Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad sker der dog i DSF ????

 Besvar Besvar Side  <1 1011121314 30>
Forfatter
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvad sker der dog i DSF ????
    Sendt: 31 Dec 2011 kl. 16:39
Du har da fuldkommen ret Flemming.
 
Hvis du så også har opskriften på, hvordan forbundet skal se ud for at tiltrække 100.000 medlemmer, og hvor foreningerne ikke er mod en ændring, der kan tiltrække så mange, så får du rigtig mange af de her ClapThumbs Up
 
Der skal ændringer til for at nå det medlemstal, men hvordan åbner forbundet for så mange medlemmer, og hvordan sammensætter vi forbundets tilbud til det, og hvordan skal forbundet dermed se ud.
 
Det er den svære del.
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim-salmo

Tilmeldt:: 23 Okt 2005
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 131
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2011 kl. 17:28
Hej igen
Kjeld - jeg er 100% enig med dig i det du skriver, men hvor er dokumentationen så henne?
 

"Uden at tage stilling til, hvem der har ret i de forskellige udmeldinger, så er der jo det underfundige ved mødereferater, at de ikke altid afspejler eventuelle tidligere underliggende beslutninger og indbyrdes aftaler, som dermed ligger inden beslutningerne.

Og den slags er jo håbløs svære at dokumentere, da de ofte ikke er dokumenteret."

Niels skrev jo følgende tekst og det må da hentyde til, at han har fundet dokumentation for alle sine påstande, ellers forstår jeg da ikke en dyt.

PS: Glem ikke at der er offentlighed i forvaltningen, så enhver kan få kopier af referaterne fra møderne i §7 udvalget, og når man læser dem, så er det helt klart, at de holdninger som DSf eksponerer, er dem der primært gavner de jyske å-foreninger.

Niels skriver så: Jeg behøver da ikke at gøre rede for så meget, der er jo nogle kendsgerninger som taler deres eget og helt tydelige sprog.

 

DSf sidder i det rådgivende §7 udvalg, og gennem den post har DSf indflydelse på, til hvilke typer projekter der fortrinsvis gives fiskeplejemidler til. Og det er hen over 18 år dokumenteret, at den valgte fordelingspolitik i meget høj grad har favoritiseret fiskeplejen i de jyske åer.

 

Og når man hen over 18 år har fastholdt en fordelingspolitik, som helt klart gør en trediedel af de danske lystfiskere til tabere i spillet om fiskepleje-millionerne, så er der belæg for at hævde, at det er med fuldt overlæg, at DSf bakker op om og fastholder den førte politik.

Altså må jeg konkludere, at han tror det er sådan, men at han ikke har noget som helst belæg for at sige det.
Altså må jeg også konkludere, at han har valgsproget: skide være med om det er løgn, bare det er spændende.
Gad vide hvor mange af hans øvrige påstande bære præg af det samme.
 
Godt Nytår til Jer alle
 
Med venlig hilsen
Kim Andersen
Aabenraa
Til top
Lundberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lundberg

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 172
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 12:18
Hej Kjeld ....
Det har jeg faktisk gjort på såvel overordnet som på delvis detaljeret plan (det fylder ca. 3 A4 sider), hvilket jeg vil foreslå alle andre foreninger til også at gøre, samt selvfølgelig sammenholde med seminaret den 29.10, hvor helt sikkert kom bunker af gode input, - alle mange gode ideer, men ligeledes en god  portion objektiv kritik, - for vi kommer som bekendt kun videre ved samarbejde.
bedste hilsener
flemming, Korsør
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 13:58
Flemming -
enig det er måden at spille ud på Thumbs Up
 
Det jeg har svært ved at gennemskue er i al sin enkelthed, hvordan DSF skal håndtere det store frafald af medlemmer som kommer, når den nu ældste generation falder fra pga. alder/fysik osv.
 
Hvordan kan man hente tilsvarende og måske flere medlemmer ind i forbundet. En stor del af foreningene kan ikke fylde op for det frafald, de får, og dermed bliver forbundet mindre. Foreningerne sagde nej til forslaget om flere direkte medlemmer i den udgave, det blev præsenteret på kongressen i 2010, og direkte medlemmer er jo forbundets stort set eneste løsning, når/hvis foreningerne bliver mindre.
 
Det er den øvelse, som er helt afgørende for medlemstallet. Jeg har heller ikke selv løsningen. Sættes kontingentet for direkte medlemsskab ned til noget, der ligner forbundskontingentet ved foreningsmedlemsskab, så vil mange foreninger stemme nej, da de så frygter konkurrencen fra forbundet, en konkurrence som de selv skal betale til.
 
Den er svær, endda ganske meget.
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Lundberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lundberg

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 172
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 15:27
Kjeld ...
Da har Du også helt ret, at det er en meget store årgange "ældre" der p.t. er medlemmer i foreningerrne, - men netop dette forhold gør jo også, at -som jeg tidligere har plederet - foreningerne i vid udstrækning nu skal gøre deres del af arbejdet, samt ikke mindst der i centralt fora, skal gøres den nødvendige analyse samt udvises stor åbenhed og synlighed, - så vi alle ud fra en "fælles salgsstrategi", kan få ændret tingenes tilstand derhen hvor vi ønkser, for i lyset af det vi her drøfter, skal der jo heller ikke det store matematiske regnestykket til at øjne et forbundskontingent på ca. kr. 200 pr. medlem.
Men der er bunker af parametre og faktorer, der skal tages i betragtning samt sættes i spil, hvor i min optik den kommende kongres er stedet, hvor vi tager fat såvel i Forbund som i foreningerne.
I øvrigt ønsker jeg IKKE at gå mere i dybten her i dette fora, da det ikke tjener det store formål, at vi er en 5-6 personer, "der holder mini-mailkongres", jeg kan kun opfordre alle foreninger til AT MØDE OP og komme med deres indput i tillæg til det store materiale der ligger fra seminar 29.10.2011, da det er i marts måned alle gode kræfter skal sættes sind, da vi selvfølgelig skal ha' en stort og stærkt fællesorgan til varetagelse af vore interesser, hvor dette alene lader sig gøre ved at vi alle sætter os sammen "ved bordet" og få kreeret det nødvendige.
bedste hilsener, flemming, Korsør
 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 21:46

Citat: niels åge skovbo

  Ud fra denne lov, kan man derfor ikke undre sig over, at NRE ikke bare kan forlange, at DSF får udsat for en lille million kroner smolt i området omkring København. Lovgivningen sætter her en KLAR grænse.

Det er med baggrund i ovenstående helt urimeligt, at denne debat fra NRE har kørt på præmissen om, at det er DSF skyld, at der ikke bliver udsat krone for krone ifht. fisketegnsmidlerne geografisk.

Jeg har ikke nærlæst den lov som du citerer fra, men den må ha' en masse undtagelser, og muligheder for at den kan fraviges, for ellers ville det jo ikke være muligt at gennemføre de kystudsætninger, som der i mange år er sket rundt om Fyn

NRE,  jeg synes efterhånden at du har kørt så meget rundt i ansvaret for dette og hint, at du udelukkende har kasten al din vrede på DSF og jyderne. Det er altså virkelig trist, at du ikke gider at sætte dig ind i lovgivningen og de faktuelle forhold, inden du fare i blækhuset. Hvis du skulle bebrejde nogen, så skulle det være de politiker som har stemt for pågældende lov.

Det triste er, NRE at der er mange som læser med på denne tråd, som tror at det du skriver er rigtigt. At du i den grad pisker en stemning op, som ikke er baseret på ordentlig indsigt, forstandighed og en simpel og generel evne til at reflektere over faktuelle indput, viden og sund fornuft.

Der hvor DSf har svigtet, det er netop ved at de ikke har gjort indvendinger imod den førte politik og det regelsæt som fiskeplejemidlerne bliver fordelt efter, for det er desværre åbenlyst for enhver, at de sjællandske og københavnske lystfiskere er blevet snydt for deres andel af fiskeplejen.

Jeg kan i den grad godt forstå, at du får dig mange uvenner her på tråden, når du helt og aldeles bare skøjter udenom de konkrete spørgsmål,  som du bliver stillet til dine mange forkerte postulater, men bare køre videre af en ny og igen fejlagtig anskuelse.

I denne tråd er du så ufattelig mange gange blevet taget i den ene løgn og misfortolkning efter den anden, men som Heinz Gerhard skrev så har du vist blot en gang for alle besluttet dig for ”ikke at lade dig distrahere af fakta”.

Mine udsagn er ikke postulater, du kan ikke bestride, at fisketegnet er en brugerbetaling, du kan heller ikke modbevise, at i de 18 år hvor fisketegnet har eksisteret, der er fordelingen af fiskeplejemidlerne sket på måde, som har været særdeles ugunstig for de sjællandske og københavnske lystfiskere, du kan heller ikke afvise, at DSf ikke har gjort noget for at få ændret på den nuværende fordelingspolitik. Og det rager da mig en høstblomt, at der er nogle DSf-lobbyister som er ved at koge over af ophidselse, men jeg kan da godt forstå, at de ikke bryder sig om denne debat, den lukker jo en hel masse skelletter ud af DSf's skabe.

Jeg ved udmærket godt, at det er trist at være lystfiskere i sit lokalområde, når man bor i en million by.  Sådan er det i Hamborg, Berlin m.fl., men heldigvis er der mange dygtige foreninger på sjælland, som har flittige folk der restaurere vandløb og el-fisker, sætter fisk ud osv. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at der bliver gjort et stort stykke arbejde mange steder, derfor er det tris, at denne debat bliver gjort til ”jyder mod sjællænder”.


Jeg bor ikke i København, jeg har faktisk kun 7 km ned til Roskilde Fjord, og indenfor en radius af 15 km har jeg flere gode søer, så jeg jamrer ikke over mine mulighederne for adgang til fiskevand.


Og dem der bor inde i selve København, de har hele Øresund lige uden for døren, og Københavns Havn er blevet så ren at man kan bade i den, så der kunne sagens sætte havørreder ud i den.


Der er faktisk masser af mulighedder i københavnsområdet, problemet er bare, at der også er mange lystfiskere, så de har har mange steder opfisket alt hvad der var af fisk.


Lad os lystfiskere stå sammen, vi vil alle det bedste for hinanden og i fællesskab kan vi udrette rigtig meget.


DSf må først demonstrere, at de er andet og mere end en interesseorganisation for jyske å-foreninger, det ville jo være uendeligt nemt at argumentere for, at de sjællandske og københavnske lystfiskere skal ha' forbedret deres muligheder for et godt lystfiskeri, de er jo i de forløbende 18 år blevet snydt for mange mill. kroner. Og nogle gode muligheder for lystfiskeri kunne også medvirke til at trække mange af de unge mennesker væk gaderne, hvor de kun kan male graffiti, og begå forskellige former for kriminalitet. 


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 21:55
Citat: Mivs

 Og min kommentar 
 "Er det for os alle netop ikke mest hensigtsmæssigt, at pengene dirigeres derhen, hvor der er mest brug for dem?"
udspringer alene af, at jeg synes du går mere op i milimeterdemokrati mht HVOR pengene havner, uden nødvendigvis at forholde dig til, om deet virkelig er så uhensigtsmæssigt ud fra andre argumenter end at jyderne får flere end køwenhawnerne. 

Hvad ville du sige, hvis du havde købt en togbillet med pladsreservation, og den dag hvor du kommer om bord i toget, så opdager du, at den plads som du har købt og betalt for, den er blevet givet til en anden, som har mest brug for den...?

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 22:02
Endnu engang bemærker jeg din noget arrogante kommentar: "for det er desværre åbenlyst for enhver".
Arrogant fordi det er nedsættende for bl.a. mig. For endnu engang vælger du ikke at skrive HVORFOR det er åbenlyst for dig - og genereliserer i den grad. For det er ikke åbenlyst for mig - og sikkert mange andre, så "enhver"....hmm....
Og din sammenligning er direkte tåbelig. Men hvis du partout vil blive i den slags, så kan jeg orientere dig om, at jeg i selvsamme tog pr. automatik rejser mig - uanset jeg har pladsbillet - hvis alle sæder er optaget, og der kommer en gangbesværet ind!
Men jeg kan så øjensynligt udlede, at du vil stampe i jorden og påberåbe dig, at pladsen er din, fordi du har købt og betalt for den!
Tjah, det har du for så vidt ret i, men jeg og mange andre - bl.a. gangbesværede - kan prise sig lykkelige for, at du heldigvis er en minoritet.
 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 22:05
Citat: niels åge skovbo

 Du vil  så åbenbart ikke besvare spørgsmålet, og jeg må som mange andre undrende læsere af denne tråd, så spørge dig igen og igen, hvor har du den dokumentation fra, når der ikke kan læses om det i de referater der foreligger fra møderne ?

NRE, vil du ikke nok være rar at fortælle os hvor du har din påståede viden fra ?

Kan du ikke dokumentere dine påstande, må jeg fastslå at du taler usandt og din troværdighed som debatør på denne tråd igen har nået et absolut lavpunkt. 

Nogen gange er det ikke det man siger og gør som er problemet, men derimod det man underlader at gøre og sige.

DSf har ikke en enste gang gjort indsigelser overfor, at de sjællandske og københavnske lystfiskere i 18 år er blevet forfordelt med fiskeplejemidler, og det kan da kun tolkes som, at DSf bakker op om den eksisterende fordelingsmodel.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 22:09
Citat: Kjeld Willerslev

Uden at tage stilling til, hvem der har ret i de forskellige udmeldinger, så er der jo det underfundige ved mødereferater, at de ikke altid afspejler eventuelle tidligere underliggende beslutninger og indbyrdes aftaler, som dermed ligger inden beslutningerne.
Og den slags er jo håbløs svære at dokumentere, da de ofte ikke er dokumenteret. 

Ja netop, og jeg kan ikke finde et eneste sted, hvor DSf gjort indsigelser overfor den hidtidige fordelingsmodel.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Arne Nørreskov Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ANK

Tilmeldt:: 02 Nov 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 30
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 22:13

NRE angående kyst udstningerne på fyn har hodeparten intet med fisketegnsmidlerne at gøre men er Havørede Fyn der med de Fynske komuner alså de Fynske Skatteborger og der er da intet i vegen for at du kunne bruge samme energi på at få de sjlanske komunet til at gøre det samme som du bruger på at komme med beskylninger mod DSF.

Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 22:25
Citat: Mivs

Endnu engang bemærker jeg din noget arrogante kommentar: "for det er desværre åbenlyst for enhver".
Arrogant fordi det er nedsættende for bl.a. mig. For endnu engang vælger du ikke at skrive HVORFOR det er åbenlyst for dig - og genereliserer i den grad. For det er ikke åbenlyst for mig - og sikkert mange andre, så "enhver"....hmm....
Og din sammenligning er direkte tåbelig. Men hvis du partout vil blive i den slags, så kan jeg orientere dig om, at jeg i selvsamme tog pr. automatik rejser mig - uanset jeg har pladsbillet - hvis alle sæder er optaget, og der kommer en gangbesværet ind!
Men jeg kan så øjensynligt udlede, at du vil stampe i jorden og påberåbe dig, at pladsen er din, fordi du har købt og betalt for den!
Tjah, det har du for så vidt ret i, men jeg og mange andre - bl.a. gangbesværede - kan prise sig lykkelige for, at du heldigvis er en minoritet.
 

ClapClapClapClap
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 22:27
Citat: scott

 Hvor er jeg dog bare enig i dette. Thumbs Up

Jeg har utallige gange slået på tromme for netop denne holdning med alle de argumenter der er for dette, jeg tror nemlig heller ikke et øjeblik på at vi nogensinde kommer til at opleve et mærkbart bedre kystfiskeri i denne del af landet uden kystudsætninger. 

Ja det ville virkelig betyde noget, hvis der blev lavet nogle kystudsætninger hele vejen rundt langs Nordsjælland, for de naturlige bestande kan slet ikke følge med det enorme fiskepres.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 22:35
Citat: Mivs

Endnu engang bemærker jeg din noget arrogante kommentar: "for det er desværre åbenlyst for enhver".
Arrogant fordi det er nedsættende for bl.a. mig. For endnu engang vælger du ikke at skrive HVORFOR det er åbenlyst for dig - og genereliserer i den grad. For det er ikke åbenlyst for mig - og sikkert mange andre, så "enhver"....hmm....
Og din sammenligning er direkte tåbelig. Men hvis du partout vil blive i den slags, så kan jeg orientere dig om, at jeg i selvsamme tog pr. automatik rejser mig - uanset jeg har pladsbillet - hvis alle sæder er optaget, og der kommer en gangbesværet ind!
Men jeg kan så øjensynligt udlede, at du vil stampe i jorden og påberåbe dig, at pladsen er din, fordi du har købt og betalt for den!
Tjah, det har du for så vidt ret i, men jeg og mange andre - bl.a. gangbesværede - kan prise sig lykkelige for, at du heldigvis er en minoritet. 

Vil du også rejse dig for den gangbesværede passager, hvis han igen kommer uden pladsbillet næste gang du er med toget, og vil du forsat rejse dig for ham, hvis du opdager, at han bare sparer udgiften til pladsbilletten,  fordi han kalkulerer med, at der er nogle tossegode mennesker der giver ham deres egen plads.

Med venlig hilsen 
Niels Riis ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 23:15
Citat: ANK

NRE angående kyst udstningerne på fyn har hodeparten intet med fisketegnsmidlerne at gøre men er Havørede Fyn der med de Fynske komuner alså de Fynske Skatteborger og der er da intet i vegen for at du kunne bruge samme energi på at få de sjlanske komunet til at gøre det samme som du bruger på at komme med beskylninger mod DSF.


Men kystudsætningerne rundt om Fyn dokumenterer jo, at der ikke er noget til hindre for den form for fiskepleje, og set med lystfisker øjne, så har de fynske kystudsætninger været en kæmpe stor succes.


Her på Sjælland, hvor vi kun har nogle få og små naturlige bestande af havørreder, der ville nogle kystudsætninger kunne lette presset på disse bestande, og det kunne være med til at tiltrække nye lystfiskere fra de unge generationer, det er jo lidt svært at lokke dem med på fisketur, når der ofte går 10 eller 20 ture mellem, at de fanger en havørred.


DSf er squ da nogle svagpissere, hvis de ikke kan overbevise §7 udvalget og politikerne om, at det er en uholdbar situation, når man har 50.000 lystfiskere på Sjælland, som kun i begrænset omfang får noget for deres indbetalinger til fisketegnet.


Og derfor er jeg helt sikker på, at det er med gustent overlæg, at DSf støtter og bakker om den nuværende fordelingspolitik, og udformning af fiskeplejen som den p.t. praktiseres.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 23:53
Nok ikke alt der er tabt på Sjælland.
 
glemte måske at sige gennem DSF .
 
                 DSF


Redigeret af hlf - 02 Jan 2012 kl. 00:17
Til top
Lars. B.Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
wikinglars Avatar

Tilmeldt:: 11 Jul 2004
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 77
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 01:48
hej niels
 
det er jo ved at være vane det her lidt komisk, men det er altså forkert hvad du siger omkring de fynske kystudsætninger, det har ikke været tilladt siden i starten af 2000 tallet. de sidste mange år har de ekstra havørred fyn udsætninger været mundings udsætninger og ikke kystudsætninger som du antager.
 
lars
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 16:10
Om mundingsudsætninger nu også er den fornuftigste metode på Sjælland og måske endda generelt kan vel diskuteres.

Måske var det bedre at klare gydefiskene på egentlige å-udsætninger eller endnu bedre med fisk fra rugekasser, indtil naturen selv tager over i renoverede vandløb, og så suppleret med med direkte kystudsætninger af fisk med samme gener.
 
Sjælland har jo ikke ligefrem voldsomt mange vandløb med større potentiale. Hvor mange optimale vandløb Fyn har sammenlignet med Sjælland, aner jeg dog ikke.
mvh
kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 23:11
Citat: wikinglars

det er jo ved at være vane det her lidt komisk, men det er altså forkert hvad du siger omkring de fynske kystudsætninger, det har ikke været tilladt siden i starten af 2000 tallet. de sidste mange år har de ekstra havørred fyn udsætninger været mundings udsætninger og ikke kystudsætninger som du antager. 

Den eneste forskel er jo, at ved kystudsætninger der fordeler man fiskene langs kysten, ved mundingsudsætninger, der bliver de sat ud i samlet flok ved de forskellige åudløb.

Og vi har såmænd masser af åudløb på Sjælland, så hvis det kan glæde DSf og nogle biologer, så kan man bare sætte fisk ud de steder.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 23:19
Citat: hlf

Nok ikke alt der er tabt på Sjælland.
 
glemte måske at sige gennem DSF .
 
                 DSF

Det er mit helt klare indtryk, at Havørred Sjælland mest er et beskæftigelsesprojekt for fiskebiologer, og at DSf hiver det frem, hver gang der er nogen som brokker sig over, at sjællænderne for en alt for lille andel af fiskeplejemidlerne. Og ellers sker der ikke noget på den front.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 23:41
Citat: Kjeld Willerslev

Måske var det bedre at klare gydefiskene på egentlige å-udsætninger eller endnu bedre med fisk fra rugekasser, indtil naturen selv tager over i renoverede vandløb, og så suppleret med med direkte kystudsætninger af fisk med samme gener.

På Sjælland bor der ca. 50.000 lystfiskere som har løst fisketegn, dertil skal lægges de unge under 18 år og pensionisterne, som ikke skal løse fisketegn, oven i hatten er der også en stor flok fritidsfiskere, som er blevet ekstra aktive med garnene, nu hvor de ikke må fiske efter ål, så det er da komplet urealistisk, at gå rundt med drømme om, at der på Sjælland kan etableres naturlige bestande, som nogensinde kommer til at kunne klare det aktuelle fiskepres.

På Sjælland er der rigtig mange kystfiskere, på gode dage står de kilometer efter kilometer, som perler på en snor, langs de bedste kyststrækninger. Og hvis der skal være et nogenlunde rimeligt lystfiskeri efter havørreder på Sjælland, så er der kun en vej frem, og det er udsætninger enten på kysten eller i åernes mundinger, og disse udsætninger kan så aflaste og minske presset på de få og små naturlige bestande, som der trods alt er nogle steder.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 00:34
, så er der kun en vej frem, og det er udsætninger enten på kysten eller i åernes mundinger, og disse udsætninger kan så aflaste og minske presset på de få og små naturlige bestande, som der trods alt er nogle steder.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
[/QUOTE]

Hej Niels.

Jo...men det er jo også netop det man gør, altså mundingsudsætter.
Men måske gør man det dog ikke i et tilstrækkeligt omfang.

Mvh
Jim.
Til top
Rune Hylby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rune Hylby

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 01:06
Kære Heine, Kjeld, Lars, Flemming og alle jer andre fornuftige debattører.

Kunne I ikke lade være med at svare på NRE's indlæg.

Det er efterhånden en tråd, der udvikler sig til den rene farce, og uanset hvor gode argumenter I bringer på bane, bliver fakta og intentioner fordrejet og ikke forstået.

NRE vil have det sidste ord, -så lad ham få det, for pokker.

Vi andre, både jyder, fynboer, sjællændere, falstringer og you name it, der gerne vil samarbejdet, kan tage denne snak på et helt andet plan.

Venligst, Rune Hylby.
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 01:15
Citat: Rune Hylby

Kære Heine, Kjeld, Lars, Flemming og alle jer andre fornuftige debattører.

Kunne I ikke lade være med at svare på NRE's indlæg.

Det er efterhånden en tråd, der udvikler sig til den rene farce, og uanset hvor gode argumenter I bringer på bane, bliver fakta og intentioner fordrejet og ikke forstået.

NRE vil have det sidste ord, -så lad ham få det, for pokker.

Vi andre, både jyder, fynboer, sjællændere, falstringer og you name it, der gerne vil samarbejdet, kan tage denne snak på et helt andet plan.

Venligst, Rune Hylby.

ClapClap
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 01:22

Hej Rune.


Jamen hør nu lige her, du kan da ikke opfordre andre til at ignorere NRE`s indlæg, at man er uenig med manden giver da ikke ret til at opføre sig sådan mod ham, i øvrigt opfører han sig jo selv ordentligt herinde selv om han få den ene sviner efter den anden.


NRE har jo fat i noget af det helt rigtige omkring fordelingen af fisketegnsmidlerne og det undrer mig virkeligt at ikke flere kan se det...ellers også vil i bare ikke.


Mvh

Jim.

Til top
Martin Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martin Hansen

Tilmeldt:: 20 Okt 2005
Geografisk: Horsens og Vejle Fjord
Status: Offline
Beskeder: 45
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 02:14
Citat: Niels Riis Ebbesen

På Sjælland er der rigtig mange kystfiskere, på gode dage står de kilometer efter kilometer, som perler på en snor, langs de bedste kyststrækninger. Og hvis der skal være et nogenlunde rimeligt lystfiskeri efter havørreder på Sjælland, så er der kun en vej frem, og det er udsætninger enten på kysten eller i åernes mundinger, og disse udsætninger kan så aflaste og minske presset på de få og små naturlige bestande, som der trods alt er nogle steder.


Det ku´ være at sjællænderne skulle overveje at indføre datofiskeri, således at dem der er født på ulige dato kun må fiske på ulige datoer osv. På den måde ville det også minde lidt om fiskerireglerne i nogle af de jyske å-foreninger. Så ku´ der spares lidt udsætningskroner og der ville være et reduceret fiskeripres på de skrøbelige sjællandske HØ-bestande.

(sorry - ku´ simpelthen ikke lade væreWink )
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 10:22
Jim - HØRT

At opfordre til boycot af en person fordi man er uenig med ham er IKKE acceptabelt. Så ville der jo ikke være mange debattører tilbage efter kort tid. Læg forøvrigt mærke til hvordan Niels Riis Ebbesen altid svarer pænt på pæne indlæg. Her er det så nogle af (i) andre, der burde opdrages lidt Confused

Martin - Vi kunne alle blive hjemme og spille fiskespil på pcén. Det må da batte noget ude ved vandene LOL
Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 03 Jan 2012 kl. 10:24
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 11:22
Jim og Kim, jeg er fuldstændig enig med Rune! Det er åbenlyst, at NRE deltager i denne debat uden det mindste ønske om at blive klogere. Jeg har "fulgt" Niels i mange år på diverse nyhedsgrupper og webfora fra længe før, dette forum blev oprettet. Det er rigtigt, at han aldrig bliver personlig. Og han holder en ret pæn tone. Men der er andre sider af at føre en ordentlig debat. F.eks. det at respektere, når andre debattører er bedre inde i stoffet. NRE har for vane aldrig at bøje sig en millimeter, uanset hvor tydeligt det er, at han tager fejl. Han vælger ganske enkelt at ignorere helt konkrete og meget præcise spørgsmål. Det er dårlig opførsel, uanset hvor pænt man formulerer sig!

Hvis man opsøger andre fora, han også beriger med sin massive tilstedeværelse, er billedet præcis det samme som her. Han skriver ubegribelige mængder indlæg, men bruger åbenbart meget lidt tid på at læse. Det virker meget provokerende, når en enkelt person fylder så meget uden at gide sætte sig ordentlig ind i tingene. På Pressefotografforbundets hjemmeside måtte webmasteren oprette en "skjul bruger" funktion for at holde på nogle af de gode seriøse brugere. Jeg ved ikke, om nogen kan gætte, hvem der havde en stor aktie i, at det var nødvendigt?

Johan
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 11:38
Johan - he he ja jeg kender så ikke til den gode mand fra andre fora. Men generelt er jeg imod "lynch sammenstimlen" da vi jo alle ved lov har den fri stemme til fælles i landet. Jeg kan så godt forstå, at nogle kan få folk til, at skære tænder m.m. over at skulle læse det samme i indlæggene igen og igen - og det er så her tingene strander, da der ikke er nogen love eller regler for hvornår (hvem) der skal tages forhåndsregler imod - samt hvilke.

Egentligt burde det vel være op til webmaster at vurdere, hvornår en person er blevet en pestilens for de øvrige debatører - noget alla trolde. Dette kan så også blive kritiseret, da det af mange vil blive set som sværdet over hovedet når de skriver et indlæg. Hvor meget tør man skrive, før man (får en ny frisure) LOL
Mvh. - Kim -
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 11:57

Hej Johan.


Jamen jeg er da helt enig med dig i at den opførsel du beskriver selvfølgelig ikke er pæn, selv om den måske er skrevet i en pæn tone.

Dog vil jeg afstå fra enhver diskussion om den pågældende persons ”net-kultur” generelt eller konkret, men i stedet dog forholde mig til et af hans mærkesager, nemlig den omstændighed at fisketegnsmidlerne ikke er blevet rimeligt fordelt.


Dette kan vel næppe anfægtes...uanset hvor kontroversiel en person NRE måtte være.


Mvh

Jim.

Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 12:15
Hvis nogen føler sig snydt, så er vejen frem ikke at melde foreninger ud på stribe.
Så skal man da søge indflydelse på hovedbestyrelsen og ad den vej vise sin utilfredshed.
 
som det lyder i denne tråd så er de danske fiskere på vej ud i en deroute som de danske jægere gjore det for 25 år siden, og resultatet i dag er tydelig. DJ sidder massivt på magten ved forhandlingsbordene og DLS kan kigge og være pigesure, og søge indflydelse uden aldrig rigtig at have fået det. før den tid var der flere fraktioner som aldrig kunne blive enige om noget, derfor ingen indflydelse.
 
Gider ikke vikle mig ind i fiskepolitik ! men gør en indsats i den lokale forening og fisker. Mén Sammenhold i forhold til miljø osv osv osv når man længst med.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 12:50
Citat: scott

men i stedet dog forholde mig til et af hans mærkesager, nemlig den omstændighed at fisketegnsmidlerne ikke er blevet rimeligt fordelt. 

Dette kan vel næppe anfægtes...uanset hvor kontroversiel en person NRE måtte være.


Hej Jim

Det kan det da. Medmindre selvfølgelig du forudsætter, at alle er enige i, at man skal binde sig til en firkantet geografisk nøgle til, hvor pengene skal anvendes.

Johan

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 13:02
Hmmm....

Prøv lige at tænke på den her. Hvis fisketegnsmidlerne efter sigende nu skulle være ulige fordelt med jylland som største "modtager", hvad så hvis sjælland fik en proportionsmæssig ligeligt fordelt bunke penge. Altså målt efter antal betalere div. steder.

Havde "ØV" deltagerne så ikke været jyder i stedet for NRE + flere?

Bare en tanke

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 03 Jan 2012 kl. 13:30
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 13:30

Det er selvfølgelig ikke så underligt at fisketegnsmidlerne er uforholdsmæssigt fordelt da de store vandløbssystemer jo nu engang ligger i Jylland.

Havde de direkte kystudsætninger stadigt været en realitet havde fordelingen sandsynligvis været mere ”rimelig”.

Men med en fordeling på 70% til jyderne mod sølle 19% til Sjællænderne er det vel ikke underligt at nogle føler sig forbigået.

Ingen kan vel dermed benægte at DSF er åfiskernes forbund...helt og aldeles !


Mvh

Jim.

Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 13:31
Hej Kim
 
Det er der ingen der kan vide.
 
men een ting er sikkert. det er kun københavnerne der kan gøre noget for at besvare dit spørgsmål. De kan jo bare begynde at søge om penge!
 
Hilsen
Peter
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 13:35
Hej Jim
 
Du tager helt fejl.
 
DSF er en miljøorganisation. Derfor handler de som de gør!!
 
Hilsen
Peter
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 13:39
Hej Jim: Jeg rettede lige mit forrige indlæg. Problemet ligger jo i som du skriver størrelsen af vandsystemer kontra antallet af betalere. Hvis det er sådan at vandløbene i jylland er fyldt op med smolt, var det måske på tide, at kikkerten blev vendt mod sjælland, så NRE også kan sove roligt om natten Big smile Uanset hvad, tror jeg aldrig, at alle vil være tilfredse. Egentligt mærkeligt - når man tænker på hvor lille et land danmark er, at vi sådan deler os op i fraktioner.

Mvh. - Kim -
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 13:42
Hej Kim
 
Du er stadigvæk helt ude i skoven. Det er ikke nogen kikkert der skal få øje på sjælland. Det er dem selv, som skal blive synlige ved at søge om pengene.
 
Hilsen
Peter
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 13:48

Hej Peter.


At søge penge til naturgenopretning og/ eller fordeling af fisketegnsmidlerne er jo to forskellige ting, og det er jo sidstnævnte der er tale om her.


Mvh

Jim.

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 13:50
Hej Peter - he he ja ude i skoven ser man ikke så langt med en kikkert. Jeg ved ikke om du har ret i dit udsagn, da jeg ikke ved, om det kun er DSF der sammen med øvrige fordeler pengene, eller om (som du skriver) det er de forskellige interessenter (sjællandske) der separat skal ansøge. Hvis det sidste er tilfældet, lyder det mærkeligt, da selv sjællændere begynder at "sniffe med snuden" når der er penge i luften he he.

Mvh. - Kim -
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 13:51
Hejsa
 
Debatten om DSF må da være sund, uagtet at NRH fører sig frem på for nogle en negativ måde.
Jeg er mere overrasket over nogle af de skrevne indlæg, som da en person melder ud, han mener at DSF har stået i stampe i mange år, straks derefter melder Orla B. ud at alle aftaler med denne person er lagt på is.
 
Debatten om DSF er da ikke ny, men har været fremme flere gange eks. på Fiskemagasinet.dk hvor den kører lystigt nu.
 
Jeg har aldrig forstået måden at fordele midlerne på, skrev i en tråd for et par år siden om de mange midler der blev brugt til forskning og diverse afhandlinger og udgivet i udlandet.
Hvis man suger så mange midler til dette formål kan det da kun betyde mindre til det der er os nærmest, vores hobby lystfiskeri.
 
Må jeg henvise til denne lille skrevne sag.   

Fisketegnet i Danmark, eller det obligatoriske fisketegn for fiskeri med stang og snøre, har en lang forhistorie. Oprindeligt fremkom ideen fra Danmarks Sportsfiskerforbund så tidligt som i 1940-50-erne, og tanken var at skaffe penge til udsætninger – primært af ørreder, da mange vandløb var præget af forurening og andre ødelæggelser.

Blandt datidens politikere var der ikke den store interesse for spørgsmålet, men et første skridt blev dog taget i 1967, hvor undertegnede stillede forslag i folketinget om et fisketegn for turister, der ellers blot kunne fiske gratis dengang. Underforstået var, at en genopretning af danske vandløb og danske fiskebestande burde være en sag for samfundet i øvrigt, da politikerne gennem passivitet eller endda direkte støtte (til reguleringer af vandløb) havde givet grønt lys til ødelæggelserne af naturen. Det burde ikke være de skadelidte (de danske lystfiskere) der skulle betale til en genopretning! Forslaget om turist-fisketegn kunne ikke samle flertal i tinget.

I årene herefter var spørgsmålet om fisketegn ”oppe at vende” flere gange, men blev først gennemført i beg. af 90-erne i kølvandet på det fisketegn for fritidsfiskere (garnfiskere) der trådte i kraft 1/1-90. Fisketegnet vedr. stang og snøre trådte i kraft 1/1-93, hvorefter alle, der ønskede at lystfiske i danske salt- eller ferskvande skulle løse dette fisketegn, såfremt de var i alderen 18-67 år (nu 65 år).

Loven om fisketegn var dog fra start behæftet med et par alvorlige ”fejl”: For det første var lodsejere ved søer og åer fritaget for at løse fisketegn ved fiskeri i ”eget vand”, ligesom ”put and take” fiskere slap udenom. Alvorligere var, at den paragraf, der vedrørte brugen af pengene fra fisketegnet, er så tilpas løst formuleret, at midlerne kan bruges nærmest til hvad det skal være, blot det har en smule med fiskerispørgsmål af gøre. Midt i jubelen over, at fisketegnet endelig var gennemført, rejste der sig derfor visse kritiske røster, der dog blev affærdiget med, at disse mennesker nærmest måtte være noget i retning af paranoide.

Tiden efter gav desværre kritikerne ret. For det første er administrationen af fisketegnet (der tages af de indkomne midler) svulmet vældigt op. Dernæst (og vigtigere) er statens midler til forskning omkring fisk svundet ind, og det var alt for nærliggende at kompensere ved at tage til forskellige forskningsprojekter fra fisketegnsmidlerne, og dette er så sket i stigende omfang.

På denne måde nåede man frem til, at der så måtte ske nedskæringer i udsætningerne (omkr. år 2000).

Hvordan kunne denne udvikling – der brød afgørende med ideerne bag fisketegnet – så lade sig gøre; endda uden den store modstand fra lystfiskerside?

Ja, her må man gøre sig klart, at de biologer, der har interesse i forskningen, også er dem, der står som ”sagkundskaben” vedr. udsætningerne, og at den bestemmende myndighed (Fiskeridirektoratet) slavisk følger deres anbefalinger år efter år, når pengene fra fisketegnet skal fordeles. Der har naturligvis altid været fremført ”meget saglige” grunde til forringelsen af udsætningerne og påstået, at dette ikke ville få indflydelse på fangsten af ørreder! (se desuden artiklen om udsætninger og Thomas Sørensens udmærkede gennemgang af emnet på denne hjemmeside)

Den svage modstand fra lystfiskerside skyldes sikkert, at de færreste lystfiskere tænker politisk, og at tidligere tiders biologer gjorde en stor indsats for at lystfiskernes forhold blev forbedret, og derfor havde en høj status. Det er nok de færreste, der gør sig klart, at forholdene er ændret. Hvad biologerne anbefaler, må jo være i bedste mening!

Til at være rådgivende ved fordelingen af fisketegnsmidlerne er der nedsat et udvalg (en slags demokratisk fernis) det såkaldte §7 udvalg, hvor lystfiskerinteresserne er i bedøvende mindretal. Gennem en række år har jeg haft lejlighed til at læse referaterne fra dette udvalgs møder, og det er påfaldende, hvor passivt Danmarks Sportsfiskerforbund optræder og undlader at blande sig i konfliktspørgsmål. Så heller ikke fra dette udvalgs side har der været et modspil til gennemførelsen af de skete forringelser.

På trods af, at Danmarks Sportsfiskerforbunds har ”købt” den skæve udvikling, er det dog gået op for mange lystfiskere, at der er noget galt. Forskellige ”uafhængige” foreninger og lystfiskerskribenter har da også kritiseret forholdene, og for den enkelte lystfisker kan det nok også blive for meget at nøjes med at udmale naturoplevelsen ved den ene 0-fisketur efter den anden.

Faktum er, at løsning af fisketegn har været udsat for et tilbageslag de senere år. Nogle har måske opgivet fiskeriet og slået sig på golf eller skovture, andre nøjes med at tage til udlandet og fiske, eller stopper i protest med at løse fisketegn.

Den triste kendsgerning er da også, at fisketegnet – der skulle være en hjælp til et bedre lystfiskeri – i stedet er degenereret til at blive en skat på lystfiskeri!

 

Bjørn Larsen.

Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 13:55
Hej Kim
 
Hvis du læser tråden her igennem, så vil du hurtigt forstå at jeg siger sandheden.
 
Jeg forstår bare ikke at den løgn, at det er DSF der fordeler midlerne er så sejlivet.
 
Hilsen
Peter
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 13:57
Hej Jim
 
Pengene bliver fordelt efter de ansøgninger, der kommer ind, som opfylder de krav der er for dette.
 
Hilsen
Peter
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 14:12
Hej Ole Tranholm: Stor respekt - Nu er jeg kommet igennem dit "lidt" lange indlæg, og har fået en del ud af det. Umiddelbart lyder det som om, at DSF står overfor en gang stats fiske mafia der næsten helt undertrykker og styrer pengeflowet til de forskellige vande m.m.

Er spørgsmålet så ikke, hvordan VI alle får en større indflydelse på vores respektive vande?.

I teorien burde det jo være let nok. Hold et "fiske frikvarter" uden at betale licenspenge. Så er der i hvert tilfælde nogle der vender øren (kikkert) mod vores protest. Vi er da mange nok - I say....

Mvh. - Kim -
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 14:23
Hej Kim
 
Det er jo det DSF kæmper for. Denne kamp er ikke overstået på 5 minutter. Den tager tid og resourcer.
 
Det bliver ikke lettere af at nogle trækker den anden vej, og giver DSF motiver de ikke har. Og det blot for hurtigt selv at få fyldt fryseren op.
 
Hilsen
Peter
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 14:29
25 Indlæg uden et eneste fra NRE, er der noget galt?Big smile
/J 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 14:35
Hej Peter

Så bliver mit næste spørgsmål jo nødvendigvis dette:

Med den store medlemsskare (betalende) + medvirkende kombatanter (mig + øvrige), hvorfor er der så ikke for længst sket noget?

Er det dørvagter for bagerbutikker, garnnøgle holdere, tånegletællere eller hva`ba, vi har med at gøre?

Mvh. - Kim -
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 14:51
Jeg læste engang, at kun3 ud af hver 100 kr, går tilbage til os fiskere....resten ryger til administration, forvaltning mv.
Hvis dette tal holder bare nogenlunde, er vi sgu alle for dumme!
Vi slås om, hvordan de 3 kr. skal fordeles, i stedet for at stå sammen om at få del i de resterende 97 kr:(
 
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 15:35
 
Hej Peter
 
DSF er en miljøorganisation. Derfor handler de som de gør!!
 
Hvis du har ret i det du skriver, gør de det meget dårligt.
 
danmarks naturfredningsforening.
har idag 141.000 medlemmer, og har en stigning på 6000 nye medlemmer inden for de sidste fire år. Hvormange har DSF mistet på den samme periode.
 
Hvis det forholder sig som du skriver, at DSF er en miljøorganisation, burde vi så ikke gå ind for 3 lystfiske organisationer fordelt på de 3 store landsdele.
Og ville det ikke give flere pladser i §7 udvalget, altså større indflydelse for vores mærkesager.
 
Ole T
 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 15:58
Citat: Rødsgaard

Hej Jim
 
Pengene bliver fordelt efter de ansøgninger, der kommer ind, som opfylder de krav der er for dette.
 
Hilsen
Peter

At DSF skulle være en miljøorganisation har jeg aldrig hørt før....synes det det lyder lidt som en ”hjemmelavet konklusion”, det er vel ikke mere en miljøorganisation end feks DOF ?


Selvfølgelig bliver pengene vel brugt i den udstrækning ansøgningerne opfylder kriterierne, men det gør jo ikke fordelingen mere rimelig når man på forhånd har besluttet hvordan man vil have flere fisk, med andre ord...vi har relativt få og små vandløb på Sjælland, altså skal vi kun have en lille andel af beløbet.


Så dette med at vi jo bare kan søge...det er vel en sandhed med modifikationer.


Mvh

Jim.




Til top
 Besvar Besvar Side  <1 1011121314 30>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down