Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Krogløser/tang

 Besvar Besvar
Forfatter
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Krogløser/tang
    Sendt: 29 Aug 2011 kl. 13:38
Jeg er ved at blive vanvittig over man ikke kan få en krogløser/tang der ikke ruster, eller er så stram så den er direkte ubrugelig.

Nu har jeg kig på dem Sierra laver. Er der nogle der ved om de ruster, er overdrevet stramme eller har andre pinlig skavanker?

http://www.profishingstore.dk/shop/scierra-scissors-krogloeser-3383p.html

Kender i til andre modeller evt.?
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 13:41

prøv at gøre dem rene, har aldrig problemer. Huden falder også af i røven hvis du ikke holder rent der.-)

Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 13:47
Jeg sagde ikke de blev beskidte. Jeg sagde de rustede eller var for stramme.

At du ikke har problemer, er ikke svar på mit spørgsmål.
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 13:52
måske fordi jeg holder mine ting rene og  giver en dråbe olie har jeg ikke problemer.
Til top
Thomas Villadsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tvv Avatar

Tilmeldt:: 19 Aug 2011
Geografisk: Midtsjælland
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tvv Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 13:53
Hej
 
En krogløser jeg vil anbefalde er dem der er lavet af plastik og som føres ned langslinen. De kommer i forskellige størrelser og farver og der koster omkring en 10 krone. så kan man også tåle at få den forlagt på turen.
 
Men de har jo deres begrænsninger evt. under fiskeri med flere kroge eks. agnfiskeri efter gedder.
 
 
Mvh
Thomas
Man kan vel kun fiske for lidt
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 13:58
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 14:03
Hej Steffen,
 
jeg bruger denne tang i en modificeret udgave (jeg har bortslebet springringsåbneren) og er rigtig glad for den løsning:
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 14:12
Hans-Erik. Du snakker åbenbart som du har forstand til så.

Den jeg har nu ruster heller ikke, men derfor er den stadig for stram. Det er ikke fordi skal smøres. Det er fordi låsemekanismen ikke har nok frigang. Det er et designmæssigt spørgsmål. Metallet er så hårdt at den heller kan give sig.

Jeg har denne nu:
http://www.korsholm.dk/fiskeri/produkt.html?tt_products[backPID]=2475&tt_products[product]=20356&cHash=afb921e5f706a268e57a7c2fd87bd005
Den er lavet så den ene del går ind imellem den anden del, istedet for delene ligger på hver side som en saks. Derfor er den for stram, samtidig med at metallet ikke kan bevæge sig. Så man skal næsten bruge to hænder for at låse den op.

Thomas det er en tang jeg søger, som den jeg linkede til. Altså en peang.
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 14:14
sorry Einstien havde ikke set det sorte link
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 14:16
Torben den skal helst være en "letvægter" da jeg hænger den i en pin-on-reel. Men jeg overvejer da snart at gå over til en rigtig tang, hvis man ikke kan få noget der virker.
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 14:17
Citat: hean

sorry Einstien havde ikke set det sorte link

Han hed Einstein. Wink
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 14:18
mon ikke bare du har været uheldig med den du har. har en del liggende og der ingen problemer med nogen af dem bla. nogen fra dr. slick
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 14:27
Skal jeg ikke kunne udelukke. Dem fra dr. slick er jo nogle masseproducerede som både greys, sportfish.co.uk og andre også benytter sig af at sætte sit navn på. Så det er da ikke utænkeligt at et parti ikke er helt optimalt. Men det er også derfor jeg tænker at jeg vil prøve scierras da de er lavet på "standard" måden.

Redigeret af StefC - 29 Aug 2011 kl. 14:27
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 14:32
Hej Steffen,
 
i visse situationer bruger jeg også en peang, netop fordi den ikke vejer og fylder meget og klarer de lettere afkrogninger. Men rustfri er den desværre ikke. Tangen som jeg linkede til, bruger jeg det meste af tiden. Den klarer efter min erfaring næsten alle tænkelige afkrogninger og er suveræn til afkrogninger der skal gå hurtigt og så gelinde som muligt.
Jeg håber, at du finder en god løsning Smile
 
"Gravitation is not responsible for people falling in love."
(Albert Einstein)
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 14:33
Hej Steffen
 
Har brugt disse to modeller i masser af år
 
 
eller
 
 
De er ikke tungere end de kan sidde i et pin-on reel, de er nemme at åbne da man skal bruge hele hånden og ikke kun nogle enkelte fingre, og med lidt kærlig pleje holder de i masser af år - også i saltvand.
 
Ved ikke lige på stående fod hvem der fører mærket i Danmark, men det er vel til at finde ud af.
 
Mvh.
 
Lars
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 14:35
Aha! Man kan altid regne med Lars! Thumbs Up
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 14:49
Se det ser jo spændende ud Lars.
Jeg søger lige nettet tyndt for at se om de findes i DK eller UK/EU.

Sportshuset sælger dem og endda nogle andre modeller også.




Redigeret af StefC - 29 Aug 2011 kl. 14:51
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 15:22
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 17:35
Hehe Jan så er krogen sgu da også hevet ud af de havørreder... og samtlige organer med. LOL 

Jeg har investeret i dr. slick mitten clamps. Tror det er lige hvad jeg har manglet i al min lystfiskertid. Takker mange gange for hjælpen.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 20:13
LOLLOL
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 23:04
Hej Steffen
 
Glad for at kunne hjælpe.
 
Håber du valgte modellen med saks. Både fordi saksen kan bruges som lineklipper i en snæver vending og fordi man pga. saksen ikke får krogen for langt ind imod tangens omdrejningspunkt, hvilket faktisk gør det nemmere at holde ordentligt fast (håber det giver mening).
 
Hvor købte du henne og hvad måtte du slippe i danske kroner??
 
Som sagt bruger jeg selv tangen, men egentligt burde man have en ordentlig lineklipper, en Ketchum krogløser (http://www.orvis.com/store/product.aspx?pf_id=230Y) og så en rigtig god tang som f.eks. Abel til det grove arbejde. Det fylder bare alt for meget.
 
Mvh.
 
Lars
 
 
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 23:15
Det var dog den uden saks. Jeg er bange for at få skåret linen over når man slås med fisken eller i den dur. Jeg har også en fantastisk lineklipper (der skulle jeg også igennem en del, før jeg fandt en der var noget værd. Tiemco's lineklipper for dem der er nysgerrige eller selv i tvivl om deres næste lineklipper). Jeg går med en chestpack med retractors, så jeg skal bare have små handy værktøjer der kun lige klarer det jeg har brug for og intet andet. Store plastikkrogløsere osv. har jeg skam også  i tasken, jeg har med når jeg skal i søen og fiske.

De har den i sort hos sportshuset.eu til 150 kr. (+nogle andre modeller bl.a. guidelines) og korsholm.dk har den i guld til 119. Jeg valgte den fra korsholm. Jeg skulle lige have nogle andre småting der også alligevel.
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 23:25
Hej Steffen.
 
Fornuftigt at du valgte den i guld. Skulle der komme lidt korrosion, er det nemmere at se på den blanke end på den sorte.
 
Mht. lineklippere findes der kun én - nemlig Abel! Gu' er den dyr, men hold kæft hvor er den bare fed.
 
Mvh.
 
Lars
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 23:36
Sad faktisk og kiggede på den Abel klipper idag. En dag jeg får brug for en ny og ikke føler mig for nærig, tror jeg det skal være den. Man kan få en sort for 44 pund. Men man vil da have den fancy designmalede til 88 pund. Party
Man kan så argumentere for at den næsten er pengene værd, ved at bladende kan udskiftes og der er 2 års garanti på bladende. Men det er skisme stadig mange penge.

Man kan undre sig over at en så simpel ting skal være så svær at få fat i til rimelige penge. De fleste producenter prøver for hårdt, med alle deres mærkelige design og de ender med at de laver noget juks istedet. En af de bedre lineklippere jeg har, er faktisk en lille simpel jenzi lineklipper til 20 kr.
Den er ikke super skarp og holder nok ikke for evigt. Men den har holdt i et år uden at ruste og klipper da stadig alle slags liner lige så godt som dem til 100 kr.
Så det er helt klar for mig, hvad angår lineklippere, såvel som tænger og alt andet smågrej - Enten køber jeg det billigste eller også køber jeg det absolut bedste (og sikkert dyreste) jeg kan få. Alt det grej midt imellem i den gråzone, er alt for ofte ikke pengene værd. Det gælder så ikke stænger og hjul f.eks. Der kan man fint få hvad man betaler for.
Venlig hilsen
Steffen Christiansen
Til top
Christian Neumann Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Christian Neumann

Tilmeldt:: 10 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christian Neumann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2011 kl. 12:01
Hej
jeg har i mange år bare brugt en arterieklemme som man bruger på sygehuset under en op. De er lavet i en god stål. Rust er nok noget man helst vil undgå på en operationsstueWink. Den skal have en dråbe olie en gang imellem, men funker udemærket. Den kan nok skaffes igennem forhandlere af medicinal udstyr.
Hilsen Christian
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2011 kl. 12:17
Jeg tror bestemt også det er det bedste stål de bruger til den slags. Men tror bestemt ikke det er bedre end det der bruges til kvalitetsgrej. Skadestuer bliver trods alt ikke udsat for havvand og alt bliver rengjort og steriliseret konstant.
Men det er da et godt fif. Måske man kan spare lidt på sådan en istedet det grejhandlerne sælger?


Redigeret af StefC - 30 Aug 2011 kl. 12:17
Venlig hilsen
Steffen Christiansen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down