Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

nt kyststang til det lette spin

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dak93

Tilmeldt:: 13 Aug 2012
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dak93 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: nt kyststang til det lette spin
    Sendt: 27 Aug 2012 kl. 14:08
Hej
 
Jeg har kigget på flg. stænger til kysten. jeg ønsker at de små blink kan kastes langt ud og der må samtidige gerne være god kontakt til blinket. Den skal primært bruges til blink i str. 12-20g
 
- Fenwick Quadrant
- Fenwick Ironfeather II
- Fenwick Momentum
- Shimano lesath ultra
- Shimano Aspire bx spin
- Edge 3676 spin
 
Jeg har allerede idag en speedmaster 10" 10-30g som jeg også bruger til bombarda + alm. blink.
 
Hvis der er en som jeg mangler så nævn den gerne. Mit budget er ca. 3.500 for stangen
 
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 14:28
Citat: dak93

Hej
 

Jeg har kigget på flg. stænger til kysten. jeg ønsker at de små blink kan kastes langt ud og der må samtidige gerne være god kontakt til blinket. Den skal primært bruges til blink i str. 12-20g

 

- Fenwick Quadrant

- Fenwick Ironfeather II

- Fenwick Momentum

- Shimano lesath ultra

- Shimano Aspire bx spin

- Edge 3676 spin

 

Jeg har allerede idag en speedmaster 10" 10-30g som jeg også bruger til bombarda + alm. blink.

 

Hvis der er en som jeg mangler så nævn den gerne. Mit budget er ca. 3.500 for stangen

 


ST1143-MHX er 9´6" fod, 2-delt med en kastevægt på 10 til 20 gram. Action: Fast. Power: Medium.

Med den ville du kunne stå på Nordkysten og ramme Djurslands kyst.. sådan cirka da.

Desværre fås MHX stænger ikke fabriks fremstillet men jeg vil skyde på du kan få en bygget lige efter dine ønsker med hensyn til stangøjer, hjulholder m.v. til omkring kr. 2000,-
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 14:29
hej

har selv edge stangen og kan kun anbefale den super lækker og let stang meeeeen den er meget blød i forhold til fx. shimanoerne
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dak93

Tilmeldt:: 13 Aug 2012
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dak93 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 16:40
Jeg har aldrig fået bygget en stang før og er lidt usikker på hvordan man gør. hvor ville man evt. kunne få lavet en stang henne?  hvilken af ovenstående vil i ellers anbefale?
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 16:55
Citat: dak93

Jeg har aldrig fået bygget en stang før og er lidt usikker på hvordan man gør. hvor ville man evt. kunne få lavet en stang henne?  hvilken af ovenstående vil i ellers anbefale?


Det nemmeste er at Google en stangbygger og tage en snak med vedkommende og sammen finder I ud af hvad som præcis passer til behov.
Du fortæller hvad du kunne tænke dig, stangbyggeren klare resten.

Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 17:14
Citat: dak93

Hej
 
Jeg har kigget på flg. stænger til kysten. jeg ønsker at de små blink kan kastes langt ud og der må samtidige gerne være god kontakt til blinket. Den skal primært bruges til blink i str. 12-20g
 
- Fenwick Quadrant
- Fenwick Ironfeather II
- Fenwick Momentum
- Shimano lesath ultra
- Shimano Aspire bx spin
- Edge 3676 spin
 
Jeg har allerede idag en speedmaster 10" 10-30g som jeg også bruger til bombarda + alm. blink.
 
Hvis der er en som jeg mangler så nævn den gerne. Mit budget er ca. 3.500 for stangen
 
Jeg har Aspire i 9 fod 7-21 gram og Edge 3776 i 10 fod 7-30 gram og Aspiren er klart bedst ved kastevægte på 8-14 gram, mens Edgen er bedre ved kastevægte over 18 gram.
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dak93

Tilmeldt:: 13 Aug 2012
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dak93 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 18:24
Er der nogen som har erfaring med andre af de nævnte stænger. Evt prøvet flere af dem?
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 19:21
Citat: dak93

Hej
 
Jeg har kigget på flg. stænger til kysten. jeg ønsker at de små blink kan kastes langt ud og der må samtidige gerne være god kontakt til blinket. Den skal primært bruges til blink i str. 12-20g

 
Jeg har allerede idag en speedmaster 10" 10-30g som jeg også bruger til bombarda + alm. blink.
 
Hvis der er en som jeg mangler så nævn den gerne. Mit budget er ca. 3.500 for stangen
 
 
Hvis jeg skulle anbefale dig en stang, til ovennævnte fiskeri, ville det blive en Hardy Seatrout 2000, i en 9 fods udgave, med kastevægt 7-26 gram.

Det er godt nok en gammel sag, men det er måske det ypperste, der har været lavet til kystfiskeri, og hvis du er heldig, kan du måske finde et fint brugt eksemplar, til en lavere pris end dit budget foreskriver.

Mvh
Henning

PS. Min Hardy Seatrout er ikke til salg og bliver det aldrig.Heart
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 19:45
Berkley Series One 10' 3-delt 8-32 gr. Den har jeg brugt gennem ca. 10 år, og er stadig up to date, og fåes stadig. En stang der ikke er ændret væsentlig i så mange år er nok ikke helt ved siden af Wink 
Vh.  IJ


Redigeret af IvanJeppesen - 27 Aug 2012 kl. 19:48
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dak93

Tilmeldt:: 13 Aug 2012
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dak93 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 19:59
2 gode input. savner dog også at høre om der er nogen som har prøvet ovenstående stænger? evt flere af dem som kan hjælpe med sammenligning?
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 20:02
Hvilke 2 ?
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dak93

Tilmeldt:: 13 Aug 2012
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dak93 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 20:27
hardy og berkley. savner dog at vide om stængerne i starten af indlægget hvilken der er bedst. gerne hvis der er nogen som kan sammenligne dem for mig 
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 21:25
Ok, der er måske ikke så meget prestige i Berkley stangen (prisen), men det er en utrolig velkastende, let og holdbar stang. Der har mig bekendt ikke været problemer med knækkede stænger, eller lign. Jeg har fightet gedde på 7 kg. i å'en , og havørred fra kysten på 6.5 kg. på bombarda og flue, og så er stangen meget følsom, med fletline på hjulet, føler man alt hvad der sker ude for enden af linen.
Jeg har modificeret min stang, ved at korte 5 cm. af håndtaget, da jeg syntes den var lige lidt for lang. Det kan man sagtens selv gøre, da bundduppen kan tages af og genbruges.
PS. Jeg har gennem årene udskiftet næsten alt mit grej, men kunne aldrig finde på at udskifte min Berkley stangSmile
 
Vh.  IJ
 
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 21:58
hej michael
synes du skal tag ud i nogen butiker og prøve og stå med nogen af stængerne i hånden  for du finder bedst ud af hvilken stang der passer dig bedst
 
jeg vil ikke vælge nogen af de fenwickèr de er forholdsvis stive  personligt er jeg glad for edge 3676  som minder en del om grey g-tec  
 
greys g-tec / edge 3676  er os et godt bud den kaster langt og du mærker blinkes gang lige så tydeligt  om det er helt ude i et kast eller tæt på også er de behaglige at gå med flere dage i træk
 
 
 
 
 
k&b
christian t.
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 09:01
Hej Michael, der er ingen tvivl om at alle de nævnte stænger er dejlige og gode stænger, men nogle vil have moderen og andre vil hellere have datteren, nogle sværger til Audi andre til BMW. Stængerne du spørger til har forskellig aktion, nogle er lidt stive andre er lidt bløde, Stængerne har forskellige fittings og i sidste ende er det kun dig der kan fornemme hvilken stang der føles mest rigtig i dine hænder. Selv har jeg ikke råd til at fiske med stænger i den prisklasse, så jeg holder mig til lidt billigere mærker/modeller så jeg kan ikke hjælpe dig med de stænger du har spurgt til Embarrassed
 
Du må afsted til grejpusheren og føle dig frem, vi andre kan ikke føle hvad der er rigtigst for dig.
 
- Mvh Frank
Til top
Anders Bo Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
prezio86

Tilmeldt:: 25 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér prezio86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 09:15
Det er alle stænger i den gode ende af skalaen og derfor bør du prøve dem og finde den der passer bedst til dig.
 
Shimano Aspire BX 5-20 gram 10 fod er hamdrende lækker, kaster som en drøm og er rigtig underholdende at fighte selv mindre fisk på da den har en dyb aktion der arbejder helt ned i håndtaget.
Shimano Lesath 10-30 gram er noget stivere i det, men har en fremragende rygrad og kaster ubesværet og langt.
Fenwick IF bryder jeg mig ikke om - solgte min kort efter jeg købte den - alt for stiv i 8-32g udgaven og finder du en af de ældre modeller er de udstyret med forfærdelige alu øjer uden indlæg der gør fletlinen larmer og generelt er kvalitetet ikke noget nær de andre stænger du henviser til.
 
Min anbefaling vil falde på Aspire BX - den kan du sikkert finde til det halve af Lesath og er du til det lette grej og en klinge der flexer ned i håndtaget så vil du ikke blive skuffet.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 09:29
Citat: dak93

Er der nogen som har erfaring med andre af de nævnte stænger. Evt prøvet flere af dem?
 
Du kunne sikkert have stor fornøjelse af at læse følgende artikel:

Mvh
Henning
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dak93

Tilmeldt:: 13 Aug 2012
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dak93 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 10:41

Jeg har set tråden på fiskevand og snakket lidt med Morten via pm- han anbefaler lesath i 9". Han siger den vil jeg ikke fortryde og den kan fåes til budgettet.

Det er bare sjældent at jeg kan finde en grejpusher som har flere af stængerne. Mere så jeg ikke køre land og rige rundt for at finde en stang.
 
Hvor blød er aspire i forhold til speedmasteren?
 
Til top
Anders Bo Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
prezio86

Tilmeldt:: 25 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér prezio86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 10:59
Det kommer jo helt an på hvilken af klingerne du sammenligner. Din speedmaster har en medium klinge hvilket pr. defination er stivere end en medium-light klinge som fx. en Aspire 5-20 gram 10 fod stang er bygget på.
 
 
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dak93

Tilmeldt:: 13 Aug 2012
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dak93 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 11:49
Jeg synes at speedmasteren er meget blød i klingen og jeg skal nok lige vende mig til at fiske med sådan en.
 
Men kan aspire kaste længere end speedmasteren. jeg har behov for en som kan servere de lidt mindre blink langt ude
Til top
karsten nykjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karsten

Tilmeldt:: 12 Jul 2001
Geografisk: midtjyland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 13:00
Hej
 
Fenwick Ironfeather er en fremragende stangserie. Min makker har en af dem. Hvis ikke lige jeg bl.a. havde min RST M1 ville jeg springe på den. Og så er prisen jo rigtig ggod.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 13:19
Citat: dak93

Jeg synes at speedmasteren er meget blød i klingen og jeg skal nok lige vende mig til at fiske med sådan en.
 
Men kan aspire kaste længere end speedmasteren. jeg har behov for en som kan servere de lidt mindre blink langt ude
Aspire 9 fod enten bx (5-20 gram) eller cx (7-21 gram) er den stang du skal have til blink på 8-15 gram.
Jeg bruger selv min Aspire 9 fod i fjorden med bl.a. Hansen fight på 12-15 gram.
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Carsten Hansen

Tilmeldt:: 20 Apr 2003
Geografisk: Nord- og østsjælland
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 16:01
Hej Michael,
 
I min verden er der ingen tvivl, Lesath er klasser over de øvrige (muligvis kan Aspire følge lidt med)... Var skuffet over Ironfeather II, godt nok tiltænkt som reserve/låne-stang men den røg straks videre til den gamle, med de få ture han er på årligt kan han nok overleve med sådan en #¤%#%-stang, upersonlig aktion og vanvittig underlig hovedtung balance!
Husk li at få styr på hvilken klinge du er til i din Lesath, som tidligere nævnt af Anders Bo er der stor forskel alt efter hvilken klinge du vælger. Personligt fisker jeg Lesath 9" ML 7-21g så vidt jeg husker, rimelig blød klinge med masser af personlighed, dejlig let stang til fjorden/kysten og det vægtinterval du nævner 12-20g, fighten er tilsvarende super fed, har været hver eneste krone værd!
 
Go fornøjelse :)
Til top
Michael Starbæk Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Starbaek

Tilmeldt:: 14 Mar 2011
Geografisk: vissenbjerg
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Starbaek Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 17:23
Jeg har IF II, den er jeg som sådan også glad for, men den er stiv som et kosteskaft, og det er jeg meget ked af(købte den på nettet til 900 kr.) 
Men ellers må du jo i en fiskebutik som har de forskellige stænger og stå lidt med dem. :)
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dak93

Tilmeldt:: 13 Aug 2012
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dak93 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2012 kl. 07:31
tak for de sidste info. jeg har snakket med jan og bo som har både aspire og lesath hjemme så jeg kan se dem. Så må vi se om jeg ender med en af dem eller jagten fortsætter. tak for hjælpen
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2012 kl. 18:21
Hej Michael
Jeg vil HELT KLAR vælge en ældre 8", 8,5" eller 9" Hardy grafit spinnestang med kaste vægt fra  5gr. til 12 eller max. 14gr. Med et lille Cardinal C3 er du kørende....C3 kan klare saltvand, hvis du husker at skylde det efter turen til kysten. Alt i alt = UL grey når det er bedst. Du kan være heldig og finde et vidunder via ebay....eller her på 123nu.dk :-)
Du får en stang for livet......har selv haft 2, men solgt den ene...og købt en Hardy Smuggler 8,5" fra 1980'erne
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down