Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er det bare mig......

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 848
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Er det bare mig......
    Sendt: 08 Mar 2013 kl. 10:35
Til Trådstarter
Jeg er helt enig med dig,det billede giver en vis harme det er en fisk der ingen værdi har.
Jeg kunne have forståelse hvis fiskeren var en junior,men at det er en voksen lystfisker der stiller op i en konkurrence og så vinder med et kakelovnsrør og det i en konkurrence med så mange foreninger indblandet der åbenbart syntes det er helt ok er for mig underligt.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 12:33
Citat: Steen Kehler

Citat: samsondk

Citat: Steen Kehler

Citat: J Rosgaard

Jeg er slet ikke ude efter den glade fanger men dem der laver en konkurrence på et tidspunkt hvor chancen for en rigtig fisk er minimal.
Lav dog konkurrencen om til en vinterkyst konkurrence så de trætte og udlegede fisk kan komme til hægterne.

En rigtig fisk!!!, Hm!, altså når det gælder konkurrencer, så er alle fisk der overholder reglerne jo rigtige fisk og de sportsfiskere som deltager i en konkurrence er jo af den samme overbevisning, at alle fisk der kan indvejes, er rigtige fisk - men du mener, at det kun skulle være fede blankfisk, som måtte indvejes,,, men en blank fed ørred med en høj konditionsfaktor burde da sådan bestandsmæssigt vel netop være en fisk, som burde genudsættes, da den vel netop har nogle gener, som man gerne så blandt de fisk, som kommer til gydebankerne på et tidspunkt, så en konkurrence 
efter fede blanke ørreder er da helt forkert.
 
- Og min kat samt min nabos kat får tit nogle af de mange ørreder både fede og slanke, som jeg jævnligt fanger - jeg selv kunne ikke drømme om at sætte tænderne i en så kedeligt og smagsløst smagende fisk.
 
Mener du Steen, at du ikke spiser nogle af de havørreder du fanger. Og at du bare fodrer katte med dem?
Hvis ja, så forstår jeg da slet ikke du afliver dem i stedet for at genudsætte dem.! Jeg er rystet!
Jeg foretrækker velsmagende fisk og ikke kedelige ørreder, så selvfølgelig fodre jeg min kat med ørreder, da den godt kan lide smagen. Og jeg forstår slet ikke, at andre afliver ørreder for at spise dem selv istedet for at genudsætte dem, når man kan få så mange andre fisk, som smager meget bedre.

Ved godt hvad du mener Steen Wink Fy for satan Gedderne smager også grimtWink. Jeg Og alle mine østeuropæiske fiskevenner forretrækker GEDDER (de er så nemme at fange). Vi skovler dem op (især på Sjælland) og vi gidder heller ikke selv spise dem, men afliver dem alligevel. I maj måned er en del af dem lidt magre, men hey fanden med det..vi gir dem jo til vildkattene og huskattene. Mange af os har osse lidt svin og høns (til eget forbrug), som vi går og passer lidt. Og yeps.....gættet rigtig! De kan også godt lide Gedder. Nej Gedder er sagen....masser af Gedder.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 12:41
Citat: J Rosgaard

Citat: itnisse

Jeg håber da at det kun er dig.
Alle præmierede fisk opfylder Fulton Konditionsfaktor, som bruges i alle konkurrencer. Hvis du mener at det er forkert må du jo sørge for at den bliver lavet om. Du havde selvfølgelig sat den ud igen ????
Knæk og bræk
Selvfølgelig havde jeg sat den ud!!

Konditionsfaktoren er ikke en skid værd. Se lige fisken hoved. Det er en nedgænger uanset vægt.


hvis der var en laksetur med tilhørende grej på højkant... OG fisken opfylder lovens og konkurencens krav... så havde jeg helt klart også taget den... nedgænger eller ej... og lur mig om ikke mange ville gøre det samme...
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 12:45
Nej nej nej, hold nu kæft man, det er jo en KONKURRENCE!!!
 
"jeg havde ihvertfald sat den ud igen, selvom det havde kostet mig premier for 10.000 og 1 1.plads" hold nu man.
 
Hvori ligger problemet ???
 
Jajaja det er en havørred der er død, jesus.. mon ikke alle andre overlever.
 
Og det med mange der afvises simon, det kunne jo være 65% af dem var nybegyndere, og ikke ved hvordan man lige forholder sig og bare gerne vil være med i konkurrencen, jo det er trist når de afvises, så må man håbe de blir ædt.
 
 
DET ER DET SAMME ÆVL OG KÆVL HVERGANG DER ER KONKURRENCE SÅ ER DER NOGEN DER FOR ONDT I DERES STRAMME POPO OVER ANDRE FANGER OG VINDER.
 
tag nu ud og fisk i stedet for og så bestemmer i jo os selv om i vil gøre en forskel for jeres egne fangster ;)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 12:48
Billedet forarger dig Kevin -
 
1 voksen mand = slemme mand
1 juniorer = det er okay, sikkert hans første fisk i åen.
 
Helt seriøst? det er sku det mest dobbeltmoralske pladder jeg længe har hørt!
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 848
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 16:18
Citat: Steffan

Billedet forarger dig Kevin -
 
1 voksen mand = slemme mand
1 juniorer = det er okay, sikkert hans første fisk i åen.
 
Helt seriøst? det er sku det mest dobbeltmoralske pladder jeg længe har hørt!
 
Hvis du nu læser hvad jeg skriver,så siger jeg at jeg ville have forståelse for at hvis det var en junior,hvor ser du jeg siger det er ok ?
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 848
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 16:22
Citat: Steffan

Billedet forarger dig Kevin -
 
1 voksen mand = slemme mand
1 juniorer = det er okay, sikkert hans første fisk i åen.
 
Helt seriøst? det er sku det mest dobbeltmoralske pladder jeg længe har hørt!
 
Men din signatur burde måske ændres lidt  "HUSK det er LYSTEN og IKKE SULTEN der skal drive dit fiskeri !"  LOL
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 16:37
Hallo mr. Smart det er en Konkurrence !!!!! Forstå det nu. Vi taler ikke om at spise den men om at slå den ihjel fordi det er en konkurrence !!!

Forståelse kald det hvad du vil faktum er at du har to forskellige holdninger til samme emne.
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 16:53
Citat: Steffan

Hallo mr. Smart det er en Konkurrence !!!!! Forstå det nu. Vi taler ikke om at spise den men om at slå den ihjel fordi det er en konkurrence !!!

Forståelse kald det hvad du vil faktum er at du har to forskellige holdninger til samme emne.
Jeg har svært ved at se at fordi der er tale om en konkurrence gør det legitimt at slå ihjel(selvom det KUN er en fisk)

Jeg var oprindelig ikke ude efter fangeren(selvom jeg ikke selv ville gøre det samme) men primært det faktum at der AFHOLDES en konkurrence på et tidspunkt hvor en del vil komme slæbende med tvivlsomme fangster.

Dobbeltmoral(som nogle vil beskylde mig for) er bedre end slet ingen moral som jo stortrives her på forum.



Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 848
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 16:57
Nu virker det ikke som det er dig der har opfundet den dybe tallerken Mr.smart selv,hvor ser du at jeg har to holdninger til samme emne ?? at man har forståelse for noget er ikke ensbetydende at man syntes det er ok,det er det måske for dig
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 848
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 17:05
Citat: Steffan

Hallo mr. Smart det er en Konkurrence !!!!! Forstå det nu. Vi taler ikke om at spise den men om at slå den ihjel fordi det er en konkurrence !!!

Forståelse kald det hvad du vil faktum er at du har to forskellige holdninger til samme emne.
 
Nu kunne det jo være at sulten for pengene langt overvejede lysten for at fiske,ja man kan faktiskt være sulten på flere forsk. måder uden at det behøver at dreje sig om fødevarer og med dine holdninger er det vel ikke helt usandt Wink


Redigeret af Kevin rostrup - 08 Mar 2013 kl. 17:06
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 18:21
Citat: J Rosgaard

Citat: Steffan

Hallo mr. Smart det er en Konkurrence !!!!! Forstå det nu. Vi taler ikke om at spise den men om at slå den ihjel fordi det er en konkurrence !!!

Forståelse kald det hvad du vil faktum er at du har to forskellige holdninger til samme emne.
Jeg har svært ved at se at fordi der er tale om en konkurrence gør det legitimt at slå ihjel(selvom det KUN er en fisk)

Sålænge du ikke kan påvise, at de pågældne fisk ikke er blevet spist, så har du intet at komme efter, da det ikke er dig, som skal spise fiskene...
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 19:43
Er det VIRKELIG nødvendigt at anvende citat, på citat, af citat, i det uendelige ????
Det er jo nærmest umuligt at læse, og meningen (hvis der er nogen) går tabt undervejsConfused

Selvfølgelig er det ikke iorden, at over halvdelen af de fisk der bringes til indvejning bliver afvist - så må konkurrenceafholder søreme sørge for, at give lidt vejledning om hvordan man beregner Fultons formel, så "præmiefisk" ikke bare aflives, fordi de MÅSKE kan gøre sig gældende.

Man kan jo sagten bare lige smide ørreden i en Nettopose, og veje den lynhurtigt, derefter måle den - og så genudsætte hvis den ikke lever op til regelsættet.

I mine øjne kan man holde ALLE de nedgængerfester man vil, men man kan i det mindste informere deltagerne på en måde, så fiskeriet/fangsterne ikke ender med at give negativ omtale.

Som lystfiskere ytrer vi os gerne om svinebaroner,  fritidsfiskere og erhversfiskeres fejl & mangler,,, det forpligtiger sgu da til at kigge lidt indad.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 21:33
Citat: simon agerholm2

Er det VIRKELIG nødvendigt at anvende citat, på citat, af citat, i det uendelige ????
Det er jo nærmest umuligt at læse, og meningen (hvis der er nogen) går tabt undervejsConfused

Selvfølgelig er det ikke iorden, at over halvdelen af de fisk der bringes til indvejning bliver afvist - så må konkurrenceafholder søreme sørge for, at give lidt vejledning om hvordan man beregner Fultons formel, så "præmiefisk" ikke bare aflives, fordi de MÅSKE kan gøre sig gældende.

Man kan jo sagten bare lige smide ørreden i en Nettopose, og veje den lynhurtigt, derefter måle den - og så genudsætte hvis den ikke lever op til regelsættet.

I mine øjne kan man holde ALLE de nedgængerfester man vil, men man kan i det mindste informere deltagerne på en måde, så fiskeriet/fangsterne ikke ender med at give negativ omtale.

Som lystfiskere ytrer vi os gerne om svinebaroner,  fritidsfiskere og erhversfiskeres fejl & mangler,,, det forpligtiger sgu da til at kigge lidt indad.
Medmindre du har bevis for, at de afviste fisk ikke ville være blevet hjemtaget alligevel, så giver det du skriver jo ingen mening.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 22:07
Kehler din humor minder mig stadiogvæk om en P. Bøde
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 22:15
 
[/QUOTE] God og velsmagende fisk kunne f.eks. være; kuller, havkat, havtaske, rødspætte, havbars og torsk,,, [/QUOTE]
 
Du glemmer fuldstændig karpen og gedden som er  fremragende spisefisk.......


Redigeret af P.M. - 08 Mar 2013 kl. 22:19
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 22:34
Og den bedste spisefisk af alle er også glemt: Sandart!
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2013 kl. 23:06
Citat: P.M.

 
God og velsmagende fisk kunne f.eks. være; kuller, havkat, havtaske, rødspætte, havbars og torsk,,,
 
Du glemmer fuldstændig karpen og gedden som er  fremragende spisefisk.......
Nu har jeg ikke glemt noget, da det var eksempler,, men du forstår måske ikke betydningen af forkortelsen f.eks.??? ,, herudover, så er karpe og gedde på ingen måde god og velsmagende fisk - karpen har en smule muddersmag og gedden smager kun godt, når den er hakket og blandt til fars og den vil aldrig kunne betegnes, som god eller velsmagende i sig selv, da det er, hvad man blander i farsen, som evt. vil være det der løfter den i niveau.

Redigeret af Steen Kehler - 08 Mar 2013 kl. 23:06
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 00:48
Ja ja Steen Kehler, det er din smag, andre har en anden smag. Jeg kan f.eks. ikke udstå Torsk, så den ville jeg fodre katten med, hvis altså jeg var så dum at slå noget ihjel som jeg ikke ville spise!
Karper skal gå i rent vand en tid - så skal du bare se løjer Wink
 
 
 


Redigeret af P.M. - 09 Mar 2013 kl. 01:25
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 08:12
Ja Steen sikke en gang pladder, du altid roder dig ud i. En fransk kok har sikkert andre evner end du har, hvis er den retning det skal tage. Du er en provokatør og det er kun derfor, du poster dine indlæg gang på gang. Fair nok, at du ikke kan lide fedtfinne fiskere, det har vi hørt på i årevis. Vi har opfattet det Steen! Ok?
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 08:16
come on, tænker I ikke, at folk er kloge nok til at følge deres smagsløg istedet for en vejledning i, hvad de burde kunne lide.
 
jeg selv har ingen moral, jeg spiser ikke ferskvandsfisk, bryder mig ej heller om laks og havørred som spisefisk. fisker dog hovedsageligt efter netop laks og havørred - men heldigvis fanger jeg sjældet noget.
 
 jeg forarges dybt når jeg ser håndtering af fedtfine fisk, som ikke følger min helt egen moral - fx hjemtagelse af nedgængere, ormefiskeri, forkert håndtering ved genudsættelse osv. ved sådanne handlinger får jeg lyst til at puffe den, imø, kriminelle idiot i åen. jeg er dog nød at varre mig, for vi lever dog i et retssamfund. desuden har jeg også tynde arme, så jeg risikerer velsagtes at være den der ville blive våd.
 
 ser jeg en gøre grimme ting ved en gedde, fx knække nakken på den og smide den mellem træerne istedet for genudsætning, så tænker jeg - det var dog en besynderlig handling og tænker ellers ikke videre over dette.
 
sådan har vi jo alle en moral, der er formet efter egne mål og midler. nogle prioritere fiskeriet, andre fangsten, nogle tredje de omkringliggende handlinger såsom forberedelse og debat,der er sågar enkelte der prioritere den handling omkring fiskeriet, eller rettere debatten derom - at finde moralske dilemma´er, og diskutere disse til det ukendelige
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 09:02
++ til fangeren af den fine fisk.
-- til foreningen for den tåbelige konkurence.

Derudover er jeg enig med dem som mener at havørred generelt er noget af det mest kedelige og intet sigende at sætte tænderne i. Efter at have fisket havørred i vestvendte åer  i maser af år, er jeg totalt stoppet med det fiskeri, og har meldt mig ud af de foreninger med fiskeret i åerne. Dels mener jeg det er problematisk at fiske de fisk: farvede, nedgængere osv. Derudover er der jo tale om rent og skær P&T fiskeri. Jeg gider det ikek længere.

De sidste par år har jeg fisket i mindre åer og bedrevet fiskeri i søer. Nå ja et par bækkere er det da blevet til. Men specielt Aborren har vundet min interesse. En fantastisk spisefisk, især hvis den ikke er for stor.

Den forening jeg er medlem af arrangerer desværre også diverse konkurencer.  Jeg deltager ikke i dem, syntes ikke det har noget med lystfiskeri at gøre. 

Vi er jo så forskellige, K&B derude  !

/frede
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 09:14
Citat: sage

Ja Steen sikke en gang pladder, du altid roder dig ud i. En fransk kok har sikkert andre evner end du har, hvis er den retning det skal tage. Du er en provokatør og det er kun derfor, du poster dine indlæg gang på gang. Fair nok, at du ikke kan lide fedtfinne fiskere, det har vi hørt på i årevis. Vi har opfattet det Steen! Ok?
De eneste som pladdrer her, er folk som dig - Trådstarteren er provokatøren, der på bedste snævertsynede vis starter en debat, hvor jeg blot giver ham svar på tiltale, at du og et par stykker andre deler hans snævertsynede synspunkter, det gør ikke mig til provokatøren... Faktum er, at han og dig er ude i noget smagsdommeri og længere er den da vist ikke..
Jeg fisker selv efter ørreder og fanger gevaldigt mange af dem i løbet af året, så hvordan kommer du lige frem til, at jeg ikke skulle kunne lide mig selv???
 Og jeg poster mine indlæg fordi, at snævrtsynede lystfiskeres synspunkter byggende på hjemmestikket egoetik ikke skal stå uimodsagt.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 10:45


Citat: Steen Kehler

Citat: sage

Ja Steen sikke en gang pladder, du altid roder dig ud i. En fransk kok har sikkert andre evner end du har, hvis er den retning det skal tage. Du er en provokatør og det er kun derfor, du poster dine indlæg gang på gang. Fair nok, at du ikke kan lide fedtfinne fiskere, det har vi hørt på i årevis. Vi har opfattet det Steen! Ok?
De eneste som pladdrer her, er folk som dig - Trådstarteren er provokatøren, der på bedste snævertsynede vis starter en debat, hvor jeg blot giver ham svar på tiltale, at du og et par stykker andre deler hans snævertsynede synspunkter, det gør ikke mig til provokatøren... Faktum er, at han og dig er ude i noget smagsdommeri og længere er den da vist ikke..
Jeg fisker selv efter ørreder og fanger gevaldigt mange af dem i løbet af året, så hvordan kommer du lige frem til, at jeg ikke skulle kunne lide mig selv???
 Og jeg poster mine indlæg fordi, at snævrtsynede lystfiskeres synspunkter byggende på hjemmestikket egoetik ikke skal stå uimodsagt.
Snæversynet provokatør og smagsdommerLOLLOL
Du tager sku prisen som den dummeste og mest provokerende mand på forum.

Jeg orker ikke at diskutere med dig Steen. Du bidrager på igen måde med relevante indlæg men kun udfald mod de indlæg der kommer.
Jeg har blot en mening om afholdelse af konkurrencen mens du overfalder alle der kommentere med deres meninger og indlæg.

Næste gang jeg skriver et indlæg om det ene eller andet vil jeg bede dig afstå fra at kommentere. Du er ikke indviteretWink


Redigeret af J Rosgaard - 09 Mar 2013 kl. 11:11
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 11:24
Wiki skriver:
 
En provokatør, ikke at forveksle med en provo, er en person der søger at fremkalde uroligheder ved at provokere,[1] men bruges også i en anden betydning, nemlig som en der vil fremtvinge en debat om et emne, indenfor hvilket han har fremkaldt en provokation. Inden for sidste slags kan f.eks. nævnes præsten Harald Søbye, der startede med at vi homoseksuelle før det havde retsgyldighed.[2]
 
Den store Danske skriver:
provokatør, (af fr.provocateur, af lat. provocator soldat el. gladi
ator, der udæsker til kamp, af provocare), person, der søger at fremkalde uroligheder.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 12:07
Citat: J Rosgaard



Citat: Steen Kehler

Citat: sage

Ja Steen sikke en gang pladder, du altid roder dig ud i. En fransk kok har sikkert andre evner end du har, hvis er den retning det skal tage. Du er en provokatør og det er kun derfor, du poster dine indlæg gang på gang. Fair nok, at du ikke kan lide fedtfinne fiskere, det har vi hørt på i årevis. Vi har opfattet det Steen! Ok?
De eneste som pladdrer her, er folk som dig - Trådstarteren er provokatøren, der på bedste snævertsynede vis starter en debat, hvor jeg blot giver ham svar på tiltale, at du og et par stykker andre deler hans snævertsynede synspunkter, det gør ikke mig til provokatøren... Faktum er, at han og dig er ude i noget smagsdommeri og længere er den da vist ikke..
Jeg fisker selv efter ørreder og fanger gevaldigt mange af dem i løbet af året, så hvordan kommer du lige frem til, at jeg ikke skulle kunne lide mig selv???
 Og jeg poster mine indlæg fordi, at snævrtsynede lystfiskeres synspunkter byggende på hjemmestikket egoetik ikke skal stå uimodsagt.
Snæversynet provokatør og smagsdommerLOLLOL
Du tager sku prisen som den dummeste og mest provokerende mand på forum.

Jeg orker ikke at diskutere med dig Steen. Du bidrager på igen måde med relevante indlæg men kun udfald mod de indlæg der kommer.
Jeg har blot en mening om afholdelse af konkurrencen mens du overfalder alle der kommentere med deres meninger og indlæg.

Næste gang jeg skriver et indlæg om det ene eller andet vil jeg bede dig afstå fra at kommentere. Du er ikke indviteretWink
Nu er det jo dig, som opretter en provokationstråd, hvor du med din mening provokere lystfiskere, der godt kan lide at fiske til konkurrencer og for hvem fiskens farve eller kondition intet betyder.... At jeg giver dig svar på tiltale, det gør mig hverken til dum eller provokatør - og jeg overfalder ingen, men svarer blot på samme måde, som jeg tiltales på...
- At du forsøgere at nedgørere mig som person, det viser jo blot, at du er snævertsynet og den dummeste af os to.


Redigeret af Steen Kehler - 09 Mar 2013 kl. 12:08
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 12:28
Citat: Steen Kehler

Citat: J Rosgaard



Citat: Steen Kehler

Citat: sage

Ja Steen sikke en gang pladder, du altid roder dig ud i. En fransk kok har sikkert andre evner end du har, hvis er den retning det skal tage. Du er en provokatør og det er kun derfor, du poster dine indlæg gang på gang. Fair nok, at du ikke kan lide fedtfinne fiskere, det har vi hørt på i årevis. Vi har opfattet det Steen! Ok?
De eneste som pladdrer her, er folk som dig - Trådstarteren er provokatøren, der på bedste snævertsynede vis starter en debat, hvor jeg blot giver ham svar på tiltale, at du og et par stykker andre deler hans snævertsynede synspunkter, det gør ikke mig til provokatøren... Faktum er, at han og dig er ude i noget smagsdommeri og længere er den da vist ikke..
Jeg fisker selv efter ørreder og fanger gevaldigt mange af dem i løbet af året, så hvordan kommer du lige frem til, at jeg ikke skulle kunne lide mig selv???
 Og jeg poster mine indlæg fordi, at snævrtsynede lystfiskeres synspunkter byggende på hjemmestikket egoetik ikke skal stå uimodsagt.
Snæversynet provokatør og smagsdommerLOLLOL
Du tager sku prisen som den dummeste og mest provokerende mand på forum.

Jeg orker ikke at diskutere med dig Steen. Du bidrager på igen måde med relevante indlæg men kun udfald mod de indlæg der kommer.
Jeg har blot en mening om afholdelse af konkurrencen mens du overfalder alle der kommentere med deres meninger og indlæg.

Næste gang jeg skriver et indlæg om det ene eller andet vil jeg bede dig afstå fra at kommentere. Du er ikke indviteretWink
Nu er det jo dig, som opretter en provokationstråd, hvor du med din mening provokere lystfiskere, der godt kan lide at fiske til konkurrencer og for hvem fiskens farve eller kondition intet betyder.... At jeg giver dig svar på tiltale, det gør mig hverken til dum eller provokatør - og jeg overfalder ingen, men svarer blot på samme måde, som jeg tiltales på...
- At du forsøgere at nedgørere mig som person, det viser jo blot, at du er snævertsynet og den dummeste af os to.
Jeg beklager overfor alle andre på forum at jeg er kommet ned på dit niveau men som jeg ser det kalder du mig en snæversynet provokatør. Hvis det ikke er et personangreb ved jeg sku ikke. 

Jeg ser heller ikke noget specielt provokerende i min trådstart men her er vi jo så forskellige.

God weekend til alle. Også dig Steen. 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 13:13
Citat: J Rosgaard

Citat: Steen Kehler

Citat: J Rosgaard



Citat: Steen Kehler

Citat: sage

Ja Steen sikke en gang pladder, du altid roder dig ud i. En fransk kok har sikkert andre evner end du har, hvis er den retning det skal tage. Du er en provokatør og det er kun derfor, du poster dine indlæg gang på gang. Fair nok, at du ikke kan lide fedtfinne fiskere, det har vi hørt på i årevis. Vi har opfattet det Steen! Ok?
De eneste som pladdrer her, er folk som dig - Trådstarteren er provokatøren, der på bedste snævertsynede vis starter en debat, hvor jeg blot giver ham svar på tiltale, at du og et par stykker andre deler hans snævertsynede synspunkter, det gør ikke mig til provokatøren... Faktum er, at han og dig er ude i noget smagsdommeri og længere er den da vist ikke..
Jeg fisker selv efter ørreder og fanger gevaldigt mange af dem i løbet af året, så hvordan kommer du lige frem til, at jeg ikke skulle kunne lide mig selv???
 Og jeg poster mine indlæg fordi, at snævrtsynede lystfiskeres synspunkter byggende på hjemmestikket egoetik ikke skal stå uimodsagt.
Snæversynet provokatør og smagsdommerLOLLOL
Du tager sku prisen som den dummeste og mest provokerende mand på forum.

Jeg orker ikke at diskutere med dig Steen. Du bidrager på igen måde med relevante indlæg men kun udfald mod de indlæg der kommer.
Jeg har blot en mening om afholdelse af konkurrencen mens du overfalder alle der kommentere med deres meninger og indlæg.

Næste gang jeg skriver et indlæg om det ene eller andet vil jeg bede dig afstå fra at kommentere. Du er ikke indviteretWink
Nu er det jo dig, som opretter en provokationstråd, hvor du med din mening provokere lystfiskere, der godt kan lide at fiske til konkurrencer og for hvem fiskens farve eller kondition intet betyder.... At jeg giver dig svar på tiltale, det gør mig hverken til dum eller provokatør - og jeg overfalder ingen, men svarer blot på samme måde, som jeg tiltales på...
- At du forsøgere at nedgørere mig som person, det viser jo blot, at du er snævertsynet og den dummeste af os to.
Jeg beklager overfor alle andre på forum at jeg er kommet ned på dit niveau men som jeg ser det kalder du mig en snæversynet provokatør. Hvis det ikke er et personangreb ved jeg sku ikke. 

Jeg ser heller ikke noget specielt provokerende i min trådstart men her er vi jo så forskellige.

God weekend til alle. Også dig Steen. 
Det er jo ligsom dig der starter, at jeg svarer dig blot på samme niveau, som du bruger - at du nu prøver at retfærdiggøre dig selv ved at skyde ansvaret for debatniveauet over på mig, det kan man jo ikke andet end ryste på hovedet af.
 
- At du ikke ser noget provokerende ved dit trådoplæg, det siger jo ligsom alt om, hvor snævertsynet og selvretfærdig du ser dig selv.
 
Men lad mig da gerne udpensle det for dig: En Ouch og "dårlig stil af arrangørerne at premiere den slags fisk"  ,,, Det burde en nogenlunde intelligent person
 da kunne se var en provokerende formulering - men åbenbart ikke dig.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 13:17
Steen, vi stopper den her.

Ingen har gavn af den videre dialog.
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 14:40
Clap Tak Jesper
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 17:45
Citat: J Rosgaard



'dårlig stil af arrangørerne at premiere den slags fisk.

Er det bare mig Confused
 
Hej Jesper.
 
Sikken en lang tråd der drejer væk fra det du starter med.
 
Hvis jeg skal forholde mig til dit udsagn der,
 
syns jeg ikke det er dårlig stil, set i forhold til at de afholder en konkurrence,
 
og vinderfiskene overholder de krav og regler der er stukket ud.
 
 
Alt andet er jo udenomssnak som jeg ikke vil blandes ind i ;-)
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 18:39
Citat: Raymond Holm

Citat: J Rosgaard



'dårlig stil af arrangørerne at premiere den slags fisk.

Er det bare mig Confused
 
Hej Jesper.
 
Sikken en lang tråd der drejer væk fra det du starter med.
 
Hvis jeg skal forholde mig til dit udsagn der,
 
syns jeg ikke det er dårlig stil, set i forhold til at de afholder en konkurrence,
 
og vinderfiskene overholder de krav og regler der er stukket ud.
 
 
Alt andet er jo udenomssnak som jeg ikke vil blandes ind i ;-)
Hej Raymond,

Fair nok. Jeg synes reglerne bør indskærpes så en nedgænger altid er fredet. Selvom fisken overholder den underlige Fulton formel er det STADIG en nedgænger.

Uanset konkurrence eller ej ville jeg ikke selv komme slæbende med sådan en fisk men sådan er vi jo forskellige.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 19:31
Hehe..

Hvis præmien er stor nok, så vil sgu indveje min svigermor - såfremt hun altså overholder det regelsæt der er opstilletLOLLOL

Reglerne følger Fultons Formel, og det er en rimelig rettesnor, som ALLE bør kunne overholde.
Men det kneb så alligevel for 20 ud af 36 indvejede fisk - og det kan ikke bortforklares,, det er simpelthen noget skidt at skulle afvise over halvdelen af de fisk som når frem til indvejning.

Og så er jeg sgu ligeglad med citattroldens søforklaringer Big smile



Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 22:02
hmm, for år tilbage deltog jeg ofte i konkurrencer i foreningsregi- måske er jeg blevet gammel før tid, men nu har jeg det ligesom med trofæ jægere, det virker på mig lidt ligesom et behov for at vise noget.
-det behøver jo ikke betyde min oplevelse er rigtig,  ligesom det heldigvis står alle frit for at konkurrere ellet hvad man nu har lyst til.
-jeg har det bare lidt underligt med at konkurrere med levende væsener, jeg har deltaget i konkurrencer hvor jeg blev ved med at fiske uanset at jeg havde fanget rigtigt mange fisk, bare ikke store nok - idag foretrækker jeg at stoppe med at fiske når jeg mentalt er mæt :-)

Blot mit sidste pip i en tråd jeg syntes startede helt berettiget med et relevant spørgsmål :-)
god weekend (med eller uden sne og tarvelig østenvind).
mvh

Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MortenSchultz

Tilmeldt:: 08 Mar 2013
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MortenSchultz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 22:26
Ahh man kan godt mærke det snart er forår var drenge! :) 
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 22:36
Jeg har sendt denne mail til min formand i Bjerringbro Sportsfiskerforening.

Hej Steffen,

Jeg har på det seneste kunne se et pr stykker af vores juniorer posere med udlegede laks og havørreder. 

Jeg ved ar sæsonen er startet men da udlegede fisk skal skånes mest muligt burde de ikke blive genstand for disse trofæbilleder men skånsomt afkroget mens de stadig var i vandet.

At man fotograferes med disse fangster og dermed regner dem med i ens personlige årlige fangst og statistik mener jeg bør man tage afstand fra.

Som en ansvarlig forening mener jeg vi bør arbejde udfra mere etiske principper og ikke vende det blinde øje til når vores unge medlemmere bevæger til på kanten af det etisk forsvarlige. Vores "hobby" er lige nu genstand for en bevågenhed fra Dyreetisk Råd så det er vigtigt at vi håndtere emnet seriøst.


http://www.dyreetik.dk/debatindlaeg/080523_fisk.aspx

Jeg håber at min henvendelse opfattes i rette og positive ånd.
Til top
kalle iversen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kalle iversen

Tilmeldt:: 28 Jun 2010
Geografisk: randers
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kalle iversen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 23:07
Nu må i sku stoppe! Havørreden fra Odense Å, findes næsten ikke flottere. En flot, blank fisk i top-kondition..

Derudover væmmes jeg, når intetvidende mennesker påstår at havørreden er en dårlig spise. Havørred er lækker spise, ligemeget hvilken kondition de er i. Det er ikke et spørgsmål om fiskens fedme, men derimod kokken eller røgmanden. Selv tynde fisk fra feb/marts kan laves til en fantastisk middag, så længe man ryger dem rigtigt. Jo tyndere fisken er, jo mere røg!
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 08:57

Der er noget der hedder kvartalalsdranker, d.v.s. personer der tager en ordentlig tur med flasken, sådan en gang i kvartalet.

Her inde har vi at gøre med en person som jeg vil tillade mig at titulere "kvartalsprovokatør" gæt selv hvem det kan være.
 
Det sker sådan set ca. en gang i kvartalet at vedkommende har sparet så meget indestængt "provokation"op at, nu skal det fandme ud, uanset hvad emnet  drejer sig om. At der så samtidig er en viden som overgår os alle, er jo bare ret så "fantastisk".


Redigeret af Taonga - 10 Mar 2013 kl. 09:01
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 09:11
Citat: J Rosgaard

Jeg har sendt denne mail til min formand i Bjerringbro Sportsfiskerforening.

Hej Steffen,

Jeg har på det seneste kunne se et pr stykker af vores juniorer posere med udlegede laks og havørreder. 

Jeg ved ar sæsonen er startet men da udlegede fisk skal skånes mest muligt burde de ikke blive genstand for disse trofæbilleder men skånsomt afkroget mens de stadig var i vandet.

At man fotograferes med disse fangster og dermed regner dem med i ens personlige årlige fangst og statistik mener jeg bør man tage afstand fra.

Som en ansvarlig forening mener jeg vi bør arbejde udfra mere etiske principper og ikke vende det blinde øje til når vores unge medlemmere bevæger til på kanten af det etisk forsvarlige. Vores "hobby" er lige nu genstand for en bevågenhed fra Dyreetisk Råd så det er vigtigt at vi håndtere emnet seriøst.


http://www.dyreetik.dk/debatindlaeg/080523_fisk.aspx

Jeg håber at min henvendelse opfattes i rette og positive ånd.
Hvad har fangst og foto af en nedgænger der genudsættes med etik at gøre, som fangst og foto af en blankfisk der genudsættes ikke har???
 
Hvis du i stedet havde brugt ordet bæredygtighed om håndteringen af fisk, der skal genudsættes, så ville man kunne tage det, som du skriver seriøst, men at begynde at gøre det til et spørgsmål om etik, den holder altså ikke. At du har nogle andre krav/værdier/standarder for de fisk, som du vil tage med i din fangststatistik og foto af, det har absolut intet med etik at gøre - det er direkte forkert og misbrug at blande ordet etik ind i den sammenhæng.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 09:33
God morgen Steen,

Jeg mente at have gjort det klart at du ikke er inviteret men når du nu alligevel ikke kan afholde fra at kommentere vil jeg påpege at det ikke kun er mig der mener at koblingen mellem vores hobby og dyreetik har relevans. Hvis du læser linket i ovenstående vil selv du forstå budskabet.

Flere foreninger har retningslinier for behandling af nedgængere og det udspringer fra en etisk vinkel og har intet med bæredygtighed at gøre.

http://www.hof-storaa.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=13&Itemid=153




Redigeret af J Rosgaard - 10 Mar 2013 kl. 10:10
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 09:40
Nu er du ude i ordkløveri igen Steen, du ved så ganske udemærket at det skrevne ord kan tolkes på forskellige måder alt afhængig af hvem der læser det.

Redigeret af Fluefisker - 10 Mar 2013 kl. 09:41
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 10:07
Citat: J Rosgaard

God morgen Steen,

Jeg mente at have gjort det klart at du ikke er inviteret men når du nu alligevel ikke kan afholde fra at kommentere vil jeg påpege at det ikke kun er mig der mener vores hobby og dyreetik har relevans. Hvis du læser linket i ovenstående vil selv du forstå budskabet.

Flere foreninger har retningslinier for behandling af nedgængere og det udspringer fra en etisk vinkel og har intet med bæredygtighed at gøre.

http://www.hof-storaa.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=13&Itemid=153


Når det gælder håndtering af fisk, som genudsættes, så gør det altså ingen forskel etisk set, om fisken er nedgænger, opgænger eller overspringer.
I dit link til HOF, der tales der ikke om etik, men om behandling af fisk der skal genudsættes for at opnå størst mulighed chance for overlevelse altså bæredygtighed.
 
Det etisk aspekt kommer kun ind, hvis man ser på, om en given handling kan retfærdiggøres ud fra, om det er nødvendigt... Hvis du gerne vil have, at det skal være forbudt at tage foto af nedgængere der lovligt hjemtages og/eller nedgængere der genudsættes, så må det altså udfra den etiske synsvinkel altså så omfatte alle fisk, der lovligt hjemtages eller bliver genudsat, da handlingen jo er den samme etisk set.
 
At du har en bestemt standard, som fisk skal opfylde for, at der må tages foto af dem, det har altså intet med etik at gøre.


Redigeret af Steen Kehler - 10 Mar 2013 kl. 10:11
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 848
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 11:13
Citat: kalle iversen

Nu må i sku stoppe! Havørreden fra Odense Å, findes næsten ikke flottere. En flot, blank fisk i top-kondition..
 
 
hahahaahahahaha LOL Du har brug for briller
Til top
N O H Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
haugset1

Tilmeldt:: 02 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér haugset1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 17:46
Citat: J Rosgaard

Citat: Steen Kehler

Citat: J Rosgaard

Jeg er slet ikke ude efter den glade fanger men dem der laver en konkurrence på et tidspunkt hvor chancen for en rigtig fisk er minimal.
Lav dog konkurrencen om til en vinterkyst konkurrence så de trætte og udlegede fisk kan komme til hægterne.

En rigtig fisk!!!, Hm!, altså når det gælder konkurrencer, så er alle fisk der overholder reglerne jo rigtige fisk og de sportsfiskere som deltager i en konkurrence er jo af den samme overbevisning, at alle fisk der kan indvejes, er rigtige fisk - men du mener, at det kun skulle være fede blankfisk, som måtte indvejes,,, men en blank fed ørred med en høj konditionsfaktor burde da sådan bestandsmæssigt vel netop være en fisk, som burde genudsættes, da den vel netop har nogle gener, som man gerne så blandt de fisk, som kommer til gydebankerne på et tidspunkt, så en konkurrence 
efter fede blanke ørreder er da helt forkert.
Tager man livet af en fisk bør den spises. En nedgænger er ikke en god spisefisk.

Skal vi tage den med staveplade?Wink
Til top
N O H Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
haugset1

Tilmeldt:: 02 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér haugset1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 18:00
Citat: J RosgaJesper

Citat: Steen Kehler

Citat: J Rosgaard

Jeg er slet ikke ude efter den glade fanger men dem der laver en konkurrence på et tidspunkt hvor chancen for en rigtig fisk er minimal.
Lav dog konkurrencen om til en vinterkyst konkurrence så de trætte og udlegede fisk kan komme til hægterne.

En rigtig fisk!!!, Hm!, altså når det gælder konkurrencer, så er alle fisk der overholder reglerne jo rigtige fisk og de sportsfiskere som deltager i en konkurrence er jo af den samme overbevisning, at alle fisk der kan indvejes, er rigtige fisk - men du mener, at det kun skulle være fede blankfisk, som måtte indvejes,,, men en blank fed ørred med en høj konditionsfaktor burde da sådan bestandsmæssigt vel netop være en fisk, som burde genudsættes, da den vel netop har nogle gener, som man gerne så blandt de fisk, som kommer til gydebankerne på et tidspunkt, så en konkurrence 
efter fede blanke ørreder er da helt forkert.
Tager man livet af en fisk bør den spises. En nedgænger er ikke en god spisefisk.

Skal vi tage den med staveplade?Wink
Hej Jesper i  sidste uge hjemtog jeg da en stor Nedfaldsfisk som blev spist på mit arbejde.  3 mand spiste med velbehag fisken og jeg nød tilbehøret.  Jeg spurgte meget ind til smagen, og alle kunne kun sige at det var godt. Er det 
ikke bare en gang dobbel moral der roder rundt i os dyreplagere, for det er vi jo et eller andet sted Eller hvad




Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 18:25
er fisken blevet spist er den jo ikke aflivet forgæves. Som du skriver er der en del dobbeltmoral indblandet i vores hobby når vi skelner mellem en nedgænger og en blank fisk i det øjeblik vi vælger at slå den ihjel.

Samme paradosk er der i vores omgang med slagtedyr hvor vi forholder os til om dyret har haft et godt liv, velvidende at dyret aflives til sidst.

I det du beskriver ser jeg ikke noget problem.


Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 20:25
Citat: J Rosgaard


I det du beskriver ser jeg ikke noget problem.


NÅ!!!!!! det bliver åbenbart først et problem, hvis han også skulle have været så nederdrægtig, at han havde tage et foto og/eller deltaget i en konkurrence med fisken -- nu må du sgu da beslutte dig, hvad du mener....Clap
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 21:13
Citat: Steen Kehler

Citat: J Rosgaard


I det du beskriver ser jeg ikke noget problem.


NÅ!!!!!! det bliver åbenbart først et problem, hvis han også skulle have været så nederdrægtig, at han havde tage et foto og/eller deltaget i en konkurrence med fisken -- nu må du sgu da beslutte dig, hvad du mener....Clap

En fisk der er fanget på et lovligt tidspunkt OG bliver spist og ikke slået ihjel pga. en konkurrence er der jo intet ulovligt i. Jeg selv ville aldrig hjemtage en sådan fisk men det må være den enkelte fiskers beslutning.

At en forening afholder en konkurrence hvor mange fristes over evne ved at hjemtage fisk med henblik på en gevinst(og ikke fortærring) mener jeg stadig er problematisk.

Jeg forventer helt ærligt ikke du forstår nuancerne men det må være dit problem.

Jeg stempler ud af denne tråd inden vi når indlæg nr. 100. Rejser ud den næste uges tid så Steen, du må finde en anden at genereEmbarrassed
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2013 kl. 23:26
Hmmm.. lidt sent men....
 
Hør engang rødder!. Når Steen og andre (herunder undertegnede) "fyrer den af", er det det ofte til gode for debatten (synes jeg), da vi så kommer rundt om problemerne, i stedet for bare at køre en straight kedelig linie/tråd uden substans og humor!. Det man ikke kan lide, kan man jo bare "si fra"!!!. Det kan man jo ikke gøre, ved dèt man IKKE kan læse Big smile
 
Vejen frem til fælles forståelse er absolut: viden, tolerence, kompromis, og ikke mindst humor, så vi finder ud af hinandens grænser på mange områder til fortsat hyggelig kommunikation både inden - samt udenfor forum!.
 
Aktuelt og overordnet bør Steen`s omtale af ikke særligt godt smagende fisk nok tages med et gran salt, da det er et spørgsmål om smag og behag.
 
Vi har jo alle vores favorit føde, og også indenfor fiskespisernes verden er der forskel på, hvad man kan lide. 
 
En friskfanget skrubbe/rødspætte/ising med nye kartofler og kraftig persillesovs der nærmest tager kvælertag på kartoflerne, kan for mit vekommende sagtens udkonkurrere enhver havørred uanset tilberedning!. (Og har prøvet mange) Big smile
 
Og HENRIK min ven Tongue
 
Der er vist ingen tvivl om, at du kender dine "fisk på tilberedningen" Tongue Jeg får jo voldsom lyst til, at prøve noget af dit nævnte - eller lignende "fiskeguf"
 
Hmm... Påsken står jo for døren, så måske jeg skulle springe "silden" over, og prøve noget andet fisk i år.
 
Pokkers som man kan gå hen, og blive globaliseret uden at lægge mærke til det!. Nu tænker jeg sku pludselig på, at skifte snapsen ud med en gang japansk risvin....
 
Hjæææælp - hvor ender vi mon henne LOL
 
Fortsat god aften og rigtig god påske til jer alle...
 
Mvh. - Kim -
Til top
klaus ringgaard kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
klausrk Avatar

Tilmeldt:: 05 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér klausrk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2013 kl. 13:46
Man må nok indse at denne tråd, kan komme til at gløde, når gofis konkurrence løber af stablen om 14 dage
Den der ligger på sofaen,kan kun trække torsk i land
Til top
 Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down