Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny kyst line...skift fra WF til SH?

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
grinder

Tilmeldt:: 05 Apr 2008
Geografisk: Horsens C
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér grinder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ny kyst line...skift fra WF til SH?
    Sendt: 06 Maj 2012 kl. 14:17
Hey alle,

Jeg står overfor at skulle have skiftet min Scierra HMT line på min Guideline ACT stang. Har kun fisket med WF liner i all den tid jeg har kystfluefisket (10+ år) i forskellige mærker.

Senest har jeg fisket med:

Scierra HMT WF linen har jeg ikke været imponeret over da den til trods for at blive skyller, dresset og pillet af hjulet efter næsten hver eneste tur nu efter et lille år er coatingen gået i smadder. Desuden har den lidt for høj "hukommelse" og kinker/twister let.

Guideline Coastal WF linen havde jeg generelt svært ved at kaste med, nok primært fordi den reelle AFTM klasse på stangen var 8/9 og ikke 7 som den blev købt som og den tilkøbte line også var.

Står og overvejer at hoppe på skyde-hoved vognen da jeg efterhånden er ved at være træt at WF liner.

Har overvejet følgende:

http://www.effektlageret.dk/product/scierra-scandinavian-saltwater-skydeline-5037/

Syntes dog at vægten er høj for en #8/9 stang?

Andre bud på et godt skydehoved til min guideline stang?

Hvad gør i med skydeline? Monofil eller coated?

VH.

Morten
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2012 kl. 18:07
Hej Morten.
Jeg bruger en WF line som virker ligesom et skydehovedsystem.
Det virker rigtigt godt, man er fri for samlingen hvis man fisker fluen længere ind end skydehovedets længde.
Følg linket.
 
Vh.  IJ
Til top
Søren Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kongstad7 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2011
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kongstad7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2012 kl. 20:12
Hej Morten,
Jeg kan godt forstå dine overvejelser i forhold til SH. overvej om du evt kunne få lov at prøve et inden du køber.
Det sværeste er at du finder den vægt der passer...

Når du har vægten kan du lave dine egen hoveder af DT liner, og i denne proces kan du også lave hovederne kortere så du undgår at få samleknuden ind i topøjet.

Jeg har købt et ZPEY SH som er kortere end normale SH og egentlig beregnet til lidt tungere fluer i åen, men den passer fint til mig og giver en fin kontrol når der er vind på kysten. Kombineret med en monofilline line så syntes jeg at mine kast får en god længde. 
I fjorden foretrækker jeg WF liner, syntes ikke jeg har samme behov for længde men mere kontrol og så vil jeg gerne kunne trække fluen helt ind til enden af forfanget.

Vh. Søren
I would rather be fishing :-)
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2012 kl. 07:10
Citat: grinder

Hey alle,

Jeg står overfor at skulle have skiftet min Scierra HMT line på min Guideline ACT stang. Har kun fisket med WF liner i all den tid jeg har kystfluefisket (10+ år) i forskellige mærker.

Senest har jeg fisket med:

Scierra HMT WF linen har jeg ikke været imponeret over da den til trods for at blive skyller, dresset og pillet af hjulet efter næsten hver eneste tur nu efter et lille år er coatingen gået i smadder. Desuden har den lidt for høj "hukommelse" og kinker/twister let.

Guideline Coastal WF linen havde jeg generelt svært ved at kaste med, nok primært fordi den reelle AFTM klasse på stangen var 8/9 og ikke 7 som den blev købt som og den tilkøbte line også var.

Står og overvejer at hoppe på skyde-hoved vognen da jeg efterhånden er ved at være træt at WF liner.

Har overvejet følgende:

http://www.effektlageret.dk/product/scierra-scandinavian-saltwater-skydeline-5037/

Syntes dog at vægten er høj for en #8/9 stang?

Andre bud på et godt skydehoved til min guideline stang?

Hvad gør i med skydeline? Monofil eller coated?

VH.

Morten
Hej Morten
Jeg har fundet en god løsning for mig. Et sage costal slow/int skydehoved på 10,5 m, som fungerer rigtig godt med forfang på 1,5 x stanglængde. kortere giver dårlige turnover (min mening). Derudover har jeg et Scierra tactical int. skydehoved på 9 m når forholdene kræver det. Begge er færdiglavede med pæne løkker. 

Du kan selvfølgelig selv lave dine skydehoveder, som der også bliver nævnt. Rio Outbound er også en løsning, hvis du vil bevare fornemmelsen af en WF. Skydelinen er et kapitel for sig. Nogen vil have coatede, andre ikke. Nogen vil have meget tynde, skydeliner andre tykkere. Du får længere kast, med en tynd monofil og det er billigere. Personligt har jeg svært ved lave indtag, med den og især hvis der er koldt. Fordelen er at der er frit valg med kombinationerne. En af fordelene med skydehoved, fremfor en WF. En anden er, at det samme hjul, med een skydeline bruges til flere stænger og situationer. Det er blot forskellige skydehoveder.  
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Morten Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
grinder

Tilmeldt:: 05 Apr 2008
Geografisk: Horsens C
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér grinder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2012 kl. 19:43
Tak for de gode svar :)

Jeg fisker primært i fjorden og derfor er WF jo som i nævner nok at foretrække, men syntes simpelthen ikke at jeg har fundet en line som matcher min stang helt perfekt, så det er lidt med et håb om at et rigtig matchet SH kan klare dette.

Har lige et par opfølgende spørgsmål.....

Er samlingen  af SH og runningline virkelig så træls at det gør at man ikke kan fiske in til stangen?

Hvordan tilpasses det enkelte SH helt specifikt til netop min stang? Går ikke ud fra at et "of-the-shelf" SH matcher netop min stang uden ændringer?

Jesper-> Under hvilke forhold bruger du hvilket hovede?

--
Morten
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2012 kl. 20:02
Du kan sagtens lave en samling på hoved og line der går igennem øjerne uden besvær. Du skal bare vælge en knude der fylder så lidt som muligt. Jeg bruger desuden en smule knotsense for at få et holdbart resultat der også er meget jævnt.
Venlig hilsen
Steffen Christiansen
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2012 kl. 20:14
Hej
 
Bruger Rios outbound short og den fungere jo dybest set som en WF bare meget federe!
 
Henrik
Til top
Morten Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
grinder

Tilmeldt:: 05 Apr 2008
Geografisk: Horsens C
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér grinder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2012 kl. 21:10
Citat: HSJ

Hej
 
Bruger Rios outbound short og den fungere jo dybest set som en WF bare meget federe!
 
Henrik


Ja den ser fed ud.....det skal overvejes! Den korte klump er rigtig lækker for en selvlært søndagskaster som mig.

pros/cons ved Rio linen vs. et custom SH system.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2012 kl. 22:07
Hvis du bruger monofil skydeline så vælg en der er oval eller "flad" og bind den på skydehovedet med en blinkknude. Det giver en samling der er nem at trække gennem øjerne.

Mange skydehoveder er i dag lavet "ready to go" så du kan tage dem ud af æsken og bruge. Det er faktisk ganske simpelt at bruge skydehoveder og kræver ikke den store finjustering.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 06:52
Citat: grinder

Hey alle,

Jeg står overfor at skulle have skiftet min Scierra HMT line på min Guideline ACT stang. Har kun fisket med WF liner i all den tid jeg har kystfluefisket (10+ år) i forskellige mærker.

Senest har jeg fisket med:

Scierra HMT WF linen har jeg ikke været imponeret over da den til trods for at blive skyller, dresset og pillet af hjulet efter næsten hver eneste tur nu efter et lille år er coatingen gået i smadder. Desuden har den lidt for høj "hukommelse" og kinker/twister let.

Guideline Coastal WF linen havde jeg generelt svært ved at kaste med, nok primært fordi den reelle AFTM klasse på stangen var 8/9 og ikke 7 som den blev købt som og den tilkøbte line også var.
Hvordan er det lige med scierra og deres klassificeringer? Efter min mening må 16 gr på 9m være fin til en 7ér. på et længere skydehoved, mærkes linen ikke så tung og kontant. derfor bruger mange også 16 og eks 10,5 m til en 6ér og op til 18 gr på en 7ér. Mit eget setup til min Sage One 691 er et Sage Coastal S/i på 16 gr og 10,5 m. Til samme stang har jeg et skydehoved på 9m, men 2 gram lettere. 16 gram på 9m og F/I, burde være et bud til dig. Rio Outbound har netop lavet sådan en model. Prøv den!

Står og overvejer at hoppe på skyde-hoved vognen da jeg efterhånden er ved at være træt at WF liner.

Har overvejet følgende:

http://www.effektlageret.dk/product/scierra-scandinavian-saltwater-skydeline-5037/

Syntes dog at vægten er høj for en #8/9 stang?

Andre bud på et godt skydehoved til min guideline stang?

Hvad gør i med skydeline? Monofil eller coated?

VH.

Morten
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Morten Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
grinder

Tilmeldt:: 05 Apr 2008
Geografisk: Horsens C
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér grinder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 20:25
Citat: sage

Hvordan er det lige med scierra og deres klassificeringer? Efter min mening må 16 gr på 9m være fin til en 7ér. på et længere skydehoved, mærkes linen ikke så tung og kontant. derfor bruger mange også 16 og eks 10,5 m til en 6ér og op til 18 gr på en 7ér. Mit eget setup til min Sage One 691 er et Sage Coastal S/i på 16 gr og 10,5 m. Til samme stang har jeg et skydehoved på 9m, men 2 gram lettere. 16 gram på 9m og F/I, burde være et bud til dig. Rio Outbound har netop lavet sådan en model. Prøv den!


16g på 9m er det ikke nærmere en 9'er? Ikke desto mindre er det nok meget passende da min stang reelt ligger i området 8-9. Er sgu ret forvirret over AFTM klassificeringerne både hvad angår stænger der ligger langt ved siden af det angivne, men særligt også linerne da de varierer meget i hvor tunge de yderste 30 fod skal være!Censored

Hvis jeg kigger på Rio Outbound short linerne så er en 8'er angivet til "WF8F/S1 330gr 21.4gm ; 9,1 m". Det lyder tungt i min optik?

Hvilken outbound short vil du mene skulle matche min stang?
http://www.rioproducts.com/fly-lines/outbound/coldwater/outbound-short

--
Morten


Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 21:33
Citat: grinder

Citat: sage

Hvordan er det lige med scierra og deres klassificeringer? Efter min mening må 16 gr på 9m være fin til en 7ér. på et længere skydehoved, mærkes linen ikke så tung og kontant. derfor bruger mange også 16 og eks 10,5 m til en 6ér og op til 18 gr på en 7ér. Mit eget setup til min Sage One 691 er et Sage Coastal S/i på 16 gr og 10,5 m. Til samme stang har jeg et skydehoved på 9m, men 2 gram lettere. 16 gram på 9m og F/I, burde være et bud til dig. Rio Outbound har netop lavet sådan en model. Prøv den!


16g på 9m er det ikke nærmere en 9'er? Ikke desto mindre er det nok meget passende da min stang reelt ligger i området 8-9. Er sgu ret forvirret over AFTM klassificeringerne både hvad angår stænger der ligger langt ved siden af det angivne, men særligt også linerne da de varierer meget i hvor tunge de yderste 30 fod skal være!Censored

Hvis jeg kigger på Rio Outbound short linerne så er en 8'er angivet til "WF8F/S1 330gr 21.4gm ; 9,1 m". Det lyder tungt i min optik?

Hvilken outbound short vil du mene skulle matche min stang?
http://www.rioproducts.com/fly-lines/outbound/coldwater/outbound-short

--
Morten


Hej igen
Du har fuldstændig ret i at aftm systemet siger noget andet. Så er det sat på plads. I praksis kan en stang spænde over et bredt område.

Til kysten skal man finde en grænse for hvad der føles rigtigt på stangen. I princippet det skydehoved du kan kaste længst med i vind, uden det føles for tungt og klumpet. Her handler det ikke så forfærdeligt meget om en pæn præsentation. Jeg kan sagtens sætte et 18 gr med samme længde på, men så føles det alt for tungt og jeg føler ikke kastene bliver længere. Måske kan jeg ikke få mere kraft i kastet med mere vægt på den stang. Det bliver i alt fald mere en kastefisketur end en fisketur?

Rigtig mange #6 i den hurtige ende, kaster fint med 16 gram på omkring 10-11 m. Personligt mener jeg, at mine stænger/min kaste stil har det bedst med, at gå et par gram ned hvis vi er nede på ca 9 m. Igen kommer det an på situationen. Hvis jeg har meget lidt bagplads og blæst vil det måske være bedre med et tungere hoved.

Jeg har iøvrigt også til den samme stang en wf6 f med en 8,5 m klump på 13,5 gr. Det kaster også rigtig godt på den stang. Rolige kast når vejret er til det. Det er blot normalt ikke det bedste havørredvejr. 

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 21:43
Glemte lige....

Den der outbound vægt:
Jeg mener med disse liner, at folk skal se bort fra klassifiseringen og blot kikke på vægt og længde og tapering. Vi taler her om special liner og ikke allround liner. Rio laver jo også liner, som i samme klassifisering er lettere. En Rio Dart med 9,1 m klump i klasse 8, mener jeg de har lavet på 17 gr.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 22:09
Citat: grinder


16g på 9m er det ikke nærmere en 9'er? Ikke desto mindre er det nok meget passende da min stang reelt ligger i området 8-9. Er sgu ret forvirret over AFTM klassificeringerne både hvad angår stænger der ligger langt ved siden af det angivne, men særligt også linerne da de varierer meget i hvor tunge de yderste 30 fod skal være!Censored

Hvis jeg kigger på Rio Outbound short linerne så er en 8'er angivet til "WF8F/S1 330gr 21.4gm ; 9,1 m". Det lyder tungt i min optik?

Hvilken outbound short vil du mene skulle matche min stang?
http://www.rioproducts.com/fly-lines/outbound/coldwater/outbound-short

--
Morten


 
Hej Morten
 
AFFTA (det der før hed AFTM) er udelukkende en klassificering på liner, stænger er der ingen standarder for og hvad der står på dem er bare fabrikantens vejledning!
 
Rio's outbound er lavet som et ud i et skydehovedsystem, altså uden og samlingen og derfor også tungere end en normalt klassificeret line.
Det samme er jo Guidelines Coastal, en 7'er vejer 17 gram på 10,5 meter Smile
 
Hvis Du og Din stang fungerer fint med HMT linen som er væsentligt lettere og længere i klumpen, hvorfor så ikke bare klippe klumpen af den og montere en skydeline på den?
 
Mvh
Lasse 
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2012 kl. 22:10
Citat: sage

Glemte lige....

Den der outbound vægt:
Jeg mener med disse liner, at folk skal se bort fra klassifiseringen og blot kikke på vægt og længde og tapering.
 
Det skal man vel med alle liner, forfang ... og stængerWink
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2012 kl. 00:27
Citat: chan

Citat: sage

Glemte lige....

Den der outbound vægt:
Jeg mener med disse liner, at folk skal se bort fra klassifiseringen og blot kikke på vægt og længde og tapering.
 
Det skal man vel med alle liner, forfang ... og stængerWink

Tjahh
Normalt vil jeg ikke betænke mig ved at købe en traditionel wff line i samme klasse, som stangen. Jeg har et par Rio mainstream wf liner, som passer fortrinligt til ditto klassifiserede stænger.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2012 kl. 09:46
Citat: sage

Tjahh
Normalt vil jeg ikke betænke mig ved at købe en traditionel wff line i samme klasse, som stangen. Jeg har et par Rio mainstream wf liner, som passer fortrinligt til ditto klassifiserede stænger.
 
Jeg må gå ud fra at du har kigget på vægt, længde og tapering for at konstatere at linen er traditioneltWink
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2012 kl. 11:27
Som Lasse skriver: klip HMT'en af lidt for lang og derefter kortere til det passer. Og køb en god monofil skydeline som du binder på med en blinkknude. Det dur.
 
Dog ville jeg selv tage ud med en god ven, låne lidt skydehoveder af ham i forskellige længder og vægtklasser og så fiske lidt med dem under forskellige vejrforhold. Det hjælper dig med at få lavet en grovsortering i fht. din kastestil og din stang - og behov under fiskeri. Derefter kan du så finjustere, da du så selv er mere sikker på hvad du egentligt ønsker.
 
Det var første step - så kommer skydelinen. Det er jo en religion i sig selv. Gør op med dig selv om den skal være coated eller monofil. Der var en tråd om emnet for kort tid siden. Den kan du sikkert finde. Der var gode tips til valget. K&B 
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2012 kl. 12:48
Citat: chan

Citat: sage

Tjahh
Normalt vil jeg ikke betænke mig ved at købe en traditionel wff line i samme klasse, som stangen. Jeg har et par Rio mainstream wf liner, som passer fortrinligt til ditto klassifiserede stænger.
 
Jeg må gå ud fra at du har kigget på vægt, længde og tapering for at konstatere at linen er traditioneltWink

Vurder selv: bagtapering 1,4 m - klump 8,6 m - front 2,1 m - tip 0,15 m. For en wf5f.
Vægten kender jeg intet til. Ved heller ikke om aftma standarder er overholdt. Jeg siger blot at klassifiseringen passer til et par af mine stænger med samme tal på klingen (læs kaster fint)Wink det ser sku meget mainstream ud i min optik for en traditionel wff line. Ikke special wf liner.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2012 kl. 13:23
Citat: sage

Citat: chan

Citat: sage

Tjahh
Normalt vil jeg ikke betænke mig ved at købe en traditionel wff line i samme klasse, som stangen. Jeg har et par Rio mainstream wf liner, som passer fortrinligt til ditto klassifiserede stænger.
 
Jeg må gå ud fra at du har kigget på vægt, længde og tapering for at konstatere at linen er traditioneltWink

Vurder selv: bagtapering 1,4 m - klump 8,6 m - front 2,1 m - tip 0,15 m. For en wf5f.
Vægten kender jeg intet til. Ved heller ikke om aftma standarder er overholdt. Jeg siger blot at klassifiseringen passer til et par af mine stænger med samme tal på klingen (læs kaster fint)Wink det ser sku meget mainstream ud i min optik for en traditionel wff line. Ikke special wf liner.
 
Hej Jesper
 
Mainstream er med compound tapering og ikke ligefrem en traditionel suppe og steg tapering Smile
Og selvfølgelig kaster du fint med den på dine stænger med samme tal på, sikker på du også ville kaste fint med samme line og stænger der står enten 4 eller 6 på..
 
Mvh
Lasse
 
Ps. Ved at du har kigget på klassificeringen (5) har du jo også kigget på vægten Wink
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2012 kl. 13:30
Citat: sage

Vurder selv: bagtapering 1,4 m - klump 8,6 m - front 2,1 m - tip 0,15 m. For en wf5f.
Vægten kender jeg intet til. Ved heller ikke om aftma standarder er overholdt.
 
Tja, det er ikke nok for mig at vurdere om linen er traditionel. Jeg mangler vægten enten på hele klumpen eller et AFTMA tal. Hvis den pågældende line vejer 20g på klumpen, er den ikke traditionel for mig. Og hvad er traditionel egentligt?
 
Min point er at for at vælge den rette line, skal man kende til vægt, tapering og længde uanset line - traditionel eller ej.
 
Jeg er godt klar over at du har styr på det. Det her er bare lidt extra nørderiTongue
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2012 kl. 13:35
Citat: LasseK

Ps. Ved at du har kigget på klassificeringen (5) har du jo også kigget på vægten Wink
 
det var det jeg er ude efterLOL Altså vi har kigget på vægt, tapering og længdeTongue
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2012 kl. 14:43
Citat: LasseK

Citat: sage

Citat: chan

Citat: sage

Tjahh
Normalt vil jeg ikke betænke mig ved at købe en traditionel wff line i samme klasse, som stangen. Jeg har et par Rio mainstream wf liner, som passer fortrinligt til ditto klassifiserede stænger.
 
Jeg må gå ud fra at du har kigget på vægt, længde og tapering for at konstatere at linen er traditioneltWink

Vurder selv: bagtapering 1,4 m - klump 8,6 m - front 2,1 m - tip 0,15 m. For en wf5f.
Vægten kender jeg intet til. Ved heller ikke om aftma standarder er overholdt. Jeg siger blot at klassifiseringen passer til et par af mine stænger med samme tal på klingen (læs kaster fint)Wink det ser sku meget mainstream ud i min optik for en traditionel wff line. Ikke special wf liner.
 
Hej Jesper
 
Mainstream er med compound tapering og ikke ligefrem en traditionel suppe og steg tapering Smile
Og selvfølgelig kaster du fint med den på dine stænger med samme tal på, sikker på du også ville kaste fint med samme line og stænger der står enten 4 eller 6 på..
 
Mvh
Lasse
 
Ps. Ved at du har kigget på klassificeringen (5) har du jo også kigget på vægten Wink

Er det den anno 2012 du kikker på eller den jeg har fra 2008? Og hvad vejer en #5 mainstream model 2008 så? Altid rart med ny videnWink. Jeg kan selvfølgelig blot gå hjem og veje den.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2012 kl. 07:08
Citat: sage

Citat: LasseK

Citat: sage

Citat: chan

Citat: sage

Tjahh
Normalt vil jeg ikke betænke mig ved at købe en traditionel wff line i samme klasse, som stangen. Jeg har et par Rio mainstream wf liner, som passer fortrinligt til ditto klassifiserede stænger.
 
Jeg må gå ud fra at du har kigget på vægt, længde og tapering for at konstatere at linen er traditioneltWink

Vurder selv: bagtapering 1,4 m - klump 8,6 m - front 2,1 m - tip 0,15 m. For en wf5f.
Vægten kender jeg intet til. Ved heller ikke om aftma standarder er overholdt. Jeg siger blot at klassifiseringen passer til et par af mine stænger med samme tal på klingen (læs kaster fint)Wink det ser sku meget mainstream ud i min optik for en traditionel wff line. Ikke special wf liner.
 
Hej Jesper
 
Mainstream er med compound tapering og ikke ligefrem en traditionel suppe og steg tapering Smile
Og selvfølgelig kaster du fint med den på dine stænger med samme tal på, sikker på du også ville kaste fint med samme line og stænger der står enten 4 eller 6 på..
 
Mvh
Lasse
 
Ps. Ved at du har kigget på klassificeringen (5) har du jo også kigget på vægten Wink

Er det den anno 2012 du kikker på eller den jeg har fra 2008? Og hvad vejer en #5 mainstream model 2008 så? Altid rart med ny videnWink. Jeg kan selvfølgelig blot gå hjem og veje den.

Hej igen 
Nå jeg havde nok forventet lidt mere.....
Nu skal jeg hjælpe Tongue
Men vi kan blot tage et stykke snor og svinge i luften med et stykke lægte, mere indviklet er det jo ikke. Jeg ved blot ikke om novicer, kan bruge den oplysning til noget. Om producenten bare bruger #5, som deres eget nummer aner jeg ikke noget om. Så kan folk selv vælge om de kan bruge det til noget. Jeg har jo netop skrevet, at jeg kunne bruge dette nummer som reference til samme nummer på mine stænger. Den forklaring behøver, man ikke ordkløve om. Alle ved hvad der menes.


Og her: Find selv ud hvilken tapering/betegnelse der er tale om:

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Morten Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
grinder

Tilmeldt:: 05 Apr 2008
Geografisk: Horsens C
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér grinder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 12:24
Tak for alle de gode svar der er kommet. Jeg er både blevet lidt klogere mht. klassificering  af stang og line, men også kommet skridtet nærmere hvad der skal købes. Tror det ender i Rio Outbound short kl 8.

VH

Morten
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down