Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Elektrisk Skarv

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Elektrisk Skarv
    Sendt: 10 Feb 2014 kl. 00:18

Elektrisk Skarv

Jeg har Sejbækken løbenden ca.75 m nedenfor mine stuevinduer. Der ligger en rigtig god havørred gyde banke lige udfor.  Selvfølgelig har der været meget gyde aktivitet i løbet af vinteren, det kan følges oppe fra stuen. Men så kom Carlo min nabos skarv.Angry Hvad gør man så. Jeg har ikke jagttegn og intet gevær, men jeg er elektriker. Strømmen til det gamle klækkehus, der ligger op til bækken kan styres oppe fra stuen.Wink

Så lagde jeg en elektrode ud i bækken, der hvor skarven Carlo plejede at holde til.

Den plejer altid at komme om morgenen, når jeg sidder og drikker kaffe ved vinduet.Smile

Det gør den ikke mere. Da jeg slog strømmen til, bare et kort svirp, var det som om, der blev startet en 150 HK Yamaha påhængsmotor nede i bækken. Nu ved skarven nok ikke, at der er noget, der hedder skridtspænding(elektrikerudtryk). Jo større afstand der er imellem fødderne, jo større spænding bliver der.Wink

Det ved skarven alt om nu. Med den fart den havde på ud vestpå, da den endelig kom i luften, må den først være stoppet i Thyborøn. Nu ved jeg ikke om skarver taler sammen og om rygtet blandt de sorte røvere, om hændelsen ved Sejbæk er nået hele banden rundt. Der har ikke været skarver siden. Clap

Det kan ikke anbefales u sagkyndige at bruge metoden.Ouch

mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 10 Feb 2014 kl. 00:26
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 08:10
Det er ikke smart, ej heller at skrive at du har udført det. Der tabte du min respekt for hvad du har stået for.

Hvad med de æg du ville beskytte, hvad er der sket med dem? De må jo også ha været udsat for strøm.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 08:27
Hej Hans Jørn
Jeg bruger naturligvis højfrekvens, det skulle ikke påvirke kold blodet organismer.
Jeg skriver jo også, at det kun er et kort svirp jeg giver. Spændingen kommer jo også kun i øverste vandlag. Jeg er meget øm over for havørredens æg. Så hvis du tror, jeg skader æggene, er der vel ikke noget at sige til du er utilfreds.Wink
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 09:19
Hvorfor i alverden skulle strømmen holde sig i de øverste vandlag? Og hvorfor skulle det kun være myntet på varmblodede organismer? Det giver jo ingen mening??
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 09:57
Citat: stefanskovbo

Hvorfor i alverden skulle strømmen holde sig i de øverste vandlag? Og hvorfor skulle det kun være myntet på varmblodede organismer? Det giver jo ingen mening??


Det som giver mening er, at påvirkningen er nogenlunde proportional med organismens størrelse (eller skrævet i dine bukser). Derfor påvirkes skarven meget mere end æggene, og derfor det gode gamle elektrikerråd at hoppe på et ben hvis en højspændingsledning rammer jorden.

Mvh. Peter
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 10:34
Hvis du er af den overbevisning, at et embryo i et æg, kan klare lige så høj spænding, som en skarv - så skal du da vidst tilbage og tage fysik i folkeskolen igen. Jeg ved heller ikke hvad jeg tænkte og kommentere en tråd på 123nu. Jeg burde have vidst, der sad en type som dig og ventede på at forsvare skødesløse gerninger..
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 10:40
Tidligere havde jeg respekt for dine indlæg og dit ihærdige arbejde, men nu syntes jeg egentlig bare dine indlæg er...... GAAAAAAB......intet sigende Thumbs Down

Du saver den gren over du selv sidder på............


Venligst
Til top
Emil Fuglsang Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Emil Fuglsang

Tilmeldt:: 15 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Emil Fuglsang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 10:52
Nu skal I jo ikke tro på alt I læser på nettet og slet ikke på alle Lasses historier
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 10:57
Citat: stefanskovbo

Hvis du er af den overbevisning, at et embryo i et æg, kan klare lige så høj spænding, som en skarv - så skal du da vidst tilbage og tage fysik i folkeskolen igen. Jeg ved heller ikke hvad jeg tænkte og kommentere en tråd på 123nu. Jeg burde have vidst, der sad en type som dig og ventede på at forsvare skødesløse gerninger..


Jeg forsvarer ikke gerningen som sådan. Men på en eller anden må man vel kunne holde skarven væk fra ynglen, og alternativet er nok at slå den ihjel. Metoden svarer til et elektrisk hegn som holder køer indhegnet.

Angående folkeskole fysik, så må du heller selv læse op på lektien. Elektroden i åen danner et elektrisk felt, det plejer man at måle i volt pr. meter. Den spænding en organisme udsættes for er proportional med organismens størrelse. Hvis f.eks. et æg er 0,5cm og en skarv er 50cm, så udsættes skarven for 100 gange større spænding i forhold til ægget. Din betragtning gælder kun hvis man jager elektroden direkte ind i ægget.

Mvh. Peter
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 11:03
Hej Hans Jørn
Jeg har nok ikke forklaret det godt nok. Når jeg taler om et svirp. er det et par sekunder der er spænding på. Spændingen bliver fra overfladen og op til elektroden.Den kommer ikke ned til bunden.Wink
 Det er langt værre, hvis det skulle være et problem, når vi elfisker moderfisk, her bliver påvirkningen over langt længere tid. Der er så nogen, der vil sige vi ikke elfisker på gydebanker i mens der er æg. Men når vi kan fange udlegede fisk, må der også være lagt æg. Der er så dem der vil sige, at vi undgår at elfiske på gydebanker. Det er ikke alle vandløb, hvor sigtbarheden er sådan, at vi kan se gydebanken. Jeg ville aldrig gøre noget der kunne skade vores havørreder. Så ville jeg hellere lade skarven være.
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 11:10
Hej Emil
Du kender mig vist for godt.LOL
 Men der blev vist sat lidt hjerne arbejde i gang. Det sker der vel ikke noget ved.
Jeg har lige været i Rabis Bæk, klækningen er begyndt. det ser rigtigt flot ud.Big smile
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 11:18
Som du selv rigtigt nok påpeger, danner elektriciteten et elektrisk felt. Det har jo ikke kun vandret udbredning. Du ved ikke hvor dyb åen er på pågældende sted? Dvs, selvom Lasse hævder at elektroden blev placeret i overfladen, kan det stadig være potentielt skadende for organismer på bunden. 

Jeg giver dig ret i, at spæningsfølsomheden daler med organismens størrelse, men derfor er der jo stadig en ratio der skal tages højde for. Det er jo som sagt, ikke alle organismer der er lige resistente overfor spænding og jeg er ikke sikker på at et embryo ligger i toppen af den resistente liste Thumbs Down

Det er dog befriende at høre, at du ikke støtter op om hans selvtægt. 

Og lige meget hvor meget potentiel skade det kan gøre, er det sgu aldrig okay at smide en elektrode i åen for at yde selvtægt. Punktum
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 11:23
Så ud af dette indlæg skal vi udrede, at du bare skriver din beretning her, for at pisse folk af. 

Gør da folk en tjeneste; smid din internetrouter i skraldespanden og slet din bruger herinde. 
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 11:41

Da jeg som knægt boede hjemme plejede jeg at skaffe mine regnorme ude i haven, når mine forældre endnu ikke var kommet hjem.

Jeg tog simpelthen et metalspyd og stak det godt ned i græsset, trak en ledning ind til elskabet, hev sikringerne ud og stoppede rigeligt med staniol i.

Det virkede !

Regnormere væltede op af jorden, og da jeg trods alt havde så meget respekt for strøm at jeg tog de forholdsregler man nu overhovedet kunne, så kom jeg alligevel altid på fisketur, frem for at havne på forsiden af avisen næste dag.

Jeg er glad for at jeg som Lasse er vokset op i en tid hvor det var nogle helt andre faktorer som gjorde livet usikkert, for var jeg blevet undfanget i en petriskål som et produkt af forvirrede metroseksuelle forældre og vokset op i en kønsneutral børnehave...ja så havde jeg sikkert siddet her og tilsluttet mig hylekoret som guffer mishandlede slagtesvin i sig mens de råber om dyremishandling og selvtægt.

Helt ærligt...kom nu op til overfladen.


Mvh

Jim.


Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 11:43
Hej Stefan
Elektroden rører ikke vandoverfladen, den er 5-10 cm over.
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 11:50
Citat: scott

Jeg er glad for at jeg som Lasse er vokset op i en tid hvor det var nogle helt andre faktorer som gjorde livet usikkert, for var jeg blevet undfanget i en petriskål som et produkt af forvirrede metroseksuelle forældre og vokset op i en kønsneutral børnehave...ja så havde jeg sikkert siddet her og tilsluttet mig hylekoret som guffer mishandlede slagtesvin i sig mens de råber om dyremishandling og selvtægt.

Helt ærligt...kom nu op til overfladen.


Mvh

Jim.


 
Tja, godt du er glad for at være undfanget i en tid, hvor man sad foran kaminen i de lange vinternætter og fortalte mere eller mindre troværdige ammestuehistorier med det ene formål at pisse andre af og fremprovokere ballade.
Vi andre undrer os Confused
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 11:54
@Jim
Nu var mit indlæg ikke ment som et hylekor, men snare et vink til Lasse om at jeg ikke syntes at det er i orden. Det han gør der, og så skrive om det det er da det dummeste man kan gøre. troede at han for bevist om tingene sammenhæng.

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 11:55

Jan, hvem er “vi andre”, og hvad er det du ikke forstår ?


Mvh

Jim.


Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 12:15
Endnu super initiativ Lasse Thumbs Up
Og til alle hyklere som sidder bag deres skærme uden at aktivt gøre noget selv  skam jer ....
Hvis skarven havde lidt overlast så kunne den nok ikke flyve væk fra stedet vel ?
Hvad er bedst at skyde dem eller sætte lidt strøm til dem der hvor de er uønsket ?


Redigeret af Søder - 10 Feb 2014 kl. 12:15
/Søder
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 12:18
Hej 
Hvis jeg har får gående på den anden side af bækken, er der så en max. højde over vandet, jeg skal anbringe tråden i der hvor jeg fører den over bækken ? Jeg har ikke kunnet finde nogle regler derom.Wink
mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 10 Feb 2014 kl. 12:27
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Emil Fuglsang Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Emil Fuglsang

Tilmeldt:: 15 Feb 2013
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Emil Fuglsang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 12:24
Du kan læse i regulativet for vandløbet, hvad der stilles af eventuelle krav til afstande mv for faste hegn ned til vandløbet... :-)
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 12:32
Hej Emil
Så må jeg hellere stoppe med min ide. Eller tale med vores advokat.Wink
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 13:00
Citat: Søder

Endnu super initiativ Lasse Thumbs Up
Og til alle hyklere som sidder bag deres skærme uden at aktivt gøre noget selv  skam jer ....
Hvis skarven havde lidt overlast så kunne den nok ikke flyve væk fra stedet vel ?
Hvad er bedst at skyde dem eller sætte lidt strøm til dem der hvor de er uønsket ?

Skyde dem naturligvis, det andet er unødigt dyreplageri. 
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 13:09
Citat: lasse hagebro

Hej Stefan
Elektroden rører ikke vandoverfladen, den er 5-10 cm over.
mvh Lasse Hagebro



".. Så lagde jeg en elektrode ud i bækken, der hvor skarven Carlo plejede at holde til."

- Ja den er god med dig du.
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 13:16
Hold nu.... Hehe 2 sek. Stød til en skarv??

I burde skamme jer at fare sådan op!!!

Det tænker i lige over næste gang i har Leget
DYREMISHANDLING med en fisk og sætter den ud!

Thumps up Lasse ka du ikk finde alt dit EL
grej og tá på turne i ly af mørket haha :-)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 14:47
Jeg beklager hvis jeg har trådt nogen over tæerne ved at starte denne tråd men.

Det startede måske, som en lidt skør ide. Det havde nok været bedre, den ikke var kommet fra mig.?Wink

Forestil jer vi har en strækning på åen eller bækken på 10-20 m. Vi har lavet et stort arbejde med fjernelse af spærringer, udlagt store mængder gydegrus. Bredden er måske 2-8 m. Den er forholdsvis lavvandet.

Vi er himmel henrygterygte for den store mængde gydefisk, der er på netop dette stykke af åen. Det er skarven også.Confused

Der vil være en periode på 2-3 måneder, hvor vi gerne vil beskytte denne strækning imod skarvens hærgen.

Vi tager et almindelig el-hegn, batteri drevet. For hver 10 m af strækningen spænder vi en tråd tværs over vandløbet. El-hegnstråd af den type i nylon med indflettet leder. Den vejer ikke meget.  Vi anbringer dem 5 cm over vandoverfladen. Ved brinkerne på hver side, sidder en flyder der holder højden på tråden, samt en fjederanordning til, at holde den strammet op. Jeg er medlem af Ornitologisk forening og får måske ballade for ideen, det kommer jeg nok over. Jeg vil have ondt af især lille lappedykker, som jeg holder meget af, den holder jo også af ørred æg. Der er vel også nogle dykænder, der kan være et mindre problem. Isfuglen og vandstæren tror jeg ikke vil blive generet. Men vi skader jo ikke fuglene, holder dem blot på afstand. Du sætter jo også elhegn op imod ulve  ved fårehold og odder ved dambrug. Måske noget af den skøre ide, alligevel kan hjælpe os. Er der andre ideer er de selvfølgelig velkomne, men der har indtil nu ikke været mange andre end at skyde.Wink

mvh Lasse Hagebro





Redigeret af lasse hagebro - 10 Feb 2014 kl. 15:26
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 14:52
Hej Stefan
Du er jo nødsaget til at have en minusplade i vandøbet. Ellers får du ingen spændingsforskel. Du kunne også banke et spyd i jorden, men det andet var lettere.Wink
mvh Lasse Hagebro



Redigeret af lasse hagebro - 10 Feb 2014 kl. 17:55
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 15:23

[/QUOTE]

Stefan
 

Skyde dem naturligvis, det andet er unødigt dyreplageri. 
[/QUOTE]

Men Stefan  hvem for du til at vogte udsætninger 24-7 med et jagt gevær ?


Redigeret af Søder - 10 Feb 2014 kl. 15:26
/Søder
Til top
S.V. Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.V.Jørgensen

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.V.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 17:36
Hej Lars, jeg vil sende dig en varm tanke næste gang jeg ser en selvlysende skarv eller dufter en grilkylling. Og netop det faktum at kræet fløj væk, beviser den dyre etiske dimention, havde det været så mange andre steder, var den retfærdigt blevet blyindprægneret.
Om du bør skrive om det er en anden snak. Se nu bare giraf historien, biologer og biologistuderende, forskere fra nær og fjern er uhørt enige om at det var den korrekte handling. Af hensyn til alle rationelle overvejelser skulle den aflives - men man får næsten indtrykket af at alene det, at der så velbegrundet, får tåbernes kor til igen at skrige i falset og affekt - no hope. Der er simpelthen gået overbudspolitik iblandt signal humanisterne.
 Hans-Jørn og hans første indlæg: "Der tabte du min respekt" - Av for pokker, den må have gjort ondt. Lars du mistede hans respekt!!! Jeg håber for dig at du stadigt kan sove efter et sådant tab, fra en person der strøer om sig, med tænkt respekt skabene b.s. signaler, både fluefisker og fedtfinne et eller andet - det må være lidt af en karl. Nå ligemeget, det må være en blanding af misforstået bravada (ref. respekten) og et stærkt behov for kompensation, igennem anvendelsen pseudo-signaler (alt flueriet).
Til Søder Thumbs Up - Helt enig, dette "groft vandaliserede" dyr, skulle have haft en række krisepsykologer og dyrlæger til hjælp - kunne jo flyve væk, so what the ----.
 
K&B derude
Til top
Carsten Seeberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carstenseebergnielse

Tilmeldt:: 23 Apr 2013
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carstenseebergnielse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 17:39
Sådan Steen V. Clap
Det kunne jeg ikke have sagt bedre selv! 
Til top
Carsten Fosvang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fosvang Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Nordsjælland og Karup å, Vänneån, Ätran og Lagan
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fosvang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 17:49
Jeg syntes nu det var rigtigt sjovt gjort, og jeg er helt sikker på at Lasse ved hvad han gør.
Til top
Carsten Fosvang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fosvang Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Nordsjælland og Karup å, Vänneån, Ätran og Lagan
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fosvang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 17:54
Helt Thyborøn......jeg har mavekramper
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 17:56
Lasse Lasse Cry Vi har før diskuteret Humor og Ironi det er der mange der ikke forstår Så lav en parentes og skriv deri at det er ironisk ment eller sort humor Jeg har forresten haft et problem med de illegalt fra rusland indfløjne lakse æg Jeg havde som du ved elektrifiseret mit klægge kar så vi kunne speede temperaturen op og klægge tiden ned (graddage ) men de eksplomderede da de nåede max temp har du et godt råd eller skal vi sætte temperaturen nedEmbarrassed
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 18:06
Hej John
Har du prøvet mikrobølgeovn, det skulle bremse svampedannelse.Wink
Jeg går ud fra at du fik dine æg dyrlæge kontrolleret, ellers må vi håbe på at ende i samme celle i SDR. Omme, der skulle bære god bespisning og godt fiskevand.LOL
mvh Lasse Hagebro

Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 18:27
Lasse sæt bare strøm til den møgfugl, der æder ørredyngel. Den må vente til de blir voksne og ta dem i fjorden til den tid. Men pas på Lasse. Det er ikke sikkert at du slipper med Sdr. Omme - de kører dig nok direkte på Retspsykiatrisk fulgt af et optog bestående af Grønjakker, Kattedamer og Tørfiskere.
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 18:38
Lasse hvis vi nu mødes i SDR Omme  så kunne vi måååååååske tage en tur til åen der burde være basis for nogle forsøg af en eller anden slags du vælger Og Lasse der var ikke plads til en dyrlæge i en F 16 Wink
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 18:49
Nu kan det godt være at dette spørgsmål er fremtvunget af uvidenhed.
Men hvis disse rugekasser, for at virke optimalt, er nød til at være dækket af et elektrisk hegn for at holde predative arter for døren, er det så ikke en skævvridning af resultat ift. den nuværende metode ?
Ps. Jeg har stor respekt for dit arbejde Lasse, og det er ikke ment som en nedsabling af dig blot et undrerende spørgsmål.
/Allan

/Allan
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 20:36
Hej Allan
.
Nu kan det godt være at dette spørgsmål er fremtvunget af uvidenhed
Nu må du ikke opfatte det som en fornærmelse, men det der står med den sjove skrift har du ret i.Wink
Skarven har ikke noget med rugekasserne at gøre, udover at æggene i en rugekasse ligger godt beskyttet
Grunden til at jeg begyndte at interessere mig for skarven, som jeg tidligere havde overset som et problem var, at jeg var til foredrag i FFD Aarhus holdt af Niels Aage Skovbo. Her sad jeg sammen med en biolog fra DTU, som var i besiddelse af sund fornuft. Vi drøftede mange ting, blandt andet skarv problemet, som han virkelig vidste noget om. Selvfølgelig også mange andre ting blev drøftet, så Niels Aage flere gange måtte bede om ro i salen.Embarrassed
Så skarven kan takke Niels Aage Skovbo for de forulempelser, den har været udsat for i min have.Wink
 Der var en fiskeriinspektør fra Esbjerg, jeg mødte til et møde i Vardeforeningen, der brugte sådan et godt ord. DIALOG FREMMER FORSTÅELSE. Det er sådan nogle sætninger jeg ikke glemmer. Vi har jo alle det samme mål, men hvis vi i stedet for at udveksle erfaringer og gå i dialog, skændes og bruger kræfterne på at hakke på hinanden, når vi ingen steder. (det her er næsten for fint sprog til mig, det kunne jeg have sagt meget kortere til folk her på egnen)LOL
Men som sagt, rugekasser og skarv er to vidt forskellige emner.
mvh Lasse Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 10 Feb 2014 kl. 20:45
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 20:43
Lasse. Bestemt ikke taget som en fornærmelse.
Jeg fik bare den opfattelse af "EL-fælden" var for at holde skarv væk fra rugekassen ?

/Allan

Ps. Jeg har aldrig rigtig forstået hvorfor diskussionen om det ene eller andet er det mest "korrekte" hvis begge viser gode resultater burde der være plads til begge parter ?


Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 20:55
Hej Allan
Du er ikke den eneste der er forvirret. Det giver jo nogle misforståelser ind imellem.
Vi tager det måske som en selvfølge, at andre forstår. Vi må så som politikerne siger forklare os bedre,( ikke fordi jeg vil rose politikere, de bruger ordene som undskyldning når de fejler) Det er jo lidt lettere for os der ikke går med ret meget andet i hovedet.Wink
mvh Lasse Hagebro
ps. Der kommer en indformations film om rugekasser, når vi bliver færdige.




Redigeret af lasse hagebro - 10 Feb 2014 kl. 20:58
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 21:08
Hed Skarven Marius ?
Og
Virker systemet på fiskere fra østeuropa?
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 21:12
"Da jeg slog strømmen til, bare et kort svirp, var det som om, der blev startet en 150 HK Yamaha påhængsmotor nede i bækken.

Med den fart den havde på ud vestpå, da den endelig kom i luften, må den først være stoppet i Thyborøn."

Lasse din beskrivelse er "som at være der selv"
Der er en stor forfatter i dit indre.

For år tilbage oplevede jeg det samme med skødehunden (Fars lille Newfoundlænder på +140 pund). Idet dyret nærmede sig det elektriske hegn, som holdt en flok får indespærret, kaldte jeg den på plads. Den havde ind imellem problemer med hørelsen, så den ignorerede min kommando. Et halvt sekund inden den nåede hegnstråden, gentog jeg kommandoen. Tro mig - med et havde fløjten fået en anden lyd. Den nærmest krøllede sig helt sammen, udstødte et hyl og vipti sad dyret klinet op af fars ben. Aldrig har jeg set den flytte røven så hurtigt. Resten af turen og de næste dage, fejlede hørelsen intet.
Så jo et raskt rap over snuden, hjælper selv de mest gumpetunge dyr på ret køl.

Tro mig som El-Spade har også jeg, fået mine lynopladninger.

På kanten af det døde hav
Morten Andersen
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 22:23
Citat: S.V.Jørgensen



Hans-Jørn og hans første indlæg: "Der tabte du min respekt" - Av for pokker, den må have gjort ondt. Lars du mistede hans respekt!!! Jeg håber for dig at du stadigt kan sove efter et sådant tab, fra en person der strøer om sig, med tænkt respekt skabene b.s. signaler, både fluefisker og fedtfinne et eller andet - det må være lidt af en karl.


Du er sq.. da for dum!!! Du kender overhovet ikke en Sk... til mine holdninger og meninger.

SÅ klap du bare kaje!!!!

Redigeret af Fluefisker - 10 Feb 2014 kl. 22:26
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 22:40
Så gutter find popcornene frem!

Hvor herre bevares...
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2014 kl. 22:48
Uanset hvad man må mene om skarven så er der trods alt stadig tale om en fredet art man åbenbart sætter strøm til.
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2014 kl. 07:16
Citat: Steffan

Så gutter find popcornene frem!

Hvor herre bevares...


Du har fuldstændigt ret, sådan tænkte jeg også   
Til top
Torben Berg-Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torbzorb

Tilmeldt:: 18 Jun 2003
Geografisk: Thy
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torbzorb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2014 kl. 07:24
Godt gjort Lasse...glimrende ide
Til top
Allan Vittrup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
vittrup74 Avatar

Tilmeldt:: 07 Aug 2002
Geografisk: Kysten på Hinsholm, Nordfyn, Østfyn samt Kongeåen, Gels Å, Vejen Å og Liver Å mv.
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vittrup74 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2014 kl. 07:48
Pas nu på blodtrykket drenge... Ouch

Jeg er nu mest bekymret for de stakkels (lyst-)fiskere i Thyborøn, som nu må døje med det sorte fjerkræ!
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2014 kl. 08:57
Hej Christian
Navnet Carlo stammer fra en sang for mange år siden af Blue Boys, hvor en fjerkræavler havde problemer med at hans høns ikke ville lægge æg. " Men så kom Carlo min nabos hane osv).Wink
mvh Lasse Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2014 kl. 09:06

Hej John og  ” De Forargede”

Til dem der keder sig, kan de jo bare holde sig væk fra tråden, der er jo mange andre emner. Der har trods det kedelige emne været ca.1400 visninger på 1½ døgn, så en vis interesse må der jo være.Wink

Man kommer vel ikke i fængsel for en drøm. Det kunne jo være, der er en, der har drømt så kraftigt, at vedkommende er stået ud af køjen ved midnat og i søvne har skrevet drømmen om skarven ned på Forum. Men der er da kommet fokus på skarven, Ohms Lov og en af mulighederne for en del af løsningen på skarv problemet.Wink

mvh Lasse Hagebro





Redigeret af lasse hagebro - 11 Feb 2014 kl. 09:16
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down