Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEr lodsejerne ved Karup å gået fra forstanden ?

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Direkte Link til dette Indlæg Emne: Er lodsejerne ved Karup å gået fra forstanden ?
    Sendt: 17 Jul 2012 kl. 23:07
Det er da dejligt Fredriksen så slipper vi for at se dig ved karup å Og du sparer enda penge
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2012 kl. 23:36
Nu har jeg holdt mig ude af denne tråd længe, selvom den er interessant og vedkommende... MEN :
Jeg synes det er patetisk at forsvare toggerfiskeriet, bare fordi det er en tradition (og det TILFÆLDIGVIS er lodsejerne/udlejerne der har retten).

Hvis vi skal bevare togger-fiskeriet, så lad et da overgå til museumsdrift, og gør det til en event.
Det hører ikke hjemme, i vore dage.

Det er et levn fra en svunden tid.


Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2012 kl. 10:32

Simon

 

Stort set alt hvad vi foretager os har rod i fortiden, inkl. fiskeri med krog, snøre og agn, som oprindeligt var èn af de mange måder man kunne fiske og dermed skaffe sig et tilskud til kosten. Dette fiskeri har ikke altid været forbundet med ’lyst’ – men lur mig om ikke stenaldermanden følte den samme berusende fornemmelse, når han lykkedes med at fange en flot fisk. 

 

Stangfiskeriet har vi så for egen fornøjelses skyld valgt at bevare, udbygge og forædle til glæde for de mange som nu engang hygger sig med den form for fiskeri. Som ikke mindst Du ved etablerer man sågar egnede søer og udsætter opdrættede dyr for at tilfredsstille yndere af lystfiskeriet. Man går sågar så langt, at man Rotenon-behandler naturlige søer for at udsætte de fiskearter som lystfiskerne ønsker.  

 

Fortidens fiskemetoderne har stort set overlevet sig selv, da de rent praktisk ikke er rentable, og at der findes mere effektive metoder til at fange de fisk man ønsker. At stangfiskeriet har 'overlevet' er jo ikke fordi det hverken er specielt effektivt eller humant, men simpelthen fordi det er blevet en verdensomspændende hobby. I øvrigt en hobby med nogle vildt store kommercielle interesser.

 

Rundt i krogene af verden har enkelte (i nogens øjne) historiske fiskemetoder overlevet, spydfiskeri, fiskeri med bue og pil (som i øvrigt som undervandsjagt med harpun er en voksende hobby) og i vores lille hjørne af verden har en af de historiske fiskemetode - i èn å i det jyske – overlevet i meget begrænset omfang – nemlig togger-fiskeriet.

 

Så jeg og mange ser ikke, at det er et spørgsmål om enten eller – men mere et spørgsmål om lidt rummeligt både og – der er da fint plads til at bevare lidt historie også i fiskeriet. Den rummelighed besidder ikke alle – de kan ikke lide toggerfiskeri - ligesom andre mener, at Catch & Release, opdræt af dyr og fisk til jagt og fiskeri osv - er usmageligt !

 

Herremandsmentalitet er efterhånden brugt mere eller mindre heldigt i denne tråd – men nogle kunne måske mene at en stor gruppe lystfiskere opfører sig så bedrevidende og nedladende, så snart ’deres’ fisk ikke lige får den altoverskyggende plads, som de mener de skal have og fanges på – at ordet kunne bruges med omvendt fortegn ?

 

Lad da rummeligheden få lidt plads – uanset hvad man mener !

 

Mvh

Heinz



Redigeret af tackler - 18 Jul 2012 kl. 10:37
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 848
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2012 kl. 10:49
Simon du regnes vel som en af herrefolkene i denne tråd LOL og jeg må spørge dig om miljøen er mere skånsom i din sø mht det miljøsvineri dine dambrugs opdrættede ørreder begår inden de havner i din sø,jeg ser hellere at en håndfuld toggefisker end at jeg ser dambrug langs vore åer. 
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2012 kl. 15:30
Kevin Thumbs Up  Thumbs Up  Thumbs Up  Clap  Clap  Clap  Du har fulstændig ret og jeg respekterer Pog T uanset hvad, Min dattar var vild med det og ja dambrug sviner uanset hvad man siger, men det hugger jeg ikke løs på . Der skal være plads til alle uanset hvad det må Simon også forstå jeg siger det ikke som moralens vogter det lader vi andre om
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2012 kl. 23:17
Heintz Big smile

Fint indlæg du der kom med. Du kom fint rundt om en del ting, men pas på når du taler om rummelighed, og at vi alle skal vise det. Det kan hurtigt blive en glidebane, når vi alle skal give plads til noget af det vi ikke bryder os om. Hvem skal så kunne sige HVAD der skal stoppes og hvilket der IKKE skal?.

Vi ER et lille land, og der skal rent faktisk ikke så meget til, før store dele af det kan "ryge på røv++". Toggerfiskeriet er jo langt fra et problem vi skal tage alvorligt, da konsekvensen i nuværende situation er ret så overskuelig!.

Imidlertid kan der hurtigt opstå en situation, hvor dette fiskeri bør tages under overvejelse. Sygdom i laksebestandene f.eks. En drastisk nedgang på 80-90 procent - så vil øjnene helt sikkert blive rettet mod netfiskeriet!.

#Kevin  - din lille bølle he he. Du må IKKE nævne ordet herrefolk!. Det har direkte associationer til Hitler og hans regime!. Brug hellere ordene lodsejere, godsejere, så er der ikke så mange der ser rødt (som mig) Wink
Mvh. - Kim -

Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 00:23
dav!  nu har jeg ikke haft kræfter til at læse hele tråden, grundigt igennem.  men.!!4/måske enhalv, lodsejer.  mod  -ex  antal  "fritids fiskere eller endnu værre,  bierhvervs,fiskeri . njaa!  der skal måske "endnu", en gang ses, på at dette" fiskeri" hører fortiden til.   jeg ved ikke om det er ligegyldighed eller  frygt for at tage et problem op i den virkelige verden.            bierhversfiskeri!!!!   det er åbenbart en varm kartoffel .           mvh..  steen.             
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 09:18
Kim der er stadig ingen laksebestand i karup Og hvad angår sygdom så tag og kræv desinfiktion af alt grej der har været brugt i Norge i stedet
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 09:42
John: Hvilken interesse har du i at jeg ikke fisker ved Karup å?? Det var godt nok en unødvendig kommentar.
Heinz: Fint indlæg du lavede her sidst. Det er jo svært at være uening i at vi skal give plads og rum til hinanden ogh respektere hinandens fiskeformer også. Men helt ærligt så kan du vel ikke mene at resprekt og rummelighed betyder at man nødvendigvis skal undertrykke sin holdning.
Som sådan har jeg ikke noget imod den enkelte lodsejer ved Karup å. De får deres penge for at vi kan gå på deres jord lod, så er de glade og så er lystfiskeren glad. Det betyder vel ikke at jeg mister min ytringsfrihed eller ret til at have en mening.
Man kunne afskaffe togge fiskeriet på samme måde som adelstitlerne: Ved dødsfald eller handel med ejendom bortfalder retten til toggefiskeri på den påfgældende jordlod.
 
Jeg syntes faktisk at en del af tilhængerne af toggefiskeriet er meget lidt åbne overfor andres synspunkter, og meget "pleesende" overfor toggefiskerne.
At enkelte vælger at være direkte nedladende overfor mig, det er jo noget man må finde sig i som opposition.Wink
 
/frede
 
 
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 10:12
Citat: ljf

John: Hvilken interesse har du i at jeg ikke fisker ved Karup å?? Det var godt nok en unødvendig kommentar.
Heinz: Fint indlæg du lavede her sidst. Det er jo svært at være uening i at vi skal give plads og rum til hinanden ogh respektere hinandens fiskeformer også. Men helt ærligt så kan du vel ikke mene at resprekt og rummelighed betyder at man nødvendigvis skal undertrykke sin holdning.
Hvis du lige kigger igen er det jo netop retten til at have forskellige meninger, holdninger jeg 'pipper' om,  og at der netop skal være være plads til forskellighederne i udtryk og handling, når der ikke er tale om ulovligheder.
 
Som sådan har jeg ikke noget imod den enkelte lodsejer ved Karup å. De får deres penge for at vi kan gå på deres jord lod, så er de glade og så er lystfiskeren glad. Det betyder vel ikke at jeg mister min ytringsfrihed eller ret til at have en mening.
Nej netop - men blot du og andre tilsvarende accepterer at andre har samme ret!
 
Man kunne afskaffe togge fiskeriet på samme måde som adelstitlerne: Ved dødsfald eller handel med ejendom bortfalder retten til toggefiskeri på den påfgældende jordlod.
Det er en mulighed - men det kræver en lovændring, hvorfor det ikke hjælpe en dyt at kaste sig over lodsejere på den sædvanlige hjernedøde måde, hvor den der kan finde på de værste gloser og vilde sammenligninger fra feudaltiden, det 3'die rige og hvad ved jeg. Eneste måde er at påvirke lovgiverne - som så kan lave om på tingene.
 
Jeg syntes faktisk at en del af tilhængerne af toggefiskeriet er meget lidt åbne overfor andres synspunkter, og meget "pleesende" overfor toggefiskerne. Og omvendt syntes en del sikkert at denne tråds udfald mod lodsejere og de få toggerfiskere der findes tilbage - nærmer sig det latterlige.
 
At enkelte vælger at være direkte nedladende overfor mig, det er jo noget man må finde sig i som opposition.Wink  Nu er det at 'begå' sig i et offentligt forum ikke nogen popularitetskonkurrence - så det er nok hvad man også kan forvente sig - og ind imellem løber fingrene hurtigere end hjernen for os alle sammen. Ouch
/frede
mvh + go' weekend
Heinz
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 10:43
På +siden af 150 indlæg har endnu ingen bidraget med en forklaring på, hvad der gør denne metode så forfærdelig. Kun nogle nærmest latterlige henvisninger til herremænd og undersåtter, som intet har at gøre med det, der foregår ved Karup å i dag. Det minder mest af alt om den karikerede udlægning af det gamle Socialdemokrati: "hvad ikke alle kan få, skal ingen have".

Hvis man vil nedlægge et stykke levende historie, skylder man da i det mindste at forholde sig til, om fiskeriet er til nogen skade! Det er der ingen, der har gjort, så kom frisk!

Johan
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 11:53
Citat: Johan

På +siden af 150 indlæg har endnu ingen bidraget med en forklaring på, hvad der gør denne metode så forfærdelig. Kun nogle nærmest latterlige henvisninger til herremænd og undersåtter, som intet har at gøre med det, der foregår ved Karup å i dag. Det minder mest af alt om den karikerede udlægning af det gamle Socialdemokrati: "hvad ikke alle kan få, skal ingen have".

Hvis man vil nedlægge et stykke levende historie, skylder man da i det mindste at forholde sig til, om fiskeriet er til nogen skade! Det er der ingen, der har gjort, så kom frisk!

Johan
Nej nej Johan. Det ´her handler mere om holdninger end hvad der skader/ikke skader. Når man taler om holdninger så er der ikke tale om et akademisk undersøgelse hvor man kan bevise om der bliver flere eller færre fisk i åen ved at togge. Det drejer sig langt mere om hvad DU og JEG mener er rigtig og forkert. Skulle der bevises noget var der nok flere fisk i at bortvise alle stangfiskere fra åen.
Så er jeg bare træt af at blive stukket i skoene at man enten er kommunist, nacist eller i det mindste socialdemokrat, bare fordi man mener noget andet Smile
 
Der er jo faktisk en del "kjøvenhawnere" Tongue eller i hvert fald folk der bor langt fra Karup å, der deltager ihærdigt i denne tråd. Egentlig kunne de jo være ligeglade, en del af dem fisker formodentlig aldrig eller kun sjældent ved den å, men de ønsker at tilkendegive deres HOLDNÍNG til spørgsmålet. Det sys jeg er rigtig godt.
Der er alt for mange i det her samfund der vil skaffe beviser på alt, alt for få der har en personlig HOLDNING.
Jeg er da godt klar over at jeg ikke er enig med alle i alle spørgsmål, var jeg det gad jeg sq da ikke deltage i tråden. Alle debattører ønsker vel i bund og grund at "flytte" sine meddebattører Wink
 
/frede
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 11:57
De folk ved åen der nyder toggergarnet og de par fisk det giver er nok hyggelige folk der ikke behøver at passe på bagkastet - men måske passe på jern i garnet som fingerene kan snitte??

Toggerfiskeriet er jo en slags pürchfiskeri samt lidt pulseren rundt med fisken - hvis der da er nogle. Det er en meget stille hobby i øvrigt!
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 11:57
mistede lige en linje så den kommer her:

Kunne man ikke toggerfiske i stedet for at elfiske?
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 12:02
Citat: Johan

Hvis man vil nedlægge et stykke levende historie, skylder man da i det mindste at forholde sig til, om fiskeriet er til nogen skade! Det er der ingen, der har gjort, så kom frisk!

Johan
Kan du ikke lige fastslå, hvad du mener med; " til nogen skade", Er det fangst af 10, 20,, 500 eller 4000 ørreder -- i mine øjne vil fangst med garn/net jo alt andet lige betyde færre ørreder til lystfisker og dermed er det altså til skade for lystfiskerne.
 
 - Og jeg er hermed glad for, at vi nåede til enighed om, at toggerfiskeriet er til skade for lystfiskerne og at vi dermed også må være enige om, at det skal stoppes.


Redigeret af Steen Kehler - 21 Jul 2012 kl. 12:06
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 12:08
Okay så lad os vende det hele på hovedet - igen - og forbyde alt stangfiskeri og så lade alle landmænd hygge sig med sit toggergarn en gang imellem - måske kun i Karup å men man kunne da bare gøre det landsdækkende og max en fisk pr. uge.

Er det en fordel og for hvem?
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 12:08
NB! jeg er stangfisker bare for at være helt på det rene med det :)
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 12:24
Frederiksen, selvfølgelig er det her også et spørgsmål om holdninger. Og de holdninger må man så argumentere for. Og det er her, kæden hopper af. Jeg respekterer holdninger, der udspringer af viden om tingene. Også selvom jeg er uenig. Men her gider langt de fleste modstandere ikke engang sætte sig ind i tingene, før de kæfter op, og den slags har jeg ingen respekt for!

Jeg vil ikke deltage i nogen københavner/jyde krig. Det interessante er kun, om folk ved, hvad de taler om.

Johan
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 12:41
Citat: Steen Kehler


Kan du ikke lige fastslå, hvad du mener med; " til nogen skade", Er det fangst af 10, 20,, 500 eller 4000 ørreder -- i mine øjne vil fangst med garn/net jo alt andet lige betyde færre ørreder til lystfisker og dermed er det altså til skade for lystfiskerne.
 
 - Og jeg er hermed glad for, at vi nåede til enighed om, at toggerfiskeriet er til skade for lystfiskerne og at vi dermed også må være enige om, at det skal stoppes.


Jeg anerkender ikke dit spørgsmål. Det er vel ligeså rimeligt at spørge, om en dygtig ormefisker fanger flere end toggerfiskerne? Og i forlængelse af det, kunne andre på samme vis forlange ormefiskerne stoppet.

Hvis du virkelig seriøst mener, at man skal stoppe alle andre, der tolder på bestanden, er du altså så langt ude, at du i virkeligheden er din egen værste fjende. Jeg mener - at skilte med en så snæversynet egoisme er til stor skade for lystfiskeriet!

Johan
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 12:49
Citat: Steen Kehler

Citat: Johan

Hvis man vil nedlægge et stykke levende historie, skylder man da i det mindste at forholde sig til, om fiskeriet er til nogen skade! Det er der ingen, der har gjort, så kom frisk!

Johan
Kan du ikke lige fastslå, hvad du mener med; " til nogen skade", Er det fangst af 10, 20,, 500 eller 4000 ørreder -- i mine øjne vil fangst med garn/net jo alt andet lige betyde færre ørreder til lystfisker og dermed er det altså til skade for lystfiskerne.
 
 - Og jeg er hermed glad for, at vi nåede til enighed om, at toggerfiskeriet er til skade for lystfiskerne og at vi dermed også må være enige om, at det skal stoppes.
 
Hej Steen
 
Du vrøvler som altid, hvor står der skrevet at fiskene i vores vandløb eller på kysterne kun er til for lystfiskerne, eller hvordan vil du bevise at Toggefiskeriet er til skade for lystfiskerne.
Aner du overhovedet noget om hvor mange der bruger sin ret til at Toggefiske i Karup eller hvor mange fisk de fanger.
 
Jeg var ved Karup å for nogle år siden, da jeg holdt en pause og stod på broen ved Hagebro fik jeg den oplevelse at se toggefiskeriet på nært hold, jeg blev facineret af denne gamle fangst metode med en mand i åen med net og stang samt en mand på land.
Da jeg senere på aften fik min middag på kroen, sad Ole købmand med sin hustru og låsby Svendsen ved bordet ved siden af mit, på et tidspunkt blev jeg budt på en lille en af Ole og flyttede over til deres bord, det blev til mange genstandeSmileWink
Jeg fortalte så Ole hvad jeg havde oplevet ved åen tidliger på dagen og at jeg var betaget af denne gamle fangstmetode og at det stadig blev brugt.
 
Nu fik jeg en god historie om dette gamle fiskeri, men også hvor få der toggefiskede og at det var et fiskeri der var ved at uddø, men Ole fortalte også hvor mange fisk han selv fangede med den metode, og det var langt mindre end mange af de lokale fangede med stang.
 
Så til alle jer der har været med på en tråd på 150+ hvorfor skyde myg med et jagtgevær og hvorfor fare i flindt når i intet aner noget om hvor mange der bruger sin ret til dette fiskeri samt hvor mange fisk de fanger og ikke at forglemme som Johan skrev, hvem kan bevise at toggefiskeriet skader åen eller de fisk i samme.
 
Jeg håber stadig at jeg får chancen for at opleve det igen, og hvordan er det nu der skrives i en anden tråd, det er mange år siden at der er fanget så mange fisk i Karup å.
 
Ole T 
 
  
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 13:20
Ole T : Der er rigtig mange af os 150+ ere der kender mange mennesker der bor langs åen, og dermed har togge ret i åen. Jeg har gennem de seneste 30 år boet på egnen, og masser af gange talt med købmanden og hans kone. Den gamle kromand kunne ligeledes for år tilbage fortælle de samme historier.
Jeg har også gået i wormstrup og oplevet at møde det skøre syn af toggerne, hold kæft hvor jeg kom til AT GRINE. 
Forskellen Ole T, er HOLDNINGEN til fiskeriet. Ingen med respekt for sig selv kan sige at det har nogen indflydelse på bestanden (udover de fisk de fanger ligesom vi andre)
som jeg tidligere har nævnt ville det nok give mange Mange FLERE FISK hvis vi forbød flue og spind i åen.
Men vi er bare nogen der ikke "falder i svime" over de gode historier og det sjove syn. For mig er og bliver toggefiskeriet noget der henhører en svunden tid. En tid hvor den form for fiskeri var en af mulighederne for at børnene blev mætte i om sommeren, og man kunne sælge det der var tilovers. Åen var en indtægtkilde.
Så: Optag en lille film nu med den sidste "togge tur" og lad den spille på Hjerl hede så folk kan se hvad det var for en fiskeform.
Og stop så fiskeriet nu.
 
(
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 13:43
Frederiksen, nogle gange er det en god idé at vurdere et synspunkt ved at vende det mod sig selv. Hvad ville du sige til, at nogen kom og tog en fornøjelse fra dig udelukkende med den begrundelse, at "tiden er løbet fra det". Ville du ikke føle dig lidt uretfærdigt behandlet, hvis ingen gad høre på dine indvendinger om, at du hverken var til skade eller generede nogen?

Johan
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 13:53
Frederiksen@ Hvordan vil du vurdere om en ting hører en svunden tid til, og skal alle ting der "hører en svunden tid til" afskaffes så ?! ..
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 14:27

Fredriksen  når vi har afskaffet toggefiskeriet så kan vi vel tage kongehuset også det hører vel også fortiden til og grundlover kan komme samme vej eller er det dig der skal vurdere hvad der hører fortiden til

Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 14:28
undskuld stavefejlen Embarrassed Grundloven
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 14:38
Ole T de skyder aldeles ikke myg med jagtgevær, hvordan kan du sige sådan noget det er en volsom underdrivelse De har gravet Tykke Berta op fra den grusomme fortid for at bruge hende til at skyde med Ved bare ikke hvor de har sat den skide jernbanevogn henne. Wink
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 14:53
Citat: Johan

Frederiksen, nogle gange er det en god idé at vurdere et synspunkt ved at vende det mod sig selv. Hvad ville du sige til, at nogen kom og tog en fornøjelse fra dig udelukkende med den begrundelse, at "tiden er løbet fra det". Ville du ikke føle dig lidt uretfærdigt behandlet, hvis ingen gad høre på dine indvendinger om, at du hverken var til skade eller generede nogen?

Johan


Omvendt Johan, kan man vel også sige, at hvis rigtig mange mener at tiden er løbet fra en aktivitet og den kun bedrives af nogle få, skal man så tage mest hensyn til de få - eller de mange?

Demokratiets spilleregler er vel sådan, at hvis et flertal mener at tiden er inde til forandringer, så må mindretallet rette ind uanset om de har fornøjelse eller ej. Jeg er ret sikker på, at hvis man lavede en demokratisk afstemning blandt alle Karup Å's brugere, så ville der være et flertal for at afskaffe toggefiskeriet. Måske tager jeg fejl, men det tror jeg faktisk ikke.

Man kunne jo så lave en dag om året, hvor det blev "opført" som et skuespil fra en svunden tid - præcis som man i snart mange år har gjort i f.eks. Mörrum




Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 14:56
Citat: Johan

Citat: Steen Kehler


Kan du ikke lige fastslå, hvad du mener med; " til nogen skade", Er det fangst af 10, 20,, 500 eller 4000 ørreder -- i mine øjne vil fangst med garn/net jo alt andet lige betyde færre ørreder til lystfisker og dermed er det altså til skade for lystfiskerne.
 
 - Og jeg er hermed glad for, at vi nåede til enighed om, at toggerfiskeriet er til skade for lystfiskerne og at vi dermed også må være enige om, at det skal stoppes.


Jeg anerkender ikke dit spørgsmål. Det er vel ligeså rimeligt at spørge, om en dygtig ormefisker fanger flere end toggerfiskerne? Og i forlængelse af det, kunne andre på samme vis forlange ormefiskerne stoppet.

Hvis du virkelig seriøst mener, at man skal stoppe alle andre, der tolder på bestanden, er du altså så langt ude, at du i virkeligheden er din egen værste fjende. Jeg mener - at skilte med en så snæversynet egoisme er til stor skade for lystfiskeriet!

Johan
Du anerkender ikke mit spørgsmål!!!! -- øh! hallo! nu er det jo dig, som opstiller den præmis, at modstanderne af toggerfiskeriet skal påvise, at toggerfiskeriet er til nogen skade og så er det vel kun rimeligt, at du lige fortæller os, hvad du definere, som værende til nogen skade, da vi jo skal påvise noget i forhold til netop DET - og i den henseende er det da snævertsynet egoisme og til stor skade for debatten, at du ikke forklarer, hvad til nogen skade præcist er.
 
- At begynde at snakke forskellige lystfiskerformer indbyrdes er jo mega-ligegyldigt, når det drejer sig om lystfiskeriet vs. tyndarmsbanditter. 
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 15:04
Citat: Johan

Frederiksen, nogle gange er det en god idé at vurdere et synspunkt ved at vende det mod sig selv. Hvad ville du sige til, at nogen kom og tog en fornøjelse fra dig udelukkende med den begrundelse, at "tiden er løbet fra det". Ville du ikke føle dig lidt uretfærdigt behandlet, hvis ingen gad høre på dine indvendinger om, at du hverken var til skade eller generede nogen?

Johan
Johan selvfølgelig ville jeg blive stødt, det er da helt naturligt hvis man får frataget et privilegie.
Jeg kan huske hvor stødt min far blev da det blev forbudt at stange ål. Han var rasende  og fortsatte vel et par år fordi han syntes at der blev taget noget fra ham som han og familien havde gjort i generationer. Men han stoppede da brat fordi naboen fik et påbud af landbetjenten. Men jeg tror da stadig han (er nu en gammel mand) syntes at det var noget pjat at "kjøwenhavnerne" stoppede den fiskeform.
Du kan tro at jeg allerede har tænkt på det synspunkt du fremførerWink men det ændrede ikke min holdning.
(men jeg kan naturligvis også flyttes holdningsmæssigt, argumenterne skal bare være bedre end dem jeg indtil nu har set)
/frede
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 15:06
Jan, i et sundt demokrati er et flertal altid forpligtet til at tage hensyn til mindretallet. Det betyder f.eks. at man skal have argumenterne på plads, selvom man har flertal til bare at gøre, hvad man har lyst til. Hvorfor forestiller du dig i øvrigt, at en sådan beslutning kan forbeholdes brugerne langs Karup å?

Johan
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 15:10
Citat: Ørde

Frederiksen@ Hvordan vil du vurdere om en ting hører en svunden tid til, og skal alle ting der "hører en svunden tid til" afskaffes så ?! ..
 
Ørde: Det var jo et godt spørgsmål. Nu skal jeg jo ikke hverken vurdere eller domumentere eller bestemme alting.
Men du er jo selv ivrig debbatør så vidt jeg husker, så du ved vel fra dig selv at ind imellem dukker der et spørgsmål op som kommer til at optage dit sind (eller hvordan man nu skal forklare det) så må man jo prøve at tage stilling eller skabe sin holdning derudfra.
Nej, jeg mener selvfølgeliog ikke at alting "fra en svunden tid" automatisk skal afskaffes! Wink
/frede
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 15:11
Citat: ljf


Du kan tro at jeg allerede har tænkt på det synspunkt du fremførerWink men det ændrede ikke min holdning.
(men jeg kan naturligvis også flyttes holdningsmæssigt, argumenterne skal bare være bedre end dem jeg indtil nu har set)
/frede


Men så kunne du jo passende levere argumentet for at nedlægge fiskeriet. Da man indførte forbud mod at stange ål, var det, fordi man fandt metoden uetisk. Ikke fordi tiden var løbet fra metoden.

Johan
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 15:15
Citat: Jan Persson

Citat: Johan

Frederiksen, nogle gange er det en god idé at vurdere et synspunkt ved at vende det mod sig selv. Hvad ville du sige til, at nogen kom og tog en fornøjelse fra dig udelukkende med den begrundelse, at "tiden er løbet fra det". Ville du ikke føle dig lidt uretfærdigt behandlet, hvis ingen gad høre på dine indvendinger om, at du hverken var til skade eller generede nogen?

Johan


Omvendt Johan, kan man vel også sige, at hvis rigtig mange mener at tiden er løbet fra en aktivitet og den kun bedrives af nogle få, skal man så tage mest hensyn til de få - eller de mange?

Demokratiets spilleregler er vel sådan, at hvis et flertal mener at tiden er inde til forandringer, så må mindretallet rette ind uanset om de har fornøjelse eller ej. Jeg er ret sikker på, at hvis man lavede en demokratisk afstemning blandt alle Karup Å's brugere, så ville der være et flertal for at afskaffe toggefiskeriet. Måske tager jeg fejl, men det tror jeg faktisk ikke.

Man kunne jo så lave en dag om året, hvor det blev "opført" som et skuespil fra en svunden tid - præcis som man i snart mange år har gjort i f.eks. Mörrum




 
Jan for pokker, du ér jo en skidesprællende socialdemokrat med kommunistiske tendenserLOL sikke noget pjat at bringe demokrati ind i debattenLOL
 
Nej, spøg til side, godt indlæg Jan!
/frede
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 16:14
Citat: Johan

Citat: ljf


Du kan tro at jeg allerede har tænkt på det synspunkt du fremførerWink men det ændrede ikke min holdning.
(men jeg kan naturligvis også flyttes holdningsmæssigt, argumenterne skal bare være bedre end dem jeg indtil nu har set)
/frede


Men så kunne du jo passende levere argumentet for at nedlægge fiskeriet. Da man indførte forbud mod at stange ål, var det, fordi man fandt metoden uetisk. Ikke fordi tiden var løbet fra metoden.

Johan
Jeg synes nu, at det er meget mere passende, at du først lige levere et svar på, hvordan du præcist definere; er til nogen skade eller hvad du nu finder nødvendigt for, at argumentet har validitet. 
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 16:24
Steen, hold nu op! Du forlanger en definition på noget, man ikke kan definere! Og da slet ikke ganske almindelige lystfiskere som du og jeg. Det er dig + en del andre, der pludselig vil nedlægge en metode. Så må det også være passende, at I forklarer hvorfor! 

Johan
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 17:41
Citat: Johan

Jan, i et sundt demokrati er et flertal altid forpligtet til at tage hensyn til mindretallet. Det betyder f.eks. at man skal have argumenterne på plads, selvom man har flertal til bare at gøre, hvad man har lyst til. Hvorfor forestiller du dig i øvrigt, at en sådan beslutning kan forbeholdes brugerne langs Karup å?

Johan


Jeg kan da forestille mig 2 ret nemme løsninger, f.eks. en stemmeseddel med dit fiskekort til alle foreninger i KÅS, eller måske den årlige konkurrence, der samler ret mange mennesker. Den sidste er dog ikke så repræsentativ som den første.

Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 17:52

[/QUOTE] Jan skrev bl.a.:
Omvendt Johan, kan man vel også sige, at hvis rigtig mange mener at tiden er løbet fra en aktivitet og den kun bedrives af nogle få, skal man så tage mest hensyn til de få - eller de mange? Som du sikkert har noteret dig - er der rent faktisk en del  der end ikke praktisere det, der syntes det er ganske hyggeligt og ganske uskadeligt set i den store sammenhæng - så spørgsmålet er så hvem der er de få og hvem der er de mange ?

Demokratiets spilleregler er vel sådan, at hvis et flertal mener at tiden er inde til forandringer, så må mindretallet rette ind uanset om de har fornøjelse eller ej. Jeg er ret sikker på, at hvis man lavede en demokratisk afstemning blandt alle Karup Å's brugere, så ville der være et flertal for at afskaffe toggefiskeriet. Måske tager jeg fejl, men det tror jeg faktisk ikke.
Jan - få nu den realistiske kasket på - du ka' ligeså godt spørger alle der går med midterskilning eller stråhat - det har det IKKE en dyt indflydelse. I er altså nødt til at bruge det rigtige demokrati - det som samfundet er bygget op omkring - altså er det blandt de folkevalgte lovgivere du skal sikre dig et flertal - istedet for hos stangfiskere der åbenbart bare vil have det hele for sig selv - hvis nogle indlæg i denne tråd står til troende?

Man kunne jo så lave en dag om året, hvor det blev "opført" som et skuespil fra en svunden tid - præcis som man i snart mange år har gjort i f.eks. Mörrum
Man kunne så samtidig afholde et seminar om hvorfor voksne mennesker har udviklet så småtskårne og egoistiske holdninger, som denne tråd giver udtryk for - det er squ for ynkeligt !
[/QUOTE]
med venlig hilsen
Heinz
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 17:59
Citat: Jan Persson



Jeg kan da forestille mig 2 ret nemme løsninger, f.eks. en stemmeseddel med dit fiskekort til alle foreninger i KÅS, eller måske den årlige konkurrence, der samler ret mange mennesker. Den sidste er dog ikke så repræsentativ som den første.


Mig bekendt refererer bestyrelsen til ministeren og kan ikke træffe den slags afgørelser. 

Du forholder dig ikke rigtig til, hvordan et sundt demokrati fungerer. Har et flertal ingen forpligtelse til at argumentere ordentligt for beslutninger, fremfor bare at tromle henover et mindretal? Er det f.eks. i orden at træffe tåbelige beslutninger på miljøområdet, fordi flertallet nærmest er ligeglade...?

Johan
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 19:34
Nu er spørgsmålet er de fleste de klogeste eller bare de fleste Wink Bare lige en strøtanke Eller er det bare flertalsdiktatur Det kan kun være medlemmerne af KÅS og ikke andre det er dem der har kontrakt på fiskeretten og absolut ikke dagkortfiskerne
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 20:52
@John Behrndtz - Jeg forstår ikke dit sidste indlæg?  Jeg skriver jo netop at de, der har kort til foreninger under KÅS kunne høres. Er du på tværs bare af princip?

@Heinz. Lidt samme bemærkning til dig. Foreningerne under KÅS har noget lidt mere realistisk indgang til problemstillingen end de med stråhat. Mig bekendt er KÅS netop stiftet for at tale foreningernes sag samlet og have en fælles indgang til sager, der vedrører fiskeriet og vandplejen i Karup Å.

@Johan. Omvendt burde mindretallet vel også argumentere for, hvorfor de ønsker at fortsætte en forældet tradition mod flertallets ønske? Andet end blot fordi "sådan har vi altid gjort". Du og jeg ved jo godt, at man kunne fange lige så mange fisk med stang og snøre uden at være en torn i øjet på foreninger og medlemmer ved åen.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 21:44
Citat: Jan Persson


@Johan. Omvendt burde mindretallet vel også argumentere for, hvorfor de ønsker at fortsætte en forældet tradition mod flertallets ønske? Andet end blot fordi "sådan har vi altid gjort". Du og jeg ved jo godt, at man kunne fange lige så mange fisk med stang og snøre uden at være en torn i øjet på foreninger og medlemmer ved åen.

Tja, egentlig virker det på mig mere logisk, at dem, der vil lave noget om, starter med at forklare hvorfor. Så kan debatten komme bagefter. Skylder man ikke de pågældende lodsejere en bedre forklaring, end at de lugter og er en torn i øjet på dem, der fisker med de "rigtige metoder"? Du siger tilmed selv, at de kan fange ligeså mange fisk med stang og snøre. Så forstår jeg da slet ikke dit synspunkt!

Johan
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 22:22
Citat: Johan


Tja, egentlig virker det på mig mere logisk, at dem, der vil lave noget om, starter med at forklare hvorfor. Så kan debatten komme bagefter. Skylder man ikke de pågældende lodsejere en bedre forklaring, end at de lugter og er en torn i øjet på dem, der fisker med de "rigtige metoder"? Du siger tilmed selv, at de kan fange ligeså mange fisk med stang og snøre. Så forstår jeg da slet ikke dit synspunkt!

Johan
Tilladelsen til toggerfiskeri var tildelt for, at datidens bønder kunne supplere deres relative lave indtægt med fiskeri i åen og toggerfiskeriet var altså dermed en form for erhvervsfiskeri - i dagens Danmark har bønderne/(lodsejerne) ikke det samme behov for at supplere deres indtægt med erhvervsfiskeri i åen og dermed burde deres ret til forsat at drive erhvervsfiskeri i åen ophøre.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2012 kl. 22:27
Den ret er ophørt forlængst! De må kun fange til eget brug.
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2012 kl. 08:42
Jan du skriver brugerne af karup å dagkort fiskerene er vel også brugere så må du pressicere det lidt mere klart
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2012 kl. 08:54
@John - det var så det jeg gjorde i næste tråd.

@Johan - at nogle få generer en masse, indbildt eller ej, er vel grund nok til at ændre en forældet praksis. Lidt samme princip som at man ikke må klippe græs efter kl. 21:00 eller have en hane i sit hønsehus hvis det ligger i et villakvarter.


Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2012 kl. 09:17
Jan, det generer også mig, når jeg ikke har åen for mig selv. Det generer mig, når andre lystfiskere skræmmer fiskene ved at gå tæt på åen på vej til og fra fiskeriet. Det generer mig, når andre lystfiskere plasker og tramper rundt. Det generer mig, når folk foran mig fisker langsomt. Det generer mig, når hundeluftere kaster lange skygger ud over åen og skræmmer fiskene. Og jeg kunne blive ved. Jeg synes bare ikke helt, jeg kan tillade mig at forvente at have det hele for mig selv. Det kan vi som lystfiskere heller ikke. Tag det som en oplevelse og prøv, om der er hold i snakken om, at fiskene er lettere at få i tale, når toggerfiskerne har været der. Eller find et andet sted, hvor de ikke fisker. Der er dog grænser for, hvor mange meter af åen, de kan dække.

Johan
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2012 kl. 09:21
Citat: Johan

Den ret er ophørt forlængst! De må kun fange til eget brug.
Jeps!, lige præcis et supplement til husholdningen og da toggerfiskeri er en erhvervsfiskemetode og ikke en rekreativ fiskemetode skal det dermed stoppes øjeblikkeligt.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2012 kl. 09:30
Jan - budskabet er - at uanset hvormeget de har lov at have en mening, så kan KÅS, 123.nu's brugere og alle andre jo stemme, diskutere og mene alt det de lyster, men da det ikke er dem der skal lave loven om - så afskaffer det jo ingenting. Hvis du vil have sådanne historiske privilegier afskaffet skal der en lovændring til. Så hvis det virkelig ligger en række brugere så meget på sinde at få dette afskaffet dette - så find et folketingsmedlem og prøv at få ham til at bruge sit krudt på denne vigtige sag........!
mvh
Heinz


Redigeret af tackler - 22 Jul 2012 kl. 09:40
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2012 kl. 09:32
Heinz, mon ikke det kunne klares ved en frivillig aftale mellem lodsejerne og KÅS?

Der er da løst mange andre ting ved Karup Å på denne fine måde og den er jo netop mulig fordi det udelukkende er lodsejerne, der fisker med toggegarn og ikke offentligheden.

Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2012 kl. 09:39
....og hvad syntes du man skulle begrunde en sådan afskaffelse med;
Kom så frem med 3-4 tunge argumenter om hvorfor en lodsejer - der hygger sig med lidt toggerfiskeri og dermed ind imellem med et par gode fisk skulle afsige sig den ret?
Fordi vi som stangfiskere finder det gammeldags og uhensigtsmæssigt eller hvad tror du ville formå en lodsejer til af afstå fra hans form for at få en fisk i ny og i næ, og som hans familie har bedrevet i åresvis ?
 
mvh
Heinz


Redigeret af tackler - 22 Jul 2012 kl. 09:43
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down