Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Switch

 Besvar Besvar
Forfatter
Per M Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per M Sørensen

Tilmeldt:: 01 Jun 2002
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per M Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Switch
    Sendt: 21 Jun 2012 kl. 21:52
Hej alle
 
Hvordan definere I en switch stang?
 
For mig er det en 1 1/2 hånds stang, ca 10- 12 fod med løs "fight" håndtag... F.eks 11,3" #7 kastevægt ca 19gr. kan bruges som lang enhånds uden "bunddub" eller kort/let tohånds med "bunddub"
 
Er jeg helt forkert i byen...?
 
Per
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2012 kl. 22:12
Ved ikke helt hvad jeg skal syntes om de switch stænger. Har prøvet både sceirra, zpey og Sage modeller. Jeg syntes at enhånds overhåndskast er alt for belastende for håndleddet og skulderen. Er kommet lidt frem til den konklusion at det (for mig) er overflødigt med sådan en switch. Vil hellere gå med en #7 10' til overhåndskast. Og når den kommer til kort, er det #7-8 12.6' som tager over.

Håber det var svar nok :)
Rasmis
Til top
Per M Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per M Sørensen

Tilmeldt:: 01 Jun 2002
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per M Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 11:50
Men hvad er forskellen på en 2 håndsstang og en switch? syntes der er mange der skriver at deres 2 håndsstang er god som switchstang...
 
så godt og godt - hvad er en switchstang???
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 12:42
Citat: Per M Sørensen

Hej alle
 
Hvordan definere I en switch stang?
 
For mig er det en 1 1/2 hånds stang, ca 10- 12 fod med løs "fight" håndtag... F.eks 11,3" #7 kastevægt ca 19gr. kan bruges som lang enhånds uden "bunddub" eller kort/let tohånds med "bunddub"
 
Er jeg helt forkert i byen...?
 
Per
 En Switch stang er en to-hånds som ex. den ovenfor fra Loomis, ikke at forveksle med en 1 1/2 hånds, tror det er mange år siden at ex. Hardy lavede stænger med løs fight but.
Men selvfølgelig har du arme som en bryder er det muligt at bruge den som et-hånds, jeg har ikke.
 
Ole T
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 13:30
jeg har en vision gt four dh lite..

den er af vision betegnet som tohånds men er inden for det område som andre fabrikanter vil betegne som switch..

jeg har valgt at kombinere den med en vision bottom express 400 grains line.. og den kan over nogle kast på en aften fint fiskes som enhånds.. og så fra tid til anden have begge hænder på stangen ved kast..

jeg gør tit det at skal jeg fiske en meget lille plads med korte kast så lige to hurtige kast med en hånd og på tværs i den lille å.. og så tilbage til begge hænder på håndtaget..

men 3-4 timers natteroderi 4 gange om ugen kan nok ikke anbefales, hvis man vil fiske den rent en hånds.. der vil en 10 fod være mere velegnet..

jeg har tidligere haft zpey zero jeg egentlig var glad for, men den var alt alt for tung.. den vejede over 200 gram mens jeg nu har en stang på ca 160 gram..


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 13:47
hej alle. en switchstang er som ole beskriver en tohåndsstang som ligger i området fra 9 fod til ca. 11fod afhængig af hvilket stangmærke det er ,som eksempel kan man godt kalde en zpey stang for switch stang fordi man kan skrue en forlænger på så man kan bruge begge hænder så det bliver en let tohåndsstang,men det er rigtigt som ole beskriver det med loomis stangen den er født som en switch stang,lige så vel som man kan få en guideline lpxe hvor man kan trække håndtaget ud af bunden og så har man en tohånds stang ,men der er mange andre stænger som kan gå under betegnelsen switch stænger. leif lunde. søg og du vil finde.
Til top
Jørgen Lorenzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FFFI

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Kysten
Status: Offline
Beskeder: 148
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFI Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 14:09
Hej Sørensen
 
Mon ikke det er en stang hvor du kan SWITCH mellem 1 og 2 hånd brug.
 
/ FFFI
 
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 14:55
hej jørgen. det er nok det mest enkle og præcise svar svar på hvad en switch stang egentlig er, du kan skifte mellem en og tohånds , hvor det engelske ord selvfølgelig betyder at skifte, mellem en og tohånds.leif.
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 15:26
Thumbs Up
Because:Maybe one day i will catch a mermaid!
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 15:28
Cool, så der findes ikke tohåndstænger mere Tongue De er alle det nye sorte, nemlig switch stænger Big smile
 
 
Wink
 
Mvh
Lasse
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 15:50
Citat: lunde

hej jørgen. det er nok det mest enkle og præcise svar svar på hvad en switch stang egentlig er, du kan skifte mellem en og tohånds , hvor det engelske ord selvfølgelig betyder at skifte, mellem en og tohånds.leif.


dog er udtrykket vel i nogle tilfælde lidt udvandet..

flere af de stænger som omtales som switch er vel mere ren tohånds stænger..

zpey stængerne bør være fede og kaste en og tohånds, men 200 gram eller mere for en stang på under 10 fod monteret med det forlængede håndtag er altså også meget.. har en 13 fod som vejer det samme som min zero 9,6 fod vejede..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 16:07
Hvis jeg skulle definere en switch stang, ville det være en stang der er kort nok til at man behageligt kan kaste den som enhånds en hel dag og samtidigt har power nok i bunddelen til at den kan tohåndskastes. Dertil kommer selvfølgeligt at bundduppen skal være af en størrelse så man kan få et behageligt greb på den. Loops opti switch er den stang der kommer nærmest på min definition af begrebet "switch" F.eks Loomis' og Sage's switch udgaver er nærnere korte tohåndsstænger. Fabelagtige stænger men ikke med en enkelt hånd på styret.

Redigeret af Jabber - 23 Jun 2012 kl. 16:08
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down