Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fiskeri i slovenien ( SOCA)

 Besvar Besvar
Forfatter
Rene Bach Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Renebach83 Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Renebach83 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fiskeri i slovenien ( SOCA)
    Sendt: 21 Apr 2012 kl. 16:36
Hej, jeg søger lidt hjælp ang med fiskeri i Soca i slovenien, jeg tænkte på om der er nogle lystfiskere der har været dernede og fiske, som der kan hjælpe mig ang med campingpladser, priser osv. Evt nogle fede spots dernede, da Jeg sammen med min nevø gerne vil derned til næste år, håber virkelig der er nogle derude der kan hjælpe mig.
 
Mange VH René
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2012 kl. 18:37
Smile
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2012 kl. 20:13
Hej Rene,

Det er godt at bo i Kobarid. Det er midt på stykket og i kan finde tre-fire campingpladser i området. Prøv at fiske i de mindre tilløb, det er ofte sikrest om sommeren, hvor der kan være meget snesmeltning fra bjergerne i hovedløbet.
Floden er usædvanlig smuk. Bjergtagende og som glas. Sky og ret svære fisk, som ofte står ret dybt. Vær konsentreret om aftenen, hvor der kan være virkelige store vårflueklækninger på stryg. Det øveste stræk er meget smukt, men jeg har ikke fanget det helt store her. I området nær byen Tolmin er floden stor, men der er mange fisk her. Lidt svært at finde de rigtige spot at vade på, så prøv at søg lokal viden. Der kan fiskes med guide til en rimelig penge. Brug evt. en dag på det og lær hvor og hvordan.
Generelt er det tunge nymfer midt på dagen og tørt sidst på dagen. Vær ikke bange for at fiske med meget store og tunge nymfer. Gerne to styk tungstenshoveder. Langt og tyndt forfang er nødvendigt i det klare vand.

Rigtig god fornøjelse.

Niels Åge Skovbo
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 11:46
Hej René

Soca og dens tilløb byder på et fantastisk fiskeri, og Niels Åge skriver bliver der brugt en del tunge nymfer i dagtimerne. Dog har jeg selv oplevet, at de mindre tilløb også kan byde på ganske udemærket tørfluefiskeri også om dagen.

Ud over Kobarid, så kan Most na Soci også være et godt udgangspunkt for éns fiskeri. Foruden campingpladser, så findes der utallige B&B's og små pensionater eller lejligheder. Jeg har selv boet i lejlighed her

http://www.apartma-taljat.com/index.php?page=&lang=en

Mht fiskeriet og floderne, så administrerer Tolmin Angling Club en stor del af fiskeriet, se deres hjemmeside i nedenstående link

http://www.flyfishing.si/index.php

Mht priser, så skal man ca. regne med 50 Euro pr. dag til overnatning og mad .... det kan vel gøres for ca. 30-35 Euro, hvis man vælger camping. Man skal regne med ca. 60 Euro pr. dagkort, men der er nogen steder mulighed for lidt rabat, hvis man vælger et 3-dages kort som typisk kan fås til 150 Euro. Enkelte steder, så som trofæstykket i Idrijca kommer dagkort typisk op omkring 100 Euro .......

Håber du kunne bruge informationerne.

mvh
Allan Wermuth





Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 13:34
Hej Niels Åge
 
Har også haft fornøjelsen af fiskeriet i Slovenien. Hvis man kører fra Kobarid  ind i Italien så kører man langs en lille elv/flod har du fisket i den eller kender du den.
 
hilsen Ole T  
Til top
Rene Bach Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Renebach83 Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Renebach83 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 16:31
Mange Mange tak for de utrolige gode svar Niels Åge & Allan Wermuth, det var virkelig noget jeg kunne bruge, og alt jers tekst er hermed gemt, dem får jeg 100 % brug for, endnu engang rigtig mange tak..
Mange VH René
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 21:04
Hej Ole,

Ja, jeg har været omkrig dette vandløb, men de to gange jeg har haft muligeden for fiskeri, har vandstanden været alt for lavt og fiskene stod samlet i ganske få pools og var ret hysteriske :-) så det blev ikke til fiskeri.

Prøvede forøvrit en aften,  nedstrøms Kobarid i juli måned, at floden sank ca en halv meter hen over aftenen. Det var fordi der smeltede gigantiske mængde sne oppe i bjergene om dagen, hvor det var meget varmt, og så når temperaturen faldt om aftenden kom der mindre snesmeltning. Men underlig, at en brusende flod bliver til en ret roligt flydende vandløb hen over to timer :-)

Har også fisket den del i Unica´.  Det har været meget godt stallingevand, men de seneste år, har de været voldsomt plaget af vinterskarv, som har hærget stallingerne. Ved ikke hvordan fiskeriet pt er.

Sava har jeg også fisket meget og det har været godt, selv om der har været lige lovligt mange udsatte 35 cm regenbueørreder. Men det er flot fiskeri.

Gacka i Serbien har jeg besøgt et par gange. Første gang da det hed Jugoslavien. Det var fantastisk. Var der også for år tilbage, hvor der var skudhuller i alle bygninger og "vores" hotel vat sønderbombet. Men fiskeriet var stadig super omend ikke så mange fisk, så vældig store og flotte.

For år tilbage var jeg på arbejde i Bosnien og Montenegro. Der så jeg noget fantastisk flot fiskevand. Jeg vil forsøge at tjekke dette fiskeri ud. Så rigtig godt ud.

Gode hilsner

Niels Åge Skovbo

Ps. Er du stadig medlem af Peter Ross ?
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 22:24
Hej Ole og Niels

Er det Ucja i tænker på, som løber til Soca nedstrøms for Zaga?

Overvejer selv og prøve den af, når jeg rejser derned i år. Hvis selve Soca er lidt høj eller uklar, så er der som regel fine muligheder i de mindre tilløb.

mvh
Allan
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 22:38
Det ser jo ikke helt dårlig ud Wink

http://sloveniaflyfishing.net/ucja.htm

mvh
Allan



Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 22:50
Hej Niels Åge
 
Nej jeg er ikke medlem mere, men en dejlig å i noget af det smukkeste landskab jeg har set i danmark. Kan læse at vi har fisket de samme steder i Slovenien jeg har også fisket i Gacka samt været i Bosnien, kan stærkt anbefale Bosnien, vi var der samtidig med europa mesterskaberne i fluefiskeri, så det blev vi lidt begrænset af, i valg af vand.
Vi boede sammen med det Islanske hold, nogle fantastiske gutter som virkelig kunne fange fisk.
Iøvrigt undrer det mig at vi ikke har et landshold i fluefiskeri, der må være emner nok med alle de dygtige fluefiskere der skriver her på siden Wink 
 
 
hilsen Ole T
 
 
 
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 08:41
Hej Ole

Der har tidligere været tiltag til og danne et fluefiskelandshold, men det faldt så vidt jeg ved til jorden pga at økonomien ikke kunne hænge sammen. Et stykke hen ad vejen kan man jo sikkert få sponseret grej m.m. , men hvordan udvælger man et landshold? Tidligere var det en gruppe af fluefiskere, som forsøgte at få DSF's accept til og repræsentere Danmark ved EM/VM i fluefiskeri.

Under hvilken organisation/forbund skal et sådant landshold høre under ..... DSF, FFFD ....? Med andre ord, hvem skal afholde udgifterne?

Hvem har interesse i et sådant landshold?

mvh
Allan
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 09:58
Citat: wermuth

Hej Ole

Der har tidligere været tiltag til og danne et fluefiskelandshold, men det faldt så vidt jeg ved til jorden pga at økonomien ikke kunne hænge sammen. Et stykke hen ad vejen kan man jo sikkert få sponseret grej m.m. , men hvordan udvælger man et landshold? Tidligere var det en gruppe af fluefiskere, som forsøgte at få DSF's accept til og repræsentere Danmark ved EM/VM i fluefiskeri.

Under hvilken organisation/forbund skal et sådant landshold høre under ..... DSF, FFFD ....? Med andre ord, hvem skal afholde udgifterne?

Hvem har interesse i et sådant landshold?

mvh
Allan
 
Hej Allan
 
Jeg ved det ikke men ingen tvivl det burde være et samarbejde mellem FFFD og DSF, hvordan de gør det i de lande der deltager kunne man jo undersøge, ved at en grossist i Norge har lagt grej til landsholdet i Norge og Polen.
Er lidt i tvivl men mener det var Vision grej de havde på det Islandske hold.
Så tror ikke det er grejet der kommer til at mangle for et dansk landshold, jeg var ved Gacka med Henrik Agerskov, Henrik ville ex. være et godt bud på en sponsor, og så kan han fange fisk, han er værre en skarven og hejren tilsammen ved vandet. SmileWink
 
Kan ikke tro det er kæmpe midler vi taler om, der kunne også være et personligt glæde ved at deltage og selv lægge penge i kassen, mange bruger jo penge i forvejen til diverse fiske ture og rejser.
 
I de gode gamle dage havde vi et stærkt landshold i havfiskeri, med flotte jakker og hele pivtøjet, de lignede et olympiade hold og rejste verden rundt lige fra Skotland til Sydafrika.
 
Ole T   
  
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 10:42
Jeg tror, at de største udgifter vil være til rejser og ophold i forbindelse med mesterskaber og træningsture, og spørgsmålet er så om DSF og FFFD skulle afholde nogle af de udgifter .....?

Stor respekt for de konkurrencefiskere der sikkert er meget dygtige og effektive fiskere, men personligt ligger mit lystfiskeri milevidt fra tanken om, at fiskeriet skal være så effektivt som muligt. For mig er det glæden og oplevelserne i forbindelse med mit fiskeri der er drivkraften.

Hvis man (DSF + FFFD) går ind i et projekt, hvor der skal etableres et fluefiskelandshold, så bør man nok skele lidt til hvilke økonomiske betingelser eksempelvis medelandsholdet har for træning og deltagelse i EM og VM.

mvh
Allan
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 11:18
Hej igen Allan
 
jeg kan sagtens følge dine tanker vedr: dit fiskeri, og vi er helt enige om det.
 
Men mener at et landshold i fluefiskeriet kunne være en god sag for at fremme hele fiskeriet herhjemme.
 
Ole T 
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 11:28
Hej Ole

Du har muligvis ret i, at et fluefiskelandshold også har en reklameværdi og "branding" er jo rigtig moderne, så det er måske noget som skulle overvejes.

Jeg er bare lidt bekymret, hvis det skal forankres i DSF. DSF bliver jo i forvejen skudt i skoene, at det er en "fedtfinnefikseret jydemafia" og en del sjællandske foreninger har derfor meldt sig ud af DSF. Etableringen af et fluefiskelandshold, financieret af DSF midler, kunne jeg forestille mig vil være som, at hælde benzin på et bål ....

mvh
Allan
Til top
Holger Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
HolgerJ Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 57
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HolgerJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 21:03
 Hejsa..

Jeg blander mig bare lige ganske kort... jeg var en af de personer der var med til at prøve at danne et landshold, i øvrigt sammen med Rasmus Ovesen, Ripley Davenport og flere... Det var ikke så meget økonomien der bremsede processen, mere en masse administrative besværligheder, omkring godkendelse, kvalifikationsregler, hvor holdet skulle kunne godkendelse osv...
Jeg stoppede på holdet da der gik for meget familie idet. - Jeg ved Rasmus forsøgte at holde liv i projektet - desværre uden held... - Efter min mening er det lidt af en katestrofe at det ikke lod sig gøre... - Det ville være det helt rigtige til at sætte fokus tilbage på bækørred og stalling fiskeriet igen...

Måske nogen vil tage det op igen på et tidspunkt..

- Der var i øvrigt en ganske fin sponsor opbakning havde det lykkedes at få tilmeldt hold til mesterskaberne..

vh

Holger
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 21:22
Hej Holger

Var det en godkendelse fra DSF, eller var det godkendelse fra en international organisation der kiksede?

mvh
Allan
Til top
Holger Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
HolgerJ Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 57
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HolgerJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 21:41
Hej Allan..
 
Det ene var vist afhængig af det andet.... Altså først godkendelse af DSF og herefter af det internationale forening der afholder mesterskaberne.. - Men ærligt, så er det 7 år siden, og jeg har altså glemt detaljerne idet.. Min datter blev født samme år, så jeg var ikke så meget med i  det sidste af processen. - Det var primært Ripley som var ankermand i starten - og han mistede gejsten da hans nationalitet blev et problem i forhold til deltagelse.
 
¨Måske hvis Rasmus kiggede med, at han kan huske detaljerne bedre?
 
vh
Holger
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down