Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nymfe setup.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nymfe setup.
    Sendt: 20 Aug 2012 kl. 02:04
Hej.

Jeg er ret ny indenfor å fiskeri og dermed også nymfe fiskeri. Jeg har tænkt mig noget opstrøms nymfe med strike indikator. Hvordan plejer forfanget at se ud til sådan et setup? Altså længden og opsætning. Regner med at bruge 1-2 nymfer på forfanget.
Hilsen Kim.
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2012 kl. 06:53
Hej Kim,
 
Tag ned på biblioteket og lån (eller køb den) Niels Vestergaards DVD "Fish and the Fly 2 - Nymphs" -  fantastisk film om fiskeri med nymfer.
 
Alternativt - søg på Youtube.com - der er også mange gode hints at hente.
 
Mvh
 
Mads
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2012 kl. 08:57
Du kan bruge et kort standard forfang (ca. 7½ - 9 fod), 0,18 eller 0.20 og selv binde en  spids af 0,15 på. Til strikeindikator er det en fordel at bruge et almindeligt nylonforfang, da et af Flourcarbon vil synke ned og trække indikatoren med.
Placer indikatoren ved knuden, der binder spidsen til resten af forfanget. Spidsens længde tilpasses efter dybden - 1-1½ meter.
Jeg har meget dårlige erfaringer med mere end en nymfe på forfanget, flere fluer er den sikre vej til linekludderSmile.
Husk at sætte kastetempoet en anelse ned. Det kan også være en stor fordel at kaste med større linebue, især ved tunge nymfer.

mvh
Steen
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2012 kl. 10:26
Citat: Madskm

Hej Kim,
 
Tag ned på biblioteket og lån (eller køb den) Niels Vestergaards DVD "Fish and the Fly 2 - Nymphs" -  fantastisk film om fiskeri med nymfer.
 
Alternativt - søg på Youtube.com - der er også mange gode hints at hente.
 
Mvh
 
Mads


Du kan også finde info om nymferigs fra filmen på nedenstående link

http://www.wideopen.dk/info/Nymfe_rigs_i_The_Fish_The_Fly_2_169l1.aspx

mvh
Allan



Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2012 kl. 10:54
Citat: SE

Du kan bruge et kort standard forfang (ca. 7½ - 9 fod), 0,18 eller 0.20 og selv binde en  spids af 0,15 på. Til strikeindikator er det en fordel at bruge et almindeligt nylonforfang, da et af Flourcarbon vil synke ned og trække indikatoren med.
Placer indikatoren ved knuden, der binder spidsen til resten af forfanget. Spidsens længde tilpasses efter dybden - 1-1½ meter.
Jeg har meget dårlige erfaringer med mere end en nymfe på forfanget, flere fluer er den sikre vej til linekludderSmile.
Husk at sætte kastetempoet en anelse ned. Det kan også være en stor fordel at kaste med større linebue, især ved tunge nymfer.

mvh
Steen

Hej Steen.

Mange tak for dit uddybende svar. I andre skal også have tak Smile
Jeg regner med at jeg alligevel vil give 2 nymfer på samme tid en chance for at se hvordan det går.
Ja det er noget med at man vist skal åbne sit kast lidt, men det giver også god mening da jeg helst ikke skulle ramme stangen med tungstens nymfer Smile

Angående kasterytme, så er min i forvejen "rolig", så det bliver nok ikke noget problem.

Nu er flourocarbon mit foretrukne valg da alt jo taler for at man skal bruge det for at fange fiskSmile men hvis man tænker på tørflue fiskeri, så skal der jo nylon til. Og hvis man fanger fint på tørflue, så er flourocarbon vel ikke meget bedre i å? Jeg er primært saltvands fisker, så det er ret nyt for mig at forholde mig til å fiskeri.Smile
Hilsen Kim.
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2012 kl. 13:58
Til åen bruger jeg nylon forfang, enten færdigtaperet eller hjemmebundet, hvor jeg monterer tippet (forfangsspids) af fl. carbon materiale. Det virker fint til både nymfe- og tørfluefiskeri.

mvh
Allan
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2012 kl. 15:22
Fluorcarbon er ok til alt fiskeri med vådflue eller nymfe. Eksempelvis på kysten. Jeg bruger selv fluorcarbon til fiskeri med myggepupper i p&t. Men som Allan skriver, er alm. nylonforfang, med fluorcarbonspids at foretrække i åen til tørflue og også til bidindikator - ellers vil du have et stykke velsynkende forfang mellem indikatoren (der helst skal flyde) og fluelinen (der også helst skal flyde). Du kan forestille dig et U af Fluorcarbon mellem line og indikator. Er nymfen også belastet, skal der en STOR indikator til at holde sig flydende. Stor indikator er lig lille følsomhed og dermed missede hug.

Når du bliver rigtig skrap, bruger du "kun" flydende forfang som indikator!Smile


Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 01:59
Mange tak for alle svar.
Hvis man fisker med 2 fluer på forfanget, så er det ende fluen der skal være tungest?
Hilsen Kim.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 08:34
som indikator kunne i jo overveje og prøve en chernobyl ant...
 
De er stort set umulige at drukne, og så er der mulighed for en fisk stiger til den også...
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
jesper søndergaard winther Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jesper online Avatar

Tilmeldt:: 09 Jun 2004
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jesper online Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 12:48
Hej Kim
Hvis det er et lavvandet strømvand, kan du med fordel have den tungeste nymfe som nr 2 fra bunden, og så en let endeflue. Er det dybere, og ønsker du at fiske dybt, hvad ofte er effektivt, benytter du den tungeste som endeflue.
Det giver lidt knuder(slidtage) engang imellem, og derfor må man også udskifte spiden oftere, tilgengæld giver det flere fisk.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down