Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt fluegrej til nybegynder. Hvad skal man vælge?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nyt fluegrej til nybegynder. Hvad skal man vælge?
    Sendt: 19 Apr 2013 kl. 09:01
Jeg citerer 

"Opti stream er lavet som et skydehoved og dermed allerede vejet et par klasser op i forhold til standarden, så at mange mener at man skal holde sig til samme nummer som der står på stangen giver god mening Wink
 
Ifølge Ækvator sport vejer en line der står 4 på 9 gram på 7,6 meter, eller ca. samme som en 5'er vejer på 9,15 meter efter standarden.
 
De fleste, hvis ikke alle, af de nye kortklumpede liner er vejet op i forhold til standarden Smile
 
Mvh
Lasse"

Der er også en der skriver at linen er god at kaste med, men han ikke vil anbefale den pga den krakelerer? Er det noget i har bekendskab med? :)

Der er mange andre med sådanne indlæg, men de er alle fra 2011? Har det ændret sig siden? Ved nemlig ikke om jeg skal snuppe en klasse højere eller samme klasse som stangen nu. Mvh Mikkel.


Redigeret af mikkelpedersen - 19 Apr 2013 kl. 09:07
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 09:18
Citat: mikkelpedersen

Okay Henning, det var også Stream jeg havde tænkt mig, hvis ikke Salmon Fly havde en anden billigere line som også var god :)

Skal den findes ved Salmon Fly? 

Udvalget af liner i deres webshop, ser lidt tyndt ud efter min smag.

Hvad med Jan&Bo? De har da et rimeligt udvalg, f eks denne http://shop.janogbo.dk/flue-liner/504-guideline-bullet-flueline-wf-flydende.html som også er lidt billigere end Loop linerne.

Mvh
Henning

 


Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 09:39
Citat: mikkelpedersen

Hej alle, jeg er en næsten ny startet fluefisker på 15 år. Jeg kunne godt tænke mig at opgradere mit fluegrej men jeg ved ikke helt hvad jeg skal gå efter. Det grej jeg har nu er et starter sæt fra Ron Thompson. Sættet består af hjul: Okuma Airframe af 7/9 med noget gult line af mærket Ron Thompson mener jeg og en Steelhead II stang også fra Ron Thompson.

Jeg er ikke mester i fluekast (endu) men kan godt skyde lidt line afsted. 

Jeg leder efter et komplet fluesæt enten sammensat af noget købt hver for sig eller samlet det er sådan set lige gyldigt. Sættet skal bruges lidt allround både på kysten, p&t og lidt i åen. Har hørt at klasse 6/7 skulle være godt allround men om det passer det ved jeg ikke. Det eneste vigtige er at det skal kunne tåle saltvand, både hjul, line og stang. Jeg har kigget lidt på dette sæt og synes det lyder billigt: http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat405-Flues%C3%A6t-(I-+II-h%C3%A5nds)/side2535-Scierra-CTC-flues%C3%A6t-med-Fenwick-World-Class-fluehjul-+-Scierra-HMT-flueline-+-backing-Udsalg!.html Men ved ikke om det er det rigtige for en starter som mig. Da jeg kun er 15 år så er der selvfølgelig en grænse for hvor meget det skal koste, det skal helst koste 1200-1500 men hvis jeg nu får rigtig meget mere for et par hundrede kroner så kan det gå an.
Kan sagtens købe brugt hvis man sparrer en masse der, men som sagt ved jeg ikke helt hvad jeg skal lede efter så det ville være rart med et link eller to Wink
Det skal lige siges at jeg har en fiskeven som godt kan lære mig nogle triks.

Håber i er villige til at guide en ung fluefisker som mig lidt. Mvh Mikkel fra Stevns Smile

- På forhånd tak Smile

Hej
Jeg gider ikke læse alle svarene, men jeg mener at du skal beholde grejet, men finde en god brugt kvalitetsline, som ikke er slidt. Eller find en ny på tilbud. Der findes mange fine udgåede liner på tilbud til 100-200kr, det så jeg da på fluefiskermessen. Når du så kan håndtere dit grej ordentlig og føler du har styr på det, kan du udvide/udskifte hvis du mener, at det er nødvendigt. Den rigtige line og forfangs setup, samt kasteteknik er nøglen til succes.

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 09:47
Nej, den skal ikke findes i Salmon Fly men eftersom at de er en af de eneste fysiske butikker som har TFO BVK skal jeg alligevel derind så det ville være en fordel. Men jeg tror også at det bliver en Loop Opti Stream hvis ikke en fra Salmon Fly. Mit spørgsmål er bare om jeg skal vælge klasse #6 eller #7 til en klasse #6 stang. Nogle siger at man skal vælge samme klasse men Jim siger man skal vælge en højere?
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 10:21
Citat: mikkelpedersen

Nej, den skal ikke findes i Salmon Fly men eftersom at de er en af de eneste fysiske butikker som har TFO BVK skal jeg alligevel derind så det ville være en fordel. Men jeg tror også at det bliver en Loop Opti Stream hvis ikke en fra Salmon Fly. Mit spørgsmål er bare om jeg skal vælge klasse #6 eller #7 til en klasse #6 stang. Nogle siger at man skal vælge samme klasse men Jim siger man skal vælge en højere?

Hvis du vælger en Opti Stream, så skal du tage den med samme nummer som der står på stangen, da linen er lidt til den tunge side.

Mvh
Henning
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 10:21
Hej Jesper, jeg er ikke helt nybegynder indenfor fluefiskeri og jeg kan sagtens finde ud af at kaste (derved ikke sagt jeg er god overhovedet) men jeg kunne godt tænke mig at opgradere mit grej lidt :) 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 11:20


/Jim.
[/QUOTE]

Hej Jim.

Du gør det sgu ikke let for den unge mand, når du ikke selv kan finde ud af hvad du vil anbefale, se dit indlæg i går kl. 22:15! Confused Wink

Til en ny startet fluefisker, vil jeg dog hellere frem for Still Water linen, slå et slag for Opti Stream, der med sin kortere klump, gør at den meget lettere at håndterer, så den kommende fluefisker hurtigt får fornøjelse af sin nye interesse. 

Ellers er jeg helt enig med dig i, at det er en dårlig ide, hvis man vil spare på linen.

Mvh
Henning  
[/QUOTE]

Hej Henning.

Du har fuldstændig ret i at jeg fik byttet rundt på navnene på de to liner.
Den første af linerne der var tale om var Opti Stillwater, den med den lange klump, men da Outbound Short var interessant for Mikkel netop pga den kortere klump, ja så anbefalede jeg i stedet Opti Stream.
Jeg kan også godt se at jeg netop der ramte ved siden af med mit forslag om at gå en klasse op ift stangen da jeg ikke var tilstrækkelig opmærksom på at også Opti-linerne er vejet op ift de "normalt" anvendte vægte ved brug af skydehoved.

/Jim.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 11:25
Okay, skulle bare lige være sikker på at man skulle vælge samme klasse som stangen :) Tak for afklaringen :)
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 11:32
Hej igen Mikkel

Jeg har set gode kastere kaste meget længere end jeg med en stang
fra Aldi til 275 kr. MED hjul/line/fluer o.s.v., ja selv een, som kastede HELT UDEN fluestang, så alt det grejnørderi er da ok, men
undskyld mig, rent overkill til en dreng på 15 år

K&B
Carsten

Mit super tunede kystsetup koster alt inklusiv ca. 800 kr.
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 11:32
Hej Jim. Nu har du vel ikke spist for mange af de der piller, du ved nok.
Mvh. Ivan.
  Wink 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 11:57
Citat: mikkelpedersen

Nej, den skal ikke findes i Salmon Fly men eftersom at de er en af de eneste fysiske butikker som har TFO BVK skal jeg alligevel derind så det ville være en fordel. Men jeg tror også at det bliver en Loop Opti Stream hvis ikke en fra Salmon Fly. Mit spørgsmål er bare om jeg skal vælge klasse #6 eller #7 til en klasse #6 stang. Nogle siger at man skal vælge samme klasse men Jim siger man skal vælge en højere?

Hej Mikkel.

Jeg kom til at bilde dig noget ind som ikke var helt korrekt.
Jeg var ikke lige opmærksom på at Opti-linerne rent faktisk er vejet næsten et par klasser op, jeg ved det udmærket godt når jeg tænker mig om.
Derfor skal du bare holde dig til klassen hvis du vælger en af disse liner...altså en #6-line til en #6-stang. Går du to klasser ned ift stangen, så tror jeg den bliver for let til dig.
Kom til at tænke på at Salmon Fly også har Rio Dart linerne som er lavet i samme koncept som både Outbound og Opti    http://webshop.salmonfly.dk/product_info.php/cPath/23_71_93/products_id/5132
Jeg har dog aldrig prøvet disse liner, men der har været skrevet om dem herinde flere gange, og jeg må sige at jeg kun har hørt positive ting.
Du skal bare lige være opmærksom på at vægten på hjemmesiden ikke er opgivet for alle klasserne, dog har man brugt billedet fra den samme lineæske, her står en klasse 8 line opgivet til 9,1 m-17 gr, hvilket omvendt er i den lettere ende.
Men måske har man modsat andre liner med kort klump taget højde for det faktum at en kasteklump skal veje mindre jo kortere den er.

Jeg kan godt forstå at der kan være en del forvirring omkring linevægte til stænger da fabrikanterne generelt gør som det passer dem og i øvrigt også sjusker med fremstillingen i en grad, som ville sende enhver anden lønmodtager direkte ud på gaden.
Jeg har adskillige gange været ude for at et skydehoved trods en meterpris på 50 kr, kan svinge en til to klasser til begge sider hvilket ganske enkelt er for ringe.

/Jim.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 12:19
Citat: mikkelpedersen

Hej Jesper, jeg er ikke helt nybegynder indenfor fluefiskeri og jeg kan sagtens finde ud af at kaste (derved ikke sagt jeg er god overhovedet) men jeg kunne godt tænke mig at opgradere mit grej lidt :) 

Ok. Det er fair nok. Jeg har selv en Sage One til kysten, men mindre kan jo også gøre det samme. Spørgsmålet er så hvor stort et spring du skal tage, for at få noget mærkbart bedre. Det kan være meget individuelt. Derfor er det vigtigt, at du prøver grejet.

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 12:42
Citat: IPN

Hej Jim. Nu har du vel ikke spist for mange af de der piller, du ved nok.
Mvh. Ivan.
  Wink 

Hej Ivan.

Det ved jeg ikke...jeg spiste bare to af de gule. Sleepy
Skal vi ud og træne modvinds-kastet med fluestangen i dag ?
Middelvinden ligger omkring 11-12 m/sek, det er jo helt perfekt og rimelig udfordrende.

Fik du i øvrigt min "nye" mail adr ?

Ses.
/Jim.
Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2013 kl. 18:21
Alt under 30 m. i modvind på kastebroerne er ikke akcepteret. Wink  Desværre kalder huslige pligter og regnskaber med en sådan vægt, at det ikke lader sig overhøre. Cool
Og jo, Mail"en er i hus. Smile
Hygge, hygge til vi ses.
Ivan.
 
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 18:25
Så er grejet i hus! Det blev til en Temple Fork Outfitters 9" klasse 6 og en Vision Vibe 85 #6/7 alt sammen købt hos Salmon Fly. Ved ikke hvad ekspedienten hed men han var lidt tør i det. Meget flink dog. Fik lov til at tage stangen med over på en plæne og prøve den og ved første kast var jeg forelsket. Fantastisk stang! Noget helt andet end mit gamle setup. Den er meget mere behagelig og kaste med. Prøvede den på vejen hjem i 20 min med Vibe linen og det passer rigtig godt sammen. Tak for alt den gode information! :D Helt sikkert et forum jeg vil vende tilbage til! :) Og især tak til dig Jim for alt den konstruktive vejledning :)

Mvh Mikkel Pedersen, Stevns. :)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 18:47
Hej Mikkel. 

Jo tak skal du have.
Og stort tillykke med dit nye grej, det bliver du virkelig glad for, og du har nu et setup som næsten uanset pris ikke få`s meget bedre, et sæt du kan vokse med og lige meget hvor super god du måtte blive til at kaste, så vil dit grej altid kunne indfri de mest kræsne forventninger og krav til kasteegenskaber.

Det lyder som om at det er Kim Rasmussen du handlede med derinde, en voksen nydelig herre som godt kan virke lidt stille somme tider, men en virkelig fagmand med stor indsigt i fluefiskeri kan jeg love dig, altså indehaveren af butikken.

Tak for din tilbagemelding og knæk & bræk til dig....ørrederne venter på dig derude.

/Jim.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 19:21
Tak skal du have, er også super glad for stangen og ikke mindst linen! :)

- Det håber jeg da, om ikk' andet kommer de hornede vil snart forbi så man kan få testet grejet ;)
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 19:45
Lige et spørgsmål, jeg har også købt en 0,26 monofil forfang men så kom jeg i tanke om jeg har 40m Triline 0,27 fluorocarbon. Kan det bruges? Det er jo ikke tykt bagtil og tyndere fortil ligesom det monofil forfang jeg købte i butikken. Betyder det noget? :)
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 20:26
Har kigget på sådan nogle Hook Snaps, men spørgsmålet er om de virker i praksis og om de kan holde? :)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 21:22
Hej igen Mikkel.

Du spørger bare, så vil jeg prøve at hjælpe dig.
Det monofil forfang du har i 0.26, er tykkelsen i spidsen, den anden ende er tykkere, formentlig omkring 0.50-0.60m og længden er vel ca 9 fod, altså 270 cm.
Grunden til at forfanget bliver tyndere ud mod spidsen hvor din flue er bundet på er den, at den energi som forfanget bruger til at vende fluen, optimalt vil være opbrugt når fluen lander på vandet, altså jo tyndere det bliver ud mod spidsen, jo mindre energi er der tilbage.
Dine 40 m Triline er en Berkeley line som er ganske udmærket til at bruge som spids, dvs du binder et stykke på ca 50-100 cm i den tynde ende af dit forfang, således slipper du for at dit forfang bliver kortere ved flueskift.
Fluorocarbon er det bedste materiale til at binde på dit forfang da det er stivere end alm monofil, og derfor bedre kan overføre energien fra forfanget så din flue vender pænt og du fisker effektivt. 
Dog må dit forfang ikke være tykkere i yderenden end den 0,27 spids du binder på.
Du kan vælge at købe de meget anvendte polyleader forfang som har den rette substans til at overføre den fornødne energi til fluen, men de er irriterende dyre at købe, så bind evt dine forfang selv...
Altså feks 1,5 m 0.55, derefter 1m 0.40...og til sidst spidsen 0.27 , så vil du i alt nå en længde på ca 3-3,5 m, altså lidt over en stanglængde som i øvrigt er en god tommelfingerregel.

Hook Snaps...kender dem ikke da jeg bare binder fluen på min spids, men mange fortæller at de rent faktisk fungerer glimrende.
Men om de kan holde....?
De ser ganske vist mistænkelig tynde ud så....?
Med en løkke i enden at det forfang du binder spidsen på, så synes jeg at det virker mere sikkert end alt det andet "skrammel", så det ville jeg hellere gøre.

/Jim.


Redigeret af scott - 20 Apr 2013 kl. 21:24
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 21:55
Kan det godt gå hvis jeg bider 50cm Fluorocarbon 0,27 for enden af mit 0,26 monofil forfang? :) Det forfang jeg har købt er nemlig kun 270cm :)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 22:07
Hmm...selv om det ikke er optimalt går det nok.
Men du kunne evt klippe en smule af dit forfang af i den tynde ende, så der alligevel bliver et lille spring i tykkelsen mellem de to.
Blot skal du undgå at den samlede længde incl spids ikke kommer under en stanglængde.

/Jim.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 22:12
Okay, så klipper jeg den til så det bliver lidt over en stang længde. Skal jeg bare binde dem sammen med to perfection loops eller en knude? :)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 22:18
Jeg bruger selv perfection loops, både i forfang og spids, så er den lige til at hægte på.
Start evt med at klippe 50-70 cm af dit forfang, så går det næppe galt.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 22:21
Okay, troede bare der var for meget der kunne hægte sig fast med så mange perfection loops. Både fra flueline til forfang og fra forfang til spids.

- Skal jeg virkelig klippe så mange centimeter af? :) Så er selve forfanget jo kun lidt over 2 meter ligepludselig? :)

Redigeret af mikkelpedersen - 20 Apr 2013 kl. 22:21
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 22:23
Citat: mikkelpedersen

Okay, så klipper jeg den til så det bliver lidt over en stang længde. Skal jeg bare binde dem sammen med to perfection loops eller en knude? :)


Hej Mikkel

Vent med at klippe til du har tjekket om der virkelig er forskel på din berkley line og dit forfangs spids. Og hvis der er, så strta med at bruge dit forfang som det er, der skal hurtigt nok ryge en halv meters penge på flueskift og så kan du forlænge med din Berkley line

God fornøjelse med dit nye grej!

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 22:25
Bare klip det så den samlede mængde med spids ikke kommer under en stanglængde, altså i alt 270 cm.
I alt har du jo kun 2 stk perfection loops, og disse er jo altid uden for topøjet når du kaster og fisker, så det er ikke noget problem.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 22:31
Hej Henning, tak for tippet, men tror bare jeg ordner det med det samme :) Det kan jeg lige så godt. Fluorocarbon skulle også være bedre da det er mere gennemsigtigt :)

- Det du siger med at man kun har i stks perfection loops kan jeg ikke give dig ret i, der er et på fluelinen som bliver samlet med et fra forfanget og så et længere ude på forfanget til spidsen og så et på spidsen til at samle med det på forfanget. Er det ikke rigtigt eller er det mig der er helt galt på den? Altså 2 samlinger og 4 loops? :)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 22:46
Du har formentlig en fabriksmonteret løkke på din nye line, dertil kommer din egen løkke fra forfanget, så en i enden af denne, så okay i alt 3 stk perfection loops, men det betyder intet, de fylder så lidt og er "klemt sammen" under fiskeri, og du har hele tiden det hele uden for topøjet.
I øvrigt var Lasses forslag jo perfekt, der er jo ingen grund til at korte forfanget af før det alligevel er nødvendigt.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:00
Så er det "monteret" tak for hjælpen! :)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:01
Thumbs Up
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:02
Tror det blev 280-300 cm :)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:04
Fint nok...dog må det så helst ikke være meget kortere.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:05
Nej okay, hvad sker der så? :)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:09
Ja hvis dit forfang bliver for kort, så vil det vende for hurtigt og dit kast vil blive kortere, eller din flue vil lande for voldsomt pga for kraftigt overslag.
Husk på at et kort forfang overfører en meget større energi som derfor ikke når at blive opbrugt.
Dette kan du til en vis udstrækning imødegå ved at bruge en større og tungere flue.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:12
Har lige målt det og det er 265 er det for kort? Der ryger jo mere af for hver flue? 
Eller vil det være bedre hvis jeg laver et længere stykke Fluorocarbon evt 1-1.5m? :) så det bliver 3-3,5m ialt? :)

Redigeret af mikkelpedersen - 20 Apr 2013 kl. 23:15
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:15
Er det incl spidsen at du har 265 cm ?

Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:18
Ja, incl spidsen. Selve forfanget har jeg klippet ned til 190 da det først var der det begyndte og blive tykkere end Fluorocarbon linen. Så det er 190cm monofil og 75cm Fluorocarbon :)

Redigeret af mikkelpedersen - 20 Apr 2013 kl. 23:20
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:22
Okay men så lad det indtil videre være ved det.
Men næste gang du så skifter flue, så lav en løkke på dit forfang så du efterfølgende undgår at forkorte det yderligere, så hægter du bare din spids på.
Du skal nok ikke forsøge med en spids på feks 1,5 m som du var inde på, så får du for svært ved at vende dit forfang...med mindre du fisker med en micro bette nymfe som næsten er "væk".
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:27
Forstår ikke helt hvad du mener.. Jeg har allerede lavet et perfection loop på mit forfang hvis det er det du snakker om?

- Hvor lang vil du så anbefale jeg laver det? Hvis selve forfanget er 190cm langt?
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:36
Nå okay jamen det er helt fint...så forstår jeg godt hvis du blev forvirret. Confused
Dit forfang er nu 190 cm og du kan begynde at se forskellen i tykkelsen på dette og den spids du vil binde på, så tag du et stykke på 60-80 cm, det vil passe helt fint til en alm str kystflue...kan ikke lige huske str nr på disse.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:39
Den spids der sidder på nu er 75 så det kan vel gøre det :)

Redigeret af mikkelpedersen - 20 Apr 2013 kl. 23:39
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:42
Perfekt...så skal du bare ud at fiske.
Men du har vel forhåbentlig mere end det ene forfang ?

Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:45
Jeg har også et 0,28 monofil forfang som jeg ikke har klippet i og et polyleader synke :)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:50
Okay synkeforfanget får du næppe brug for til kystfiskeri.
Lav du bare en løkke på dit 0,28 forfang med det samme, du kan godt binde din 0,27 spids efter det, for selv om springet kun bliver meget lille er den samlede masse sikkert tilstrækkeligt til at det nok skal virke fint.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:54
Yep, det gør jeg så :) Men jeg får vel ikke brug for mere end 1 forfang? Medmindre der knækker selvfølgelig
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2013 kl. 23:57
Nej det gør du forhåbentlig ikke.
Men skulle du få nogle grimme "vindknuder" under dine kast og du ikke kan løsne dem op er det rart nok med et ekstra forfang.
Dog er det mest i enden, altså på din spids du vil opleve det, men også der kommer din løkke i forfanget dig til bekvem undsætning, for så er det bare at hægte en ny spids på.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2013 kl. 00:01
Det har du ret i, det er super smart! :) Tusind tak for råddet, det er helt sikkert et jeg vil benytte mig af :)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2013 kl. 00:02
Yes...held og lykke med det hele, du skal nok blive en haj til det.
Til top
Mikkel Steen Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mikkelpedersen

Tilmeldt:: 16 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelpedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2013 kl. 00:06
Tak tak :)

- Det håber jeg da kommer på et tidspunkt Wink
Til top
 Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down