Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Multihjul på tilbud.

 Besvar Besvar
Forfatter
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Multihjul på tilbud.
    Sendt: 16 Okt 2014 kl. 16:53
Jeg er faldet over en henvisning til hvor man kan købe et billigt hjul. Og det er jo så bare min oplevelse.
Selv er jeg overgået til japanske multihjul, primært fra Daiwa, p.g.a. deres elegante og 100% pålidelige kastebremse Magforce Z, som kan indstilles med et hjul på ydersiden.
Samt fordi det har en fornemmelse af at være i kontakt med stang, line, agn og fisk direkte og meget kontant.
Til dagligt bruger jeg det seneste skud på stammen, Daiwa Tatula R, som er forsynet med Daiwa's seneste innovation, det såkaldte T-wing system, som ret beset betyder at lineføreren drejer 90 grader når spolen frikobles. Så er lineførerens åbning meget bred, så linen næsten ikke kommer i vinkel når den løber af spolen.
Når spolen kobles til igen, smækker lineføreren tilbage og har en høj spalte, så linen lægges regelmæssigt op.
Svært at forklare og se for sig men på YouTube man kan se hvordan.

Det er det af mine multihjul jeg bruger til fletline og det kan lade sig gøre.
Mit eget hjul købte jeg for vejledende udsalgspris 200 USD. Nu kan jeg se at det er på tilbud til 131 USD.
Hvis nogen har lyst til spinnefiskeri med multi, uden at skulle spekulere over smøring, tuning, special-dele, ombygning og jeg skal komme efter dig, der, så prøv sådan et.

Daiwa har til formålet tyvstjålet ABU's opfindelse fra Ultracast hjulene med fast spoleaksel. Det har Shimano i øvrigt også gjort og det er der gode grunde til.
Magforce-Z bremsen og T-wing systemet er dog deres egne udviklede systemer og de duer. Giv det en chance...

http://www.uplandgifts.com/catalogsearch/result/?cat=0&q=Tatula
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2014 kl. 17:10
Super cool. Det klør helt i hænderne efter at hive visakortet op ;-)

/Kristian
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2014 kl. 20:41
Her er en video som udmærket demonstrerer udseende, størrelse, spoleopbygning og T-wing system lineføreren.
Man kan skrue ned for den irriterende musik. :)
Daiwa Tatula
Til top
Ole Sohus Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sohus

Tilmeldt:: 13 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sohus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2014 kl. 21:55
Hej Ole.
Det ser ud som en multihjulsdrøm. Hvilken model er dit hjul?
Bruger du det til kysten ? Hvad koster hjulet dig med div.
gebyrer, sendt her til landet.
MvH.
Ole
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2014 kl. 22:20
Hej Ole.

Jeg gav 200 USD plus forsendelse, told og moms. Mener det løb op i 1500 DKK.
Lige hjulet på video'en er som det også fremgår en version til det japanske marked, som er lidt mere luksuriøs og også dyrere end dem til US-markedet.
Jeg valgte denne video, fordi den viser hjulet i gode nærbilleder og demonstrerer forskellige dele af opbygningen.
Det jeg har, hedder Daiwa Tatula R 100XSL. Venstrehånds-model.
Ja, jeg bruger det til "kysten", som for mit vedkommende primært er ved slusen i Kbh.
Da jeg ikke går op i olietykkelse, bruger jeg TSI301 som er et stærkt antikorrosivt middel, der tørrer ind til en smørende film.
Det bruges til evighedsskruen og lejerne. Fungerer rigtigt godt. Tandhjulene får fedt.
Friktions-brems bruger jeg ikke. Den indstilles bare så al slæk er optaget. Al bremsning styres med hjulets 20-trins kastebremse.

Det tilbud jeg linkede til, vil koste ca. 1140 DKK, siger et hurtigt slag på tasken.

Redigeret af Ole Christensen - 17 Okt 2014 kl. 22:54
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2014 kl. 22:32
Der er i øvrigt en video her, af en som står og hygger sig med at kaste en weightless rig, som dog vejer ca. 2,8 gram, med den japanske udgave af hjulet.
Kast med Daiwa Tatula

Redigeret af Ole Christensen - 17 Okt 2014 kl. 22:36
Til top
Ole Sohus Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sohus

Tilmeldt:: 13 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sohus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2014 kl. 22:50
Hej Ole.
Mange tak for oplysningerne, jeg tror det skal prøves.
MvH.
Ole

Redigeret af sohus - 17 Okt 2014 kl. 22:50
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2014 kl. 11:15
Lige som slutbemærkning, kan jeg se at Japantackle sælger den japanske domestic model til 200 USD.
Den er lidt pimp'et i forhold til Tatula R, som i forvejen er lidt pimp'et i forhold til standard Tatula.

Plusser
Som jeg forstår det, er spolen på den japanske model ca. 1 gram tungere end på Tatula R. Til gengæld kan den ikke holde så meget line, så i den sidste ende er hele "ekvipagen" med spole og line lidt lettere end R-modellens.
Desuden har den japanske udgave en endcap af metal til spoleakslen, med en metalclip, hvor Tatula R har en støbt plastic-enhed til det samme.

Minusser
Den japanske model har et 80 mm håndtag mod Tatula R's 90 mm.
Den japanske model koster 200 USD, nedsat fra 249 USD, medens US Tatula R koster 131 USD, nedsat fra 200 USD.

Der kan være andre forskelle som så er gået min næse forbi.

Til kystfiskeri vil jeg anbefale at man holder sig fra standard Tatula'en, da f.eks. hovedlejerne ikke er "saltwater safe", som i Tatula R og i den japanske domestic model.
Desuden vejer spolen næsten 2 gram mere end Tatula R modellen og stjernebremsen er af plastic, medens Tatula R stjernebremsen er en kulfiber komposit. Et materiale de kalder zaion.

Det kunne være sjovt, hvis andre end undertegnede havde dette hjul. Her skrives næsten altid kun om ABU på forum.


Redigeret af Ole Christensen - 18 Okt 2014 kl. 11:26
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2014 kl. 11:58
Daiwa Tatula R kan også købes her, lidt dyrere, men stadig til en god pris, 1300 inkl. fragt:
http://www.angel-discount24.de/daiwa-tatula-r-100xsl-baitcastrolle.html
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2014 kl. 12:04
Ha-ha, Ole. Du har pirret mig, og jeg har nu lagt billet ind på et tatula. Så må vi se, hvordan den klarer sig mod Abus ultra mag I ;-)

/Kristian
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2014 kl. 13:46
Jeg håber og tror, du falder for Daiwa hjulenes personlighed. Men glæder mig meget til at høre hvad du synes.
Ellers kan det være, jeg kan købe et brugt af dig til nylonline.
Hvad er det for en model, du har bestilt?

Mvh
Ole
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2014 kl. 14:24
Hej Jens.

Ja, det ser fornuftigt ud og jeg ville holde mig inden for EU, i forbindelse med indkøb.

Mvh
Ole
Til top
Ole Sohus Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sohus

Tilmeldt:: 13 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sohus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2014 kl. 15:41
Hej Jens.
Det var et godt link du kom med, jeg har lige købt
den nye model, vist på billedet.
Hvad liner bruger i på hjulet.
MvH Ole
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2014 kl. 16:14

De gamle svende fra Daiwa har gjort det godt og gør det fortsat. Særligt den bagerste række. Og de er kun et beskedent udvalg af Daiwa-hjul, der har været igennem "møllen". Alligevel er jeg noget spændt på det nye Tatula. Noget af indmaden ligner lidt det, man anvender i det moderne 7HT. Tror den model, jeg har bestilt er standard-modellen.

/Kristian
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2014 kl. 16:22
Hej Ole.

Jeg har bare brugt fletline. Spiderwire Stealth i 0,17 mm fungerer og Spiderwire Fluoro kaster lidt længere. Vil ikke gå længere ned end 0,15 - 0,17 mm. Dertil et par meters forfang af 0,33 mm fluorocarbon, bundet med en dobbelt grinnerknot.
Agnvægt er 25 - 30 g aerodynamisk.
Det er beregnet til mit fiskeri i som regel ganske dybt og stærkt strømmende vand efter fisk i størrelsen ca. 1 - 5 kg.

Er ikke i tvivl om at det bliver 3 gange så sjovt med en 0,24 - 0,26 mm nylon af god kvalitet men nu vil jeg se, hvor langt jeg kan komme med fletline.

Favoritstangen er en 8,6 fods St. Croix Avid trigger, med anbefalet kastevægt ½ - 2 ounce.

Man kan selvfølgelig tænke sig mange kombinationer, afhængig af hvad der skal fiskes efter og med. Og forholdene.

Mvh
Ole
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2014 kl. 17:54
Hej Ole.
Når jeg, en efterhånden sjælden gang, hiver multihjulet frem på kysten bruger jeg 0.15 mm Strikewire eller PowerPro.
Linen sidder på et Revo Inshore
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2014 kl. 13:42
Nogen som har købt hjul og prøvet det?
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2014 kl. 08:02
Yes, til det første, og no, til det andet. Det skal lige igennem told og moms og stat, før jeg kan lægge mine hænder på det. Det er lidt irriterende, og gammeldags, måske, at staten skal blandes ind i et køb af et enkelt multihjul. Men skal nok skrive senere ;-)
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2014 kl. 19:26
Der er ingen tvivl om at Daiwa satser massivt på T-wing systemet. 2 nye hjul med TWS er klar til julehandlen.

Et Sol II, som tilsyneladende er begrænset til Australien. Det er et virkelig flot hjul synes jeg men er vel egentlig et modificeret Tatula i orange, med flere saltvandsbestandige lejer. Kunne godt ønske mig et til at ligge under juletræet.
http://www.daiwafishing.com.au/td-sol-ii-baitcaster/

Et nyt Zillion med TWS til USA og sikkert Europa. Det er med free floating spool, som, giver den velkendte Daiwa-feel, i modsætning til Tatula og Sol som har Air Rotation Spool, hvilket giver en mere Shimano-agtig fornemmelse når man spinner ind. Ja, det må også gerne ligge under træet.
http://www.tacklewarehouse.com/Daiwa_Zillion_TWS_Casting_Reels/descpage-TWSZ.html

I øvrigt bliver Tatula R stadigt billigere. Det kan findes på eBay til under 800 DKK.


Redigeret af Ole Christensen - 09 Dec 2014 kl. 19:42
Til top
Niels Bjørbæk Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steensbjerg Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steensbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2015 kl. 11:41

Ja så blev jeg også inspireret til at få dette hjul, så det skulle gerne være på vej med posten. Overvejer at bruge det til fletline, power pro 0.15 i hvid, og se hvor langt jeg kan komme med det, er der andre der har erfaring med flet på dette hjul. 

Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2015 kl. 11:48
Til lykke med den beslutning.
Er det standard eller R-modellen?
Det er et meget velkastende hjul, som giver en høj fornemmelse af sikkerhed i kastet, når du har fundet hvor bremsen skal stå til de enkelte agn.
Da jeg selv kaster med aerodynamiske blink i intervallet 26 - 30 gram, står bremsen stort set fast på '4' og det duer.
Hvis agnet er knapt så aerodynamisk, eller lettere skal det have en tand opad.
'3' er for lidt med mindre man står og laver lette lob-kast. Med '4' kan man kaste igennem.
Knæk og bræk med det.
Til top
Niels Bjørbæk Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steensbjerg Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steensbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2015 kl. 13:52

Det er R modellen Tatula_R100xsl umildbart synes jeg måske at 8.1:1 er lidt høj gearing, men det skulle prøves, men det er heller ikke nemt at finde forhandlere i Europa, der har nogle af de andre modeller som f.eks. R100HL. Hvis hjulet ellers lever op til mine forventninger, bliver det nok til min primære kyststang.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down