Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

batteri til elmotor

 Besvar Besvar
Forfatter
christian ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
teddythebear

Tilmeldt:: 03 Maj 2006
Geografisk: hadsten
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér teddythebear Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: batteri til elmotor
    Sendt: 30 Nov 2011 kl. 12:28
Hej jeg har en MinnKota powerdrive 55lbs elmotor, som jeg gerne skal have batteri til. Båden vejer ca. 250 kg. 
Kan jeg nøjes med et 100 ah batteri eller skal jeg gå efter 2x75 ah. Der er alm moter på båden som bruges til sejlads mellem pladserne, så det er alm dørge/kaste fiskeri jeg skal bedrive med elmotoren.

Og til sidst men ikke mindst......Er der nogen der har et sted hvor det er billigt at købe batterier....det skal være AGM eller forbrugsbatterier, ikke startbatterier.
Og jo, jeg har googlet emnet meget og det billigste AGM batteri jeg har fundet er 1370.- incl. fragt for et 100 ah.

Mvh

Christian
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 12:34
Hej Christian
Jeg havde 2 x 115 amp. marinebatterier, og det fungere perfekt.
Der er masser af power i sådan et par. De var forbundet via en omskifter, så man kunne switse fra det ene til det andet.
MVH
Per Hansen
Til top
Toke Hermann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Toke Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 13:20
Hej Christian
 
jeg ville sige at der ikke er den helt store forskel, men det du skal holde focus på er at du skal have den rigtige lader. Mange sparer her og det går at dine batterier falder sammen på grund af at de aldrig bliver ladet helt op.
 
Et godt råd... kontakt Marinetorvet eller Jagt og fiskerimagasinet ( Kbh ) her er der i begge butikker folk der har 100% styr på det, og jeg er rimeligt sikker på at de vil anbefale denne lader http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=2171 
 
hilsen toke
 
 
Til top
christian ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
teddythebear

Tilmeldt:: 03 Maj 2006
Geografisk: hadsten
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér teddythebear Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 14:26
Hej og tak for hurtigt svar..Smile

Jeg ville helst have 2x batteri af x ah, men så er det jo prisen hurtigt løber op, så det var derfor jeg efterlyste et sted, hvor man kunne købe skidtet lidt billigere....

Angående oplader fandt jeg en spritny ctek mx7000 i original emballage til 450 kr.
Så der tror jeg at jeg er dækket nogenlunde ind.

Slet ikke nogen med bud på hvor man kan købe billige batterier??

Mvh
Christian


Redigeret af teddythebear - 30 Nov 2011 kl. 14:27
Til top
Peter P. Dahl Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P Dahl

Tilmeldt:: 07 Jul 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P Dahl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 14:49
Marinetorvet er et godt bud - jeg anvender selv to stk danbrit 75 ah marinebatterier til min Minn kota motor. Anvender foreningsbåde (LF) og disse rækker til en hel dags fiskeri for mig.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 15:05
Har som Peter foretrukket at have to 75 ah - dels er de nemmere at håndtere (et i hver hånd) og fordi et 100-120 ah er lige til et kiropraktor besøg, hvis man laver en skæv ombordstigning med sådan en slambert.
En anden fordel ved to er - at når man har kørt det ene pænt ned - og det så får en pause (bruger det andet) er min erfaring at de genvinder 'pusten' !
Der er intet som helt stille fremdrift en morgenstund på en sø !Approve
mvh
Heinz
Til top
Jim N Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
JimN Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JimN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 19:27
Hej
Biltema har nogle som ikke er så dyre. Man skal bare selv hente. Der ligger en i Horsens. De får meget gode omtale hvis man søger på nettet.
www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batteri-ovrigt/SMF-batteri-804641/
Der er også en dyre udgave, men de er ikke så dyre i 80ah udgaven.
www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batteri-ovrigt/SMF-batteri-8080/

Mvh
Jim


Redigeret af JimN - 30 Nov 2011 kl. 19:46
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 19:31
Find en bådudstyrsforretning i nærheden af dig, de har som regel gode priser på marinebatterier. Det bliver alt for dyrt at få sendt. Jeg foretrækker også to stk på 75 amp frem for et større.
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 21:00

Heinz

Med de overarme du har troede jeg det var årer du brugte før i tidenBig smile
see you
Per
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 21:04
Citat: Toke

Hej Christian
 
jeg ville sige at der ikke er den helt store forskel, men det du skal holde focus på er at du skal have den rigtige lader. Mange sparer her og det går at dine batterier falder sammen på grund af at de aldrig bliver ladet helt op.
 
Et godt råd... kontakt Marinetorvet eller Jagt og fiskerimagasinet ( Kbh ) her er der i begge butikker folk der har 100% styr på det, og jeg er rimeligt sikker på at de vil anbefale denne lader http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=2171 
 
hilsen toke
 
 
 
Helt enig.. Laderen er tæt på at være lige så vigtig som batterierne.. De holder meget længere..
Til top
Bjarne Runge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge

Tilmeldt:: 06 Okt 2011
Geografisk: Christiansfeld
Status: Offline
Beskeder: 264
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 21:17
Lader og så kommer batteri så til sidst marinetorvet.............jeg har selv købt batteri der og min multi lader i Aldi på tilbud til 149,95,-kr og det funker Thumbs Up.........det har det gjort i næsten 2år for mig............kan kun anbefales............<")))><(.......mvh.B.
Til top
Bjarne Runge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge

Tilmeldt:: 06 Okt 2011
Geografisk: Christiansfeld
Status: Offline
Beskeder: 264
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 21:19
Møj (tast) fisk.................<")))><(...........mvh.B.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 21:45
Hej - Marinetorvet sender ikke batterier Confused men de har da gode priser både på div. opladere og forbrugs batterier

Mvh. - Kim -
Til top
Bjarne Runge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge

Tilmeldt:: 06 Okt 2011
Geografisk: Christiansfeld
Status: Offline
Beskeder: 264
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 22:13
Mit batteri har jeg fået sendt fra marinetorvet??? bestilt pr. mail ingen problemer......................<")))>>(
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 22:32
Hej Bjarne

Det fremgår af deres hjemmeside, at de ikke længere sender batterierne. De gjorde det rigtigt nok for et stykke tid siden. Men det blev for tungt og for dyrt. Jeg har nemlig arbejdet der.......
Til top
Bjarne Runge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge

Tilmeldt:: 06 Okt 2011
Geografisk: Christiansfeld
Status: Offline
Beskeder: 264
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 22:38
Ok Kim det vidste jeg ikke .............jeg har fået mit sendt,min kammerat fik et sendt for ca.2måneder siden så det skal stå åben..Embarrassed.............<")))><(
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2011 kl. 22:42
Helt i orden Bjarne. Jens Juul som ejer butikken er nu også til at slå en god handel af med, og hvis handlen indebærer, at et batteri bliver sendt, er han sikkert også med på den he he. Det er nok mest for ikke at stå med 20 batterier der skal til fragtmanden efter fyraften. Jeg har båret en del batterier, og det bliver man hurtigt træt af he he.
Til top
Toke Hermann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Toke Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2011 kl. 09:07
@bjarne.
 
Så må du have været meget heldig med din lader, jeg har igennem efterhånden mange år smadret mange batterier på at de falder sammen. min erfaring er at laderen er mindt lige så vigtig som batteriet. En anden ting er at christian skulle prøve at finde et lukket batteri  vedligeholdesesfrit ( sikkert stavet forkert ) men det er rart ikke at skulle bekymre syg om syre der løber ud i bilen....
 
Hilsen Toke
Til top
christian ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
teddythebear

Tilmeldt:: 03 Maj 2006
Geografisk: hadsten
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér teddythebear Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2011 kl. 15:26
Hej og tak for alle svarene...

Nu har jeg snakket med Biltema i Horsens, og jeg regner med, at jeg tager ned imorgen og henter et marine 100 ah batteri til 799 kr. eller to 75 ah batterier til 649 kr stk.

Jeg tror ikke det kan gøres meget billigere........

Mvh
Christian


Redigeret af teddythebear - 01 Dec 2011 kl. 15:26
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2011 kl. 16:16
Hej Christian.

Det er meget billigt, og til din orientering kan du så sejle ca. 7t. 20min. på ½ kraft med et 100amp/t. batteri og ca. 11timer. på 2 stk. 75amp/t. batterier på ½ motorkraft.

Hvis motoren får fuld skru, kan du sejle ca. 1/4 af de nævnte tider.

God fornøjelse
Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 01 Dec 2011 kl. 16:19
Til top
christian ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
teddythebear

Tilmeldt:: 03 Maj 2006
Geografisk: hadsten
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér teddythebear Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2011 kl. 19:31
Hej Kim

Tak for de info.

God jul alle......

Mvh

Christian
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2011 kl. 21:57
Hvis man bare husker at slå laderen fra efter max 24 timer, så er det min erfaring at de billige ladere er ok. Selvom at der står de slår fra af sig selv, så har jeg også oplevet at de har kogt syren af batterierne hvis laderen har været koblet til i længere tid.
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
karsten jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
nyegaard

Tilmeldt:: 12 Sep 2008
Geografisk: aalborg ø
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nyegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2011 kl. 23:14
hej Christian inden du tager i tema så prøv at ringe til nordjysk akkumulator tlf 98172262  god mand der ved hvad han snakker om og samtidig gode priser billigere end temaThumbs Up
 
mvh Karsten
 
p.s har selv dårlig erfaring med biltema batterierThumbs Down
undtagen deres AAA 1.5 de går an
Til top
christian ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
teddythebear

Tilmeldt:: 03 Maj 2006
Geografisk: hadsten
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér teddythebear Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2011 kl. 11:21
Hej igen alle
 
Nu fandt jeg her til morgen så en hjemmeside www.zar-sails.dk, hvor de har nautilus marine batterier 80 ah til 599,- stk.
Så næste punkt på programmet er, at jeg ringer til dem for at høre, om de vil sende til Århus området........
 
Hilsen
 
Christian


Redigeret af teddythebear - 02 Dec 2011 kl. 11:25
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2011 kl. 13:17
Halløjsa:

Biltema sælger 3 mærker af vedligeholdelsesfrie 12V batterier. Det billigste er så deres "discount" model. Man får som man betaler for her. Batterierne kan da sagtens bruges, men livslængden kan måske svinge. Herudover er det ikke sikkert, at det er så godt til dybafladning.

Bil batterier skal jo helst ikke aflades mere end til ca. 40% kapacitet, da de så tager skade. Igen er der så forskel på kvaliteten af batteriet.

Marinebatterier/vedligeholdelsesfrie kan bedre klare, at blive kørt i bund. Hvis man ofte gør dette, vil det være en god idè, at købe en oplader med "kickstart" includeret. Dette er godt til batterier der er kørt langt ned, og evt. har stået et stykke tid uden opladning.

Christian: Det lyder også billigt, men batterierne er vist en lidt bedre kvalitet end Biltamas model. Gad dog nok vide, hvad han tager i fragt - uha uha... he he.

Mvh. - Kim -
Til top
janelne Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
janelne

Tilmeldt:: 30 Sep 2004
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janelne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2011 kl. 14:05
Er der nogen af jer der har (evt. et link til) en newbie "sådan-vedligeholder-og-af/oplader-du-bedst-dit-marinebatteri-vejledning"?
Til top
christian ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
teddythebear

Tilmeldt:: 03 Maj 2006
Geografisk: hadsten
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér teddythebear Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2011 kl. 20:40
Hej alle igen igen igen.........Smile

Nå, nu endte det med, at jeg fandt et Nautilus marine batteri på 115 ah
 til 850 ,-, som jeg henter i morgen,,,,,,

Jeg ser lige om jeg kan finde ud af at poste et billede af min lettere ombyggede linder arkip med elmoteren monteret...........

Mvh
Christian


Redigeret af teddythebear - 02 Dec 2011 kl. 20:41
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2011 kl. 20:54
Bil batterier skal jo helst ikke aflades mere end til ca. 40% kapacitet, da de så tager skade. Igen er der så forskel på kvaliteten af batteriet.

Marinebatterier/vedligeholdelsesfrie kan bedre klare, at blive kørt i bund
 
Det er ikke alle marinebatterier der tåler at blive kørt i bund, her skelner man mellem startbatterier og forbrugsbatterier. Et startbatteri er som navnet siger til at starte en motor, for straks at blive genopladet af motorens generator, ligesom det vi kender fra bilen, og de tåler ikke dybe udladninger men giver meget strøm i en kort periode. Et forbrugsbatteri er beregnet til at (igen deraf navnet) at levere en mindre mængde strøm over en længere metode og de er bedre egnet til elmotorer. 
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2011 kl. 13:45
Hej Klaus

Ja det er rigtigt - jeg skulle selvfølgelig ha` skrevet forbrugsbatterier. Nogle forbrugsbatterier er jo også så kraftige, at de kan bruges som startbatterier. Det kommer jo an på, hvor mange Amp. de kan levere som startstrøm. Der er folk der bruger bil/startbatterier til elmotorer, og som sværger til, at det fungerer helt fint. Det er muligvis fordi, at de ikke har prøvet med et tilsvarende forbrugsbatteri tl sammenligning. Men dem om det. Den dag de løber tom for strøm lige med et - fortryder de jo nok. Hvis de ikke kører batteriet ned til mere end de 40% og genoplader det helt hver gang, skulle det også kunne bruges et pænt stykke tid.
Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 03 Dec 2011 kl. 13:50
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2011 kl. 15:19
I min ungdom, hvor jeg var under uddannelse, lærte jeg en smule om det her.

En blyakkumulator er helst lavet af ren (dvs ulegeret) bly, og virkestofferne er blyilte og blysulfat. Under afladning omdannes blyilten til til blysulfat.

Rent bly er imidlertid meget blødt, så i et batteri, der udsættes for kraftige stød, som når man sætter det på gulvet, eller det rystes i en bil, deformerer pladerne let, hvorved akkumulatoren ødelægges. Problemet klarer man ved at legere fx calsium i blyet, hvorved det bliver hårdt, men løsningen er ikke ubetinget god, da der optræder biprodukter i processen, der gradvist nedsætter akkumulatorens virkningsgrad.

Man har så fundet forskellige kompromisser. Mellem pladerne placerer man separatorer, som regel en slags pap/glasvæv/plastvæv- plader, der holder pladerne fra at kortslutte. I et bilbatteri er det lavet helt simpelt. I forbrugsbatterier er der som regel anvendt poser, der helt omslutter de enkelte plader, så kortslutning er udelukket. Sådan mener jeg at vide det er. I forbrugsbatterier kan man bruge renere bly, så de holder længere.

Når en blyakkumulator aflades helt, så omdannes al blyilte til blysulfat, den sulfateres, og det kan være meget svært at oplade den med en almindelig lader. Der kræves en høj spænding. Gode (intelligente) ladere som Ctek, finder ud af dette, og skifter selv til afsulfatering.

Min erfaring er, at almindelige bilbatterier sagtens kan bruges som forbrugsbatterier, og de kan tåle mange afladninger. Personligt tror jeg at akkumulatorfabrikanterne og -sælgerne scorer kassen, hvor de kan.

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2011 kl. 15:45
Hej Børge Big smile

Jeg kan se, at du har hørt godt efter i din ungdom. Bruger man bilbatterier, skal man så selvfølgelig sørge for, at syrestanden er i orden, og at hældningsgraden ikke bliver for stor. Det vil jo være surt, hvis syren går igennem bunden på båden he he.

Da forbrugsbatterierne jo ofte har en højere pris end alm. bilbatterier, kommer folk tit i tanke om, at de har et eller flere gamle bilbatterier stående hjemme i garagen som de så vil prøve først. Nå man så senere taler med dem, er de godt tilfredse med ydelsen til deres elmotor så tjaaaaa.... Big smile

Jeg har også solgt de nævnte Ctek ladere, og der har aldrig været andet end positive tilkendegivelser over dem. Og den  "Boost/Recond" funktion der er på nogle modeller er rigtig god til trætte afladte batterier, man finder frem fra garagens mørke gemmer.

Mvh.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down