Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vårflue mønstre til P&T.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vårflue mønstre til P&T.
    Sendt: 22 Nov 2012 kl. 07:02
Jeg er igang med at lave tørfluer til stille vand, kyst og P&T, og jeg kunne godt tænke mig, at hører andres erfaringer med tørflue mønstre, til især P&T.
 
Kystens mønstre har jeg på plads, men hvad bruger man af mønstre til P&T? nogen der har erfaring, og vil dele deres viden?
 
Jeg havde forestillet mig 5 - 6 mønstre på skrift, gerne med henvisende foto, i typen Sedge / Vårflue, og måske også nymferne, der hører til.
 
Der er tale om fiskeri med ægte flue ikke bombardo!
 
På forhånd tak!
 
Mvh
P.K.
Til top
Flemming Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flemming Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flemming Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 08:24
Hej Per
Jeg har gode erfaringer med følgende mønstre, som i øvrigt flyder godt og længe til præsentation i stille vand:
Foam caddis, af Morten Øland
Best caddis, af Morten Øland
Elk hair/CDC caddis
samt Europa 12 evt med krop af skum
alle i størrelserne 10-14
de 2 første kan du se Morten binde i The Fish and the Fly (tørflue)
de andre kan findes på Youtube.
God fornøjelse!Smile
 
 
Tight lines!
Flemming Nielsen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 08:41
Hej Flemming.
 
Tak for respons.
 
Jeg kan så se ud af det her, at jeg nok ikke skal gå så langt væk fra mine å fluer.
 
Jeg har i mange år haft Vårfluer, som speciale i åen, især til Stalling, og mine mønstre ligger ligger næsten 100% op ad dine forslag, så det er jo kun at prøve åens fluer i P&T ogsåWink
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 22 Nov 2012 kl. 08:41
Til top
jesper søndergaard winther Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jesper online Avatar

Tilmeldt:: 09 Jun 2004
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jesper online Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 11:46
Da der kan være gode fisk ind imellem, har jeg monteret en unibobber på mine voksne vårfluer i STR 10, på den måde kan jeg holde den flydende forever.. det selvfølgelig ren snyd, og et skridt væk fra det traditionelle tørfluefiskeri.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 12:30

 

Ja, der jo mange måder, at lave Vårfluer på, og i det hele taget, er måderne at lave tørfluer på i dag, utrolig alsidige, med de mange materialer, som kan erhverves.

 

Jeg ved så ikke lige om de mest realistiske mønstre fanger flere fisk, jeg har i hvert fald ikke øget fangsterne på de typer, men jeg har så til gengæld, som proffessonel fluebinder, lavet en masse fiskefluer, dels i den høje kvalitet, der kræves, men også i et antal, hvor der kommer smør på brødet, og de typer fanger så de fisk, der er behov for.

 

Når jeg er på egen boldgade, både ved fluestikket, og ude ved fiskevandet, så kan jeg godt lide at eksperimentere med fluerne, og selvfølgelig også materialerne.

 

Jeg har prøvet mange ting, til især vingerne på Vårfluer, og en nem måde, at få brugt sine restfjer, især fasan og ænder, da bruger jeg den metode her, den kræver blot lidt bred klar tape, og så tålmodighed og fantasi, så har man nogle glimrende vinger, til sine Vårfluer:

 

 

http://johanput.nl/step-by-step-articles/sbs-realistic-wings-caddis/

 

 

Jeg har så i de sidste år brugt forskellige værktøjer til at stanse Vårfluernes vinger ud, og jeg er meget glad for den type her:

 

http://mistpool.com/product_info.php?products_id=1521

 

 

Nu behøves stanseværktøjet ikke, en saks gør det også, men som værktøjsmager, har jeg lavet mange af disse værktøjer, og det giver mulighed for 100% ens vinger.

 

Mvh

P.K.

 

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 17:15
Kan Unibobber købes i Danmark?
 
Mvh
P.K.
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 17:43
Hejsa
Jeg har gode erfaringer med denne type "tørflue" Om den lige ligner en vårflue..?
Den er måske ikke den pæneste flue/den med de mest klassiske metoder.
Men den virker !

http://www.korsholm.dk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/S/k/Skumfluer_1.jpg


Redigeret af snøvledk - 22 Nov 2012 kl. 17:46
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 19:02
Hej Thomas.
 
Ja, det er korrekt, at skumfluer er uhyggelig effektive, og hvad de ligner, ja nu kan fiskene af gode grunde ikke svare, men der er ingen tvilv om, at hug instinket vækkes, og grunden, den må vi gættes os til, som så meget andet omkring vores fiskeri.
 
Generelt, er skumfluer i fremgang, og det skyldes at de fanger, er nemme at binde, og er man kreativ, er det for tørfluefiskeren muligt, at lave alverdens imitationer, kun med skum og gummiben.
 
Da jeg i slutningen af 70erne, viste de første kursister, at Mos skum var brugbart til både tørfluer og nymfer, ja da var der i meget lang tid, en overbærende mine, man troede ganske enkelt ikke på skumprodukterne.
 
I dag er det en integreret del af den moderne fluebinding, og jeg synes, det er spændende, at alle typer rovfisk, kan fanges på skumprodukter.
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 22 Nov 2012 kl. 19:03
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 19:04
Mine erfaringer med tørflue i p&t er at en gul hveps i sensommeren kun holder til et par timers fiskeri så er den tygget i stykker. Serveringen må helst ikke være for pæn da de ikke er så opmærksomme som vilde fisk. Har rigtigt mange gange serveret med en rigtig god og blød landing hvorpå fisken lige glad har tøffet videre i andet forsøg så 'ploppet' den i vandet med et lille plask og fisken har steget med det samme. Dette er mine erfaringer
Til top
Daniel D Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Daniel D Holm

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Geografisk: Djursland med mere
Status: Offline
Beskeder: 149
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Daniel D Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 20:51
Hej Per.

Jeg bruger meget denne: 

Det er i min bog, klart den bedste vårflue imitation

Den virker!

MVH Daniel D Holm

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 21:42

I forbindelse med Vårfluer til P&T, har jeg fået en foresprøgsel på, om det ikke er er iritations moment, at der i søer med megen grøde, til stadighed er kroge, der sætter sig.

Jo det er da da et problem, men det har jeg løst ved at tage mine erfaringer med fra mit tørflue fiskeri efter havørred i åen, og laksefiskeriet i elven med tørfluer.
 
Havørredfiskeriet i åen, om efteråret, dyrkes tit i tilgroet åer, med især meget grøde i midten + i siderne, og er man ikke villig til at fiske frækt, så kan det tit være svært, at få havørred til at tage fluerne, især om dagen, men jeg gør det, at jeg bruger tørfluer, der er lavet på rørfluer.
 
DFRS, er rigtig godt system, til at lave store tørfluer på, og løsningen til tilgroede vande, kunne være sådan en rørflue, som her på billedet:
 

 
Den type DFRS, som Grøn Græshoppe, har en krogmontage, hvor krogen vender opad, og det gør, at man kan fiske i forholdvis tæt grøde.
 
Hvordan kroges fisken, jo oftest i overmunden, og det er jo ikke det ringeste sted, men det kræver, at man er lidt kold i røven, og kan vente med sit tilslag, til fisken har vendt, og man mærker dens vægt i linen, men så plejer krogen også at side godt.
 
Vis man fisker meget normal tørflue, så skal man lige venne sig til at holde igen med tilslaget, og har man kontakt, så må vi håbe, at forfanget holder, for normalt vil en kroget fisk fare rundt i grøden, men det er chance at tage, vis der er meget grøde, hvor fiskene gerne jager, og gemmer sig på varme dage.
 
Mine kroge er normalt enkelte karpekroge, uden modhagere, og i str. 10 - 6.
 
DFRS kan godt bruges til ret så mange af de større tørflue typer, såsom Tjenobyl- Græshopper - Vårfluer og ikke mindst Edderkopper.
 
Mvh
P.K.
 
 
Til top
jesper søndergaard winther Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jesper online Avatar

Tilmeldt:: 09 Jun 2004
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jesper online Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2012 kl. 23:42
Hej flemming, det er flot håndværk! Jeg er stoppet med at binde, men har også experimenteret en del. Man kan godt lave skumkroppe, men min den bedste kombi er nu med hemmingway's tubody (brun el. orange), og vinger fra samme, i kombination med en unibobber (altså til den store str 10 krog), og så afrundet med et cdc hackle.
 
unibobber'ne køber jeg enten på ebay eller hos taimen ;
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down