Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hjemmelavet blink

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten højen kristiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mortenhk Avatar

Tilmeldt:: 16 Mar 2011
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mortenhk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: hjemmelavet blink
    Sendt: 10 Apr 2011 kl. 15:13
Hej alle, jeg står og vil til at lave mine egne blink og derfor har jeg brug for noget silicone til at lave formen. Er der nogle der kan foreslå noget billigt og funktionelt silicone som jeg kan købe i en nærliggende butik (København).
Til top
Søren Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
racedue Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2005
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 181
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér racedue Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2011 kl. 15:30
Snak med Linse Kessler, hun har rigeligt med silicone!
Til top
Morten højen kristiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mortenhk Avatar

Tilmeldt:: 16 Mar 2011
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mortenhk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2011 kl. 15:45
sjovt sjovt men... det var et seriøst spørgsmål :/
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2011 kl. 15:57
Linse Kessler  har da også seriøst meget silikone, stik hende med en filetkniv og du har til de første 500 forme thi-hi....
Unskyld den var vist for langt ude.....
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2011 kl. 16:00
stevnsfisker.dk
Der er der nogle link til forhandlere.
 
Til top
Morten højen kristiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mortenhk Avatar

Tilmeldt:: 16 Mar 2011
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mortenhk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2011 kl. 16:01
de bliver bare ved de jokes :S  
Til top
Allan T. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ATH. Avatar

Tilmeldt:: 05 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ATH. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2011 kl. 16:52
http://www.terapi-hobby.dk/C_WINDOWS_Skrivebord_Katalog-055.pdf
Måske dette kunne hjælpe dig.
Så også en gang på nettet, hvor formen blev lavet af modellervoks Smile

Redigeret af ATH. - 10 Apr 2011 kl. 16:56
Til top
jens madsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
madsen

Tilmeldt:: 02 Okt 2003
Geografisk: frederiksborg amt
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2011 kl. 20:02
Reinhard oil har masser af silicone, jeg har selv brugt den som hedder RTV-11 den fungerer fint.
hilsen
Jens Madsen
Til top
Morten højen kristiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mortenhk Avatar

Tilmeldt:: 16 Mar 2011
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mortenhk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2011 kl. 23:58
tak for svarene. Er der nogle der ved hvad for et materiale jeg skal bruge til prototyper af blink ? :)
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2011 kl. 08:36
Hej Morten
 
Det mest almindelige er at bruge træ til formgivningen af det blink man vil fremstille.
Jeg bruger bøgetræ, men det meste træ kan bruges så længe det er nemt at bearbejde.
 
Det er en lang proces, især hvis man ikke har prøvet det før, så hvis du har mulighed for at få fingrene i Remi Garders "Siliconebogen", så vil du være godt på vej.
 
Når jeg skal formgive masteren til en ny agn, så spænder jeg træet op i en skruestik og laver den første grove formgivning med en raspe. Dernæst fortsætter jeg med et højhastigheds fræseværktøj, f.eks. en Dremel maskine, og afslutningsvis bruger jeg sandpapir i faldende kornstørrelse.
 
Det siger sig selv, at man forinden er nødt til at have en klar ide om, hvordan masteren skal se ud inden man laver en form til den.
 
Husk at lakere masteren inden du fremstiller formen, det giver den flotteste overflade når du skal til at støbe.
 
God arbejdslystSmile
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2011 kl. 09:45
Tilgangen til at lave egne blink i form af masters kan gribes an på mange måder.
 
Træmodelerne er rigtig gode til en såkaldt 0 form, altså en ren ide uden afprøvning i praktisk fiskeri. Det kræver så, at man laver en prøveforme, hvor man ikke ved om blinket kan bruges, og her vil jeg absolut anbefale gipsforme, og det helt frem til, at man har sit færdige produkt.
Jeg havde den fornøjelse, at udveksle ideer med Remi Garder, dels var vi begge to værktøjsmagere, og grejmagere, men Remi var en meget dygtig, og vidende teoretiker og ikke mindst pratisk mand, og om nogen var hans måde, at arbejde med blink på, en videnskab, og meget givende for sine omgivelser.
Må han fange mange fisk i sin fiskehimmel!
 
Min måde at "finde på", når talen var på blink, var at tildanne blinket i det materiale, som man ønskede det færdige blink støbt i. Jeg brugte en legering med 50% Bera X hvidetal blandet med 10% ren tin, og så resten afbalancerings klodser.
Den blanding blev støbt ud en 10 mm. x 20 mm x 100mm. lang / bred stribe, og så kunne man reelt modelere den udstøbning op til en eller anden form for blink.
Modeleringen foregik ved smedning - tilfiling, og evt. hulning, med er specielt slebet stemmejern + værktøj til prægning af skæl.
Det er tidkrævende, men kan man lide håndværk, synes jeg, at det meget spændende at tildanne og fremstille helt egne moddeler, som passer nøjagtig til ens eget fiskeri.
I min verden, er det så vigtigt, at beholde prøverne i helt originale udførsler. Det ofrede jeg en gipsform på, så havde jeg den originale blink til rådighed, og kunne gå baglæns, vis man havde lavet ged i det.
Test ude ved vandet, har været vigtig for mine blink, og jeg har nøje noteret i dagbogsform, hvordan tingene gik fremad, det samme gjorde Remi Garder, med næsten al data.
I dag har vores PC og digitale billeder, et brugtbart registrerings værktøj.
 
Kig iøvrigt omkring Kent Andersens hjemmeside, hans arbejde med blandt meget andet grej, så som Stripper, er godt fotograferet, og kunne give mod på, at få sat sine forsøg i faste rammer.
 
Man skal være klar over, at de ville være svært at finde noget nyt, mest fordi vi  i Danmark i de sidste 60 år, har frembragt mange tusinde gode, hjemme bryggede blink, men finder man sit eget våben til at fange havørred eller andet, så må det vel også være belønningen, for et hårdt arbejde.
 
God fornøjelse med fremstilling af egne blink.
 
Mvh
P.K.
 
 


Redigeret af PK - 11 Apr 2011 kl. 09:51
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down