Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Krog-hvem kender den?

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Krog-hvem kender den?
    Sendt: 04 Maj 2013 kl. 08:23


Jeg købte for en del år siden denne krog fra Mudstad.

Den kroger forrygende, og med modhageren klemt ind, ja så dur det.

Jeg er på jagt efter en størrelse 8 + 12, men jeg kan ikke Google mig til Mudstad krogens nr.

Vis der er nogen, der har en ide' om, hvor der kunne erhverves, sådanne kroge, hører jeg gerne om det, evt. også et henvisende link er velkommen.

På forhånd tak.

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 04 Maj 2013 kl. 19:41
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 09:19
Hej Per

Kunne det ikke tænkes at du kunne finde krogen ud fra Mustads alfakode?

Det kunne måske være en CO68NP-BR Egg, Caddis, Offset 2XH/2XS, men ellers kan du jo tage krogegenskaberne og plotte ind i alfakoden og så se om der er resultater ud fra den?

SHAPE + WIRE DIAMETER + HOOK LENGTH + HOOK EYE + NEEDLE POINT? + FINISH

SHAPE
R = ROUND BEND
C = CURVED
S = SPROAT/O’SHAUGHNESSY
L = LIMERICK

WIRE DIAMETER
2 X FINE: 50 - 20 = 30 (R30)
STANDARD: 50 (R50)
1 X HEAVY: 50 + 10 = 60 (R60)
2 X HEAVY: 50 + 20 = 70 (R70)
3 X HEAVY: 50 + 30 = 80 (R80)
4 X HEAVY: 50 + 40 = 90 (R90)

FINISH
UNLESS SPECIFIED,
HOOKS ARE BRONZED
BL = BLACK
BN = BLACK NICKEL
DT = DURATIN
SS = STAINLESS STEEL
ZS = Z-STEEL

HOOK LENGTH
3 X SHORT: 50 - 3 = 47 (C47S D)
2 X SHORT: 70 - 2 = 68 (C68Z)
1 X SHORT: 50 - 1 = 49 (C49S)
STANDARD: 50 (R50)
1 X LONG: 70 + 1 = 71 (C71S SS)
2 X LONG: 80 + 2 = 82 (S82)
3 X LONG: 50 + 3 = 53 (C53S)
4 X LONG: 70 + 4 = 74 (S74S SS)
5 X LONG: 70 + 5 = 75 (R75)
7 X LONG: 80 + 7 = 87 (L87)
9 X LONG: 70 + 9 = 79 (R79)

HOOK EYE
UNLESS SPECIFIED,
HOOKS ARE DOWN EYE
S = STRAIGHT
U = UP EYE

OTHERS
O = OFFSET
X = BARBLESS¨



Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 19:38


Jeg købte for en del år siden denne krog fra Mudstad.



Det er en kort vredet krog, som jeg tror er brugt til ægfluer, men jeg bruger den til tørfluer.

Den er 11 mm. lang - 7mm. høj, og vridet er ca. 2mm. + tynd wire og lille lige øje. Den er bruneret.

Den kroger forrygende, og med modhageren klemt ind, ja så dur det.

Jeg er på jagt efter en størrelse 8 + 12, men jeg kan ikke Google mig til Mudstad krogens nr.

Vis der er nogen, der har en ide' om, hvor der kunne erhverves, sådanne kroge, hører jeg gerne om det, evt. også et henvisende link er velkommen.

På forhånd tak.

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 04 Maj 2013 kl. 19:41
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 20:35
Citat: PK



Jeg købte for en del år siden denne krog fra Mudstad.

Den kroger forrygende, og med modhageren klemt ind, ja så dur det.

Jeg er på jagt efter en størrelse 8 + 12, men jeg kan ikke Google mig til Mudstad krogens nr.

Vis der er nogen, der har en ide' om, hvor der kunne erhverves, sådanne kroge, hører jeg gerne om det, evt. også et henvisende link er velkommen.

På forhånd tak.

Mvh
P.K.

Hej Per,

Owner har lavet en medekrog som er ganske brugbar.
Prøv at kigge på Owner SSW og Flyliner kroge om du ikke kan finde nogle brugbare der. http://www.ownerhooks.com/allpurposebaithooks.htm

Ellers har Partridge deres Nordic Tube Single.
http://www.partridge-of-redditch.co.uk/products/nordic-tube-single-formerly-f1-/15/


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 20:53
Måske den er udgået.

Denne krogligner meget, måske du kan bruge den.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 20:53
Hej Finn.

Jeg er helt på det rene med, at der er andre mærker, der kunne bruges.

Det jeg gerne ville, var at suplere, det Mudstad nummer, da jeg kun har str. 10, og jeg har rigtig mange, i den str.

Så det er egentlig ikke for, at finde erstatninger, men mere for, at have lige netop den krog, i flere størrelser til et bestemt setup, af tørfluer.

Jeg har rigelig af kroge til resten af min tid, så det er ikke erstatninger jeg søger.

Mvh
P.K.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2013 kl. 21:01
Hej Steen.

Du har ganske ret i at Chihu krogene er meget lig, det Mudstad nummer, men dem bruger jeg så til mine kyst rørfluer.

Jeg har overvejet, at bruge de mindste Chihu til tørfluer, men har valgt at bruge dem til nymfer og rørfluer, da øjerne ikke altid er lukket, og med forfang i 0,12mm. og mindre, er faren for, at forfanget smutter ud absolut til stede.

Vi ser desværre, at mange billige kroge ikke er lukket ordentlig i øjerne, og det er lidt ærgerligt, nu hvor priserne passer, men sådan er det jo med kvalitet, især indenfor det store område, som moderne kroge er.

Jeg bruger i øvrigt Jesper Forhmanns side om kroge, rigtig meget, der er virkelig oplysning om kroge at hente der.

Mvh
P.K.



Til top
Ivan møller Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
imn

Tilmeldt:: 18 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér imn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 00:22
Hej Per.
 
Prøv at kikke her, selvom en søgning ikke gav nøjagtigt "din" krog; men prøv at høre dem, de er til at snakke med og der er ihvertfald et rigt udvalg af gamle kroge, så prøv at kikke der, du vil ikke fortryde Smile

 MVH.
 
Ivan.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 08:18
Hej Ivan.

Ja, det er ganske rigtig, at Kenhook gerne vil hjælpe i mange situationer.

Jeg har brugt dem i mange år, men lige netop det her Mudstad nummer, har de ikke kunnet hjælpe med, desværre

Mvh
P.K.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 08:33
I forbindelse med efterlysningen af Mudstad 19497 krogen, er der blevet spurgt til, hvordan fluen ser, som jeg binder på den type krog.

Det er så ingen hemmelighed, så her er et billed + mønster:

Navn: PK MOSER DUN DAROLIVE 1.

Tag: En lille kugle af olive Merino uld.
Hale: 4 stk. hår fra en malerpensel - splittet.
Krop: Olive Morine garn - dubbing!
Vinge: Printet Moser Vinge - tapet bagside - brunoliven.
Front hackel: Badger hane i str. 16 - 4 omgange.

Bindetråd: Oliven 8/8 Orvis.



Typen af fluen her kan varieres i det uendelige. Vi har op gennem årene, fanget mange fine fisk, med fluer i farver, der relatere til de insekter, der på dagen er i luften.

Skulle man ønske at få et mønster, der er lig et dødfødt insekt, fanget i overflade filmen, erstattes halerne med et lille stykke hvidt skum, ca. 1 cm. langt, så virker det også.

Mvh
P.K.



Redigeret af PK - 05 Maj 2013 kl. 08:39
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 17:59
Hej Permand
Prøv lige denne adresse, han har måske noget.
 
http://www.troutandsalmonhooks.com/

Bronze Crystal Cut Shank - sizes - 12, 14, 16, 18 ~ £20.00 per 1000

Det kan måske hjøælpe dig.
K&B
Per
 
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 21:33
Hej Per.

Fin side

Kan se at mange, at de gamle fine Partridge tørflue kroge eksistere her.

Jeg skal nok lige i gemmerne for tørfluekroge, jeg tror menuen står på opfyldning, bare alle tiders.

Mvh
P.K.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Maj 2013 kl. 22:28
Citat: PK

Hej Finn.

Jeg er helt på det rene med, at der er andre mærker, der kunne bruges.

Det jeg gerne ville, var at suplere, det Mudstad nummer, da jeg kun har str. 10, og jeg har rigtig mange, i den str.

Så det er egentlig ikke for, at finde erstatninger, men mere for, at have lige netop den krog, i flere størrelser til et bestemt setup, af tørfluer.

Jeg har rigelig af kroge til resten af min tid, så det er ikke erstatninger jeg søger.

Mvh
P.K.

Skriv til Mustad info@mustad.no. De forstår dansk udmærket( er du heldig får du et dansk svar tilbage)

Krogen er sikkert udgået men kig i deres amerikanske katalog nederst på siden, så finder du ligende kroge. Der er forskel på hvilken kroge de sælger rundt om i verden i dag.

Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down