Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Svamp i æg

 Besvar Besvar
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Svamp i æg
    Sendt: 21 Sep 2014 kl. 16:50

http://emagstudio.win.dtu.dk/E-books/DYNAMO/DYNAMO_38/#/18/

Svamp

Sidste vinter skulle vi lave nogle optagelser til vores undervisningsprogram om rugekasser. Det foregik ude i Trevad Ørredpark. Det drejede sig om optagelser, hvor vi strøg to moderfisk. Tog æg og mælk med til bækken, foretog befrugtningen og lagde æggene i rugekassen i bækken. Jeg tror nok, jeg lå vågen et par nætter på grund af dårlig samvittighed. Vidste ikke rigtigt om tilladelsen var den rigtige.Embarrassed Jeg kørte så ud og flyttede rugekassen ind i klækkehusets rende. I løbet af et par dage begyndte der svampedannelse. De svampe inficerede æg blev pillet fra et par dage, så var det ikke sjovt længere. Rugekassen blev så flyttet ud i vandløbet til et hemmeligt sted og svampe problemerne stoppede omgående.Big smile

Nu havde jeg et halvt år før talt med en iderig dambrugsmand, der havde prøvet noget med, at vride en skrubtudse i indløbet til en klækkerende.Embarrassed Det havde også haft en positiv virkning med at stoppe svamp.

Mine beskedne tanker gik så på, at der i et naturligt vandløb er en bakterieflora der modvirker svamp.

Men så kære venner. Jeg modtog i går bladet   DYNAMO Danmarks Tekniske Universitets september nummer. På side 18 er en rigtig god artikel. Raske Fisk En god Forretning. Linket ligger ovenfor.

Jeg kunne godt skrive den af, men har ikke tid på grund af min 70 års fødselsdag. 

Kort fortalt: I stedet for antibiotika vil man bruge probiotika. Man vil fremelske de gode typer af bakterier i naturen der beskytter fiskeyngel. Det kunne tyde på, at vi måske ikke er halt gal på den, når vi kæler lidt for en skrubtudse i indløbet til en klækkerende. Det må være bedre end malakit grønt og formalin.

Problemet med svamp har vi ikke, når vi bruger rugekasser ude i naturen, så det har ikke den store betydning for os. Men det kan forklare, hvorfor vi ikke har problemer.Wink


mvh Lasse Hagebro

Forskningscenter Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 21 Sep 2014 kl. 19:35
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Milton Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
McHardy

Tilmeldt:: 30 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 186
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér McHardy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 17:03
Hej LASSE ....

Et KÆMPE TILLYKKE med dagen



hilsen Milton
Nordjylland
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 17:07
Tak Milton
Du har jo fået mig rodet ind i meget af det herEmbarrassed. De nordjyder er ikke lette at styre.Wink
mvh Lasse


Redigeret af lasse hagebro - 21 Sep 2014 kl. 17:08
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 19:13
Tillykke med dagen, Lasse. :-)
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 19:33
Tak unge Carsten
Lasse
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 19:44
jeg har ikke forstand på emnet men STORT TILYKKE med dagen
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 19:51
Hej Lasse

Tillykke med det skarpe hjørne, må du få en dejlig dag.
På kanten af det døde hav
Morten Andersen

Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 21:11
Tak. Ronny og Morten. Det er en lang flot flagstang.Big smile Minder mig om, at der er kommet nye EU regler for længden på flagstænger i kolonihaver. De må fremover ikke være så lange, at de kommer tættere end 1 m på naboens grund, i de tilfælde de vælter.Wink
Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 21 Sep 2014 kl. 21:12
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 22:01
HURRA-HURRA-. og så det meget lange HUUUUUUUUUUUUURRRRRRRRRRRRRAAAAAAAAAAAAAAA
du er "guttermand"
Per
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 19:46
Tillykke med dagen Lasse - og mange tak for artiklen. Den bekræfter da mange af dine erfaringer, fra dine beretninger om rugekasserne. Det er altså dejligt at forskerne langt om længe får øjnene op for din viden og nu indrømmer at der har været noget rigtigt om snakken, selv om de gør det uden at gøre opmærksom på det.   
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 21:31
"Det er en lang flot flagstang"

Billedet er fra Nordjylland - Svinkløv Badehotel - Ikke just en kolonihave
På kanten af det døde hav
Morten Andersen
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 22:47

Morten her er en flagstang der fortæller lidt.
Jeg tror de danske lastbilchauffører i øjeblikket er enige. Embarrassed
Lille mis Lille mis Lille mis på vejen.
Hvis er du? Hvis er du ?
Jeg er sku min egen.Wink
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 22 Sep 2014 kl. 23:04
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2014 kl. 06:33
Lasse :

Da jeg så dit uploadede foto, troede jeg at det var flora&fauna under din hat LOLLOL
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2014 kl. 08:31
Hej Simon
Jeg skjuler flora og fauna sammen med mange kontroversielle ideer under hatten. Så jeg må give dig nogen ret i din tro.Wink
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Lundberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lundberg

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lundberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2014 kl. 01:35
Hej Lasse ..

Stort tillykke med den runde dag ... Indtag nu de gode våde og faste menuer ved den friske bæk, så der ikke "går svamp i bøllehatten".
Hip Hurra til forskningschef MAHV (medlem af hagebro vandværk).
Bedste hilsner
Flemming, Korsør
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2014 kl. 08:02
Hej Flemming
Tak for hilsen og tak for sidst i Bredehus. Det var en spændende dag dernede selv om det kunne virke forvirrende for novicer.
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down