Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kvotestop Skjern å

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kvotestop Skjern å
    Sendt: 26 Apr 2012 kl. 16:12
Hej Kim
 
Jeg fisker 100% C&R på årskort hvert år uanset, om kvoten er opbrugt Shocked
 
Naturoplevelsen, mødet med andre nørder Hug, og de lokale er fint for mig.
 
Så der går mindst 1 Beer
 
Hvis du også kommer, kan vi jo Handshake
 
Fiskeri handler ikke om at nakke gydefisk, men Ying Yang
 
K&B
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 16:24
#Carsten

Ja jeg kunne også "nøjes" med, at nyde naturen og C&R fiskeri. At jeg så kunne få opfrisket mit jyske, er jo bare nok et +

Ja vi må efterhånden indse, at vi i lille danmark er blevet så mange lyst/sportsfiskere, at ekstra omsorg/kontrol med fiskeriet er nødvendigt for en fortsat oplevelse, vi kan være stolte af.

Og ja - vi skal ikke nakke gydefisk - så meget hellere nakke et par kølige, og fyre et par "røverhistorier" af. Det er billigt, sjovt, skader ikke, og kan huskes længe Beer Handshake  Måske vi ses...

Mvh. - Kim -

Beer
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 17:17
Citat: kikophil

#Carsten

Ja jeg kunne også "nøjes" med, at nyde naturen og C&R fiskeri. At jeg så kunne få opfrisket mit jyske, er jo bare nok et +

Ja vi må efterhånden indse, at vi i lille danmark er blevet så mange lyst/sportsfiskere, at ekstra omsorg/kontrol med fiskeriet er nødvendigt for en fortsat oplevelse, vi kan være stolte af.

Og ja - vi skal ikke nakke gydefisk - så meget hellere nakke et par kølige, og fyre et par "røverhistorier" af. Det er billigt, sjovt, skader ikke, og kan huskes længe Beer Handshake  Måske vi ses...

Mvh. - Kim -

Beer

Ja så hellere nakke dem på kysten når de "kun" har små rogn...Big smile
Det giver meningOuch
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 17:40
Citat:
Lokalområdet har behov for en stabil og konstant strøm af besøgende hver dag hele sæsonen.
 
 
Ja det er muligt og selvfølgelig også ønskeligt, men uanset hvordan man ser på det, er det eneste der skal tages hensyn til ret og slet den fredede Laks, det kan lyde hårdt, men indtil videre må det vel være sådan.
 
Jeg personlig er spændt og lidt skrækslagen måske, for at se hvad der sker når premieren oprinder næste år.
 
Og Henrik, i din beskrivelse omkring hykleriet kyst/å fiskeri er vi enige, men nu er det vel ret beset meget få atlanterhavslaks der fanges fra kysten, jeg er klar over at en trollingfisker fangede en i det sønderjyske hvor rognen løb, men det var vist det, eller hvad?


Redigeret af Keld P. - 26 Apr 2012 kl. 17:42
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 18:16
Citat: Keld P.

Citat:
Lokalområdet har behov for en stabil og konstant strøm af besøgende hver dag hele sæsonen.
 
 
Ja det er muligt og selvfølgelig også ønskeligt, men uanset hvordan man ser på det, er det eneste der skal tages hensyn til ret og slet den fredede Laks, det kan lyde hårdt, men indtil videre må det vel være sådan.
 
Jeg personlig er spændt og lidt skrækslagen måske, for at se hvad der sker når premieren oprinder næste år.
 
Og Henrik, i din beskrivelse omkring hykleriet kyst/å fiskeri er vi enige, men nu er det vel ret beset meget få atlanterhavslaks der fanges fra kysten, jeg er klar over at en trollingfisker fangede en i det sønderjyske hvor rognen løb, men det var vist det, eller hvad?

Hej Keld
Nu tænke jeg fedtfinner generelt.
C&R fiskere genudsætter i åen, men gokker på kysten..
Er bare total træt af alt det dobbelt moral pladderShocked
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 18:41
@steen
 
Så vidt jeg er orienteret fedtfinneklippes alle laks i de vestjyske åer nu! Så det burde ikke være et problem at give disse fri til hjemtagning, så de vilde genudsættes. Det er under alle omstændigheder ikke særligt heldigt at laksekvoten opfiskes på kun en uge. Så det burde fungere så snart de nu finneklippede er store nok til at indgå i fangsterne - Men, men der arbejdes altså mod at udsætningerne skal ophøre!
 
Alternativt kan man som jeg tidligere har foreslået gøre det sværere at fange laksene gennem redskabsbegrænsninger fx. den første måned af sæsonen, hvor det hele går grassat. Samme fremgangsmåde er set i andre lande ved lav vandføring og fx. i hele august. Jeg taler om begrænsninger for både flue og spin. Så længe ministeriet holder fast i de nuværende totalkvoter kunne det også være en ide. Der kunne fx. være krav om kun at anvende kunstagn under en vis størrelse. Det lyder specielt, indrømmet! Men det er ikke nemt det her WackoUdgangspunktet for de fleste må være at de gerne vil fiske en lang sæson og også have mulighed for at få en fisk med hjem, der ikke partout skal fanges den første uge efter sæsonåbningen.
 
Jeg holder stadig på, at man skal smide totalkvoterne væk og tillade en laks pr. mand og så ellers lade bestanden stabilisere sig på et eller andet niveau. Laksene kan dårligt kaldes truede mere....
 
 
Til top
Torben Bastrup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
torben bastrup

Tilmeldt:: 31 Dec 2002
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér torben bastrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 19:19

Kære alle…

Nu må nok være nok!

Dybest set fortjener mange af kommentarerne her på siden ikke yderlig opmærksomhed. De er pinlige, useriøse og udviser efter min bedste overbevisning misundelse og manglende format.

Det er ikke overraskende at Skjern å er overskriften i diverse medier i disse dage. Tv, aviser, tidsskrifter og websider fra det meste af Europa kan ikke få armene ned af begejstring…

Skjern å overrasker og præsterer over al forventning. Der findes ikke en å eller en elv i Nordeuropa, der kan vise fangster af en sådan kvalitet/antal/vægt.  Det er faktisk VERDENSKLASSE. Man må knibe sig i armen, er dette en drøm . Langs Europas vandløb er man sikkert både gul og blå af misundelse.  Med rette!

Takken for dette kan rettes mod det STORE frivillige arbejde langs åen.

Takken for dette kan rettes mod de lokale foreningers bestyrelser.

Takken for dette kan rettes mod Aqua samt deres biologer.

Takken for dette kan rettes mod den lokale sammenslutning.

Takken for dette kan rettes mod Danmarks Sportsfisker Forbund.

Takken for dette kan rettes mod tidligere amter og kommuner langs åen.

Takken for dette kan rettes mod engagerede miljøpolitikere, samt EU.

Takken for dette kan rettes mod åens lodsejere

Og hvad er så TAKKEN ?

Ævl og kævl fra selvudnævnte eksperter. Intetsigende postulater om åen og laksen, uden belæg.

Jeg er sikker på at ovenstående frivillige og foreninger mm. forsat gør hvad der er bedst for laksen og Skjern å.

Udvis dog en vis taknemmelighed og ydmyghed for Skjern å, naturen, fiskene og menneskerne bag.

 Det vil klæde størsteparten af dem, som har ytret sig her på siden.

Tag jer dog sammen og vis bare lidt format!

De bedste lystfiskerhilsner

Torben Bastrup

 

Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 19:28
Selvom jeg måske er en af de nævnte selvudnævnte eksperter, vil jeg nu alligevel lige komme med endnu  et indspark vedrørende indsatte udklip:
 
Laksene kan dårligt kaldes truede mere....
 
En art, i dette tilfælde laksen i Skjern å, er altså desværre truet så længe den ikke er selvreproducerende, stop udsætningerne i tre år, og fortsæt fiskeriet som det foregår nu, så skal i se løjer, den fænomenale fremgang vi har oplevet i åen de seneste mange år, skal efter min selvbestaltede mening hovedsagelig findes i kunstig udsætning.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 19:47
Keld
Der er vel ingen der er i tvivl om ,hvorfor der er laks i åen
Laksetegnet blev jo netop indført for at kunne beholder de
Store udsætninger ...

Nogen der ved hvad opgangen, de par år er anslået til

Vh Tommy
Til top
søndergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
søren74

Tilmeldt:: 12 Aug 2003
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér søren74 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 20:09
Hej Torben Bastrup
 
Jeg kender dig ikke personligt, men jeg må bare sige at dit indlæg i denne tråd er noget af det klogeste jeg har hørt i mange uger Clap
 
Skjern å er verdensklasse, kvote eller ej
 
Stor tak fra mig til alle jer frivillige, som har gjort skjern å til det den er i dag.
 
Mvh.
Søren Søndergaard
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 20:31
Citat: torben bastrup

Kære alle…

Nu må nok være nok!

Tag jer dog sammen og vis bare lidt format!

De bedste lystfiskerhilsner

Torben Bastrup

 

Nu hvor du snakker om format - hvad så om du selv lige havde vist format ved at oprettede din egen "takke-tråd", istedet for at poste et "overdommer" indlæg i denne tråd, hvor du gør dig til dommer over et emne, som andre har lyst til at debattere -- tag dig dog sammen og vis lidt format, før du skyder på andre.
Til top
Lars Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars Skov Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 20:49
Hej Tommy
Ca 3000 i 2008 - du kan se rapporten her - estimeret ved fangst genfangst metoden:

http://www.fiskepleje.dk/upload/aqua/publikationer/forskningsrapporter/220_2010_opgang-og-gydning-af-laks-i-skjernaa-systemet.pdf

Hvem  ville have troet det i midten af firserne hvor jeg som barn slugte historer om fordums tiders laksefiskeri og udryddelsen af laksen en helt utrolig succeshistorie. 


Til top
henrik lodahl Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
havbasse Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: herning
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér havbasse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 20:59
Citat: Steen Kehler

Citat: torben bastrup

Kære alle…

Nu må nok være nok!

Tag jer dog sammen og vis bare lidt format!

De bedste lystfiskerhilsner

Torben Bastrup

 

Nu hvor du snakker om format - hvad så om du selv lige havde vist format ved at oprettede din egen "takke-tråd", istedet for at poste et "overdommer" indlæg i denne tråd, hvor du gør dig til dommer over et emne, som andre har lyst til at debattere -- tag dig dog sammen og vis lidt format, før du skyder på andre.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 21:21
Vedrørende format, er der langt imellem snapsene i Ballerup
Med venlig hilsen
Per Hansen
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 21:25
Citat: carstendamm


 
Løsningen er en kvote på 0 og 100% C&R
 
Fiskeriet vil blive bedre og bedre, bestanden øges,

Tror du selv på den? Bestanden af laks er truet af mange ting. At lystfiskere under kontrol tager en lille håndfuld med hjem til røgemanden, er nok det mindste problem! Brug dog krudtet på ulovligt garnfiskeri, forurening og hvad der ellers for alvor truer bestanden. Det er meget godt med selvransagelse. Men at påtage sig selv et ansvar, der mere eller mindre hægter de store syndere af krogen, er et torskedumt selvmål!

Johan
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 21:37
Må erkende at jeg er på linie med Torben Bastrup og andre der glæder sig over det fremragende fiskeri i Skjern. Alle der har forslag om lodtrækning, venteliste og hvad ved jeg syntes jeg er ude på et skråplan. Laksefiskeriet er bare en chancebillet, nogle år er man heldig og være med på toget og andre år hører man bare lyden af toget buldre forbi. Det sidste gør ondt, har prøvet det flere gange, men derfra til og stikke en kæp i andres chance for at fange en laks, det kan jeg ikke tilslutte mig. God ide at holde sig fra åen når man har fået en laks på den store kvote indtil den er lukket,  og herved give plads til andre. Men på frivillig basis! Kan man ikke lide fiskepresset kan man jo passende søge op i Vorgod å, opstrøms Tarp bro eller i Omme Å. Her er der stadig absolut tålelige forhold. Men det varer nok heller ikke evigt. Har man brug for albuerum kan man jo bare vente til kvoten er opbrugt og fiske C & R. Jeg respekterer at nogle ikke kan forliges med dette, men så kommer smålaksen jo altså senere, så har i chancen igen. Tror på at en kort hektisk jagt på kvoten efterfulgt af C & R er bedre end at kun få kan få lov at fiske.
Til top
henrik lodahl Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
havbasse Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: herning
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér havbasse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 21:44

Jeg er fuldstændig enig med det Torben Bastrup skriver!

Fakta er, at vi idag i Skjern å har adgang til laksevand i Superligaklassen i Nordeuropa. Men det bekymrende er, at jo flere laks der bliver fanget, jo større interne problemer får vi laksefiskere. (og specielt synes jeg, at mange af dem der "bræger" mest om negative sider omkring fiskeriet ved Skjern å, er dem der har gjort allermindst for at vi idag har de fantastiske forhold som vi har idag)

I fangst- og registreringsudvalget for SÅS tllbage i slutningen af 90erne (det er kun 13-14 år siden) var vi henrykte for hver laks der blev fanget og nu brokker man sig over, at der på en uge er fanget ca 200 laks og kvoten for storlaks er opbrugt! I al beskedenhed, er der ikke tale om et luksusproblem?

Nyd og yd!

Venlig hilsen
henrik
Til top
Martin Berger Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
gasmus32fri

Tilmeldt:: 27 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gasmus32fri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 21:45
Hej Torben B Thumbs UpClap .
Hvad er der galt med de laks der er under 75???. Dem er da maaser af på kvote endnuSmile.
Mvh Martin
 
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 21:51
Lars
Der er løbet meget vand igennem skjern å siden 2008

Vh tommy
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 22:18
Ret beset er der vel ingen i denne tråd som betvivler eller benægter at vi har fået et unikt fiskeri i Skjern å, bla. grundet de ting som Torben Bastrup har listet, med en speciel god start netop i år.
Måden hvorpå fiskeriet i åen forvaltes, er jo også helt fin, da fiskeriet er tilgængeligt for de fleste, på langt størstedelen af åen, men der er vel ikke noget at sige til at enkelte begynder at blive bange for klondykelignende tilstande, man kan allerede læse enkelte eksempler på dette site, hvor de såkaldte støvlelaks, boykot, mv. florerer, og hvordan skal det ikke gå til næste premiere.
 
Det der undrer mig er flertallets skråsikre mening om mængderne af fisk i åen generelt, enkelte er temmelig mere vidende om tingenes tilstand end biologerne, og et andet faktum er at langt de fleste totalt undviger tanken om at hele hovedmeningen omkring genopretningen af laksebestanden, jo er at gøre den selvreproducerende, ikke at vi skal opfiske dem, vi lever dybest set på guds nåde, med en tildelt kvote på en fredet fisk.
 
Rent faktisk bunder hele arbejdet med genetableringen af laksen i de Vestjyske vandløb jo på at vi har forpligtet os til at bevare de unikke gener disse stammer besidder, det bør vi ikke glemme, her i rusen over et af Europas bedste "laksefiskerier" 
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 22:49
Hej Keld
 
En selvreproducerende bestand er defineret i lakseforvaltningsplanen til 1000 naturlige laks på gydepladserne. Manglende mærkning af udsætningsmaterialet stiller os desværre i en situation, hvor det er uvidst for alle, hvad der er udsat og hvad der stammer fra naturlig gydning. I 2008 blev opgangen beregnet til 3000 stk. Jeg glæder mig til at få valide tal på bordet. Det der står tilbage er dog at laksen har adgang til rigtig mange km gydevand med rent vand og grusbund.
 
mvh jakob
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2012 kl. 22:53
Kjeld:

Et par detaljer - om antallet af fisk i Skjern Å og udtræk` fra fjorden..Disse tal er jo rent faktisk alfa omega for at kunne bedømme succes og fiasko...eller måske endnu vigtiger; for at kunne beslutte hvilken form for kvote...hvis nogen... man bør lave.

DIDSON scanneren - Som jeg nævnte tidligere i tråden...som bla. bruges netop til at, fastslå optrækket af laks i nogen elve - bygger på en teknologi der nettop kan difference imellem arter, ved hjælp af avanceret (jeg tror det hedder cluster genkendelse) - Samtidig med at vægt og længde bliver en del af analyseringen.

http://www.soundmetrics.com/


http://www.soundmetrics.com/industries-served/aquatic-life/fish-surveys

Dette ville give et langt mere præcist billede af de faktiske forhold; Hvor mange smolt ud ?...hvor mange laks ind..?

Lakse coservation i Newfoundland

Newfoundland har den største bestand af vildlaks uden for Europa, her har man i mange år arbejdet med kvoter - På mange forskellige måder...men alle baseret på nøje beregninger på hvor mange fisk der skal til for at, opretholde en - selv-opbåret bestand -

Det vil være for langt at, berette om her (men jeg kan anbefale at man læser om dette, i det næste nummer af Fisk & Fri - Bestemt inspirerende)

Men det er værd at, bemærke at man ikke slår store fisk ihjel i Newfoundland - Kun grillse - der udgør størsteparten af opgangen af fisk - De store fiske er simpelthen for værdifulde, set ud fra en lang række parametre

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann
   



Redigeret af fishmadman - 26 Apr 2012 kl. 22:58
Til top
Dennis Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pusling Avatar

Tilmeldt:: 22 Aug 2006
Geografisk: Brande
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pusling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 01:06
Hvordan ser kvoten ud i Skjern Å?
http://www.skjernaasam.dk/ er nede... Nå men så jeg tager ud og fanger en stor laks! :P
Dennis Sørensen

Team DeSti-Nation Fishing
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 08:39
Spændende læsning JesperSmile
Inden vi bygger vidre på super viden skal vi nok først ha styr på "cirklen" - fra smolt til laksen vender tilbage fra havet! , - det ville gavne laksefiskene i særdeleshed at få fjernet garnfiskeri fra de kystnære områder +de Danske Fjorde for en start.
Mon så ikke økonomien og lysten til at forbedre kommer naturligt hurtigere .
Som det er nu, vil der gå mange laksefisk til på deres vandringer til og fra vandløbene.

     
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 08:49
Citat: Jakob Larsen

Hej Keld
 
En selvreproducerende bestand er defineret i lakseforvaltningsplanen til 1000 naturlige laks på gydepladserne. Manglende mærkning af udsætningsmaterialet stiller os desværre i en situation, hvor det er uvidst for alle, hvad der er udsat og hvad der stammer fra naturlig gydning. I 2008 blev opgangen beregnet til 3000 stk. Jeg glæder mig til at få valide tal på bordet. Det der står tilbage er dog at laksen har adgang til rigtig mange km gydevand med rent vand og grusbund.
 
mvh jakob
 
Jakob det er vel de man arbejder på, det med at sortere vilde fisk fra opdrættet, jeg tænker på chipmærkningerne der startede sidste år, men mener at have læst at der skal mærkes i omkring 5 år før en evt. optælling er valid.
 
Når det er sagt er en totalopgang på 3000 stk, jo trods de mange kloge hoveder herindes påstand om at det vælter med Laks, jo temmelig langt fra en  årlig gydning af 1000 fisk der stammer fra åens egne gydebanker, jeg mener igen at have læst det kræver en opgang på 10-15 tusinde fisk, men ret mig hvis jeg tager fejl.


Redigeret af Keld P. - 27 Apr 2012 kl. 13:22
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 09:56
Heine:

Det er netop de nøjagtige tal der skal være med til at, præcise hvad der foregår. En fisketæller tæller også udgående fisk (smolt og nedfaldsfisk) - Og der vil på den måde foreligge helt nøjagtige tal for - hvad der forsvinder..Det kan man så holde op imod kendt statistik - På denne vis kan man se hvad det garnfisken folk fanger (Blot een udvalgt gruppe mennesker) - man vil også med korte forsøgs ordninger....Lad os sige man laver et forsøgsvis garnfiske-stop et år - en periode - eller i et område...Nu vil målestationen kunne give et meget præcist biled af hvor og hvordan man bedst kan sætte ind...for at bevare vigtige ressourcer

Om debatten Laksen er truet: Jeg tror det er vigtigt at holde sig for øje at; en sund bestand af gydende fisk sagtens kan lave et overskud af fisk der kan fanges... Det kan man se mange steder på jorden bla. på Canadas vestkyst...Her viser fisketælle apparater nettop...hvornår der er fisk nok i elv systemet...så...Cirklen kan fortsætte...

Måske det var en ide at et par mennesker begyndte at finde sponsore til sådan et tælle apparat..Måske Korsholm og den lokale Pizza butik vil have graveret deres navn i en plade ved sluserne -

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann    






Redigeret af fishmadman - 27 Apr 2012 kl. 10:02
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 10:03
Citat: Henrik Christensen

Citat: Keld P.

Citat:
Lokalområdet har behov for en stabil og konstant strøm af besøgende hver dag hele sæsonen.
 
 
Ja det er muligt og selvfølgelig også ønskeligt, men uanset hvordan man ser på det, er det eneste der skal tages hensyn til ret og slet den fredede Laks, det kan lyde hårdt, men indtil videre må det vel være sådan.
 
Jeg personlig er spændt og lidt skrækslagen måske, for at se hvad der sker når premieren oprinder næste år.
 
Og Henrik, i din beskrivelse omkring hykleriet kyst/å fiskeri er vi enige, men nu er det vel ret beset meget få atlanterhavslaks der fanges fra kysten, jeg er klar over at en trollingfisker fangede en i det sønderjyske hvor rognen løb, men det var vist det, eller hvad?

Hej Keld
Nu tænke jeg fedtfinner generelt.
C&R fiskere genudsætter i åen, men gokker på kysten..
Er bare total træt af alt det dobbelt moral pladderShocked
 
Henrik, nu er du igen for hurtig på aftrækkeren ?
 
Du aner intet om, hvordan jeg fisker på kysten !
 
100% C&R foregår naturligvis alle steder (også på kysten)
 
Ordet, du leder efter i.f.m. C&R er : ANSVARLIGHED
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 10:08
Citat: fishmadman

Heine:

Det er netop de nøjagtige tal der skal være med til at, præcise hvad der foregår. En fisketæller tæller også udgående fisk (smolt og nedfaldsfisk) - Og der vil på den måde foreligge helt nøjagtige tal for - hvad der forsvinder..Det kan man så holde op imod kendt statistik - På denne vis kan man se hvad det garnfisken folk fanger (Blot een udvalgt gruppe mennesker) - man vil også med korte forsøgs ordninger....Lad os sige man laver et forsøgsvis garnfiske-stop et år - en periode - eller i et område...Nu vil målestationen kunne give et meget præcist biled af hvor og hvordan man bedst kan sætte ind...for at bevare vigtige ressourcer

Om debatten Laksen er truet: Jeg tror det er vigtigt at holde sig for øje at; en sund bestand af gydende fisk sagtens kan lave et overskud af fisk der kan fanges... Det kan man se mange steder på jorden bla. på Canadas vestkyst...Her viser fisketælle apparater nettop...hvornår der er fisk nok i elv systemet...så...Cirklen kan fortsætte...

Måske det var en ide at et par mennesker begyndte at finde sponsore til sådan et tælle apparat..Måske Korsholm og den lokale Pizza butik vil have graveret deres navn i en plade ved sluserne -

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann    




Thumbs Up  Clap

     
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 16:44
Hej Keld
 
Det er umuligt at vide hvor mange af de 3.000 stk i 2008, der stammer fra naturlig gydning - et antal der givet er blevet større de efterfølgende 4 år. Normalt siger man at overlevelsen af de vilde er 5-7 gange større end de udsatte. Mærkningen af laks i 2011, gør at man først omkring 2015-16 kan få et sikkert bud på hvor mange af opgangslaksene, der stammer fra gydepladserne i åen. Det er noget beklageligt at man har en national forvaltningsplan, der siger laksen er selvreproducerende ved 1.000 naturlige opgangsfisk, mens man først nu opstiller et program så man reelt ved hvor man er ift. målet.
 
mvh Jakob
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 18:07
Citat: carstendamm

Citat: Henrik Christensen

Citat: Keld P.

Citat:
Lokalområdet har behov for en stabil og konstant strøm af besøgende hver dag hele sæsonen.
 
 
Ja det er muligt og selvfølgelig også ønskeligt, men uanset hvordan man ser på det, er det eneste der skal tages hensyn til ret og slet den fredede Laks, det kan lyde hårdt, men indtil videre må det vel være sådan.
 
Jeg personlig er spændt og lidt skrækslagen måske, for at se hvad der sker når premieren oprinder næste år.
 
Og Henrik, i din beskrivelse omkring hykleriet kyst/å fiskeri er vi enige, men nu er det vel ret beset meget få atlanterhavslaks der fanges fra kysten, jeg er klar over at en trollingfisker fangede en i det sønderjyske hvor rognen løb, men det var vist det, eller hvad?

Hej Keld
Nu tænke jeg fedtfinner generelt.
C&R fiskere genudsætter i åen, men gokker på kysten..
Er bare total træt af alt det dobbelt moral pladderShocked
 
Henrik, nu er du igen for hurtig på aftrækkeren ?
 
Du aner intet om, hvordan jeg fisker på kysten !
 
100% C&R foregår naturligvis alle steder (også på kysten)
 
Ordet, du leder efter i.f.m. C&R er : ANSVARLIGHED
 
Havde ellers besluttet ikke at deltage mere i denne tråd...
Men da dine seneste indlæg har "spark mig" skilte på ryggen, så jeg kunne ikke dy mig.
 
ANSVARLIGHED ...hmmm, altså et begreb du definerer hvad er, og som du mener andre må igang med at lære, og herefter efterleve. For du mener jo åbenbart ikke at de tildelte kvoter er ansvarlige, ja du siger jo ligefrem at enhver hjemtagning af en hvilken som helst fisk er uansvarlig (eller var det Keld, har svært ved at skille jer ad). ARROGANCE, skyplapper og intolerance er nok nærmere de ord der falder mig indWink...overvejede også egoisme, men det tror jeg næppe er bevidst, så den lader jeg falde.
 
Det værste er dog din egen hjemmestrikkede moral og etik, som jo er den eneste du levner plads til i din verden, siger at det er rigtigt og fint at lege med -og pine et dyr for sin fornøjelses skyld, også selv om en del af dem BEVISELIGT dør efterfølgende ...men at det er forkert at gøre det samme når man afliver nogle få udvalgte fisk... (Den var også til Keld, som spurgte hvad den "rigtige" fisk er: Det er en af disse udvalgte fisk Keld. Den rigtige fisk, Keld, det er den man synes er fin og hjemtager - den man synes er den rigtige ...er det for svært? ...eller var det faktisk Bjarne der spurgte?)
 
PS. Husk nu (Carsten, Keld og Bjarne) at belære alle de nyankomne i denne tråd, som enten accepterer ELLER selv udøver en vis kontrolleret form for hjemtagning af fisk, om at det er helt forkert og uacceptablet! Husk at fortælle at den måde i fisker på er den eneste rigtige, og at vi andre slet ikke ved hvad vi gør, eller hvad der giver os glæden ved fiskeriet. Husk nu at fortælle hvordan ALLE der gerne vil hjemtage en fisk ødelægger ALT for jer der kun vil 100% C&R ...eller har i glemt det igen, i alle dobbelt-moralprædikerne?
 
 


Redigeret af FD - 28 Apr 2012 kl. 07:31
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 19:10
Carsten Damm, du er sku noget for dig selv, så prøver lige en sidste gang.

Fisk er nok den eneste dyrart i verden, som man jager, udtrætte og lege med, for bagefter at sætte den ud igen, flotDead
Og bagefter er i bare så hellige, at det gør ondt.

Jeg er bare slet ikke enig, men jeg respektere jeres holdning.

Og så skal vi, som ikke er enig i den holdning, tvinges til at bruge den pga. tåbelige kvoter.Thumbs Down



Redigeret af Henrik Christensen - 27 Apr 2012 kl. 19:16
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 19:39
Citat: Henrik Christensen

Carsten Damm, du er sku noget for dig selv, så prøver lige en sidste gang.

Fisk er nok den eneste dyrart i verden, som man jager, udtrætte og lege med, for bagefter at sætte den ud igen, flotDead
Og bagefter er i bare så hellige, at det gør ondt.

Jeg er bare slet ikke enig, men jeg respektere jeres holdning.

Og så skal vi, som ikke er enig i den holdning, tvinges til at bruge den pga. tåbelige kvoter.Thumbs Down

 
Noget for mig selv ?
 
Tak for komplimentet, det er godt nok længe siden, at jeg har modtaget så
meget ros på een gang Embarrassed
 
Jeg ved, at du og Finn har det lidt svært, men har I nogensinde overvejet, at
jeg frivilligt fraskriver mig retten til at dræbe dyr, for at I Ouch kan få de samme
muligheder for fiskeri, som mig ?
 
Jeres ønske om hjemtagning var helt fint for mig, hvis ALLE ville få lige
muligheder, det kan bare ikke lade sig gøre Cry
 
K&B
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 22:53
Lige en tanke. Kunne man ikke forbyde C&R fuldstændigt, da det jo som Henrik så korrekt skriver er ren ondskabsfuld leg med levende væsener. Istedet kunne der indføres personlige kvoter, på et antal fedtfinner man som lystfiskere kunne fortære i løbet af en sæson! Det ville være fint i mine øjne. Jeg har tidligere i denne tråd forsøgt at være forstående overfor C&R fiskere, men det er jo åbenbart envejs - så nu vil jeg prøve at blive 4 år og gå ind for totalt forbud mod hånlig leg med dyr. Kvote på og stop når man ikke kan æde mere!
Mvh Claus
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 22:59
Mange af kommentarerne er for mig - skræmmende.
Skal vi sige, at hver lystfisker, der ØNSKER, at udøve fiskeri langs Skjerns bredder, skal stå på venteliste i flere år, til at fiske på et bestemt stræk, og hjemtage en laks, hvis en hjemtagelse overhovedet bliver mulig! Shocked
Knæk og bræk
Til top
Andreas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jyden

Tilmeldt:: 18 Jun 2006
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 23:14
Hmn spørger en gang i mellem mig selv om dette og lignende tråde virkeligt er en tråd om lystfiskeri - eller en filosofisk debat på teologiuddannelsen. Laksen er altså "bare" en fisk - og fiskeriet er jo " bare" en hobby og vel ikke en altafgørende aktivitet. Ying Yang
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 01:21
Citat: cjbhare

Lige en tanke. Kunne man ikke forbyde C&R fuldstændigt, da det jo som Henrik så korrekt skriver er ren ondskabsfuld leg med levende væsener. Istedet kunne der indføres personlige kvoter, på et antal fedtfinner man som lystfiskere kunne fortære i løbet af en sæson! Det ville være fint i mine øjne. Jeg har tidligere i denne tråd forsøgt at være forstående overfor C&R fiskere, men det er jo åbenbart envejs - så nu vil jeg prøve at blive 4 år og gå ind for totalt forbud mod hånlig leg med dyr. Kvote på og stop når man ikke kan æde mere!
Mvh Claus
 
jo claus - men hvis c&r er så slemt som du og henrik giver udtryk for - er det så ikke ligeså forkasteligt at begive sig ud og fiske i åen eller på kysten hvor der er en chance for at fange fisk under målet - den bliver jo behandlet efter samme princip
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 07:39
Citat: carstendamm

  
Jeg ved, at du og Finn har det lidt svært, men har I nogensinde overvejet, at
jeg frivilligt fraskriver mig retten til at dræbe dyr, for at I Ouch kan få de samme
muligheder for fiskeri, som mig ?
Har du nogen sinde overvejet, at hvis du får din vilje, og al fiskeri bliver til 100% C&R, så vil jeg (modsat dig) være den der gør noget for at beskytte laksen, mens du med dit C&R fiskeri ikke kan undgå at skade en vis procentdel af de fisk du fangerWink
 
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 09:37
Citat: FD

Citat: carstendamm

Citat: Henrik Christensen

Citat: Keld P.

Citat:
Lokalområdet har behov for en stabil og konstant strøm af besøgende hver dag hele sæsonen.
 
 
Ja det er muligt og selvfølgelig også ønskeligt, men uanset hvordan man ser på det, er det eneste der skal tages hensyn til ret og slet den fredede Laks, det kan lyde hårdt, men indtil videre må det vel være sådan.
 
Jeg personlig er spændt og lidt skrækslagen måske, for at se hvad der sker når premieren oprinder næste år.
 
Og Henrik, i din beskrivelse omkring hykleriet kyst/å fiskeri er vi enige, men nu er det vel ret beset meget få atlanterhavslaks der fanges fra kysten, jeg er klar over at en trollingfisker fangede en i det sønderjyske hvor rognen løb, men det var vist det, eller hvad?

Hej Keld
Nu tænke jeg fedtfinner generelt.
C&R fiskere genudsætter i åen, men gokker på kysten..
Er bare total træt af alt det dobbelt moral pladderShocked
 
Henrik, nu er du igen for hurtig på aftrækkeren ?
 
Du aner intet om, hvordan jeg fisker på kysten !
 
100% C&R foregår naturligvis alle steder (også på kysten)
 
Ordet, du leder efter i.f.m. C&R er : ANSVARLIGHED
 
Havde ellers besluttet ikke at deltage mere i denne tråd...
Men da dine seneste indlæg har "spark mig" skilte på ryggen, så jeg kunne ikke dy mig.
 
ANSVARLIGHED ...hmmm, altså et begreb du definerer hvad er, og som du mener andre må igang med at lære, og herefter efterleve. For du mener jo åbenbart ikke at de tildelte kvoter er ansvarlige, ja du siger jo ligefrem at enhver hjemtagning af en hvilken som helst fisk er uansvarlig (eller var det Keld, har svært ved at skille jer ad). ARROGANCE, skyplapper og intolerance er nok nærmere de ord der falder mig indWink...overvejede også egoisme, men det tror jeg næppe er bevidst, så den lader jeg falde.
 
Det værste er dog din egen hjemmestrikkede moral og etik, som jo er den eneste du levner plads til i din verden, siger at det er rigtigt og fint at lege med -og pine et dyr for sin fornøjelses skyld, også selv om en del af dem BEVISELIGT dør efterfølgende ...men at det er forkert at gøre det samme når man afliver nogle få udvalgte fisk... (Den var også til Keld, som spurgte hvad den "rigtige" fisk er: Det er en af disse udvalgte fisk Keld. Den rigtige fisk, Keld, det er den man synes er fin og hjemtager - den man synes er den rigtige ...er det for svært? ...eller var det faktisk Bjarne der spurgte?)
 
PS. Husk nu (Carsten, Keld og Bjarne) at belære alle de nyankomne i denne tråd, som enten accepterer ELLER selv udøver en vis kontrolleret form for hjemtagning af fisk, om at det er helt forkert og uacceptablet! Husk at fortælle at den måde i fisker på er den eneste rigtige, og at vi andre slet ikke ved hvad vi gør, eller hvad der giver os glæden ved fiskeriet. Husk nu at fortælle hvordan ALLE der gerne vil hjemtage en fisk ødelægger ALT for jer der kun vil 100% C&R ...eller har i glemt det igen, i alle dobbelt-moralprædikerne?
 
 
 
finn - nu bragte du mig jo selv på banen igen, så jeg begiver mig lige ud i den frækhed at svare på det du skriver.
jeg er ikke 100% c&r fisker, i bund og grund er jeg faktisk ikke C&R fisker overhovedet .
Men jeg er mere end villig til at bedrive C&R, med afsæt i at det kan være et middel til at ophjælpe den danske laksebestand. jeg er også mere end villig til at deltage i en demokratisk (set ud fra et samfundssyn) /udemokratisk proces (set ud fra folks personlige frihed), der leder frem til, at sådanne tiltag gøres, for at beskytte den danske laks.  jeg ved godt at dette er mere extremt for dig end mig - da jeg ikke bliver mindre glad over fangsten, selv om fisken svømmer videre bagefter (ja indrømmet, jeg blive ikke glad på sigt over at hjemtage), hvorimod din glæde består i en kombination af at fange og hjemtage. 
 
at jeg argumentere for, at jeg syntes C&R er et godt alternativ til at hjembringe individer fra en fredet bestand - (eller en truet bestand i det hele taget - folk flest afholder sig fra at hjemtage ål fx) at der overhovedet er lavet en kvote som må hjembringes af den danske laks, er efter min overbevisning kun begrundet i at foreningerne forventer, det er det medlemmerne og dagkortfiskerne gerne vil - og så har man fået dette trumfet igennem over for dtu aqua. så jeg tror ikke dette er en del af planen fra aquas side -  syntes jeg ikke berettigere dig til at bestemme, hvem jeg skal belære om hvad.
 - men selvfølgelig vil jeg da håbe de nye lystfiskere lære at fiskeri er mange ting, og at fisk i fryseren er noget af det mindst vigtige. jeg er dog også overbevist om at dem - du holdningsmæssigt repræsentere, syntes at fryserdelen er mindre vigtigt, ellers havde det jo, alt andet lige, været nemmere at gå til fiskehandleren.
 
Det er nuancerne der er til forskel, som udmønter sig i extremerne. En overbevisning der gør forskellen på om fisken får gydet eller den ender på køkkenbordet.  fisken gør jo glæde begge steder, men kan jeg få overbevist en ny lystfisker om at for laksens skyld (men da også samfundets skyld) så gør den som fredet fisk mere gavn på gydebanken end hr jensens spisebord - så er det da værd at tage med.
 
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
silver doctor

Tilmeldt:: 19 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér silver doctor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 10:00
Der er faktisk kommet et fint oversigtskort på sammenslutningens hjemmeside. 

AndersClap
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 10:09
Citat: bjar1525

Citat: cjbhare

Lige en tanke. Kunne man ikke forbyde C&R fuldstændigt, da det jo som Henrik så korrekt skriver er ren ondskabsfuld leg med levende væsener. Istedet kunne der indføres personlige kvoter, på et antal fedtfinner man som lystfiskere kunne fortære i løbet af en sæson! Det ville være fint i mine øjne. Jeg har tidligere i denne tråd forsøgt at være forstående overfor C&R fiskere, men det er jo åbenbart envejs - så nu vil jeg prøve at blive 4 år og gå ind for totalt forbud mod hånlig leg med dyr. Kvote på og stop når man ikke kan æde mere!
Mvh Claus
 
jo claus - men hvis c&r er så slemt som du og henrik giver udtryk for - er det så ikke ligeså forkasteligt at begive sig ud og fiske i åen eller på kysten hvor der er en chance for at fange fisk under målet - den bliver jo behandlet efter samme princip
Jeg har på intet tidspunkt sagt at C&R er slemt, kun da jeg skrev som 4 årigSmile. Jeg er af den helt klare holdning at der skal være plads til alle, og især C&R fiskere, de truer jo ikke min frysers indhold.
Det jeg er træt af er at vi snarest kan se frem til en ny bog - først kom "det gamle testamente", så kom "det nye testamente" og nu er "C&R testamentet" snart på vej, som 3´er i samlingen..... Bogen er tyk og skrevet af helgener og selvudnævnte konger der ved bedre end alle andre - synes at dem der spiser fiskene er syndere og kommer til at drukne i tønden af sure selvdøde sild. C&R'ere er de frelste, de kommer i P&T himlen, hvor der sidder en lille alf og putter den ene store fisk på deres krog efter den anden..... sikke en drøm, der kan få enhver C&R fisker til at skulle skifte de uldne underbukser, flere gange om dagen.
Jeg er sikker på at størstedelen af C&R'ere godt kan finde plads til os der gerne vil fiske, dræbe og spise (alle 3 dele en fornøjelse), men desværre er det ikke dem der skriver herinde.
Jeg kan godt acceptere at der er nogle der fisker C&R, men jeg vil ikke lynches for at gøre noget andet!
Mvh Claus 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 10:10
Citat: cjbhare

Lige en tanke. Kunne man ikke forbyde C&R fuldstændigt, da det jo som Henrik så korrekt skriver er ren ondskabsfuld leg med levende væsener.
Mvh Claus
Det er nøjagtig det samme alle lystfiskerfangede fisk udsættes for lige indtil det tidspunkt, hvor de enten bliver genudsat af barmhjertige C&R lystfiskere eller unødvendigt bliver slået ihjel af blodtørstige og morderiske madfiskere.
 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 10:13
Hej Bjarne,
 
Jeg forstår udemærket hvad din holdning er, og det ser nu også ud til at du faktisk forstår hvad jeg siger.
 
Som sagt kan jeg sagtens acceptere 100% C&R fiskeri, selvom jeg aldrig selv kunne drømme om at praktisere det. Jeg mener, som tidligere skrevet, at det er vigtigt at alle grupper af lystfiskere tilstræber at acceptere hinanden, og indgå de nødvendige kompromiser der skal til for at vi netop ikke ender ude i de ekstremer, der ødelægger det hele for en eller flere af parterne. Netop derfor mener jeg ikke at min holdning er ekstrem, da jeg klart levner plads til alle, der heller ikke er ekstreme. Og det er derfor jeg anfægter dem der vil påtvinge os alle 100% C&R, hvilket er en ligeså ekstrem tankegang som dem der mener at alle fisk man overhovedet fanger skal nakkes.
 
I øvrigt var hele min bevæggrund for at deltage i denne debat oprindeligt slet ikke et spørgsmål om for eller imod C&R, eller om hvorvidt vi overhovedet skal have nogle kvoter for laks... Det var udelukkende omkring hvordan vi forvalter de kvoter vi allerede har fået tildelt.
Her vil jeg fastholde at det hysteriske bunkefiskeri, uden nogen form for kontrol med fisketrykket, som vi så den første uge i Skjern, ikke er optimalt for nogen! Der må simpelthen være en bedre måde at fordele goderne på, for alle parter ...uden at vi behøver at gå til ekstremer som 100% C&R for alle, eller at en mand alene får en kvote på 400 laks, og forbud mod C&R.
 
PS. Jeg vil håbe at nye lystfiskere lærer om den mangfoldighed der er blandt lystfiskere generelt, så de derved selv kan træffe deres beslutning om hvad der er rigtigt og forkert - for dem!
Jeg håber at de nye 100% C&R fiskerne vil lære, at det at fange, hjemtage og spise fisken ...lige som alle de mange andre elementer i fiskriet er ligeværdige og uundværlige elementer for mange andre lystfiskere end dem selv, således at disse "andre" ikke derved påduttes at skulle skamme sig over en fisk i fryseren, eller indoktrineres til, at det pr. definition er den mindst vigtige del af fiskeriet. Hvis man er "jæger", så er det en uundværlig del af helheden - mange lystfiskere er faktisk "jægere" (jeg mener som begreb, ikke konkret med gæver og fjer i hatten).
Ligeledes, og med lige så stor vægt, vil jeg håbe at "jægeren" lærer at acceptere og respektere dem der dyrker 100% C&R - der skal sgu' være plads til alle!
 
Selvom jeg har skrevet det før, gentager jeg det gerne: For mig er "fryser-delen" et element i fiskeriet på linje med alle de andre elementer. Du tager derved fejl i at det er et mindre element - det er en ligeværdig del af helheden, hvis du forstår. Ligesom med en bil: Hvad er vigtigst? Motoren? rattet? Hjulene? karosseriet? - bilen kan ikke rigtigt køre hvis en af disse mangler - derfor er 100% C&R ikke et brugbart alternativ for mig, eller et kompromis jeg kan have nogen som helst fornøjelse ud af. Håber at have gjort mig forståelig denne gangWink


Redigeret af FD - 28 Apr 2012 kl. 14:04
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 10:26
Citat: Steen Kehler

Citat: cjbhare

Lige en tanke. Kunne man ikke forbyde C&R fuldstændigt, da det jo som Henrik så korrekt skriver er ren ondskabsfuld leg med levende væsener.
Mvh Claus
Det er nøjagtig det samme alle lystfiskerfangede fisk udsættes for lige indtil det tidspunkt, hvor de enten bliver genudsat af barmhjertige C&R lystfiskere eller unødvendigt bliver slået ihjel af blodtørstige og morderiske madfiskere.
 
Bortset fra at de genudsatte nogle gange dør af stress, ophobning af mælkesyre, svamp eller dyb krogning - så ved C&R kan vil lige tilføje Lidelser og langsom død - eller en lang stressperiode hvor fisken går ned i pace og unødigt udsættes for udfrakommende farer. Der er madfiskerne mere humane - vi leger ikke med madenSmile
Mvh Claus
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 10:58
Citat: cjbhare

Citat: Steen Kehler

Citat: cjbhare

Lige en tanke. Kunne man ikke forbyde C&R fuldstændigt, da det jo som Henrik så korrekt skriver er ren ondskabsfuld leg med levende væsener.
Mvh Claus
Det er nøjagtig det samme alle lystfiskerfangede fisk udsættes for lige indtil det tidspunkt, hvor de enten bliver genudsat af barmhjertige C&R lystfiskere eller unødvendigt bliver slået ihjel af blodtørstige og morderiske madfiskere.
 
Bortset fra at de genudsatte nogle gange dør af stress, ophobning af mælkesyre, svamp eller dyb krogning - så ved C&R kan vil lige tilføje Lidelser og langsom død - eller en lang stressperiode hvor fisken går ned i pace og unødigt udsættes for udfrakommende farer. Der er madfiskerne mere humane - vi leger ikke med madenSmile
Mvh Claus


Ja og en genudsat nedfaldsfisk som bliver landet til premier fiskeri får aldrig nogen knubs, eller en mistet fisk som knækker forfang/slider linen over etc .Hold nu bare op med og postulere at C&R er satans form for underholdning , det er helt ufatteligt man i dybeste alvor kan påstå at C&R fiskeri burde forbydes, jeg mener, hvor afstumpet kan man være? 

Det kan kun være folk uden form for empati, og normal tankegang der kan komme med sådan udtalelser, det er da egentlig helt utroligt nu jeg tænker endnu mere over det, hold da kæft en gang l... og lukke ud,.

Tak for og ødelægge min lørdag formiddag.


Jesus christ.... 
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 11:11
Citat: schultz92

Citat: cjbhare

Citat: Steen Kehler

Citat: cjbhare

Lige en tanke. Kunne man ikke forbyde C&R fuldstændigt, da det jo som Henrik så korrekt skriver er ren ondskabsfuld leg med levende væsener.
Mvh Claus
Det er nøjagtig det samme alle lystfiskerfangede fisk udsættes for lige indtil det tidspunkt, hvor de enten bliver genudsat af barmhjertige C&R lystfiskere eller unødvendigt bliver slået ihjel af blodtørstige og morderiske madfiskere.
 
Bortset fra at de genudsatte nogle gange dør af stress, ophobning af mælkesyre, svamp eller dyb krogning - så ved C&R kan vil lige tilføje Lidelser og langsom død - eller en lang stressperiode hvor fisken går ned i pace og unødigt udsættes for udfrakommende farer. Der er madfiskerne mere humane - vi leger ikke med madenSmile
Mvh Claus


Ja og en genudsat nedfaldsfisk som bliver landet til premier fiskeri får aldrig nogen knubs, eller en mistet fisk som knækker forfang/slider linen over etc .Hold nu bare op med og postulere at C&R er satans form for underholdning , det er helt ufatteligt man i dybeste alvor kan påstå at C&R fiskeri burde forbydes, jeg mener, hvor afstumpet kan man være? 

Det kan kun være folk uden form for empati, og normal tankegang der kan komme med sådan udtalelser, det er da egentlig helt utroligt nu jeg tænker endnu mere over det, hold da kæft en gang l... og lukke ud,.

Tak for og ødelægge min lørdag formiddag.


Jesus christ.... 
Hej Morten
Jeg ønsker bestemt ikke at ødelægge din formiddag og tror ikke du har læst alle indlæg fra mig helt i bund - jeg bakker fuldt op omkring C&R fiskeri, synes det er en fin form for fiskeri - mine indlæg er sat totalt på spidsen, grundet de frelste indlæg fra nogle af fanatikerne der ønsker at "omvende" de lystfiskere der gerne vil hjemtage en fisk. Jeg genudsætter ofte fisk, nogle gange fordi de er de imponerende dyr de er, andre gange fordi jeg har hjemtaget en..... jeg har stor glæde ved fiskeriet, men vil også have glæde ved at hjemtage fisken uden at skulle skjule den ved åen, i frygt for at møde en frelst C&R fisker - så det at forbyde C&R er ikke noget du skal tage alvorligtSmile. Der skal bare være plads til alle.
Rigtig god formiddag til dig Morten
Mvh Claus
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 11:20
Citat: cjbhare

Citat: Steen Kehler

Citat: cjbhare

Lige en tanke. Kunne man ikke forbyde C&R fuldstændigt, da det jo som Henrik så korrekt skriver er ren ondskabsfuld leg med levende væsener.
Mvh Claus
Det er nøjagtig det samme alle lystfiskerfangede fisk udsættes for lige indtil det tidspunkt, hvor de enten bliver genudsat af barmhjertige C&R lystfiskere eller unødvendigt bliver slået ihjel af blodtørstige og morderiske madfiskere.
 
Der er madfiskerne mere humane - vi leger ikke med madenSmile
Mvh Claus
Nu er det jo det samme fiskene udsættes for, så hvis du vil betegne det som leg, når en C&R lystfisker har en fisk på krogen, så er det jo også leg, når en madfisker har en fisk på krogen - så madfiskerne er altså ikke mere humane, da de jo leger lige så meget med de fisk, som bliver til deres mad, som C&R lystfiskerne gør med de fisk, som genudsættes... Her udover, så vil en madfisker ikke kunne undgå at skulle genudsætte nogle af de fisk, som vedkomne fanger og disse genudsatte fisk vil nogle gange dø af stress, ophobning af mælkesyre, svamp eller dyb krogning - så ved madfiskeri kan vi lige tilføje Lidelser og langsom død - eller en lang stressperiode hvor fisken går ned i pace og unødigt udsættes for udfrakommende farer.
- Alt i alt, så ikke bare leger madfiskerne med maden, de udøver også ren ondskabsfuld leg med en del af de fangne fisk..... Ja!, madfiskerne er faktisk meget værre end de mere humane C&R lystfiskere.
 
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 11:31
Citat: Steen Kehler

Citat: cjbhare

Citat: Steen Kehler

Citat: cjbhare

Lige en tanke. Kunne man ikke forbyde C&R fuldstændigt, da det jo som Henrik så korrekt skriver er ren ondskabsfuld leg med levende væsener.
Mvh Claus
Det er nøjagtig det samme alle lystfiskerfangede fisk udsættes for lige indtil det tidspunkt, hvor de enten bliver genudsat af barmhjertige C&R lystfiskere eller unødvendigt bliver slået ihjel af blodtørstige og morderiske madfiskere.
 
Der er madfiskerne mere humane - vi leger ikke med madenSmile
Mvh Claus
Nu er det jo det samme fiskene udsættes for, så hvis du vil betegne det som leg, når en C&R lystfisker har en fisk på krogen, så er det jo også leg, når en madfisker har en fisk på krogen - så madfiskerne er altså ikke mere humane, da de jo leger lige så meget med de fisk, som bliver til deres mad, som C&R lystfiskerne gør med de fisk, som genudsættes... Her udover, så vil en madfisker ikke kunne undgå at skulle genudsætte nogle af de fisk, som vedkomne fanger og disse genudsatte fisk vil nogle gange dø af stress, ophobning af mælkesyre, svamp eller dyb krogning - så ved madfiskeri kan vi lige tilføje Lidelser og langsom død - eller en lang stressperiode hvor fisken går ned i pace og unødigt udsættes for udfrakommende farer.
- Alt i alt, så ikke bare leger madfiskerne med maden, de udøver også ren ondskabsfuld leg med en del af de fangne fisk..... Ja!, madfiskerne er faktisk meget værre end de mere humane C&R lystfiskere.
 
Sten, du er jo helt sendt afsted - du modsiger dig selv 1225 gange på de linjer du skriver...... Jeg bliver nok nød til at sætte dig på den liste der hedder..."Jeg vil ikke forstå andre end mig selv!" det er ok. Men husk jeg synes dit fiskeri er ok, dem du genudsætter der dør, dem havde en madfisker endten slået ihjel eller genudsat til overlevelse eller langsom død.... i sidste ende det samme. Forskellen på os, er at jeg accepterer og respekterer dit fiskeri - det kan du ikke gøre med mit... Så Saint Steen, fortsæt du bare med dit fiskeri, det kan jeg kun bakke op om.
Mvh Claus
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 11:32
Der er såmænd ikke noget 'helligt' ved C&R
C&R er en solidarisk holdning
 
Hjemtagning er en egoistisk holdning, som bare ikke er mulig mere, når man ser på antallet af fiskere og antallet af fisk, hvis ALLE skal have en LIGE mulighed for fisk Shocked
 
100% C&R er eneste løsning, hvilket naturligt vil give flere og flere gydefisk
til glæde for flere og flere
 
En død fisk gyder ikke Ouch
 
M.h.t. dyreplageri :
 
Vil du helst pines og sættes fri eller pines og blive henrettet bagefter ?
 
Skal fiskeri være tilladt, bør man vælge det mindste af de 2 onder !
 
Som ved enhver større ændring, vil der altid være modstand mod forandringer,
men efter en modningsproces vil det forekomme som fornuft
 
K&B
Carsten
 
 
 
 
 
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 11:47
Du tager fejl Claus ...nu kom den sande frelser på banen, du ved ham med alle de "rigtige" holdningerWink ...og som med stort set al religion, så er der som bekendt kun plads til en sandhed. Puuu-ha skam dig Claus Embarrassed
 
De vildfarne får har jo brug for en hyrde - tak CarstenLOL


Redigeret af FD - 28 Apr 2012 kl. 12:00
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 12:21
Citat: FD

Du tager fejl Claus ...nu kom den sande frelser på banen, du ved ham med alle de "rigtige" holdningerWink ...og som med stort set al religion, så er der som bekendt kun plads til en sandhed. Puuu-ha skam dig Claus Embarrassed
 
De vildfarne får har jo brug for en hyrde - tak CarstenLOL
Ja, Finn - du har ret! Undskyld, undskyld! Jeg har underkastet mig de nye guder, jeg er faktisk allerede blevet fanatiker, ja mere end de fleste - har pillet alle kroge af mine endegrejer.... fra nu af lever jeg for hugget og ikke andet. Det er jo tydeligt at DE har ret - fra nu af vil jeg skamme mig hver gang jeg spiser fisk. Mine næste ture på det gule rev bliver også med C&R tanken, hver torsk som jeg hiver op fra 50m dybde, vil jeg også genudsætte - bliver så godt for de små balloner der kommer til at flyde i overfladen..... men de har chancen og det er vigtigt.... Hov, der glemte jeg lige min egen fanatiske alenegang - de kommer jo slet ikke op uden krogene!
Tak, jeg føler mig frelst - lettet og gudeagtig. Omnipotensen længe leve!
Mvh Claus
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down