Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

sulten skarv

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: sulten skarv
    Sendt: 09 Feb 2012 kl. 16:43
Citat: kikophil

For 45 - 48 år siden, da jeg boede i Randers, var kano udlejningen ikke kommet endnu. Da var der stalling højere oppe i gudenåen, samt de årlige laksetræk. Vi havde også et hav af aborre og ål samt alle de fedtede arter - skaller brasen m.m.

Så kom kanoudlejeren på banen. Det hed sig herefter, at kanoerne blev sat i vandet på så lavt vand, at pagajerne rodede godt op i gydegrus og æg m.m.

Jeg fik aldrig selv testet om stallingerne stadigvæk var der, men det forlød, at bestanden havde taget skade. Dengang så jeg aldrig en skarv ved åen - og det var helt ud til Udbyhøj.

Hmmm. måske man skulle skyde en kano i stedet for. Den behøver man ikke at udstoppe, men den fylder lidt rigeligt på væggen LOL
Mvh. - Kim -




Jeg tror der er mange RIGTIG mange der gerne ville skyde en kano! :) 

Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 16:46
Citat: brunsbjerg



og så står landbruget igen forskud!! Angry 

men synes lige du skal overveje hvor mange by beboer som bruger gødning og sprøjte midler i der haver, de har nemlig ingen begrænsninger for dem, men det er der for landmændene fordi det er et erhverv.

Mvh. Brian 
  


Idiotiske udtalelser som denne fortjener egentligt ikke et svar - men så alligevel.

Landbruget står for mere end 90% af forbruget af sprøjtegift - I disse tal er ikke medtaget de ulovligt importerede varer, der netop er afsløret.

http://dn.dk/Default.aspx?ID=28289&Purge=True

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-46611003:importerede-45-ton-ulovlig-gift.html


Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 16:52
Kære Jan,

Jeg er helt enig med dig. 

Vi skal naturligvis sikre at skarven har det godt og ikke bliver truet af udrydelsen. Jeg holder meget af at kigge fugle og synes bestemt, at der skal være plads til en mangfoldighed i vores natur. Også fiskene, så hvis vi ladet biologerne aftemme hvad der er forsvarligt og fornuftigt for, at vi kan bevare en varieret fauna i vores meget kultiveret land, så tror jeg vi står os godt. 

Og ja, du har så sandelig ret i, at der er meget ammestuesnak Wink 

I starten var jeg også meget skepsis over for hvor stor skade skarvene kan gøre for vores stallinger, men jeg blev ved hjælp af faktuelle oplysniger, et hav af rapporter fra biologer og så også egne observationer ved fiskevandene overbevist.

Og noget helt andet du har ret i er, at vores havmiljø generelt ikke har det godt. Ålene er nede å ca. 1% af hvad der var i 80érne. Ålekvabberne, ulkene, tangsnarene, kutlingen (ikke den sorte) skruberne, torskene og meget andet kystnært føde til de støre fisk samt skarven, har det meget dårligt. Åletangen er næsten væk. Vi har alger. Vi har et alt for hårdhændet trawlfiskeri i vores indre farvande. Så vi har store udfordringer i fremtiden.

Derfor må vi stå bag vores forbund DSF, DN, DOF, Greenpeace ol. bi og give dem vores største mandat. Jeg er personligt medlem af mange af dem.

Forsat god debat
Niels Åge Skovbo




Redigeret af niels åge skovbo - 09 Feb 2012 kl. 16:57
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 17:19
Niels Åge, sjovt nok er jeg også selv medlem af de fleste du der nævner - samt et par stykker mere.

Vi må alle gøre vores lille indsats for at hjælpe, Guderne må vide at der er behov for det Ouch
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 17:21
Ja, Jan, det har du ret i med hensyn til Brians udtalelse, den er da næsten lige så idiotisk, men også kun næsten, som at kalde et nyt indlæg for idiotisk.
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 17:28
Hold da op hvor er det befriende at læse indlæg fra bla. dig Niels Åge, godt formulerede, sagligt funderede, og super nedfældede, min tro på menneskeheden får atter et løft, efter at have læst to indlæg fra Brian Jacobsen.

Redigeret af Keld P. - 09 Feb 2012 kl. 17:30
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 19:27
Vedr. havørne så har der i øjeblikket samlet sig 291 stk. af dem samt 8 stk. kongeørne i Danmark. Gad vide om de napper sig en skarv i ny og næ?.

Måske vi kunne fodre dem, så de blev i landet.

Mvh. - Kim -
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 19:51
Kim, skarv står ganske ofte på menuen hos havørnen. Det er reelt en af de eneste naturlige fjender den har i landet.

http://www.dr.dk/P4/Fyn/Nyheder/Fynogoeerne/2011/09/29/151241.htm


Redigeret af Jan Persson - 09 Feb 2012 kl. 19:54
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 20:14
Jan - ja og når det drejer sig om, at beholde ørnene i landet, kunne vi måske gøre som svenskerne. De smider en masse halve grise ud på skærene. Det er noget ørnene kan li. Det ville så også udgøre en naturlig udtyndelses faktor for skarvene her hos os. Da skarven er fredet skal vi (ørnene) nok ikke tynde for meget ud i dem, da vi så står med det problem, at vi skal stoppe ørnene - og de er jo også fredet he he.

Mvh. Kim -
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 20:50
Sjovt med Havørn og Skarv, jeg kan fortælle en selvoplevet historie fra 2010 hvor to ørne valgte at besætte en rede ved Odense fjord, her som i mange andre steder blev der lavet en frivillig fredningszone omkring redeøen på omkring 300 meter, hvilket passede de lokale fritids ålefiskere meget dårligt, da deres rusepladser jo lå på og lige indenfor kanten, men dilemmaet var jo, at før ørnene kom var de sure på skarven, som sad rundt omkring i området, nu var der lige pludselig kun ganske få skarv, da rovfuglenes tilstedeværelse havde sin virkning, så ingen tvivl om at de er bange for silhuetten af en Havørn.
 
Desværre endte den ellers så glædelige historie med at hannen og den stort set flyvefærdige unge blev forgivet i beg. af juni.


Redigeret af Keld P. - 09 Feb 2012 kl. 20:51
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 21:54
Jeg har det stadig sådan, at uanset hvor mange der peger på skarven som synderen, så nægter jeg at tro, at den er den eneste årsag til stallingens tilbagegang.

Jeg vil ikke afvise, at skarven kan ha' en andel i den årsagssammenhæng, som er skyld i stallingens tilbagegang, men jeg er ikke overbevist om, at den alene har det fulde ansvar.

Der er jo også flere som har oplyst, at der lige siden årtusindskiftet, har været en støt tilbagegang i bestandene af stallinger, og i den periode er det jo faktisk kun denne og de to forgående vintre, hvor islægningen har været så omfattende, at skarven ikke har haft mulighed for at søge føde ude i havet.

Er det f.eks. grundigt nok undersøgt, om det kan være nogle bestemte sprøjtegifte, som stallingen er meget følsom overfor, efter hvad jeg har kunnet læse mig frem til, så gyder stallingen i det tidlige forår, og det tidspunkt falder desværre sammen med den første sprøjtning af vintersæden. Der vil jo altid havne nogle af disse sprøjtegifte i vandløbene, og der kan være et eller flere af disse midler, som blev taget i brug i slutningen af 90'erne, som stallingens æg og yngel ikke kan tåle.

En anden mulighed er vores spildevand, alle vandløb tilledes jo renset spildevand, men renset spildevand er ikke 100% rent vand, det er bla. sådan, at den fosfor-fældning, som der i 90'erne blev indført på alle rensningsanlæg, den medfører nogle kemikalierester i spildevandet, og kan vi uden videre frifinde disse kemikalier, og sige at de ikke påvirker stallingens æg og yngel.

Man er også her i de senere år blevet meget opmærksom på, at vi mennesker anvender en lang række produkter, som indeholder kønshormoner, eller stoffer som i meget høj grad ligner kønshormoner, og de har den kedelige egenskab, at de stort set passerer lige direkte gennem vores rensningsanlæg, og det er for længst bevist, at disse hormonstoffer påvirker fiskenes fertilitet.

Og selv om havørrder og laks ikke gyder på samme tidspunkt som stallingen, så kan det det da ikke helt udelukkes, at de massive udsætninger lægger et pres på stallingen, det kan være i form af konkurrence om fødeemnerne, men også at ørredynglen direkte æder stallingens yngel.

Og hvad med alt det gydegrus der er blevet udlagt, er det også egnet til stallingen, eller han man netop begået den fejl, at dække områder der i forvejen var optimale for stallingen, med noget grus som kun ørrederne kan drage nytte af.

Endelig kan rovfiskeriet i de indre danske farvande også være den faktor, som netop har presset skarven til også at søge føde i moser, søer og åerne.

Så min konklusion er forsat, at der er så mange mulige faktorer, som vi slet ikke har nok styr på, at vi ikke kan frifinde alt andet, og dømme skarven den eneste ansvarlige.
Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 21:57
Ja, et havørnepar kan systematisk tømme en skarvkoloni for endnu ikke flyvefærdige unger, som de bruger til at fodere deres egne unger med.
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2012 kl. 22:38

Jeg ved ikke om der kan være noget om det, men en tanke har da strejfet mig, kan det måsk have noget med at der kun er fokus på at få så mange havørreder og laks i vores vandløb.

At de reelt udgør en trussel for Stallingen. vi ved jo at til eks. laksen, ikke vil tolerere en enste fisk i sin nærhed når de er i åen. tænker at det samme kan gøre sig gældende for bækørrederne, dem er der sq.. heller ikke for mange af her i Landet.
 
Så hvor skal stallingen/ Bækørrederne, så være i vandløbet når de bliver jagtet af alle de udsatte laks, som der er alt for meget fokus på efter min mening.
 
Vi mangler at få meget mere fokus på stalling fiskeriet her i Danmark, alle personer som elsker at fiske efter stallinger, skal rejse langt mod nord for at få sit fiskeri opfyldt. Alt imens at laksefiskeriet findes i en alt for stor mængde i baghaven.
 
Dette var blot en tanke!!!
 


Redigeret af Fluefisker - 09 Feb 2012 kl. 23:14
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 00:13
Citat: Keld P.

Men tilbage til det interessante. Jeg savner en ting fra dig. Og det er, at du forholder dig til stallingens pludselige forsvinden.
 
Ikke for at blive ved med at tærske langhalm, men jeg erindrer fra min pure ungdom, hvor jeg fiskede særdeles meget i både Konge og Omme å, at Stallingen dengang var yderst fraværende begge steder, trods det faktum at det var i den periode hvor Skarven var nærmest ikke eksisterende, jeg vil tro det var omkring 1970 - 75.
Som nogle er bekendt med kom der en opblomstring af forskellige årsager, hvorefter de nærmest forsvandt fra Kongeåen igen, så udover vi har et problem nu, så har det tidligere også været tilfældet.


I alle vandløb samtidig...?
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 11:38
Hmmm. for at få de omstændigheder med, at stallingen næsten forsvandt på dens levesteder samtidig, må vi nok erkende, at det skyldes flere sammenfaldende omstændigheder.

I forvejen var bestanden jo langt nede, så hvis de få gydedygtige stallinger forsvandt eller blev kraftigt decimerede ved f.eks. menneskelig hjemtagning, ville der ikke være store overlevelsesmuligheder for resten af stallingerne. De øvrige ørred/lakse udsætninger kunne så have ryddet resten af vejen.

Nu kunne jeg jo så lade landbruget - og skarven være, men for "sammenholdets" skyld synes jeg at landbruget og miljøet skal nævnes, da disse ting jo går hånd i hånd (ingen kritik). Skarven kan jo også godt tænke sig en fersk fedtfinne/stalling sandwich, så den skal ikke glemmes, da det jo som nævnt bare er få "bærende stallinger" der skal fjernes, før det endelige kollaps.

Bare en tanke
Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 10 Feb 2012 kl. 11:40
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 14:26
Der er flere faktorer i det stalling-mysteriet, men tilbagegangen kom vel efter de to hårde isvintre. Der kunne skarven være en af banditterne. Forbundet har i Sportsfiskeren skrevet, at den seneste vinter ikke gav voldsom skarv-hærgen på bestandene, men skaden kan jo være sket allerede i de to kolde vintre.
 
Forbundet skriver også et sted, at vores fiskeri ikke har nævneværdig betydning for stallingens bestande.
 
Dertil kommer så, at det ser ud til ikke kun at være et geografisk problem, så en lokal ophobning af skadelige stoffer, er vel heller ikke en helt sandsynlig årsag.
 
Bækørreden er nok et helt andet problem. Fiskeplejen har i høj grad arbejdet for at fremme havørredgener, og så får man jo sjovt nok havørred i sidste ende. Man burde nok i langt større udstrækning have medtaget bækørredgener i plejen.
 
Jeg har kendskab til en mindre, en ret kort å i Limfjordsområdet, hvor der ikke er spærringer, og hvor der ikke har været fiskepleje overhovedet, og sjovt nok er der der en ganske fin bækørredbestand sammen med en fin havørredopgang. Derfor holder de få lodsejere på åen til en meget lille kreds af lystfiskere, og gemmer navnet på åen for næsten alle. Jeg er desværre kun en sjælden gang inviteret til at fiske der.
 
Men hvad kan man så lære af det - naturen er den bedste forvalter af en bred bestand med begge ørredtyper Wink 
mvh
kjeld


Redigeret af Kjeld Willerslev - 10 Feb 2012 kl. 14:28
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 17:34
Hej Kjeld

Det store stallingmysterie he he - ja det lyder jo næsten som en gang Sherlock Holmes Big smile
Så længe vi holder alle muligheder åbne uden at pege fingre af enkelte, så rammer vi måske den rigtige "gift" der har decimeret stallingbestanden.

Jeg kan ikke i hovedet huske hvilke vintre der har været ekstra hårde ved stallingen, men det lader jo "måske" til, at stallingen er ekstra sart overfor store svingninger i vejrliget sammenlignet med vores ørredtyper der klækkes/lever under samme forhold.

Jeg bliver ved med, at have en tanke i baghovedet om, at det er føden der er den skyldige faktor, men kan ikke lige sætte en finger nøjagtig på stedet, men måske det kommer.

Om skarven egentlig har hærget blandt stallingerne ville jo være godt at få be/af kræftet, da vi så kan komme langt videre i processen vedr. stallingdød!.

Bækørreden! he he. Ja det er godt nok nogle år siden, at jeg har trukket en bækørred 50+ på land. Så vidt jeg ved, ligger stedet stadigvæk uberørt hen, så mon ikke jeg skal have luftet min nye fluestang i år he he. Og de kommer naturligvis ud igen. Jeg ville få dårlige fornemmelser, hvis jeg skulle sidde med sådan et pragtstykke på tallerkenen. Næææææh - ud og lave nogle flere af slagsen he he.

Kjeld - når du skriver, at forbundet skriver, at vores fiskeri ikke har nævneværdig indflydelse på stalling tilstalden, er jeg ikke helt enig med forbundet. Når bestanden er helt nede på katastrofe tilstand, skal der ikke mange "blåmænd" med hjem i fisketasken, før at situationen bliver katastrofal.

Sjovt nok, at du sådan har viden om en "hemmelig" å i det nordjyske - det har jeg nemlig også - 2 stk. oven i købet. En med flotte bækørreder og havørreder - og 1 med store bæk og regnbuer.

Kom så sommer - hep hep Big smile
Mvh. - Kim -
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 18:44
Kim, der er flere af dine bud på mulige årsager, der sagtens kan slettes af listen. Først og fremmest har stallingen ingen som helst problemer med hårde vintre. Der er faktisk eksempler på det modsatte, hvor en stenhård isvinter fulgt af voldsom forårsflom rensede op og blotlagde skjulte alknuder, sten og grus i lange baner. De kommende år blomstrede bestanden op. Det er helt naturligt med udsving i bestanden. Bare ikke så voldsomme og udbredte som her.

Stallingen har levet side om side med ørred og laks i årevis i masser af åer, og der er heller ikke sket pludselige udsving i bestanden her.

Fiskepresset er heller ikke synderen. Der er ikke tradition for at tage mere end en enkelt stalling med hjem en sjælden gang, så fredningen har sikkert mest symbolsk betydning.

Det er værd at holde fokus på, at det er sket så pludseligt og samtidig over hele Jylland. Og så skal man måske også notere sig, hvad de mest indsigtsfulde folk på området siger. Både hvad de udelukker, og hvad de peger på.

Den store stallingeundersøgelse er ikke færdig endnu, så ingen kan selvfølgelig drage 100% sikre konklusioner. Men i lyset af, hvor meget der peger i retning af skarven, er der al mulig grund til at gøre så stor en indsats som muligt indenfor de regler der er nu.

Johan
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 19:18
Hej Johan
Ja den med de hårde vintre som evt. årsag til indhug i stalling bestanden, tror jeg nu heller ikke på, da der jo i vores nordiske lande "Island" er store og prægtige stallinger i mange af deres åer.

Hvis der er en undersøgelse vedr. stalling decimeringen,  i gang nu - kan vi efter min opfattelse ikke begynde at "jagte" skarven som syndebuk endnu. Vi mangler flere "facts" på bordet om de øvrige deltageres aktivitet på området.

Egentlig mangler vi jo nogle proffer, der kan videregive deres oplysninger her på nettet, så alle vi andre ømtålelige og nysgerrige tastatur ekvelibrister, får muligheden for, at fortsætte vores løse tankesæt uden at skulle præcisere


Til top
Anders Halborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders H

Tilmeldt:: 05 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 19:21
Jeg mener ikke der på nogen måde er belæg for, at gi' skarven hele skylden for tilbagegangen i bestanden af stallinger. Stallingerne og skarven er begge to arter som er indvandret til den danske natur efter sidste istid, og der er altså ikke nogen som kan bilde mig ind, at det først er inden for de sidste ti år, at skarverne er begyndt at fiske i de jyske åer.

Det forekommer mig, at det passer alt for godt ind i nogens kram, at det skarven som bliver udråbt som skurken, så alles øjne rettes mod den, og det dermed bliver acceptabelt at gennemføre endnu en masseudrydelse af skarverne.

Tilbage i 50'erne og 60'erne forsvandt der også hen over et par årtier i tusindvis af storke fra det danske landskab, og dengang var alle, også de kloge enige om, at det skyldtes de indfødtes jagt på storken, i de områder af Afrika, hvor den opholdt sig om vinteren. Man underviste endda folkeskolens elever i, at sådan forholdt det sig.

Man var slet ikke i stand til at se, at storken klarede sig helt fint i en række andre lande, i østeuropa hvor landbruget ikke var nær så intensivt, der var og er storken ligefrem talrig.

I dag ved vi godt, at det var det hæderkronede danske landbrug som udrydde storken, for lige efter anden verdenskrig kom traktoren til landet i store antal, og den frigjorde tid og ressourcer til, at man kunne dræne og opfylde i titusindvis af vandhuller og vådområder, som lå spredt ud over det danske landskab, og det var jo netop her storken fødeemner levede. For at gøre ondt endnu værre, så begyndt man også at sprøjte med DDT mod skadedyr i afgrøderne, og det decimerede også de insekter som storkens fødedyr levede af, og det var for alvor med til at besejle storkens skæbne.

Og her ude på landet, der ser jeg ganske tit landmænd, som sprøjter helt ud over de små vandløb og drængrøfter. Det er netop sådan, at de steder hvor markerne grænser op til natur og vådområder, der får de lige en dobbelt randbeskyttelse, og det er gerne med de yderste led af sprøjtebommen inde over åen eller vådområdet.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 21:55
Anders, jeg synes, du rammer helt forbi skiven. Ingen påstår, at skarven skal have hele skylden. Det er skrevet adskillige gange i tråden. Og det er da helt indlysende, at det havde set helt anderledes ud, hvis landbrug og industri havde holdt snitterne fra vores vandmiljø. Men det er bare den situation, vi står i nu, og den kan kun ændres meget langsomt. Tør du tage chancen og satse på, at stallingen kan vente på, at naturen retter tingene selv? Hvis den gør det. Tag med i betragtning, at nogle af Europas førende eksperter på feltet peger på skarven som den mest sandsynlige årsag til dette pludselige kollaps i bestanden.

Du er nødt til at holde tingene adskilt her. Vi kan jo ikke skrue tiden tilbage og lave om på tåbelige beslutninger, der har kostet dyrt for vandløb, søer og fjorde. Skal problemet løses, må man selvfølgelig tage udgangspunkt i situationen, som den ser ud lige her og nu. Og så hjælper det ikke at lave det om til et spørgsmål om skyld, og hvad vi burde have gjort. Hvis mennesket har indført mellemskarven, er det ikke dens skyld. Men hvis det er mellemskarven, der er problemet, skal vi så se til, mens den æder de sidste stallinger i danske vandløb?

Johan


Redigeret af Johan - 10 Feb 2012 kl. 23:40
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 22:01
Jamen Kim, profferne har skam været på banen længe, og på det store infomøde sidste år op til fredningen, blev der peget på skarven. Ikke som hug og nagelfaste facts. Men ordlyden gik noget i retning af: "alt vi undersøger, peger på skarven".

Johan
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 22:34
Jeg er indtil videre stået af her, men kan da glæde med at jeg i tre dage har siddet og fotograferet dykænder ved Odense å´s udløb, og ingen dage har jeg set mere end to skarver, hvilket jo er mystisk når stort set hele Odense fjord er tilfrosset.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 22:44
Hej Johan og Kjeld

Når man kører igennem tråden, synes jeg, at man mere og mere får indtryk af, at der er et behov for en gennemgribende undersøgelse af skarvens færden og evt. fouragering i vores indre ferske vande.

Hvis ikke vi har nogle akkurate studier af skarvens evt. skurkagtige opførsel blandt vores stalling bestande mm. bliver vores antagelser aldrig mere end til gætterier!.

Så hit med nogle facts Big smile
Mvh. - Kim -
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 22:59
Der er tonsvis af info på nettet om skarven.
Dette er den første man finder hvis man googler den.

http://www.dofbasen.dk/ART/art.php?art=00720

Mvh
Jim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 23:05
Og så lige Big smile
Da vores hårde vintre er så spredte, kan man vel ikke lave et hurtigt overblik over skarvens gøren og laden. Det bør nok vare over en årrække på 12-20 år hvis det hele skal med.

Skarven er jo i Danmark som en mellemstation.

Da jeg var dreng, så jeg (næsten) aldrig en skarv, og skulle der komme en på tværs af vejen, pegede vi fingre efter den, og råbte - så i den, hvad var det for èn. Nu sidder de jo 10 meter ved siden af èn, når man sidder og fisker på "molen". De fanger oven i købet flere fisk en èn selv!.

Johan:  Det er meget muligt, at jeg rammer langt forbi årsagen til stallingernes forsvinden. Du nævner så selv skarvens "fritagelse" som syndebuk, men det er nok vigtigt, at vi holder alle evt. syndebukke åbne, således, at vi på et tidspunkt kan lave os en "shake" af de mest mistænkelige syndere - og udfra dette angribe problemet, og evt. genskabe de dejlige stallinger - således at de atter kan ses i stimer up streams - jubiiiiiiiiii Big smile
Mvh. - Kim -
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 23:10
Hej Jim

Så ikke lige, at du havde skrevet.

Jeg har læst noget om skarven, men er dog ikke gået i dybden, da jeg ikke lige har den sorte fedtløse fiskespiser som nummer 1 på syndelisten........

Jeg læser på det i morgen..........

Mvh. - Kim -
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 23:12
Citat: kikophil

Hvis ikke vi har nogle akkurate studier af skarvens evt. skurkagtige opførsel blandt vores stalling bestande mm. bliver vores antagelser aldrig mere end til gætterier!.

Så hit med nogle facts Big smile
Mvh. - Kim -
Antagelser og gætterier!!!!! ---> helt ærligt!, skarverne holder sgu ikke Lalandia ferie i Gudenåen, de tømmer åen for fisk, det behøver man sgu ikke videnskablige studier for at kunne fastslå:


Redigeret af Steen Kehler - 10 Feb 2012 kl. 23:13
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 23:16
Citat: Keld P.

Jeg er indtil videre stået af her, men kan da glæde med at jeg i tre dage har siddet og fotograferet dykænder ved Odense å´s udløb, og ingen dage har jeg set mere end to skarver, hvilket jo er mystisk når stort set hele Odense fjord er tilfrosset.


Det er nok, fordi du sidder der...Wink
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 23:23

Ja Kim det passer nu ganske godt med tallene, at da vi (50èrne) var knægte så vi aldrig skarv nogen steder...der var ganske enkelt næsten ingen ift nu hvor tallet af mellemskarv ligger på 75-82.000 stk.

Dette tal har været rimeligt stabilt siden 1993.

Og når vi ved hvad sådan en karl kan fortære af fisk i løbet af et år, så kan man næsten undre sig over at der overhovedet er fisk tilbage.


Mvh

Jim.

Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 23:34

[/QUOTE] Antagelser og gætterier!!!!! ---> helt ærligt!, skarverne holder sgu ikke Lalandia ferie i Gudenåen, de tømmer åen for fisk, det behøver man sgu ikke videnskablige studier for at kunne fastslå:
[/QUOTE]
 
Det synes jeg nu nok er lidt voldsomme udtalelser baseret på dine egne meninger og holdninger (som du har ret til at have), og én billed dokumentation (nej, det er ikke en opfordring til at ligge flere billeder op). Det er nok ikke helt tilfældigt, at diverse folk tager lange uddannelser indenfor natur og miljø, hvis det var helt så simpelt. Wink Jeg forstår ikke helt, hvad det er, der er så "skræmmende" ved videnskab for nogle på dette forum... Vi kan trods alt ikke alle være eksperter i alle områder, derfor uddannes specialister indenfor et givent område. Dem kan vi så være enige eller uenige med. Men det er nok en god idé at høre deres mening indenfor deres fagområde. Smile
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2012 kl. 23:53

Hej Jesper.


Jeg er faktisk rimeligt enig med Steen Kehler i den udtalelse, man behøver faktisk ikke noget ornitologisk professorat for at forstå hvilken skade skarven forvolder på fiskebestanden.

Som jeg netop lige skrev, så er der tonsvis af info på nettet om skarven, og med et antal på omkring 80.000 fugle som hver især æder ½ kg om dagen...ja så taler vi i runde tal om at skarven årligt æder mere end 14 mill kg, altså omkring 14.000 tons.

Og efter som skarven fortrinsvis finder sin føde i kystnære egne samt vandløb....ja så er dette billede som Steen henviser til hverken badeferie i Lalandia, eller nogen undtagelse, men sikkert et ret almindeligt syn mange steder.

Faktisk forstår jeg ikke at nogen kan være i tvivl om at skarven bærer en stor del af skylden for en faldende fiskebestand.


Mvh

Jim.

Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 00:04
Citat: Georgi


 
Det synes jeg nu nok er lidt voldsomme udtalelser baseret på dine egne meninger og holdninger (som du har ret til at have), og én billed dokumentation (nej, det er ikke en opfordring til at ligge flere billeder op). Det er nok ikke helt tilfældigt, at diverse folk tager lange uddannelser indenfor natur og miljø, hvis det var helt så simpelt. Wink Jeg forstår ikke helt, hvad det er, der er så "skræmmende" ved videnskab for nogle på dette forum... Vi kan trods alt ikke alle være eksperter i alle områder, derfor uddannes specialister indenfor et givent område. Dem kan vi så være enige eller uenige med. Men det er nok en god idé at høre deres mening indenfor deres fagområde. Smile
Når flere hundrede skarv vælter rundt i åen, så er der altså ikke nogen fisk tilbage - det behøver man altså ikke være specialist for at se.
- Jeg har selv 2 naturvidenskablige uddannelser med tilsammen 6½ års studietid, men selv et barn i børnehaveklasse vil komme frem til den samme konklusion.
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 00:22

Hold nu lidt igen Wink 

Jeg siger jo ikke, at skarven ikke har indflydelse på fiskebestanden. Og stallingerne, som vi her debaterer. Jeg TROR da også, at skarven tager sin del.
 
Men skarven er næppe den ENESTE der er skyld i nedgangen i bestanden. Som jeg tror det er nævnt før, så burde vi jo kunne se det i de kommende år med nedgangen i bestanden af skarv.
 
Derfor mener jeg, at det er interessant at få belyst hvilke andre faktorer der spiller ind, for at få det fulde billede af situationen. På den måde kan der sættes mest effektivt ind. Hvis det så er skarven der er hoved synderen, så er det jo sådan det er, og så kan der aggeres efter det.
 
Jeg bestod i øvrigt fint børnehaveklassen Steen. Jeg fik endda en fin guldstjerne! 
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 01:41
Det er jo slået fast med freaking 1000 tommers søm at NEJ skarven er naturligvis IKKE den eneste trussel modstalling/smolt/Ål/div andre arter.

MEN denne tråd skal ikke omhandle Landbrug, lystfiskeri eller en tanker der er stødt på grund, det er om SKARV! og om deres trusse, intet andet, vi kan jo os begynde og diskutere om solen i virkeligheden er rund, men det har INTET med Skarv og gøre. 

Skarven predatere ISÆR i de hårde vintre som denne desværre er blevet) HÅRDT på ALLE fiske arter, og den er rigtig dygtig  til og dyrke sit fiskeri hvor det er sværest for fiskene og gemme sig, nemlig på de øverste stræk af åerne, ELLER i stimerne af fisk på de brede dele af åen, det er en fugl som i den grad har udviklet flere skræmmende tekniker for og jage endnu flere fisk, bla kan i læse om en af dem her  http://www.vibfisk.dk/files/pdf/Skarven%20p%E5%20rov%20i%20Hald%20S%F81.pdf



Jeg syntes det er skræmmende historier der kommer flere og flere steder fra at så snart kolonierne er store nok, ja så "invadere# de altså nemt en å, bare se steens billeder, der har ikke været meget der har overlevet den dødspatrulje der.

Morten
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 01:44
Er meget på linie med Anders Halborg og ønsker at sparke en lille kendsgerning ind i den sobre diskussion. Rørskoven i Gudenåsystemet har det skidt. Den er i synlig tilbagegang. Man har sprøjtegifte under mistanke. Min simple tanke er. Virker sprøjtegifte på små organismer, virker de nok også på de større. Kan det tænkes at sprøjtegifte spille en altafgørende rolle for stallingen, hvis nu det skule vise sig at være en relativ sart fisk?
Skarven har været her i 10.000 år. Stallingen har sikkert været her lige så længe. Sprøjtegifte er en noget nyere opfindelse, og vi har vist ikke helt styr på konsekvenserne!
Fortsat god debat
Kristian
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 09:26
Hej Morten!
 
Debatten har for længe siden bevæget sig ud over skarv. Og så alligevel. For vi kan alle blive enige om, og det tyder de foreløbige undersøgelser da også på, at skarven tager en stor del af bestanden. Det er også min opfattelse, Jim, du selv og andre har dokumenteret en del om den sag.
 
For nu at holde fokus på et af de emner der har været oppe i forbindelse med skarven, så er er det tilbagegangen i stallingen. Så kan vi udrydde skarven nu. Men hvis nu det OGSÅ forholder sig sådan at det er stallingens gydebetingelser/evne der er problematiske, så vil det jo ikke hjælpe stort på stallingen. Hvem ved, det kan være at også klimaforandringer har indflydelse på stallingen eller for den sags skyld skarven.
 
Derfor opponerer jeg mod, at hvis skarven var væk var problemerne løst. Vi kunne i ekstremerne først udrydde skarven for derefter at konstatere, at stallingerne ikke gik nævneværdigt frem, eller fortsatte tilbagegangen.
 
Menneskeheden har flere gange gennem historien udryddet dyrearter, som blev betragtet som skadedyr - og efterfølgende konstateret at det havde andre skadelige følgevirkninger i naturen. Det er som bekendt for sent når de er væk.
 
Jeg er IKKE skarv fortaler. Jeg har heller ikke svarene. Men i min optik kan vi ikke fokusere ensidigt på skarven i miljøet, uden at tage øvrige forhold i naturen med.
 
Steen, qua dine uddannelser ved du helt sikkert mere om natur og miljø end de fleste af os. Men jeg formoder ikke, at du pt. sidder og arbejder på en videnskabelig rapport på årsager til nedgangen i bestanden af stallinger, der inddrager alle tænkelige faktorer.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 10:46
Tjaaaa.

Grunden til, at jeg tidligere nævnte, at der også i 50 og 60 erne var nedgange i stallingbestanden var for at pointere, at der netop er andre faktorer der taler imod stallingens livsbetingelser. På det tidspunkt var der nemlig ingen skarv fouragering i åerne, da der næsten ingen skarv fandtes i danmark. Så man endelig en komme lavt flyvende over bølgetoppene kaldte vi dem nu også for ålekraver - men det er så en anden ting.

Steen Kehlers skarvparty billede er jo ikke særligt gammelt, men ikke desto mindre ildevarslende for fiskene i området. Så længe man ikke har et totalt billede af hvad der tilsammen udrydder vores stallinger, bør man derfor advare folk imod at få tunnelsyn af denne slags billeder, da det kun viser et øjebliksbillede, og ikke hvad der evt. gemmer sig under overfladen af evt. pesticider/giftstoffer m.m.

Bortset fra det, er det jo lige før, at jeg under skarvflokken deres fiskevandspantomime som de tydeligvis nyder. Det er bare en skam, at fiskene i vores øjne ligesom går til spilde,, da der jo ikke sidder meget kød på en skarv. Gad vide, om deres fjer kan bruges til vådfluer, da de jo ikke har fedt i fjerene hmmm....

Mvh. - Kim -
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 15:20
Citat: zziplex

Er meget på linie med Anders Halborg og ønsker at sparke en lille kendsgerning ind i den sobre diskussion. Rørskoven i Gudenåsystemet har det skidt. Den er i synlig tilbagegang. Man har sprøjtegifte under mistanke. Min simple tanke er. Virker sprøjtegifte på små organismer, virker de nok også på de større. Kan det tænkes at sprøjtegifte spille en altafgørende rolle for stallingen, hvis nu det skule vise sig at være en relativ sart fisk?


Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad sprøjtegifte betyder for stallingen i Gudenåen. Men det er nok ret ufarligt at påstå, at problemer i Gudenåen ikke kan forklare tilbagegang i resten af landet. Og i øvrigt vil det undre mig meget, hvis det hold, der er på sagen (bl.a. Jan Nielsen og Niels Jepsen fra DTU Aqua) ikke har taget det med i betragtning, når de udpeger skarven som den mest sandsynlige årsag til bestandens kollaps.

Skarven har været her i 10.000 år. Stallingen har sikkert været her lige så længe. Sprøjtegifte er en noget nyere opfindelse, og vi har vist ikke helt styr på konsekvenserne!


Svenske Christer Olburg har gravet i underarternes oprindelse, og er kommet frem til, at alle europæiske knoglefund op til 15-1600 tallet stammer fra storskarven. Man kan læse hans afhandling her:

http://www.fiskevatten.se/Den_kinesiska_skarven_Phalacrocorax_carbo_sinensis_Blumenbach_1798_av_Christer_Olburs_2008-10-15.pdf

Jeg har brugt en del timer på at lede efter andet materiale om underarterne og har ikke fundet noget, der peger i anden retning. Det betyder selvfølgelig ikke, at det ikke findes. Men det kunne være interessant at få det belyst lidt mere. Det vil nemlig stille det hele i et noget andet lys! Først og fremmest selvfølgelig i forhold til håndtering af invasive arter. Men i forhold til din betragtning om, at stalling og skarv har levet side om side i 10.000 år, har det selvfølgelig også betydning i og med, at storskarven er knyttet til åbne kysterm, og formentlig ikke har haft stalling på menuen.
Skulle det vise sig, at mellemskarven altid har været her, er det ikke specielt relevant i forhold til den aktuelle situation. For som alle hele tiden har været enige om (hvilket desværre ikke er gået op for alle), fisker skarven nu på fiskebestande, der er stærkt påvirket af menneskets adfærd. Og hvis bestandene ikke kan holde til skarvprædationen, er det der, der skal sættes ind.
Man skal selvfølgelig ikke kun sætte ind overfor skarven. Og mange steder er der allerede sket store forbedringer, der giver bedre betingelser for fiskene.

Johan


Redigeret af Johan - 11 Feb 2012 kl. 15:30
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 15:26
Kim...hold nu fokus!! Alle...ALLE!! er med på, at skarven ikke er den eneste trussel. Hvis man tror det, er uvidenheden om natur total. Så lad os nu begrave den. Vi ved det godt! Mon ikke også nogle af Europas førende eksperter har det med i betragtning, når de siger: "alt vi undersøger, peger på skarven"! Kom nu videre!!

Johan
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 15:42
Kan i så ikke oprette en Stalling/miljø tråd? 

Den her Handler og bør KUN omhandle skarvens indvirkning, ikke alle mulige andre problemer som selvfølglig også er der, og vægter tungt, men som bare ikke omhandler SKARV!
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 16:10
Citat: schultz92

Kan i så ikke oprette en Stalling/miljø tråd? 

Den her Handler og bør KUN omhandle skarvens indvirkning, ikke alle mulige andre problemer som selvfølglig også er der, og vægter tungt, men som bare ikke omhandler SKARV!
 
Det er godt nok svært at diskutere hvis nuanceringen skal afgrænses af enkeltpersoners holdninger når vi FORELØBIG ikke har set et eneste videnskabeligt bevis for hvorfor stallingen skulle været truet af skarven, kun af skarven, intet andet end skarven og alle dens ugerninger, til evig tid, amen!
Det skal altså videnskabelige fakta på bordet(og sådan noget tager tid - lang tid) og ikke foreløbige konklusioner, ammestue-snak og subjektive holdninger frem i lyset. 
Hvad nu hvis den globale opvarmning der har øget vandtemperaturen på kritiske tidspunkter i stallingens opvækst der således gør at stallingens geografiske udbredelses område har rykket sig? Eller der spiller kemiske faktorer ind fra de genskabte våde enge der dukker op langs næsten alle vandløb? 
Hvis vi kun må diskutere skarvens predation, i en tråd der starter med et billede af en fugl der er ved at gabe over for meget fordi det er det DU vil, så mangler vi da vist en sjov hat af sølvpapir nogen af os.......Wink

"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 17:20
@Tom du er fandme tung og danse med.


Hvad er det der er svært og diskutere?

Denne tråd må man formode er oprettet for og påpege at SKARVEN er et større og større problem og trussel, den er IKKE oprettet for og diskutere alt muligt andet!

Du virker som endnu en der ikke læser mere end et par ord af et indlæg før du banke nogen ord ind i et indlæg. 

Du begynder da ihvertfald og snakke om global opvarmning osv... SUK! 

Desuden er det ikke hvad JEG vil! det er hvad sagen HANDLER om, og ikke hvad DU vil have den skal handle om.

Hvordan kan det være så svært kun og forholde sig til en ting, uden og skulle indrage 100 andre faktore ? 

Jeg HADER og gentage mig selv, MEN for dem som åbenbart ikke gider læse et helt indlæg af gangen kan jeg da lige sige igen, JA der er 10000 andre faktore der spiller ind, JA der er STØRRE problemer end Skarv for de danske fiske basser.

MEN her i de her hårde vinter måneder ER det altså skarven der predatere hårdt på åernes øverste fiskebestanden, og hvis du mener andet er det det vidst dig der skal finde sølvpapiret frem. 

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 18:16
Er der nogen der ved hvad tid Netto lukker om søndagen ? LOL

Mvh
Jim.
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 18:21
@Jim  http://lmgtfy.com/?q=netto+om+s%C3%B8ndagen#

Redigeret af schultz92 - 11 Feb 2012 kl. 18:22
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 19:11
Morten, linker du lige til det du mener der retfærdiggør at  dine holdninger er bedre end mine i tråden her?
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 19:15
Du begynder da ihvertfald og snakke om global opvarmning osv... SUK!
 
Egentlig ikke noget Tom selv har fundet på, det er faktisk noget der har været diskuteret på højere plan, så du behøver ikke sukke så dybt.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 19:21
Citat: zziplex

... Man har sprøjtegifte under mistanke. Min simple tanke er. Virker sprøjtegifte på små organismer, virker de nok også på de større. Kan det tænkes at sprøjtegifte spille en altafgørende rolle for stallingen, hvis nu det skule vise sig at være en relativ sart fisk?
Skarven har været her i 10.000 år. Stallingen har sikkert været her lige så længe. Sprøjtegifte er en noget nyere opfindelse, og vi har vist ikke helt styr på konsekvenserne!
Fortsat god debat
Kristian
Fisk som stalling og bækørred er relativt mere tolerante overfor et evt. mikroskopisk indhold af sprøjtegifte i vandet end f.eks. vårfluelarver, div. nyfmer, gammarus m.v. og da der ikke er observeret nedgang i disse "smådyrs" bestande, så er det ikke relevant at inddrage sprøjtegifte som en afgørende faktor med hensyn til fiskebestandenes nedgang.

Redigeret af Steen Kehler - 11 Feb 2012 kl. 19:23
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 19:25
@Jeg gir fandme snart op. det er sgu en børnehave herinde , ja undskyld mig , men fandme om ikke du Keld skytte lige dukker op og siger noget fuldstændigt LIGEGYLDIGT IGEN! hvad er det der er så uforståeligt?? 

Man skulle tro jeg ikke skriver noget i mine indlæg. prøv dog for pokker og læs hvad jeg skriver!

Jeg MEDGIVER 110% i der er RIGTIG mange andre faktore end skarven inde over de problemer der er i miljøet/naturen, men det er jo for pokker ikke de faktore vi diskutere er det det? jeg gik nemlig helt og troede det handlede om SKARVENS jagt og ædegilde , og ikke ALLE de andre faktore der OGSÅ spiller ind! JA der er spildevands problemer, gødning, div gifter bliver pumpet ud i åerne, det hele er af helvedes til, og derudover er der vejr ændringerne, MEN altså for pokker drenge, kan i ikke lige prøve , og her ved jeg godt det er meget og forlange, men PRØVE og forholde jer til SKARV i denne tråd?  

VI kunne skrive side op og ned ( der er allerede for mange fyld indlæg i denne tråd ) med div forklaringer, og årsager til ( BLA stallingens nedgang, men nu handler den her tråd HELLER ikke om STALLINGER! ) div arters nedgang, og manglende gydning etc, men den her tråd handler vel i den grad om Skarv, og udover dens jagt på de øvre træk af åerne i vinterperioderne, er det os foruroligende hvordan den er set jage ål, og i særdeleshed, i de perioder hvor udsætningerne foregår på bla hald sø, jeg syntes vi skal forsøge og diskutere om skarven i denne tråd fordi den er ... ja oprettet omkring skarv! og så kunne man jo oprette en sprøjtegifts tråd hvis man virkelig så gerne vil diskutere dette?

ALT for mange tråde herinde tager sindsygt mange drejninger i debatter , og det er i sig selv uundgåeligt, men denne tråd handler efterhånden kun om en flok der råber " dræb den usle fugl " på den ene side,  og en anden flok der råber " hvad så med sprøjtegift og klima ændringer og ikke og forglemme manglende dokumentation " på den anden side. 

For pokker hvor er det ærgeligt man ikke bare kan føre en debat uden den skal omhandle alt muligt fuldstændigt ligegyldgigt.

/rant over.
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2012 kl. 19:28
Citat: TBH

Morten, linker du lige til det du mener der retfærdiggør at  dine holdninger er bedre end mine i tråden her?


Første indlæg i tråden handler om.. a du bliver nok chokeret nu. SKARV! Overskriften bære os lidt præg derhen ad , SKARV! .. IKKE sprøjtegifter, og div andre ting som OGSÅ har en kæmpe indflydelse på miljøet! 

Morten.


p.s jeg havde nok bare for høje forhåbninger om man virkelig kunne føre en debat , uden den tog et sidespring på sidespring. 
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down