaget et vandrammedirektiv, som stiller en lang række krav til den måde som vi her i Danmark forvalter naturen på, og en af den fine ting ved dette vandrammedirektiv er en stribe krav til miljøet i vandløbene, herunder at der ikke må være opstemninger som forhindrer eller begrænser fisk og andre dyrs frie passage i vandløbene. Den eneste undtagelse for disse regler er, at der ved en opstemning er en reel el-roduktion, som har stor betydning for samfundet, og det krav kan Tangeværket slet ikke leve op til.

Men på den anden side, så kan vi lystfiskere bare melde tilbage til politikerne, at vi gerne vil betale for de 4-5 stænger dynamit som det vil kræve, at sprænge et passende hul i dæmningen ved Tangeværket.

Det helt store problem ved DSF's forslag er netop, at DSF vil bruge 50 milloner af fisketegnsmidlerne på, at grave et omløbsstryg ved Tange Sø, så lystfiskernes penge vil ikke blive anvendt til en reel naturgenopretning, men derimod et nyt graveprojekt, som er fostret af nogle ingeniører, som har forsøgt sig med den øvelse, at bevare søen samtidigt med at der bliver skabt en fri passage i Gudenåen

Men der er ikke nogen garanti for, at et sådant omløb faktisk vil komme til at virke som et gyde og opvækstvand for laks og havørreder, og derfor risikerer vi ar komme til at stå med et omløbsstryg til 50 millioner, uden at vi har fået de 11 kilometer gyde- og opvækstvand, som stadig vil ligge nede på bunden af Tange Sø.

/Lars


Redigeret af LarsJep - 03 Jan 2014 kl. 19:44
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 19:58
Citat: LarsJep



Men der er ikke nogen garanti for, at et sådant omløb faktisk vil komme til at virke som et gyde og opvækstvand for laks og havørreder, og derfor risikerer vi ar komme til at stå med et omløbsstryg til 50 millioner, uden at vi har fået de 11 kilometer gyde- og opvækstvand, som stadig vil ligge nede på bunden af Tange Sø.

/Lars

Jo, der er garanti for at laks vil kunne gyde i et sådan omløbsstryg. Alt er et spørgsmål om at etablere det rette fald (længde af stryget), udlægning af gydegrus og lavvandede partier...Det er efterhånden påvist mange gange. 

mvh Jakob
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 20:02
Citat: LarsJep



Hej ØrdeHvis staten kom med sådant et udspil, så kan de danske lystfiskere da bare sætte sig ned og folde hænderne, for EU har vedtaget et vandrammedirektiv, som stiller en lang række krav til den måde som vi her i Danmark forvalter naturen på, og en af den fine ting ved dette vandrammedirektiv er en stribe krav til miljøet i vandløbene, herunder at der ikke må være opstemninger som forhindrer eller begrænser fisk og andre dyrs frie passage i vandløbene. Den eneste undtagelse for disse regler er, at der ved en opstemning er en reel el-roduktion, som har stor betydning for samfundet, og det krav kan Tangeværket slet ikke leve op til.


Hvis ovenstående er korrekt, hvilket jeg går ud fra at det er (og ikke bare noget du formoder), ellers ville du jo ikke skrive det, så undrer det mig blot at der ikke er sat hårdt mod hårdt og gjort dette tidligere, hvad kan årsagen være til det ? Foreningen kunne jo igen blot stille dem stolen for døren, og så var der ingen udvej ?!
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 20:03
Hej Jakob
Var prisen ikke 150 mill for det lange omløb ?.
Såfremt man laver det lange omløbs stryg op til Kongensbro. Får du så sænket vandstanden i åen ved Kongensbro, og derved øget flowet opstrøms Kongensbro. Hvis du gør det, vil den blivende Tange sø ligge højere end vandstanden i Åen ved Kongensbro. Hvis ikke, kommer du til at mangle et langt stykke opstrøms, hvor det vil blive langsomt flydende vand som i dag.
mvh Lasse Hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 04 Jan 2014 kl. 09:38
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 21:22
Citat: Jakob Larsen

Jo, der er garanti for at laks vil kunne gyde i et sådan omløbsstryg. Alt er et spørgsmål om at etablere det rette fald (længde af stryget), udlægning af gydegrus og lavvandede partier...Det er efterhånden påvist mange gange.


Omløbsstryget vil jo ikke få det samme fald som Gudenåen havde før opstemningen, dels så bliver det længste af de to forslag kun 7 km langt, og planen er, at det meste af faldet skal ske på de sidste to kilometer, så der vil komme en 5 km kanal med et begrænset fald.

Og jeg har den holdning, at hvis lystfiskerne skal til lommerne og betale for en løsning ved Tangeværket, så skal vi være kompromiløse og kræve en ægte naturgenopretning, hvor Tange Sø bliver tømt, og Gudenåens oprindelige forløb bliver genskabt.

/Lars
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 21:32
Citat: Ørde

Hvis ovenstående er korrekt, hvilket jeg går ud fra at det er (og ikke bare noget du formoder), ellers ville du jo ikke skrive det, så undrer det mig blot at der ikke er sat hårdt mod hårdt og gjort dette tidligere, hvad kan årsagen være til det ? Foreningen kunne jo igen blot stille dem stolen for døren, og så var der ingen udvej ?!


Min personlige fornemmelse er, at DSF er bange for, at de vil tabe kampen mod sø-tilhængerne, og at staten bare laver et kort omløbsstryg ved Tangeværket, og derfor forsøger Verner W. Hansen at springe i mål.

En anden mulighed er også, at den underliggende dagsorden er, at få hævet prisen for fisketegnet, for om 5 år når de 50 millioner er betalt til omløbsstryget, så vil merprovenuet jo kunne overføres til det hunde dyre lakseprojekt.

/Lars
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 21:37
Citat: lasse hagebro

Hej Jakob
Var prisen ikke 150 mill for det lange omløb ?.


Det lange omløbsstryg er kun 7 km af de 11 km som søen er lang, og de 50 millioner er kun et tilbud om medfinansiering af den totale pris på 150 millioner, der skal jo købes ret meget jord til dette projekt.

/Lars
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 21:53
Spøjst forslag DSF gerne vil fremsætte på alle lystfiskeres vegne, oops. Sportsfiskeres vegne.

I sær med tanke på at DSF fra 1958 til 1988 forpagtede fiskeretten i søen, det slutted i 1988 hvor man ikke økonomisk kunne få det til at løbe rundt med 19000 kr om året i forpagnings afgift. At det ikke kunne løbe rundt fremførte man skyldtes at åle fiskeriet i søen var gået stærtk tilbage.

Hvis man ikke selv har råd, kan man vel lige så godt dele udgiften ud på alle.

Sådan er der så mange finurligheder i historien, måske genetablerings udgiften skulle pålægges de kommuner og områder der var anparts havere i værket, var der ikke noget med at man "glemte" at indbetale anparten.

med ønske om et godt nytår til alle, også den lille del i landet der fisker andet end fedtfinner (de kan ikke være mange, med det fokus et forbund for alle lyst/sport/mad fiskere evigt og altid giver fedtfinnerne, så må ålekvabben passe sig selv.)

K&B
Ole Nielsen


Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 22:03
Citat: LarsJep


Min personlige fornemmelse er, at DSF er bange for, at de vil tabe kampen mod sø-tilhængerne, og at staten bare laver et kort omløbsstryg ved Tangeværket, og derfor forsøger Verner W. Hansen at springe i mål.En anden mulighed er også, at den underliggende dagsorden er, at få hævet prisen for fisketegnet, for om 5 år når de 50 millioner er betalt til omløbsstryget, så vil merprovenuet jo kunne overføres til det hunde dyre lakseprojekt./Lars


Jeg kan ikke andet end respektere de ting du skriver, dog bliver jeg nødt til at sige, at det lyder lidt som spekulationer, og det lyder umiddelbart som en holdning imod DSF, istedet for hvordan tingene evt. forholder sig .. for hvis det foreholder sig overimod EU, som du tidligere har skrevet (hvilket ville være helt fantastisk), for så skal der jo som tidligere skrevet, bare sættes hårdt mod hårdt og så skal mine penge ikke gå til et dyrere tegn. Har du evt. et link på nettet, til at de tidligere nævnte EU direktiver, det lyder til at du ved en del mere om det end jeg, og det kunne derfor være interessant at læse op på.
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 22:19
Citat: Ørde

Jeg kan ikke andet end respektere de ting du skriver, dog bliver jeg nødt til at sige, at det lyder lidt som spekulationer, og det lyder umiddelbart som en holdning imod DSF, istedet for hvordan tingene evt. forholder sig .. for hvis det foreholder sig overimod EU, som du tidligere har skrevet (hvilket ville være helt fantastisk), for så skal der jo som tidligere skrevet, bare sættes hårdt mod hårdt og så skal mine penge ikke gå til et dyrere tegn. Har du evt. et link på nettet, til at de tidligere nævnte EU direktiver, det lyder til at du ved en del mere om det end jeg, og det kunne derfor være interessant at læse op på.


Her er den korte version, du kan selv gå videre og læse den fulde version:
http://www.naturstyrelsen.dk/Vandet/Vandplaner/EU-vandrammedirektiv/

/Lars
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 22:41
Hej Lasse

jeg må indrømme at jeg ikke i detaljer kender konsekvenserne mht. flow og vandstand opstrøms ved det lange omløbsstryg. Jeg udtaler mig så mere principielt, at såfremt forhold vedrørende fald, vanddybde og gydegrus er i orden vil det være muligt at få en stor lakseproduktion i et omløbsstryg. Jeg har udtalt mig så frit at jeg ikke har taget konkret stilling eller bundet mig til de fremlagte løsningsmodeller.Wink Selvom strækningen i givet fald bliver kortere end Gudenåen på bunden af søen, må der være en lang række strækninger der kan anlægges med ca. 2 promille fald. 

mvh Jakob
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2014 kl. 09:47
Hej Jakob
Jeg har set på kortet og rettet i mit indlæg. Problemet med den langsomme strømhastighed. vil naturligvis blive ved Kongensbro og opefter.Embarrassed
mvh Lasse Hagebro



Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2014 kl. 19:55
Hej Alle
Når vi taler om naturgenopretning, er det vel ikke naturligt, at du har en sø liggende lige op til et vandløb (omløbsstryg) med så stor højdeforskel, som der vil blive.
Enten bliver omløbs stryget noget lignende en dyb grøft, eller der skal laves et enormt jord arbejde for at skabe en kunstig ådal. Det kunne se ud som om planlæggerne, kun har forestillet sig det i fugleperspektiv.Confused
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2014 kl. 18:14
DSF presser på for at få pensionisterne til at betale....http://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/6be21541-c152-4320-a2f2-275a69214695/Danmarks%20Sportsfiskerforbund.pdf

Ændringerne i bekendtgørelse for det rekreative fiskeri er dog udsat...Et af forslagene fra NaturErhvervsstyrelsen var i øvrigt at forbyde brug af gaf.., men det er jo udenfor dette emne.
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2014 kl. 18:33
Kunne der være en der kunne opsummere meget kort for en doven mand som mig ?
Løsningen DSF vil udføre, går den ud på at lave et omløbsstryg eller at "tømme" søen og få det oprindelige å løb tilbage? Eller er det en tredje løsning bare at fjerne spærringen og lad søen være?

På forhånd tak.


Redigeret af Lucius - 07 Feb 2014 kl. 18:34
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2014 kl. 19:07
Citat: Lucius

Kunne der være en der kunne opsummere meget kort for en doven mand som mig ?
Løsningen DSF vil udføre, går den ud på at lave et omløbsstryg eller at "tømme" søen og få det oprindelige å løb tilbage? Eller er det en tredje løsning bare at fjerne spærringen og lad søen være?

På forhånd tak.

Det er modellerne 10, 11 eller 7 som der kan læses om på side 16 i Cowi rapporten om Gudenåen http://www.ft.dk/samling/20061/almdel/mpu/bilag/390/369087.pdf
Mvh
Henning
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2014 kl. 21:14
Det svenske sportsfiskerforbund har startet en indsamling til fjernelse af spærringer for fiskene.
- Måske nogle virksomheder så ville bidrageWink


Redigeret af Jakob Larsen - 21 Mar 2014 kl. 21:18
Til top
Ole Pihl Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Pihl

Tilmeldt:: 09 Feb 2014
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Pihl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2014 kl. 22:18
Det er en dårlig ide at øge betalingen af fisketegnet , vi betaler rigeligt i forvejen for alt muligt andet .
Man skal passe på med at forhøje prisen , da det vil få flere til at undlade at købe fisketegn , og tage chancen .
Siden tangeværket blev lavet , må der være betalt milliarder i el- afgift til staten .
Derfor må staten også betale for at føre naturen / Gudenåen tilbage som den var før den blev ødelagt .
Tangeværket må også have tjent i hundredevis af millioner i de mange år , så det er kun rimeligt at de bidrager til genoprettelsen.
Det er skruen uden ende , hvis prisen på fisketegnet bare kan skrues i vejret .
Det er der mange og dårlige eksempler på , bare se på momsen . Meningen var at den skulle være midlertidig , og hvad med afgifter , de går kun en vej og det er opad .
Dem som kun kommer ud at fiske 2-3 gange om året , vil blive de store tabere .

Redigeret af Ole Pihl - 21 Mar 2014 kl. 22:21
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2014 kl. 22:45
Frede Lundgaard Madsen 
Næstformand i Landboforeningen Midtjylland 
Søndergade 66 
8883 Gjern 
Glemmer Hvis at Forklar at også Kun 2 Vindmøller kan estatte Tangeværket El elproduktion !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I stedet for maler han Fanden på vægen At El så skulle komme fra Kul fyret el med mer Miljøsvineri til følge samt mer Co2. 

Hallo Kom nu ind i Kampen Hvad er det for Ælv at fyre af...

http://www.lfmj.dk/Vi_Vil/Pressemeddelelser/Til_gudenaakomite.htm
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2014 kl. 23:48
Citat: Ole Pihl

Det er en dårlig ide at øge betalingen af fisketegnet , vi betaler rigeligt i forvejen for alt muligt andet . .


Det mest dumme er dog, at DSF har tilbudt miljøministeren, at lystfiskerne skal bidrage med 50 mill. kroner til finansiering af et delvist omløbsstryg, det vil sige, at selv om vi betaler en hel masse millioner, så får vi ikke en gang en ægte naturgenopretning med en tømning af Tange Sø.

Og for at få økonomien i forslaget til at hænge sammen, så har DSF også foreslået, at pensionisterne skal til at løse fisketegn, det er bare gennemført usympatisk, at vi ikke kan unde pensionisterne som har arbejdet og betalt skat i et langt liv, at de kan ta' på nogle fisketure, uden at de skal bekoste et fisketegn.

Jeg vil virkelig håbe, at der ude i fiskeklubberne sidder en masse ældre lystfiskere, som seriøst overvejer, om de skal stille et forslag om en udmeldelse af DSF, på klubbens kommende generalforsamling.

/Lars
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2014 kl. 08:55
DSF afholder kongres i denne weekend...man må gå ud fra at fisketegnets foreslåede prisstigninger bliver drøftet som et af de helt centrale emner.
Jeg synes klart den svenske model er at foretrække. Start en indsamling, hvis man gerne vil støtte et konkret projekt.

Jakob
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2014 kl. 10:39
Politiken har i dag en artikel om Tange sø!

http://www.s-e-s.dk/politiken220314.pdf
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2014 kl. 14:12
Hmm..i forbindelse med, om pensionisterne skal betale, er det jo det samme hver gang der skal betales. Så udvides mulighederne med de der ikke betaler "noget eller ligeså meget". Og pengene sidder jo ikke mere løst i bukserne på dem der er vant til at betale. Herudover er der også lige dèt, at det er "de andres skyld", og derfor skal de betale. Intet nyt under solen her Big smile

Hvis man endelig påbegynder et projekt med tangeværket/søen bør man nok heller ikke "nøjes" med et halvt projekt, da det kun vil give nye årtiers utilfredshed.

Selv smider jeg gerne nogle "hunde" i projektet, men jeg betinger mig, at jeg på forhånd kender til størrelsen/udformningen af ændringerne, før jeg betaler.

Så ja - Først nogle statsgarantier evt. sammen med nogle bindende tilsagn fra forbund/klubber. E.U tilskud. Herefter en landsdækkende TV indsamling/medieomtale med HELE projektet lagt på bordet. Hvem får fremtidig adgang. Til hvilken pris etc. Vurdering af samlet pris. Statsgarantier for restsum. Tingenes skal sikkert ændres i takt med, hvad staten etc. har af ønsker

Mange vil gerne i "projektets tegn" bidrage selv om de bor langt fra området, så det skal ses som et nationalt projekt og ikke som et regionalt. Det er bare for småligt og blokerende i et lille land som danmark. Næste gang kommer turen til et andet område, men man skal kunne starte et sted uden den dumme tankegang som stopklods for samtlige større projekter (bare min mening)

Evt. investormuligheder kunne komme måske på tale, men det ville besværliggøre processen og give en masse kommercielt ævle bævle oven i Big smile

Èn ting er i hvert tilfælle sikker. Hvis ikke det første skridt bliver taget - kommer man ikke videre Wink


Redigeret af kikophil - 23 Mar 2014 kl. 14:22
Til top
Karsten Eckardt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kariec

Tilmeldt:: 08 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kariec Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2014 kl. 17:02
Forslag om at pensionisterne skal til at betale fisketegn, er helt hen i vejret og er sikkert et udslag af, at de fleste ikke er klar over, at det skattepligtige grundbeløb kun er ca. 65.000 kr. om året. De fleste pensionister har væsentlig UNDER 10.000 kr. i rådighedsbeløb om måneden efter skat og de har samme udgifter som alle andre, dog med den negative forskel, at med stigende alder følger som regel også stigende medicinudgifter. Iøvrigt mener jeg, at Tangeværket bør fjernes, så uhindret passage sikrer en forøgelse af laksebestanden i Gudenåen til glæde for turister og turisterhvervet i området. 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2014 kl. 17:27
#Karsten
Desværre er det sådan i Danmark, at evt. hensyn/tilskud til ting der betegnes som "goder" til mindrebemidlede (herunder pensionister) bliver mere eller mindre udvandede (fjernes). Jeg så fornyligt at pensionist rabat indenfor transport også skulle fjernes. Tv, brille, medicintilskud osv. får jo også et skud for boven hen ad vejen.

Jeg er selv 55år, men glæder mig ikke til pensionsalderen, selv om jeg har en del sparet op. En god portion af de penge skal politikerne nok få fingrene i inden/hvis jeg skulle nå pensionsalderen - som jo nok til den tid er 82år OuchLOL Hmm.. måske man sku` købe en lottokupon næste uge Wink

Derudover har du ret i, at det må være hensynet til fiskene der skal drive (Tange)værket Clap

Mvh. - Kim
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2014 kl. 22:14
Hvor svært kan det være, staten skal da bare meddele Gudenåcentralen, at nu er deres koncession på at udnytte Gudenåens vand til elproduktion udløbet, og derfor skal de fjerne opstemningen, så Gudenåen naturlige forløb bliver genskabt.

Kan eller vil Gudenåcentralen ikke tømme Tange Sø og reetablere Gudenåen naturlige forløb, så skal staten bare ekspropriere søen og de arealer ved værket som er nødvendige for at genskabe Gudenåen.

Det kan jo ikke koste en formue at grave et hul i dæmningen ved Tangeværket så vandet løber ud af søen, og den udgift som staten evt. får ved dette projekt, den kan staten tjene hjem ved at udleje fiskeretten på det reetablerede stykke Gudenå.

/Lars
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2014 kl. 06:22
Lars
Kender du noget til koncessionen oprindelige ordlyd vil du vide at den udløber helt af sig selv.
Og det er nok det der i virkeligheden er problemet............
Og hvorfor skal staten betale for et privatejet andelsselskabs problem, at genoprette naturen eller finde en anden bæredygtig løsning?
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2014 kl. 09:02
Gudenåcentralen har fået en række forlængelser af deres koncession, og de nye koncessioner kan kun være givet på grundlag af nutidig lovgivning, og derfor er det vel underordnet, hvad Gudenåcentralen i sin tid har aftalt med staten.

Efter gældende lovgivning, der skal de virksomheder som udnytter naturressourcer f.eks. grusgravning rydde op i området, når de har gravet det grus som de har fået tilladelse til, og de samme regler må vel også gælde for Gudenåcentralen, som skal reetablere Gudenåen når deres koncession endelig udløber.

Og Gudenåcentralen ejer jo det areal som p.t. er dækket af Tange Sø, så hvis der ikke er penge i Gudenåcentralen kasse til at betale for en reetablering af Gudenåen, så bør staten beslaglægge den jord der er under søen, og som bliver genindvundet når søen tømmes,

/Lars
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 4567>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down