Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Alt. Fluebindingsmateriale

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1739
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Alt. Fluebindingsmateriale
    Sendt: 01 Nov 2012 kl. 10:08
I dag er der bindetråd med og uden voks, og det er smag og behag om man ønsker at bruge vokset tråd, men tænk lige over flg.:
 
Du har opbevaret dine fluer i en meget varm bil på en varm sommerdag? ja man kan vel tænke sig til, hvad der sker med voksen, akkurat lige som fløde isen, den smelter,
 
Jeg bruger ikke vokset tråd generelt, men jeg kan til nogle ting lave nogle tiltag, hvor tråden på et ganske lille stykke får voks, men jeg undgår det helst, mest fordi der er andre teknikker end voks, som kan holde sammen på de dyre fjer.
 
Mvh
P.K.
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2013 kl. 00:08
Der er neon farvet garn i fakta ca. 130 meter. til 8,-Kr.
Det er super til "underlag" af mylar rør, som for eks. Til juletræet.
http://pdf.fakta.dk/Fakta/2013/Uge6dsfgsdfgfdsgfgdjgf/
side 23
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1739
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2013 kl. 09:54
Bindetråde findes i dag i alverdens udførsler med og uden voks.
 
Michael Frôdin gjorde i nogle af sine første rigtig gode artikler om fluebinding, opmærksom på, at man skulle holde sig fra vokset tråd, og han gav eksemplet med at ens flueæske lå i bilens bagrude i meget varm sommer dag og! ja voksen smelter og løber ud i fluens fjer og hår, og jo jeg tror, at den udlægning gjorde, at mange holdt sig helt væk fra vokset tråd.
 
Jeg bruger ikke vokset tråd mere, idet bindetrådene og bindeteknikken i dag er sådan, at man ikke behøver at vokse.
 
Sytråd er jo reelt en billigere brugsvare end originalt bindetråd, jeg giver ca. 60% mindre for 100 m. tråd, end vis der skulle bruges ægte fluebindings tråd.
 
Her i år 2013, bruger jeg så mange alternative typer bindetråde, mest fordi jeg skal have meget stærkt tråd til twistning af mine hackel materialer, men her, er vore fusionsliner til spin, jo et alternativ, hvorfor smide sine fletliner væk?
 
Jeg bruger de helt tynde fletliner, som bindetråd, især til twistning af blandings hackler. med både bløde og stive materialer, og her er Streens hvide 0,06mm. Microfuse line forrygende, den er knokkel stærk, og kan låses med 10 senkunders lim.
 
Brug af fusions liner kræver så noget ordentlig vækktøj, til at klippe tråden over med, men der findes mange gode typer i negleklipper til det, så det er ikke et problem.
 
Mvh
P.K.
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 672
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2013 kl. 12:34
Vil lige gøre opmærksom på at hvis man binder rørfluer på vatpinde.

 De er ikke så holdbare i koldt vand, de kan KNÆKKE Shocked


Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2013 kl. 12:48
Mit lille input her,  jeg har brugt vvs "pakgarn" til rygskjold på rejefluer

ála "Honey-Shrimp"  
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2013 kl. 13:53



Redigeret af snøvledk - 20 Sep 2013 kl. 20:43
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1739
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2013 kl. 15:42
Omkring brugbart materiale til vinger på rør og krog, har jeg nu i en 4 årig periode eksperimenteret med nogle alternativer til vingestrips.

Normalt bruges skind af forskellige dyre arter, som klippes / skæres ud i forskellig størrelser vimpler, men der findes andre typer materialer, som kan bruges, vis man lige er opmærksom på, hvordan man forbereder de typer af materialer.

Talen er her på Craftfur, som har flere benævnelser, såsom kunstig isbjørne hår og andet, men hoveddelen er kunstige hår, ofte meget lange hår, som er påsyet, en form for tæppe med en masse små firkanter, hvori hårene teknisk er fastgjort.

Teknikken minder lidt om parykker, og hele systemet, bliver tit brugt til fremstilling af bluser og andet i sy afdelingerne.

Der er utrolig mange farver, men i sybutikkerne, er prisen meget rimelig, og stykkerne ligger omkring et A3 ark, så der er rigeligt.

Jeg klipper vingen akkurat, som skindstykkerne, men da hårene sidder på de små firkanter, kan man ikke klippe stripsene helt spidse, men det har ingen betydning, man får nogle meget fine vinger.

Jeg laver så lidt ved vingens bagside, for at trådene ikke skal gå op i syningen, jeg smører et til to lag Loon Head Clear lak på, og lader det tørre et døgn, så er det tørt, men ikke for stift, og for at få udlignet den let hærdet overflade, banker jeg på bagsiden med en hammer, herved klemmes lakken ned i syningerne, og strip bliver akurat, så bøjelig, som et stykke skind.

Har brugt Craftfur til at vinger på krog og rør, og det er en billig løsning + at der er mange farver, som gør vingerne spændende at arbejde med, og ja, fiskene tar de fluer også, så derfor har jeg den form, som vinger, som et alternativ til traditionelle vinger.

Super Craftfur er desuden meget langhåret, og kan give nogle gode fluetyper til Tobis og Gedde fluer og ikke mindst meget store og langvingede Sunray Shadows.

Jeg laver hovedsagelig mine vinger, som indstik i DET FLEKSIBLE RØRFLUE SYSTEM (DFRS) så kan jeg sætte de farver / typer på i kroppe, som jeg nu har temperement til:

På billedet er der nogle farver og typer af Craftfur, som er brugt som vinge i nogle af de fluetyper, jeg bruger i dag:




Mvh
P.k.

Redigeret af PK - 20 Sep 2013 kl. 15:49
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2013 kl. 20:43
Aldi har neon akryl garn i farverne grøn, gul, orange eller pink.
Fint til underkrop til mylarkroppe eller haler på fluer.

fra den 28/9-2013

http://www.aldi.dk/aldi_neon_garn_48_5_3939_12403.html
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2013 kl. 13:53
Der er Eva skum i forskellige farver/ glimmer. 24/12 ark i en pakke. for 25,- Kr. Hvis der er nogen som lige står og mangler :-)
I Rema1000 uge 43.
Er i kataloget på side 18
http://nozebra.ipapercms.dk/Rema1000/Uge43/
Til top
Oliver Stepniewski Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Oliver18 Avatar

Tilmeldt:: 29 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Oliver18 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2013 kl. 14:16
Fandt engang sølv mylar-rør i Tiger, ved ikke om de stadig har det
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1739
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2013 kl. 16:31
Jeg har måske et praj, omkring sekund lim, som kan bruges.

Jeg har i mange år brugt Atack sekundlim, både proffessonelt, og som hobby til min fluebinding.

Dog var der i mit proffesonelle arbejde tale om større enheder, med 10g. og mere, men i de sidste åringer, har det vist sig, at der prismæssig, er meget store forskelle på især 5g. - tuberne.

I dag hedder limen Loctite Super Glue Precision - 5g., og jeg har dags dato fundet en pris i JEM&FIX, der er helt unik, nemlig 19,95 kr.

Nu har der i de sidste måneder stå 24,85kr. pr. tube i JEM&FIX, så de har altid haft de bedste priser, og jeg kan ikke helt lure, om det kun er dette parti, som har den lave pris.

Partiet stammer fra 131013, så limen er formegentlig helt frisk!.

ANDRE STEDER SNAKKER VI PRISER fra ca. 36kr. - 52KR.

Så kig lige forbi Jeres lokale JEM&FIX, der kan være en stor besparelse på sekundlim

Mvh
P.K.
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2013 kl. 17:25
Godt at se, at vores 'tråd' har fået nyt liv

Mono bindetråd, et speyhackle og krop af dette :

http://www.pandurohobby.dk/Catalogue/10-Smykker-Tilbehor/1025-TradWire/102505-Gummi/1/310298-Elastisk-trad-10-m-transparent

uha uha

K&B
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 672
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2013 kl. 18:02
Hej  Per   og i andre ! 

Bruger også  bla Loctite super glue !

Den har jeg købt i Føtex til 10kr dog kun i 3gr Big smile

Den har de i universal og i Easy gel !

Det var et tilbud, men det har de haft flere gange, så hold også øje med føtex samt bilka  Wink


Redigeret af carsten o - 19 Okt 2013 kl. 18:02
Til top
Oliver Stepniewski Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Oliver18 Avatar

Tilmeldt:: 29 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Oliver18 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2013 kl. 23:19
Mener de er til 15,- i Bilka
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Okt 2013 kl. 11:25
opdateret hovedtråden med det nye info - dog ikke tilbudene som er aktuelle pt :o)

Keep 'em coming!
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down