Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

skydehoved for første gang

 Besvar Besvar
Forfatter
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: skydehoved for første gang
    Sendt: 23 Apr 2013 kl. 18:58
jeg har tænkt mig at prøve skydehoved, er jeg lidt i tvivl om hvor meget det skal veje, findes der en tabel hvor man kan se det.

hvis det hjælper er det en redington redfly #6/7 9"

jeg vil prøve at lave det selv, er processen bare at købe en DT line halvere den også klippe den til indtil den vejer det den skal. hvilken lineklasse skal jeg købe DT i, når den skal være til #7 
Til top
Dennis Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zinkoid

Tilmeldt:: 12 Nov 2010
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zinkoid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 19:20
Hej Johan,

Jeg ville købe en #9 DT line hvis det er til en #7 stang. Derefter monterer hele linen og blindkaster mens du giver lidt line indtil du synes, at du spænder din stang optimalt. Så ligger du line og stang på jorden og sætte et mærke på linen, lige efter topøjet. Gentag 3-4 gange for at se om du rammer samme sted på linen hver gang. Hvis du er tilfreds så klippes linen ved mærket.
Metoden virker for mig, andre har nok en mere videnskablig tilgang til det :-)

Dennis

Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 19:31
 hej. der er så meget forskel på liners  vægtfordeling at det med at veje dem ud på - + 1,7 eller 0,8  er  ligegyldigt.  gør som dennis skriver!!  find ud af hvad der passer dig.   ps. en kl 8 dt. kunne måske lave nummeret.  mvh.
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 19:32
Husk på at linen der er inden for topøjet også påvirker vægten, og da den også er tyk hvis du bruger en DT line, så skal du nok starte med at klippe linen ca. 1m længere end det du synes passer. Du kan jo altid klippe lidt mere af når du får skydelinen påWink
Vh.  IJ
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 21:17
okay vælger at gøre det med blindkast, og jeg tror jeg har styr på det ellers.

hvis jeg nu på et tidspunkt skulle lave et skydehoved til gedde fiskeri, skal man så gå et par klasser op, for at få et kortere hoved eller hvad?
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 21:26
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 21:35
Citat: sage

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=46290&PID=423759#423759

tak, men fik ikke svar på det med gedderne
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 21:43
Citat: johan21

okay vælger at gøre det med blindkast, og jeg tror jeg har styr på det ellers.

hvis jeg nu på et tidspunkt skulle lave et skydehoved til gedde fiskeri, skal man så gå et par klasser op, for at få et kortere hoved eller hvad?

Den der med geddefiskeri, skal jeg godt passe på med at råde om men jeg tager chancen. Så må oraklerne igen komme og sætte spørgsmålstegn ved alle vi andres kasteevner. Hvorfor gøre det svært, når det nu kan være pisse nemt, er mit motto.

Rigtig mange mennesker, kan lide de type liner som Vision Big daddy, bullet osv osv laver. Fælles for disse specialliner er, at de har en kort kasteklump på 8,5 til 9 m. 18-20 gram er perfekt til de store fluer. Så hvis du laver et ditto skydehoved, kan det ikke gå helt galt. Hvis din stang så, kan arbejde effektivt med kastevægten, virker det med garanti.


Redigeret af sage - 23 Apr 2013 kl. 22:03
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 21:44
Hej,
Ja til store fluer til gedder er det en god ide med et lidt kortere hoved.  også en god ide at tage lidt af fronttaperingen.
mvh
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 21:49
hov glemte at skrive at hvis det passer med en kl 9 line til "almindeligt" skydehoved, så vil en kl 10 nok passe til geddeline.
Men forvent ikke du kan kaste de allerstørste agerhøns af fluer, der vil det nok føles nemmere med en lidt kraftigere stang og ditto line.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 22:00
Glemte lige. Hvis du køber dem fra profish bliver en dt 10 på 8,75m ca. På 17-18 gr. På det nævnte eksempel klippede jeg fronttaperingen godt ned til ca 75 cm fra spids til den tykke del. 

Mit gedde setup er en Sage bass II 7,9 fod med kastevægt 19 gram. Dertil en vision big daddy 19 gram intermediate wf line 8,5 m klump. Til stangen medfølger en sage flydende wf line med kort klump på 19 gram. Den er stiv og træls når vandet er koldt. Der bruger jeg min big daddy. Et perfekt sæt, som kaster kæmpe fluer uden besvær.



Redigeret af sage - 23 Apr 2013 kl. 22:09
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 22:18
det er fra profish jeg vil købe, hvor mange gram skal jeg op i til en klasse 7 
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2013 kl. 22:44
Til et gedde skydehoved vil jeg snuppe en dt10. Det bliver ca. 8,75 m og 17 gram. Se længere oppe i tråden.

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Tom Svoldgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
T.Svoldgaard

Tilmeldt:: 24 Maj 2011
Geografisk: Hjørring
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T.Svoldgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2013 kl. 13:28
Husk at nogle DT liner har et meget langt frontstyke (den tynde del af linen),
og det kan give et dårligt turnover, hvis man ikke korter det lidt af. Det er
sådan set det første du skal gøre inden du begynder at tilpasse linelængden/vægten.
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2013 kl. 17:46
Citat: T.Svoldgaard

Husk at nogle DT liner har et meget langt frontstyke (den tynde del af linen),
og det kan give et dårligt turnover, hvis man ikke korter det lidt af. Det er
sådan set det første du skal gøre inden du begynder at tilpasse linelængden/vægten.

hvor lang skal front taperingen cirka være 
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2013 kl. 18:52
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2013 kl. 22:24

Citat: T.Svoldgaard

Husk at nogle DT liner har et meget langt frontstyke (den tynde del af linen),
og det kan give et dårligt turnover, hvis man ikke korter det lidt af. Det er
sådan set det første du skal gøre inden du begynder at tilpasse linelængden/vægten.

Egentlig også det jeg skriver længere oppeWink
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2013 kl. 22:27
Citat: johan21

hvad med denne her: http://www.pro-fish.dk/dk/shop/skydehoved-104m-18gr-f-gul-loop-2273.html

eller er den for voldsom

Jeg ville gå et par gram ned til en 6/7'er

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2013 kl. 17:19
Citat: sage

Citat: johan21

hvad med denne her: http://www.pro-fish.dk/dk/shop/skydehoved-104m-18gr-f-gul-loop-2273.html

eller er den for voldsom

Jeg ville gå et par gram ned til en 6/7'er


så 15-16 gram ville være optimalt eller hva?
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2013 kl. 19:33
Ja det er nok der omkring. 9,5 - 10m på 16gram er et godt bud.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2013 kl. 19:41
okay takker
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down