Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Cardinal 33 til 77.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Cardinal 33 til 77.
    Sendt: 29 Okt 2011 kl. 15:58
Jeg har nu i de sidste 6 måneder skaffet mig hele den originale Cardinal serien fra 33  - til  77, og vil igen begynde, at fiske med dem, blandt andet på de gamle originale Marlin stænger.
 
Jeg har i tiden, hvor Cardinal hjulene kom frem, fisket rigtig meget med dem, men begik dengang mit livs største dumhed, nemlig at sælge hele min ABU hjul samling, også multihjulene, og har virkelig fortrudt det, mest fordi mine hjul idag, slet ikke kan hamle op med holdbaheden, selvom der står Shimano på dem.
 
En ting, har jeg ikke prøvet med Cardinal hjulet, og det er at bruge de nye fusionsliner.
 
Er der nogen, som har erfaring med fusionsliner på Cardinal serien 33 - 77?
 
Grunden til, at jeg vil være lidt på forkant, med situationen, er jo, at fusionslinerne koster, noget mere end nylon linerne, og der er vel igen grund til investere i fusionsliner, vis det ikke virker på ABU Cardinal.
 
Samtidig, har jeg heller ingen erfaring med slidtage på stænger med trådøjer, når der bruges fusionsliner, kan den slags øjer overhovedet holde til fusionsliner?
 
På forhånd tak.
 
Mvh
P.K.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 18:43
De Cardinaler er jo fra længe før der var tænkt på tynde flet og fusionsliner, så deres lineoplæg er ikke beregnet til disse tynde liner. Men jeg er sikker på at det godt kan lade sig gøre hvis man tager sine forholdsregler, eventulet håndoplægger bundlinen så lineoplæget ikke forværes hele vejen gennem spolen, og lader være med at overfylde spolen.
 
Det er straks værre med ståløjerne på Marlin stængerne efter min mening, jeg husker at selv med nylonline blev der slidt mærker i dem der hvor linen kørte mest. Så jeg ville nok holde mig til nylonlinerne, hvilket ikke nødvendigvis er en ulempe. "Superlinerne" er gode til mange formål, jeg synes bare stadigvæk at en god nylonline stadig har sin beretigelse til mange situationer.
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 19:31
Hej Klaus.
 
Tak for indlægget.
 
Det med oplægget på Cardinalerne sidder stadig på rygraden, idet jeg, som konkurance kaster, simpelthen var tvunget til at håndoplægge linen, vis jeg da ellers skulle få loddet ud på de afstande, som gav placeringer, så det er på plads.
 
Jeg er til gengæld bekymret for Marlin stangens øjer, akkurat, som du påpeger, var det et problem med især med liner fra USA, såsom Streen i den blå udgave, men alt peger jo på, at det må blive nylon igen, men det går nok også.
 
Fusions liner har jeg brugt fra dag 1, mest fordi jeg var testfisker, da de første fusionsliner kom frem.
 
Til gengæld har jeg brugt, især Fireline rigtig meget, og har været glad for de liner, især til mit Ul grej, hvor jeg mener at en 0,08mm. eller 0,10mm. line giver små 10 m. længere kast med de fleste Ul - blink, men så har hjulet også været Shimano, aldrig de gamle ABU hjul.
 
Mvh
P.K.
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fisher

Tilmeldt:: 11 Dec 2006
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 20:39
Hej Per
Jeg har for 15 år siden fisket med 0,17 fireline på en cardinal 4 den grå med sort spole (samme størelse som 44) det kunne lader sig gøre når jeg brugte korkring til udfyld af spolen så gik det fint aldrig problemer med det , men lysten til at prøve noget nyt fik mig til bytte det væk på hunters house på frederiksberg.
 Jeg har købt et næsten nyt cardinal 4  hjul på grejsamler træf i gram men har ingen korkringe der passer , så hvis nogen har korkringe liggen er jeg køber eller ved hvor de kan skaffes
Det kan jo være at du som værktøjsmager kan lave nogle ringe ?
 
PS Fisker nu med et dam quick 1202 fra midt i 70 erne den er som ny , tyskerne glor nogen når jeg er på kalø.
mvh christian 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 21:03
Hej Christian.
 
Ja, det med at lave ringene selv, ville ikke være noget problem vis jeg havde været i værkstedet, men jeg er ikke på arbejdsmarkedet mere, nu er titlen efterlønner, men det behøves ikke at være kork, der kommer inderst.
 
I tidernes morgen lavede vi nogle indlæg af harpiks, det bruges som fjedre på værktøjer, og findes i mange hårdheder, de fjedre fås i mange størrelser, og var mulig at tilpasse hele serien af Cardinaler, og de indsatser gik ikke i stykker.
 
Kork i den størrelse, som skal bruges til de større Cardinaler, er lidts svære at skaffe, men det har før kunne købes, som reservedele til hjulene / spolerne.
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 29 Okt 2011 kl. 21:04
Til top
Christian Fangel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ChristianF

Tilmeldt:: 13 Feb 2007
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2011 kl. 23:57
Jeg har også for nogle år tilbage kørt  med 0,17 fireline på et Cardinal 6 på kysten.
Det fungerer fint men et underlag af nylon line og en fixering af dette (Tape) inderst inde på spolen.
Fisker sjældent med hjulet nu, men det fungerer stadig upåklageligt efter 30 års brug - jeg fik det i julegave da jeg var 12 - så det har fået nogle "drengetæsk" Smile
K&B
Christian


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down