Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

UV jungle

 Besvar Besvar
Forfatter
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: UV jungle
    Sendt: 26 Okt 2013 kl. 13:13
Hej Alle !

Jeg vil prøv en anden type uv til mine fluer--ryg, hoveder mm .
Jeg bruger loon som godt kan virke lidt fedtet efter jeg har hærdet. Det hjælper lidt at de får lov at stå i et sydvendt vindue nogle dage,,,, men, men,   nu vil jeg prøve et andet produkt og her kunne jeg godt tænke mig at trække på jeres erfaring  Wink

Jeg har kig på disse produkter : Bug Bond--- Thick Clear Cure Goo --- Deer Creeks Diamond Hard.

Eller har i andre forslag er jeg åben for det   Tongue

Evt links hvor de kan købes billigst !
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2013 kl. 15:03
Jeg har været igennem junglen, men er nu tilbage ved Loon igen. Clear Cure Goo, Bugbond og div. andre har været igennem møllen.

Har har to typer produkter, hvor den nyeste type, UV Clear Fly Finish (både tyk og tynd) er ligesom CCG og Bugbond en type der hærder hårdt op. Den anden type fra Fly paint serien er lidt klistret.

Me fælles for alle produkter er at de kræver en UV lampe med høj effekt for at gennemhærde ordentligt, og laver man sine ting med tykke lag, vil man uanset producent åbne ringere resultater end ved flere tynde lag.

Og moderne vinduer sorterer over 90% af UV strålerne fra, så det tager lang tid i en vindueskarm, men ikke mange minutter i den fri luft.
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2013 kl. 15:50
OK du mener ikke at bug bond og ccg er bedre end Loon !

Mon der er nogen der har erfaring med Deer Creeks Diamond Hard ??

Den med uv i vinduet/ kontra i det fri havde jeg ikke lige tænkt, men har dog ladet dem stå der i flere dage.

Men Tak for dit input Arntc  Wink
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2013 kl. 20:40
Her hvad jeg skrev i tidligere tråd: "Erfaringer med UV lim: Jeg synes at Loon altid klistrer lidt uanset hvor meget lys det får. Og synes derfor at det er nødvendigt at afslutte med lak for at forsegle. Bruger nu Solarez. Køber det på nettet på deres egen hjemmeside og får det sendt til venners adresser  i usa, som så tar det med hjem ved lejlighed. Hvis man ikke overdriver håndtaskeimporten kan det holdes nogenlunde inden for det tilladte beløb. Det er meeeeeeeeeeeeget billigere end noget andet jeg har set. De har forskellige viskositeter - jeg er specielt vild med den tyndtflydende - godt til lakhoveder på laksefluer. Prøv at tjekke deres side ud. Det er UV-heaven!" 
Bruger selv sol udenfor til efterhærdning, men leder efter billig løsning med lampe til elnettet så der kan komme nogen lumen på i en fart! Er der nogen der har fundet de vises sten? VH K
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2013 kl. 23:29
Citat: Skarvbassen

Her hvad jeg skrev i tidligere tråd: "Erfaringer med UV lim: Jeg synes at Loon altid klistrer lidt uanset hvor meget lys det får. Og synes derfor at det er nødvendigt at afslutte med lak for at forsegle. Bruger nu Solarez. Køber det på nettet på deres egen hjemmeside og får det sendt til venners adresser  i usa, som så tar det med hjem ved lejlighed. Hvis man ikke overdriver håndtaskeimporten kan det holdes nogenlunde inden for det tilladte beløb. Det er meeeeeeeeeeeeget billigere end noget andet jeg har set. De har forskellige viskositeter - jeg er specielt vild med den tyndtflydende - godt til lakhoveder på laksefluer. Prøv at tjekke deres side ud. Det er UV-heaven!" 
Bruger selv sol udenfor til efterhærdning, men leder efter billig løsning med lampe til elnettet så der kan komme nogen lumen på i en fart! Er der nogen der har fundet de vises sten? VH K

Jeps. Bug bond laver nogle fede lamper til lysnettet. Prøv at google.
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2013 kl. 23:31
Citat: carsten o

OK du mener ikke at bug bond og ccg er bedre end Loon !

Mon der er nogen der har erfaring med Deer Creeks Diamond Hard ??

Den med uv i vinduet/ kontra i det fri havde jeg ikke lige tænkt, men har dog ladet dem stå der i flere dage.

Men Tak for dit input Arntc  Wink

Det kommer an på hvilken Loon lim du bruger. Men hvis det er de nyere typer, så nej.

Hvis overfladen er meget klistret kan der være tale om fordampning fra bøtten. Hvis den bare er en smule klistret, så er det for lidt UV lys eller for lav effekt på lampen så hærdningen ikke bliver god nok.
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2013 kl. 02:35
Arnt - jeg kan sgu ikke finde de lamper. Har forsøgt. Kan du hjælpe en stakkels IT-mongol? VH Klaus.
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2013 kl. 11:42
Hej Klaus

Kan se at Solarez laver flere produkter !

Hvad er det for en du bruger ?

Evt foto Big smile 


Nogen der har prøvet ??
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2013 kl. 11:48
Her er et link til solarez produkter samt lamper : http://solarez.com/productsnew/fly_tie_uv_resin.html
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2013 kl. 11:52
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2013 kl. 12:27
Carsten jeg bruger 2 forskellige Solarez: Den tynde blå og den tykke rød
Den grønne - flex - synes jeg ikke flex'er ret meget - har dog brugt den til nødrep af små huller i waders på tur (Norge fx) og der har den virket de par gange jeg har forsøgt.
Den blå som sagt fantastisk som lak til hoveder på laksefluer - eller hvis man har brug for et første lag der skal trænge ind i noget. Bruger den osse til de små rejeskjolde.
Den røde er nogenlunde samme tykkelse som Loon, men mere smidig at arbejde med. 
Har det både i tube og flaske 1/10 oz og flaske 4 oz. Overvejer udelukkende at bruge tuber frem over da de er meget bekvemmere at arbejde med - og pris i forhold til forbrug osv. Jeg synes tuberne rækker virkelig langt.
Jeg bruger nogle gange et stykke flækket klar silikoneslange (ca 2cm)- du ved den tyndvæggede man bruger til krogstyr (ikke den tykke der bruges til botle-tubes og lign.) som en "glideforskalling": Jeg lægger passende mængde (dvs ikke for meget men dog nok!) af den tykke resin på ryggen af rejen - åbner den flækkede slange med pege og tommel på begge hænder og lægger den på ryggen af rejen. Så trækker jeg slangen langsomt af fra krogsbøjningsenden mod krogøjet mens jeg lyser ved kanten af silikonen. Så bliver resultatet som støbt - hvad det jo osse er! Så kan jeg finde på at give et lag af den tynde og drysse farve pulver på.
Jeg har set Solarez' pære og konstateret at den er til 110 volt. Undersøger lige nogle andre løsninger inden jeg griber til den løsning med omformer osv. Indtil da bruger jeg den store Solarez batterilygte. 
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2013 kl. 12:51
Tak for det Arnt. Havde godt set det med den der med pedalen, men dog ikke lige fattet, at der var strømforsyning til. Det bliver en smådyr affære for en discountpsykopat som mig. Jeg er ret vild med at finde løsninger fra andre produktområder end fluebinding da det forekommer mig, at der bliver taget godt ved når det hedder noget med fiskeri. Leder lidt videre efter UV pære til under en hund. Har fundet nogle, men er usikker på om de opererer i det hertzområde limen kræver. 
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2013 kl. 12:53
Tak for info Klaus Wink

Det er korrekt at der lige skal en omformer til omkring en 100kr til !

Kan se at man kan få dem til 3$ i de små tuber, så det vil jeg prøve ! 
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2013 kl. 13:14
Jeg tror ikke du vil fortryde. Og ja - det ender jo nok med at jeg får nevøen i L.A. til at tage pære med hjem til jul - så er man da nogenlunde sikker på, at det hertzmæssigt er i orden - jeg så en omformer til den pris du snakker om i Batteribyen - den skulle kunne klare jobbet. 
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2013 kl. 09:24
Citat: Skarvbassen

Tak for det Arnt. Havde godt set det med den der med pedalen, men dog ikke lige fattet, at der var strømforsyning til. Det bliver en smådyr affære for en discountpsykopat som mig. Jeg er ret vild med at finde løsninger fra andre produktområder end fluebinding da det forekommer mig, at der bliver taget godt ved når det hedder noget med fiskeri. Leder lidt videre efter UV pære til under en hund. Har fundet nogle, men er usikker på om de opererer i det hertzområde limen kræver. 

Hvis du har mod på det er det jo relativt nemt selv at kyle en lampe på lysnettet.

Du skal bare bruge en billig transformer/adapter der giver 5 volt, en loddekolbe, loddetin og lidt fingersnilde.

Alternativet er en lyskasse. En lille papkasse foret med spejlfolie eller til nøds sølvpapir, med et hul i toppen og en lille firkant med skum i bunden til at sætte fluen på. Når du så har forhærdet fluen så uv-limen sidder som den skal, sætter du fluen i kassen, lukker og giver den 30 sekunder med lampen gennem hullet.
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2013 kl. 09:26
Citat: Skarvbassen

Tak for det Arnt. Havde godt set det med den der med pedalen, men dog ikke lige fattet, at der var strømforsyning til. Det bliver en smådyr affære for en discountpsykopat som mig. Jeg er ret vild med at finde løsninger fra andre produktområder end fluebinding da det forekommer mig, at der bliver taget godt ved når det hedder noget med fiskeri. Leder lidt videre efter UV pære til under en hund. Har fundet nogle, men er usikker på om de opererer i det hertzområde limen kræver. 

Og så skal du ikke spekulere for meget på spektret. Når de fleste billige kinalamper kan få lortet til at hærde er der tydeligvis tale om en resin der hærder i et bredt spektrum.
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2013 kl. 17:56
Tak igen Arnt. Har lavet forskellige eksperimenter a la det du nævner med spejleffekt for at få så meget ud af lyset som muligt. Har fx. prøvet at sætte fluen i bunden af et poleret sølvkrus - og i en termokande for at det ikke skal være løgn. Hvis din teori om det brede spektrum holder kan det være at en 75 w pære til 19 kr kan sparke så meget til limen så jeg undgår de lidt besværlige Storm P opstillinger jeg har været ude i ;-)? http://www.lightstorexl.com/produkter/745-uv-paerer/
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2013 kl. 18:30
Hej Klaus og Arnt !


Mon ikke den kan gøre det lige så godt som den fra Soleraz ?

Eller er der noget som jeg ikke lige er opmærksom på ?

Kan se at den fra soleraz er med smd leddioder og den anden er med små led dioder, men det burde da ikke gøre noget !
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2013 kl. 18:48
LED pæren har en effekt på 1W. Det er ca. det samme som en standard UV lommelygte. Så ville jeg hellere bruge pengene på en god E27 pære og fore en billige ikea arkitektlampeskærm med sølvfolie og derefter holde mig for øjnene imens limen hærder ;)
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2013 kl. 22:07
A og O ! Jeg prøver sgu det med E27 pæren - og så på med svejsebrillerne, gult armbind, hvid stok og førerhund!  Jeg skal nok melde tilbage, hvordan eksperimenterne falder ud. Der går nok en uge eller to, da butikken ligger en 100 km herfra og jeg er for nærig til at gi 60 kr i porto for en vare til 20. Så jeg smutter forbi når jeg har andet ærinde i Århus. Hvis I finder på noget sjovt UV i mellemtiden vil jeg gerne høre fra Jer! VH K
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down