Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor finder vi eventyret..?

 Besvar Besvar
Forfatter
Lars Jakobsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Vindknuder

Tilmeldt:: 12 Maj 2008
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vindknuder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvor finder vi eventyret..?
    Sendt: 11 Jul 2011 kl. 10:38
Sammen med min fiskekammerat er vi lige kommet hjem fra en drøm at en fiskeferie.

Vi kopierede Torsten Gejls tur på Lainio elven i det nordlige Sverige (DVD der var med i et nummer af Fiske Feber). 
Turen var med helikopter fra Kiruna og ud på fjeldet, hvor vi havde 7 døgn med overnatning i telt og en kano til at transportere os ned over elven.

Lainio elven bød på et overvæld af fisk (Stalling, ørred og laks http://www.swedishlaplandfishing.com/sv/fishing/om-fisket/laxvandringen/tornealven)
Samtidig var naturoplevelsen langt fra civilisationen, med elven, fjeldet og skoven som nabo en vigtig ingrediens, der gav os et pusterum fra en travl hverdag.

Fiskeeventyret med "Drift & Fish" kunne vi godt tænke os at gentage, og selvom Lainio-turen kommer til at blive gentaget, kunne vi godt tænke os at prøve kræfter med noget lignende andre steder i verdenen.

Her kommer vores uerfarenhen os i forkøbet - vi kender helt enkelt ikke andre steder hvor noget lignede findes?

Med interesse er vi flere gange blevet overvældet af den viden, der kombineret findes her, og måske der også er et par stykker der kender til lignende steder vi kan prøve kræfter med i fremtiden?

Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2011 kl. 10:53
Hej Lars
Lyder som en rigtig super tur i har haft - kan du hæfte lidt økonomi på jeres tur - sådan nogenlunde - hvad der skal spenderes osv.
På forhånd tak
mvh
Heinz
ps: Der er givet lignende steder i nordskandinavien, men en anden ødemark vil kunne findes f.eks. i Grønland ! 
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2011 kl. 11:21
Hej Lars,
Det var mig som lavede filmen med Torsten!
Hvis man vil lave driftNfish så vil mit oplagte forslag blive Rusland - Selvom det nok ikke bliver på egen hånd - men med det guider. En drømmerejse kunne være Kamchatka hvor jeg har driftet flere gange. Tilbage i 1991 var jeg i Uralbjergene i Den europæiske del af Rusland- fly til Moskva tog videre til Byen Inta - fløj ud med helikopter og driftede i 3 uger på Koysu floden (laks, røding, gedde og masser af store stalling(fik 200 over 40 cm og ingen mindre))
Så vidt jeg husker så er der også muligheder på den øverste del af Umba elven.
Disse ture var lavet enten sammen med Penguin Travel eller for dem - kontakt dem og snak med Dimo.
Kaitumelven i Sverige er også en mulighed men den er på visse steder vanskelig at sejle på og det kan jeg ikke anbefale på egen hånd (måske hvis man bærer gummibåden forbi de vanskeligste steder - kontakt http://www.vildmarksservice.com/ de har stor erfaring med sejlads på elven
Steen
Til top
Lars Jakobsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Vindknuder

Tilmeldt:: 12 Maj 2008
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vindknuder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2011 kl. 12:42
@Steen
Tak for en fantastisk film. Det er let at forstå Torstens forelskelse i Lainio elven - hun er en elsker, der bliver svært at hamle op med!
Vi vil nu alligevel tage dine tips med i fremtidige overvejelser.

@Heinz
Vi tog selv kontakt til alle leverandører og kunne gøre det for 8.300,- (inkl. fly t/r Ålborg - Kiruna, helikopter, kano, fiskekort, minibus Lainio - Kiruna og en overnatning i Kiruna)

I 2012 bliver det nok endnu lettere at komme til Kiruna, da SAS har planer om et direkte fly fra CPH til KRN.

Vi har ikke noget budget på en fremtidig tur, lige nu shopper vi rundt, for at blive inspireret til kommende fiskeeventyr.
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2011 kl. 12:52
Hej Lars, 
Dejligt at du kunne syntes om filmen
tak for de venlige ord
- som du sikkert har gættet så er Lainioelven også en mine egne forelskelser og jeg har fisket den en del gange!
Man kan faktisk også sejle længere nede på Lainioelven selvom at det ikke længere er total vildmark så er der meget langt mellem huse, veje og mennesker  - bare fortsæt neden for broen i Jorkastakka eller start der! Har fisket på meget af elven og den er faktisk sejlbare på alt det jeg har set!
Du er velkommen til at kontakte mig hvis du har brug for info.
S
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2011 kl. 13:19
Stabburselven er også en mulighed. dog ikke laks på de øvre stræk.

/Allan
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2011 kl. 20:48
Her lever eventyret virkelig, hvis der ikke er budget på.
Jeg drømmer selv, men det forbliver en drøm.
Michael
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2011 kl. 21:14
At rejse med amerikanere til Kamchatka er den dyreste måde! Vil umiddelbart tro at det koster mindst dobbelt så meget som med en europæisk eller russisk operatør!!
Sådan var det i hvert fald tidligere  - om man kommer som del af en amerikansk gruppe eller en europæisk så er det de samme russiske guider - profitten i USA er bare større!!

Til top
Klaus Aaes Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Klaus Aaes

Tilmeldt:: 26 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Aaes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2011 kl. 21:35
Jeg kan også kun anbefale en tur til Kamchatka, jeg har været der flere gange, og det er det mest uspolerede natur og jomfruelige fiskeri jeg har oplevet. Jeg har fået Penguin til at arrangere turen, han har kontakt med førsteklasses guider, som virkelig yder en fantastisk service og oplevelse.
 
Man skal dog være klar over at Aeroflot er en meget usikker faktor og at alt kan ske med ens bagage. Jeg har endnu ikke prøvet, på mine tre ture der, at det er gået glat selvom at jeg har hørt  fra andre at de aldrig har haft problemer. Sidst jeg var afsted kom vores bagage aldrig frem og vi måtte købe ny udrustning lokalt og sidenhen betale Aeroflot for overvægt selvom det var deres skyld vi havde været nødt til at købe nyt grej mens vores eget aldrig forlod Moskva lufthavn før vi skulle hjem igen...
 
Men selvom det har været svært (og dyrt), så er fiskeriet på Kamchatka i verdensklasse og kan kun få mine anbefalinger med
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down