Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rugekasse Nyt

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rugekasse Nyt
    Sendt: 01 Feb 2014 kl. 15:14
k

Tilsyn Karup Å

Jeg var i formiddags sammen med Degnen ude, at tilse de tre rugekasser vi har stående i Karup Å systemet.

Degnen trængte sikkert til frisk luft, efter al hans skriveri og vi ville gerne have Sundolitt s logo sat på.Wink

Det var første gang vi tilså dem, efter at de var udsat. Det kunne ikke være smukkere. Som det han ses, på det ene foto, kan æggene ikke have det bedre.Big smile

mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2014 kl. 17:40
Bare for at i ikke skal tro, jeg sidder ude på teressen hele tiden og nyder mit opium.

mvh Lasse Hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 19 Feb 2014 kl. 07:13
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2014 kl. 18:13
Well done som Winston ville have sagt.
Per
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2014 kl. 08:30

Hej Per

Jeg er i gang med en bog. Når Winston kan, kan jeg, vel også. Titlen bliver: ”Den hemmelige Fiskeplejer” eller ”Institutionel Træghed”.Wink

mvh Lasse Hagebro



Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2014 kl. 18:59
Lasse pas nu på du ikke bliver lyst i band eller du er det måske allerede (DETTE ER IRONISK ) Du dem der ligger i ske vil gåes i bedene
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2014 kl. 21:15
Hej John
Nu arbejder jeg, for det jeg mener, er til fiskens bedste og kan ikke tage hensyn til sarte sjæle.Wink Der bliver jo flere og flere, der forstår, hvad det går ud på. Samtidig bliver der færre og færre, der kan se noget skadeligt ved, at vi bliver klogere.Smile
Jeg kan jo høre, på mange af de spørgsmål jeg får, at der er stor interesse for ideen fra folk, der har sat sig ind i projektet.
Så det går stabilt fremad.LOL
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2014 kl. 19:37
Det at folk interessere sig for rugekasserne pisser andre af ( Det er alvorligt ment ) og andre bliver mere og mere presset og det kan de ikke lide og det kan give flere problemer
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2014 kl. 19:45
Hej John
Hvis der er fornuftige argumenter imod, at vi afprøver rugekasse metoden, er det ok. Dem her der ikke været mange af.Wink
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Joachim Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gråfrede Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 206
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gråfrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2014 kl. 19:54
ja ja... og jeg ved, hvor jeg står i denne sag, men jeg er måske også bare lidt gammeldags!?

Giv mig en sund å med en omkringliggende bæredygtig natur, og jeg vil være (mere end) glad, og behold "kvaksalveriet" (ingen nævnt ingen glemt) for jer selv (kun tiltænkt dem, der tror på det... og fred være med det)!

Vi elsker alle det samme barn, men har forskellige opfattelser af "opdragelsen" (eller mangel på samme)... Handshake

Fortsat god debat!?!
Knæk & Bræk derude...

Venlig Hilsen Joachim
http://whipafly.blogspot.com/
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2014 kl. 19:55
Jeg ved det Lasse Men visse personager behøver ikke fornuftige argumenter De deres ord er nok og det har man bare at rette sig efter desværre
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2014 kl. 20:19
Citat: lasse hagebro


Hej John
Hvis der er fornuftige argumenter imod, at vi afprøver rugekasse metoden, er det ok. Dem her der ikke været mange af.Wink
mvh Lasse Hagebro



Det skulle da lige være, at du sidder på terassen og ryger dit opium

Kom nu til djævleøen og tryl

K&B
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2014 kl. 21:01
Hej Carsten
Jeg ville hellere end gerne til Sjælland. Så vidt jeg husker, var sidste gang, jeg var der med skolen i 5 klasse, vi så Rådhuspladsen og Zoologisk Have. samt Tøjhusmuseet. Det længste jeg i dag kommer østpå er 5 km til Sjørup, når der er billig benzin.(lidt overdrevet) Smile Grunden til at jeg skriver ryger opium er, at jeg ikke kunne stave til det fine ord (tror nok det heder otium).Wink
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2014 kl. 21:08
Carsten jeg tror ikke der  er noget Lasse hellere vil Meeeeeeeeeen Det er ikke alle der vil se ham og hans klække kasser desværre Derfor de mange udbrud i forskellige tråde herinde. Der er immervæk forskel på fisk udklægget i dambrug og i klække kasser Prøv at undersøge klægnings procenten i dambrug kontra klægge kasser og det arbejde der er med rogn i dambrug kontra rogn i klægge kasser og så kommer lige det sidste prisen Dambrugeren får en højere pris for fisk til udsætning end for fisk til konsum og hvem betaler det det gør du og jeg Klægge kasserne er billige i drift og fiskene koster i bund og grund ikke andet det frivillige arbejde der er med at elfiske stryge og befrugte rognen lægge rognen i de udsatte kasser og så holde dem under opsyn Svamp er et næsten ikke eksisterende problem men det ved Lasse meget mere om.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2014 kl. 19:22

Vi har i dag været i Blåkilde og tilse de to rugekasser med lakseæg. Det var for at se på hvilket tidspunkt, klækningen ville ske af hensyn til skolens elever, der gerne skulle være med, når vi lukkede yngelen ud. Klækningen er jo langt fremme i Karup Å systemet. Nu er graddagene for havørred 480 graddage hvor laks er 520 graddage. Det er jo også et spørgsmål om vandtemperatur. Vi kunne i Blåkilde tydelig se yngelen inde i ægget, så de klækkes nok i løbet af en uges tid. De skal så have en tre uger til at fortære blommesækken, hvorefter de bliver det, vi kalder svømmende og kan lukkes ud. Der går nok en måneds tid før de er klar. Som man kan se på billedet, er der enkelte døde æg. Vi har med vilje ikke fjernet dem, da det ikke lader til at give problemer for de omkringliggende æg. Det lader til, at blive et af de bedste år i Blåkilde, måske et tab på 5%.Big smile Når man tænker på, at det er æg, der er befrugtet ude ved vandløbet og har fulgt vandløbets temperatur og vilkår igennem hele rugeperioden ser det lovende ud.Wink
mvh Lasse Hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 24 Feb 2014 kl. 21:36
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2014 kl. 19:59
Dejlige nyheder
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2014 kl. 18:27
Lasse,
kan du hilse de små bisser fra mig og samtidig advare dem. Jeg kommer nemlig efter dem om 3-4-5 år med min dræberflue :-)
mvh
Kjeld
PS. Jeg giver dem lidt mere liv 5-6-7 år.

Redigeret af Kjeld Willerslev - 25 Feb 2014 kl. 18:28
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2014 kl. 21:14
Hej Kjeld
Nu er du jo stadig en ung mand, i hver tilfælde indvendig. Hvis du nu kalibrerer din fødselsdato, kunne du søge optagelse på Blåkilde Ungdomsskole.Wink Opfører du dig ordentlig og læser på dine lektier er jeg sikker på du får lov til i middags pausen, at smutte ned til bækken og fange en laks. Læreren er bredejer og vi har haft stor hjælp af ham. Håber på der bliver lavet brudesenge til laksen denne sommer. De yngel der kom ud af kasserne for to år siden, skulle gerne vende tilbage til næste vinter-LOL
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 15:13
Hvis blot 10% af de timer der bliver brugt til fluebinding, blev brugt til fiskepleje. Ville der være så mange fisk, at fluerne blev taget af fiskene, før de var færdigbundet.Wink
Fremmer måske forståelse.Big smile
mvh Lasse Hagebro




 

Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 15:43
Hej Lasse.
Kan jeg blive medlem, eller er jeg blacklistet pg.af 13.85 kg 101cm???

Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 17:23
citat Lasse:
De yngel der kom ud af kasserne for to år siden, skulle gerne vende tilbage til næste vinter-LOL

Svar:
Det skulle ikke undre mig, at du har indoktrineret lakseynglen grundig i, at de først dukker op efter at fredningen er sat i gang. De er lovlig meget alene med dig :-)
mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 17:24
Hej Arne
Den 13,85 kg det må være før du tømte blodet af den. Jeg vil give dig ret, havde du ikke dummet dig havde den vejet mere end 12,25.Wink Jeg taler med mine logesøstre om din optagelse. Det er skrappe damer ved du.Ouch Men 10 kr i kontigent om året kommer du nok over.LOL
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2014 kl. 17:30
http://youtu.be/E_2MIPVh3Yk
Her er lidt optagelser taget med snorkel og svømmefødder.Wink
mvh Lasse Hagebro

Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2014 kl. 17:23
http://youtu.be/lClQubrF4lk
Her er lidt godt nyt. Beklager, men det er svært at holde kamera under vand, samtidig med at sten flyttes.Embarrassed
mvh Lasse Hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 06 Mar 2014 kl. 19:34
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2014 kl. 17:35
Hej Lasse.
Det er bare så godt.
Havde ikke regnet med at sex kunne udmøndte sig i noget så fint. og endda uden hovedpine inden.....
Man er jo nok nødt til at respektere dig lidt, selv om du er sønderjøde..
AK
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2014 kl. 18:50
Tak for ulejligheden, det er som så mange gange tidligere - interessant at se dine klip. Og de bliver skam bedre og bedre
Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2014 kl. 14:45

Så er der lidt virkelig godt nyt fra rugekassen i Sejbæk. Yngelen har næsten opbrugt blommesækken og er svømmende. Det er jo kloge fisk vi får, det kan ses ved, at de gemmer sig for mig.Big smile Tabet af æg og yngel tegner til at blive under 3 %. Rugekassen er den der har været placeret i det langsomst strømmende vand.
Så lærte vi det.Wink
mvh Lasse Hagebro

Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2014 kl. 16:21
Ja jeg nød i hvert fald dit klip, kommer nok for lidt ved bækken selv. Men det havde jeg ikke selv oplevet tidligere. Herligt at kunne følge dine klip.
Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2014 kl. 12:36
Her er lidt nyt for dem der interesserer sig for fiskepleje.Wink
http://youtu.be/vUhbeIwlHJg    
mvh Lasse Hagebro

 
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2014 kl. 14:44
Lasse, 99,99999 ægte vildfisk. Hvis du nu ikke talte, pustede og stønnede så meget på optagelserne, så kunne man bedre høre, hvad fiskene sagde. Så vidt jeg kunne høre, sagde en af dem: "Og så er vi meget klogere end dem, der er dambrugsopdrættede på glat underlag".

Men det har du vel selv hørt
mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2014 kl. 16:00
Hej Kjeld
Hvis du bliver ved med at provokere, ender du i fængsel.LOL
Du ville også stønne og puste, hvis du havde snorkel i munden for, at tage undervands optagelser.Wink Men du har ret, yngelen opfører sig,som de ville have gjort i naturen. Flygter ned under stenene for grimme karle som mig. Jeg måtte jo skræmme dem frem for at kunne vise børnene frem. Jeg får professionel fotograf på i morgen. Han kan nok gøre det uden seksuelle støn.Embarrassed
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Ole Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
planreimport

Tilmeldt:: 30 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér planreimport Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2014 kl. 22:33
Hej
Hvad siger Aalborg Universitet til det hele. Har de styr på alle data så det hele kan blive godkendt til videre forsøg. ????
Hvad med de mange negative personer, skifter den mon mening efter disse forsøg ????
M.V.H.  Ole
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2014 kl. 06:14
Tak for at formidle alt dette videre til os i pøblen. Det er simpelthen fantastiske billeder at se på.
NØJ, hvor jeg håber at din metode kan blive anvendt andre steder også.

"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2014 kl. 07:21
Hej Ole
De negative personer bliver der færre og færre af, jo flere der har sat sig ind i, hvad det går ud på. Det underlige er, at de mest negative, er dem, der aldrig har set rugekassen brugt rigtigt ude i vandløbet. Aalborg Universitet får naturligvis alle data om forsøgene. Vi følger blandt andet vandløbstemperaturer i de forskellige tilløb for at sammenligne. Det kan være vigtigt fremover. 
Der kommer jo også hvert år forbedringer af udformningen af rugekassen og dennes placering i vandløbet. Det går den rigtige vej og vi lærer noget hver år.
Det havde vi ikke gjort, hvis vi havde ladet os stoppe.Wink
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2014 kl. 15:32
Så Lassemand,
husk nu hvad de sagde til dig på charmekurset. Ikke drille de lærde - de tænker selvfølgelig over, hvad pokker det her kan føre til

Det ender jo med, at man med fisketegn har pligt til at fange fisk, fordi der kommer så mange af dem.
mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2014 kl. 21:34
.oO( gad vide om vi så snart skal se lærde og ejere hoppe i dambrugenes bassinner, for at bevise at de også bliver skræmt hvis man ligger og pruster i en snorkel ) Hummm
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2014 kl. 17:16
Der er faneme svært for en gammel mand.Embarrassed

Inden storm og slud begyndte, måtte jeg hellere se til vores plejebørn i Tarm Møllebæk.Embarrassed Når man tænker på, at det er æg befrugtet ude ved bækken i december ser det vel ikke så tosset ud. Om en 3-4 uger er de klar til at forlade rugekassen.Wink 
mvh Lasse Hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 14 Mar 2014 kl. 17:59
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2014 kl. 18:37
Tak for klippene, som før var det ventetiden værd
Jeg må så lige spørge, når du i klippet med rugekassen med sten, nævner at forholdene i bækken gør at den nok skal tilses lidt oftere - mener du så kun rugekassen med sten, og var det så underforstået at det samme gjaldt kassen uden sten - her kom jeg lidt i tvivl om hvad du mener?
Opfat det nu ikke som kritik, det er ren og skær nysgerrighed.
Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2014 kl. 18:52
Hej Torben
Vi har ikke haft de samme problemer med tilslamning i tilløbene ti Karup Å. Her er vandkvaliteten bedre. Ikke så stor materiale vandring. Den kasse i Blåkilde uden sten, vil jeg skyde på der kun er gået 8-10 æg tabt ud af 2000 stk. Når du har sten i kassen og der kommer slam er der en tilbøjelighed til at det lægger sig i forenden.
Det er min opfattelse, at vi skal lægge sten i kasserne, selvom det vil give lidt mere tilsyn. Blot vi 2-3 uger før klækningen skyller kassen godt igennem, mener jeg problemet er løst selv ved dårlig vandkvalitet. Har du en lokal interesseret der en gang imellem går tur med hunden vil det ikke være noget problem. Jeg har i hver tilfælde mødet mange der gerne vil deltage.Big smile Vi lærer jo hele tiden noget blandt andet mad placering i forhold til strømhastighed. Det lader til at jo mindre strøm du har jo mindre problemer. Der er jo masser af ilt i vandet på den årstid hvor vi udsætter rugekasser. Ved ikke om det var svar nok, eller bare spørg igen.Wink
mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 14 Mar 2014 kl. 18:55
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2014 kl. 19:32
Hej Lasse,
Tak for infoen.
Må desværre sande det rigtige i ordsproget "Een daare kan spørge om mere end 10 viise kan svare på" - for hvordan skylles rugekassen, uden at yngelen skades? Undskyld spørgsmålene, men det her er altså interessant.

Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2014 kl. 20:02
Hej Torben
Du tager låget af rugekassen. Trykker langsomt hele arrangementet, kasse og flamingo 10 cm under vandoverfladen. De urenheder der flyder går med strømmen nedad bækken. Det slam der skyller op fra stenene går samme vej. Det gentrager du nogle gange. Du skal bare gøre det meget langtomt når du lader kassen stige op mod overfladen. Helst ikke gøre det med nyklækket blommesækyngel, der vil så være en risiko for at de får suget blommesækken ned igennem hullerne i risten i bunden, når vandstanden udlignes det sidste 5-0 cm. Er blommesækken ved at være borte, er risikoen ikke så stor. Der hvor vi kan få stor nytte af metoden er fra 14 dage før klækning og lige ind til klækningen. Yngelen stikker ikke af de søger nedad. Hvis der er enkelte  der gør, det er det blot fordi, der er pionerer imellem.
Dem skal der også være plads til.Big smile
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2014 kl. 20:39
Hej Lasse,
Tak for svaret - det har afgjort været lærerigt at følge tråden her.
Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2014 kl. 12:20
Her er lidt der bekræfter at vi ikke er helt galt på den.
http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/Nyheder/Viden/Naturvidenskab/2014/03/13155909.htm

mvh Lasse Hagebro

Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2014 kl. 12:25
Her er så lidt bedre fisk.
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2014 kl. 11:14
Fiskevæddeløb, hvor spændende, hvor Team Lasse igen vinder over Team Dambrug, endda uden doping, ingen medicinsk præparation, kun naturlig udvikling - Lasse kan man spille på dine fisk   
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2014 kl. 20:49

Hej Kjeld

Der er jo ikke noget biologisk nyt i det her. Naturen har jo altid indrettet sig på den fornuftigste måde og har altid vidst, hvordan den bedst kunne indrette sig. Det er blot os, der har været for langsomme i opfattelsen.

mvh Lasse Hagebro



Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2014 kl. 12:55
http://www.youtube.com/watch?v=x_cc2OPImf8
Om det skyldes at æggene har ligget i grus, ved jeg ikke. Man kloge ser de ud.
mvh Lasse Hagebro









Redigeret af lasse hagebro - 17 Mar 2014 kl. 13:00
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2014 kl. 15:10
Det ser nærmest ud, som har de professorbriller på - måske skyldes det samarbejdet med Universitetet

men det må jo være enormt livsbekræftede at opleve sin egne fiskebørn søge ud i vandløbet og en dag ud i saltvand, så de kan vende tilbage, hvor de så selv gør det frække i stor størrelse. Lasse det er nok derfor du virker så ung.     
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Ole Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
planreimport

Tilmeldt:: 30 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér planreimport Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2014 kl. 10:35
Hej
Det er sikkert gamle nyheder det der er skrevet her , men det passer jo heller ikke. Det er som om de ikke vil forholde sig til de data der er fremkommet efter alle de forsøg lavet , men læs selv på 

http://www.fiskepleje.dk/Vandloeb/udsaetning/oerred/rugekasse


MVH  Ole
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2014 kl. 11:22
Hej Ole
Det sørgelige er, at modstanderne aldrig har set og heller ikke ønsker at se rugekasser brugt rigtigt ude i vandløbet.Embarrassed Så længe DTU ikke har set rugekassen brugt rigtigt, kan de jo fortsat sige i §7 udvalget  " DTU har ikke kendskab til rugekasser, der virker tilstrækkeligt pålideligt til undervisnings brug"Confused
På et tidspunkt må de vel åbne øjnene, for det går faktisk over alt forventning.Big smile
mvh Lasse Hagebro





Redigeret af lasse hagebro - 21 Mar 2014 kl. 11:42
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2014 kl. 13:58
Sejbæk 24-3-14
Jeg tror disse yngel har en god bagage med hjemmefra. Mange er stukket af, men mange gemmer sig stadig for mig i gruset og kommer ført frem når jeg forstyrrer dem. Wink
mvh Lasse Hagebro

Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
 Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down