Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er laksekvoten rådden?

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Er laksekvoten rådden?
    Sendt: 03 Dec 2010 kl. 09:28
Kære "Jonas"

Er du sikker på at DTU-Aqua og myndighederne tolker på samme måde som dig mht. om kvoter bør/skal/reelt forsøges opbruges til glæde for flest mulige?
Er du sikker på at man fra myndighedernes side var tilfredse med fordeling og udnyttelse af de 90 laks i 2010? Tror du at vide at de bifaldt det man gjorde her i 2010?
...Men den slags bekymrer du dig vel ikke om.

Jeg er forundret over din arrogance i forhold til Gert og hvad han har gjort/ikke gjort. Hvem har gjort dig til herre over hvad der moralsk korrekt i forhold til hvad han høster og har høstet? Smagsdommer! Definerer DU hvad der er ret og "rimeligt" i forhold til Gert? Sig nu hvem du er "Jonas" -tør du? "Åh, gid du gad gide du dorske hvalfisk" (frit efter "Det forsømte Forår") Wink

Det er denne "magtrus" jeg før har omtalt, der nu helt åbenlyst folder sig ud, og med Janteloven i hånd dømmer levende og døde Wink

Selvom man er i mindretal kan man godt have ret i at flertallet, og ikke mindst dets repræsentanter bærer sig forkert ad ...og det står da soleklart, at det ikke er nok for "dig" at få ret og magt, du skal også helst trampe på  mindretallet og gnide salt i sårene...

Jeg er nu selv stor tilhænger af demokrati, men må alligevel citere Niels Hausgård og spørge: "...Om de flest er de bedst, eller bare de flest?"


Redigeret af FD - 03 Dec 2010 kl. 10:33
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2010 kl. 10:01
Kære Jonas
Som en klog mand engang sagde - "Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves" - den sætning passer vist godt på vores kamp.... så må du jo vende sætningen til din fordel, det er jeg sådan set ligeglad med.
Hvis jeg nu afslører mit rigtige navn, vil du så ikke også afsløre dit???? Jeg starter - jeg hedder ikke Claus Julius, men faktisk er jeg ham den lille fede nisse fra nissebanden.... så, nu er det ude og jeg er lettet.
Jeg gider ikke diskutere med en person der gemmer sig bag et dæknavn, men jeg er sikker på at vi mødes til et af de kommende møder i SU....
Glædeli jul
mvh
Den fede nisse fra nissebanden
Til top
Gert Mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ribevesteraa

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ribevesteraa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2010 kl. 12:07
Citat: job2

At tage og give, hvem kender Julemanden?

 

Mange forhold her i livet handler jo om at tage og at give igen. Det minder mig om, at jeg har glemt at svare på et indlæg fra Gert Mikkelsen, som skrev: så tager jeg meget gerne en diskusion om hvem af os 2, der har arbejdet mest for det her åsystem?”

 

Det spørgsmål er hurtigt besvaret. Gert har arbejdet meget mere for Ribeå systemet end jeg har. Er lidt i tvivl om det er 10 gange mere eller 100 gange mere, men der må være deromkring og jeg vil gerne takke Gert for alle de positive ting han har gjort for at ophjælpe fiskebestanden i Ribeå.

 

Men når det er sagt vil det nok også blive svært at finde en der har taget så meget fra åen som Gert. Det må dreje sig om mange tusinde ål, mange tusinde havørreder, samt værdier fra fisk og fiskekort for mange millioner kroner.

 

Når man har taget så meget synes jeg godt man kan give noget igen, det vil kun være hvad man kunne forvente.

 

Men hvis vi alle sammen løfter i flok og Gert også er med, kan det jo kun blive fornøjeligt at være lystfisker i Ribeå i fremtiden.

 

Det bliver det sidste indlæg fra min side. Tak for en god tone fra de mange og husk, at uhøfligheder fortæller deres helt egen historie om den der fremsætter dem.

Med venlig hilsen / Glædelig Jul

Jonas som hedder Jonas og som er medlem af Gelså Sammenslutningen!

Dette er ikke for at retferdiggøre min indsats, men at skal hører på en unavngiven person, der prøver at få Vesteråen og dens lystfisker til at ligne gribbe der bare vil høste, så vil jeg da gerne fortælle lidt om hvad jeg har bidraget med, så forventer jeg at "Jonas" fortæller hvad han og hans forening har bidraget med.
 
Med hensyn til udsætning, så har jeg i år udsat 106.000 stk ål i Åsystemmet, til dette arbejde skulle jeg bruge lidt hjælp, det krævede 3 opringninger til medlemmer af Konsortiet så var udsætningsholdene klar, yderlig har flere ytret ønske om at hjælpe, både RSF medlemmer og Konsortie medlemmer. Så hvis der skal bruges hjælp så er der muligheder nok, men det kræver jo en hendvendelse når der sker noget.
 
Jeg har som den eneste i Åsystemmet indført modhageløse kroge, dette redder i følge biologerne mange genudsatte laks.
 
Sidste vinter og nu bruger jeg meget tid på at holde åen nogenlunde skarvfri, dette redder ikke kun mange laksesmolt, men også grøndlændere og ikke mindst mange snæbler fra at blive skarvføde.
 
Hvis du "Jonas" mener der er mere vi skal løfte sammen, så glæder jeg mig til at vi skal afsted sammen.
 
Med hensyn til fangst, så er det jo en kendt sag at jeg ikke har fanget laks/havørred siden 1991, det er alså 19 år siden, skal vi ikke til at komme videre.
 
Med hensyn til økonomi, så tror jeg at langt de fleste har forståelse for at det er mit levebrød, at nogle så er misundelige er der ikke mere at gøre ved, men lad det dog ikke gå ud over lystfisker kollegaer, der gerne vil hjemtage en laks.
 
Til sidst vil jeg orientere om at Konsortiet er medlem at Ferskvands Fiskeri Foreningen og af medlemmerne er der nok 80 % der yderlig selv er medlem af DSF.
 
Venlig hilsen
Gert Mikkelsen
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2010 kl. 01:30
finn - nu har jeg jo ikke tænkt mig at fare i flæsken på nogen på grund af en forum debat - jeg undre mig bare over at du tør generelt lægge dig ud på den måde du gør i disse debatter - jeg har også observeret det på andre foraer - det er mere for dig om at gøre jeg bare vil gøre opmærksom på at nogle kunne blive temmelig stødt - jeg vil påstå at hvis ikke folk provokere mig ved at begynde på at debatere på et sådant plan ville jeg ikke gå ned på sådant et sprog
 
nej - men så syntes jeg jo også vi er fremme ved sagens kerne - du begynder jo at tilkendegive, at spærringerne også hindre opgangen - at det så også har indflydelse på smoltudtrækket er da et vigtigt argument i forbindelse med spærringer - bare ikke i denne debat omkring opgang forbi spærringerne i ribe by. for som jeg forstår denne tråd handler den jo netop om opgangsfisk og fordelingen af disse.
jeg aner ikke hvor i du ser et tyndt grundlag for mine argumenter - jeg argumentere ud fra hvad jeg mener - du gør for din del det samme. jeg ser ikke nogle vise ord i det du siger heller - dette beror vel på at vi har en helt forskellig indgangsvinkel til fiskeriet - jeg er aldeles ligeglad med om jeg må hjembringe en laks - jeg glædes bare over deres tilstædeværelse i åen og at der er en chance for en god fight - er man heldig at få en fisk man må hjembringe - så er det da fint men absolut ikke et krav for mig. hvor jeg fisker i varde å kommer vi jo også til at dele vores kvote med foreningerne højere oppe i å systemet - dejligt og jeg er ikke ironisk nu - det er i mine øjne bare en fejl at man ikke har skulle dele kvoten i varde for længe siden - det ville have anskueliggjort problematikken omkring spærringerne for længe siden - hvis man kunne henvise til at der lå et uindfriet potentiale i åen der kunne have trukket turister og andet godtfolk til området og lægge kroner i kassen.
jeg kan forestille mig at du og fx claus mener at man kan ligeså godt udnytte den tildelte kvote på de stræk der nu engang er tilgængelige for laksen - hvilket jo her og nu er en udemærket anskuelse - men så flytter man bare fokus fra at få forbedret fiskens opgangsmuligheder til at være rent fiskerelateret i forhold til kvoten.
vi skal - hvis vi på sigt vil have udnyttet potentialet i vores vandløb bedst muligt - have spredt fisken over hele åens længde - både for at optimere gydebestanden og for at skabe flest mulige km å med chance for en god fisk - da det vil skabe grobund for både forbedret fiskeri generelt i åen og vil tiltrække flere folk til området med de kroner øre der så bliver smidt i området i forbindelse med fiskeriet.
for at belyse problemstillingen omkring de dårlige fysiske forhold i vores vandløb over for omverdenen, er det mest optimalt at man kan vise, at der er et uudnyttet potentiale - og det gøres i mine øjne bedst ved at sprede fiskeriet mest muligt og så henvise til at her og her har vi hindringerne der gør at potentialet ikke kan indfries - og over tid vil det få indflydelse på kortsalget og ligeså på tilstrømningen af turister - så mener gert sikkert - jamen hvis nu han fik hele kvoten eller en stor del deraf - så ville turister og andet godt folk jo kunne fiske og smide penge i området ved og vest for ribe by. men både du og jeg ved jo at der ikke er den store fornøjelse ved at gå som sild i en tønde og fiske på et forholdsvis kort stræk - fornøjelsen er langt større ved at der er afstand mellem fiskerne ( og i denne sammenhæng nødvendigvis også mellem fiskene ind til vandløbsforbedringerne har givet grobund for en større bestand)
lige såvel som at kvoten er en gode for vi lystfiskere - så ser vi jo tydeligt i denne tråd at kvoten også er gift for sammenholdet mellem lystfiskerne - jeg syntes det er temmeligt ærgerligt at I skal bruge så meget energi i ribe å sammenslutningen på mistillid og interne intriger - istedet for at bruge krudtet på at få fremmet laksens (og andre vandrefisks) forhold i åen.
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2010 kl. 10:17
Hej Bjarne
Jeg kan fint følge dig i det meste du skriver, men det er vigtigt for mig at understrege at vi er rigtig mange konsortiemedlemmer der ønsker det bedste for laksen - vi ønsker bestemt ikke at sætte os på størstedelen af kvoten, men først og fremmest, sikre alle har muligheden for at fange en laks. Jeg og andre har gennem de seneste år flere gange haft kontakt til skov og naturstyrrelsen og rykket for fjernelsen af opstemningen ved stampemøllen - og tilbudt vores frivillige arbejde... Kan ikke se vi kan gøre meget mere.
Vi var naturligvis skuffede over de 11 laks vi blev tildelt, men håbede på at SU måske ville rokere lidt rundt på fordelingen sidst på året, hvis det viste sig at kvoten ikke ville blive opfisket - det skete ikke. Myndighederne må også stå og klø sig i nakken over at vi i Ribe å har skudt SÅ meget forbi i fordelingen.
Gert ønsker bestemt ikke at have hele kvoten på vestsiden af ribe by og så trække alle turister til den del af åen -  mange tror Gert ønsker at tjene mia. på laksefiskeriet, men de må da så undre sig over at dagkortsalget er fjernet og der er sat maks på antallet af årskort!!??
Det eneste vi ønsker er en fair fordeling og at vi udnytter kvoten lidt bedre - Hvordan ville man se det, hvis Varde å med en kvote på 130 - efter en sæson, havde fanget 900 laks, men kun havde hjemtaget 60.... Det ville se mærkeligt ud i myndighedernes og ikke mindst i befolkningens øjne.
Forslaget som rammer bredest er for mig at se, den rateopdelte kvote - frigiv kvoten i 3 dele i hele å-systemet - så har alle muligheden for at fange fisk.... Men første rate tilgodeser måske vesteråen og det vil mange ikke acceptere - men kunne man så gøre første rate mindre? Så er der flere laks til rate 2 og 3, og her laksen forhåbentlig trukket længere op i systemet. Ja, det var da et forslag og et forsøg på at lave en løsning der tilgodeser endnu flere.
Hvis tråden skal fortsætte, så lad os argumentere på et fornuftigt niveau og komme med forslag og forbedringer til ratefordelingsnøglen - og ikke mindts bruge vores rigtige navn;-)
Mvh Claus  
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2010 kl. 11:06
Citat: cjbhare

... Hvordan ville man se det, hvis Varde å med en kvote på 130 - efter en sæson, havde fanget 900 laks, men kun havde hjemtaget 60.... Det ville se mærkeligt ud i myndighedernes og ikke mindst i befolkningens øjne.
Forslaget som rammer bredest er for mig at se, den rateopdelte kvote - frigiv kvoten i 3 dele i hele å-systemet - så har alle muligheden for at fange fisk.... Mvh Claus  
Hvis lystfiskerne kun hjemtog 60 laks selvom kvoten var på 130, så ville det sende et ganske glimrende signal til myndighederne og i særdeleshed til befolkningen om, at lystfiskeri ikke bare er koldblodigt slagteri,  men at lystfiskerne værdsætter levende fisk og at de med C&R fiskeri forsøger at bevare en så stor bestand som muligt.
 
- En rateopdelt kvote betyder, at dem som har adgang til mest vand også er dem, som har størst mulighed for at kunne hjemtage en laks - og når der er offentlige midler indblandet, så holder det bare ikke, at alle ikke har den samme mulighed. 
- Forslaget som rammer bredest, det er en lodtrækning om retten til hjemtagning af en laks blandt alle de lystfiskere, som ønsker at fiske i åen - så kan den enkelte lystfisker, som har fået retten til at kunne hjemtage en laks selv bestemme, hvor han vil fiske/fange den og hvornår i løbet af sæsonen han vil hjemtage den og om han i det hele taget vil hjemtage.  


Redigeret af Stone05 - 04 Dec 2010 kl. 11:11
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Dec 2010 kl. 17:48
...[/QUOTE]
 
- En rateopdelt kvote betyder, at dem som har adgang til mest vand også er dem, som har størst mulighed for at kunne hjemtage en laks - og når der er offentlige midler indblandet, så holder det bare ikke, at alle ikke har den samme mulighed. 
-[/QUOTE]
 
Den udtalelse viser jo at du ikke er klar over hvordan tingenes tilstand er i Ribe å - Her fanges der flest fisk på den korteste strækning. Med rateopdelingen kan de små foreninger jo også få mulighed for at fange mere end 1 laks, som de tildeles ved meterfordelingen..... Men stadig kun 1 hjemtagning pr. fisker.
Dine udtalelser virker også mærkelige når du snakker C&R - en stor del af problemstillingen er jo at Laksen ikke overlever en god fight med en lystfisker..... så nej, vi ønsker ikke at slagte laksen, men med dit forslag sender vi da langt flere tilbage i åen som så kan gå i krampe efter en fight, hvor mælkesyren lammer kroppen og respirationen stoppes..... Hvis du synes det er det rigtige, så undrer jeg mig.
 Dit lodtrækningsforslag har jeg tidligere kommenteret - synes stadig det er et mærkeligt forslag.
 
 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2010 kl. 19:29
Citat: bjarne1525

finn - nu har jeg jo ikke tænkt mig at fare i flæsken på nogen på grund af en forum debat - jeg undre mig bare over at du tør generelt lægge dig ud på den måde du gør i disse debatter - jeg har også observeret det på andre foraer - det er mere for dig om at gøre jeg bare vil gøre opmærksom på at nogle kunne blive temmelig stødt - jeg vil påstå at hvis ikke folk provokere mig ved at begynde på at debatere på et sådant plan ville jeg ikke gå ned på sådant et sprog
 
nej - men så syntes jeg jo også vi er fremme ved sagens kerne - du begynder jo at tilkendegive, at spærringerne også hindre opgangen - at det så også har indflydelse på smoltudtrækket er da et vigtigt argument i forbindelse med spærringer - bare ikke i denne debat omkring opgang forbi spærringerne i ribe by. for som jeg forstår denne tråd handler den jo netop om opgangsfisk og fordelingen af disse.
jeg aner ikke hvor i du ser et tyndt grundlag for mine argumenter - jeg argumentere ud fra hvad jeg mener - du gør for din del det samme. jeg ser ikke nogle vise ord i det du siger heller - dette beror vel på at vi har en helt forskellig indgangsvinkel til fiskeriet - jeg er aldeles ligeglad med om jeg må hjembringe en laks - jeg glædes bare over deres tilstædeværelse i åen og at der er en chance for en god fight - er man heldig at få en fisk man må hjembringe - så er det da fint men absolut ikke et krav for mig. hvor jeg fisker i varde å kommer vi jo også til at dele vores kvote med foreningerne højere oppe i å systemet - dejligt og jeg er ikke ironisk nu - det er i mine øjne bare en fejl at man ikke har skulle dele kvoten i varde for længe siden - det ville have anskueliggjort problematikken omkring spærringerne for længe siden - hvis man kunne henvise til at der lå et uindfriet potentiale i åen der kunne have trukket turister og andet godtfolk til området og lægge kroner i kassen.
jeg kan forestille mig at du og fx claus mener at man kan ligeså godt udnytte den tildelte kvote på de stræk der nu engang er tilgængelige for laksen - hvilket jo her og nu er en udemærket anskuelse - men så flytter man bare fokus fra at få forbedret fiskens opgangsmuligheder til at være rent fiskerelateret i forhold til kvoten.
vi skal - hvis vi på sigt vil have udnyttet potentialet i vores vandløb bedst muligt - have spredt fisken over hele åens længde - både for at optimere gydebestanden og for at skabe flest mulige km å med chance for en god fisk - da det vil skabe grobund for både forbedret fiskeri generelt i åen og vil tiltrække flere folk til området med de kroner øre der så bliver smidt i området i forbindelse med fiskeriet.
for at belyse problemstillingen omkring de dårlige fysiske forhold i vores vandløb over for omverdenen, er det mest optimalt at man kan vise, at der er et uudnyttet potentiale - og det gøres i mine øjne bedst ved at sprede fiskeriet mest muligt og så henvise til at her og her har vi hindringerne der gør at potentialet ikke kan indfries - og over tid vil det få indflydelse på kortsalget og ligeså på tilstrømningen af turister - så mener gert sikkert - jamen hvis nu han fik hele kvoten eller en stor del deraf - så ville turister og andet godt folk jo kunne fiske og smide penge i området ved og vest for ribe by. men både du og jeg ved jo at der ikke er den store fornøjelse ved at gå som sild i en tønde og fiske på et forholdsvis kort stræk - fornøjelsen er langt større ved at der er afstand mellem fiskerne ( og i denne sammenhæng nødvendigvis også mellem fiskene ind til vandløbsforbedringerne har givet grobund for en større bestand)
lige såvel som at kvoten er en gode for vi lystfiskere - så ser vi jo tydeligt i denne tråd at kvoten også er gift for sammenholdet mellem lystfiskerne - jeg syntes det er temmeligt ærgerligt at I skal bruge så meget energi i ribe å sammenslutningen på mistillid og interne intriger - istedet for at bruge krudtet på at få fremmet laksens (og andre vandrefisks) forhold i åen.


1) Begynder at tilkendegive? Bjarne jeg mener, siger og har sagt det samme hele tiden. Jeg har ALDRIG benægtet at spærringerne også bremser opgangen (nogle mere end andre). Prøv nu lige at læse det jeg tidligere har skrevet, og hold venligst op med at skyde mig ting i skoen baseret på dine egne fejlfortolkninger ...det er til grin at jeg nu for 5. gang skal gøre dig opmærksom på dette ....men jeg spilder krudtet kan jeg se, du VIL skyde mig dette i skoen.

2) Du kan undre dig over hvad og hvordan jeg skriver al det du vil, det er et frit land vi lever i ...blandt andet giver det så dig ret til at komme med disse lettere patroniserende og faderlige råd ...hver sin lyst.

3) At debatten handler om Ribe å systemet er rigtigt. Men nu må du bestemme dig Bjarne. Først beder du om eksempler: Dem får du. Så opponerer du mod rigtigheden af eksemplerne, men da du ikke rigtigt har sat dig ind i sagerne, siger du så efterfølgende at du bare diskuterer på baggrund af hvad DU mener ...uden skelen til fakta og realiteterne, det er sgu da totalt grineren, som de unge siger Wink Og nu påstår du så nærmest at Jedsted sagen er irrelevant i forhold til tråden ...."vise ord" tsk. tsk. ...find lige ud af hvad ben du vil stå på Wink
Og hvem siger at det kun er spærringerne i Ribe By der kan diskuteres i denne tråd? Hvad med eksempelvis Gelsbro? Har den måske ikke stor betydning for Ribe å systemets fiskebestande? Her er jo tale om en spærring der BÅDE hindrer opgang af gydefisk og udtræk af smolt ...BÅDE OG DU VED! ...den brugte jeg også som eksempel tidligere ...da du jo krævede noget håndfast, men det virker ikke som om jeg trænger igennem til dig med budskabet om at tingene reelt og ofte er mere komplekse end du "mener"

4) Det sidste du skriver er så din egne subjektive holdninger og meninger. Det tager jeg hatten af for, og klart det mest interessante du har skrevet, også selvom min indgangsvinkel til fiskeri er anderledes end din og at jeg bestemt ikke er enig med alt du siger. Prøv at forstå at ikke alle har nok i en god fight og viden om fiskenes tilstedeværelse ...i min verden vil jeg så nøjes med det sidste -og det vil så ødelægge min elskede sport for mig.
Vi der ikke kan/vil dyrke bevidst, forudbestemt og selvvalgt C&R fiskeri står jo til at miste alt. Du vil eksempelvis ikke bare kunne sige at vi må "lære" at dyrke C&R ...det vil være det samme som at bede en mand med brækkede ben om "at løbe sig en tur alligevel".

5) Tror du skal være varsom med at bruge så meget krudt på at psykoanalysere mig, det er åbenlyst at du rammer eklatant ved siden af på væsentlige punkter. Har du tænkt over hvor meget provokation der faktisk ligger i det?
Som du ser, så kan jeg faktisk godt forholde mig til det du skriver, og kommentere på det uden at gøre mig febrilske tanker om hvem du er og hvorfor ...det rager mig i øvrigt også en bjælde.

6) Jeg fastholder at din argumentation er tynd, og at din argumentationsteknik er diffus og usammenhængende. Du læser kun halvdelen af hvad jeg skriver, og hvad værre er, så tager du flere af mine udsagn ud af sammenhængen, kæder dem sammen efter eget forgodtbefindende, hvorved du så forsøger at tillægge mig meninger og holdninger som jeg ikke har. Og når så du en enkelt gang opdager at du er usammenhængende, så skifter du bare spor og forsøger at bagatellisere og fremmedgøre emnet om Jedsted, som du selv har kommenteret så stærkt på (fordi du ikke kan/vil/forstå det jeg skriver).




Redigeret af FD - 05 Dec 2010 kl. 21:36
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2010 kl. 21:34
Citat: FD

At der ikke endnu er fri passage i Ribe systemet, og at dette vil blive markant  forbedret i 2011 er hvad vi bør forholde os til nu!

Man ser fra andre å-systemer UDEN spærringer, at laksen alligevel står og klumper sig sammen på de ydre dele (eksempelvis Sneum å). Der er absolut INTET der skulle tale for at laksen, selv med frie passageforhold, skulle fordele sig jævnt og ligeligt i hele å-systemet (typisk "menneskelig" tankegang, blottet for muligheden for kompleksitet, og med trang til at sætte alt i simple systemer...)

Derfor er debatten om en fair fordelingsnøgle vigtig! Der er som sagt intet belæg for (eller erfaring med) at en kilometeropdeling af fiskevandet skulle tilgodese hverken laks eller lystfiskere ...og mon ikke det forholder sig ligesådan med havørreden? Den har jo bevisligt ikke "problemer", hverken fysisk eller psykisk, med at passere "spærringerne" i Ribe by, men derimod problemer ved Gelsbro!

Kunne vi ikke prøve at forholde os til fakta omkring hvad vi har at arbejde med: Der er ikke (endnu) kvoter på havørred, men det ER der på laksen, og vi savner stadig at høre et eneste fornuftigt argument for en kilometeropdeling af kvoten, der bunder i ordentlige, videnskabelige og fornuftige argumenter ...og som tilgodeser lystfiskerne ved at forsøge at opbruge HELE kvoten! Det er faktisk det myndighederne lagde op til, og antallet af laks i kvoten er baseret på eksperterne (DTU-Aqua's) anbefalinger ...forhold jer nu venligst til det, jer der åbenbart føler at i er laaangt klogere end Sivebæk og Co. Wink

Som Claus tidligere nævnte: Kunne vi måske få dem på banen der er fortalere for kilometeropdeling? Og kunne vi få nogle fornuftige og velkonsoliderede argumenter der faktisk tåler dagens lys (læs: en offentliggørelse her på siden, modsat det lyssky, egoistiske og splid-sættende ævl man ofte hører på sidelinjen...tsk-tsk)

PS. Husk også lige at problemet med visse spærringer faktisk ikke er at de blokerer opgangen, men at de "æder" en stor del af smoltudtrækket! Derfor, bør vi tænke i betandens ve og vel (og antal) og glemme den mennesklige arrogance der består i at vi tror at have stor indflydelse på hvor laksen stiller sig i åen...
'
´
ja finn det er så en af dine første indlæg - hvis ikke den første jeg er i vildrede med fra din side - du beder om ordentlige - videnskabelige og fornuftige argumenter på spørgsmålet omkring hvordan laksen skal fordeles ,
når du så går ind i at gøre betydningen af spærringerne for opgangsfisk til ikke nødvendigtvis at være store - så kommer du med egne postulater som begrundelse for dette - jeg gad godt du kunne hive noget frem der underbygger disse påstande - altså noget videnskabeligt - ordentligt  og fornuftigt ikke bare dine meninger.
 
det er ski da som at kommunikere med præsten i kirken det her - det du (I) siger om fordeling og andre emner herinde skal vi andre tage for gode vare - men alle andres meninger skal underbygges videnskabeligt
 
dine eksempler omkring diverse svar du er kommet med til mig giver jeg ikke så meget for - du slynger jo bare en påstand ud - som endda er i mod generelt viden på området - altså fx det DTU udtaler på området.
 
 
 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2010 kl. 21:48
Beklager Bjarne,

Gider ikke mere. Du er i vildrede, og det har du været fra starten. Jeg formår ikke at få budskabet igennem til dig, og du blander alt sammen i en stor pærevælling. Jeg erkender at jeg ikke er dygtig nok til pinde det så tilstrækkeligt ud for dig at det giver dig mening, min fejl, beklager.

Jeg kan simpelthen ikke få dig til at forstå at der er forskel på spærringer. Og jeg gider faktisk ikke bruge mere tid på at retfærdiggøre mine "postulater" for dig Bjarne (har givet dig et forslag til hvor du kan få viden om Jedsted). Der er masser af muligheder for at sætte sig ind i tingene, hvis ellers man kan eller vil bruge den tid det tager at forstå kompleksiteten ...du ved sikkert bedst selv hvilken forklaring der passer på dig.

Jeg har ALDRIG bedt DIG og noget som helst videnskabeligt Bjarne. Og baseret på hvad du nu skriver vil ikke ikke engang turde bede dig om at læse og FORSTÅ hvad jeg skriver -jeg opgiver ...Det er som at slå i en dyne denne diskussion.


Redigeret af FD - 05 Dec 2010 kl. 21:52
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2010 kl. 21:54
Citat: FD

At der ikke endnu er fri passage i Ribe systemet, og at dette vil blive markant  forbedret i 2011 er hvad vi bør forholde os til nu!

Man ser fra andre å-systemer UDEN spærringer, at laksen alligevel står og klumper sig sammen på de ydre dele (eksempelvis Sneum å). Der er absolut INTET der skulle tale for at laksen, selv med frie passageforhold, skulle fordele sig jævnt og ligeligt i hele å-systemet (typisk "menneskelig" tankegang, blottet for muligheden for kompleksitet, og med trang til at sætte alt i simple systemer...)

Derfor er debatten om en fair fordelingsnøgle vigtig! Der er som sagt intet belæg for (eller erfaring med) at en kilometeropdeling af fiskevandet skulle tilgodese hverken laks eller lystfiskere ...og mon ikke det forholder sig ligesådan med havørreden? Den har jo bevisligt ikke "problemer", hverken fysisk eller psykisk, med at passere "spærringerne" i Ribe by, men derimod problemer ved Gelsbro!

Kunne vi ikke prøve at forholde os til fakta omkring hvad vi har at arbejde med: Der er ikke (endnu) kvoter på havørred, men det ER der på laksen, og vi savner stadig at høre et eneste fornuftigt argument for en kilometeropdeling af kvoten, der bunder i ordentlige, videnskabelige og fornuftige argumenter ...og som tilgodeser lystfiskerne ved at forsøge at opbruge HELE kvoten! Det er faktisk det myndighederne lagde op til, og antallet af laks i kvoten er baseret på eksperterne (DTU-Aqua's) anbefalinger ...forhold jer nu venligst til det, jer der åbenbart føler at i er laaangt klogere end Sivebæk og Co. Wink

Som Claus tidligere nævnte: Kunne vi måske få dem på banen der er fortalere for kilometeropdeling? Og kunne vi få nogle fornuftige og velkonsoliderede argumenter der faktisk tåler dagens lys (læs: en offentliggørelse her på siden, modsat det lyssky, egoistiske og splid-sættende ævl man ofte hører på sidelinjen...tsk-tsk)

PS. Husk også lige at problemet med visse spærringer faktisk ikke er at de blokerer opgangen, men at de "æder" en stor del af smoltudtrækket! Derfor, bør vi tænke i betandens ve og vel (og antal) og glemme den mennesklige arrogance der består i at vi tror at have stor indflydelse på hvor laksen stiller sig i åen...
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2010 kl. 21:57
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2010 kl. 21:58
Du skulle prøve at læse og forstå det istedet for at citere mig igen ...den dag du forstår hvad jeg skriver kunne vi genoptage debattenWink

You can lead a mule to water, but you can't make him drink
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2010 kl. 22:14
finn- det skal du ski ikke beklage - for mig er din måde at se tingene jo også helt hen i hegnet - jeg regnede jo heller ikke med at der kom noget af værdi fra dig i denne omgang -  nej du er ikke kommet med eksempler på hvor jeg kunne finde videnskabeligt viden - du har henvist ttil lægfolk fra foreningen  - jeg husker tydeligt hvor kloge de var da vi var til stormøde på fiskerimuseet omkring at der engang skulle laves en omløbsstryg ved jedsted- så vil jeg hellere se noget fra et højere instans som muligvis kunne indfri ønsket om indsigt i sagerne.
men knæk og bræk dernede - håber du må være heldig i det nye år og få en af de 11 laks
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2010 kl. 09:09
Tak i lige måde Bjarne,

Men da jeg først kommer hjem og starter fiskeriet den 15. april bliver det heller ikke næste år for mit vedkommende. I øvrigt så er laksefiskeri mig aldeles ligegyldigt i Ribe å systemet under nuværende forhold og kvotefordeling = værdiløst, jeg satser på havørred i stedetWink

Du har ret, jeg henviser til lægfolk (når vi taler om Jedsted). Men disse lægfolk har altså kontakt med eksperterne, de har mange års erfaring og står med "hænderne i dejen" ...men hvis du tror at ligge inde med en viden der er større end deres, baseret på et møde der fandt sted for 20 år siden så fred være med det (og dig). Dine argumenter er stadigt tynde, usammenhængende og mangler væsentlige detaljer. Du ser simpelthen ikke hele billedet som jeg før har nævnt.



Redigeret af FD - 06 Dec 2010 kl. 09:11
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2010 kl. 10:57
claus - jeg kunne jo egentligt godt tænke mig at høre om - hvis vi nu gør et par antagelser - vi antager at spærringerne kommer væk i 2011 - og så antager vi at fisken spreder sig op over å systemet - finder i så kvoten rimelig? for så vil kvoten jo blive opbrugt hvilket er din store anke i artiklen (ja ja jeg ved godt at nogle mener at fisken aligevel vil stuve sammen ude vest på - men hvis nu de tager fejl og den fordeler sig noget højere op)
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2010 kl. 11:57
Hvis flest mulige skal have mulighed for at fange og hjemtage en laks, så skal vi tænke lidt anderledes - så er faste antal over kortere strækningerne ikke gode nok. Vi kunne jo tage udgangspunkt i "Big five" eller "Frede Bojsen" der i øjeblikket er blevet tildelt 1 laks, de ville så kunne opfiske denne - i den tænkte situation. Men hvis denne laks fanges første dag, så har de resterende fiskere i dette stræk, ikke mulighed for at fange en fisk, så muligheden fratages stadig en del af lystfiskerne, selvom fisken spredes. Derfor vil Rateopdelt stadig, i mine øjne, være bedst, da den ikke fastlægger områder hvor fisken fanges, men giver ALLE lystfiskere i systemet lige mulighed for at fange og hjemtage en laks...... ihvertfald indtil kvoten er opfisket.
Mvh Claus 
Til top
Lau Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lau Jepsen

Tilmeldt:: 17 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lau Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2010 kl. 12:55
Citat: bjarne1525

claus - jeg kunne jo egentligt godt tænke mig at høre om - hvis vi nu gør et par antagelser - vi antager at spærringerne kommer væk i 2011 - og så antager vi at fisken spreder sig op over å systemet - finder i så kvoten rimelig? for så vil kvoten jo blive opbrugt hvilket er din store anke i artiklen (ja ja jeg ved godt at nogle mener at fisken aligevel vil stuve sammen ude vest på - men hvis nu de tager fejl og den fordeler sig noget højere op)
Bjarne vil du gå ind for en fri kvote (stadig max. 90 laks+max. 1 pr. mand men ingen fordeling) såfremt spærringerne er væk?
OK med Vesterå fiskerne tror jeg,,,,,
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2010 kl. 15:48

Lau - jamen det ville jeg egentligt ikke oppuniere voldsomt imod - altså med udgangspunkt i at spærringerne er væk ! jeg syntes dog stadigt at der skal vises positiv hensyn til stræk der er åbent for offentligheden, således at alle fisketegns betalere har mulighed for at få del i deres tilskud til laksen gennem midlerne. jeg ved så ikke hvordan dette skulle indfries - jo, man kunne jo pille alle lukkede stræk ud af kvote tildelingen.

 men jeg vil stadigt mene at hvis så ikke spærringerne højere oppe i systemet er fjernet - så skal der kompenceres således at de ovenfor liggende stræk har chancen sidst på året når der kommer vand (hvis der kommer vand) og laksen kan passere - altså at alt frit vand bliver tildelt det antal fisk som tilsvare dette stræk pr km - og så får de ovenfor liggende stræk en kvote der svare til deres antal km lakseførende vand - så er alle tilgodeset uanset vandløbets ændrede fysiske forhold.
 
så er der intet inteciment for at sammenslutningens parter ikke i fællesskab ville løfte opgaven med at slippe åen helt fri
 
det  tror jeg da de fleste ville kunne leve med - bortset fra nogle enkelte der ikke ville kunne onde de øverste stræk kompentation for at fisken sent har mulighed for at trække derop ( hvis megen vand kommer sent)
 
 
 
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2010 kl. 15:58
Citat: cjbhare

Hvis flest mulige skal have mulighed for at fange og hjemtage en laks, så skal vi tænke lidt anderledes - så er faste antal over kortere strækningerne ikke gode nok. Vi kunne jo tage udgangspunkt i "Big five" eller "Frede Bojsen" der i øjeblikket er blevet tildelt 1 laks, de ville så kunne opfiske denne - i den tænkte situation. Men hvis denne laks fanges første dag, så har de resterende fiskere i dette stræk, ikke mulighed for at fange en fisk, så muligheden fratages stadig en del af lystfiskerne, selvom fisken spredes. Derfor vil Rateopdelt stadig, i mine øjne, være bedst, da den ikke fastlægger områder hvor fisken fanges, men giver ALLE lystfiskere i systemet lige mulighed for at fange og hjemtage en laks...... ihvertfald indtil kvoten er opfisket.
Mvh Claus 
.
jeg er lidt ueing i denne antagelse - men det handler mest om at jeg ikke finder at lukkede foreninger skal have del i kvoten - forestil dig hvis alt vandet var konsortie vand - så var der mange tusinde fisketegnsmiddel betalere der betalte til noget de ikke kunne få del i - havde det hele været åbne foreninger langs åen - ville jeg ikke kunne se nogen problem i at give kvoten fri - hvis spærringerne var væk - de lukkede foreninger gør rateopdelingen skæv
Til top
Lau Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lau Jepsen

Tilmeldt:: 17 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lau Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2010 kl. 18:28
Tja lige nu er der ingen kvote til den største "forening" dvs. det frie vand i Esbjerg kommune, det stemmer vist ikke overens med at flest mulige skal have mulighed for at fange en laks. Men man kunne jo give det fri på dette vand,,,,,,,
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2010 kl. 19:27
.
jeg er lidt ueing i denne antagelse - men det handler mest om at jeg ikke finder at lukkede foreninger skal have del i kvoten - forestil dig hvis alt vandet var konsortie vand - så var der mange tusinde fisketegnsmiddel betalere der betalte til noget de ikke kunne få del i - havde det hele været åbne foreninger langs åen - ville jeg ikke kunne se nogen problem i at give kvoten fri - hvis spærringerne var væk - de lukkede foreninger gør rateopdelingen skæv
[/QUOTE]
 
Hej Bjarne
Jeg er helt med på din tænkemåde, men som lystfisker og naturelsker, så støtter jeg en begrænsning af medlemmer i forskellige områder af åen. Vi ved at Danmark som lakseland, er kommet godt grundigt på verdenskortet - selv nordmændende rejser til Danmark for at fiske laks - jeg mener ikke vore vandløb er store nok til at give antallet af medlemmer frit, men det er min mening, da jeg nyder ikke at skulle stå som nr. 8 i køen, til et af de gode spots. Et andet problem er at Medlemmerne i SU også betaler for deres medlemsskab der, hvad disse penge bruges til, kan jeg ikke svare på - men dette økonomiske tilskud er jo udover fisketegnsmidlerne..... så måske er der også et problem her???
 Jeg har ikke en endelig løsning på hvordan man kan gøre alle tilfredse og det er heller ikke sikkert at den rigtige løsningsmodel overhovedet eksisterer. Jeg forsøger blot at påpege de problemer der er ved den nuværende model og har givet mit forslag til en forbedret model, som måske ikke tilgodeser alle(Dem i det frie fiskevand), men ihvertfald en meget større del end den nuværende fordelingsnøgle.
Mvh Claus
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2010 kl. 19:45
Citat: bjarne1525

jeg er lidt ueing i denne antagelse - men det handler mest om at jeg ikke finder at lukkede foreninger skal have del i kvoten - forestil dig hvis alt vandet var konsortie vand


Hvordan defineres et konsortium, og hvordan definerer du "lukket vand"?

Vesteråkonsortiet er IKKE lukket, der er bare medlemsbegrænsning, og ingen dagkortsalg, men alle kan da blive medlem med evt. venteliste. PT. er Vesteråkonsortiet ikke engang fyldt, så man kan bare melde sig ind.

RSF's "A" stykke minder om Vesteråkonsortiet: Medlemsbegrænsning, og intet dagkortsalg ...men her er der venteliste, da pladserne er fyldt op. Og det er ikke engang gratis at stå på denne "venteliste", da det kræver "B" medlemskab. Dejligt eksklusivt, hatten af for RSF -god måde at bevare kvaliteten ved ikke at tillade et overdreven og ubegrænset fisketryk (jeg er helt på linje med Claus her)

Så er der de andre Konsortier, private stykker og sammenslutninger: Eksempelvis Big Five og hvad de ellers hedder. Er der dagkort salg der , eller kan enhver blive medlem? ...så de skal altså heller ingen laks have? Hvis du tænker tanken til ende ønsker du hermed at fratage lodsejerne en del af fiskeretten ...den slags er der jo et ord for: Ekspropriation, såfremt du ønsker det statskontrolleret ...for hvordan vil du ellers retfærdiggøre det? Fair nok, det er måske det du ønsker, har da før debatteret med andre med den tankegang.

Hvis jeg forstår dig ret Bjarne, så skal alle disse så ikke have del i kvoten ...pr. definition?

Så er der jo lige de såkaldte "frie" fiskevand. Mig bekendt skal man være Ribeborger for at kunne fiske der (ret mig hvis jeg tager fejl). Men hvis det forholder sig sådan, er det jo så derved lukket for resten af den danske befolkning, og i flg. dine tanker så ikke berettiger til at få del i kvotenWink

Har man sagt A må man også sige B. Der har vi igen dette problem med at forholde sig til helheden, se sagen i dens fulde perspektiv, og praktisere hvad man prædiker.Wink
Men hvis det vitterligt er din holdning at kun stræk med dagkortsalg for alle skal have del i kvoten, så undskylder ovenstående kommentarer og nøjes med at være hamrende uenig Ermm

Food for thoughts




Redigeret af FD - 06 Dec 2010 kl. 20:44
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2010 kl. 23:33
Citat: FD

Citat: bjarne1525

jeg er lidt ueing i denne antagelse - men det handler mest om at jeg ikke finder at lukkede foreninger skal have del i kvoten - forestil dig hvis alt vandet var konsortie vand


Hvordan defineres et konsortium, og hvordan definerer du "lukket vand"?

Vesteråkonsortiet er IKKE lukket, der er bare medlemsbegrænsning, og ingen dagkortsalg, men alle kan da blive medlem med evt. venteliste. PT. er Vesteråkonsortiet ikke engang fyldt, så man kan bare melde sig ind.

RSF's "A" stykke minder om Vesteråkonsortiet: Medlemsbegrænsning, og intet dagkortsalg ...men her er der venteliste, da pladserne er fyldt op. Og det er ikke engang gratis at stå på denne "venteliste", da det kræver "B" medlemskab. Dejligt eksklusivt, hatten af for RSF -god måde at bevare kvaliteten ved ikke at tillade et overdreven og ubegrænset fisketryk (jeg er helt på linje med Claus her)

Så er der de andre Konsortier, private stykker og sammenslutninger: Eksempelvis Big Five og hvad de ellers hedder. Er der dagkort salg der , eller kan enhver blive medlem? ...så de skal altså heller ingen laks have? Hvis du tænker tanken til ende ønsker du hermed at fratage lodsejerne en del af fiskeretten ...den slags er der jo et ord for: Ekspropriation, såfremt du ønsker det statskontrolleret ...for hvordan vil du ellers retfærdiggøre det? Fair nok, det er måske det du ønsker, har da før debatteret med andre med den tankegang.

Hvis jeg forstår dig ret Bjarne, så skal alle disse så ikke have del i kvoten ...pr. definition?

Så er der jo lige de såkaldte "frie" fiskevand. Mig bekendt skal man være Ribeborger for at kunne fiske der (ret mig hvis jeg tager fejl). Men hvis det forholder sig sådan, er det jo så derved lukket for resten af den danske befolkning, og i flg. dine tanker så ikke berettiger til at få del i kvotenWink

Har man sagt A må man også sige B. Der har vi igen dette problem med at forholde sig til helheden, se sagen i dens fulde perspektiv, og praktisere hvad man prædiker.Wink
Men hvis det vitterligt er din holdning at kun stræk med dagkortsalg for alle skal have del i kvoten, så undskylder ovenstående kommentarer og nøjes med at være hamrende uenig Ermm

Food for thoughts


hej finn - ja hvis du læste en af de første indlæg jeg lavede i denne tråd - så var det en tidligere lovforslag jeg hørte ved åen som jeg til fulde støtter - et indlæg du også svarede på - så vi er bare hamrende uenige.
staten burde  eje jorden ved alt erhverv - landbrug som industri- så ville man kunne smide producenterne på porten hvis de ikke overholder de forskellige miljø forordninger. bredretten burde også være statlig i bred forstand - altså parcelhuse ville på de sidste x meter ud mod vandløb også ligge på statsejet jord - så man fik helt styr på hvad der blev udledt og ikke udledt til vandløbene - dette ville også tilgode se den almene borger som så gennem foreninger altid vil have offentligt adgang til alle vandløb og søer. så ville alle kunne lave langtsigtet resturerings arbejde i vandløbene uden man skulle være bange for at der var en lodsejer der stoppede udleje af bredretten når bestanden er hjulpet på fode af frivillige kræfter
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2010 kl. 23:41
Citat: cjbhare

.
jeg er lidt ueing i denne antagelse - men det handler mest om at jeg ikke finder at lukkede foreninger skal have del i kvoten - forestil dig hvis alt vandet var konsortie vand - så var der mange tusinde fisketegnsmiddel betalere der betalte til noget de ikke kunne få del i - havde det hele været åbne foreninger langs åen - ville jeg ikke kunne se nogen problem i at give kvoten fri - hvis spærringerne var væk - de lukkede foreninger gør rateopdelingen skæv
 
Hej Bjarne
Jeg er helt med på din tænkemåde, men som lystfisker og naturelsker, så støtter jeg en begrænsning af medlemmer i forskellige områder af åen. Vi ved at Danmark som lakseland, er kommet godt grundigt på verdenskortet - selv nordmændende rejser til Danmark for at fiske laks - jeg mener ikke vore vandløb er store nok til at give antallet af medlemmer frit, men det er min mening, da jeg nyder ikke at skulle stå som nr. 8 i køen, til et af de gode spots. Et andet problem er at Medlemmerne i SU også betaler for deres medlemsskab der, hvad disse penge bruges til, kan jeg ikke svare på - men dette økonomiske tilskud er jo udover fisketegnsmidlerne..... så måske er der også et problem her???
 Jeg har ikke en endelig løsning på hvordan man kan gøre alle tilfredse og det er heller ikke sikkert at den rigtige løsningsmodel overhovedet eksisterer. Jeg forsøger blot at påpege de problemer der er ved den nuværende model og har givet mit forslag til en forbedret model, som måske ikke tilgodeser alle(Dem i det frie fiskevand), men ihvertfald en meget større del end den nuværende fordelingsnøgle.
Mvh Claus
[/QUOTE]
-
hej claus
jeg er fint med på at løsningen er svær uanset hvilken modle man vælger - jeg mener bare det er vigtigt at alle der betaler fisketegnsmidler har samme vilkår til at komme til ved den enkelte å - så må man løse problemer med at åen kan blive overrendt med begrænsninger der stille alle lige - det kan være alt lige fra at folk med lige ende nr på kortet fisker på lige datoer etc .
mvh bjarne
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2010 kl. 21:30
hmm - kom lige i tanke om en samtale jeg have et år jeg var hos karl mærk og købe kort - han fortalte om at de havde gjort nogle underlige observationer med radiosendere på laks hen over sommeren - laksen trak vilkårligt op i elven og ud i fjorden a flere omgange gennem sæsongen havde de observeret - prøvede lige om jeg kunne finde tilsvarende undersøgelser fra dk - det fandt jeg så fra storåen - tendensen var den samme - så fordi man observere fisk og oplever de ikke er der mere (her tænker jeg under en spærring) er det langt fra sikkert at de er vandret opstrøms
 
uddrag af tekst
den eneste af de 3 med direkte udløb i Nordsøen, de to andre leder ud i fjorde. Teorien går på, at begge fjorde har været lagt under is, og laksen derfor ikke er gået ind i fjorden og efterfølgende op i åen. I Storåen mærkede den lokale forening 12 laks elfisket i det yderste af åen, med radiosendere i marts måned, for at kunne følge deres vandringsmønster i åen. Det finurlige er, at disse laks ser ud til at være returneret til fjorden..
 
fra dette link
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2010 kl. 21:39
hmm - her i denne tekst står der så intet omkring om det var nedfaldsfisk de satte radiosendere på - så den er ikke god nok som grundlag for noget som helst - sorry
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Dec 2010 kl. 13:31
Citat: bjarne1525

staten burde  eje jorden ved alt erhverv - landbrug som industri-


Wink Held og lykke med projektet Bjarne. I så fald bliver Danmark så mindst en borger mindre...

Historisk set er dette jo forsøgt uden større held, da den mennskelig natur og selvopholdelsesdrift ikke er forenelig med en så rendyrket socialistisk idealismeLOL


Redigeret af FD - 08 Dec 2010 kl. 13:32
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Dec 2010 kl. 22:37
ja ja  finn - jeg anser nu mig selv for at være socialliberalist - jeg syntes bare de observationer man gør sig i det daglige viser at fx bønderne ikke magter at forllige produktionen med miljøhensynet - http://gyllebomben-dk.blogspot.com/ her er et af problemstillingerne jævnligt synligt - det samme med virksomheder - dem kan man jo læse om i dagspressen jævnligt at de ikke passer på miljøet i en omfang der var ønskværdigt - hvis de ikke selv ejede jorden kunne man smide dem på porten og lade en anden forsøge sig - men bønderne  er da absolut nogle svin - jeg kan ikke se hvorfor de skal have lov at forurene mit drikkevand og naturen omkring mig - bare fordi de patu tror, at en i himlen har udset dem til at forsyne den halve verden med flæsk. der er ikke den kæmpe avance forskel på om man producere korn eller grise - men der ligger en stor avance i forædlingen af kødet - men dette søger bønderne at sende ud af landet for en lille merfortjeneste - så vi skal ligge natur til deres svineri - men som samfund er det begrænset hvad vi får ud af det. ikke at de skulle have lov aligevel. 4-5 kg korn pr kg produceret gris + produktionsomkostningerne - så er der ca udlignet i forhold til landmændennes afregningspris. selvproducerende og ikke mere må være vejen frem - vil briterne have bacon kan de sgu selv ligge natur til at producere det.
men løsningen kommer jo med tiden af sig selv - når kornpriserne bliver for høje på grund af at der skal bruges biomasse til så meget andet - og så kunne man jo håbe at de skide støtteordninger i eu falder væk.
nå - det var lige lidt galde der ikke handlede om opgangsfisk - sorry
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down