Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

chatonella-algen

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: chatonella-algen
    Sendt: 02 Apr 2011 kl. 19:24
Den gødning der bliver udvasket nu er det der blev spredt for 10- 15 år siden da man bare pøsede løs-Bønderne aner ofte ikke hvad de taler om - og de er ligeglade med alle andre end netop dem selv.
For min skyld kan landbruget lukke og slukke også skrubbe ad H til. Det de producerer har intet med udbud og efterspørgsel at gøre - men istedet med hvor meget man kan få i støtte og tilskud, priserne bliver holdt kunstigt oppe..
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Apr 2011 kl. 22:18
Citat: kejster

Tak, Vagn.

Og så kan jeg rapportere at vandtemperaturen nærmer sig 6 grader på østfyn, så der er ikke så længe til at pseudochatonella'erne er væk.


Hej Kenneth.
 
Ikke for at slukke lyset for det er bestemt meget glædeligt at vandet mange steder er begyndt at klare op, men der lader til at være en opfattelse af at når vi ikke kan se algerne mere...så er de væk og alt er godt igen.
 
Men hvad er det lige at du mener med "væk" ?
 
Mvh
Jim.
Til top
Morten Lehmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Lehmann Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 145
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2011 kl. 19:26
Lige en opdatering til Nikolaj og det øvrige forum,
 
Vandet på alle sidder af Møn er ganske klart, pånær ved klinten hvor der er en anelse kridtet et godt stykke ud. Dette på trods af at DMI's algekort viser alger hele vejen rundt om øen.
 
Kan det være fordi algerne ikke er kystnært på de kanter?
 
PS.: Der var desuden heller ikke nogen fisk.
 
K&B
Morten 
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2011 kl. 19:58
Det kan have noget at gøre med at vandet der er dks varmeste for tiden ...
 
PS ...en som fandt fiskene i går dernede...Wink
/Søder
Til top
Morten Lehmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Lehmann Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 145
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2011 kl. 21:00

Jeg målte ellers temperaturen på øst, nord og sydsiden til det varmeste på 4,5 grader på nordfeldt. Du må have fundet et bogstaveligt hotspot Henning Wink

Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2011 kl. 01:23
Vandet er i følge dmi 8,6 grader og jeg målte det selv til 8 grader så det forstår jeg ikke men ved udemærket at der er langt i mellem fiskene ellers ...
/Søder
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2011 kl. 01:30
Jeg ville forsøg mig på Nordkysten i Lørdags, men vandet var som tynd brun sovs med en sigt på 30-40cm, så jeg opgav og nød det gode vejr i stedet for...
Men ser frem til at algerne forsvinder, men mon der så ikke bare komme noget andre alger og andre problem?
 
/J
Til top
René Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
killerhork

Tilmeldt:: 11 Jun 2010
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér killerhork Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2011 kl. 09:36
Har fulgt debatten herinde med interesse. Er ikke overrasket; men dog forundret over landbrugets fremturen; men det ville selvfølgelig ikke være god politik hvis man lod sine synspunkter påvirke af fakta.
 
På fyn har vi ingen alger i Odense fjord, det er nok sammenligneligt med Mariager, så temp. og salinitet står sandsynligvis for dette. Til gengæld var jeg i aftes et smut forbi en af de normalt sikre forårspladser ved Assens, CHOK! Sigt på max 40 cm, nærmest tyktflydende brunt vand. Intet liv i vandet, og mest påfaldende ingen skarver på bundgarnspælene!
 
Hører at Vejle og Kolding fjorde er klaret op, kan nogen bekræfte dette eller skal vi droppe Vejle Fisker i år (for første gang i 23 år!!)? 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2011 kl. 09:36
Hej Jørgen.
 
Jo lige præcis...men det kommer du til at høre mere om.
 
Mvh
Jim.
Til top
Morten Lehmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Lehmann Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 145
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2011 kl. 18:11
Hej Henning,

Det syntes jeg lyder meget underligt... I skrivende stund viser temperaturen 5,6 grader ved Hesnæs, som lyder mere sandsynligt i forhold til mine egne målinger, da de er foretaget på dybere og mere udsatte steder end Hesnæs.

Det må næsten være på østsiden af øen du må have målt 8 grader, i bæltet mellem Falster og Sjælland?
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2011 kl. 18:16
Jeg målte 8 og 9 grader søndag.

Til gengæld var jeg ude og dykke i dag lige syd for kronløbet.
Fra overflade til 6 meters dybde var sigten ganske forfærdelig, men efter 6 meter og ned til 15 meter var sigen perfekt.

Hilsen en der også fandt fiskene i søndags Wink
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2011 kl. 18:36
Citat: Morten Lehmann

Hej Henning,

Det syntes jeg lyder meget underligt... I skrivende stund viser temperaturen 5,6 grader ved Hesnæs, som lyder mere sandsynligt i forhold til mine egne målinger, da de er foretaget på dybere og mere udsatte steder end Hesnæs.

Det må næsten være på østsiden af øen du må have målt 8 grader, i bæltet mellem Falster og Sjælland?
 
Er du nu helt rundt på gulvet eller ...øst siden af Møn det er mig bekendt klinten og det farvand du nævner mellem Falster og Sjælland er vel Grønsund...eller... ?
 
De 8 grader er målt på ca 1 meters dybde hvor jeg vadefiskede i Hjelm bugt !
/Søder
Til top
Morten Lehmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Lehmann Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 145
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2011 kl. 21:21
Jeg mente selvfølgelig på vestsiden af Møn...

Jeg målte vandet ved Tøvælde stenen til 4 grader om søndagen... Troede ikke det kunne veksle så meget inde i bugten.

Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2011 kl. 21:56
Citat: Morten Lehmann

Jeg mente selvfølgelig på vestsiden af Møn...

Jeg målte vandet ved Tøvælde stenen til 4 grader om søndagen... Troede ikke det kunne veksle så meget inde i bugten.

 
Morten
 
Om Lørdagen oplevede jeg også nærmest tropisk vind skift med meget varm luft fra øst på nordsiden af øen mens jeg fiskede der ...
/Søder
Til top
 Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down