Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er vores høje moral ikke til grin?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pastoren Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2006
Geografisk: vejlby
Status: Offline
Beskeder: 193
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pastoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Er vores høje moral ikke til grin?
    Sendt: 04 Jan 2010 kl. 20:52
grundet det nye merantal er- i skjult dagsorden at så står de skuldre mod skuldre og kan ikke vælte omkuld -da bentøjet efterhånden ikke kan holde dem oprejst - :-(

derfor Frtigående Ben/ helst fra opland
blødkogt æg fra disse >særlige DueHolm< er helt det hvide i guds hemmerige .....;-)

må den bedste høne løbe længest;-)(y)

Pastoren:-)(y)
Til top
jan werner thomsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jan w thomsen

Tilmeldt:: 27 Mar 2006
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan w thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2010 kl. 20:54
ja er da til at tude over at der i 2009 i danmark feks blev hældt gul farve over 19200 kasser rødspætter a 35 kg . . . . men al den her snak om moral har da i min verden mislyde . . . forbyd farmlaks ,trawlhummer og truede ål lyder parolen ofte ja ,men istedet indfører vi så feks bakteriefyldte og kemifyldte pangasius fra østen farmet uden miljøhensyn og så billige at ingen gider købe friske danske rødspætter . . . . mange bestande er fisket ned ,feks torsken i østersøen der var nødt til at samle sig massivt de få steder der var salt nok i vandet til de kunne gyde og derfor kunne tonses op . . . . men hov ,hvad nu med den høje moral for der foregår da stadig ,,bulerykfiskeri,, på forsamlede torskemadammer i ,,sportens navn,, ,babydrab på ikke kønsmodne grønlændere der temperaturtvinges i åen og når de kønsmodne havørreder har overvundet skarven,horder af garn og endelig er nået til gydepladsen ja så starter jagten på den . . og igen i ,,sportens tegn ,, ;-) jo jo moralen trives ! dette indlæg er IKKE ment som et angreb på nogen enkeltperson men derimod som et indlæg fra en lidt anden vinkel .. . .
Til top
Niels Olaf Haugset Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
haugset Avatar

Tilmeldt:: 28 Dec 2008
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér haugset Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2010 kl. 21:06
Jan Persson det lyder som om du snakker om noget du ikke aner en dyt om. I over 30 år har jeg som fisker aldrig oplevet en kolega sige med glæde at han fik mindste prisen.Hvis fisken kunne få lov til at blive frosset ned,og sendt der hen hvor der mangler mad,ville der måske være bare lidt glæde ved det. Har man aldrig prøvet at brække en arm ved man ikke hvordan det føles VEL Jan
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2010 kl. 21:47
jan w thomsen skrev: ja er da til at tude over at der i 2009 i danmark feks blev hældt gul farve over 19200 kasser rødspætter a 35 kg . . . . men al den her snak om moral har da i min verden mislyde . . . forbyd farmlaks ,trawlhummer og truede ål lyder parolen ofte ja ,men istedet indfører vi så feks bakteriefyldte og kemifyldte pangasius fra østen farmet uden miljøhensyn og så billige at ingen gider købe friske danske rødspætter . . . . mange bestande er fisket ned ,feks torsken i østersøen der var nødt til at samle sig massivt de få steder der var salt nok i vandet til de kunne gyde og derfor kunne tonses op . . . . men hov ,hvad nu med den høje moral for der foregår da stadig ,,bulerykfiskeri,, på forsamlede torskemadammer i ,,sportens navn,, ,babydrab på ikke kønsmodne grønlændere der temperaturtvinges i åen og når de kønsmodne havørreder har overvundet skarven,horder af garn og endelig er nået til gydepladsen ja så starter jagten på den . . og igen i ,,sportens tegn ,, ;-) jo jo moralen trives ! dette indlæg er IKKE ment som et angreb på nogen enkeltperson men derimod som et indlæg fra en lidt anden vinkel .. . .
hej Jan, jeg forstår ikke dit indlæg!! det er jo, PROCENTER over for PROMILLER.! LYSTFISKERNE, kan sgu da ikke fiske disse bestande ned! ps dejligt med en Erhversfisker der også synes at det at jagte fisk på ´´lige´´hånd´´.. venligst steen.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2010 kl. 21:52
hej igen jeg vil foreslå at der kun må kastefiskes på Ø resund. fra december til marts... mvh.
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2010 kl. 21:54
Hej Jan W.
Du har helt ret i at der er mange andre problemer at slås med og vi sportsfiskere har et problem med b.la. ´´bulefiskeri´´ efter torsk.

Men det ændre altså ikke ved, at i denne her tråd taler vi sammen om overfiskeri fra fiskerierhvervet og mindstepriser som gør at god spisefisk, som der er overfisket, bliver destrueret. Jeg synes det kan være relevant at tale om ´´dine´´ andre ting på en anden tråd, men vi skal passe på at holde os til ´´dagsordenen´´ ellers ender det hele jo i en strikkeklub :-)

Jeg tænker på hvad du f.eks. har af gode ideer til at kunne gøre noget ved problemet, som Ejner starter SIN tråd med ?

Forsat god debat

Niels Åge Skovbo
Århus
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2010 kl. 22:02
Torben Nilson skrev: Hej Jan :-)

Skal nok lade være med at drille/være så ´´provokerende´´, er det normalt ikke, men noget man let kan få tillagt på dette forum.

Det ER sgu en flot havørred, og har med garanti været en stor oplevelse, og sikkert heller ikke uden strabasser, at fiske i de vande. Ser koldt ud, og ligner en temmelig rå natur.

Men! Jeg er også jæger, og personligt kunne jeg heller ikke drømme om at tage til feks australien, for at skyde vandbøfler (indført art) eller dromedarer (indført art, som gør stor skade på bekostning af det oprindelige dyreliv), Nej hvis jeg skal bruge penge på at rejse det halve af kloden rundt, om det så er jagt eller fiskeri, vil jeg ikke ofrer så meget som en bukket femøre for at fiske efter indførte arter.. De hører ikke til der, og skulle aldrig ha været der... Så vil jeg være langt mere stolt af at fange en 30 cm stalling på fjeldet i nordsverige, eller en bækørred i bygholm å..

Bare min mening.

K&B Torben :-)


Tja, så fanger du vel heller ikke sandart, karper eller regnbuer i Danmark ;-) - eller skyder fasaner !
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2010 kl. 22:25
Hov, Jan,

-Mig bekendt har Sandarten bestået indføfdretsprøven...nærmere bestemt har der været bestande siden sidste istid, og dermed´.... ´´dansk´´ fisk..:-)

-men tilføj bare Sika, Då og grantræer...
Mvh
Til top
jan werner thomsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jan w thomsen

Tilmeldt:: 27 Mar 2006
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan w thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2010 kl. 22:31
syntes da nu at ,,mine ting,, også har med moral og ,,feje for ejen dør,, at gøre ! men ok . . . priserne og efterspørgsel hænger uløseligt sammen og netop billig importeret fisk fra lande uden ,,miljømoral,, og kontrol som VI forbrugere så vælger bærer en stor del af skylden ligesom en ret grisk gruppe af opkøbere for mindsteprisen på feks rødspætterne er ofte knap 7 kr pr kg og vi ved alle hvad prisen er i butikkerne ! Danmark bruger ca 10 milliarder kr årligt på ulandshjælp så hvorfor ikke bruge 7-8 millioner på at opkøbe de usolgte fisk ,fryse dem og siden kaste dem ned i faldskærm hvor folk sulter -i al-qaeda områder ku vi så gøre det UDEN faldskærm og håbe på vi ramte nogle af dem i hovedet;-) spøg til side , fiskerne har deres årskvote og den blir de nødt til at fange for at ku opretholde deres erhverv selvom disse politikerbestemte tåbelige scenarier ofte tar et ordentlig bid af glæden . . . ja glæden ! mange her i forum glemmer at : ikke alle lever for at fiske ,siden gammel tid har der også været mange der fisker for at leve;-);-);-)
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2010 kl. 23:29
Hej Jan,
Tak for dit indlæg.
Synes du måske har fat i noget interessant her. At man som erhvervsfisker kun får 7 kroner pr. kilo rødspætte, tror nok at når jeg køber dem hos fiskehandleren, så giver jeg 60-70 kroner kiloet.

Måske skal de små fiskebåde til at sælge mere direkte til forbrugeren, uden om de dyre mellemled. Det virker jo nu endnu mere absurt, at man destruerer fisk der ikke kan sælges til 7 kroner kiloet, når vi skal give 60 kroner for dem i butikken !

Jeg var for få år siden nede på sydfyn for at tage billeder af en ung erhversfisker. Han var blot 20 år, havde sin egen lille jolle og fiskede torsk og fladfisk, både med garn men også med håndpilk. Han fangede fint med fisk og tjente rigtig godt. Han afsatte fiskene til lokale restaurenter, private men også fiskehandlerne ved supermarkederne. Det virkede fornuftigt for mig. Har også hørt om de små fiskebåde der fisker ´´friske´´ dagsfisk i Jammerbugten nu om stunder, vel at mærke på en bæredygtig måde, og de har succes. Måske skulle erhvervet kigge på den form for fiskeri og afsætning i fremtiden ?

Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at spørge dig Jan, hvad du som erhversfisker tænker ville være rigtigt og fornuftigt. Både for fiskeriet i fremtiden og her og nu og ikke mindst hvordan i ville kunne holde noget økonomi i jeres erhverv ? Har du et bud på dette, er jeg sikker på at mange her på tråden ville være interesseret i at læse om det.

Forsat god debat

Niels Åge Skovbo
Århus
Til top
Torben Nilson Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
T. Vind. Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2007
Geografisk: sjælland.
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T. Vind. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jan 2010 kl. 23:50
Har stadig til gode at skyde en fasan, men der er altid en 7-8 stykker i min have,, så kunne da være... :-).. Jo har fanget samtlige 3 arter og gør det med glæde, men kunne aldrig drømme om at rejse ud, for at fange en indført art. (Og da slet ik prale med dem, og påstå at SÅDAN skal den se ud) Gu skal den da ej, den skulle slet ik være der. Jeg vil fange de arter som der nu engang er kommet til de steder hvor de nu er kommet, og der selv er blevet en del af det naturlige dyreliv, ligesom den Tucunare, som jeg sidder med på profil billedet, den er fanget i den indre del af brasiliensk amazonas, og den ser præcis ud som en Tucunare skal se ud :-)
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 01:09
Hej Torben

Jeg skal nok lade være med at køre dette sidespor for langt ud.

Jeg tillader mig at spille klog på det her, fordi jeg har gravet i det i forbindelse med et projekt, jeg kastede mig ud i, da jeg flyttede på landet for snart 5 år siden. Jeg overtog en flok tidligere burhøns, og blev ret hurtigt enig med mig selv om, at jeg ville lave en foto-dagbog, hvor jeg i billeder og tekst fulgte forvandlingen fra burhøne til urhøne.

- se linket HER

I den forbindelse undersøgte jeg forholdene og var undervejs i forbindelse med både Dansk Fjerkræråd og Dyrenes Beskyttelse. Derfor kender jeg reglerne. Frem til 2012 skal hver høne have 600 kvadratcentimeter, hvilket giver 16,6 høns pr. kvm. Efter 2012 holder hønsene fest i såkaldt berigede bure, hvor der bliver hele 750 kvadratcentimeter til hver høne! De ekstra 150 skal bruges til forskellige anordninger, der skal forestille at tilfredsstille nogle af hønens naturlige drifter. Har man set høns, der får lov til at opføre sig som høns, er det en komplet latterlig forestilling, at man kan tilfredsstille de behov på så lidt plads:-(:-(

Af alle dyr i dansk landbrug er det nok burhøns og kyllinger, der har det værst!

Johan
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pastoren Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2006
Geografisk: vejlby
Status: Offline
Beskeder: 193
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pastoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 02:51
når selv de dummeste tror de er de klogeste ;-)(y)

- se linket HER

Pastoren :-) (Y)

Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 08:27
niels åge skovbo skrev: Hej Jan,
Tak for dit indlæg.
Synes du måske har fat i noget interessant her. At man som erhvervsfisker kun får 7 kroner pr. kilo rødspætte, tror nok at når jeg køber dem hos fiskehandleren, så giver jeg 60-70 kroner kiloet.

Måske skal de små fiskebåde til at sælge mere direkte til forbrugeren, uden om de dyre mellemled. Det virker jo nu endnu mere absurt, at man destruerer fisk der ikke kan sælges til 7 kroner kiloet, når vi skal give 60 kroner for dem i butikken !

Jeg var for få år siden nede på sydfyn for at tage billeder af en ung erhversfisker. Han var blot 20 år, havde sin egen lille jolle og fiskede torsk og fladfisk, både med garn men også med håndpilk. Han fangede fint med fisk og tjente rigtig godt. Han afsatte fiskene til lokale restaurenter, private men også fiskehandlerne ved supermarkederne. Det virkede fornuftigt for mig. Har også hørt om de små fiskebåde der fisker ´´friske´´ dagsfisk i Jammerbugten nu om stunder, vel at mærke på en bæredygtig måde, og de har succes. Måske skulle erhvervet kigge på den form for fiskeri og afsætning i fremtiden ?

Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at spørge dig Jan, hvad du som erhversfisker tænker ville være rigtigt og fornuftigt. Både for fiskeriet i fremtiden og her og nu og ikke mindst hvordan i ville kunne holde noget økonomi i jeres erhverv ? Har du et bud på dette, er jeg sikker på at mange her på tråden ville være interesseret i at læse om det.

Forsat god debat

Niels Åge Skovbo
Århus...


eneste problem er vel i bund og grund bare at det ikke er lovligt for fiskerne at sælge fisk uden om auktionen, så derfor er det ikke muligt for dem at sælge dem til en bedre pris for forbrugerne, og samtidig til en bedre pris for dem selv..

men vi kan egentlig sagtens gøre noget ved det her problem, hvis alle begyndte at spise mere fisk, ville problemet ikke opstå, da de sidste fisk så ville blive købt op på auktionen for at kunne give kunderne det de efterspørger..

problemet er jo nok at folk måske spiser færre fisk på grund af krisen, og derved er der mindre efterspørgsel, og det gør igen at prisen på auktionerne bliver presset i bund..

men i bund og grund en skam at se hvor få herinde der ved hvor meget det koster og drive forretning, og hvor mange procent ekstra der skal på indkøbsprisen, bare for at få det til at løbe rundt..
Til top
Henrik M. Lomholt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creekking Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2003
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creekking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 09:00
Ja, det kan virke paradoksalt for ikke at sige direkte vanvittigt med destruktion af fødevarer. Det er det osse. Men hele ideen med at subsidiere landbrug og fiskeri, stammer fra EU's (EF) oprindelige mål med at sikre fødevareforsyningen - og dermed også gøre det attraktivt og et sikkert erhverv at dyrke jorden og fange fisk i havet.

Den del er så desværre lykke langt over forventning, hvorfor, man er nødsaget til at udbetale disse garantipriser for erhvervenes varer. Men samtidig er der jo ingen der sulter i Europa - trods påstået stigende fattigdom!
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 09:03
problemet er jo nok at folk måske spiser færre fisk på grund af krisen, og derved er der mindre efterspørgsel, og det gør igen at prisen på auktionerne bliver presset i bund..


Nej, tværtimod. Det er ikke længe siden der var et indslag i DR, der nævnte at fiskehandlere er den branche, som har haft den største omsætningsfremgang af alle det seneste år, efterfulgt af dyrehandlere.

- se linket HER/


- se linket HER

Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 09:15
Hej Rene´

Tak for dit indlæg.

Det var jeg ikke klar over, at fiskerne ikke må sælge direkte til forbrugerne, men skal over et eller flere fordyrrende mellemled !

Se, her var der måske noget at arbejde for, kunne det tænkes at der i fremtiden ville være politisk vilje til at lave en ordning som landbruget har lov til med deres ´´staldørssalg´´ ?

Tænk sig hvis man kunne gå ned til havnen og købe sine friskfangede fisk, direkte hos fiskeren. Det er jeg sikker på ville være noget som forbrugerne ville værdsætte, især hvis prisen ville blive mere atraktivt, både for fiskeren og forbrugeren.

Rene´ hvad er det som gør at man ikke må sælge direkte til forbrugeren ?

Vh
Niels Åge Skovbo
Århus
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 09:39
Fiskerne må gerne sælge fisken uden om auktionen. Der er ingen krav om at fisken bliver solgt via den offentlige auktien.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 10:44
Tommy skrev: Fiskerne må gerne sælge fisken uden om auktionen. Der er ingen krav om at fisken bliver solgt via den offentlige auktien.
...


Jeg køber ofte fisk fra kutterne i ´´min´´ sommerhushavn, og jeg tror ikke der er nogen der forsøger at stoppe det.
Mon ikke det er fiskerne egne regler (aftaler?) der gør, at man helst ser at man afregner sine fangster i deres hjemhavne via auktionerne - som de ofte selv er medejere af ?
H.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 13:28
Der er ingen der forsøger at stoppe handlen med fisk fra kutterne. En erhvervsfisker kan uden problemer få den tilladelse fra FK og Fødevarerregionen. Grunden til at de bruger auktionssystemet, det er vel fordi at det er nemmest og opkøbene har et større udvalg og mængder at byde ind på.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 13:28
Tommy skrev: Fiskerne må gerne sælge fisken uden om auktionen. Der er ingen krav om at fisken bliver solgt via den offentlige auktien.
...


kan godt være de må det, men de fleste havne forbyder jo at der sælges fisk fra havnen, der er kun tilladt at losse og intet andet..

så kan godt være de godt må sælge uden om auktionen, men at havnene forbyder det, for at undgå en livlig trafik af folk der kører forvildet rundt og prøver og finde kuttere, mens de er ved at losse af..
Til top
Niels Olaf Haugset Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
haugset Avatar

Tilmeldt:: 28 Dec 2008
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér haugset Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 14:33
Hej Tommy man må ikke sælge truede arter udenom auktionen.Jeg kender tilfelde hvor folk har fået 5000kr i bøde for at sælge en torsk på 3kg;-)
Til top
Torben Nilson Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
T. Vind. Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2007
Geografisk: sjælland.
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T. Vind. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 15:07
Nej Johan-

Nej selvfølgelig skal det ik køres ud på et sidespor. Ja det er sgu trist, at man overhovedt må holde høns/dyr i små bure, skrabehøns hvor de har et stort fælles område kan jeg bedre gå med til, for folk skal selvfølgelig også have mulighed for at købe æg, men burhøns burde høre fortiden til.

Anyway! Lige kommet hjem fra amazonas, hvor jeg boede i en lille landsby. Der havde vi rigtig meget morskab af, netop at følge med i hønsenes liv. Der var vel 5 flokke med hver sin hane, og det var sgu morsomt, at se spillet imellem flokkende (og galen hele morgenen hehe) , Men ´´vores´´ hane dvs, den der boede tættest på vores hytte, var total gentel overfor sine høns, uafbrudt fandt den føde til de kære hunhøns, det var sgu meget morsomt at følge.. :-) Bestemt ikke dumme dyr, de høns derinde i junglen :-)

Ps. Tror nu alligevel at et rovdyr som minken, har det værre,, men ik uanset ik sjovt for nogle af dem.

Mvh Torben.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 15:54
Torben Nilson skrev: Nej Johan-

Nej selvfølgelig skal det ik køres ud på et sidespor. Ja det er sgu trist, at man overhovedt må holde høns/dyr i små bure, skrabehøns hvor de har et stort fælles område kan jeg bedre gå med til, for folk skal selvfølgelig også have mulighed for at købe æg, men burhøns burde høre fortiden til.

Anyway! Lige kommet hjem fra amazonas, hvor jeg boede i en lille landsby. Der havde vi rigtig meget morskab af, netop at følge med i hønsenes liv. Der var vel 5 flokke med hver sin hane, og det var sgu morsomt, at se spillet imellem flokkende (og galen hele morgenen hehe) , Men ´´vores´´ hane dvs, den der boede tættest på vores hytte, var total gentel overfor sine høns, uafbrudt fandt den føde til de kære hunhøns, det var sgu meget morsomt at følge.. :-) Bestemt ikke dumme dyr, de høns derinde i junglen :-)

Ps. Tror nu alligevel at et rovdyr som minken, har det værre,, men ik uanset ik sjovt for nogle af dem.

Mvh Torben....


Torben
At løse problemet er næsten grinagtigt nemt; overbevis den danske befolkning om at købe skrabeæg - og lad burhønse-æggene stå i forretningen - så løses tingene på forbavsende kort tid !
mvh
Heinz
ps: Mink-problematikken kan tilsvarende løses hvis efterspørgslen på minkpels stopper - elementært min kære Watson - elementært !
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 16:13
Auktionspligten på torsk blev ophævet sidste år, af vores minister. Det var en overflødig regel. Så man kan sælge alle arter fra skibssiden, man skal bare huske at indberette til FK.
;-)og skattefar.
Til top
Niels Olaf Haugset Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
haugset Avatar

Tilmeldt:: 28 Dec 2008
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér haugset Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 16:27
Hej igen Ja det har du ret i Tommy hvis man har en tilladelse fra fødevareministeriet ,med smily og hvad der ellers kræves for den enkelte båds hygiejne
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 16:33
Heinz Gerhard skrev: <

Torben
At løse problemet er næsten grinagtigt nemt; overbevis den danske befolkning om at købe skrabeæg - og lad burhønse-æggene stå i forretningen - så løses tingene på forbavsende kort tid !
mvh
Heinz
ps: Mink-problematikken kan tilsvarende løses hvis efterspørgslen på minkpels stopper - elementært min kære Watson - elementært !


Desværre er det ikke helt så let, eftersom æg indgår i et hav af forskellige varer. Kager, pålæg, mayonnaise, brød, pasta osv. osv. Her er ingen mærkningspligt, og du kan være evigt forvisset om, at du i langt langt de fleste tilfælde støtter de ægproducenter, der klemmer hønsene sammen i burene.

I øvrigt skal du have fat i de økologiske æg, hvis du vil være nogenlunde sikker på, at hønsene har haft en tålelig tilværelse. Der er store problemer med bl.a. fjerpilning og kannibalisme blandt skrabehøns. Et faktum en del ægproducenter bruger som argument for, at hønsene har det meget bedre i de trange bure...:-(

Johan
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 19:24
er konklutionen ! så at vi er nogle nørder ,som er til grin.???? JA!! men vi skal stadig have focus, på de ulovlige garn, det er da noget , der inden for vores rækkevidde. ! og så lige det der bulefiskeri,, på en af verdens største gydepladser for torsk... stop det!! og næste gang gilleleje drengene, kommer , med slukkede lanterner, og bliver knaldet,( af den svenske fiskeri kontrol) så hug skibet op!!!!! steen.
Til top
Torben Nilson Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
T. Vind. Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2007
Geografisk: sjælland.
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T. Vind. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 21:12
Ku ik være mere enig (y)
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2010 kl. 21:40
steen f. nielsen skrev: ... og så lige det der bulefiskeri,, på en af verdens største gydepladser for torsk... stop det!!


Øh!, hvor i alverden har du dog fået den oplysning fra, at Øresund skulle have nogle af verdens største gydepladser for torsk???

Gydepladserne i Øresund er faktisk meget meget små, ja mikroskopiske i forhold til f.eks. gydepladserne ved Lofoten eller i Barentshavet.

Og hvorfor dog stoppe lystfiskeri efter torsk, når lystfiskernes fangster på ingen måde udgør nogen trussel mod torskebestanden - Hvorfor lave begrænsninger for lystfiskeri, når der absolut intet biologisk belæg er for det.???

Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 06:40
ÅÅÅHHHHHHHHHH JA
steen f nielsen
du snakker sku som du har forstand
nå men lad os da endeligt komme igang med den årlige krig imod bulefiskeri

>>>JEG ER SELV BULEFISKER<<<

jeg accepterer jeres holdning og går med til et lovforslag om at stoppe bulefiskeriet på torskenes gydepladser på visse betingelser :

1. vi forbyder al fiskeri i de danske år og norske/svenske elve efter laks og havørred da disse fisk er oppe for at gyde

2. al fiskeri efter hornfisk forbydes da de kun visiterer danmark for at gyde i vores lavtvandede områder

3. al fiskeri efter sild skal forbydes da dette er fisk på gydetræk der flokyngler

når dette er gået igennem og vedtaget ved lov sælger jeg min havstang for en slikke pind

indtil da >>>LUK RØVEN<<<

eller hvad med vinterfiskeri efter aborre det er jo også fisk der står i buler og gyder

drop den hetch mod bulefiskeri og koncentrer jer om ulovlige garn og trawlere der ugentligt aflægger den nordlige del af sundet et visit og høster x antal tons torsk i alle størrelser

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 09:16
Ja men hvis nu den vattede minister på området tog sig lidt sammen, mon det så ikke ville hjælpe??????
Til top
Nick Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
m k

Tilmeldt:: 17 Aug 2008
Geografisk: kolle kolle vej
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér m k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 10:16
Brian olsen skrev: ÅÅÅHHHHHHHHHH JA
steen f nielsen
du snakker sku som du har forstand
nå men lad os da endeligt komme igang med den årlige krig imod bulefiskeri

>>>JEG ER SELV BULEFISKER<<<

jeg accepterer jeres holdning og går med til et lovforslag om at stoppe bulefiskeriet på torskenes gydepladser på visse betingelser :

1. vi forbyder al fiskeri i de danske år og norske/svenske elve efter laks og havørred da disse fisk er oppe for at gyde

2. al fiskeri efter hornfisk forbydes da de kun visiterer danmark for at gyde i vores lavtvandede områder

3. al fiskeri efter sild skal forbydes da dette er fisk på gydetræk der flokyngler

når dette er gået igennem og vedtaget ved lov sælger jeg min havstang for en slikke pind

indtil da >>>LUK RØVEN<<<

eller hvad med vinterfiskeri efter aborre det er jo også fisk der står i buler og gyder

drop den hetch mod bulefiskeri og koncentrer jer om ulovlige garn og trawlere der ugentligt aflægger den nordlige del af sundet et visit og høster x antal tons torsk i alle størrelser


<<< JEG ER IKKE BULEFISKER >>> ......
Men det er da som Brian skriver trættende at gang på gang at høre folks piveri over bulefiskerne som på ingen måde overtræder nogle love, samtidig med at de slev fisker i åer og vandløb velvidende at fedtfinnerne er oppe og gyde. Tåblige undskyldninger om at der ikke fiskes direkte efter dem, og at man ikke kan gøre for at de bider på, er jo ren til grin.
STOP al fiskeri i åer og vandløb i fredningsperioden, og fej for egen dør først !
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 13:43
tak for opbakningen
rart at se ikke alle er lige så dobbeltmoralske som geniet steen f nielsen

Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 13:56
Brian olsen skrev: tak for opbakningen
rart at se ikke alle er lige så dobbeltmoralske som geniet steen f nielsen



Det ville tjene dit budskab bedre, hvis du undlod personligt mudderkastning og gik efter sagen i stedet for personen :-(

Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 14:00
Hej Brian,
Tak for dit indlæg, men jeg er meget uenig med dig omkring bulefiskeriet.

Nuvel, det er lovligt, men det er det ´´lystfiskerimoralsk´´ ikke, det er ikke sportsligt at man rykfisker, sådan er det. Og det er trods alt det som ´´bulefiskeriet´´ er mest udskældt for. Fiskede i til fisk, der som hovedregel huggede rigtigt på pirk og ophænger, havde jeg ikke nogen indvindinger.

Men ligesåvel som jeg ikke bryder mig om folk der rykfisker hornfisk, så bryder keg mig heller ikke om folk der rykfisker torsk eller andrer fisk.

Noget helt andet er, at jeg tror det ville give et ramaskrig ved de danske åer, hvis der var nogle lystfiske som begyndte at rykfiske laks og ørreder.

Brian jeg taler om god gammeldgas fornuft, moral og anstæbdighed, du taler om at fange fisk, uanset på hvilken måde. At der så er andre fiskeriformer som kunne kigges efter i sømmene er en anden ting. Bulefiskeriet synes jeg personligt man bør afholde sig fra.

En anden ting. Jeg tror ikke at dit sprogbrug fremmer forståelsen for dine synespunkter !

Med venlig hilsen

Niels Åge Skovbo
Århus
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 15:30
tak for dit indlæg

jeg er til dels enig med dig på nogle områder.
men nu er det jo sådan at eks laks der går op for at gyde ikke hugger for at spise
de hugger instinktivt og for at forsvare sit territorie

pointen er at den her krig og debat komer hvert år og det er det samme pladder gang på gang

ja gu er en del torsk fejlkroget

det er hornfiskene også i maj

og aborrene de står og rykfisker enten i tryggevælde å eller ishøj havn/store vejle å

pointen er at alle beklager sig over bulefiskeriet med begrundelsen at det er gydefisk

og den holder jo ingen steder

Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 16:09
Niels Åge Skovbo skrev:

Nuvel, det er lovligt, men det er det ´´lystfiskerimoralsk´´ ikke, det er ikke sportsligt at man rykfisker, sådan er det. Og det er trods alt det som ´´bulefiskeriet´´ er mest udskældt for. Fiskede i til fisk, der som hovedregel huggede rigtigt på pirk og ophænger, havde jeg ikke nogen indvindinger.

Men ligesåvel som jeg ikke bryder mig om folk der rykfisker hornfisk, så bryder keg mig heller ikke om folk der rykfisker torsk eller andrer fisk.

Niels Åge Skovbo
Århus



Rykfiskeri er allerede forbudt ved lov i DK - sådan er det - så hvis du mener at vide, at der finder rykfiskeri sted under bulefiskeri, så bør du da politianmelde dem, som du mener rykfisker.

Det kendetegnende for rygfiskeri er, at dem som måtte udøve rykfiskeri bevidst forsøger at fejlkroge torsk ved at rykke kraftigt opad i stangen, altså at torsken forsøges fejlkroget ved den opadgående bevægelse og krogen vil derfor side på undersiden af torsken f.eks. i maven.
Det er faktisk relativt få torsk (1-2%) som fejlkroges på undersiden ved bulefiskeri, så det holder simplethen ikke, at du sætter lighedstegn mellem rykfiskeri og bulefiskeri.
Største delen af de fejlkrogninger der finder sted under torskefiskeri, de sker ved den nedadgående bevægelse af pirken, altså når man sænker stangen og pirken bevæger sig ned mod bunden - så fejlkrogningerne skyldes altså ikke rykfiskeri, men det faktum, at krogen hænger og dingler op langs siden af pirken med krogspidserne pegende nedad, når pirken bevæger sig nedad gennem en stime torsk.
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 294
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 21:26
steen kehler skrev: <

Det er faktisk relativt få torsk (1-2%) som fejlkroges på undersiden ved bulefiskeri, så det holder simplethen ikke, at du sætter lighedstegn mellem rykfiskeri og bulefiskeri.

Største delen af de fejlkrogninger der finder sted under torskefiskeri, de sker ved den nedadgående bevægelse af pirken, altså når man sænker stangen og pirken bevæger sig ned mod bunden.


Steen: De påstande bliver du nødt til at komme med dokumentation for!!! Det tror jeg ikke du kan da dine argumenter er baseret på fornemmelser og postulater. Er din statisik baseret på dine egne fangster ? eller er de ligefrem videnskabelige (så kan du jo sagtens dokumentere dem)

Du skriver at det kun er 1-2 % torsk der fejlkroges på undersiden !!!

Er det 1-2 % af fangne fejlkrogede torsk, dvs 98-99 % af fejlkrogninger sker på oversiden af fisken.

Er det 1-2 % af fangne torsk ialt der er fejlkroget på undersiden ? I så fald hvor mange % er så fejlkroget andre steder ??

Du må også gerne uddybe teorien om hvordan en nedad faldende pirk skulle fejlkroge mere effektivt end en pirk der rykkes apad ?

Nu er jeg ret overbevist om at langt fra alle fejlkrogede fisk ender på dækket. Jeg har svært ved at forestille mig, at alle rogntunge målermadammer der får en stor trekrog idet tynde bugkød, bliver hængende på krogen hele vejen op og opnår en fotosession på dæk. Jeg tror heller ikke at 20-25 stk 300 g pirke der er blevet hevet igennem en bule efterlader noget kønt syn på bunden af Øresund. Kan du overbevise mig om at jeg tager fejl i ovennævnte vil det da kun være glædeligt.

Peter











Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 22:03
Peter Mathiasen skrev: <

Steen: De påstande bliver du nødt til at komme med dokumentation for!!! Det tror jeg ikke du kan da dine argumenter er baseret på fornemmelser og postulater. Er din statisik baseret på dine egne fangster ? eller er de ligefrem videnskabelige (så kan du jo sagtens dokumentere dem)

Du skriver at det kun er 1-2 % torsk der fejlkroges på undersiden !!!

Du må også gerne uddybe teorien om hvordan en nedad faldende pirk skulle fejlkroge mere effektivt end en pirk der rykkes apad ?



Det er ikke påstande - det er fakta.

DSF havde jo sidste vinter et test-fiskeri med turbåden Jaws, et test-fiskeri, som netop viste det resultat, som jeg har skitseret (hvilket jeg forøvrigt havde skitseret før DSF´s testfiskeri fandt sted sidste vinter) - Resultatet er i øvrigt noget, somt alle ´´hardcore´´ torskefiskere vel kan nikke genkendende til, nemlig, at det er meget få fisk, som bliver fejlkroget på undersiden, oftest, så er en fejlkroget torsk kroget oven i hovedet, i ryggen eller i halestykket, hvor krogen er kommet oppefra - som sagt, så er der stortset ikke er nogen lystfiskere, som bevidst går efter at fejlkroge fiskene (rykfiskeri er ulovligt).... Men, når en pirk med krogen dinglende op langs med pirken med krog-spidserne nedad, den kommer susende ned gennem en stime fisk, så skal der ikke så megt fantasi til at forestille sig, at der u-undgåeligt vil ske nogle fejlkrogninger... så teorien er i fuld overensstemmelse med virkeligheden.

- Derfor, så vil DSF på deres testfiskeri denne vinter forsøge bl.a. med nogle former for en delvis fiksering af krogen, således, at krog-spidserne ikke kan komme til at vende nedad.

Du kan sikkert finde DSF´s artikel om testfiskeriet sidste vinter på deres hjemmeside.
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 294
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 23:52
Nu mener jeg ikke at sådan et ´´testfiskeri´´ eller dine ´´skitseringer´´ beviser noget som helst. Der er ikke taget højde for de forskelige faktorer der kan afgøre om fisken blivet ´´revet´´ på dæk. Eksempelvis er krogholdet langt bedre i et sejt stykke haleskind/finne, en rygfinne, en gælle etc end et stykke tyndt blødt bugkød. Derfor vil du da helt klart få de færre fisk på dæk der er kroget her. Så rent videnskabeligt er disse tests og skitseringer intet værd.

Nu er dette emne jo en ældgammel traver herinde med mange år på bagen. Tidligere har hardcore bulefiskere erkendt at der er høje fejlkrogningsprocenter.

Hvor høj er den samlede fejlkrognings % i dine ´´skitseringer´´
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2010 kl. 00:05
Bevares ja
fejlkrogningsprocenten er stor
blot en fejlkroget fisk er en for meget
men det er noget man må leve med hvis man vil fiske de store tunge torsk i de kolde måneder

personligt mener jeg ikke det er moralsk forkert
at drive den form for fiskeri da jeg ser på det
at skulle det forbydes burde alt fiskeri i åerne forbydes efter havørred og laks
alt sildefisker og hornfisk skulle forbydes om efteråret osv
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2010 kl. 00:07
den form for fiksering af krogen brugte man i gamle dage, denne hed en >>PILK<<
og er ulovlig da den fejlkroger endnu flere fisk
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2010 kl. 00:22
Brian olsen skrev: den form for fiksering af krogen brugte man i gamle dage, denne hed en >>PILK<<
og er ulovlig da den fejlkroger endnu flere fisk


Hvem taler om fiksering som i gamle dage???

Jeg taler om en delvis fiksering - altså en anordning som søger for, at krogen ikke kan svinge 180 grader op, så den får krogspidserne nedad, men at krogen kun kan svinge 30-35 grader op.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2010 kl. 00:39
Peter Mathiasen skrev: Nu mener jeg ikke at sådan et ´´testfiskeri´´ eller dine ´´skitseringer´´ beviser noget som helst. Der er ikke taget højde for de forskelige faktorer der kan afgøre om fisken blivet ´´revet´´ på dæk. Eksempelvis er krogholdet langt bedre i et sejt stykke haleskind/finne, en rygfinne, en gælle etc end et stykke tyndt blødt bugkød. Derfor vil du da helt klart få de færre fisk på dæk der er kroget her. Så rent videnskabeligt er disse tests og skitseringer intet værd.



Tja!, hvad skal man sige - når du ikke kan se noget der er så indlysende... så er der sgu ikke grund til at bruge mere tid på det.
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 294
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2010 kl. 08:05
steen kehler skrev: <

Tja!, hvad skal man sige - når du ikke kan se noget der er så indlysende... så er der sgu ikke grund til at bruge mere tid på det.


Jeg kan kun sige - lige over Steen
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 294
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2010 kl. 08:08
steen kehler skrev: <

Tja!, hvad skal man sige - når du ikke kan se noget der er så indlysende... så er der sgu ikke grund til at bruge mere tid på det.


Men iøvrigt så svarede du aldrig på mine spørgsmål !! Så jeg må gå udfra du ikke har svarene
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down