Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af hjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Valg af hjul
    Sendt: 13 Maj 2013 kl. 12:29
Hej medfiskere

Jeg har i sidste uge indkøbt mig en Edge 3776 10", og hvilken fantastisk stang.

Hertil ønsker jeg naturligvis et ligeså fantastisk fiskehjul. Gik førhen med et stradic gt 2500 men syntes mit nye vidunder skulle have det bedste hvorfor jeg tog mit Shimano stella dh 2000 i brug.
Dette matcher stangen godt og køre som en drøm, men men men det er alt for lille, selv mit 2500 er i underkanten..

Jeg tænker herfor at investere i et stella fe eller sw.

Her spørger jeg så jer medfiskere, hvad vil i anbefale til kysten, størrelse 3000 eller helt op i 4000, når det ellers er en dejlig let stang ellers
Til top
Peter Fosgerau Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pfr

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: Hammel
Status: Offline
Beskeder: 221
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pfr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 12:50
Jeg villle vælge et 4000, alene af den grund det holder mere line. Og skulle lysten til en Å-tur (eks. Gudenåen) så er du godt dækket ind der også!
Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 12:56
Det vil jeg tage med i mente...

Takker


Flere inputs...?
Til top
Oliver Stepniewski Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Oliver18 Avatar

Tilmeldt:: 29 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Oliver18 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 13:36
et 3000 hjul er magen til 2500 hjul bare det har en dybere spole
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 14:15
Jeg har den selv samme stang i både 7-30 & 10-40, og jeg bruger et Shimano Vanquish 4000 sammen med de 2 stænger.

En kombination jeg godt kan anbefale.

Mvh. Nick
Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 15:29
Jeg takker ydmygt...

Jamen med de nytilkommende data vil jeg vælge mig et størrelse 4000..

Og da jeg har et stella allerede jeg er blevet nyforelsket i, tror jeg ikke jeg vil være modellen utro.

I hvert fald ikke med det samme..
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 15:50
Helt klart et størrelse 4000! Big smileSmileSmileSmileSmileSmile
Knæk og bræk
Til top
S.V. Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.V.Jørgensen

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.V.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 15:58
Hej - hermed et alternativt forslag.
Hvis man vil vælge et fastspolehjul, udelukkende ud fra funktionelle kvaliteter; holdbarhed, lang levetid, pålidelighed, adgang til reservedele etcetera. Så vil min stemme, som det bedste kysthjul til dato, gå til Cardinal 54.
Jeg købte et i 1980! Jeg har fisket MASSER af timer hvert eneste år, igennem disse 33 år, løseligt regnet vel 100 til 150 timer pr år og fightet - fanget (90% genudsat) en grov portion havørreder, en periode med et snit på over halvtreds Fynske overmåls fisk pr sæson, problemløst. Jeg har udskiftet bøjlefjedere et par gange og en enkelt gang en bøjle (en sten på Enebærodde), ellers bare skyllet og almindeligt vedligeholdt hjulet. Dette vil man ikke opleve med nutidens Kineserier.
 
Priser; et pænt hjul kan som regel købes for 400 - 600 kr på 123nu eller igennem grejsamlerklubbens arrangementer. Reservedele plejer helle ikke at være et stort porblem. 1) Fordi der stadigt er masser i omløb. 2) Der findes stadigt "hjuldoktorer" og andre der har stumper eller kan skifte samme.
Imod står dagens almindelige udbredte hjul, der oftest er lavet på den samme maskine, på den samme fabrik, i Kina (har det fra importør og en lang række andre). Man kan få syn for sagn ved at tjekke design og udformning af samme i "Fisketipset" af Fredrik Stärnkvist i Fiskefeber fra engang i 2012 (næsten sikkert), så behøver man vist ikke sige mere. Testen hed vist nok "16 nye fastspolehjul".
Man kan også begynde at blive teknisk og snakke om opbygning og holdbarhed af samme, det gider jeg ikke at fortabe mig i, kun lige fremhæve at der er forskel på et snekkedrev og Helicaldrev, men vigtigst er den indbyggede holdbarhed.
 
Interesser; Det er indlysende at producenter  og grejpushere har en sammenfaldende interesse i "genkøbet". Reff. til en PLC-kurve, product-life-circel kurve, meget kort fire faser: Introduktionen med meget høje priser og tvivlsom kvalitet. Kvalitets udviklings fase, kendetegnet ved at priserne falder noget men væsentligst at kvaliteten udvikles markandt. Genkøbsfasen, hvor levetiden justeres i retning af hvad genkøbs frekvensen kan bære - omsætning og overskudsgrad eneste fokus. (Sidste fase er afvikling) 
Og det er vel indlysende, at ingen producenter kan holde til, at et fastspolehjul holder i tyve til halvtreds år med regelmæssigt brug, det er bare dårlig forretning. På nøjagtig samme måde som "livsforlængende" reservedele, hvis du ikke kan få nogen så må du jo købe et nyt hjul. (man kan også skele til et almindeligt håndholdt daglig teknologi produkt, hvor de markedsstyrende påstår at der ikke kan skiftes batteri) 
 
Det springende punkt for mange, er dog stadigt det at finde reservedele til selv de dyreste af nutidens hjul, efter fem til ti år! De findes bare ikke. Er man heldig, så kan man finde en forretning, der har ofret et hjul til reservedels hjul, i garanti- eller reklamationsrets perioden ellers er det bare ærgeligt.
 
Hvis man vil leve med dette, så er det bare i orden. Har man en psykologisk risiko ved ikke at gå med det samme grej som alle de andre, så gør som de andre og betal.
Selvfølgeligt er dette en streg i regningen for dem der har valgt de dyre men inferiøre grejer - sorry, mit ærinde var og er at oplyse at der findes andre valg.
knæk og bræk derude
Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 16:48
Tak til jer begge...

Jah jeg ved der er mange alternativer, men je vandt mit første stella, og har herudover 4-7 andre Shimano hjul i 1-2000,-'s klassen og ikke et er i nærheden af mit stella..

Så vikke have noget der virkelig føles godt.

Dermed ikke sagt det andet ikke gør
Til top
Anders jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
badboyanders

Tilmeldt:: 13 Aug 2008
Geografisk: stevns
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér badboyanders Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 17:08
Helt klart et 4000...
Har selv lige købt et shimano sustain fg til min edge stang... 
Det spiller bare... 

K & B 
Anders Jensen 
Til top
Oliver Stepniewski Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Oliver18 Avatar

Tilmeldt:: 29 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Oliver18 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 17:10
Syntes lige du skulle tage et kig på den nye vanquish, et fantastisk hjul lavet af ci4+ så det er meget meget let, en kæmpe fordel når man skal kaste en masse på kysten. Det er bestemt i samme klasse som stella Wink
Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 18:02
Har faktisk haft begge de nævnte hjul i tankerne, og var faktisk ved at købe sustain for en uges tid siden..

Men ventede, og nu blev jeg lige genforenet med mit stella..


Men jeg bør måske lige kigge på de 2 hjul inden jeg forhaster mig
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 18:11
Med hensyn til Vanquish hjulene skal du blot have in mente, at håndtaget ikke kan nedfældes, så det skal helt afmonteres, hvis du vil opbevare det i hjultasken eller hjulkassen. Det var jeg ikke opmærksom på, da jeg købte mit Vanquish!
Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 18:40
Hvordan er vanquish i forhold til stella..? Tænker her holdbarhed, samt blødheden i indspinning, samt finish
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 19:07
hej sten v jørgensen. tak for dit indlæg. jeg er temmelig enig med dig i det meste - selvom det jo er tankevækkende at inlæggene her i denne tråd, efter en lille pause ufortrødent høvler videre med drøftelse af nye shimaoakøb.
og sådan er det - det er vel tidstypisk at et rigtigt menneske er en forbruger - køb og kasser.
egentlig er jeg ret imponeret over at shiman har så fabelagtigt godt fat i hjulkøberne. det virker som om man kun kan vælge mellem forskellige shimanomodeller i markedet. sådan ensretning får altid mig til at gå i en anden retning. så jeg kører daiwa, som jeg egentlig heller ikke er videre imponeret over.
det er faktisk forunderligt at der kan være så store prisforskelle mellem firskellige hjulserier -  når jeg kigger i mekanikken er der faktisk tit ret mange dele der er ens, enten helt ens eller ens i ide og funktion.
jeg mener dog at der er mange nyudviklede elementer i de moderne hjul der kunne gøre dem til langt bedre valg end de gode gamle. spoledesign, lineoplæg, lydløst bagstop, vægt og sikkert også andre ting.
men det er blot som om disse forbedringer kombineres med klart ringere valg af materialer: zink i stedet for messing og stål - og så videre.
det er mit indtryk at de rigtig dygtige fiskere (som jeg desværre ikke hører til) faktisk er hamrende ligeglade med grejet, bare det virker -  sådan nogenlunde.
det er mere os andre fuskere, der er nødt til at have grejglæden ind i fiskeriet.
og fuskere er der selvfølgelig flest af, så jeg tror ikke at grejfabrikkerne skal være bekymrede, der vil nok altid være købere til de seneste nye kinamodeller. men det ville være skønt om der blev lavet et par hjul i superligaen, hvor både materialevalg, teknik og design var i topklasse.
så, nu skal jeg til kysten, de bedste hilsner hcg 
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 19:14
Jeg har kun Stella FD at sammenligne med, og hér er Vanquish meget bedre på alle områder. Det kører helt perfekt og helt uden modstand, selv når der kommer træk på linen fra et blink eller en spinner. Efter sigende er det mindst lige så holdbar som Stella. Om det er rigtigt må tiden vise. Jeg er i hvertfald godt tilfreds, bortset fra håndtaget, der ikke kan nedfældes. Det er selvfølgelig for at holde vægten nede og 195 gram for et str. 3000 hjul er ikke ret meget! Jeg er dog lidt i tvivl, om ikke en vægt på 225 gram for et Vanquish 4000 hjul ikke bliver for let. Jeg tror, at det er en fordel, hvis hjulet vejer mere, hvis det skal bruges på en 10 fods stang. Jeg tror, det giver en bedre balance med et Stella 4000 FE, der vejer omkring 270 gram, ligesom jeg tror, at klingen arbejder bedre i kastet, men jeg ved det ikke! Jeg har ingen 10 fods stænger.

Redigeret af Bo Schødt Kluxen - 13 Maj 2013 kl. 19:17
Til top
Kim Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Krpe12111211

Tilmeldt:: 11 Apr 2010
Geografisk: Aulum
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Krpe12111211 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 19:26
Shimano Stella 4000FE er et superfedt hjul, og jeg har 3 stk så jeg ved det Smile. Og dog skal du være klar over at de Stella FE du køber her i europa er med en med en meget dårlig spole der ikke kan tage mere end 150 - 200 meter line alt efter tykkelse. Det er ikke godt nok på en hjul i den størrelse synes jeg personlig så har fået fat i 2 stk spoler FE der rummer meget mere line end det der sidder på hjulet og hedder SFE  ---- bare lige til info.
 
Hvis man drømmer om den helt store en dag ude på kysten Smile
Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 19:54
Nu nævner du selv Shimano stella sfe.
Jeg faldt selv i min søgen over Shimano Stella SFE. Men hvad er forskellen...? Udelukkende spole eller..?

For det var en Info jeg ikke kunne finde frem til
Til top
Kim Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Krpe12111211

Tilmeldt:: 11 Apr 2010
Geografisk: Aulum
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Krpe12111211 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 19:59
Ja af helt uransagelige grunde har Shimano valgt at Shimano Stella 4000 FE skal være med IKKE dyb spole og derfor kan hjulet ikke rumme særligt meget line på spolen  --- SFE spolen. Men på feks amerikanske modeller hedder spolen FE og er dyb og rummer meget mere line. Underligt men sandt ......... Spolen koster ca 1000 kr hor forhandleren.
Til top
Kim Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Krpe12111211

Tilmeldt:: 11 Apr 2010
Geografisk: Aulum
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Krpe12111211 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 20:01
Men hjulet kører altså superfedt, helt sikkert ....... !! Og efter min mening er 4000 hjulet det bedste.
Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 20:12
Spolen er en god Info at have med...

Men igen er dette læst ved at købe et Shimano stella sfe i fx Tyskland...!

Er er sfe og fe 2 forskellige hjul?
Til top
Kim Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Krpe12111211

Tilmeldt:: 11 Apr 2010
Geografisk: Aulum
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Krpe12111211 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 21:23
Nej desværre ikke, som jeg skriver er alle hjul i Europa med den spole - SFE. Det er i USA den anden spole er på  -- FE. Men samme hjul så vidt jeg ved men ikke samme spole desværre ....... !
Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 21:42
Okay 1000 tak...
Til top
S.V. Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.V.Jørgensen

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.V.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2013 kl. 00:08
Hej H.C.
Fin betragtning med den lille pause, en kort, måske tankestreg også op på cyklen igen.
Også enig i dine tanker omkring udvikling og berigelser af produktet, jeg tror at grunden til den vrangvillige implementering er den samme som den har været de seneste halvtreds år, manglende interesse for de små mængder til et Dansk marked eller slet og ret ingen fornemmelse.
M.h.t. "de rigtig dygtige fiskere", så vil jeg tillade mig, at være uenig med dig i din selvvurdering. Alene det du har skrevet, anskueliggør et stort potentiale, også for fiskeriet. "Den der går i andres spor kommer aldrig frem og ser stierne på hans vej". Så hvis du mangler input, så læs og sorter, din dømmekraft fejler ikke noget. Og igen "de rigtig dygtige" har reelt, uden undtagelse bare brugt langt mere tid ved vandene. Og ellers forstår de, helst "diskret at anskueligøre deres store viden og dybe indsigt" (hvilket sjældent lykkes, da det ikke er meningen) - Nå bare egen refleksioner - glem det eller gå ind i lokalpolitik.
Nå men jeg er enig så langt, så jeg skifter IKKE grej ud før jeg har stødt på oplevede fordele, ved dette eller hint, men så skifter jeg også.
K&b på kysten, tager et par timer i åen i morgen tidlig.
K&b til alle derude
 
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2013 kl. 04:36
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2013 kl. 12:36
Citat: S.V.Jørgensen

 Nå men jeg er enig så langt, så jeg skifter IKKE grej ud før jeg har stødt på oplevede fordele, ved dette eller hint, men så skifter jeg også.

Jeg skifter heller ikke grej før det er nødvendigt. Men m.h.t. Cardinalens fortræffeligheder kan jeg nu ikke være helt enig. Jeg har stadig en Cardinal 55 som jeg ikke bruger mere, fordi den har nogle åbenlyse irritationsmomenter. Jeg elsker gangen i Cardinalen men kan ikke leve med lyden fra knarren, med bagstoppet og med den katastrofale lineoplægning. Det er ting som Shimano har løst til UG. Mine Shimano'er er nu omkring 20 år gamle og kører stadig fint (Stradic'en skal dog ha' en dråbe olie i ny og næ, for at bøjlen fungerer optimalt). 
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Oliver Stepniewski Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Oliver18 Avatar

Tilmeldt:: 29 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Oliver18 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2013 kl. 12:37
Skal vist også siges at et shimano hjul i størelsen 5000 er samme hjulhus som 4000 bare at spolen igen er dybere ;) Mener sustain og vanquish laves i str. 5000
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2013 kl. 14:13
@ Oliver Stepniewski
Vanquish (Som jeg selv ejer) bliver kun lavet i størrelse 3000 & 4000, til det danske marked.
Men Substain bliver rigtigt nok lavet op til størrelse 5000


Mvh. Nick
Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2013 kl. 14:31
Takker igen for arrengement og information
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2013 kl. 14:42
Meget nemt

Køb et shimano rarenium ci4 4000 FA kører meget meget tæt på stella!

Fungere upåklageligt og spinner så lækkert, og så koster det MEGET mindre end et stella :)

Det ligner oven i købet stella ;)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
S.V. Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.V.Jørgensen

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.V.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2013 kl. 15:46
Hej Peter
Helt enig med dig i, irritationen over de ikke lydløse bagstop, de er ikke til at holde ud.
Som jeg lige husker det, så er der to typer C54, en med og en uden lydløst bagstop, kunne nemt være det samme med C55. Mit er forståeligt nok lydløst.
M.h.t. lineoplægs problemer, så kan det være en fejl ved hjulet, men ofte er det for tynd superline, da disse hjul er blevet lavet til / bygget til, diametre omkring de 0,25.
Prøvede det selv med et C52 også 0,10 superline, det var ikke optimalt. 0,15 så rullede det igen. Helt galt går det hvis man laver det samme nummer med ældre eller gammeldags designede long-cast spoler.
M.h.t. det let løbende hjul, så er det oplagt at det letteste løb vil komme fra gearet med den mindste berøringsflade og det vil aldrig blive et snekkedrev eller worm-gear, berøringen er slet og ret for stor.
Det er ligeså uomgængeligt at den mindre berøringsflade og de svagere materialer, sikrer en hurtigere nedslidning af kraftoverførslen og dette er ikke i forbrugernes interesse. Så det lette løb og den lave vægt har sikre konsekvenser for holdbarhed.
Men igen, vi går forhåbentligt alle, kun med de grejer vi prioriterer højest og selvfølgeligt er vore preferancer forskellige.
Mit indlæg var da heller ikke tænkt som en ensidig reklame for gamle grejer, bare in-put til folk om at de er flere valgmuligheder, afhængigt af prioriteter.
Hyg jer derude, kommer lige fra åen, fedt vejr og for få fisk.
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2013 kl. 20:30
Cardinal 54 den lydløse model er et super hjul som er uopslideligt og altså ingen irritations moment der. Med hensyn til lineoplæg så læs Per Karlsens artikel om hånd oplagt underline så fungere Cardinalerne super. Hvis man i øvrigt er til de gode gedigne fastspole med snekkedrew så kig en ekstra gang efter Abu suveræn hjulet, det har fået mange hårde ord med på vejen, men jeg har 3 stk og de fungere super!
Er personligt gået over til multihjul og her er ambassadeur hjulene en åbenbaring ingen kringlet modstand ved inspinning og kroppens holdning er meget bedre når man står og spinner ind med et multihjul.
Selv på et stella fd 4000 mærkes presset på drevet når en gennemløber på 25g hives ind gennem strømmen i Østersøen i modsætning på et multihjul som sagtens kan bruges med fletline!
Vh
Henrik


Redigeret af HSJ - 14 Maj 2013 kl. 20:33
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down