Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Shimano biomaster Vs. Daiwa Caldia SHA

 Besvar Besvar
Forfatter
Thomas Ipsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tipsen Avatar

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tipsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Shimano biomaster Vs. Daiwa Caldia SHA
    Sendt: 13 Apr 2014 kl. 23:57
Hej jeg er på jagt efter nyt hjul men hvad skal man vælge..Ermm
Interessen faldt på:
http://www.angel-domaene.de/Daiwa-Caldia-SHA-3000--17379.html
og 
http://www.angel-domaene.de/Shimano-Biomaster-4000-FB--548.html

Kan med det samme sige at der ikke er råd til et stella hjul til dem der vil anbefale dette LOL
Vil gerne høre om jeres erfaringer med oven nævnte hjul Thumbs Up

Mvh Thomas
Til top
lars petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thermannsen

Tilmeldt:: 11 Maj 2011
Geografisk: 2860
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thermannsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 05:52
Jeg har lige købt et Daiwa EXCELER-Z 2500. Det skulle prøven, fordi jeg fik det til en go pris...  Normal udsalgspris ligger på 1999,-  Det er første gang jeg stifter bekendskab med et DAIWA hjul. Jeg har ellers hørt rosende ord om deres topmodeller, og kender nogle få der fisker med disse topmodeller. Men jeg er altså ikke særlig begejstret for lige denne model. Jeg syns faktisk det er noget daller værk og jeg syns på ingen måde det minder om et hjul i 2000kr´s prisklassen..  Så jeg ville bestemt holde mig til Shimano. Jeg har i 25 år brugt Shimano, både til spin og hav. Jeg har og bruger stadig et gammelt Twinpower 3000. Det vil bare ik dø.. Det er vel ved at være 12 og 15 år gammelt. Bruger et Twinpower 4000 XT-RB efter flade og makrel. Det er over 10 år gammelt.. det lever oss endnu.. 

Men det undre mig at du sætter et 3000 hjul op i mod et 4000 hjul, eller har jeg mon set forkert..? 

Der er meget stor forskel på de to størrelser...! Så det kommer meget an på hvor og hvad du skal fiske efter.. 

Og jeg har læst at du ikke har råd til et stella..... Jeg er selv gået over til stella inden for de sidste 2-3 år.. og lige pt kan du købe et stella 2500FE til 3299,- i flere butikker landet over.. Hvis du kan klare dig med et DAIWA 3000 til dit fiskeri, så tænker jeg at du også kan klare dig med et 2500 hjul og så ville jeg uden tøven spare lidt flere penge sammen, og købe et stella 2500FE.. Det vil du aldrig komme til at fortryde.. men skal du bruge et 4000 hjul, så er et stella 2500FE naturligvis udelukket.. 

Men jeg mener ikke du kan sætte de to hjul op imod hinanden, som du har i kikkerten.

Men da det nu er det du har gjort, så vil jeg gå med Shimanoen.. 

Knæk og bræ derude.. 



Til top
Thomas Ipsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tipsen Avatar

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tipsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 08:18
angående hjul størrelse så har jeg hørt at daiwa 3000 modeller skulle svare til str. 3500 ca. kan være at det ikke er korekt. 
jeg har tidligere gået med 2500 og 3000 hjul men tænkte om det var på tide at skifte over til str. 4000. Jeg fisker typisk med 25gr bombarda flåd og kyst blink/ woblere i samme vægt klasse. Har osse hørt at en bred spole skulle give længere kast!

Det var lidt min grund til str. 4000 hjul. daiwa hjulet ser fedt ud men kan det hamle op med shimano?

Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Insomniaz

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Geografisk: Mårslet
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Insomniaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 09:50
Hej Thomas 

Jeg har et Biomaster i str. 3000 
Min vurdering er at at det er et ok, men middelmådigt hjul... 
Et ok hjul, men i forhold til mit andet hjul (Pfluger) går det ikke nær så godt, desuden tåler ikke saltvand ordentligt. Ville vælge Caldia istedet, men har ikke selv prøvet det. 
Til top
lars petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thermannsen

Tilmeldt:: 11 Maj 2011
Geografisk: 2860
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thermannsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 11:44
Det siges at en bredere spole giver mindre line buer og bedre udlæg af linen, specielt til bombarda. Men fisker ikke selv med bombarda, så jeg er ikke den rigtigt at spørge på det område... Og jeg kender ikke Daiwaén godt nok.. 

Jeg havde valgt at gå på jagt efter et Twinpower 4000 på tilbud i stedet for... Det er i min verden et hjul der holder.. 

Held og lykke med dit valg, din jagt og knæk og bræk..


 
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 12:16
Har altid været Shimano mand. Har stadig mine to gamle molehjul - 2 stk. råhærgede Shimano Stradic. De ligner noget der er løgn og er blevet behandlet derefter. MEN.....de holder sgu stadigvæk.....
MEN igen....jeg fik så muligheden for en Caldia og spec. bremsen overraskede mig i den grad positivt - var imo helt på højde med Stella.
Så du går bestemt ikke galt i byen med Caldia. Pas til gengæld på mht Shimano.
I sin tid kom Biomaster frem som det absolutte tophjul, men lissom med Twinpower fåes det nu i nærmest utallige variationer - og ingen af versionerne kan måle sig med f.eks. Shimano Twinpower FC, FB - heller ikke selv om de godt nok stadig hedder twinpower.
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 17:36
Her fornylig købt en Caldia 2500 det kører perfekt har en rigtig god bremse. Det har været med på 7-8 ture og det kan sagtens måle sig med Stella 25oo FE som var mit foretrukne før jeg fik Caldia. Stella er måske en smule lettere.   
Hilsen Jørgen
Til top
Jan Hollænder Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Tyvfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 65
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tyvfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 17:43
Har for nyligt købt et DAIWA Calida 2500, godt nok et år gammelt, det kører helt fantastiskt og har et rigtigt godt lineoplæg med fletline. Kan kun anbefales. ,
Til top
Thomas Ipsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tipsen Avatar

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tipsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2014 kl. 23:06
Hej og tak for jeres svar
Jeg tror det bliver caldia 3000. 
Bare lige en sidste ting: Er hjul størrelsene ens fra mærke til mærke?
Til top
Torkil Adsersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Torkil Adsersen

Tilmeldt:: 08 Maj 2002
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torkil Adsersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2014 kl. 08:41
Hej Thomas

Størrelserne mellem de forskellige mærker er ikke helt ens. En model 3000 i Daiwa svarer nogenlunde til en størrelse 4000 i Shimano. Jeg har selv i mange år kørt med Daiwahjul i størrelse 3000 til mit kystfiskeri, og det passer fint. Min anbefaling er altså at hvis du køber et Daiwa Caldia, så køb det i størrelse 3000.

mvh

Torkil
Til top
Henrik Thrane Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hat Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2013
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2014 kl. 12:35
Hej

Har selv biomaster 4000 hjulet, og du får her et supergodt hjul, ingen tvivl om det. Det går ikke som et stella, men det går let og bremsen er helt i top på FB hjulet.
Til top
Thomas Ipsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tipsen Avatar

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tipsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2014 kl. 13:14
så kom der en pro shimano mand på banen :)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down