Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

90% af havørrederne fanges med stang

 Besvar Besvar
Forfatter
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: 90% af havørrederne fanges med stang
    Sendt: 16 Dec 2011 kl. 11:28

Ganske interessant resultat af en undersøgelse forestået af DTU Aqua og Danmarks Statistik:

 
Den gør da op med nogle fordomme, og de der eventuelt havde våde drømme om en genoptagelse af kystudsætningerne må nok vinke endeligt farvel til den tanke og snuppe en kold afvaskning.
 
Mest overraskende må det dog være, at 90% af havørrederne fanges med stangWink
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 11:45
"Rapportens datamateriale om fangsterne i det rekreative fiskeri er ret stort, og det forudsættes, at man kan stole på de oplyste fangster. Fangsterne må betragtes som minimumsfangster, idet der f.eks. ind imellem konstateres ulovligt piratfiskeri efter havørred i områder med fiskeriforbud (fx ved å-udmundinger), og idet disse fangster ikke indgår i undersøgelsen. Desuden må det fremhæves at erhvervs- og bierhvervsfiskernes fangster af ørreder ikke indgår i denne undersøgelse."
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 11:52
Ja sådan er det jo med statistik - man skal jo i et eller andet omfang tro på det oplysteWink
Men undersøgelsen må jo rumme en eller anden form for sandhed/troværdighed, da den formentlig ellers ikke ville være offentliggjort.
 
Ja, kald mig bare naivSmile
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 11:59
70% af de fangede fisk er ofte undermålere...... stof til eftertanke. Men hvis det gamle tommelfinger tal med ca 75% af alle ørred fanges i garn, så kan man gange 300.000 med 3 og så ryger der lige knap en mill ørred til garnene. Så er det da klart at de kan betale sig at drive pirat fiskeri, da langt de fleste ørred fanges af netop piratfiskeriet.

Det havde været meget mere interessant at se noget om hvor mange ørred der forsvinder til ulovligt garnfiskeri og også det lovlige garnfiskeri.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 14:06

Rapportens datamateriale om fangsterne i det rekreative fiskeri er ret stort, og det forudsættes, at man kan stole på de oplyste fangster. Fangsterne må betragtes som minimumsfangster, idet der f.eks. ind imellem konstateres ulovligt piratfiskeri efter havørred i områder med fiskeriforbud (fx ved å-udmundinger), og idet disse fangster ikke indgår i undersøgelsen. Desuden må det fremhæves at erhvervs- og bierhvervsfiskernes fangster af ørreder ikke indgår i denne undersøgelse.

Når man vælger at skrive sådan skal der ikke meget fantasi til at se denne rapport i et andet lys ...den omhandler jo ikke garnfagne sort fisk overhovedet og tallene er ikke facts men noget som bygger på at det oplyste er sandt og ikke pral....
/Søder
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 14:15
jeg vil giver rapporten ret... mindst 90% af mine havørrederne fanges med stangWink
 
/J
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 14:26
Hej fiskere.
 
Jeg tror ikke det er rigtigt, måske er det beregnet korrekt ud ifølge data der er til rådighed. Når det så er sagt og med viden om at jeg kan blive kaldt løgner osv, vil jeg sige at jeg stiller mig tvivlsom over for de indberettede tal.
 
Er squ ikke sikker på at garn piraterne er  helt æerlige med deres talEmbarrassed
 
Vh lars
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 14:39
Det er i mine øjne en ubruglig rapport/undersøgelse af to grunde, dels er det ikke opgjort, hvad der fanges i ulovlige garn og dels bør erhvervs-/bierhvervsfiskernes fangster regnes med før, at der kan konkluderes noget som helst fornuftigt.
 
- Bundgarnsfiskeren ved f.eks. Stevns skulle eftersigende fange pænt mange havørreder og tilsvarende  finder jo også sted i andre dele af landet f.eks. Odense fjord, Præstø fjord osv.
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 14:48
Hej Steen. Pudsigt, synes normalt vi er langt fra hinanden holdningsmæssigt, men her er vi enige. Ja, fiskerne på stevns fanger MANGE fisk, prøv at tage i bøgeskov havn en dag og kigCensored
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 15:19
Som de fleste andre, så kan jeg ikke se hvad den rapport kan bruges til.
 "Desuden må det fremhæves at erhvervs- og bierhvervsfiskernes fangster af ørreder ikke indgår i denne undersøgelse". Alene af den grund!!
 
Vh.  IJ
 
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 15:46
Citat: IvanJeppesen

Som de fleste andre, så kan jeg ikke se hvad den rapport kan bruges til.
 "Desuden må det fremhæves at erhvervs- og bierhvervsfiskernes fangster af ørreder ikke indgår i denne undersøgelse". Alene af den grund!!
 
Vh.  IJ
 

Ro på - nu har man jo på korrekt vis anført, at undersøgelsen kun vedrører det rekreative fiskeri. Man kan så diskutere værdien af begrebet "rekreativt fiskeri" for den dels vedkommende, som foregår med garn, men det er nu en gang sådan det er defineret i loven.

Og hvordan skulle man rent statistisk opregne fangsterne ved det ulovlige fiskeri - det er jo mørketal, som er utilgængelige da man med rette må formode, at de der fisker ulovligt ikke er interesserede i at medvirke i en undersøgelse af denne artWink 


Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 16:38
Hvis det er sådanne rapporter som skal ligge til grund for fremtidens udsætninger siger jeg tak for kaffe....
Hvornår laver man en effektiv undersøgelse af hvor alle de fisk som har forladt åerne efter optællingerne og gået i havet således at vi kan se hvor fisken lever og fanges ? og ligeledes hvad det er for fisk vi egentlig avler på ?

Redigeret af Søder - 16 Dec 2011 kl. 16:47
/Søder
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 16:51
Hej Ole.
Jeg er skam helt rolig og afklaret, men når der er så mange ubekendte faktorer der spiller ind, kan jeg stadig ikke se hvad tallene kan bruges til.
Hvad nu hvis der bliver fanget en halv eller en hel million eller flere havørreder i garn, både lovlige og ulovlige, undermålere eller ej, hvad så med dem? Det antal overstiger jo langt det som de stangfangede fisk repræsenterer. Skarven skal jo også have noget at æde.
Undersøgelsen kan slet ikke bruges til at vise hvor mange fisk der hjemtages, eller omsættes, i forhold til dem der bliver sat ud eller reproducerer sig selv.
De kunne nøjes med at konstatere at 30% af de stangfangede havørreder hjemtages.Wink
 
Vh.  IJ


Redigeret af IvanJeppesen - 16 Dec 2011 kl. 17:01
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 17:11
Hej Ivan

Det gælder om at holde tungen lige i munden, og så forholde sig til det der rent faktisk står - nemlig:

Citat:

Der blev i 2010 fanget ca. en million havørreder i det rekreative fiskeri, hvoraf ca. 700.000 fisk blev sat ud igen.

Jeg er på det rene med, at undersøgelsen baserer sig på spørgeskemaer, og derfor behæftet med en vis usikkerhed, men det siger sig selv at erhvervs- og bierhversfiskere tager deres del af fangsterne, men de er jo heller ikke med i undersøgelsen.

Jeg ved ikke hvem der har bestilt undersøgelsen - jeg har ikke en dyt forstand på disse undersøgelser, men man kan jo kun forholde sig til de officielle tal, alene af den grund at de "sorte" tal aldrig bliver kendt.
Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 17:15
Som en klog mand engang sagde: Der er hvide løgne, der er sorte løgne og så er der statistik.
Thumbs Down
 
Mvh. Ivan.
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 17:27
Hej Ole.
Ja, de får jo tiden til at gå, vi lader den stå derWink
Nu vil jeg bestræbe mig på at få min andel i det nye år, "på stang forståes"Smile
 
Godt Nytår,  IJ
 
 
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 19:30
Hvis du æder den ole, så er du da , efter min mening, totalt naiv......
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 19:41
Citat: tobis

Hvis du æder den ole, så er du da , efter min mening, totalt naiv......

Ja, jeg skrev vist også lidt længere oppe i tråden - kald mig bare naivWink

Som  sagt, så har jeg ikke en dyt forstand på den slags undersøgelser, men det er der tilsyneladende en del andre her i tråden der harSmile så man kunne vel forvente lidt guldkorn, men indtil videre er der kun kommet lidt "one liners" som din, og så nogle sjove udsagn om, at det ulovlige garnfiskeri ikke er undersøgt.

Jeg hæfter mig imidlertid ved, at DTU Aqua lægger navn til undersøgelsen, og jeg har unægtelig lidt svært ved at se formålet med offentliggørelsen af resultatet, såfremt den ikke er det papir værd den er skrevet på jf. flere i denne tråd.

Men jeg vil overlade scenen til de mere vidende - kom friskWink
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 19:52

Slettet



Redigeret af laah123nu - 16 Dec 2011 kl. 21:07
Til top
claus møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cgm

Tilmeldt:: 13 Jul 2011
Geografisk: oure
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cgm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 19:54
Hej
Ja vi fanger flest undermåler det er da klart de kan slippe gemmen maskerne på garnene. Fisk der går i garn dør efter få timer så garnfiskeren sætter dem næppe ud igen. 
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 19:58
Slettet

Redigeret af laah123nu - 16 Dec 2011 kl. 21:08
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 20:15
Slettet

Redigeret af laah123nu - 16 Dec 2011 kl. 21:09
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 20:29
Slettet

Redigeret af laah123nu - 16 Dec 2011 kl. 21:11
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 20:42
Slettet

Redigeret af laah123nu - 16 Dec 2011 kl. 21:09
Til top
Allan Kendahl Døj Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dojsejler Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dojsejler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2011 kl. 21:05
Slettet

Redigeret af laah123nu - 16 Dec 2011 kl. 21:10
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down